Kategória: Formula Sport

  • Magyar autósport-történeti siker: Molnár Martin futamot nyert a brit F4-ben

    Magyar autósport-történeti siker: Molnár Martin futamot nyert a brit F4-ben

    Molnár Martin történelmi sikert ért el a brit Forma–4 idei negyedik versenyhétvégéjén, Thruxtonban, amikor első magyarként futamot nyert FIA által ellenőrzött F4-es bajnokságban.

    A Virtuosi Racing 16 esztendős pilótája az összetett második helyén állva készült a hétvégére, és amellett, hogy szerette volna folytatni dobogós sorozatát (az eddigi három forduló mindegyikén szerzett legalább egy dobogós helyezést), az első futamgyőzelem lebegett a szemei előtt.

    Martin már a szabadedzéseken is remek tempót diktált, hiszen a pénteki első edzésen az első, a másodikon pedig a második helyen zárt. Ezután a szombati időmérőn úgy tűnt, megszerezheti pályafutása első pole poízcióját, hiszen a kvalifikáció hajrájára fordulva az ő neve szerepelt az első helyen, ám az utolsó pillanatban előbb Henry Joslyn, majd Salim Hanna is megelőzte.

    Mivel a legjobb körök mellett a második legjobb körök rangsorában is 3. lett, az első futam rajtját ebből a pozícióból várhatta. Sokáig azonban nem maradt itt, hiszen rögtön az első körben az élre állt, majd rohamtempóban, folyamatosan abszolút legjobb szektoridőket repesztve kezdte magáról lerázni a 2. helyre felkapaszkodó Leo Robinsont.

    Molnár Martin, Virtuosi Racing, Thruxton
    Martin az élen / Fotó: Jakob Ebrey Photography

    Természetesen ilyenkor jött volna jól egy eseménytelen, sárga zászlós megszakítás nélküli futam, de mint a legtöbbször az F4-es versenyeken, ez most sem valósult meg, sőt, amikor már jóval 2 másodperc fölé nőtt Martin előnye, egy baleset miatt piros zászlóval félbeszakították a küzdelmet.

    Némi kényszerszünet után a futam a biztonsági autó mögött, 10 percre csökkentett versenyidővel indult újra, amikor pedig elengedték a mezőnyt, már kevesebb mint 8 percet mutatott az óra. Ami Martint illeti, gond nélkül megtartotta az első helyet, majd az első körben leggyorsabb kört elérve 2 és fél tizedet vert Robinsonra.

    Ekkor azonban ismét beküldték a biztonsági autót, amely egészen a versenyidő lejártáig a pályán maradt, ezzel bebiztosítva a történelmi magyar sikert, amely egyben Molnár Martin első győzelme autóversenyzőként.

    Az ezzel az eredményével a pontverseny élére álló (120 ponttal vezet a 118 pontos McLaughlin előtt) Martinra még két futam vár a hétvégén, ebből egy szombaton, egy vasárnap. A szombati, fordított rajtrácsos futam magyar idő szerint 17:15-kor rajtol, Martin pedig a 10. helyről várhatja a lámpák kialvását.

    A thruxtoni versenyhétvége részletes eredményei ITT, élő eredménykövetés pedig ITT érhető el.

    Forma–1-es hétvégén versenyez Molnár Martin

  • Elsírta magát a McLaren zaklatott fiatal pilótája, majd törölte a telefonjáról a közösségi oldalakat

    Elsírta magát a McLaren zaklatott fiatal pilótája, majd törölte a telefonjáról a közösségi oldalakat

    A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) erős hangvételű közleményt tett közzé azok után, hogy a Forma–2-ben versenyző Alex Dunne olyan mértékű zaklatásnak volt kitéve, hogy inkább törölte a közösségi oldalait a telefonjáról. A probléma persze nem új, és kérdés, hogy ettől megoldódik-e.

    A McLaren-junior Dunne jelenleg az F2 éllovasa, Monacóban azonban nem alakult jól a főversenye, hiszen az első kanyarban ütközött Victor Martinsszal, ami 11 autós tömegbalesetet idézett elő. Az ART pilótája ezek után pedig még inkább ráirányította az őt meglökő Dunne-ra a világ figyelmét azzal, hogy a szintén kieső Pepe Martínak a bokszutcában, kamerák előtt a riválisára utalva azt ecsetelte, hogy „Azt hiszi, ő Max Verstappen!”

    Dunne egy héttel később, Barcelonában sírva mesélte el a sajtótájékoztatón, hogy miután posztolt a közösségi médiában, mekkora gyűlöletcunami zúdult rá.

    „Sok mindent kaptam Monaco után. Normál esetben nem olvasok ilyesmit és nem idegeskedek miatta, de most nagyjából egy órával a verseny után minden közösségi média alkalmazást töröltem a telefonomról, mert soha életemben nem kaptam ennyire rossz üzeneteket. A nagy része nagyon-nagyon rossz volt és eléggé felzaklatott.”

    Dunne mellett Andrea Stella, a McLaren csapatfőnöke is kiállt.

    „Ha a többszörös világbajnokokat nézzük, átéltek olyan helyzeteket, amelyek nagyon fontosak voltak abból a szempontból, hogy finomhangolják azt, ahogyan versenyeznek. Jót beszélgettünk Alexszel, hogy megerősítsük a támogatásunkat a tehetsége, a sebessége és a bajnoki hadjárata iránt. Mindig is nagyon érett személyt láttunk benne” – mondta az olasz, majd megdicsérte Dunne-t a barcelonai sprintfutamon nyújtott teljesítményéért.

