Kategória: Formula Sport

  • Az AlphaTauri Lawsont jelölte meg az Abu Dhabi tesztjére

    Az AlphaTauri Lawsont jelölte meg az Abu Dhabi tesztjére

    A Red Bull fiatal pilótája, Liam Lawson decemberben élheti át első hivatalos F1-es szerepét, amikor az F2-es és DTM-versenyző részt vesz az AlphaTauri szezon utáni tesztjén Abu-Dhabiban. Az új-zélandi versenyző jelenleg nyolcadik helyen áll az FIA Formula 2-es bajnokságban két fordulóval – vagyis hat futammal – a vége előtt, az idei szezonban pedig a német DTM sorozatban is versenyzett, ahol éppen csak lemaradt a bajnoki címről. Az AlphaTauri felállása ugyanakkor 2022-ben változatlan marad, Pierre Gasly és Yuki Tsunoda személyében.

    Lawson mellett várhatóan ott lesz a teszten Yas Marinán Hitech GP F2-es csapattársa és Red Bull-os junior, Jüri Vips is. Tavaly nyáron így nyilatkozott róla a Red Bull motorsportfőnöke, Helmut Marko:

    „Liam egy két lábbal a földön álló srác, aki nagyon keményen dolgozik és őszinte. Ha hibázik, azt egyből elismeri. Jól tud dolgozni a mérnökökkel. Ha lát egy gyenge pontot, akkor dolgozik rajta, ezt követően nem látod többé. Nagyon jól elemez, jól bírja a nyomást, és nagyon-nagyon céltudatos is.”

    A decemberi Abu-Dhabiban megrendezésre kerülő fiatal pilóták tesztjén, ahol a Pirelli a 2022-es 18 colos abroncsait fogja kipróbálni, a feltörekvő IndyCar-sztár, Pato O’Ward is részt vesz, aki a McLarennel fog pályára lépni.

  • Ezentúl az IndyCar lesz kitaszított F1-es juniorok új célja?

    Ezentúl az IndyCar lesz kitaszított F1-es juniorok új célja?

    Az F1-es pilóták általában a karrierjük végén kacsintgatnak az IndyCar felé, most azonban ez a trend éppen az ellenkezőjére fordult.

    A jelenlegi bajnok, a spanyol Alex Palou is az európai lehetőségek hiányában kötött ki a tengerentúlon, most azonban fiatalként többen is követik a példáját, amire eddig nem sok példa volt.

    Callum Ilott (Ferrari Pilótaakadémia) és Christian Lundgaard (Alpine Akadémia) is már idén belekóstoltak, de jövőre mutatkoznak be igazán az amerikai sorozatban.

    Mindketten a Formula 2 után, de F1-es lehetőség híján kezdtek el a tengerentúlon nézelődni. Mind a Ferrari, mind az Alpine stabil pilótapárossal rendelkezik, és az utánpótlás is biztosítva van, Shwartzman vagy akár Zhou és Piastri személyében.

    Ilott a partvonalról figyelt 2020-ban. Lundgaard pedig nem mutatott igazán meggyőző formát idén. Míg eddig az élmezőnyben autózott, 2021-ben nem találta a tempót.

    A dán új főnöke, Bobby Rahal maga is megjárta az F1-et, versenyzőként és csapattagként is.

    „Először is, az IndyCar az, ami a Forma-1 volt régen, nagyjából.” – vélte az amerikai. – „Itt nem játszik szerepet a politika. Rengeteg olyan dolog nincs az IndyCar paddockban, ami az F1-ben igen.”

    „Látni, mennyi tényleg jó srác van az F2-ben, akik frusztráltak, mert nem tehetik meg a következő lépést, annak ellenére, hogy már bizonyítottak.”

    „Ha én lennék egy fiatalember Európában, és a lehetőségeimet vizslatnám, úgy gondolom, az IndyCarban jobban előre tudnám mozdítani a karrierem.”

    „Azt várom, – ahogy ez régebben is volt – hogy nagyobb arányban lesznek európai és dél-amerikai versenyzők az IndyCar.”

