Idősebb Carlos Sainz megnyerte a pénteken véget ért Dakar Ralit az autósok között, a célban pedig fia, a Ferrari Forma-1-es versenyzője várta. Ifjabb Sainz azt mondja, ő is adott taktikai tanácsokat apjának a verseny előtt.
A kétszeres rali-világbajnok Sainz rekordok sorát érte el azzal, hogy a verseny nagy részében az összetett élén állva – egyetlen szakaszgyőzelem nélkül – végül behúzta a győzelmet. 61 évesen ő lett a Dakar Rali legidősebb győztese, és már a negyedik különböző gyártóval ért fel a csúcsra, hiszen 2010-ben Volkswagennel, 2018-ban Peugeot-val, 2020-ban Minivel, idén pedig Audival hódította meg a sivatagot – Dél-Amerika után most Szaúd-Arábiában is másodszor. Az Audi RS Q e-tron E2-ese ráadásul az első elektromos hajtású gép, amely győzni tudott a hagyományos autós kategóriában. A projekt három év alatt ért csúcsra, a gyártó pedig valószínűleg ezzel távozik is a tereprali világából, hogy az F1-es beszállásra fókuszáljon.
Ifjabb Carlos Sainz is ott volt a Vörös-tenger partján található Janbu városában, a befutó helyszínén, hogy együtt ünnepelhessen apjával.
„Arra kértem, hogy ne menjen minden nap olyan keményen, elvégre a Dakar egy endurance-verseny. És tudom, hogy mennyire szeret versengeni. Persze rendesen oda kellett tennie magát ahhoz, hogy nyerjen, de mindenki másnál okosabb volt, és úgy menedzselte a versenyét, ahogyan arra csak ő képes – idézi ifjabb Sainzt az Autosport. – Tökéletesen alakult a számára, olyan okosan teljesítette ezt a Dakart, hogy ilyet még én sem láttam tőle soha életemben. 2024 jól indult a Sainz család számára, és így is kell folytatnunk tovább.”
„Nagyon kemény volt az idei Dakar, hosszú és változatos terepekkel, a szakaszok között pedig ott volt az a bizonyos 48 órás, benne a maratonnal. Ő pedig mindezen képes volt átjutni, ráadásul a kulcsfontosságú szakaszokon teljesített a legjobban, ami mutatja, hogy mennyire felkészülten és motiváltan érkezett.”
— Dakar Saudi Arabia | داكار في السعودية 🇸🇦 (@dakarinsaudi) January 19, 2024
Bár az Audi kiszállni készül a Dakarról, nem biztos, hogy ezzel végleg megszakítja kapcsolatát a Sainz családdal, hiszen hosszú ideje tartja magát a híresztelés a paddockban, hogy a Sauberrel egyesülő gyártó ifjabb Sainzt szeretné megszerezni 2026-ban induló F1-es projektjéhez.
A 29 éves spanyol idén még a Ferrari pilótájaként szeretné megtörni a Red Bull tavalyi, nyomasztó uralmát. Sainznak eddig két győzelme van az F1-ben, a 2022-es Brit Nagydíj után tavaly Szingapúrban nyert, ami azért volt különleges, mert végül az maradt az évben az egyetlen alkalom, amikor nem a Red Bull valamelyik versenyzője ünnepelt a dobogó tetején.
Michelisz Norbert közzétett egy felvételrészletet arról a tesztről, amelyen megkezdte a felkészülést a Rally Hungary-re.
Michelisz Norbert néhány nappal ezelőtt bejelentette, hogy az idei Rally Hungary-n debütál rallyversenyzőként. A WTCR 2019-es bajnoka pedig egy csütörtöki teszttelmár meg is kezdte a felkészülést az október 6. és 8. közötti Európa-bajnoki idényzáróra, amelyen egy Hyundai i20 N Rally2-es autóval vesz részt. Most pedig közel két perces belső kamerás videót tett közzé arról, ahogy Tagai Róberttel Bakonyán meghajtották a kocsit.
„Az első ralis tesztemen 70 kilométert sikerült teljesítenünk Bakonyán, ez a belső kamerás felvétel az utolsó körök egyikén készült. A nap folyamán sokat hangoltunk az autón, és bár tudom, hogy rengeteg tanulnivalóm van még, úgy érzem, gyorsan összebarátkoztunk egymással!” – írta a poszthoz a 39 esztendős versenyző, aki gyermekkori álmát készül valóra váltani azzal, hogy rallyversenyen indul.
Íme a felvétel:
A Rally Hungary részvétel bejelentése után hazánk legeredményesebb autóversenyzője a HUMDA podcastjában mesélt arról, hogy miért vágott bele a rallyzásba. A felvételt IDE KATTINTVA lehet megnézni. Az pedig, hogy milyen szakaszokon fog versenyezni a Rally Hungary mezőnye, ITT érhető el.
A 4. Rally Hungary hét gyorsasági szakaszon zajlik majd október 6-8-án, ezek közül kettő is olyan lesz, ahol a pályaversenyzők képességei is megcsillanhatnak. A verseny weboldalán már elérhetőek a részletes térképek.
Michelisz Norbert is indul a Rally Hungaryn, WTCR bajnokunk első rallyversenye lesz a magyar ERC futam. Bár Norbinak mindössze egy tesztnyi tapasztalata van – amit csütörtökön gyűjtött a Pécs melletti gyakorláson -, de a péntek esti superspeciálon a Rabócsiringen akár meglepetést is okozhat. A páros rajtoltatással zajló első gyorsaságin az élmezőny már sötétben, lámpafénynél versenyez, így a látvány garantált, a hangulat pedig már az elmúlt években is fenomenális volt.
