Már 48 éves, a verseny korábbi kétszeres győztese, most pedig akkora ütközést élt túl, ami az autósport legnagyobb erejű becsapódásainak listáján is egészen előkelő helyre kerülne. Takuma Satónak ennek ellenére a haja szála sem görbült, tovább készül az Indy 500-ra.
Idén május 25-én rendezik az Indianapolis 500 történetének 109. versenyét, amire ezen a héten az első tesztnapokkal kezdődött meg a felkészülés. Az IndyCar-szezon csúcseseményére visszatér a pályára Sato is, aki azóta, hogy utoljára 2008-ban versenyzett a Forma-1-ben, hosszú és sikeres karriert épített fel az Egyesült Államokban: 2017-ben és 2020-ban meg is nyerte az Indy 500-at, s még 2022-ben, 45 évesen is teljes szezont futott az IndyCarban, de az 500 mérföldes versenyt azóta sem hagyja ki, idén a Rahal Letterman Lanigan Racing biztosít számára ehhez egy autót.
A csütörtöki tesztnapon azonban Sato óriási balesetet vészelt át, ami az alábbi videóban külső és fedélzeti kamerából is megnézhető.
„Hatalmas köszönet az IndyCarnak, a Dallara Groupnak és az IMS-nek, hogy ilyen biztonságos közeget teremtenek. Elveszítettem az autó hátulját 375 km/óránál. Az adatrögzítő szerint 94 G-erejű volt a becsapódás. Csak kisebb horzsolásaim vannak, de rendben vagyok. Hálás vagyok a csapatomnak, és sajnálom, hogy extra munkát adtam nekik. Erősebben térünk vissza az Indy 500-ra” – írta a történtek után közösségi oldalán a japán versenyző.
Ez a 94 G hatalmas szám, ami az ismert legnagyobb autósportos balesetek között is kiemelt helyre rangsorol – bár nincs erről egy teljesnek nevezhető lista. A legtöbbet emlegetett F1-es becsapódások közül Romain Grosjean 2020-as szahíri eseténél 67 G-t, Robert Kubica 2007-es montreali bukásánál 75 G-t mértek. A legnagyobb túlélt autósportos becsapódás a svéd Kenny Bräck nevéhez fűződik, aki 2003-ban szintén egy oválpályán, a Texas Motor Speedway-en 214 G-vel bukott, többszörös csonttöréseiből viszont másfél év alatt felépült, és később újra versenyzett.
Molnár Martin a brit F4, Losonczy Levente a TCR Europe, Révész Levente az International GT Open mezőnyében versenyzik, mindhármójuk idénye ezen a hétvégén indul.
Brit F4, Donington
április 26. szombat: időmérő 10:10-
április 26. szombat: futam 15:30-
április 27. vasárnap: futam 10:50-
április 27. vasárnap: futam 16:15-
A 16 esztendős Molnár Martin tavaly megnyerte az újoncok bajnokságát a brit F4-ben, az összetettben pedig nyolcadik lett, de idén már a bajnoki címet tűzi ki célnak.
TCR Europe, Algarve
április 26. szombat: időmérő 10:25-
április 26. szombat: futam 14:45-
április 27. vasárnap: futam 12:50-
A 22 éves Losonczy Leventének ez lesz a második teljes idénye a bajnokságban, amelyben tavaly a 6. helyen végzett.
A Donington Parkban megkezdi hadjáratát a brit F4 összetett bajnoki címéért Molnár Martin, aki remek tesztidőszak után a hétvégén élesben is megmutatná, hogy a legjobbak között a helye.
Miután az év elején teljesítette a közel-keleti F4-es bajnokság idei szezonját, a hétvégén Molnár Martin nekivág a brit F4 2025-ös évadának. A sorozat újonc értékelésének tavalyi bajnoka maradt annál a Virtuosi Racingnél, amellyel egy évvel ezelőtt megkezdte autóversenyzői pályafutását, az idei szezonban pedig célja az összetett bajnoki cím megszerzése. A Hungarian Motorsport Academy (HMA) versenyzője rendkívül intenzív tesztidőszakon van túl, amely során számos részsikert könyvelhetett el.
