Ott Tanak családi okok miatt kihagyja a WRC szezonzáró futamát, a november 18-21 között rendezett Monza Rallyt. A versenyző közösségi oldalán közölte a hírt.
“Sajnálattal közlöm, hogy személyes családi okok miatt nem tudok részt venni az ACI Rally Monzán. Nehéz döntés, de szükség van rá” – írta közösségi oldalán a Hyundai világbajnoka.
“Sok sikert kívánok a csapatunknak a bajnokság utolsó fordulójához, van még miért küzdeni!” – írta Tanak, utalva rá, hogy a csapat matematikailag még megszerzheti a világbajnoki címet. Az esély minimális, a Toyota előnye 47 pont, így nekik elég 5 pontot szerzni ahhoz, hogy biztosan bajnokok legyenek.
Hello everyone!
I’m gutted to say this, but unfortunately I’m not able to participate @AciRallyMonza due to personal family matters. This is a tough decision to make, but it’s a needed one.
A Hyundai máris bejelentette, hogy ki helyettesíti majd Tanakot. Teemu Suninenre esett a választásuk.
„Üdvözöljük Teemu Suninent és Mikko Markkulát a WRC csapatban, mivel a finn duó Ott és Martin helyére ül majd a Hyundai i20 Coupe WRC-ben az olaszországi szezonzárón” – írták közleményükben.
A világjárvány miatt kialakult alkatrészellátási nehézségek a ralit is elérték, a Skoda motorsport részlege leállította a Fabia Rally2 előállítását. A csapat rendelést sem vesz fel az autóra.
A vevőknek és partnereknek írt levelében Michal Hrabánek, a Škoda Motorsport vezetője írt az áll, hogy „nehézségekbe ütközünk, amelyek megakadályozzák, hogy kielégítsük a Škoda Fabia Rally2 evo gyártási igényeit”.
„A koronavírus járvány következtében a globális autóipar ellátási láncaiban tapasztalt jelenlegi problémák sajnos a motorsport szegmensét is érintik. Minden erőfeszítésünk ellenére az alkatrészek hiánya egyre nehezebbé teszi a gyártást, és bizonyos esetekben lehetetlenné teszi új autók elkészítését” – írják a levélben.
kép: Skoda Motorsport
Az, hogy nem készül több új Fabia Rally2 evo talán nem olyan nagy probléma, hiszen a szezonnak lassan vége, és a csapat gőzerővel fejleszti az új modellt. A nagyobb gond, hogy a világ legnépszerűbb Rally2-es versenyautójának alkatrészellátása is akadozik.
„Ezek a nehézségek a rallyautóink alkatrészeinek világszerte történő értékesítését és forgalmazását is érintik” – írja a Motorsport részleg.
foto: MGR Images/Topp-Cars Rally Team
Az új autók gyártásának leállítása épp annak érdekében történt, hogy az alkatrészhiány minél kisebb fennakadást okozzon a már eladott autók alkatrészeinek pótlásában.
„Annak érdekében, hogy meglévő ügyfeleink megfelelő ellátását biztosítani tudjuk, kénytelenek voltunk meghozni azt a nehéz döntést, hogy felfüggesztjük az új autók gyártását. Azonnali hatállyal sajnos nem tudunk további rendeléseket fogadni új versenyautókra” – mondja a Skoda. Azt is leszögezték, hogy biztosítani kívánják a vásárlóikat arról, hogy a helyzetet folyamatosan felülvizsgálják, és ha már leadták a rendelést, hamarosan felveszi a kapcsolatot a következő lépés megbeszélése érdekében.
Természetesen a helyzet nem csak a Skodát érinti, a Hyundai Motorsport vezetője, Andrea Adamo már augusztusban elmondta, hogy a nagyszámú megrendelés az új I20 N Rally2-re komoly fejtörést okoz nekik, a globális alumínium, acél és félvezetőhiány miatt.
A szezonzáróra készülve a kilencből hat csapat nem maradt a Sziget X-Prix után, viszont így is akadt pár neves résztvevő az Extreme E újonctesztjén.
Az Acciona Sainz volt az egyik, aki Szardínián maradt, ők Klara Anderssont ültették az autóba. A svéd hölgy hazájában már ralikrosszban kategória bajnok lett. Nemrég pedig a világbajnokságon is bemutatkozott egy negyedik a már elektromos RX2e osztályban.