    „Rá kell ébrednünk, hogy nehéz világban élünk, amelyben az emberek mindenfajta alap és hozzáértés nélkül megtámadhatják a másikat – folytatta Stella. – Teljes mértékben Alex mögött állunk, nemcsak a pályán, hanem azon kívül is. Együttéreztem vele, miközben nagyon büszke is voltam rá azért, ahogy reagált, hogy természetes volt. De mindannyiunknak el kell gondolkozni, nekem is az általános felelősségünk kapcsán, és nektek is, srácok, akik a tollat forgatják. Biztosra kell mennünk, hogy bármit is csinálunk, megpróbáljuk elkerülni az ellentmondásos helyzeteket. Ezzel nem az Alex-szel történtekre gondolok. Nem tudom, mit írtak róla a médiában, csak azt, amit a kommentekben. Csak szeretnék felelősségteljes gondolkodásra ösztönözni.”

    Dunne a barcelonai F2-es sprintfutamon a 19. helyről rajtolva lett második:

    És nemcsak Stella, hanem az FIA is szeretné ezt megtenni, ezért az Egységesen az online zaklatás ellen nevű kampányának keretein belül közleményt adott ki a történtek miatt.

    „A csapataink és pilótáink nevében, az F1, az F2, az F3 és az FIA határozottan elítéli az online bántalmazás bármilyen formáját. Továbbra is tenni fogunk ellenek és jelentjük a zaklatás a közösségi média felületein. Akár szurkoló vagy, akár a motorsportos világ tagja, mindannyiunkat a szenvedély vezérel. Ennek az egésznek a szívében pedig emberek vannak. Mindenkit arra biztatunk, hogy legyen tisztelettel a sportolók és csapatuk iránt.”

    Hogy a bántalmazó kommentek jelentgetése a Facebooknak, Instagramnak, X-nek visszaszorítja-e a minősíthetetlen módon viselkedő rajongókat, az persze erősen kérdéses, de jelenleg nem igazán van más eszköze az FIA-nak, mint ez, illetve a folyamatos edukálás, hogy olyan környezetet alakítsanak ki, amelyben a szurkolói közösség veti ki magából azokat, akik ilyesmit tesznek.

    Az online zaklatás az F1-ben is rendszeresen jelen van, az idén Jack Doohant és Tsunoda Yukit találták meg eddig a legdurvábban:

    Közleménycunamiban kérlelik a pilóták zaklatóit, és már oda is belelátják őket, ahol nincsenek is ott

  • A szezon leggyorsabb pályáján folytatódik Molnár Martin brit F4-es szezonja

    A szezon leggyorsabb pályáján folytatódik Molnár Martin brit F4-es szezonja

    Molnár Martin az összetett második helyéről vág neki a brit F4 idei negyedik versenyhétvégéjének Thruxtonban, ahol reményei szerint akár az első futamgyőzelem is összejöhet.

    Idei negyedik versenyhétvégéjével folytatódik a brit Forma–4-es bajnokság. Donington, Silverstone és Snetterton után ezúttal a Hampshire megyében, Southamptontól 50 km-re fekvő Thruxtonba látogatnak a mezőny tagjai, hogy Anglia leggyorsabb versenypályáján mérkőzzenek meg.

    Thruxton a normandiai partraszállásban is kiemelt szerepet betöltő II. világháborús reptérként kezdte pályafutását, majd 1950-től rendezett előbb motor-, valamivel később már autóversenyeket is. A 3793 méter hosszú, rendkívül tempós körön mindössze két féktáv található, a pilóták pedig a legnagyobb átlag-, illetve csúcssebességet is itt érik el a teljes szezon során. Utóbbi akár 240 km/óra is lehet.

    Forma–1-es hétvégén versenyez Molnár Martin

    A hétvégét az összetett második helyéről váró Molnár Martin persze nemcsak az egyenesekben szeretne gyors lenni, hanem a stopper alapján is, hogy ezáltal folytassa remek sorozatát, a Hungarian Motorsport Academy (HMA) versenyzője ugyanis eddig az összes hétvégén dobogóra állhatott az idei szezonban, aminek köszönhetően csupán 9 pont a hátránya az éllovassal szemben.

    „Az itt rendezett teszten egész jó volt a tempónk, az élmezőnyben szerepeltünk – emelte ki a Virtuosi Racing versenyzője. – Ez az a helyszín, ahol a szezon során a legfontosabb lesz a szélárnyék, mert anélkül az embernek nincs túl sok esélye. A vonalvezetés alapján azt gondolhatnánk, hogy ez egy unalmas pálya, de a nagy tempó és a szélárnyékozás miatt egyáltalán nem az. Remélhetőleg jó hétvégénk lesz. A célom természetesen a minél jobb eredmény elérése mellett az, hogy megszerezzem az első futamgyőzelmemet. Bízom benne, hogy ezen a hétvégén ez is össze fog jönni.”

    A thruxtoni versenyek amellett, hogy élvezetes csatákat hozhatnak, nagyobb próbatétel elé állítják a pilótákat, mint ami első ránézésre a vonalvezetésből következhet, hiszen az a két féktáv, amit teljesíteniük kell, egyaránt nagyon nehéz, mivel kanyarodás közben kell fékezni. Az aszfalt ráadásul nagyon érdes, ezért akár egyetlen elfékezésnek is komoly hatása lehet a versenyképességre.

    Érdekességnek pedig ott van a versenypálya közepén működő reptér, így az olykor le- és felszálló repülőgépek közvetlenül a versenyzők feje fölött szállnak el.

    A thruxtoni versenyhétvége menetrendje magyar idő szerint:

    Szombat
    10:00 – 10:25: Időmérő edzés
    13:55 – 14:15: 1. futam
    17:15 – 17:35: 2. futam

    Vasárnap
    14:40 – 15:05: 3. futam

    Molnár Martin már második a brit F4-ben, miközben újabb dobogós helyezést ért el

  • Molnár Martin folytatja küzdelmét a brit F4 bajnoki címéért – autósport-ajánló

    Molnár Martin folytatja küzdelmét a brit F4 bajnoki címéért – autósport-ajánló

    Molnár Martin az összetett 2. helyéről várja a brit F4-es bajnokság következő állomását, míg Kiss Norbertért a Slovakiaringen szurkolhatunk.