„Az F4 Middle East Championship katari szezonzárója után három nappal már az Oulton Parkban teszteltünk, szünet tehát mondhatni nem is volt azóta, hogy februárban elkezdtem az idei évet. Ezután lényegében végigjártuk szinte az összes, idei brit F4-es bajnokságban szereplő pályát, és mindenhol jól teljesítettünk, konstansan ott tudtunk lenni az élmezőnyben, ami jó jel a szezonra. Zandvoortban például két napot teszteltünk, összesen négy menetünk volt – két délelőtti és két délutáni – ebből a négyből pedig hármat én zártam az élen, egyszer pedig harmadik lettem. Úgyhogy egyelőre gyorsak vagyunk, és abban reménykedünk, hogy ez a versenyhétvégékre is így marad” – tekintett előre a 16 esztendős pilóta.
Fotó: Jakob Ebrey Photography
Természetesen a puding próbája az evés, azaz majd a versenyhétvégéken dőlnek el a lényegi kérdések, és a tesztelés nem minden esetben mutatja meg a valós erősorrendet, de Kiss Pál Tamás, a Motorsport Talent Management (MOTAM) sportszakmai vezetője úgy fogalmazott: „A tesztek azt hozták, amit sejtettünk, és voltak napok, amelyeken Martin olyan magabiztos előnyben volt, hogy arra előzetesen sem gondoltunk.”
„Az F4-ben is jelen van az, hogy nem feltétlenül az összes csapat olyan autóval köröz ezeken a teszteken, mint amilyennel majd versenyezni fog, de az F1-el ellentétben itt többnyire nem titkolni próbálják a valós tempót, hanem különböző okok miatt jobb színben szeretnének feltűnni. Mi nem csináltunk ilyesmit, minden teszten a valós tempónkat láthatták a többiek” – erősítette meg Martin, akinek plusz magabiztosságot adott, hogy egyet kivéve tavaly már versenyzett az idei brit F4-es versenynaptárban szereplő összes pályán.
„Mindegyik pályára igaz volt, hogy teljesen máshogy tudtunk hozzáállni a tesztekhez ahhoz képest, ahol tavaly voltunk. Doningtoban például küszködtünk a versenyhétvégén, de most sokkal jobban kezdtünk már rögtön az első napon. Érzem magamon, hogy tapasztaltabb vagyok és már nem először járok ezeken a helyszíneken, de ez is a normális” – mondta Martin.
Rögtön teljesíteni kell
Martin idei szezonja abból a szempontból merőben más lesz a tavalyihoz képest, hogy akkor kizárólag a folyamatos fejlődésen volt a hangsúly, most viszont már az eredményesség a legfontosabb. „Mindenki tisztában van vele, hogy eredmények kellenek, mert az összetett bajnoki cím a célunk. Ehhez nyilván futamgyőzelmekre lesz szükség, és nem fognak beleférni kiesések, szóval következetesen jó teljesítményt kell nyújtanunk. Mindenki nagyon motivált a csapatban, készen állunk, és már nagyon várjuk az első fordulót” – tekintett előre a Virtuosi Racing magyarja.
„Más a légkör a csapatban is. Egyrészt nőttek az elvárások, másrészt pedig működik az a stratégia, amit kitaláltunk a MOTAM-nál, hogy Martin maradjon azon a helyen, ahol már egy évet teljesített, mert a személyiségének nagyon jót fog tenni, ha egy olyan közegben van, ahol már magabiztosan mozog, plusz még inkább maga köré tudja formálni a csapatot. Sokszor azért sem mentem el a tesztekre, hogy építse magára a csapatot, mert ő a főszereplő. Ez megtörtént, a Virtuosinál pedig elképesztően lelkesek és motiváltak a részeredmények miatt, és ki vannak éhezve a sikerre. Mindenkinek az a kimondott célja, hogy Martinnal nyerni kell” – jelentette ki Kiss Pál Tamás.
Noha nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a tesztek és a versenyhétvégék teljesen más kihívást jelentenek, Martin és a csapat már előbbieken is azzal a szemlélettel igyekezett teljesíteni, amire ebben a szezonban szükség lesz.