    Lundgaard maga így nyilatkozott arról, szerinte követni fogják-e többen is a példáját:

    „Biztos vagyok benne, több európai pilóta jön majd ide, mondjuk úgy, a Forma-1 előtt.”

    „Nekem nagyon jó ez a sorozat. Én és Callum [Ilott] versenyeztünk az F2-ben, ismerjük egymást, itt pedig csak a puszta versenyzés vár minket. Ez nagyon tetszik, ez vonzott, úgyhogy pozitívan tekintek a jövő évre.”

    Ezért is nagyon népszerű most az IndyCar: nincs politika, a pilóták többnyire barátságosak egymással, és az egyenautók miatt a pilóta lehet döntőtényező a csapaton belül. Kemény, de fair a küzdelem, ez pedig vonzani fogja a tehetséges pilótákat.

    Ugyan a legjobb juniorok továbbra sem ezt az utat választják majd. Amennyiben a költségek magasak maradnak, akár már F2-es és F3-as szinten is történhetnek átállások az Indy Lights vagy Indy 2000-es sorozatba (ahogy ezzel már Enzo Fittipaldi már meg is próbálkozott).

    Ráadásul ezek a sorozatok komoly pénzdíjat is jelentenek a nyertesnek, például az előbbi győztese „háromfutamos ösztöndíjat” kap az IndyCarban.

    Kevesen érik el az F1-et, és a jobb fizioterápiás lehetőségeknek köszönhetően egy pilóta 30, sőt könnyen, 40 éves koráig vezethet, ezzel pedig tovább torlódik a sor.

    Így könnyen lehet korán átváltani az IndyCarra hosszútávon jobb, mint az F1-es álmot hajkurászni a végletekig.

    „Az én nézőpontom az volt, hogy nem nagyon néztem ilyesmire lehetőségként 2020 végéig, addig nem is tudtam volna elkötelezni magam.” – nyilatkozta a másik „áldozat”, Ilott.

    „Egyrészt, mert már nem volt ülés erre az évre, másrészt, mert túlságosan az F1-re koncentráltam. Csak, amikor tudtam, hogy nem fog összejönni, akkor határoztam az IndyCar mellett.”

    Korábban a Formula E volt hasonló lehetőség a fiatalok számára. Maximilian Günther és Nyck de Vries is ott kezdett tiszta lappal, miután látszott, az F1-es ülés nem fog összejönni. Alex Albon is az elektromos sorozatba ment volna, ha utolsó pillanatban nem jön össze számára a Toro Rosso-szerződés.

    Most azonban már két út is kínálkozik az F1-be vágyó, illetve az onnan kikerülő pilóták között.

  • Két W Series versenyzőnő is részt vesz a következő F3-as teszten

    Két W Series versenyzőnő is részt vesz a következő F3-as teszten

    A Formula 3 bejelentette, hogy a W Series női versenyzői, Nerea Marti és Irina Sidorkova részt vesznek a következő hónapban egy franciaországi teszten. A W Series, egy 2019-ben elindított, kizárólag nőkből álló versenykategória a múlt hétvégén tartotta a 2021-es szezon utolsó fordulóját a texasi Austinban. Marti és Sidorkova, a W Academy tagjai, valamint a negyedik, illetve a kilencedik helyen fejezték be a szezont a bajnokságban. A tesztre november 9-én kerül sor Magny-Cours-ban, a Francia Nagydíj korábbi versenyhelyszínén.

    A teszten jelen lesz az Iron Dames párosa, Maya Weug és Doriane Pin is. Tavaly Weug lett az első hölgy, aki csatlakozott a Ferrari Driver Academy-hez, miután diadalmaskodott az FIA Girls on Track – Rising Stars kihíváson. Pin ugyanakkor a program egyik döntőse volt, és ő lett a második versenyző, aki bekerült az Iron Dames programba. Bruno Michel, az F3 vezérigazgatója így nyilatkozott:

    „A sokszínűség nagyon fontos téma számunkra. Vágyunk, hogy egyre több női versenyző csatlakozzon a bajnokságunkhoz. Nagyon örültünk, amikor Tatiana Calderon és Sophia Flörsch is a rajtrácsunkon voltak, de jelen állás szerint a hölgyversenyzők számára még mindig nagyon nehéz eljutni idáig. Reméljük, hogy ez a teszt lehet az első lépés afelé, hogy a női versenyzők számára rendszeressé váljon a Forma-1-be vezető út. Ennek egyik módja, hogy kapcsolatot teremtsünk az F1-hez legközelebb álló kategóriáink és a női versenyzőket támogató versenyprogramok között, azzal a végcéllal, hogy felkészítsük őket a királykategóriára.”

  • Mentális okokból hagyta ki a szezonzárót a spanyol versenyzőnő

    Mentális okokból hagyta ki a szezonzárót a spanyol versenyzőnő

    A spanyol Marta Garcia, aki a PUMA által szponzorált csapatban versenyez a W Seriesben, egy nem részletezett betegség miatt nem vett részt az austini szezonzárón.

    Később azonban a közösségi médiában tisztázta, hogy a mentális egészségével volt problémája, és úgy érezte, hogy ezt „prioritásként kell kezelnie”.

    „Sziasztok, csak szerettem volna tudatni veletek, hogy jól vagyok. Köszönöm a sok támogatást” – írta a fiatal versenyzőnő.

    „Néha alábecsüljük a mentális egészségünket (fontosságát). Régóta szenvedek szorongástól, és ez végigkísérte az egész szezont, tegnap pedig úgy éreztem, hogy az egészségemet kell prioritásként kezelnem.”

    Garcia esete nem egyedi. A mentális problémákra való odafigyelés, a mentális egészség fontossága egyre gyakoribb téma a Forma-1-ben is, legnagyobb szószólója Lando Norris.

    Abbie Eaton szintén nem tudott részt venni a vasárnapi versenyen, miután kompressziós törést szenvedett az egyik csigolyáján, miután a szombati versenyen átment egy hurka kerékvetőn.

    A brit kórházba került emiatt, és „nevetségesnek” nevezte a rázóköveket, miután az egyik amerikai F4-es futamon már történt hasonló incidens, ahol szintén megsérült egy versenyző.

  • Másodjára is Chadwick a W Series bajnoka!

    Másodjára is Chadwick a W Series bajnoka!

    A 2019-es bajnoknő, Jamie Chadwick megvédte bajnoki címét, és megszerezte a második W Series bajnoki címét. Ezzel minden eddigi W Series bajnokságot (2019 és 2021, mivel a koronavírus miatta a bajnokság 2020-as szezonját lefújták) ő nyerte.

    Chadwick a második austini versenyen – mely az idei bajnokság utolsó versenye volt – rajt-cél győzelmet aratott, mellyel a bajnoki címet is megszerezte.

    Idei legkomolyabb riválisa Alice Powell a vasárnapi futamot a hatodik helyen fejezte be, így a második helyen végzett a pontversenyben, míg a harmadik helyet Emma Kimiläinen már a szombati napon bebiztosította magának.

    Powell pénteken gyengén teljesített a kvalifikáción, a szombati futamon a 10. helyről indult, majd a harmadik helyre küzdötte fel magát. Vasárnap a kilencedik helyről indult.

    A 2021-es W Series bajnoki cím a Williams fejlesztőpilótája számára 15 FIA szuperlicenc pontot és 500 000 dollárt jelent, Powell pedig 12 licenc pontot szerzett második helyezettként.

    A szezonzáró versenyen a brit Abbi Pulling a második helyen végzett, és ezzel megszerezte első dobogós helyezését a sorozatban, annak ellenére, hogy csak négy versenyen indult az idei szezonban. Mégis, pontszámai alapján a nyolcadik helyen zárt, ami garantált helyet jelent számára a jövő évi rajtrácson.

    Chadwick remekül rajtolt el, míg Visser és Kimiläinen az első körben a harmadik helyért küzdött; utóbbi három helyet javított a rajtnál.

