Pénteken a RabócsiRingen vette kezdetét a Rally Hungary. A párhuzamos nyomvonalú pályán egyszerre két autó rajtolt, a showt a szokásos fény és víztechnika fokozta. A legjobb időt a különleges, egyedi dizájnnal versenyző orosz Nikolay Gryazin–Konstantin Aleksandrov kettős autózta, Volkswagen Polo GTI R5-tel.
Kategória: Rally
-

Rally Hungary szuperspeciál, RabócsiRing – Makai Gergely képei
Fotó: Makai Gergely, MGR IMAGES, Rally Hungary 2021, szuperspeciál, Rabócsiring -

Gryazin volt a leggyorsabb a Rally Hungaryn, Herczig a legjobb magyar
Az első gyorsasági szakaszon és a kvalifikáción is Nikolay Gryazin volt a leggyorsabb a Rally Hungary első napján.
A Rabócsiringen tartott 2.4 kilométeres speciálszakaszon Gryazinék egyetlen tizeddel voltak gyorsabbak, mint a lengyel Marczyk és a spanyol Efrén. A második-harmadik helyen holtversenyben végzett Herczig Norbiék két nagy ellenfele. Norbiék nyolc tizedes hátránnyal hetedikek lettek, ez az idő hat tizeddel volt jobb, mint a második legjobb hazai eredmény, amit Velenczeiék jegyeztek.
A hazai bajnoki címért folyó vetélkedés eddig döntetlen, Hadikék és Csomósék hajszálra ugyanolyan időt futottak, a döntés szombatra és vasárnapra marad.
A délutáni kvalifikációt is Gryazin nyerte, Ostberg és Marczyk előtt. A szombati rajtsorrend választáson a lengyel okozott meglepetést, mert ugyan harmadikként választhatott, de mégis az első rajtpozíció mellé ragasztotta a nevét. Később azzal indokolta a döntést, hogy a sok kanyarlevágás miatt felhordásokra számít, ezért inkább tiszta pályán menne. Ez a stratégia ebben az évben már többször bevált neki.
Herczig Norbert és Ferencz Ramón a 11. lett a kvalifikáción. A Skoda motorjával volt némi gond, a keddi teszten is tapasztalták, de nem sikerült elhárítani péntekig a hibát. A legjobb magyar Turán Frigyes lett, ő negyedik időt autózott. Velenczeiék kilencedikek lettek, a legjobb tizenötbe még Hadikék jutottak be a 15. idővel.
Egy nagy névvel már kevesebb van. A Spanyol Rallyn WRC-vel bemutatkozó Nil Solans az MRF Racing színeiben egy új Hyundai i20 N Rally2-vel indult, de műszaki hiba miatt nem jutott el a Rabócsiringre. A csapat azt ígérte, hogy szombaton már rajthoz áll, de csak szuperrallizni tud majd.

foto: Gregory Lenormand/DPPI -

Egész évben erre a versenyre vártak Herczig Norberték
A Rally Hungaryval folytatja az ERC szezont Herczig Norbert és Ferencz Ramón. Ma délutántól újra hazai közönség előtt versenyez a SKODA Rally Team Hungaria párosa, és abban bíznak, hogy a bajnoki dobogóért folyó csatában a magyar szurkolók is segítenek nekik.
Ahogy az elmúlt két évben, most is piros betűkkel került a csapat naptárába ez a hétvége, az már csak ráadás, hogy ezúttal nemzeti ünnepünkre is került egy versenynap. Herczig Norbert és Ferencz Ramón minden eddiginél felkészültebben érkezik Nyíregyházára.
„Az idei évben sokszor elmondtuk, hogy a sikereink egyik kulcsa a nagyon intenzív tesztprogram. Most is egy komoly teszttel a hátunk mögött érkezünk a versenyre. Kedden rengeteget dolgoztunk a megszokott tesztpályánkon Fekeden. Érdekes, hogy most a szokottnál is tovább tartott, amíg megtaláltuk a megfelelő beállításokat, de a nap végére meglettek. Emiatt a tervezettnél többet ültünk az autóban, de ezzel is szaporodott a megtett kilométereink száma. Addig nem szálltunk ki az autóból, amíg nem volt meg az az érzés, amit kerestünk. Ramón is és én is kisimult arccal, elégedetten fejeztük be a napot, mert az utolsó körökben már megvolt az a ritmus, az a jó érzés, ami kell ahhoz, hogy biztonságosan tudjunk gyorsan menni, és sikeresek legyünk a versenyen.” – összegezte a tesztnapot Herczig Norbert.