Fotó: Jakob Ebrey Photography
„Egy teszt lazább, és van, hogy nem jön a kör mondjuk 9 órakor, majd 10-kor sem, de fél 11-kor már igen. Ezzel szemben az időmérőn van 20 perced, és ha piros zászlóval megzavarnak, akkor előfordul, hogy egyetlen körből kell kihozni a legtöbbet, vagy ha peches vagy, még annyi sem áll rendelkezésre. Ez kemény mentális terhelés. Sokan mondták nekem, hogy de hát nem mennek olyan sokat, mint egy teszten, ahol akár 150 kör is belefér, de erre szoktam én azt mondani, hogy ez így van, viszont versenyhétvégén azonnal hozni kell a teljesítményt – ecsetelte Kiss Pál. – Ezt tudjuk és erre is készültünk, a tesztelés felétől ezért átálltunk arra, hogy nincs felvezetés, nincs hangolódás, rögtön teljesíteni kell. Azonnal. Volt olyan, hogy Martin direkt később ment ki a pályára és azonnal szállítania kellett a köridőt. Ezeket a feladatokat nagyon jól teljesítette, úgyhogy a megérzéseim nyugalomra adnak okot a szezonrajt előtt.”
Akárcsak tavaly, a brit F4-es bajnokság az idén is 10 fordulóból áll majd, április 26-án és 27-én pedig az 1931-ben átadott, azóta Anglia és a világ egyik legismertebb versenypályájává váló Donington Park rövidebb, National nyomvonalán kezd a mezőny.
A doningtoni versenyhétvége menetrendje magyar idő szerint:
Régivágású F1-nézők számára ismerős jelenet sejlett fel a Forma–3 első bahreini versenye után, amikor Nikola Tsolov futamgyőztesként kiszállt az autójából. Egy olyan ünneplési stílus, ami idősebb magánál a bolgár versenyzőnél is.
Fernando Alonso bár még 43 évesen is aktív tagja a Forma–1-es mezőnynek, egy ideje már az utánpótlásnevelésben is szerepet vállal, hiszen saját gokartiskolát üzemeltet, emellett pedig A14 Management nevű cégével fiatal versenyzők útját is egyengeti. Idén jutott el az F1-be Alonso első „saját” versenyzője Gabriel Bortoleto személyében, de már a tűz közelében versenyez néhány másik pilóta is, akiket szintén az A14 támogat.
Egyikük, Nikola Tsolov egy az autósportszféra perifériáján lévő országból, Bulgáriából érkezve tör előre a formaautózásban: 2022-ben nagy fölénnyel nyerte meg a spanyol F4-es bajnokságot, idén pedig harmadik szezonját kezdte meg az F3-ban, ahol tavaly is szerzett már három futamgyőzelmet, így 2025-ben kiegyensúlyozottabb teljesítményre törekszik a bajnoki versenyfutásban.
A 18 éves bolgár versenyző szombaton, a bahreini sprintversenyen megszerezte idei első győzelmét is, majd a bokszutcában szokatlan stílusban ünnepelt: az autójára térdelt, karjait pedig oldalra kinyújtotta, mintha sast vagy valamilyen más madarat formálna meg.
Nos, ha valakinek ismerős ez a póz, az nem véletlen, de már jó régen, a 2006-os F1-es szezonban kell keresni az eredetét. A Michael Schumacher ellen sikerrel megvívott címvédő hadjáratának évében Alonso csinált rendszert abból, hogy győzelmei után az autóból kiszállva első mozzanatként valamilyen állatot vagy karaktert személyesített meg.
Alonso imitációs játékait 2006-ból és 2007-ből az alábbi videó foglalja össze:
Tsolov mutatványa szép tisztelgés a mentor előtt, egyúttal pedig annak is a jele, hogy a bolgár a házi feladatát túlteljesítve művelődött Alonso karrierjéből. Az általa prezentált ünneplési forma eredetijét ugyanis semmiképpen nem láthatta, amikor a spanyol azt előadta a 2006-os Kanadai Nagydíjon, hiszen akkor még nem is élt: 2006. december 21-én született.