A hét gyorsasági mellett már a szabaedzésen és a kvalifikáción is láthatóak lesznek a versenyzők, a Nyíregyházán rendezett szakaszra ingyenes a belépés.
foto: Rally Hungary
A Máriapócson rendezett szuperspeciálon nem csak a hangulat fantasztikus, ugrató és vízfüggőny is várja a versenyzőket ezen az különleges esti programon, amit nem szabad kihagyni a nézőknek sem. A Rabócsiring infrastruktúrája felkészült a sokezres nézőszámra, parkolók, mosdó, büfé teszi komfortossá az élményt, ráadásul a pálya nagy része jól belátható, így senki sem marad le az eseményekről.
foto: Rally Hungary
Bár a Rabócsiring is beleszámít a verseny értékelésébe, mégis szombaton az Újhuta-Nyíri gyorsaságival kezdődik az igazán éles verseny, ahol már komolyabb különbságek is kilakulhatnak. A gyorsasági szakasz eleje keskeny erdészeti út, ahol a nézők 4-500 méter távolságon begyalogolhatnak a Flórika forrásig. A forrás után az erdészeti út végéig a nézők elől elzárt területen halad a verseny. Ezt követően szélesebb, jó minőségű aszfaltút következik Kishuta településig, ahonnan több látványos nézői pont is elérhető. Bózsva felé néhány murvás résszel is találkoznak a versenyzők, a híres katlan pedig most is felejthetetlen látványt ígér azoknak a szurkolóknak, akik ezt a helyet választják. Bózsván két derékszögű kanyar, utána egy jobbos-balos kombináció ad a versenyzőknek feladatot, a nézőknek pedig újabb lehetőséget a szurkolásra. Kisbózsva után egészen a célig ismét olyan szakasz következik, ahová kérik, hogy ne menjenek be a szurkolók. Szakmai szempontból a ritmusváltások adják ennek a pályának a nehézségét.
foto: Rally Hungary
A szobati második pálya a Füzér-Abaújvár elágazás közti szakasz. A Füzér melletti kerékpárúttól rajtol a gyorsasági és a településig tartó keskeny egysávos útra kérik, hogy a nézők ne menjenek be. Füzér központjából több látványos nézői pont is elérhető, a reggeli zárás előtt pedig a Füzéri vár parkolójához is fel lehet jutni, innen egész nap követhető a verseny a kijelölt nézői pontról. Az 552 méter magasan fekvő középkori várat elhagyva a versenyzők murvás szakaszon folytatják. A Hollóházi elágazás a következő nézői pont, amely két irányból is megközelíthető, Hollóháza felől és Szlovákia irányából is. Kékeden és Abaújváron is átszáguld a mezőny, majd Abaújvárt elhagyva újabb remek nézői ponton haladnak át, ez a rész Gönc irányából verseny közben is elérhető. Ez után egy tempós, szűk részen jutnak el a párosok a célig, ez a szakasz a nézők elől elzárt terület. A gyorsasági nehézségét a hosszúsága mellett a murvás rész jelenti, ahol az aszfaltos abroncsokkal kell a pályán maradni.
foto: Rally Hungary
Az első nap délelőttjén az Aranyosvölgy gyorsasági lesz az utolsó olyan szakasz amit délután megismételnek a párosok. Idén fordított irányban teljesítik ezt a pályát a versenyzők, és a nyomvonal is tartalmaz néhány változtatást a korábbi évekhez képest. Aranyosivölgyből rajtol a szakasz, itt az első kanyarokban kialakított nézői pontokról figyelhető a verseny. Másfél kilométert követően egy elágazóhoz érkeznek az autók, ez a pont is könnyen megközelíthető Tállya irányából egy kavicsos úton át. Az elágazótól balra indulva több híd is található, ahol áthaladnak a versenyautók. Tempós és technikás részek váltják egymást a következő szakaszon, majd a cél előtt Erdőbényéhez érve egy derékszögű jobbkanyarban található egy újabb nézői pont, amely Erdőbénye felől jól megközelíthető. A cél előtti néhány száz méteren keskenyebb, jó minőségű úton halad a pálya, ez a rész a nézők elől elzárt terület.
foto: Rally Hungary
A szombat délelőtti kör Nyíregyházán ér véget. A körgyorsasági jelleggel kialakított pálya a korábbi években megismert nyomvonal módosításával jött létre. Városi gyorsasági révén számos könnyen megközelíthető nézői pont, és a szokásos remek hangulat várható ezen a szakaszon. A Kossuth téren közlekedésbiztonsági programokkal várják a nézőket.
foto: Rally Hungary
Vasárnap reggel Óhután kezd a mezőny, ez a pálya kétszer szerepel a programban. A szakasz Óhutáról indul egy dobálós, rosszabb minőségű úton. Két-három kilométer után kisimul az aszfalt és a mezőny az 1300-as évek óta itt álló Regéci vár tövében található kanyarokhoz érkezik a mezőny, amelyek amellett, hogy látványos nézői pontok, a vár parkolójából könnyen megközelíthetőek, de ezt a helyet a zárás előtt kell megcélozni. A Fony mellett található cél előtti kanyarok szintén könnyen elérhetőek a nézők számára. A lassítók és a kitérő előtti pontos féktávok megtalálása lesz a versenyzők legnehezebb feladata ezen a gyorsaságin.
foto: Rally Hungary
Szintén kétszer, de kétféleképpen mennek végig a párosok Mádon, a szakasz hivatalos neve ezúttal Sárga borház. A rajtot és a célt mindössze néhány száz méter választja el egymástól. A nézők számára is az egyik legjobban megközelíthető helyszín, a parkolás is könnyű, és keveset kell sétálni a nézői pontokig. Az idei év újdonsága, hogy első alkalommal körgyorsasági lesz ez a pálya. Ez a versenyzőknek komoly kihívás, hiszen 25 kilométerre nőtt a táv, a szurkolók viszont kétszer is láthatják a kedvenceiket. A második alkalommal a verseny utolsó gyorsaságija lesz a Sárga borház nevű szakasz, az ekkor megszerezhető pluszpontok miatt is óriási csata várható, a cél után a parkolóban pedig egy ünnepélyes ceremónián köszöntik a verseny győzteseit.
foto: Rally Hungary
További részletes információk a Rally Hungary hivatalos oldalán találhatók.
Autóba pattant Michelisz Norbert, és Pécs mellett kipróbálta a Hyundai i20 N Rally2-öt.
