Kategória: Rally

  • Hatalmas csata folyik Monzában

    Hatalmas csata folyik Monzában

    A rali-világbajnoki címért mérkőzik meg Sebastien Ogier és Elfyn Evans a WRC szezonzáróján. A két toyotás versenyző nem óvatoskodik, nem taktikázik, már az első három gyorsaságin mindketten biztosra akarnak menni. Az előny eddig Ogiernél van.

    Három szakasz után 5.6 másodperc a címvédő előnye Elfyn Evans előtt. Ogier 3.6 másodperccel nyert az első gyorsaságin, majd Evans visszavágott, de csak egyetlen tizeddel volt gyorsabb. A harmadik szakasz ismét a franciáé volt, ezúttal 2.1 lett az előnye, így alakult ki az összesített 5.6 másodperces különbség.

    A többiek már távolról figyelik a csatát, a harmadik Neuville hátránya 20 másodperc felett van, őt Sordó követi 2.5 másodperces differenciával.

    A verseny első WRC-s kiesője is megvan, a harmadik gyorsaságin Adrien Fourmaux egy trükkös balosban szélesre csúszott, eltalálta a partoldalt és fennakadt a szalagkorláton.

    A WRC2-ben Mikkelsen bajnokhoz illő teljesítményt mutat, 15 másodperccel vezet Bulacia előtt.

    A WRC3-ban is a bajnoki címért megy a küzdelem. Rossel 6.6 másodperccel vezet Kajetanowicz előtt. Mögöttük Münster a harmadik, neki 13.8 másodperc a hátránya.

    WRC Monza
    foto: Toyota Gazoo Racing WRT
  • Ez kell elérni a vb címhez a Monza Rallyn

    Ez kell elérni a vb címhez a Monza Rallyn

    A Monza Rallyn Sebaestien Ogier és toyotás csapattársa Elfyn Evans között dől el az idei bajnoki cím. Ogier van kedvezőbb helyzetben, 17 pont előnnyel vezet.

    A versenyen 30 pont a maximum ami megszerezhető, így hiába vezet a francia, elég egyetlen hiba és kicsúszik a kezéből a bajnoki elsőség. Nézzük részletesen milyen eredmény kell Ogiernek, hogy biztosan bajnok legyen.

    A képletet megfordítva, elég ha Ogier 217 ponttal fejezi ben a monzai futamot, mert pontegyenlőség esetén több győzelmével ő van kedvezőbb helyzetben. A szükséges 13 pontot így szerezheti meg:

    Eredmény a versenyen Powerstage Pontszám
    5. 2. vagy 1. 218
    4. 4. vagy jobb 218
    3. mindegy 219
    2. mindegy 222
    1. mindegy 229

     

    Elfyn Evans helyzete kevésbé bonyolult. Neki mindenképp kell legalább 18 pont, hogy megelőzze Ogiert. Az ő esetében így fest a matek:

    Eredmény a versenyen Powerstage Pontszám
    3. 3. vagy jobb 205
    2. mindegy 205
    1. mindegy 212
  • Érdiék új autóval indulnak a Kanári-szigeteken

    Érdiék új autóval indulnak a Kanári-szigeteken

    Az ifj. Érdi Tibor – Csökő Zoltán páros egy Rally2-Kit specifikációjú Skoda Fabia R4-gyel indul az ERC szezonzáróján a Kanári-szigeteken.

    A Rally Hungaryn váltóhiba miatt esett ki ifj. Érdi Tibor, pedig nagyon szerettek volna még egyszer győzni a Mitsubishi Lancerrel. Jövőre az autónak búcsúznia kell, de a kiesés után a kényszerű technikai váltást előre hozta a csapat, vagy legalábbis ki akarják próbálni a lehetőségeket.