Alonso egyébként a Forma–2 díjátadóját is büszkén nézhette a hétvégén, ott ugyanis a spanyol Pepe Martí nyerte meg a sprintversenyt, aki szintén az ő menedzsmentjének tagja. Martíban és Tsolovban egyébként közös, hogy a Alonsóé mellett a Red Bull támogatását is élvezik, mindketten tagjai ugyanis az energiaitalosok juniorprogramjának.
A kétszeres világbajnoknak ezek, vagyis pártfogoltjainak sikerei okozhatták a legnagyobb örömöt a bahreini hétvégén, hiszen az F1-ben továbbra is szenved az Aston Martin: a nagydíjon csak a 15. helyen ért célba vele, a bajnokságban pedig azon négy versenyző egyike Alonso, akik még nem szereztek pontot idén.
A Williams bejelentette, hogy csatlakozik a versenyzői akadémiájához Victor Martins, de erősen kérdéses, hogy maradt-e még számára remény F1-es szerződésre.
A 23 éves francia versenyző korábban az Alpine programjában vett részt, de tavaly már nem volt tagja annak, mert a ha nem is kirobbanóan, de azért kecsegtetően ívelő karrierje megakadt az F2-ben. Martins az F4 francia kiírásában ezüstérmes lett 2017-ben, utána megnyerte a Formula Renault Euro és az F3 bajnokságát is, ám egyiket sem első nekifutásra, ami azért a legjobbnak tekintett F1-es pilótáknál elég gyakori.
Az F3-as bajnoki címének évében, 2022-ben a tabellán Oliver Bearman a 3., Isack Hadjar a 4., Franco Colapinto a 9. lett, de ők újoncok voltak a bajnokságban. A francia immár a harmadik évét tölti az F2-ben, ötödik és hetedik volt az eddigi két szezonjában a záráskor, és még csak két futamot nyert meg az ART istálló színeiben.
Martins a legidősebb tagja lesz a Williams F1-es akadémiájának, és a korából és az előéletéből adódóan kétséges, hogy van-e még értékelhető esélye a világbajnokságban való részvételre: az F1 jelenlegi mezőnyében hatan is fiatalabbak nála, és nála erősebb pedigrével rendelkező versenyzőknek, F2-es bajnokoknak sem mindig jutott hely a rajtrácson.
Martins F1-es autót azért hamarosan máris vezethet, a Williams 2023-as modelljét tesztelheti Monzában ezen a hétvégén az akadémia másik legtapasztaltabb tagjával, Luke Browning-gal együtt. A fordított irányú mozgást bemutató, a Williamstől az Alpine-hoz igazoló Colapintónak egyébként nagyobb az esélye az F1-es szerződésre.
Atlassian Williams Racing is pleased to announce Victor Martins will be joining the Williams Racing Driver Academy, becoming the latest addition to our talented line-up 🥳
The 2022 FIA Formula 3 Champion will remain with ART Grand Prix racing in Formula 2 for 2025 💪
— Atlassian Williams Racing (@WilliamsF1) March 31, 2025
Az F2 mezőnye is versenyzik az F1 szezonnyitójának helyszínén, Melbourne-ben. Az első futamok előtt több csapat pilótái kemény büntetést kaptak erre a hétvégére.
Az F2 első időmérője előtt az FIA versenyfelügyelői bejelentették, hogy három istálló, a DAMS, a Trident és a Rodin autóin tiltott módosításokat fedeztek fel a szezon előtti tesztelés során, és emiatt mind a hat pilótájukat (Jak Crawfordot, Kush Mainit, Max Estersont, Sami Meguetounifot, Amaury Cordeelt és Alex Dunne-t) 10 rajthelyes büntetéssel sújtják .
Emellett mindegyik csapat 10-10 ezer eurós pénzbírságot kapott minden egyes kihágásért – ez a Rodin-nak 20 ezer eurót, a másik két istállónak 10-10 ezer eurós összeget jelent, mivel ténylegesen összesen négy kihágást fedezett fel az FIA az autókon a tesztelésen, de azért osztottak ki összesen hat pilótának büntetést, mert ők is profitálhattak a csapatok szabálytalan műveleteiből.