    Brit F4, Thruxton

    • június 7. szombat: időmérő 10:00-
    • június 7. szombat: futam 13:55-
    • június 7. szombat: futam 17:15-
    • június 8. vasárnap: futam 14:40-, közvetítés: a bajnokság Youtube-csatornáján

    Forma–1-es hétvégén versenyez Molnár Martin

    Kamion-Eb, Slovakiaring

    Formula Regional European, Zandvoort

    Euroformula Open, Spa

    • június 7. szombat: időmérő 9:55-
    • június 7. szombat: futam 13:20-
    • június 8. vasárnap: futam 10:30-
    • június 8. vasárnap: futam 16:15-

    DTM, Zandvoort

    • június 7. szombat: időmérő 9:50-
    • június 7. szombat: futam 13:30-
    • június 8. vasárnap: futam 16:30-

    BTCC, Thruxton

    • június 7. szombat: időmérő 16:00-
    • június 8. vasárnap: futam 12:45-
    • június 8. vasárnap: futam 15:35-
    • június 8. vasárnap: futam 18:05-

    International GT Open, Spa

    • június 7. szombat: időmérő 10:25-
    • június 7. szombat: futam 14:25-
    • június 8. vasárnap: időmérő 9:10-
    • június 8. vasárnap: futam 13:10-

    NASCAR, Michigan

    Cup Series

    • június 8. vasárnap: futam 20:00-, közvetítés: ARENA4

    Truck Series

    • június 7. szombat: futam 18:00-, közvetítés: ARENA4

    Piastri már a Hamilton-rekordot ostromolja – tényleg valaha volt legjobb szezonját futja a McLaren?

  • Rekordgyanús eltiltás: az Alpine pilótájának összejött, amire Verstappen is csak csettintene

    Rekordgyanús eltiltás: az Alpine pilótájának összejött, amire Verstappen is csak csettintene

    Elképesztően gyorsan szedett össze egyhétvégés eltiltást az Alpine 18 esztendős juniorja, aki jóval túl is szárnyalta az ehhez szükséges pontmennyiséget.

    A Spanyol Nagydíjon bemutatott kisebb ámokfutása és az azért kapott 3 büntetőpont miatt Max Verstappen egyetlen büntetőpontra került attól, hogy eltiltsák egy futamtól. A következő két versenyhétvégén, azaz a Kanadai és az Osztrák Nagydíjon a hollandnak rendkívül körültekintőnek kell lennie, míg ezután sem lélegezget fel teljesen, hiszen bár június 30-án két pontja elévül, október végéig így sem gyűjthet be 3 büntetőpontnál többet.

    Az F1 címvédője ezt a 11 pontot ugyanakkor közel egy teljes éve gyűjti, míg az Alpine juniorjaként az FIA F3-as bajnokságában versenyző Nicola Lacorte (nyitóképünkön) bemutatta az elmúlt két hétvégén, hogy jóval gyorsabban is lehet ennél többet is. Az olasz versenyzőnek ugyanis összejött az a bravúr, hogy Monacóban és Barcelonában a nulláról indulva begyűjtött 18 egységet (!), így Ausztriában nem állhat rajthoz.

    A DAMS pilótájának ponttermése elképesztően brutális, hiszen az eltiltásért „csak” 12 pont kell, ő pedig 6-tal ezt is túszárnyalta, azaz másfél eltiltásra elegendő pontot gyűjött be. A 18 esztendős pilóta a spanyolországi főfutamra jutott el oda, hogy egyetlen pontra volt az eltiltástól, ezen a versenyen pedig nemhogy kimaradt volna a balhéból, hanem 7 pontot nyelt be…

    A termelést Monacóban kezdte rögtön azzal, hogy figyelmen kívül hagyta, amikor fekete zászlóval kizárták, amiért eleve 5 pont járt, emellé ütközés okozásáért kapott 2 pontot, majd a barcelonai első futamon ugyanezért összesen már 4-et. Így jutott el három futam alatt 11 pontig, hogy aztán a legutóbbi versenyen ütközés okozásáért újabb 1 pont, biztonsági autó alatti sebességtúllépésért pedig 6 pont kerüljön a neve mellé.

    Egy versenyző hálás a Verstappen-Russell ütközésben kapott figyelemért

  • Forma–1-es hétvégén versenyez Molnár Martin

    Forma–1-es hétvégén versenyez Molnár Martin

    Molnár Martin is részt vesz a Forma–1-es Brit Nagydíj történelmi hétvégéjén, amelyen egyedülálló módon nemcsak az F2 és F3, hanem a Forma–4-es kategória is képviseltetni fogja magát a száguldó cirkusz betétsorozataként.

    Történelmi eseménnyé vált az idei, július 4-e és 6-a között zajló Forma–1-es Brit Nagydíj, ugyanis először fordul elő, hogy a királykategória mellett a teljes formaautós utánpótlás-ranglétra, azaz az F2, az F3 és az F4 is ugyanazon hétvégén versenyezzen. A legkisebb kategória meghívása Silverstone-ba annak köszönhető, hogy az F1 itt ünnepli fennállásának 75. évfordulóját – 1950. május 13-án ezen a pályán indult újára a világbajnoki sorozat –, ebből az alkalomból pedig az F4-es versenyzők is lehetőséget kapnak arra, hogy a legnagyobb színpadon mutathassák meg magukat.