    Nem így terveztük, de úgy tűnik, a Rally Hungary volt az utolsó versenyünk a Mitsubishi Lancer Evolution X-szel a rali Európa-bajnokság ERC2-es kategóriájában” – mondta ifjabb Érdi. „Karrierünk legsikeresebb autója volt az elmúlt nyolc évadban. Három bajnoki címet nyertünk ezzel az autóval, és még kétszer bronzérmet. A 2021-es szezon kezdetéig volt egy tíz futamból álló győzelmi sorozatunk a Mitsubishivel, de sajnos az autó homologizációja az év végén lejár. Ez a szezon nem sikerült túl jól nekünk, ezért már a következő évre koncentrálunk, hogy teszteljünk egy Rally2 Kit Škoda Fabia R4-et a Kanári-szigeteken. Az autót a háromszoros ERC2 bajnok csapat, a Proracing Rally Team biztosítja. Korábban kétszer dolgoztunk együtt, és az első Európa-bajnoki címünket is a Proracinggel szereztük 2017-ben. Minden nyomás és elvárás nélkül szeretnénk kipróbálni egy ilyen autót.”

    „Arra is kíváncsiak vagyunk, hogy miért olyan gyorsak ezek a Rally 2 Kit autók, amelyek idén érkeztek az ERC2-be. Jövőre sok változás és újdonság várható az ERC-ben, és még azt sem tudjuk pontosan, hogy mely kategóriák és kupák kerülnek kihirdetésre. A Rally Islas Canarias-on a Škoda Fabia R4-el szerzett tapasztalatok is segítenek majd eldönteni, merre folytassuk.

    Érdiék 2018 végén egyszer már hátat fordítottak a Mitsubishinek. Egy R5-ös Fabiával indultak a Liepaja Rallyn, majd a 2019-es évet is azzal az autóval töltötték, de igazán komoly eredményeket nem sikerült elérni. Utána visszatértek a Mitsubishihez, amivel az ERC2-ben újra sikeresen szerepelek, ismét több futamon álltak a kategória dobogójának tetején. Érdekesség, hogy az R5-ös Skoda Csomós Miklóshoz került, aki a magyar bajnokságban az év végéig harcolt az első helyért. Végül épp a Rally Hungaryn dőlt el, hogy második helyen végzett.

    A Rally2 Kit SKoda Fabia R4 összkerékhajtású versenyautó, az R3 és az R5 kategória között. Az üzemeltetési költsége az FIA számításai szerint fele egy R5-ös autóénak, ugyanakkor kilométerenként csak 0.8 másodperccel lassabb az R5-nél. Az autó motorja 1.6 literes turbós, 263 lóerős, a nyomatéka 382 Nm. A váltója ötfokozatú, szekvenciális Sadev. A kategóriában még a Suzuki Swift R4lly S és a Toyota Yaris Rally2 Kit szerepel, az ERC2 élén álló Pardo Javier is Suzukival versenyez, a Rally Hungaryn is ő nyerte a kategóriát.

    Érdi ERC
    foto: FIAERC/ Érdi Rallye Team
  • Huttunen az M-Sport autójával indul Monzában

    Huttunen az M-Sport autójával indul Monzában

    A Belgiumban és Szardínián WRC2 futamot nyerő Jari Huttunen a szezonzáró Monza Rallyra csapatot váltott, a Hyundaitól az M-Sport Fordhoz igazolt.

    A 27-éves Huttunen a bajnokság ötödik helyén áll 78 ponttal. Elméletileg még a dobogó is elérhető számára, hiszen az Ypres Rallyn vagy a Szardínia Rallyn mutatott teljesítményével 30 pontot szerezhet.

    „Nagyon izgalmas számomra, hogy az M-Sporthoz csatlakozhatok a Monza Rallyn. Új autó, új csapat, akiket meg kell ismernem, ami komoly tanulást igényel, de állok elébe. Tudom, hogy a Fiesta Rally2 versenyképes aszfalton, kiváncsi vagyok mit tudok elérni vele. A Monza Rally extra kihívást is tartogat az épített pályás gyorsaságikkal, de alig várom, hogy ott legyek a rajtvonalnál ezzel a tradicionális csapattal” – mondta Huttunen.

    Persze az M-Sportnál is kötelező kincstári optimizmussal fogadták az új pilótát.