És mi volt ez a kihágás? Módosítottak az egyik szabványos alkatrészen, ami elvből tilos, méghozzá azzal a céllal, hogy aerodinamikai adatgyűjtés érdekében érzékelőt szereljenek az autóra, ami szintén tilos. A csapatok korábban írásban engedélyt kértek utóbbira, de az igényüket elutasították, és ezután léptek tiltott útra. (Az F2 szabályainak értelmében csak a kasztni gyártójától kapott adatokat lehet felhasználni ilyen adatgyűjtésre, önálló méréseket nem szabad végezni, ellentétben az F1-es gyakorlattal.)
A bajnokság első időmérőjén az F3 tavalyi ezüstérmese, Gabriele Mini volt a leggyorsabb Victor Martins-t megelőzve, és a büntetés által érintett versenyzők közül Crawford végzett legelőrébb, aki a 3. helyett így csak a 13.-ról rajtolhat a vasárnapi főfutamon, a szombati sprinten, fordított rajtrácsnál pedig a 8. helyett a 18.-ról. Az élbolyból még az időmérőn az 5.-ként záró Dunne veszít sokat a büntetés miatt. A kvalifikáción a fiatalok túlzott igyekezetét mutatja, hogy ketten még ütköztek is, Esterson és Oliver Goethe értek össze az utolsó előtti kanyarnál.
Az F2 első, szombati futamát hajnali 4:15-től, a második, vasárnapit éjjel 1:30-tól.
A Red Bull felfedezte a következő James Huntot és Eddie Irvine-t egy német fiatal, Oliver Goethe személyében, célozgat a csapat juniorprogramjának vezetője. A baj csak az, hogy egyáltalán nem ilyen pilótára vágynak.
A fentebb említett két versenyző persze többszörös futamgyőztes, sőt Hunt személyében az 1976-os világbajnokról van szó, ám emellett közismert jellemzőjük volt, hogy F1-es karrierjük alatt nagykanállal habzsolták az életet koruk ügyeletes playboyaiként. Emiatt nem annyira hízelgő, hogy Marko nemrég a Motorsport-totalnak nyilatkozva rájuk asszociált, amikor Goethéről beszélt.
Az osztrák szerint Goethe versenyzéshez való hozzáállása olyan, mint Irvine-é vagy Hunté volt, bár talán nem annyira szélsőségesen. „Mindenkihez pozitívan állok hozzá, de egy ponton meg kell komolyodnia” – üzent a pilótának.
A 20 éves Goethe az utóbbi években nyomasztóan kiüresedett német utánpótlásgeneráció azon tagja, aki legfeljebb jár az F1 felé vezető ranglétrán. Tavaly a szezon közben lépett fel az F3-ból az F2-be, átvéve a Williams által az F1-be felvitt Franco Colapinto helyét az MP Motorsportnál. Nyolc futam alatt egy katari negyedik hely volt a legjobbja, idén pedig teljes szezonban próbálhat kiteljesedni a csapatnál. Marko szavai mellett az sem jó előjel az F1-es reményei számára, hogy az idén már szintén F2-es Arvid Lindblad ázsióját sokkal magasabbra tartják a Red Bullnál, s egyes vélemények szerint arra is van esély, hogy a brit versenyző már az idei szezon során bemutatkozzon a királykategóriában.
„Eddig minden jól halad az akadémiával. Sokat segítenek a felkészülésben, a szimulátoros edzésekben a versenyeim előtt. Rockytól, aki egy nagyon tapasztalt mérnök, rengeteget tanulok” – nyomatékosította elhivatottságát Goethe, megemlítve Guillaume Rocquelint, aki korábban Sebastian Vettel versenymérnöke volt a csapatnál, 2022 óta pedig már a juniorpilótákkal foglalkozik.
„Az utóbbi időben széthajtottam magam az edzéseken és a szimulátorban is, szóval úgy érzem, készen állok a szezonra. Remélhetőleg az eredményekben meglátszik majd a kemény munka” – tette hozzá a német versenyző a planetf1-nek.