    A mezőnyt a brit F4-es bajnokság csapatai alkotják, ugyanakkor ez a forduló nem számít bele a pontversenybe, így nem volt magától értetődő az sem, hogy a Virtuosi Racinggel második idényét teljesítő, három forduló után az összetett második helyén álló Molnár Martin ott lesz a rajtrácson. Lévén a megszokott maximum 4 helyett minden csapat 6 autót indíthat, a silverstone-i extra hétvége egyfajta nemzetközi F4-es fesztiválként funkcionál, amelyre több rangos F4-es bajnokságból érkeznek pilóták.

    Molnár Martin, Silverstone
    Martin (24-essel) az F1-es hétvégén is az első helyért szeretne küzdeni / Fotó: MGR Images

    „Izgatottak vagyunk, hogy Martin a Forma–1-es Brit Nagydíj alatt is velünk tart az idén. Remek alkalom lesz ez a hétvége arra, hogy megmutassa a világnak és az F1-es topcsapatoknak, hogy mire képes és mennyire tehetséges – mutatott rá a három nap egyik, ha nem a legfontosabb aspektusára Mark Salmon, a Virtuosi Racing csapatvezetője. – Remélem, hogy ismét meg tudjuk mutatni azt az erős tempót, amelyet a brit F4-es szezon második hétvégéjén ezen a pályán már megmutattunk, illetve képesek leszünk egy hellyel előrébb lépni és nyerni a Brit Nagydíj hétvégéjén.”

    A lebonyolítás is változik a megszokott brit F4-es hétvégékhez képest, hiszen csak egyetlen szabadedzést rendeznek, három helyett pedig csupán két, egyenként 25 perces futam lesz, az egyik szombaton, a másik vasárnap. A programból a fordított rajtrácsos verseny kerül ki, az első futamra az időmérőn elért a második leggyorsabb körök rangsora, az utolsóra pedig a leggyorsabb körök rangsora határozza meg a több mint 30 fős mezőny rajtsorrendjét.

    Miként arra Mark Salmon is utalt, Martin az idén másodszor versenyez majd Silverstone-ban, hiszen a brit F4 második versenyhétvégéjén 2. és 3. rajthelyet szerzett, majd ugyanilyen elosztásban két dobogós helyezést ért el, az utolsó futamon pedig megfutotta a leggyorsabb kört. A júliusi hétvége az autósport egyik bölcsőjének számító pályán azonban merőben más lesz.

    Molnár Martin már második a brit F4-ben, miközben újabb dobogós helyezést ért el

    „Martin karrierjében nagyon fontos lépés volt, hogy az idei év elején a közel-keleti F4-es bajnokságban két Forma–1-es pályán, Abu-Dzabiban és Katarban is lehetősége nyílt versenyezni, utóbbin ráadásul a hosszútávú sportautó-világbajnokság (WEC) mezőnye mellett. Fokozatosan meg kell szoknia azokat a körülményeket, amelyek a jövőben remélhetőleg várnak majd rá, ebből a szempontból pedig a Forma–1-es Brit Nagydíj hétvégéje újabb mérföldkő – mutatott rá Őry Tamás, a Martin pályafutásának előre vitelében kiemelt szerepet játszó Motorsport Talent Management (MOTAM) ügyvezető igazgatója. – Ezt a versenyhétvégét közel félmillió ember szokta látogatni, Martin pedig részese lesz az F1 körüli felhajtásnak, és sokkal nagyobb figyelem irányul majd rá a média részéről. Nagy lehetőségként tekintek rá és boldog vagyok, hogy ott lehet, mert ezzel történelmi pillanat részesei lehetünk. Mivel ez a forduló nem része a brit F4-es bajnokságnak és az éves programunknak, ezért extra anyagi ráfordítást igényel, úgyhogy itt szeretném megköszönni a főtámogatónknak, a One Magyarország Zrt.-nek, hogy pozitívan állt a projekthez, és a segítségével részt tudunk venni ezen a különleges hétvégén.”

    „Ez a versenyhétvége mindenekelőtt extra versenyzési lehetőséget jelent Martinnak, ami mindig hasznos, és mivel a brit F4-es mezőny jelentős része itt lesz, ezért Martin számára is fontos, hogy ne kerüljön tapasztalati hátrányba. – emelte ki a MOTAM sportszakmai vezetőjeként Martint mentorként és coach-ként is segítő Kiss Pál Tamás. – Az F1-es nyomvonalon rendezett bajnoki fordulón jól teljesített, eggyel viszont az ott elért legjobb eredményénél is van feljebb, ezért én második esélyként tekintek erre a hétvégére, mert amennyiben ő és a csapat is jól felkészül, akkor minden esélye megvan a futamgyőzelemre” – mondta a Motorsport Talent Management (MOTAM) sportszakmai vezetőjeként Martint mentorként és coach-ként is segítő Kiss Pál Tamás.

    A pályafutása során a jelenlegi FIA F3-as bajnokság elődjében, a GP3-ban számos F1-es hétvégén versenyautóba ülő, ott futamot nyerő versenyző tökéletesen tisztában van vele, mivel jár az, ha valakinek ennyire a reflektorfényben kell teljesítenie, de azt szeretné, ha Martin nem tekintene másként a silverstone-i extra fordulóra, mint bármelyik brit F4-es hétvégére.

    Molnár Martin, Silverstone
    Fotó: MGR Images

    „Amennyiben jól tud szerepelni egy Forma–1-es hétvége betétfutamán a sportág csúcsszereplői előtt, az természetesen nagy lökést adhat neki és a pályafutásának, de ettől még Martin feladata az lesz, hogy ugyanazzal a fegyelemmel álljon hozzá ehhez a hétvégéhez is, mint a sima brit F4-es hétvégékhez, és ne stresszeljen azért, mert most Forma–1-es nagydíjon van. Folytatni kell azt a munkát, amit a bajnoki címért folyó harcban végez, és tovább kell tökéletesítenie magát” – hangsúlyozta Kiss Pál Tamás.