    „Jari ismert a WRC-ben, az elmúlt szezonokban elért néhány igazán szép eredményt. Több WRC2 győzelmet szerzett 2017 óta, idén pedig kétszer nyert. Tudjuk, hogy a Fiesta Rally2 jó autó, kíváncsi vagyok, Jari mire lesz képes az autóval” – mondta Richard Millener, az M-Sport csapatvezetője.

    Huttunennek továbra is Lukka Mikko navigál majd.

    Huttunen Monza
    foto: M-Sport
  • Ogier biztosan ott lesz a Montén és várja Loeb-öt is

    Ogier biztosan ott lesz a Montén és várja Loeb-öt is

    Sebastien Ogier megerősítette, hogy biztosan ott lesz a 2022-es Monte Carlo Rallyn. Az viszont csak a szezonzáró Monza Rallyn dől el, hogy hétszeres vagy nyolcszoros világbajnokként indul e a WRC új korszakának első futamán.

    Igaz, az lett volna meglepő, ha a francia kihagyja ezt a versenyt. Az új autók első bemutatkozása önmagában is sporttörténelmi pillanat lesz, ráadásul Ogier eddig is rekorder a Montén, hiszen nyolc alkalommal állt már itt a dobogó tetején. Ha a Rally1-es Toyotával is megtenné ezt, azt nehéz lenne egyhamar felülmúlni.

    2022-ben Ogier már csak néhány ralin indul, de azt még továbbra sem árulta el sem ő, sem a Toyota, hogy melyik futamon megy majd ő, és melyiken Esapekka Lappi.

    A csapat számít rám a Montén, ennyit mondhatok” – kommentálta a hírt Ogier. „Néhány döntést még meg kell hozni, a jó az, hogy a csapat nem helyez rám nyomást. Ami még jó, hogy bármilyen döntést is hozok, Esapekka be tud ülni az autóba, és képes jó eredményt hozni a csapatnak. Ez az, ami miatt nyugodt vagyok ebben a kérdésben, és várhatok még egy kicsit mielőtt elhatározom magam.” 

    WRC Spanyol
    foto: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

    Ogier azt is elárulta, hogy árgus sszemmel figyeli a híreket Loeb esetleges M-Sport szerződésével kapcsolatban. Ha összejön, akkor a januárban újra megmérkőzhet egymással a két legenda.

    „A statisztikákban mindig ő a referencia, és természetesen mindig sokat beszéltek rólunk, és hasonlítottak minket össze. Gyakran voltak jó csatáink. Szóval biztos vagyok benne, hogy ha ez megismétlődik, valószínűleg lesz olyan helyzet, amikor újra együtt harcolunk.

  • Tamara Molinaro a WRC-be készül

    Tamara Molinaro a WRC-be készül

    2017 ERC Ladies bajnoka jövőre a WRC-ben futna teljes szezont. A versenyző abban bízik, hogy sikerül összeszednie a megfelelő anyagi hátteret ahhoz, hogy jövőre elindulhasson a vb-n.

    Molinaro ebben az évben a családja által üzemeltetett Citroen C3 Rally2-vel indult az olasz bajnoki futamokon. A női versenyzők között rendszeresen első lett, és a 25 év alatti pilóták értékelésében is szinte mindig a top5-ben végzett.

    Mindig a rali-világbajnokság volt az amiért hajtottam” – mondta Molinaro. „Remek dolog itthon versenyezni, de a WRC-ben történnek a nagy dolgok. Tudom, hogy megfelelő finanszírozást kell találnom ehhez a lépéshez, de jelenleg ezen dolgozom. A családom üzemelteti az autót, mi pedig egy átlagos család vagyunk, szóval tudjuk, hogy további partnereket kell hoznunk. Számomra a WRC az egyértelmű cél.

    Molinaro párja Craig Breen, akivel együtt indultak a Rallylegenden egy Ford Escort WRC-vel. A versenyzőnő elismerte, hogy Breennél nem kell neki jobb oktató.