    Powell minden igyekezete ellenére nem tudta megelőzni Garciát, míg Moore a hatodik körben egy merész, de sikertelen manőverrel a negyedik helyért harcolt Visserrel az 1-es kanyarban. Egy körrel később azonban sikeresen megelőzte a holland pilótát.

    Féltávnál Chadwick 2,3 másodperces előnyre tett szert, Pulling a második, Kimiläinen pedig a harmadik helyen haladt.

    Jessica Hawkins és Sabré Cook a nyolcadik helyért folytatott csatában, a 12-es kanyarban összeértek, mindketten megpördültek, és Hawkins a 12., Cook pedig az utolsó helyre esett vissza.

  • Chadwick közelebb került a címvédéshez

    Chadwick közelebb került a címvédéshez

    A címvédő Jamie Chadwick (Veloce Racing) egy lépéssel közelebb került a W Series bajnoki címének megvédéséhez azzal, hogy megnyerte az elsőt a két austini verseny közül, melyek egyben a szezon utolsó versenyei is.

    A 23 éves brit versenyző a pole pozícióból induló Abbi Pullingot (PUMA W Series Team) előzte meg az első kanyarban, és a kockás zászlóig végig vezetett, és végül 1,2 másodperccel végzett Emma Kimiläinen (Ecurie W) előtt. Fő riválisa, Alice Powell (Racing X) a 10. helyről indult, és a verseny utolsó körében megszerezte az utolsó dobogós helyet.

    Chadwick most 10 ponttal vezet Powell előtt a bajnoki tabellán a mai utolsó futam előtt, amelyen Chadwick a pole pozícióból indul, Powell pedig a kilencedik helyről. Kimiläinen pedig zsinórban harmadik dobogós helyezését szerezte meg, így bebiztosította harmadik helyét a bajnokságban.

    Pulling pályafutása során először indult a pole pozícióból, de nem tudta kihasználni az előnyét, mivel Chadwick az első kanyarhoz vezető hosszú emelkedő után az élre állt, annak ellenére, hogy Kimiläinen nyomást gyakorolt rá. A finn rövid időre meg is előzte Chadwicket a belső íven, de a kanyar kijáratánál nem jött ki a lépés számára és Belen Garcia (Scuderia W) átvette tőle a második helyet.

    Chadwick több mint egy másodperccel vezetett Garcia előtt az első kör végén. Powell három helyet javított és a hetedik helyre jött fel, mielőtt öt perccel a 30 perc letelte előtt megelőzte Wohlwendet a hatodik helyért.

    Kimiläinen a 12-es kanyarban visszaszerezte Garciától a második helyet, majd a spanyol ugyanebben a körben az utolsó előtti kanyarban lement a pályáról, így Pullingnak sikerült feljönnie a harmadik helyre. Mögöttük Powell is előzött az ötödik helyért, feljött a negyik helyre, amikor a 12-es kanyarban megelőzte Garciát.

    Miután a verseny egyharmada eltelt, Abbie Eaton (Ecurie W) feladta a versenyt, miután az utolsó szektorban elhagyta a pályát.

    Kevesebb, mint öt perccel a vége előtt Kimiläinen egy másodpercre zárkózott fel Chadwick mögé, Pulling pedig 1,5 másodperccel a finn mögé került. Powell a verseny leggyorsabb körét megfutva hét tizedmásodperccel maradt le Pulling mögött, aki az utolsó előtti kör végén leszaladt a pályáról., így Powell megelőzhette őt.

    Végeredmény:

    Versenyző Nemzetiség Idő
    1 Jamie Chadwick brit 33:59.968
    2 Emma Kimilainen finn 34:01.225
    3 Alice Powell brit 34:03.564
    4 Abbi Pulling brit 34:04.260
    5 Beitske Visser holland 34:20.264
    6 Jessica Hawkins brit 34:21.431
    7 Sarah Moore brit 34:22.062
    8 Nerea Marti spanyol 34:25.347
    9 Fabienne Wohlwend lichtensteini 34:28.992
    10 Miki Koyama japán 34:30.260
    11 Sabré Cook amerikai 34:32.705
    12 Belen Garcia spanyol 34:35.137
    13 Caitlin Wood ausztrál 34:35.452
    14 Vicky Piria olasz 34:44.022
    15 Marta Garcia spanyol 34:46.569
    16 Ayla Agren norvég 34:49.484
    17 Bruna Tomaselli brazil 34:49.818
    Abbie Eaton brit kiesett
  • Meglepő nevet igazolt a Williams akadémiája