A WTCR 2019-es bajnoka tegnap jelentette be, hogy valóra váltja gyerekkori álmát, és kipróbálja magát raliversenyzőként is. A TCR World Touron szereplő túraautó-versenyző az őszi szüntet kihasználva vesz majd részt az FIA Rally Európa-bajnokság magyarországi fordulóján, a Rally Hungary-n.
Makai Gergely a Pécs melletti teszten nem csak a Michelisz Norbertről készített fotósorozatának történetét ismertette, hanem betekintést nyújtott abba is, hogyan zajlott a felkészülés. A teszt után a magyar versenyző pozitívan nyilatkozott autójáról, és már nagyon várja, hogy október 6. és 8. között részt vegyen a hazai fordulón.
A rali Európa-bajnokság (FIA ERC) magyarországi fordulóján debütál raliversenyzőként Michelisz Norbert. A Hyundai Motorsport gyári pilótájaként a TCR World Touron szereplő túraautó-versenyző a sorozat őszi szünetét kihasználva váltja valóra gyerekkori álmát.
Igazi világsztárral bővül az október 6. és 8. közötti Rally Hungary mezőnye, hiszen a rali Európa-bajnokság magyarországi fordulóján debütál raliversenyzőként Michelisz Norbert. Hazánk legeredményesebb autóversenyzője gyerekként a ralizásról álmodott, tavaly pedig megígérte, hogy miután az élet más irányba sodorta és a túraautózásban ért el kiemelkedő sikereket, előbb-utóbb élesben is ki fogja próbálni a ralit. Most eljött a pillanat.
„Életem első autósportos élményei a Pécs környéki rallykhoz kötődnek, a Mecsek Rallyról egészen élénk gyerekkori emlékeim vannak – olvashatók a 2019-es túraautó-világkupa győztesének szavai a debütálásról kiadott közleményben. – Én a ralis közegben szerettem bele az autóversenyzésbe, és ha gyerekként kérdeznek arról, hogy milyen versenyző akarok lenni, akkor biztosan ralit mondtam volna. Hogy a pályaversenyzés felé sodort az élet, az főleg a szimulátoros időszakomnak volt köszönhető, ahonnan ebbe az irányba vezetett az utam. De a rali iránti érdeklődésem mindig is megmaradt, gyerekkori álmom válik most valóra.”
Michelisz egy Hyundai i20 N Rally2-es autóval áll majd rajthoz a Nyíregyházán, valamint a Zempléni-hegységben és környékén rendezett viadalon, amely az idei, jubileumi 70. Európa-bajnoki szezon záró fordulója is egyben.
„A pályát nem ismerem, az autót is csak egyszer teszteltem Pécs környékén, ami borzasztóan kevés tapasztalat. Rengeteg belső kamerás felvételt elemeztem, gyakoroltam az itinerírást, de ha éjt-nappallá téve készülök, akkor is csak élesben fogom megtudni, mire vállalkoztam. Egy tapasztalt raliversenyző is könnyen nehéz helyzetbe kerülhet, úgyhogy nekem különösen jól kell menedzselnem a kockázatvállalást. Pályafutásom legnagyobb kihívása előtt állok” – jelentette ki.
Ami a kockázatot illeti, a TCR World Tour éllovasaként természetesen ott motoszkál a fejében, hogy a feladata elsősorban az, hogy a saját műfajában bajnok legyen, ugyanakkor azért indul a Rally Hungary-n, hogy minden percét élvezze.
„Sokszor feltettem magamnak a kérdést, hogy szükségem van-e erre. Az elmúlt években többször is nekifutottam, de mindig meggyőztem magam arról, hogy miért nem megfelelő az időzítés. Most eljutottam arra a pontra, hogy már nagyobb bennem a vágy az élményre, mint a kockázatok miatti óvatosság. Tökéletes időpont sosem lesz, meg kell ragadni a pillanatot. Most sikerült a támogatóimnak köszönhetően megteremteni az indulás feltételeit, ezért hálás vagyok az OMV Hungáriának és a Hyundainak egyaránt!
Fotó: Michelisz Norbert/MGR Images
A 39 esztendős pilóta mellett rutinos társ lesz ott a jobb egyben, hiszen navigátorként a sportágat 1994 óta űző, világbajnoki résztvevő, Európa-bajnoki dobogós és kétszeres Dakar-célbaérő Tagai Róbert fogja segíteni.
„A Veszprém Rallyn voltam, amikor kaptam egy sms-t Michelisz Norbi aláírással, hogy ha van kis időm, beszéljünk – idézte fel Tagai, hogy Michelisz miként kereste meg őt. – Először azt hittem, valaki viccelődik velem, mert előtte nem ismertem Norbit személyesen, de aztán felhívtam, és elmesélte, mire készül. A zempléni nagyszerű, de egyben igen nehéz terep, szóval rögtön elsőre nagy kihívás, de Norbi pozitív, ahogy én is az vagyok, és minden tapasztalatommal segítem majd.”
Noha Michelisz személyében igazi profiról van szó, attól a raliban még újoncnak számít, ezért az Eb-részvétellel kapcsolatos elvárásai is ennek megfelelőek. „A célom a célba érés. Az eredményeket tekintve tényleg nem tervezek semmit előre, hiszen az Európa-bajnokság mezőnye erős. A hazai közönség előtti versenyzésről sok szép emlékem van, de ez most más lesz, mint a Hungaroring. Nagyon várom már ezt az új élményt.”
Hogy mit hoz a jövő ralis szempontból, azt egyelőre nem tudja, a Rally Hungary után pedig a TCR World Tour idei szezonból hátralevő három versenyhétvégéjére koncentrál majd azzal a céllal, hogy 2019 után ismét bajnok legyen.
Michelisz a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. podcast-sorozatának péntek délután megjelenő részében részletesen mesél majd az előtte álló ralis kihívásról.
Kedden délelőtt a sajtótájékoztatóval kezdődött a 2023-as Salgó Rally hivatalos programja. A Salgótarjánban megtartott eseményen, Fekete Zsolt, Salgótarján polgármestere, Szujó Zoltán az MNASZ elnöke, Őry Tamás a versenyt rendező TRP Hungary ügyvezetője, valamint Vincze Ferenc és Percze Nándor rallyversenyzők beszéltek a május 25-27. között zajló versenyről.