    Számomra ez a világon a legszerencsésebb” – mondta. „Nincs lehetőségünk sokat tesztelni, de amikor megyünk, fantasztikus, hogy Craig velem van az autóban és segít. Nagyon sok támogatást kapok tőle. Folyamatosan kérdezgetem őt, szeretnék minél több információt kapni. Amikor navigálok neki, olyan vagyok, mint egy szivacs, amely mindent magába szív. Miközben olvasom az itinert, próbálom figyelni, hogyan vezeti az autót. Amikor pedig kiszállunk, jó a közelében lenni, és hallgatni, hogyan beszél a mérnökökkel és a szerelőkkel. Látva, a sikereit a WRC-ben, én is szeretnék eljutni oda” – tette hozzá Molinaro.

    Az olasz versenyzőnő 2017-es ERC Ladies sikerét egy Opel Adam R2-vel érte el. Az ERC3-ban ebben az évben 10. lett. 2018-ban már egy Fiesta R5-tel versenyzett, majd fokozatosan átváltott a Citroen C3-ra.

    Molinaro WRC
    foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

     

  • Meglepetés: négy Ford Puma lehet a 2022-es Montén!

    Meglepetés: négy Ford Puma lehet a 2022-es Montén!

    Megerősítették a Dirtfish információit, miszerint az M-Sport négy autóval indul a januári WRC szezonnyitón. Az egyik Puma Rally1-et minden bizonnyal Sebastien Loeb vezeti majd.

    „Ahogy több alkalommal is elmondtuk, Craig Breen-t kivéve nincs más mondanivalónk a 2022-es pilótafelállásunkról.” Ezzel a kicsit durva mondattal hárította el az érdeklődést a részletekről Richard Millener csapatvezető.

    Breen-t már bejelentette a csapat, így ő biztosan ott lesz 2022-ben az egyik Ford Puma Rally1-ben.

    Sebastien Loeb tesztelte az új autót, azt is elmondta már, hogy néhány versenyre visszajönne a WRC-be. Ő természetesen az egyik nagy esélyes, akár úgy is, hogy megossza az ülést Adrien Fourmaux-val. Ráadásul mindketten Red Bull támogatottak, így a dekoron sem kellene sokat változtatni…

    Természetesen az idei szezonban versenyző Gus Greensmith is bízik benne, hogy jövőre is maradhat a csapatnál, és Andres Mikklesen is sokszor elmondta már, hogy a célja az, hogy újra a WRC-ben versenyezzen.

    A Monte Carlo Rally mellett a második fordulóban is van rá esély, hogy négy Ford legyen a mezőnyben. Malcolm Wilson korábban már elárulta a Dirtfishnek, hogy Svédországban örömmel látna ügyfélcsapatokat is.

  • Gyári csapattal tér vissza az Opel az ERC-be

    Gyári csapattal tér vissza az Opel az ERC-be

    Az Opel Motorsport a közelmúltban bemutatott Corsa Rally4-gyel visszatér a rali Európa-bajnokságba, újjáélesztve azt a csapatot, amely fénykorában zsinórban négy ERC Junior bajnoki címet nyert.

    2015 és 2018 között Emil Bergkvist, Marijan Griebel, Chris Ingram és Mārtiņš Sesks az Adam R2-vel ért el sikereket, mielőtt a csapat a 2019-es szezon végén visszalépett.

    Az ERC legsikeresebb junior csapata a tervek szerint 2022-ben újra csatlakozik a bajnoksághoz.

    Hamarosan bejelentjük a programot. Az elképzelés az, hogy a Corsa Rally4-gyel is visszatérünk az ERC-be egy elhivatott csapattal” – mondta Jörg Schrott, az Opel Motorsport vezetője a DirtFishnek.

    Fiatal versenyzők érkeznek hozzánk, és szeretnék lehetőséget kapni arra, hogy karrierjük következő lépéseit megtegyék. Tehát az ötlet teljesen ugyanaz” – mondta Schrott. 

    A terv az, hogy a németországban első idényét futott ADAC Opel e-Rally Cup tehetségei kapjanak lehetőséget az ERC-ben indulásra. Ennek alapján az egyik név aki szóba jöhet Laurent Pellier, aki korábban a Peugeot Rally Academy program tagja volt. Pellier ebben a szezonban már két versennyel a szezon vége előtt megnyerte az e-Rally Cup bajnoki címét a Saintéloc Racinggel.