Fotó: Dutch Photo Agency / Red Bull Content Pool
Váratlan kiszállás tíz nappal a szezonkezdet előtt
Szintén a Forma–2-höz kapcsolódó hír, hogy kedden minden előjel és magyarázat nélkül egy másik ígéretes fiatal, Christian Mansell bejelentette, mégsem vesz részt idén a bajnokságban. Az ausztrál ugyancsak a tavalyi szezon végén lépett fel az F2-be, s idén a Rodin Motorsporttal vágott volna neki az évnek.
„Csak szeretném tudatni, hogy személyes okokból úgy döntöttem, egy időre visszalépek a versenyzéstől. Be fogok számolni a jövőbeli terveimről” – szól Mansell rövid közleménye.
A 20 éves ausztrálról tudni lehet, hogy 1-es típusú cukorbetegségtől szenved, s az FIA-tól engedélyt kapott arra, hogy egy mobiltelefont is magánál tartson a versenyautóban, amely a vércukorszintjét méri. Korábban beszélt arról is, mennyire fontosnak tartja a mentális egészségének fenntartását.
A bukósisaknak tulajdonítja, hogy életben maradt kerékpáros balesetét követően Romain Grosjean felesége, aki egy sor fotót is megosztott a nyilvánossággal sérülésekkel teli testéről, noha a történtekre nem emlékszik. Nyugtalanító képek következnek.
Romain Grosjean és felesége, Marion Jolles, valamint három gyerekük 2021 óta Miamiban élnek, hiszen az apa az F1-et követően az USA elsőszámú formautós sorozatában, az IndyCarban folytatta karrierjét. A francia versenyző utolsó Forma–1-es pillanata a félelmetes tűzeset volt a 2020-as Bahreini Nagydíjon, amelyet kezének égési sérüléseivel vészelt át.
A Grosjean család a napokban újabb ijesztő pillanatokat élt át, amit a széles nyilvánosság is megtudhatott abból, hogy Marion Jolles a kórházi ágyból posztolt magáról egy aggasztó fotót Instagramon.
„Légmell, törött bordák, fejsérülés… minden!” – sorolta a tüneteit a bejegyzésben.
„Kerékpáros baleset, de többet nem tudok mondani, mert semmi emlékem nincs róla. Remélem, hogy hamarosan hazamehetek. Addig is a férjem vigyáz a három gyerekre.”
„Egészen durva, ami történt. És még mindig nem értem, mi történt velem, és miért vannak ekkora fájdalmaim.”
Romain Grosjean idáig semmit nem kommunikált a történtekről saját oldalain, a feleség azonban másnap újabb fotókkal jelentkezett.
„Az arcomat már megmutattam, itt a többi – öt nappal a baleset után. Azt hiszem, ezzel lehetne kampányolni a biztonságos közlekedésért. Őszintén mondom, hogy a bukósisak mentette meg az életemet. Még mindig csövek lógnak ki belőlem, de remélem, hamarosan elhagyhatom a kórházat.”
Romain Grosjean az elmúlt négy szezont három különböző csapattal szinte végigversenyezte az IndyCarban, de az F1-hez hasonlóan mostanáig ott is hiába hajszolta a győzelmet – hat dobogót szerzett eközben. 2025-re viszont nem tartotta meg a Juncos Hollinger Racing, így elveszítette versenyzői ülését, s idén a bajnokságban újonc Prema tartalékversenyzője lett. Az évet az amerikai sportautó-bajnokágban, az IMSA-ban tölti versenyzéssel, ahol a Lamborghini prototípusában éppen az a Daniil Kvyat az egyik váltótársa, akivel ütköztek az F1-es karrierjének végét jelentő bahreini tűzeset előtt.
Még csak március 3-át írunk, de Molnár Martin máris befejezett egy bajnokságot, hiszen a minap véget értek az F4 Middle East Championship 2025-ös küzdelmei. Az öt forduló során három pályán mérette meg magát a mezőny, a magyar versenyző így megismerkedett két F1-es helyszínnel, miközben rengeteg tapasztalatot gyűjtött a közelgő brit Forma–4-es szezon előtt.