Az 1974 óta létező Salgó Rally Magyarország egyik ikonikus versenye, a 2023-as rally szezon első olyan futama, ahol a HUMDA Országos Rally Bajnokság minden résztvevője, az ORB, ORC, ORB2, ORB3 és a Historic kategória is együtt versenyez. A Salgó Rally nem csak a hazai rallysport megkerülhetetlen pontja, hanem a régió egyik legfontosabb sporteseménye is, ezt hangsúlyozta Fekete Zsolt, Salgótarján polgármestere is.
„A Salgó Rally a 2022-ben várossá nyilvánításának 100. évfordulóját ünnepelt városunk múltjának közel felét végig kísérte, és kezdetei óta szűkebb pátriánk legrangosabb sporteseményének számít. A Salgó Rally ma Salgótarján sportturisztikai szempontból is legnagyobb volumenű versenye. A város és az azt körülölelő csodálatos tájak, a gyorsasági szakaszok vonalvezetése, a helyi emberek sportág iránti szeretete mind különlegessé teszik itt az autóversenyzést, a versenyre minden évben nemzetközileg is nagy figyelem irányul.”
„Egy kényszerű szünet után önkormányzatunk támogatásával 2016-ban újra feldüböröghettek a versenyautók a városban és környékén. Az azóta eltelt évek bizonyították, hogy a rallynak helye van Salgótarján sportéletében, és a város sportélete és a sportág törekvései elválaszthatatlanok egymástól. Önkormányzatunk ezúttal is minden rendelkezésére álló támogatást biztosított a verseny lebonyolításhoz, bízom benne, hogy mind a versenyzők, mind a hozzánk érkező vendégek izgalmas futamot láthatnak, felejthetetlen sportélményekkel gazdagodnak, miközben megismerik a várost és csodálatos természeti környezetét, és élvezik majd a helyiek vendégszeretetét” – mondta Fekete Zsolt.
Szujó Zoltán, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség elnöke, elsőként azt emelte ki, hogy a hazai autósport közösség olyan érték, amelynek jelentősége túlmutat a sporton.
„Hiszünk abban, hogy azok a közösségek, amelyek akár évtizedes múltra tekintenek vissza, egy-egy verseny kapcsán – ahogy a Salgó Rallynak is hagyományai vannak itt a környéken -, tudnak értékeket adni. A Magyar Nemzeti Autósport Szövetségben keressük azokat a rendezőket, amelyek ebben a szellemben tudnak dolgozni, és a versenyeink helyszínén élő közösségek és a rally közössége között szoros együttműködést kialakítani. Hiszen nem csak azért jövünk ide, hogy kihasználjuk azt, hogy gyönyörű természeti környezetben, különleges erdei utakon versenyezhetünk egy hétvégén keresztül, hanem szeretnénk valami tartós örökséget is itt hagyni a közösségek számára. Éppen ezért nagyon szépen köszönöm a rendezőnek is, hogy erre törekszik, például útjavításokkal. Olyan útszakaszokat igyekszünk kijavítani, amelyeket mi két napon át használunk, és aztán itt marad tartós örökségként a helyi közösségnek. Azt gondolom, hogy csak ez a megközelítés működik a XXI. században, 2023 autó-motorsportjában.”
„Ami a Salgó Rallyt illeti, ez a szóösszetétel, hogy Salgó Rally, annyira erős, és ebben olyan lehetőségek rejlenek, amelyeket szeretnénk kihasználni, azért, ahogyan polgármester úr is említette, hogy Salgótarjánt újra beillesszük az autósport vérkeringésébe. Szeretnénk 2023-ban érvényes tartalommal megtölteni ezeket a versenyeket.”
„Tisztelettel megkérem a médián keresztül is az összes szurkolónkat, akikre most is nagyon számítunk, hogy tartsák be az összes biztonsági előírást, és ne hagyjanak például maguk után szemetet az erdőben. Volt erre jó példa már idei sprintfutamon, amikor összeszedték maguk után a szemetet a szurkolók. Arra kérek mindenkit, hogy pontosan legyen tisztában azzal, hogy mi itt vendégek vagyunk, és az autósport általános megítélését javítja az, ha mi kultúremberek módjára tudunk viselkedni. Az MNASZ indított is egy szemléletformáló kampányt, Bútor Róbert, ifj. Tóth János, Csomós Mixi és Herczig Norbert mondta el azokat a fő üzeneteket, hogy hogyan illik a XXI. században autósport versenyen viselkedni. A Salgó Rally hivatalos honlapján, a salgorally.hu oldalon, ez a film elérhető” – mondta Szujó Zoltán.
Őry Tamás, a rendező TRP Hungary ügyvezetője elmondta, hogy maga is kötődik a Salgó Rallyhoz, kisgyermekként gyűjtötte itt az első élményeit, amelyek hatására a sportág elkötelezett rajongója lett.
„Nagyon szerettem például a kisterenyei körgyorsaságit, sok élményem van a pályáról, és a Salgó Rallyk hangulatáról. Meg szeretném köszönni először Polgármester Úrnak a lehetőséget, hogy egy ilyen nagymúltú rendezvényt megpróbálunk újra a régi fényében felépíteni. Ehhez támogatókra van szükségünk, ezért köszönöm Salgótarján Megyei Jogú Város támogatását, és a partnereinknek, a Tippmixnek, a CSABAcastnak és a Zöld Élet Szociális Szövetkezetnek, nélkülük ez a rendezvény nem jöhetett volna létre.”