    Opel Corsa
    foto: Opel Motorsport

    A tapasztalatokat is elkezdte gyűjteni az Opel, a lengyel Łukasz Lewandowski idén öt ERC futamon elindult a Rally4-es Corsával. A Rally Hungaryt sajnos betegség miatt kihagyta, így itthon nem láthattuk őt, de Lengyelországban, Lettországban, Olaszországban, Csehországban és Portugáliában ott volt. Igaz kiemelkedő eredményt nem ért el, legjobbja két ötödik hely volt, de az adatok amiket gyűjtött értékesek lehetnek egy gyári programhoz. No meg ott a Peugeot kapcsolat is, hiszen a Stellantis tagjaként hozzáférnek minden adathoz, amit a testvérmodell 208 Rally4-gyel gyűjtöttek.

    Sőt a nagy konszernhez tagjaként most lehetőség nyílik arra is, hogy az ERC3 után is megtartsák a versenyzőiket. Bár az Opel abban reménykedik, hogy hosszú távon bekerülhet a Rally2-be – amennyiben a jövőben a hibrid autókat bevezetnék a kategóriába -, Schrott jelezte, hogy az ERC4 Junior programban végzetteket más eszközökkel is házon belül tartanák.

    A Stellantis csoporton belül még mindig megvan az esély a Rally2 programra” – mondta. „Nehéz nekünk, amikor olyan versenyzők voltak velünk, mint Chris Ingram és a többiek,  de nem volt lehetőségünk megtartani őket egy R5 programban. Így mentek Hyundaihoz, Škodához. A Stellantis családon belül most lehetőségünk van megtartani a juniorokat, ha elég jók ahhoz, hogy megtegyék a következő lépést a Rally2 felé.”

    Opel Corsa
    foto: Jorge Cunha / DPPI

     

  • Élete lehetősége előtt áll Teemu Suninen

    Élete lehetősége előtt áll Teemu Suninen

    Miután Ott Tanak bejelentette, hogy családi okok miatt nem tud indulni a szezonzáró Monza Rallyn, a Hyundai Teemu Suninent ülteti a harmadik autóba.

    Kihívás lesz, de nem fogok nyomást helyezni magamra” – mondta Suninen. „Nem fogok változtatni a hozzáállásomon, meg akarom találni a ritmusomat, és a saját versenyemet akarom futni.

    A fiatal finn öt év után szakított az M-Sporttal, miután ebben az évben Adrien Fourmaux-val osztozott a Fiesta WRC-n. A pletykák egy Toyota ülésről szóltak, így némi meglepetést okozott a bejelentés, hogy a Hyundai igazolta le őt. Spanyolországban második lett a WRC2-ben az i20N-nel, most pedig a sors komoly lehetőséget adott neki.

    Bizonyos értelemben ez egyszeri lehetőség számomra, hogy eljuthassak oda, ahová szeretnék – egy teljes szezonra egy WRC-vel. Nagyon jó, hogy két nehéz versenyen elért két jó eredmény után kaphattam meg ezt a lehetőséget” – mondta a finn, aki Spanyolország előtt a hazai versenyén is remekelt. A Finn Rallyn megnyerte a WRC2-t, igaz nem Hyundai-jal, hanem egy Volkswagen Polóval.

    Suninen Spanyol
    foto: Hyundai Motorsport

    Suninen ma vesz üléspróbát az I20 WRC-ben, majd pénteken a csapat verseny előtti tesztjén vezeti először az autót Olaszországban.

    Jövőre a Hyundai Motorsportnál szeretnék maradni. Egy keveset már beszéltünk erről, de eddig minden csak a WRC2-ről szólt” – mondta a jövőről Suninen, aki tudja, hogy nem lesz könnyű a csúcskategóriába kerülni jövőre. Igaz azt sem gondolta volna pár nappal ezelőtt, hogy Monzában WRC-vel indul majd… A legfontosabb feladata most az lesz, hogy jól teljesítsen ami nem lesz könnyű, mert tavaly a nyitónapon kiesett, így a pályákat sem ismeri annyira, mint a vetélytársak.