A Rosberg Xtreme Racing szolgáltatta azonban a teszt sztárját. Amellett, hogy a sorozat egyik hivatalos pilótájának, Tamara Molinarónak biztosítottak időt, autóba ültették még Sainz dakaros csapattársát, Stéphane Peterhanselt.
A francia 6 motoros és 8 autós győzelmével után kapta a Mr. Dakar becenevet, és idén is ő nyerte a legendás versenyt.
A sorozat tartalékautóját használhatták volna, azonban azt a gumiszállító Continental vette igénybe a tesztnapra, az Abt Cupra pilótájával Jutta Kleinschmidttel együtt.
Seth Quintero volt az utolsó „újonc”, aki bemutatkozhatott egy Extreme E autóban, ő az X44 jóvoltából tehette meg mindezt. Az amerikai a valaha volt legfiatalabb Dakar szakaszgyőztes lett idén, tehát az ő neve is jól cseng a terepralis szakágon belül.
TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team Next Generation lesz a neve a gyár új csapatának, az eddig bejelentett egyetlen pilóta pedig Takamoto Katsuta. A japán mind a 13 futamon indul majd.
A fiatal versenyző tovább folytatja felkészülési programját. Jövőre nem akart a gyári csapatba kerülni, úgy érezte, túl nagy lenne a nyomás. Az viszont fontos volt számára, hogy minél többet versenyezzen az új GR Yaris WRC Rally1-gyel, ezért Ogier-val sem akart osztozni az autón. A csapat teljesítette kívánságát, teljes szezont mehet, és a felelősség sem akkora.
„Ez a szezon nagyon jól alakult számomra. Kezdetben lépésről lépésre haladtam, és az eredmények egyre jobbak voltak. Végül Kenyában a dobogón végeztünk, ami nagyon különleges érzés volt. Utána kicsit nehezebb időszak következett, de sokat tanulok ezekből, és remélem, hasznos tapasztalat lesz a jövőben. Várom a következő évet és az autók új generációját, ami nagyon érdekes és kihívásokkal teli lesz. Sok minden fog változni, és nagyon izgatott várom, milyen érzés lesz az új autóval versenyezni, és mit érhetünk el” – mondta Katsuta az ilyenkor kötelező paneleket.
foto: Toyota Gazoo Racing WRT
Bár az utolsó két versenyük nem sikerült jól, a japán navigátora a következő szezonban is Aaron Johnston lesz. Fontos szereplő lesz Juho Hänninen, aki rengeteget dolgoztt az autó fejlesztésében. Hänninen hivatalos titulusa „Challenge Program instructor” lesz, mentorként és tanácsadóként vesz majd részt a csapat munkájában.
„Hiszem, hogy amit Taka elvégzett ebben az évben, jó alap lesz a következő szezonra. Be kell fejeznie a versenyeket, néhány jó eredményt elérni és ez megerősíti az önbizalmát. Ha ez megvan, növelni kell a sebességet, és meglátjuk, mit tud elérni az autóval. Pozítívan várom a szezont” – mondta Hänninen.
Lia Block a november 5-7 között rendezett Oregon Trail Rallyn mutatkozik be egy Ford Fiesta R2-vel.
Kerékcsere, rali alapok, pályabejárás, videoelemzés és persze a teszt az autóval. Ebből állt a kétnapos felkészülési program. Abból is ízelítőt kapott Lia Block, hogy milyen az amikor váratlan esemény történik a versenyen, mert édesanyja R2-es Fiestája, amit a teszten használt, az első nap közepén meghibásodott. Emiatt a délutánt már a Dirtfish rali-iskolájának Subaru Imprezájával töltötte. A navigátor Matt James lesz.
foto: Ken Block
„Az Oregon Trail szerintem nagyon szórakoztató verseny lesz” – mondta Lia Block a DirtFishnek. „A legnehezebb az egészben, hogy a környék teljesen elhagyatott, általában nincsenek fák sem, így tényleg bízni kell az itinerben, mert nincsenek referenciapontok, amelyek segítenek eldönteni, hogy mi vár ránk. Szóval nekem menő lesz.„
A gyakorlással az instruktorok is elégedettek voltak, kiemelték, hogy Lia Block a pályabejáráson a tréninagautóban jól látta, hogy az adott páylaszakaszon hogyan fog viselkedni az R2-es Fiesta. Azzal is elégedettek voltak az oktatók, hogy a kétkerékhajtású autóból mennyire gyorsan átszokott a négykerékhajtású Subarura.