foto: MGR Images/Topp-Cars Rally Team A Rally Hungary a bajnokság hetedik hétvégéje, de csak harmadik aszfaltos versenye lesz. Az első két aszfaltos futam remekül sikerült, Rómában harmadik, Csehországban pedig negyedik lett a páros, az időeredmények pedig mindkét versenyen nagyon jól alakultak. Ezeken a versenyeken esős és száraz körülmények között is autóztak Norbiék, így a hazai hétvégén az időjárás sem lehet akadály.
„A teszten dolgoztunk a száraz és az esős beállításokon is. Azt gondolom, hogy kellőképpen felkészültünk, hiszen azt látni kell, hogy az idei tesztekkel és a két aszfaltos versennyel annyi kilométert mentünk, amit a hazai mezőny öt versenyhétvégén teljesít” – mondta Herczig Norbert.
A Rally Hungary a kora délután kvalifikáció után péntek este a Rabócsiringen kezdődik a megszokott látványos show jellegű speciálszakasszal, majd szombaton hat, vasárnap pedig hét gyorsaságit kell teljesíteni. A gyorsaságik hossza 182 kilométer, a verseny össztávja pedig 966 kilométer lesz.

foto: MGR Images/Topp-Cars Rally Team „A pályák nagy része ugyanaz lesz, mint tavaly, viszonylag kevés a változás. Ez azért jó, mert az itinerünk megvan már, de azért át kell dolgoznunk őket, mert a Skodával gyorsabbak vagyunk, és az eddig gyűjtött tapasztalatunk miatt is nagyobb lesz a tempónk. Természetesen nekünk ezek az év legszebb gyorsaságijai, de azt gondolom, hogy a mezőny is szívesen jön ide, mert a magyar pályák nem csak jó rallypályák, hanem a környezet is csodaszép” – foglalta össze Norbi.
Magyar versenyzőként a magyar futam a szurkolók miatt lesz igazán különleges. Az augusztusi ZEG Rally Show után ebben az évben másodszor versenyez hazai közönség előtt Herczig Norbert és Ferencz Ramón, ez a plusz motiváció pedig túlzás nélkül mondható, hogy akár tizedmásodperceket is jelenthet egy-egy gyorsaságin, ami ebben a nagyon szoros ERC mezőnyben akár döntő is lehet.
„Nagyon várjuk már, hogy újra átéljük azt a fantasztikus hangulatot, amit az elmúlt két évben megtapasztaltunk. Még most is libabőrös leszek, ha eszembe jut a tavalyi vagy a tavalyelőtti verseny. Tudom, hogy rengetegen jönnek a versenyre, ami elmondhatatlanul sokat jelent nekünk. Természetesen nagy szeretettel várjuk a nézőket a szervizparkban is. Az eredmények tekintetében általában nem szoktam jóslásokba bocsátkozni. A bajnokságban az ötödik helyen állunk, támadni fogunk, hiszen akár a második hely is elérhető. Mi vagyunk az üldözők, előttünk a nyulak, de tulajdonképpen ezen a hétvégén mindegy is a bajnoki pozíció, hiszen a Rally Hungary az a verseny, ahol nem lehet kérdés, hogy mindent megteszünk a sikerért” – fejezte be Herczig Norbert.

foto: MGR Images/Topp-Cars Rally Team -

Rally Hungary – Ez történt csütörtökön
Makai Gergely fotóalbuma Rally Hungaryről
Csendes nap volt a mai a Rally Hungaryn. A szerdai teszt után, csütörtökön a szervizpark épült, én pedig a pályákat jártam be.
Kicsit borongósabb volt az idő, mint tegnap, ezért jobban kellett figyelni, honnan süt a nap, felírtam minden pontot, ahol eső esetén összegyűlhet a víz, de ezt megmondom őszintén, kihagynám idén.
Két héttel korábban rendezik a Rally Hungaryt, ami egyben azt is jelenti, hogy sokkal több szín van, gyönyörűek a pályák, főleg napsütésben. Holnap már teszt, este pedig RabócsiRing.
Találkozunk a pályákon!
Makai Gergely
-