„Rendezőként nekem az a legfontosabb, hogy a versenyzők és a szurkolók is jó szájízzel menjenek haza, és nem utolsósorban azokon a településeken lakók, akiknek a hétvégén egy picit beavatkozunk az életébe, ők is élményt kapjanak a rendezvénytől és ne bosszúságot. Nagyon megváltozott a világ, ma már egy verseny rendezésénél rengeteg szempontot kell figyelembe venni. Nagyon sok egyeztetés folyt képviselőkkel, polgármesterekkel, helyi lakosokkal, hogy felmérjük az igényeket. Ahogyan Elnök Úr is említette, próbálunk egy picit hozzájárulni úgy a térség életéhez, hogy valamit hagyjunk magunk után. Erre jó példa a ceredi önkormányzattal létrejött megállapodás, hogy használhatjuk az utat, nem csak idén, hanem a következő években is, mi pedig megoldottunk egy olyan problémát, amit ők nem tudnak megoldani. Cered és Tótújfalu között rendbe hoztuk azt az utat, amit mi most két napig használunk, az itt élők élete viszont a következő években könnyebb lesz ezáltal. Úgy gondolom, hogy ezzel minden érintett jól jár, és a verseny minden helyszínén igyekszünk azon dolgozni, hogy picit jobb állapotban adjuk vissza a környezetet, mint ahogy átvettük.”
„Sajnos az élet nem várt problémák elé állított minket, az időjárás miatt még kedden is javítási munkák zajlanak, mert az óriási esőzés elmosott egy utat, amit helyre kell állítani. Nekem nagyon öröm, hogy több mint 150 nevezés érkezett, ez azt jelenti, hogy a versenyzők igénylik ezeket a versenyeket. Számomra nagyon fontos a tradíció, és ebben a térségben és a városban a rallynak nagy tradíciója van. Ha lesz lehetőségem azért tenni, hogy ez a tradíció méltóképpen folytatódjon, akkor a jövőben is örömmel dolgozom a Salgó Rallyért.”
2022-ben a hazai bajnokság második helyén végzett Vincze Ferenc. A szécsényi pilóta az év első ORB futamán is második lett, a számára hazai pályán zajló Salgó Rallyn a győzelemért száll harcba, ezúttal Percze Nándor navigátorral.
„A Salgó Rallynak nagyon nagy kultusza van. A hetvenes- nyolcvanas években is nemzetközi versenyeket rendeztek itt, több tízezer, lehet, hogy százezer ember is kilátogatott ezekre a versenyekre. Egy héttel előtte már kijöttek, sátraztak, úgyhogy a Salgó Rallynak nagyon nagy hagyománya van, és ezt jó érzés tovább vinni. Nagyon jó gyorsasági szakaszok vannak, például ilyen a ceredi gyorsasági. Ez egy világbajnoki szintű pálya, rengeteg kanyarral. Magyarországon kevés ilyen szakasz van, úgyhogy meg kell ezeket becsülni, mi pedig örülünk, hogy ezeken a szakaszokon versenyezhetünk” – mondta Vincze Ferenc.
A navigátor Percze Nándor a felkészülésről és a verseny kezdetéről is beszélt: „Mi is helyiek vagyunk, Nógrád vármegyében, Szécsényben lakunk, így a Salgó Rally számunkra is különleges verseny. A konkrét felkészülés a pályabejárással kezdődik holnapután. Eddig az autó felkészítésével foglalkoztunk, most pedig egy rövid teszttel próbálunk ráhangolódni a versenyre.”
A hazai rallybajnokság ikonikus versenye hosszú évek után újra régi fényében tündököl. Az újra két versenynapon át zajló Salgó Rally az első olyan verseny, ahol a HUMDA Országos Rally Bajnokság minden osztálya együtt versenyez. Az ORB, ORC és Historic mezőny pénteken és szombaton lép pályára, az ORB3 pénteken, az ORB2 pedig szombaton csatlakozik a versenyhez.
A Salgó Rally összesített nevezési listáján több mint 150 páros neve olvasható. Az ORB-ben több mint 30 autó indul, ebből 16-an Rally2-es autóval. A Székesfehérváron a szezonnyitón második helyezett Vincze Ferenc ezúttal is Percze Nándorral áll rajthoz, és a másik szécsényi pilóta, a tavalyi harmadik helyezett Velenczei Ádám is leadta nevezését. László Martin és Berendi Dávid a Lengyel Rallyról érkezik a Salgóra, és Klausz Kristóf is egy aszfaltos osztrák Mitropa futamon készült a magyar bajnokság második versenyére. Osváth Péter, Ollé Sasa, Trencsényi József és Tóth Tibor is rajthoz áll a versenyen, és Vida Péter, valamint Vida Szabolcs is Skoda Fabával rajtol. A Turán Frigyes – Farnadi Ágnes páros a Volkswagen Polóval küzd meg a skodásokkal.
Ismét nagy az érdeklődés az RC4-es kategória iránt, sokan indulnak a Peugeot Kupában, és a kategória érdekessége lesz az Opel Corsa, amivel Kerék Balázs indul.
Az ORC mezőnyben 35 páros indul, köztük szép számmal lesznek Ladák. Papp Arnie most indul először bajnoki futamon az új autójával, de többek között jön Karsai Zsolt, Helembai Zsolt és Bodogán Ferenc is. A Székesfehérváron első helyezett Hevesi István újra beül a Mitsubishibe, Bacsa Tamás pedig a továbbfejlesztett Toyota Yaris GR-rel áll rajthoz.
Az ORB2-be 36 nevezés érkezett, a tavalyi bajnok Kocsis Imre és Henszelmann Zsolt mellett a szezonnyitót nyerő Baksai László is pályára lép szombaton, Zoltán Kevin pedig minden bizonnyal ismét a győzelemért harcol majd miután a Nyerges Rallyn csak 3.3 másodperccel maradt le a dobogó legfelső fokáról. Ahogyan Fábián Donátot is visszavágóban reménykedik, hiszen az év első versenyén vezető helyről kellett kiállnia.
A pénteki ORB3 versenyen is nagy csaták várhatóak, 32 páros indul majd a harmadosztály mezőnyében, ahol szintén látványos autózásra számíthatunk a versenyzőktől. A szezonnyitó mindhárom dobogósa nevezett a Salgó Rallyra, és a Nyerges Rallyn 50 másodpercen belül célba érő 11 párosból többen ott lesznek a pályán, hogy megmérkőzzenek a környékbeli versenyzőkkel.