foto: Ken Block
Lia Block már alig várta, hogy apja nyomdokaiba lépjen. Tavaly még apjától tanult driftelni a híres fekete Ford Escort Mk2-vel. Később driftleckéket kapott a Formula Drift bajnokától, Vaughn Gittin Jr-tól, a 14. születésnapján. Több futamot is nyert gokartban, és első volt a Lucas Oil off-road sorozat alacsonyabb osztályaiban. Szeptemberben ismét visszatért a Utah Motorsports Campusra, ahol a Sierra Car versenyen indult, és megszerezte a harmadik helyet egy kisebb teljesítményű Sierra 700RX-szel.
2022-ben a Monte Carlo Rallyn debütálnak a WRC új korszakát jelentő Rally1-es hibrid versenyautók. A Dirtfish meghívást kapott a Hyundai olaszországi tesztjére, és etapon is lehetőségük volt videót készíteni az új autókról. Az eredmény rajongói szemmel eléggé kiábrándító.
Azt eddig is tudtuk, hogy az autók hajtásláncának elektromos része az etapokon a kizárólagos hajtást is adja majd. Abba talán kevesen gondoltak bele, hogy ez mit jelent a gyakorlatban. Ezt:
Az eletromos hajtás miatt „kellemes” trolibusz hanggal közlekednek majd az autók. Persze a hosszabb etapokra nem lesz elég az akkumulátorokban tárolt energia, ezt tudja a szövetség is. A versenyeken ezért kijelölnek Hibrid Elektromos zónákat, ezekben lesz kötelező az elektromos hajtás használata. Amennyiben a versenyzőknek technikai gondjuk akad, és nem tudnak elektromos hajtással haladni, arról azonnal értesíteni kell a szövetséget. Természetesen ezek a zónák várhatóan a városi részeken lesznek, épp ott, ahol legtöbben láthatják majd az autókat. A cél persze nem az, hogy elvegyék a szurkolók kedvét. Az alternatív hajtások fontosságát, a környezetvédelmet és a jövő hajtásláncainak támogatását akarja hangsúlyozni a szövetség. Ezzel azt is elérik, hogy kevesebb támadás éri a jövőben a ralit.
Elkeseredni nem kell, a pályák szélén továbbra is lélegzetelállító lesz a rali csúcskategóriája által nyújtott élmény. Ott Tanak a napokban Spanyolországban tesztelte az i20-at, a tempóra és a hangra sem lehet panasz.
Nikolay Gryazin a pályán megnyerte a Rally Hungaryt, ám a verseny után 15 perces időbüntetést kapott, mert nem állt meg Herczig Norberték baleseténél. Az orosz két nap hallgatás után közösségi oldalán kommentálta az ítéletet.
„Elnézést, hogy a Rally Hungary után néhány napig hallgattam. Szükségem volt egy kis időre, hogy megemésszem, mi történt miután megnyertük a versenyt. Amint azt mindenki tudja, 15 perces büntetést kaptunk a felügyelőktől, mert nem álltunk meg egy balesetet szenvedett autó láttán. Mielőtt mindannyian azt hinnétek, hogy ennyire felelőtlenek vagyunk, szeretném mindenkivel tudatni, mi történt. Amikor a kanyar közelébe értünk, ahol a baleset történt, már két sportbíró állt – egyik sem mutatotta, hogy álljunk meg. Zászlók sem voltak, a balesetet szenvedett sofőr pedig kint állt az autója mellett, és egy kézmozdulattal intett nekünk, hogy lassítsunk. Lelassítottunk, és mivel már sokan voltak az autó körül, megértettük, hogy már minden ellenőrzés alatt áll. Abban igazuk volt a stewardoknak, hogy a balesetet szenvedett pilóta kezében nem volt sem OK, sem SOS tábla, csak arra hagyatkoztunk, amit ő mutatott nekünk.
Nos, a helyzet zavaros volt, de az biztos, hogy meg kellett volna állnunk. Megtanultuk a leckét. Köszönünk minden kedves szót, de nem kell elítélni a stewardok döntését, mi is elfogadtuk azt. Másrészről pedig megnyertük a versenyt, és kiegyensúlyozott teljesítményt mutattunk, ami a célunk volt, mivel ez a verseny a 2022-es szezonra való felkészülésünk része volt” – írta Gryazin.