    „Ezzel együtt természetesen több szempontból is nagy lesz a kontraszt a megszokott körülményekhez képes. A legnagyobb különbséget a körítés jelenti majd, hiszen egy F1-es hétvége semmihez sem hasonlítható abból a szempontból, hogy a pályákat ilyenkor maximálisan kicsinosítják: minden frissen van festve, le van vágva a fű, a korlátok tele vannak reklámtáblákkal, és a lelátókon is több a néző. Az egész olyan, mint egy óriási fesztivál, és majdhogynem az az ember érzése, mintha nem ugyanazon a pályán vezetne, mint amit korábban megszokott. Ez biztos, hogy szokatlan lesz Martinnak és az összes F4-es pilótának.”

    Maga az érintett egyelőre a silverstone-i F1-es hétvégéig hátralevő két fordulóra koncentrál, de természetesen már nagyon várja, hogy olyan élményben legyen része, amilyenben még soha.

    „Hazudnék, ha azt mondanám, hogy sokat gondolkoztam azon, milyen lesz Forma–1-es hétvégén versenyezni, mert jelenleg az előttünk álló thruxtoni forduló foglalkoztat, de ezzel együtt nagyon várom már és nagyon boldog voltam, amikor megtudtam, hogy ott lehetek. Nem tervezek másként hozzáállni, ez is egy ugyanolyan hétvége lesz, mint a többi, ugyanarra lesz szükség a jó szerepléshez. De persze tisztában vagyok vele, hogy több szempontból is más kihívás vár rám, annak pedig örülök, hogy nem lesz fordított rajtrácsos futam” – tekintett előre a Hungarian Motorsport Academy (HMA) versenyzője.

    „Nem hiszem, hogy a pályán, az autóban ülve bármilyen különbséget is tapasztalni fogok. Persze nagyobb lesz a mezőny, de remélhetőleg az elejében fogok csatázni, és ebből nem érzékelek majd semmit. Logisztikai szempontból azonban minden bonyolultabb lesz a pályára bejutástól kezdve a versenyek előtt a paddockból a bokszutcába költözésig. Ez a része biztosan nehézséget fog jelenteni, de mindannyian élvezettel viseljük majd, hiszen cserébe mi is részesei lehetünk a Forma–1-es Brit Nagydíjnak.”

  • Molnár Martin már második a brit F4-ben, miközben újabb dobogós helyezést ért el

    Molnár Martin már második a brit F4-ben, miközben újabb dobogós helyezést ért el

    Négyre növelte dobogós helyezéseinek számát, és már a második helyen áll az összetettben Molnár Martin a brit Forma–4-ben. A magyar versenyző Snettertonban kétszer is balszerencsés volt, de így is szerzett egy második helyet.

    Molnár Martin a bajnoki összetett negyedik helyén érkezett meg Snettertonba, a brit F4-es bajnokság idei harmadik fordulójának helyszínére, majd másodikként távozott onnan. A Virtuosi Racing pilótája ráadásul újabb összetett dobogós helyezést ért el, amikor a harmadik futamon másodikként intették le, így már négy top 3-as eredményt ért el az idei szezonban. És könnyen begyűjthetett volna még egyet, ha a piros zászló nem szól közbe.

    A pénteki teszteken mutatott visszafogottabb eredmények után kifejezetten biztatóan kezdődött a szombati program a Virtuosi Racing magyar pilótájának, aki az időmérőn a 3. legjobb időt autózta, ráadásul a tempója a pole pozícióhoz is elegendő lett volna, de a legjobb körében feltartották az utolsó kanyarban.

    A második leggyorsabb körök rangsorában a 6. helyen végzett, így innen kezdhette az első versenyt, amelyet végül az 5. helyen zárt, ráadásul az összetettben előtte álló James Piszcyk, Fionn McLaughlin, August Raber hármas mindegyike mögötte végzett, aminek köszönhetően a Hungarian Motorsport Academy (HMA) pilótája feljött a tabellán a második helyre és innen várta a vasárnapi folytatás.

    Molnár Martin az összetett második helyére jött fel a brit F4 snettertoni nyitányán

    A második, fordított rajtrácsos futamon Martin a 9. helyről indult a felszáradóban levő, de még nedves pályán, majd olyan kiválóan helyezkedett, hogy a második kanyarban a belső íven több pilótát is megelőzve feljött a 3. helyre. Ám mivel többen is összeütköztek és kicsúsztak, a versenyirányítás piros zászlóval megszakította a futamot, és csak később indította újra. A pálya addigra teljesen felszáradt, és mivel Martin autóján ugyanaz a gumiszett volt fent, mint ami az időmérőn és az első futamon, illetve ezúttal a rajtkáosz is elmaradt, a magyar versenyző végig a 9. helyen autózva ért célba.

    A harmadik futam viszont kárpótolta az újraindított másodikért, hiszen itt már az időmérős eredményének megfelelően a 3. rajtkockából várta a lámpák kialvását, hogy aztán a jobb rajtjának köszönhetően az első kanyarban már másodikként forduljon. Miután világossá vált, hogy az élen álló Fionn McLaughlin kevésbé koptatja az abroncsokat, Martin a 2. hely megőrzésére koncentrált, és végig maga mögött tartotta az őt közelről követő Henry Josylnt.

    „Annak tükrében, hogy miként alakultak a pénteki szabadedzések, szerintem mindent kihoztunk ebből a hétvégéből. Az időmérőn sikerült összeraknom egy olyan kört, ami a pole pozícióra is elég lett volna, de az utolsó kanyarban feltartottak, amivel 7 tizedmásodpercet veszítettem. A második futam rajtját leszámítva egyik verseny sem bővelkedett az izgalmakban. A fénypontot egyértelműen a harmadik futam és az újabb dobogós helyezés jelentette, ebben a futamban sem volt több” – kezdte értékelését a Hungarian Motorsport Academy (HMA) versenyzője.