A közel-keleti F4-es sorozat és annak versenyzői számára is új helyszínen, a Forma–1-es Katari Nagydíjnak is otthont adó Losail International Circuiten csapott össze az idén utoljára az F4 Middle East Championship mezőnye, benne Molnár Martinnal. Az utolsó fordulónak pedig külön színezetet adott, hogy a hosszú távú sportautó-világbajnokság (WEC) betétsorozataként mérkőzhettek meg a fiatalok, így Martin is először versenyezhetett vb-mezőny mellett, Ferrarik, Porschék, BMW-k és Aston Martinok árnyékában.
Az Evans GP pilótája a legjobb eredményének beállítása és legjobb időmérős eredményének elérése után érkezett a 2021 óta egy szezon kivételével a Forma–1-et is évről évre vendégül látó pályára, a 16 kanyarból álló, 5419 méteres Grand Prix-nyomvonal pedig rögtön elnyerte a tetszését. Az első versenynap azonban balszerencsésen alakult a számára, hiszen önhibáján kívül kétszer is ütközött, a második napra maradt harmadik futamon azonban a 13. helyről rajtolva a 9. helyig jött előre a 25 fős mezőnyben, így pozitív szájízzel zárta le a tapasztalatszerzésre és a brit F4-es bajnokságra remek felkészülésnek bizonyuló közel-keleti F4-es szezont.
Fotó: Clément Luck/Dutch Photo Agency
„Tudom, hogy az idén egyszer, Abu-Dzabiban már kijelentettem, hogy az az új kedvenc pályám, de akkor még nem vezettem Katarban, a bajnokság másik F1-es helyszínén. Így viszont, hogy már igen, egyértelműen ez az új kedvencem. Nagyon jó pálya tele tempós kanyarral, az első perctől fogva élveztem” – mondta a Hungarian Motorsport Academy (HMA) versenyzője. – Az első versenynap felejthetőn alakult, mivel mindkét futamban összeakadtam egy-egy ellenfelemmel. Először még tudtam folytatni, másodszor azonban már nem. A harmadik futam viszont némileg kárpótolt; jó volt a rajtom, majd a 9. helyig sikerült felkapaszkodnom” – összegezte utolsó közel-keleti F4-es versenyhétvégéjét Martin.
A magyar pilóta az Evans GP legjobbjaként, az összetett 13. helyén zárta a bajnokságot, amelyben hat alkalommal fejezett be versenyt a top 10-ben, legjobb futameredménye két 7. helyezés, a legjobb időmérős eredménye pedig egy 6. helyezés volt. „Összességében hasznos tapasztalatokat szereztem a közel-keleti F4-es bajnokságban, megismertem három új pályát – köztük két F1-es helyszínt –; rengeteget csatáztam; sokat rajtoltam; szóval olyan dolgokat csináltam, amelyek remek felkészülést jelentenek a közelgő brit F4-es szezonra. Most nincs megállás, Katarból egyenesen Angliába repültem, és kedden már a Virtuosi Racinggel tesztelek, hogy minél felkészültebben várjam a doningtoni szezonnyitót.”
Martin az újonc értékelés tavalyi bajnokaként nagy reményekkel vág neki az idei brit sorozatnak, ahol már nemcsak a Virtuosi Racing versenyzőjeként, hanem a közel-keleti F4-gyel ellentétben a Virtuosi autójában is versenyez majd. Az idén is 10 fordulóból álló bajnokság első versenyhétvégéjét április 26-án és 27-én rendezik a Donington Parkban.
A Dubai Autodrome-on tett kitérő után az F4 Middle East Championship mezőnye visszatért Abu-Dzabiba, az első két forduló helyszínére, hogy immár harmadszor csapjon össze a Forma–1-et is évről évre vendégül látó komplexumban. Molnár Martin hétvégéjét számos probléma nehezítette, de a 16 esztendős magyar versenyzőnek így is sikerült eddigi legjobb időmérős eredményét elérnie, illetve a második futamon beállította az eddigi legjobb eredményét is.