A versenybírák döntése után az orosz az ERC értékelés 22. helyére esett vissza, a versenyt pedig Mads Ostberg nyerte.
A WRC szezonzáróján is a Hyundai I20 WRC-vel indul Oliver Solberg. Ebben az évben ötödször kapja meg a lehetőséget az ifjú Solberg, hogy a WRC versenyautóval is megmutassa tehetségét.
A Spanyol Rallyn futotta első aszfaltos világbajnoki futamát a WRC-vel Solberg, és annak ellenére hetedik lett, hogy nem csak az autó, hanem a navigátor is új volt. A WRC egyik legifjabb pilótája saját bevallása szerint is sokat tanult az autóról a spanyolországi futamon. A felhordásokkal és a levágásokkal gyűlt meg a baja, ezeken a részeken nem volt magabiztos. A beállításokról is sokat tanult, mindhárom versenynapon folyamatosan állítottak az autón. Okosan is versenyzett, mert szombat délután nem keveredett csatába az őt a 13. gyorsaságin megelőző Greensmith-szel, sőt vasárnap sem állt neki harcolni a fordossal, pedig nem volt köztük komoly különbség.
Az érett versenyzést Andrea Adamo is értékelte, ezért megadta a lehetőséget Solbergnek, hogy a WRC mostani korszakát lezáró utolsó futamon még elinduljon ezzel az autóval.
Solberg korábban az Artic Rallyn ült először WRC-ben, és szintén hetedik helyezéssel nyitott. Érdekes, hogy ott is új navigátora volt, Aaron Johnston helyett Seb Marsahall diktálta az itinert. A Rally di Alba volt a következő verseny az i20 WRC-vel. Az aszfaltos olaszországi futamot megnyerte az akkor még csak 19 éves versenyző. Kenyában viszont korán búcsúzott, az első napon kiestek. Finnországban ismét navigátor cserélt Solberg, Johnstonnal elváltak útjaik, és az a Craig Drew ült be mellé, akit még az amerikai versenyeken ismert meg. A kezdet nem sikerült, a Finn Rally hetedik gyorsaságiján elég nagyot estek a Rally2-es autóval. Spanyolországban javítottak, most pedig jön az újabb lehetőség.
Hét nap alatt mind a két jelentős R5-ös autóra kiírt nemzetközi bajnokságot, a WRC2-t és a Eb-t is megnyerte Andreas Mikkelsen. Nem ő az egyetlen, aki mindkét címmel büszkélkedhet, de az első, aki egy szezonon belül nyerte meg mind a kettőt. Azonban nem csak ő duplázhat idén és nem kizárt, hogy hamarosan újabb rekord születik.
Nem kis dolgot ért el idén Andreas Mikkelsen, a két bajnoki címével. Nehéz eldönteni, hogy a WRC2-es vagy az Európa-bajnoki címnek van nagyobb értéke, de ha valaki mind a kettőt behúzza, akkor annak nem sok magyarázkodni valója van.
Mikkelsen ráadásul elég stílusosan lett bajnok, hiszen a vb-n a Monte-Carlo, az Észt és az Akropolisz Rallyn is győzött (WRC2-ben), az Eb-n pedig az Azori-szigetek és a Fafe Rallyt nyerte meg.
Eddig két versenyző büszkélkedhetett azzal, hogy Eb és WRC2-es (illetve annak elődje S-WRC) bajnoki címmel is rendelkezik: Juho Hänninen és Jan Kopecky.
Mind a ketten igazi bajnoki cím halmozók voltak. Hänninen 2010-ben az IRC-t nyerte meg, 2011-ben az Európa-bajnokságot, 2012-ben pedig az S-WRC-t. A Skoda ezzel akarta demonstrálni, hogy gyakorlatilag bárhol képes győzni.
Kép: ERC, Andreas Mikkelsen–Elliot Edmondson, Rally Hungary 2021
Jan Kopecky szintén gyári Skoda-versenyzőként nyerte meg 2013-ban az Európa-bajnokságot, 2014-ben az Ázsia–Pacifik bajnokságot, 2018-ban pedig a WRC2-t.