    Molnár Martin, Snetterton
    Fotó: Jakob Ebrey Photography

    „A második futam elején nagyon nehezek voltak a körülmények, én pedig tudatosan igyekeztem óvatosabb lenni, mert már a felvezető körben láttam, hogy több helyen is nedves még az aszfalt – folytatta Martin. – Ez kifizetődött, sikerült feljönnöm a 3. helyre, és szerintem még egy pozíciót javíthattam volna, de aztán jött a piros zászlós megszakítás. Ilyen a versenyzés, ezzel most nem volt szerencsém. Összességében viszont örülök, hogy így sikerült ez a hétvége, mert ez a pálya nem tartozik a kedvenceim közé, és ezzel együtt is sikerült két helyet előre lépnem az összetettben.”

    „Martinon szombaton reggel látszott a feszültség, amit a szerdai teszt és a pénteki szabadedzések okoztak, mert nem sikerült hoznia azt, amit kitűzött maga elé. De ekkor leültünk beszélni, és szakmázás helyett inkább mentálisan igyekeztem segíteni őt, felidézve, hogy én is voltam olyan helyzetben a pályafutásom során, amikor rágörcsöltem egy versenyhétvégére, és emiatt nem volt meg a tempóm. Megértette, megnyugodott, és onnantól kezdve kihozta a hétvégéből azt, amit ki lehetett” – értékelte a 16 esztendős sportoló teljesítményét Kiss Pál Tamás, a Motorsport Talent Management (MOTAM) sportszakmai vezetője, aki a helyszínen segítette Martint.

    A brit Forma–4-es bajnokság két hét múlva, június 7-én folytatódik Thruxtonban. Martin 94 ponttal, az összetett második helyéről várhatja a negyedik fordulót, mindössze 9 ponttal lemaradva az éllovas Fionn McLaughlintól.

    A snettertoni hétvége részletes eredményei ITT , a harmadik futam felvétele pedig ITT érhető el.

    Túl az 50-en – Molnár Martin Silverstone-ban jubilált a Forma–4-ben

  • „Azt hiszi, hogy ő Max Verstappen!” – rajtbalesethegyek az F1-es futam felvezetéseként Monacóban

    „Azt hiszi, hogy ő Max Verstappen!” – rajtbalesethegyek az F1-es futam felvezetéseként Monacóban

    A Monacói Nagydíj mindkét vasárnapi betétfutama hatalmas balesetet és torlódást hozott a rajt után, a Forma–2 főversenyén és a Porsche-szuperkupában is lendült a piros zászló.

    Az F2 hétvégi második futamán a bajnokságot vezető Alex Dunne startolt az élről, a mellőle induló Victor Martins azonban sokkal jobban kapta el a rajtot, s bár egy teljes autóhosszal még nem ért elé az 1-es kanyarig, de elegendővel ahhoz, hogy a francia a külső íven feljogosítva érezze magát arra, hogy maga válassza meg az ívet a Ste. Devote-ban. Dunne azonban nem hagyott neki helyet, hanem meglökte és a falnak tolta Martins autóját, miközben az övé jelentős úttorlaszt képzett a mögöttük érkező mezőny számára.

    Többen is belesodródtak a balesetbe, piros zászló érkezett, s végül hét autó nem tudott felállni a folytatáshoz.

    Egy a bokszutcában elkapott beszélgetés során a dühösen gesztikuláló Martins a szintén kieső Pepe Martínak mondta, alighanem a McLaren juniorpilótájára, Dunne-ra utalva: „Azt hiszi, ő Max Verstappen!”

    A futamot végül Jak Crawford nyerte Leonardo Fornaroli és Sebastian Montoya előtt, ám mivel a 42 körösre kiírt futamból a hosszú leállás miatt csak 16-os teljesített a mezőny az egyórás időkeret lepergéséig, így a megszerezhető pontok felét osztották ki. A szombati sprintversenyen Kush Maini győzött, a hétvége után pedig a pontversenyben a Williams neveltje, Luke Browning vette át a vezetést.

    Az F1-es pilótaparádét megelőző utolsó verseny, a Porsche-szuperkupa szintén nagy első körös balesetet hozott: itt a mezőny ugyan átjutott az 1-es kanyaron, ám rögtön utána Marvin Klein és Keagan Masters összeakadása itt is jelentős úttorlaszt okozott, szintén jöhetett a piros zászlós leállítás.

    Az F1 az utóbbi években általában megúszta a nagy rajtbaleseteket Monacóban, de tavaly éppen nem, akkor Sergio Pérez, Kevin Magnussen és Nico Hülkenberg összeakadása eredményezett nagy csattanást és okozott rengeteg takarítanivalót, így akkor ott is szükség volt a piros zászlóra.

    Egy F1-es rajtbaleset amellett, hogy bizonyára számos bonyodalmat vonzana magával, a két kötelező kerékcseréről szóló szabályt illetően jelentősen egyszerűsítené a mezőny dolgát:

    Könnyen nevetségessé válhat, de akár új futamgyőztest is hozhat a monacói gumiszabály

  • Molnár Martin az összetett második helyére jött fel a brit F4 snettertoni nyitányán

    Molnár Martin az összetett második helyére jött fel a brit F4 snettertoni nyitányán

    Ezen a hétvégén Snettertonban versenyez a brit Forma–4-es bajnokság, az idény harmadik versenyhétvégéjéből eddig az időmérő edzés és az első verseny zajlott le. Molnár Martin az összetett negyedik helyéről várta ezt a fordulót, az első futam után azonban már a második helyen áll.