A közel-keleti F4-es bajnokság ezúttal 27 fővel vágott neki a hétvégének a Yas Marina International Circuit Forma–1 által is használt Grand Prix-nyomvonalán. A Molnár Martinnak ülést biztosító Evans GP a magyar pilótát foglalkoztató Virtosi Racinggel közösen drasztikus és merész beállítás-változtatások mellett döntött a dubaji forduló után, amelyek részben sikeresnek bizonyultak.
Az első időmérő edzés ugyan még nem alakult jól a Hungarian Motorsport Academy (HMA) pilótájának – túl korán küldték pályára, majd nem tudott tiszta kört autózni a forgalomban – és csak a 17. időt érte el, a második felvonásra kért egy apró változtatást a beállításokban, ami a csapatot is meglepve jelentős tempójavulást eredményezett. Martin végül az eddigi legjobbjának számító 6. időt autózta, amivel ezt a rajtkockát szerezte meg a hétvége harmadik versenyére.
Végül azonban nem az, hanem a második futam alakult számára a legjobban. Miután az első versenyen a 17.-ről a 14. pozícióba kapaszkodott fel úgy, hogy remek rajt után az egyik ellenfele felnyomta a falra, amitől visszaesett a 19. helyre és innen jött ismét előre, a második futamot már a 14. rajtkockából kezdhette. A rajt után két pozíciót javítva már a 12. helyen haladt, majd a második kör végén már a 11. helyen tűnt fel a neve az eredményjelzőn.
Ám miközben lépdelt előre, a mezőny elejében történt egy baleset, amelyet az utolsó sikánban többen is a pályát átvágva kerültek ki, ezzel jelentős előnyre téve szert. Ám közülük a felügyelők csak Yuhao Fut büntették meg a futam alatt, a közvetlenül Martin előtt haladó Arjun Cheddát és Sebastian Wheldont nem, így ők a jogosulatlanul szerzett előnyük birtokában teljesíthették a távot, ráadásul előbbi a verseny végéig feltartotta a magyar pilótát.
Martin végül így is a 9. pozícióban fejezte be a futamot, Chedda és Wheldon utólagos büntetésével pedig nyert két további helyet és végül 7.-ként rangsorolták. Ezzel beállította eddigi legjobb eredményét a közel-keleti F4-es bajnokságban, miközben 5 és fél tizedmásodpercen múlt, hogy a menet közben büntetett, a versenyidejéhez hozzáadott 5 másodpercet kapó Fu nem került mögé a rangsorban.
„Jól sikerült a vasárnapi első verseny, jól rajtoltam, aztán jól helyezkedtem és egész sokat sikerült előznöm. Az utolsó sikánban történt balesetnél el lehetett férni a pályán, de két ellenfelem mégis átvágta a kanyart, majd nem adták vissza a pozíciót és nagy előnyre tettek szert. Az utolsó köreimben aztán nem volt szerencsém, mert az előttem levő olyan keményen védekezett, hogy éppen, hogy nem sikerült 5 másodpercen belül maradnom a szintén büntetett Yuhao Fu-hoz képest” – értékelte Martin a hétvége legjobban sikerült versenyét.
Fotó: Dutch Photo Agency
Ami a harmadik futamot illeti, hiába a 6. rajtkocka, Martint a futam elejétől fogva műszaki probléma hátráltatta – az autója biztonsági üzemmódba kapcsolt és a motor ennek következtében nem adta le a maximális teljesítményt –, ami miatt a rajt és a teljes első kör során hátrányban volt. Ezután a gumikkal is meggyűlt a baja, mert különösen gyenge szettet fogott ki, amelyen a futam vége felé kezdett megjönni a tapadás; ezt bizonyítja az is, hogy az utolsó köre lett a leggyorsabb. Mindezek ellenére pedig a 11., azaz pontszerző helyen hozta be az autót.
Az F4 Middle East Championship ötödik, egyben utolsó versenyhétvégéjén a sorozat számára új pályára, Katarba látogat a mezőny február 26-a és 28-a között.