Hänninenről és Kopeckyről is elmondható, hogy sokoldalú versenyzők voltak. Most ehhez az elit klubhoz csatlakozott Mikkelsen, aki 2011-ben és 2012-ben egymás után kétszer nyerte meg az IRC-t – amire senki más nem volt képes –, idén pedig azzal állított fel rekordot, hogy a WRC2 és az Eb címet is egyszerre zsebelte be.
Az IRC és a mostani bajnoki címei között a vb-n volt gyári versenyző, ahol három futamot nyert WRC-vel, de 2020-ra nem talált ülést. Ekkor kezdődött a mostani R5-ös menetelése.
A jövője nyitott, elvileg nincs hely gyári Rally1-es ülésre, a Hyundainal és Toyotánál is teltház van és úgy néz ki, hogy az M-Sportnál is beteltek a helyek, de nem kizárt, hogy jövőre egy nem gyári színben nevezett Rally1-es Ford Pumával, láthatjuk Mikkelsent a vb-n.
Na de ígértünk még egy duplázót. Ne áruljunk tovább zsákbamacskát, a 19 éves Sami Pajariról van szó, aki a Catalunya Rallyn mindenidők legfiatalabb junior világbajnoka lett. Egy héttel később a Rally Hungaryn aratott győzelmével pedig a junior Európa-bajnokságon – ERC3 junior – is átvette a vezetést, amit a Kanári-szigetek Rallyn akár meg is nyerhet.
kép: ERC, Sami Pajari, Rally Hungary
Ha ezt megteszi, akkor ő lesz az első, aki egyazon évben nyerte meg a junior Eb-t és vb-t is. Itt is nehéz eldönteni, hogy melyiknek van nagyobb értéke, de itt is igaz, ha valaki mind a kettőt megnyeri, akkor annak nem nagyon kell magyarázkodnia.
A junior világbajnoki cím súlyát jól érzékelhetjük, ha felsorolunk néhány bajnokot: 2001 Sébastien Loeb, 2005. Dani Sordo, 2008. Sébastien Ogier, 2011. Craig Breen, 2012. Elfyn Evans…
Pajari a jövőjéről nem tudott nyilatkozni a Rally Hungaryn, de navigátora Marko Salminen szerint 2022-ben négykerekes autóban láthatjuk a vb-n.
Azt is tudjuk róla, hogy Jari-Matti Latvalával jó viszonyt ápolnak és hogy a Toyotánál már figyelik a jövő világbajnokának tekintett fiatal finnt.
Európa-bajnokok
2021: Andreas Mikkelsen 2020: Alexey Lukyanuk
2019: Chris Ingram
2018: Alexey Lukyanuk
2017: Kajetan Kajetanowicz
2016: Kajetan Kajetanowicz
2015: Kajetan Kajetanowicz
2014: Esapekka Lappi
2013: Jan Kopecky
2012: Juho Hänninen
2011. Luca Rossetti
WRC2 bajnokok
2021. Andreas Mikkelsen
2020. Mads Ostberg
2019. Kalle Rovanperä (WRC2 pro)
2018. Jan Kopecky
2017. Pontus Tidemand
2016. Esapekka Lappi
2015. Nasser Al-Attiyah
2014. Nasser Al-Attiyah
2013. Robert Kubica
2012. Craig Breen (S-WRC)
2011. Juho Hänninen (S-WRC)
A felügyelőtestület döntése alapján Nikolay Gryazin 15 perces büntetést kapott, mert nem állt meg Herczig Norberték baleseténél. A győzelmet és az ezért járó bajnoki pontokat ezzel Mads Ostberg szerezte meg.
Herczigék balesetét követően Gryazinék úgy érkeztek meg a helyszínre, hogy nem látszott egyértelműen sem az SOS, sem az OK tábla, valamint Ferencz Ramón még az autóban ült. Gryazinéknak ebben az esetben meg kellett volna állniuk, de mivel csak lassítottak és folytatták a gyorsaságit, a díjkiosztó után hozott döntéssel 15 perc büntetést kaptak.
Az FIA sportszabályzata szerint: „Bármely versenyzőpárosnak, amelynek a piros SOS jelzést mutatják, vagy balesetet szenvedett autót lát, és az OK jelzést nem mutatják, azonnal és kivétel nélkül meg kell állnia, hogy segítséget nyújtson. Minden következő autónak szintén meg kell állnia.”
A versenyen az orosz így csak 5 pontot szerzett, amivel a bajnokságban a kilencedik helyen áll.