Fotó: MGR Images
A Historic mezőny 20 indulója között számos olyan versenyző nevét megtaláljuk, akik a legendás Salgók többségén rajthoz álltak, Ilyen Csukovics István is, aki már a hetvenes években résztvevője volt az akkor még Salgó Kupának nevezett versenyeknek. Wirtmann Ferenc és Kerekes József pedig minden bizonnyal az első helyért harcol majd a Ford Escort RS-sel.
A Salgó Rallyhoz kapcsolódó örömteli hír, hogy a versenyhez támogatóként csatlakozott Salgótarján Megyei Jogú Város Önkormányzata, a Tippmix, a CSABAcast és a Zöld Élet Szociális Szövetkezet is, így nem csak a pályán lesz színvonalas a mezőny, hanem a rendezvény háttere is elkötelezett partnerekkel erősödött.
„Nagyon örülünk, hogy az idei Salgó Rally iránt a versenyzők, a partnerek és úgy tapasztaljuk, hogy a közönség részéről is nagy az érdeklődés – nyilatkozta Őry Tamás, a versenyt rendező TRP Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. – A Salgó Rally a magyar rallysport egyik meghatározó rendezvénye és azon dolgozunk, hogy hosszú távon biztosítsuk a verseny jövőjét, ennek részeként több érintett település úthálózatának fejlesztésében is részt veszünk, valamint folyamatosan egyeztetünk az érintett települések képviselőivel és a hatóságokkal, hogy a lebonyolítás a lehető legkisebb mértékben befolyásolja a környéken élők napi rutinját. Köszönjük a lakosság megértését és együttműködését, bízunk benne, hogy emlékezetes élményt nyújt majd a 2023-as Salgó Rally.”
Ismertette idei támogatottjainak listáját a Hungarian Motorsport Academy.
Nyolc autó- és motorsport szakágban 29 versenyző támogatásával folytatódik a HUMDA által tavaly létrehozott Hungarian Motorsport Academy utánpótlás-nevelési rendszer. A Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség emellett egy versenycsapatot, valamint a Magyar Nemzeti Autósport Szövetséget és a Magyar Motorsport Szövetséget is támogatja. A kiválasztást Michelisz Norbert, a túraautó-világkupa 2019-es bajnoka és Talmácsi Gábor, a gyorsaságimotoros-világbajnokság 2007-es bajnoka irányította.
A HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség tavaly júniusban indította el tehetséggondozó programját. A támogatott versenyzők már az első évben kiemelkedő sikereket értek el. Történelmi eredmény született az FIA gokart-világbajnokságon, akadémiai háziverseny zajlott a Northern Talent Cup dobogójáért, százszázalékos idény teljesült a Swift Cup Europe-on, és hatalmas sikerek születtek a motoros hosszútávú világbajnokságon.
„A „magyar autó-motorsport válogatott keretét”, azaz a támogatott versenyzők névsorát a versenypályákon a tavalyi szezonban elért eredmények mellett többek között a vezetéstechnikát, valamint a fizikai- és mentális alkalmasságot is vizsgálva állították össze a szakembereink” – ismertette a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség elnök-vezérigazgatója. Weingartner Balázs emlékeztetett rá, a támogatási rendszer feladata előremozdítani a fiatal versenyzők karrierjét, hogy magasabb szintű bajnokságokban, professzionálisabb körülmények közt koncentrálhassanak a versenyzésre.
Balról jobbra: Matics Zsolt, Talmácsi Gábor, Weingartner Balázs, Michelisz Norbert és Kálmán Péter Fotó: MGR Images
„Az iskolában sokszor igaznak bizonyult a mondás, miszerint a jó eredményt nehezebb megtartani, mint megszerezni. Most, hogy folytatódik a HUMDA tehetségprogramja, ez a hasonlat jutott eszembe, hiszen tavaly elindultunk egy úton, és jó érzés, hogy folytatjuk a megkezdett munkát – mondta Michelisz Norbert. – Mindig is hangsúlyoztam, hogy a magyar autó-motorsportban szükség van a támogatásra, mert rendkívül költséges sportról van szó, és sok esetben az anyagi korlátok gátolják meg a kivételes képességű versenyzőket is a kibontakozásban. Hiszek ebben a programban, és hálás vagyok, amiért a tapasztalataimat a magyar autósport érdekében hasznosíthatom” – szögezte le a túraautó világkupa 2019-es bajnoka, az akadémia mentora.
„Jó érzéssel tölt el, hogy részt vehetek a programban és szakmailag irányíthatom a motoros tehetségek kiválasztását – jelentette ki Talmácsi Gábor. – A támogatási rendszert az előző évi tapasztalatokat felhasználva folytatjuk. Saját pályám során is tapasztaltam, hogy a szülőkre mekkora anyagi terheket ró, ha gyermekeik a technikai sportokban jeleskednek, a Hungarian Motorsport Academy ezért egy igazán kivételes lehetőség a támogatottak számára. Külön öröm, hogy a kiválasztottak már az első évben világ- és Európa-bajnoki sikereket értek el és az utánpótlás sorozatokban abszolút domináltak minden szakágban. Biztos vagyok abban is, hogy ha valaki egyszer bekerült az akadémiánkba, azzal olyan védjegy birtokába jut, amellyel könnyebben boldogul a támogatóknál, hiszen a szponzorok is tudják, hogy milyen alapos felmérési rendszer után lehet valaki a program részese.”
Fotó: MGR Images
„22 éve szálltam le az FIA gokart-Eb dobogójáról Belgiumban, mint aktív versenyző. Versenyeztem Hamiltonnal, Kubicával, Rosberggel, Buttonal, Liuzzival, később csapattulajdonosként dolgoztam Marco Wittmannal, Wurz, Barrichello és Montoya fiaival, rengeteg nemzeti és nemzetközi bajnoki címet szereztünk több kontinensen – idézte fel Kálmán Péter. – Sok tapasztalattal és évekkel a hátam mögött mondhatom, hogy soha nem volt országunkban ilyen jelentős autó-motorsport támogatási rendszer, mint a Hungarian Motorsport Academy. Megtiszteltetés és elismerés ennek részese lenni, büszke vagyok az itt kiválogatott magyar versenyzőkre” – szögezte le a HUMDA szakértője.