Herczignek fülig ér a szája az új játékszerétől
A Rally Hungaryn versenyezhet először az újfejlesztésű Renault Clio Rally4-gyel Herczig Patrik és Bán Viktor, akik a verseny tesztnapján, szerdán próbálhatták ki először az autót. Már az első kör után is fülig ért a szájuk, leginkább Herczig Patriknak.
Reggel még kicsit tanácstalanul állt az autó mellett, és amikor arról kérdeztem, hogy milyen, annyit mondott, hogy „ez a legfrissebb fejlesztés és azt mondják, hogy jobb, mint a Ford, amivel eddig versenyeztem. Nem tudom, majd a kör után megmondom.“
A kör után nem is nagyon kellett kérdezni őt, hiszen már az autóban szélesen vigyorgott. „Te, ez mindenben jobb! – lelkendezett. – Ahogy elindul a rajtból a nagy nyomatékkal, a fék, minden jobb. Fülig ér a szám, de ezt látod is.“

Kép: Makai Gergely, MGR IMAGES, Herczig Patrik, Rally Hungary 2021 Herczig Clióját – és még másik kettőt – a TOK Sport készítette fel a versenyre, amely jelenleg az egyik legerősebb privát csapat, sokak szerint félig-meddig akár gyárinak is tekinthetjük őket.
„Nem csak az autó, a csapat is nagyon jó. Az első kör után elmondtam a mérnökömnek, hogy mit érzek és azonnal kicserélte a négy gátlót, sokkal jobb lett az autó. Nagyon sokat segítenek, megnézhettem a többiek datáját, láttam, hogy mit kellene másképp csinálni. A fék egészen más a Clión, mint a Fordon volt. Elmondták, hogy kezeljem, megmutatták a datán… Fú, nagyon élvezem.“
Szinte fel sem kellett tennem neki a kérdést, hogy menne-e ezzel a Clióval és a TOK Sporttal jövőre is? Azonnal rávágta: „Igen!“
-

Gryazin az autóján köszöni meg a segítséget
Nikolay Gryazin speciális fényezésű Volkswagen Polo GTi-vel indul a Rally Hungaryn. A 2018-as ERC Junior bajnok azoknak a fotóját helyezte el autóján, akik a legtöbbet segítették neki a 2021-es évben.
Nikolay Gryazin először indul a Rally Hungaryn, a szezonban pedig ez lesz a negyedik ERC futama. Eddig felemásan alakult számára a szezon. Lengyelországban dupla defekt miatt fel kellett adnia a versenyt, pedig az első hat gyorsasági után az élen állt. Lettországban megnyerte a futamot, de a Róma Rally ismét rosszul alakult, újra defekt(ek) miatt veszített sokat, így pont nélkül maradt. A spanyolországi világbajnoki futamon Skodával indult, és második lett az RC2 kategóriában.
A Rally Hungaryra az orosz visszatér a jól bevált Volkswagenhez, de a megszokott dekoráció helyett speciális fényezéssel érkezik a versenyre. A Polóra azok neve és arcképe került akik a tavalyi szezonban sokat segítettek neki.

foto: FIAERC/Nikolay Gryazin Ők kerültek az autóra:
Julia és Stanislav Gryazin (szülők)
Konstantin Aleksandrov (navigátor)
Valdis Anmanis (szerelő)
Ivan Beresnev (szerelő)
Vasily Gryazin (testvér)
Janis Grinbergs (szerelő)
Andris Malnieks (Gravel crew)
Zelindo Melegari (szponzor)
Diana Nagle (koordinátor)
Pergel Virág (menedzser)
Arturs Priednieks (csapatmenedzser)
Arnis Senins (szerelő)
Janis Urcs (mérnök)
Igors Vevers (szerelő)A listán szerepel Pergel Virág neve is, aki Gryazin menedzsere.

foto: FIAERC/Nikolay Gryazin -

A világbajnokkal ebédeltem
Mihályi Csaba blogja a Rally Hungaryről – még 1 nap
Új sztár születette a rallyban, a finn Sami Pajari 19 évesen a legfiatalabb junior világbajnok lett. Három nappal az után, hogy a Catalunya Rallyn megnyerte a vb-t, a Rally Hungary tesztjén, a DVTK stadion menzájába kísértem el egy ebédre.
Természetesen először is gratuláltam az igazi finn külsejű, szőke srácnak, a világbajnoki címhez, amit mosolyogva fogadott, de gyorsan szabadkozott is.
„Azzal, hogy világbajnok lettem, nem változott benne semmi. Vasárnap a célban nagyon jó volt, de most itt vagyok Magyarországon és a következő feladatomra kell koncentrálni.“
Ilyenkor adódik a kérdés, hogy volt-e már ideje felfogni, hogy mi is történt vele pontosan, de Sami Pajari csak nevetett: „Szerintem nem.“