    A pénteki teszteken mutatott visszafogottabb eredmények után kifejezetten biztatóan kezdődött a szombati program a Virtuosi Racing magyar pilótájának, aki az időmérőn a 3. legjobb időt autózta, ráadásul a tempója a pole pozícióhoz is elegendő lett volna, de a legjobb körében feltartották az utolsó kanyarban.

    A második leggyorsabb körök rangsorában Martin a 6. helyen végzett, így innen kezdhette az első versenyt, amelyet végül az 5. helyen zárt, ráadásul az összetettben előtte álló James Piszcyk, Fionn Mclaughlin, August Raber hármas mindegyike mögötte végzett, aminek köszönhetően a Hungarian Motorsport Academy (HMA) pilótája feljött a tabellán a második helyre.

    Molnár Martin, Snetterton
    Fotó: Jakob Ebrey Photography

    „Annak tükrében, hogy miként alakultak a pénteki szabadedzések, szerintem sikerült viszonylag sokat kihozni ebből a napból. Az időmérő jól alakult, sikerült összeraknom egy olyan kört, ami a pole pozícióra is elég lett volna, de az utolsó kanyarban feltartottak, amivel 7 tizedmásodpercet veszítettem. Ezután még futottam egy-két gyorskört, de a gumik már nem voltak a legjobb állapotban. Nem könnyítette meg a dolgunkat, hogy felszáradó pályán zajlott az időmérő, és bár az ideális ív teljesen száraz volt, mellette még nem volt felgumizva az aszfalt, az egyes kanyarban ráadásul sokan kicsúsztak és teleszórták törmelékkel a pályát” – összegezte Martin az időmérőn történteket.

    „A futam aztán nem alakult valami izgalmasan. A rajtom átlagosan sikerült, azaz nem rosszul, de nem volt jobb, mint a körülöttem indulóké. Az első kanyarban sikerült nyernem egy pozíciót, viszont az egyik riválisom kiugrott a rajtnál, emiatt pedig nagyobb lendülettel érkezett, így ő megelőzött. Az első kör végén aztán én hibáztam, amikor túl hamar léptem a gázra és az autó átpattogott a rázóköveken, emiatt újabb pozíciót veszítettem. Próbáltam a 7. helyről feljebb kapaszkodni, de az előzésre alkalmas kanyarok előtt nem lehet közel maradni az elöl haladóhoz, mert mindig vagy gyors, vagy közepesen gyors kanyar található ezeken a pontokon, az autó pedig leszorítóerőt veszít. Úgyhogy viszonylag eseménytelenül zajlott a futam, de végül egy kiesésnek és a kiugró ellenfelem büntetésének köszönhetően az 5. helyen végeztem” – értékelt a 16 esztendős pilóta.

    Ezért fontos egy jó coach

    Martint Snettertonban a helyszínről segíti Kiss Pál Tamás, a Motorsport Talent Management (MOTAM) sportszakmai vezetője, aki ezúttal kevésbé driver coach-ként, és inkább mentáltrénerként funkcionált.

    „Martinon szombat reggel látszott a feszültség, amit a szerdai teszt és a pénteki szabadedzések okoztak. Ezen a két napon, és főleg az utóbbin, nem sikerült hoznia azt, amit kitűzött maga elé – tegyük hozzá, magasra is tette a lécet, ami természetesen nem baj –, ez pedig feszültté tette. Leültünk beszélni, és döntöttem, hogy nem kezdünk el részletekbe menően szakmázni, hanem más oldalról közelítjük meg a problémát” – magyarázta Kiss Pál Tamás.

    Molnár Martin, Snetterton
    Fotó: Jakob Ebrey Photography

    „Autóversenyzői pályafutásom elején, a brit Formula Renault-ban eltöltött második szezonomban, Croftban kerültem hasonló helyzetbe. A teszten a leggyorsabb voltam 7 tizedes előnnyel, a versenyhétvégére pedig emiatt annyira rágörcsöltem, hogy csak a 6-8. hely között mozogtam, és nem értettem az okát. Mellettem nem volt mentor, de ahogy ezután teltek az évek, megértettem és rájöttem annak a jelentőségére, hogy miért kell nyugodtnak maradni. Ezt a tapasztalatot igyekeztem most átadni Martinnak a szakmázás helyett.”

    „Emellett megegyeztünk abban is, hogy figyeljen magára és vegye észre, hogy mikor erőlteti túl. Az időmérő alatt én kint álltam a pálya mellett, de folyamatos kapcsolatban voltam Martin mérnökével, és amikor azt láttam, hogy kezdi úgymond túlvezetni az autót, beszóltam a rádión, a mérnöke pedig jelzett Martinnak, és két kanyar múlva ő vissza is került abba a flow állapotba, amire ilyenkor szükség van. Ezután futotta azt a körét, aminek a végén feltartották. Amennyiben ez nincs, akár a pole is összejöhetett volna neki” – erősítette meg az egykori autóversenyző.

    A hétvége java még hátra van, hiszen vasárnap két futamot is rendeznek. Az elsőt magyar idő szerint 11 óra 35 perctől, a másodikat pedig 17 órától. Élő közvetítés ITT, a hétvége részlete eredményei pedig ITT érhetők el.

    Túl az 50-en – Molnár Martin Silverstone-ban jubilált a Forma–4-ben

  • Az év egyik legnehezebb pályáján versenyez Molnár Martin a hétvégén

    Az év egyik legnehezebb pályáján versenyez Molnár Martin a hétvégén

    A harmadik forduló következik a brit F4-ben, ráadásul Molnár Martin csapata, a Virtuosi Racing számára különösen kedves helyszínen. A magyar versenyző újabb sikeres hétvégével örvendeztetné meg övéit Snettertonban, az év egyik legnehezebb pályáján.