Az idei kiválasztási rendszer merőben eltér a tavalyitól. Matics Zsolt teljesítménytréner, a Fit4race alapítója elmondta: miután tavaly felmérték csaknem a teljes magyar utánpótlást, idén már csak zömmel a kiválasztottak között végeztek újabb felméréseket. A programba rajtuk kívül olyanok kerültek be, akik az elmúlt évben kiemelkedő nemzetközi eredményt értek el. „Partnerségünk a HUMDA-val magasabb szintre emelkedett, így a kiemelt versenyzők az anyagi segítség mellett a Fit4race szakmai támogatását is élvezhetik, ebbe beletartozik a fejlesztési irány meghatározása, a versenyekre való felkészülés támogatása, a legmagasabb nemzetközi szinteken versenyző fiatalok pedig helyszíni versenyhétvége-támogatási is kapnak. Az akadémia a jövőben egy komoly továbbértékelési rendszer is lesz, hiszen a versenyhétvégéken nyújtott támogatás egyben folyamatos információkkal szolgál a versenyző teljesítményéről, a felkészüléséről. Azt gondolom, hogy ez már rövid távon érték- és kultúrateremtő lehet” – tette hozzá Matics Zsolt.
„A Széchenyi István Egyetemen megbecsüljük az elkötelezett fiatalokat, akik szorgalommal állnak a megmérettetéshez, eszerint mindenkit, aki részt vesz az akadémia-programban, várunk az egyetemünk kiemelt sportolói támogatói rendszerében is” – fogalmazott dr. Szauter Ferenc, a győri egyetem Járműipari Kutatóközpontjának vezetője.
Fotó: MGR Images
A Széchenyi István Tudományegyetemért Alapítvány tulajdonában álló HUMDA által koordinált Hungarian Motorsport Academy tehetséggondozó programban támogatott versenyzők szakáganként:
Autósport
Gokart:
Gáspár Benett
Gender Tamás
Hideg-Szikszai Ádám
Krepcsik Áron
Molnár Martin
Zsebő Marcell
Túraautó:
Bucsi Attila
Losonczy Levente
Rally:
Csomós ‘Mixi’ Miklós
Hangodi Bendegúz
Herczig Patrik
László Martin
Rallykrossz:
Benyó Máté
Motorsport
Gyorsasági:
Farkas Kevin
Görbe Soma
Kovács Bálint
Kovács Zoltán
Molnár Gergő
Számadó Máté
Varga Tibor Erik
Vincze Martin
Motokrossz:
Katona Áron
Pergel Bence
Técsi László Márk
Zanócz Noel
Enduro:
Liszka Roland Noel
Szőke Márk
Zsigovits Norbert
Supermoto:
Surányi Balázs
Csapattámogatás: Révész Racing Támogatott szövetségek: MNASZ, MAMS
Az egykor a Forma-1-ben versenyző Heikki Kovalainen számára nem az egyetlen, a Magyar Nagydíjon aratott F1-es győzelme a legkedvesebb. A finn pilóta azt is elárulta, ki volt a kedvenc csapattársa, és kit tart a motorsport-történelem legnagyobbjának.
Heikki Kovalainen 2007 és 2012 között versenyzett a Forma-1-ben, illetve a 2013-as idény utolsó két futamán ugrott be Kimi Räikkönen helyére. A finn pilóta azóta a DTM-et és a rali-világbajnokságot is kipróbálta, a kettő között pedig a Super GT-ben húzott le hét szezont. Idén újabb kalandba kezdett, hiszen 2023-ban már az Extreme E-ben szerepel.
A finn versenyző egy másik egykori F1-es pilóta, a 2009-ben világbajnoki címet szerző Jenson Button csapatában, a JBXE-ben mutatkozhatott be a múlt heti, Szaúd-Arábiában rendezett nyitófordulón. Párjával, a norvég Hedda Hosåsszal előbb a nyolcadik, majd a tizedik helyen zártak, amivel összességében holtversenyben a kilencedik legjobb teljesítményt nyújtották a tíz autót felvonultató mezőnyből. A 41 éves versenyzővel még akkor készítettek egy kérdezz-felelek videót, melynek lényege az volt, hogy 1 perc alatt minél több kérdésre válaszoljon. A felvételt nemrég tették közzé a sorozat hivatalos Instagram-oldalán.
Miután el kellett mondania a nevét és a csapatát, rögtön jött a legérdekesebb kérdés: melyik a kedvenc győzelme? Kovalainen gondolkodás nélkül kijelentette, hogy a 2004-es Race of Championson elért diadal a számára legkedvesebb siker. Az akkor 23 éves versenyzőnek olyan neveken keresztül vezetett az útja a döntőig, mint David Coulthard, Jean Alesi, majd Michael Schumacher, hogy aztán a fináléban a ralis ág győztesét, Sébastien Loeböt két futamban győzze le.
Mindez azért érdekes, mert bár csak egyszer, de a Forma-1-ben is eljutott a dobogó legfelső fokáig, méghozzá éppen a Magyar Nagydíjon, 2008-ban. Tekintve, hogy az F1-et széles körben az autósport csúcsának tartják, meglepő, hogy Kovalainen nem ezt tartja a legszebb sikerének, de az is tény, hogy valójában az ölébe hullott a győzelem, miután az addig élen autózó Felipe Massa motorja pár körrel a vége előtt elfüstölt.
A négyszeres F1-es dobogós ezt követően arra a kérdésre is válaszolt, hogy kit tart minden idők legnagyobbjának a motorsport-történelemben. 22-23 másodpercnyi gondolkodás után végül kimondta, hogy Schumacher nála a befutó. A másik hétszeres világbajnok, Lewis Hamilton neve is elhangzott, hiszen ő volt a kedvenc csapattársa. A két versenyző 2008-ban és 2009-ben versenyzett együtt a McLarennél, és nem meglepő módon Kovalainen az előbbi idényben használt autót, az MP4/23-ast említette, amikor azt a kérdést kapta, hogy melyik volt a legjobb versenyautója. A legjobb utcai autó esetében szintén a brit márka gyártmányát, a P1-est „jelölte meg”.