Kép: ERC, Sami Pajari Nem akartam a teszt közben zavarni, de mondta, hogy ebédelni készül és hogy a menzát keresi, gondoltam, megmutatom neki hol van, de ha már így alakult, akkor együtt ebédeltünk.
Ha valaki 19 évesen világbajnok lesz, hány évesen vezethetett először autót?
Ezen csak nevet. „Hat voltam. Egy öreg Toyota Corolla volt, amit a saját pénzemből vettem. A ház körül segítettem és kaptam hol két eurót, hol ötöt. Száz eurót sikerült összegyűjtenem, és megvettem a saját autómat. Nagyon fontos volt, hogy a saját pénzemből vettem. Rettentő büszke voltam rá.
A farmunkon volt egy kb. kétszáz méter egyenes út, azon gyakoroltam oda-vissza.

Kép: ERC, Sami Pajari–Marko Salminen Nagyon szerettem a rallyt, az édesapám hobbi szinten versenyzett, jártunk rendszeresen rallyt nézni. Jari-Matti Latvala volt a kedvencem. Neki szurkoltam, ami azért vicces, mert most a vb-n találkoztam vele, és egész jóban vagyunk.“
Akkor ezek szerint megvan a Toyota következő gyári pilótája? – kérdeztem félig viccelve.
„Remélem igen – nevetett. – Jó lenne egyébként egy finn csapatban versenyezni.“
Na de ne szaladjunk ennyire előre, mert ott tartottunk, hogy a Corollával gyakorolt.
„Az édesapámmal és a testvéremmel – két évvel idősebb a bátyám – sokat jártunk ki jégautózni. Nem a sebesség számított, hanem, hogy élvezzük, az egész jó alapot adott. Aztán Finnországban van egy olyan kategória, hogy ha abban az évben betöltöd a 15-öt, akkor indulhatsz.“

Kép: Red Bull, Sami Pajari–Marko Salminen Micsoda mázlista, ha valaki december 1-én születik, mint Sami, így egy hónappal a 14. születésnapja után már versenyen is indulhatott.
„2016-ban egy Opel Astrával indultam. Műszakilag teljesen utcai volt. Akkor még nem voltak olyan álmaim, hogy világbajnok legyek, egyszerűen csak vezetni akartam. El tudod képzelni, hogy 14 évesen rallyzhattam? Azt csinálhattam, amit a legjobban szeretek?
Aztán ’18-ban megnyertem a 18 alatti bajnokságot. Akkor gondolkoztunk el rajta, hogy érdemes lenne folytatni. A finn R2-es bajnokságban mentem egy Fiesta R2T-vel. Azt is megnyertem. Ebben a bajnokságban volt egy tehetségkutató programja a finn autósport szövetségnek. Meghívtak egy tesztre, amit megnyertem. A díj 90 ezer euró volt, amit a junior világbajnokságon lehetett elkölteni. Így indultam tavaly a junior vb-n.“

Kép: ERC, Sami Pajari Ahol egyébként harmadik lett, de Sami már folytatja is a történetét.
„Csak arra az egy évre szólt a támogatás, de azért ezzel elég sok ajtó nyílt ki, így találtunk támogatást az idei évre.“
A kérdés adta magát, mi lesz jövőre? Erre már Sami Pajari navigátora Marko Salminen válaszolt. Ismerős a név, ugye? Olyanoknak olvasta az itinert, mint Teemu Suninen, Takamoto Katsuta vagy éppen Valtteri Bottas, tehát ahogy az angolok mondanák, elég nagy „sajt“ a szakmában.
„Egyelőre nem tudjuk, mi lesz jövőre. Saminak előre kellene lépnie négykerék-hajtású autóba, de hogy ez Rally3 vagy Rally2 lesz-e, ezt nem tudjuk.“
A Rally3 még nagyon új kategória, igaz, hogy négykerék-hajtású, de erőben nem sokban különbözik a Rally4-estől.
„De négykerék-hajtású, Saminak biztosan előre lépés lenne ez is. Ráadásul jövőre a vb-n csak négykerék-hajtású autóval lehet versenyezni.“

Kép: Red Bull, Sami Pajari–Marko Salminen Kicsit titokzatosan mosolyogtak, amiből arra következtettem, hogy már tudnak valamit, amit nem mondhatnak el, ezért csak annyit kérdeztem: jövőre látunk benneteket a vb-n?
„Persze“ – mondta Marko Salminen, és itt gyorsan le is zártuk a kérdést.
Samit még visszakísértem az M-Sport kamionjához, és úgy váltunk el, mint két barát. Végülis mi mások lennék, ha mind a ketten szeretjük a rallyt.