    Suninen Spanyol
    foto: Hyundai Motorsport

     

  • A McLaren új Extreme E autójának női pilótája Emma Gilmour lesz

    A McLaren új Extreme E autójának női pilótája Emma Gilmour lesz

    A McLaren Racing a glasgow-i COP 26 konferenciáján mutatta be 2022-es Extreme E autóját, amelyet az új-zálandi Emma Gilmourra, a csapat első női gyári pilótájára bíznak. A wokingiak csapata a legújabb, amely beszállt az Extreme E-be, a teljesen elektromos hajtású, kalandos tereprali sorozatba, amelyet azért hoztak létre, hogy a versenyzést összekapcsolják az éghajlatváltozásra való figyelemfelkeltéssel. Ahogy illik, Gilmour a McLaren alapítójához, Bruce McLarenhez hasonlóan új-zélandi születésű, és a wokingi bázisú alakulat érdekeit képviseli az Extreme E-ben Tanner Foust amerikai pilóta mellett. A 41 éves versenyzőnőt, aki az idei szezonban a Veloce színeiben indul az Extreme E-ben, a világ egyik leggyorsabb és legtapasztaltabb hölgy raliversenyzőjeként tartják számon. 2016-ban Gilmour volt az első és mindmáig egyetlen nő, aki megnyerte az Új-Zélandi Rally Bajnokság egyik versenyét. Zak Brown, a McLaren versenyigazgatója így nyilatkozott róla:

    „Emma egészíti ki Tanner Foustot, így egy izgalmas és versenyképes versenyzői felállásunk lesz az első Extreme E szezonunkban. Ő egy futamgyőztes, és idén már bizonyított az Extreme E-ben. Emellett a világ számos off-road versenysorozatában versenyzőként már hatalmas tapasztalattal rendelkezik. Az, hogy a COP26 alkalmával bejelenthettük Emmát, és leleplezhettük az első festésünket Ő Királyi Fenségével, a walesi herceggel együtt, tekintettel a fenntarthatóság, a STEM oktatás és a mérnöki tudományok előmozdítása terén elért eredményeire, összhangban van a McLaren Racing fenntarthatóság, sokszínűség és nemek közötti egyenlőség iránti elkötelezettségével, amelyek mélyen gyökereznek a csapat világképében. Nagyon várjuk, hogy az Extreme E második szezonjában versenyezhessünk. Tovább képeznénk magunkat ezen a felfedező úton, ahol felhasználjuk a hangunkat arra, hogy fényt derítsünk a világot érintő kulcsfontosságú kérdésekre.”

    Gilmour persze nagyon örül, hogy csatlakozhat a McLarenhez. Alig várja, hogy új csapatával elkezdje csapatni a kavicsot és a földet:

    „Hihetetlenül megtisztelő, hogy én lehetek a McLaren Racing első női versenyzője. Új-Zélandon nőttem fel, ott Bruce McLarent és a McLaren Racinget a motorsport csúcsának tekintik. Az, hogy jövőre a McLarennel az Extreme E-ben versenyezhetek, különleges lehetőség. A sorozat fantasztikus platform, amely képviseli az egyenlőséget, valamint a bolygónkat és a társadalmat érintő kulcsfontosságú kérdésekkel foglalkozik. Az Extreme E-ben szerzett korábbi tapasztalataimat szeretném felhasználni a rallye, rallycross és tereprallye terén szerzett képességeim mellett. Ezek alkalmassá tesznek erre a sportágra, hogy pozitív hatást gyakoroljak és inspiráljam a női versenyzők és mérnökök következő generációját. Nagyon várom, hogy elkezdhessem a munkát a csapattal.”

    A McLaren Glasgowban leplezte le a Vic Lee művész és illusztrátor által kézzel rajzolt, feltűnő papaya-színű festést. Ez a teljes versenynaptárat a négy környezetben – a sarkvidék, az Amazonas, a sivatag és az óceán – ábrázolja.

    MCL66 XE, mclaren
    Fotó: McLaren