    A hétvégén a kelet-angliai Norfolkban fekvő Snettertonban folytatódik a 2025-ös brit Forma–4-es bajnokság, ami azt jelenti, hogy Molnár Martin félig hazai pályán versenyezhet, a pályától 15 percnyi autóútra található ugyanis a Virtuosi Racing központja, ami az istálló tagjai számára kiemelten fontossá teszi ezt a fordulót. A 16 esztendős sportoló az összetett 4. helyéről várja a folytatást, miután a doningtoni idénynyitón egy, Silverstone-ban pedig két dobogós helyezést szerzett.

    Mint számos aszfaltcsík az Egyesült Királyságban, Snetterton is második világháborús katonai reptérből lett versenypálya, mivel a Brit Királyi Légierő 1948 után már nem tartott rá igényt. Az első versenyt 1951 októberében rendezték itt, majd a helyszín szép lassan az angliai motorsport egyik ékkövévé vált, amiben szerepet játszott, hogy hosszú egyenesei és gyors kanyarjai ellenére viszonylag biztonságos aszfaltcsíknak számított, lévén a nagy terek miatt nem volt minek nekicsapódni, ha valaki kicsúszott.

    Túl az 50-en – Molnár Martin Silverstone-ban jubilált a Forma–4-ben

    Itt rendezték az első angliai 24 órás versenyt, és az 1950-es évek végén itt létesült az első versenyzőiskola. A nyomvonal az évek során többször változott, majd 2011-ben az egész pálya megújult. Ekkor jött létre Snetterton három különböző pályakonfigurációt kínáló mai arca, amelynek leghosszabb, 300-as elnevezésű nyomvonalán a brit túraautó-bajnokság (BTCC) és annak betétsorozatai, így a brit Forma–4 is versenyez.

    „A silverstone-i hétvége után egy hetet otthon töltöttem, iskolába jártam és természetesen edzettem, utána pedig már jöttem is vissza Angliába, mivel Knockhillben teszteltünk. Jól sikerült, szerintem az idén is erősek leszünk Skóciában, de az még a jövő zenéje – összegezte az elmúlt heteit Martin. – Ami a snettertoni hétvégét illeti, ez a pálya az egyik, ha nem a legtechnikásabb aszfaltcsík a versenynaptárban, miközben nem tartozik a legélvezetesebbek közé, nehezítő körülményként pedig igen hepehupás és öreg a felülete, szóval egyikünknek sem lesz könnyű hétvégéje. A tavalyi futamok óta egy napot teszteltem itt, szóval viszonylag friss tapasztalataim is vannak.”

    A Virtuosi Racing központjának közelsége Kiss Pál Tamás, a Motorsport Talent Management sportszakmai vezetője szerint pedig csak pluszt jelent majd a csapatnak, amiből profitálhatnak a hétvége során. „Hatékonyabb ilyenkor a munka, mert a család, az otthoni környezet megadja azt a pluszt, ami máshol nincs. Amikor utazni kell, hiányzik a család, hiányzik az otthon, itt viszont az edzés- és versenynapok végén hazamész, ráadásul kevesebbet kell autózni a pályára, ami szintén jól jön. Sokan azt gondolhatják, hogy mindez hátrány és elveszi a fókuszt, de ennek pont az ellenkezője az igaz. Ezek a srácok rengeteget utaznak év közben, hiszen csak tesztnapból van 25, és előfordul, hogy egy tesztnapért két napot úton vannak. Ezek lemerítik az embert, a hazai forduló pedig fel tudja tölteni.”

    Martin természetesen most sem élvezheti az otthon melegét, számára tehát nem lesz változás, viszont szeretné megörvendeztetni a csapatot egy újabb sikeres hétvégével. „Nekik ez kiemelt hétvége, ami eleve ad nekik egy kis pluszt. Én nyilván mindenhol jól szeretnék teljesíteni, úgyhogy ebben nincs változás, viszont, ha itt sikerül, az a csapatnak lökést adhat. Mint mindig, a jó időmérő most is rendkívül fontos lesz, mert előzni itt sem könnyű, hiszen nagyon szűk a pálya” – tekintett előre a magyar versenyző.

    Molnár Martin, Virtuosi Racing, Silverstone
    Fotó: MGR Images

    Hogy emellett mi lesz még rendkívül fontos nemcsak ezen a hétvégén, hanem a szezon egésze során, arról Kiss Pál Tamás a következőket mondta:

    „Nem Martin készségeitől függ majd, hogy ezen vagy bármelyik helyszínen mennyire lesz gyors, hiszen azt már bebizonyította, hogy tempó és vezetéstechnika terén az élmezőnybe tartozik. Sokkal inkább az a döntő, hogy ez már egy teljes mértékben eredményfókuszú év, ami nagyobb nyomással jár. Amikor megjön a tempód, az élmezőnyben mész és a pontversenyben is ott állsz, és mindenki várja az eredményt, az másfajta teher, mint amit eddig tapasztalt. Az idei év kulcsa ennek a kezelése lesz. Persze közben Martin is korosodik, folyamatosan egyre érettebbé válik, ami pályán és azon kívül is látszik. Általánosságban mondható az első két futam alapján, hogy a kulcs az lesz, hogy mennyire gyorsan tudja elengedni azt, amikor valami nem úgy sül el ahogy tervezte, és minél gyorsabban tovább képes-e lépni.”

    A második és harmadik futamról élő közvetítés ITT érhető majd el.

    A snettertoni versenyhétvége menetrendje magyar idő szerint:

    Szombat
    11:55 – 12:20: Időmérő edzés
    15:35 – 15:55: 1. futam

    Szombat
    11:35 – 11:55: 2. futam
    17:00 – 17:25: 3. futam