    Meglepő nevet igazolt a Williams akadémiája

    A Formula 3 „veteránja”, Logan Sargeant immáron a Williams pilótaakadémiájának a tagja. A hírt már a grove-i istálló is megerősítette és az amerikai pilóta már a közösségi médián is posztolt, ahogyan a Williams szerelésében pózol a bokszban.

    Sargeant eddig az FIA Formula 3 összes versenyén rajthoz állt. 2019-ben a Carlinnal nem volt túl sok sikere, viszont nagy meglepetésre harmadik lett a Makaói Nagydíjon.

    2020-ban a Premával megkapta élete lehetőségét és egészen a mugelloi szezonzáróig harcban volt a bajnoki címért, azonban az utolsó versenyen balesetbe keveredett és végül csak a harmadik helyen végzett az egyéniben.

    Idén pedig a Charouz csapatát erősítette és a csapat pontjainak nagy részét Sargeant szállította. Az amerikai fiatal egy győzelemmel és három dobogós helyezéssel végül a hetedik helyen zárt.

    Sargeant már idén is a Formula 2-ben versenyezhetett volna, azonban az anyagi problémái és nagyobb támogató hiányában erre nem volt lehetősége. A Williams által nyújtott mentőöv azonban nagy segítség lehet majd neki és már csak ezért is „rendkívül hálás” a patinás brit csapatnak.

    „Hihetetlenül megtisztelve érzem magam, hogy a Williams akadémiájának tagja lehetek” – írta az amerikai fiatal a közösségi média oldalán. „Hálás vagyok nekik, hogy ennyire hisznek és megbíznak bennem. Már alig várom, hogy a jövő évi programomat is bejelenthessem nektek.”

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    Logan Sargeant (@logansargeant) által megosztott bejegyzés

  • Nem kapott vízumot Sidorkova, így kihagyja a W Series amerikai futamait

    Nem kapott vízumot Sidorkova, így kihagyja a W Series amerikai futamait

    Irina Sidorkova kénytelen lesz kihagyni az austini versenyeket, ugyanis nem engedték be az USA-ba.

    A 18 éves versenyző szerdán jelentette be, hogy nem fog részt venni a W Series utolsó két futamán, mivel nem kapott vízumot anna ellenére, hogy nemzeti érdekeltségi mentességet kapott.

    34 ponttal a hetedik helyen áll az összetettben a hölgy, ám a kihagyott versenyek miatt visszacsúszhat a tabellán. Helyét így az ausztrál Caitlin Wood veszi át, aki a Hungaroringen és Spa-ban már bizonyíthatott.

    „Nem kaptam vízumot az Egyesült Államokba, pedig hivatásos sportolóként, nemzeti érdekeltségi mentesség státuszom van. Először az amerikai nagykövetség utasított el az interjú során. Később sem sikerült ezt megoldani, hiába próbálkozott egészen tegnapig a W Series, az F1 és McCauli texai kongresszusi képviselő irodája. Nagyra értékelem a segítségüket és hálás vagyok érte. Ez először történt meg velem a pályafutásom során. Megfosztottak a versenyzéstől és attól, hogy harcoljak a jó pontokért valamint a trófeáért, amit a felkészülésembe terveztem befektetni. Azt szeretném csak mondani, hogy büszke vagyok arra, hogy orosz autóversenyző vagyok. Folytatni fogom a versenyzést bármi áron.” – írta Instagramon Sidorkova.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    Гонщица Ira Sidorkova (@irasidorkova) által megosztott bejegyzés

    Az orosz versenyző korábban már kapott egy három éves vízumot, ám az 2019-ben lejárt. Ománba utazott, hogy meghosszabbítsa azt, ám interjúját egy trópusi vihar miatt törölték. Sidorkova mielőtt Maszkatba ment volt próbálkozott az oroszországi, a hollandiai a lengyel és a brit kirendeltségeknél is.