Kovalainen a Hungaroringen aratta élete egyetlen F1-es győzelmét
Amikor az épített pálya és a terep között kellett döntenie, elsőre határozottan előbbit mondta, aztán némi gondolkodás után kitartott az eredeti válasza mellett. Természetesen magáról az Extreme E-ről is kérdezték. Ebből kiderült, hogy az első benyomása a terep hepehupássága, és az is, hogy azt kedveli a legjobban a sorozatban, hogy laza felületen versenyeznek.
A teljes idei hazai ralibajnokság névadó támogatója a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. a Magyar Nemzeti Autósport Szövetséggel (MNASZ) kötött megállapodás alapján.
A március 31. és április 2. közötti Székesfehérvár Rally-val kezdődik és az október 6-8-i nyíregyházi Rally Hungary-val fejeződik be a HUMDA Országos Rally Bajnokság 2023-as szezonja. A szurkolók az előbbi két versenyen kívül az Esztergom Rally, a Salgó Rally, a Mecsek Rally, az East Rally, a Veszprém Rally, a Győr Rally és a Miskolc Rally Kupa futamaira látogathatnak ki. A bajnokság minden kategóriájának, tehát az Országos Rally Bajnokság (ORB) elnevezésű 1. osztály, az ORC, az ORB2 és az ORB3 névadó támogatója is az Ügynökség.
– Szeptember 8-10. között rendezik meg az I. Győr Rally versenyt, amely a hazai ralisport legjobbjait vonultatja fel. A sportesemény a HUMDA, a Széchenyi István Egyetem és Győr Megyei Jogú Város polgármestere támogatásával valósul meg. Célunk, hogy az I. Győr Rally megrendezésével a sportvilágra is kiterjesszük Győr járműipari szerepvállalását, közreműködjünk a hazai mérnökképzés népszerűsítésében, a közlekedésbiztonság fejlesztésében, valamint a regionális turizmus elősegítésében is – fogalmazott prof. dr. Palkovics László, a Széchenyi István Egyetemért Alapítvány kuratóriumi elnöke.
HUMDA ORB versenynaptár – Fotó: HUMDA
– A járműgyártás kelet-európai fővárosában, Győrben az autósport is rendkívül népszerű, így kifejezetten örülünk annak, hogy az idén ősszel a hazai ralisport legjobbjai versenyeznek nálunk – nyilatkozta dr. Dézsi Csaba András, Győr polgármestere. – A motorizáció, a korszerű mobilitás, valamint a ralisok összetartozása miatt is örömmel üdvözlöm az őszi győri versenyt. Biztos vagyok benne, hogy abban a városban, ahol sokezer ember a járműiparban keresi a kenyerét, nagy szakmai-, sport-, és közönségsikere lesz a színes, látványos rendezvénynek – tette hozzá a polgármester.
– Az I. Győr Rally rendkívül látványosnak ígérkező, városi gyorsasági szakasza érinti a Széchenyi István Egyetem környékét is, szimbolizálva a járműipari területeken élen járó intézményünk és a motorsport közötti egyre szorosabb kapcsolódásokat. Az eseményen bemutatjuk sokszínű képzési portfóliónkat, valamint a nemzetközi elithez tartozó hallgatói versenycsapatainkat is – mondta dr. Szauter Ferenc, a Széchenyi István Egyetem Járműipari Kutatóközpontjának vezetője.
A HUMDA kiemelt célja, hogy hozzájáruljon a hazai bajnokság fejlesztéséhez, ezen belül is alapvetően a biztonság növeléséhez, ami kiterjed a nézőkre, a versenyzőkre és a hivatalos személyzetre is. A HUMDA ORB zárófordulója a Rally Hungary lesz, ez egyben ERC-futam is, melynek a promótere szintén az Ügynökség lesz. Egy év kihagyás után térhet vissza Nyíregyházára, valamint a Zemplénbe és a Tokaji borvidékre a verseny.
– Rendkívüli jelentőségű az ERC visszatérése, hiszen az elmúlt év a sárga lapos figyelmeztetések miatt maradt ki. Korábbi ígéretünknek megfelelően az eddigi tapasztalatok alapos kiértékelését követően, a szervezésben részt vevők kemény munkájának és a folyamatos promóteri egyeztetéseknek köszönhető az újabb rendezés. Most arra koncentrálunk, hogy a rendezés kifogástalan legyen és mind a közönség, mind a versenyzők, mind a promóter elégedett legyen a versenyt követően. A HUMDA és az MNASZ együttműködésének fontos eleme az is, hogy egységes ruházatot biztosítunk a sportbíróknak. Aki tavaly legalább egy alkalommal közreműködött valamelyik rendezvényen, az két pólót, egy softshell kabátot és egy sapkát kap a munkájához – emelte ki Szujó Zoltán a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) elnöke.
– Az együttműködésünkben fontos hangsúlyt kap a közlekedésbiztonság is, hiszen az ilyen versenyek alkalmasak annak az üzenetnek a kommunikációjára, hogy a versenyzés a versenypályára való, a közutakon pedig minden esetben be kell tartani a KRESZ szabályait. Közreműködésünknek köszönhetően egy újabb hagyományteremtő sportrendezvényt is útjára indíthatunk Győrben. A rali szakág kiemelten fontos számunkra, ezt mi sem bizonyítja jobban az utóbbi évek ZEG Rally Show-inak sikeres megrendezésénél, továbbá a Rally Hungary promóciós feladatainak ellátásánál és a futam versenynaptárba való visszahozatalánál. Ezeknek köszönhetően több tízezer ralirajongó vehet részt a programjainkon – tette hozzá Weingartner Balázs, a HUMDA Zrt. elnök-vezérigazgatója.
Az Ügynökség koncentrál az utánpótlásra is ezért a támogatás része, hogy az idei szezon ORB2-győztese a 2024-es szezonban két versenyhez kap jelentős hozzájárulást a Peugeot Rally Cup-ban, ha ezen kívül elindul további három versenyen a szezonban.