Kép: Red Bull, Sami Pajari–Marko Salminen A hét elején a magyar kétkerék-hajtású bajnoki cím védője, Szauer Gergő azt mondta nekem, hogy megtiszteltetés lesz a junior világbajnok ellen versenyezni.
Most én azt mondom, hogy megtiszteltetés volt egy ilyen kiváló, nagyon tisztelttudó, fiatalemberrel beszélgetni, akiből pillanatok alatt nagy sztár lesz a világbajnokságon. És akkor majd elmondhatjuk róla, hogy ő is a DVTK menzáján evett.
-

Szauer világbajnok ellenfelet kapott
A magyar mezőny egyik legígéretesebb 2wd versenyzője, Szauer Gergő világbajnok ellenfelet kap a Rally Hungaryn.
Tavaly megnyerte a 2wd (kétkerék-hajtású) kupát az Országos Rallybajnokságban. Idén az első két versenyt ki kellett hagynia, de aztán három győzelemmel és egy második hellyel mégis sikerült a 2wd és az RC4-es kategória bajnokságának az élére állnia. Így a Rally Hungaryn egy jó szerepléssel akár megvédheti a 2wd bajnoki címet Szauer Gergő.

Kép: Szauer Archívum, Szauer Gergő–Kerék István, Peugeot 208 Rally4 Azonban nem csak a magyar bajnokságba, hanem az Eb-re is nevezett, ahol többek között a hétvégi Catalunya Rallyn junior világbajnokká koronázott, 19 éves Sami Pajari lesz az ellenfele, de itt lesz a junior világbajnokság második helyezettje is, a brit Jon Armstrong.
„Nem a kor számít – nevet a 33 éves magyar pilóta –, hanem hogy milyen gyors vagy. Egy világbajnok ellen mindig megtiszteltetés versenyezni, de nem csak Pajarit emelném ki a mezőnyből, szerintem több nagyon erős ellenfelet is kapunk.

Kép: Szauer Archívum, Szauer Gergő–Kerék István, Peugeot 208 Rally4 Nekünk a hétvégén a magyar bajnokság lesz a legfontosabb, ahol Kerék Pisti navigátorommal szeretnénk a 2wd bajnoki címünket megvédeni.
Biztosan fogjuk nézni az Eb-mezőny eredményét is, de a magyar bajnoki címet semmiért nem akarom kockára tenni. Ennek ellenére nagyon hasznos dolog, szerintem az egész magyar mezőny számára, hogy ilyen ellenfeleket kapunk.

Kép: Szauer Archívum, Szauer Gergő–Kerék István, Peugeot 208 Rally4 A verseny után biztosan ki fogjuk elemezni, hogy ők hol voltak gyorsak és hol javulhatunk. Jó lett volna a bajnoki címet már korábban bebiztosítani és úgy rajthoz állni a Rally Hungaryn, hogy a világbajnokkal versenyzünk az első helyért, de majd legközelebb.
Kerék Pisti mondta nekem viccesen a verseny előtt, hogy alig ismerjük az Eb ellenfeleinket, de ők sem ismernek minket. Remélem, a verseny után más lesz a helyzet“ – nevetett Szauer.
-

Mika Häkkinen újra versenyen indul!
Úgy tűnik, a skandinávok nagyon örülnek, hogy a következő Race of Champions – 2022. februárjában – sarkvidéki körülmények közt zajlik majd, Svédországban. A legújabb nevező ugyanis nem más, mint Mika Häkkinen. A kétszeres Forma-1-es világbajnok a Nemzetek Kupájában a finn csapat tagja lesz, Valtteri Bottas mellett. Mindketten első alkalommal vesznek majd részt ROC-on.
„Nagyon izgatott vagyok, hogy újra versenyezhetek, és végre részt vehetek a Race Of Championson” – mondta Häkkinen. „Nagyon más lesz, mint a Forma-1-ben versenyezni, de imádok versenyezni, és nagyon látványos havon és jégen vezetni” – mondta Häkkinen. „A verseny előtt megpróbálok majd egy kicsoz gyakorolni, nálam, Finnország északi részén.”
„Jó barátok lettünk Mikával, így nagyon örülök, hogy ő lesz a csapattársam, akivel Finnországot képviseljük a ROC Nations Cupban” – mondta Valtteri Bottas. „De aztán természetesen meg kell próbálnunk legyőzni egymást is az egyéni Race Of Champions versenyen. Szórakoztató lesz a szurkolók számára, bárki is nyerjen.”





















