  • A Haas még egy Ferrari juniort alkalmazna 2022-ben

    A Haas még egy Ferrari juniort alkalmazna 2022-ben

    Bár mindkét pilótájuk jövője biztosított, az új szabályok értelmében Steiner még egy Ferrari versenyző alkalmazna a Haasnál jövőre.

    2022-ben minden csapat újoncok keresésébe kezdhet, hiszen kötelező lesz újoncokat indítani néhány szabadedzésen.

    Az amerikai alakulat alkalmazásában jelenleg egy junior áll, Pietro Fittipaldi, teszt- és tartalékpilótaként. Ennek ellenére nem őt alkalmaznák, hiszen technikailag már nem számít újoncnak, két versennyel a háta mögött.

    „A jelenlegi helyzetben azt tudom mondani, ha ezt a szabályba foglalják, akkor nyilvánvaló módon az egyik Ferrari junior lesz, akit futtatunk majd.”

    „Nem beszéltem még velük, ki lesz velük jövőre, vagy van-e már jelöltjük. Ötletem sincs, de ez lenne az első ötletem.”

    A Ferrari akadémiája jelenleg számos pilótát foglal magába. Közülük Callum Ilott az IndyCarban vesz majd részt, míg az F2-es bajnokságból már jelentkező Robert Shwartzman vagy Marcus Armstrong, esetleg az F3-as Arthur Leclerc jöhet még szóba.

    „Ha nincs senkijük, akkor is biztos vagyok benne, hogy van, aki szívesen vezetné az autót az első szabadedzéseken.”

    Egészen tavalyig Louis Délétraz is a kötelékükbe tartozott, a svájci azonban azóta a hosszútávú versenyzés felé fordult. Le Mansban majdnem LMP2-es győztes lett, és Európa-bajnoknak mondhatja magát, Robert Kubicával egyetemben.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    Ferrari Driver Academy (@ferraridriveracademy) által megosztott bejegyzés

  • Hivatalossá vált a Formula 2 és a Formula 3 2022-es versenynaptára

    Hivatalossá vált a Formula 2 és a Formula 3 2022-es versenynaptára

    A Forma-1 jövő évei naptára után a Formula 2 és a Formula 3 jövő évi helyszíneire is fény derült. A Formula 2-esek rekordot jelentő 14 majd el, amíg az F3-asok kilenc különböző helyszínre látogatnak majd el a következő szezon során.

    Formula 2

    A szezon a március 18-20-ai hétvégén veszi majd kezdetét Bahreinben és majd csak november végén fejeződik majd be Abu Dhabiban. A naptárban találhatunk olyan ismerős helyszíneket, mint például Spa-Francorschamps, Silverstone, Monza és Baku, de mindezek mellett két új pálya is csatlakozik a sorozathoz Imola és Zandvoort személyében.

    Minden helyszínen két futamot rendeznek, ami azt jelenti, hogy a fiatal pilóták 28 versenyen mérhetik majd össze a tudásukat egymás ellen. Az idén használt forradalmian új formátum nem jött be, ugyanis a szervezők túl soknak titulálták a hétvégénti három versenyt.

    Formula 3

    A legkisebbek naptárában is felfedezhetünk egy új helyszínt Bahrein és Imola személyében, ami már rögtön a szezonnyitó két hétvége során bemutatkozhat majd. A Bahrain International Circuit-en kívül viszont csak európai helyszínek adnak majd otthont. A szezon Monzában zárul majd szeptember elején. Itt is két futamot rendeznek majd egy hétvége során, amiből az következik, hogy a szezon során 18 versenyt láthatunk majd.

    Az új változások értelmében visszakapjuk a tavalyelőtti formátumot, ami azt jelenti, hogy újra együtt lesz majd a Forma-1, a Formula 2 és a Formula 3 mezőnye.