Kategória: Formula Sport

  • Menetrend: Az F1 és az F2 utolsó előtti fordulója

    Menetrend: Az F1 és az F2 utolsó előtti fordulója

    Izgalmas hétvége előtt állunk, így december elején. A Forma-1-es bajnoki címért folyó harc igen szoros, és a szezon utolsó előtti versenyhétvégéje következik, vadiúj helyszínen, Szaúd-Arábiában.

    Ugyanez igaz a Formula 2-es mezőnyre is, ahol szintén nyitott még a bajnokság.

    Íme, mi mikor lesz hétvégén a tévében!

    Kezdés Széria Hol?
    December 3. Péntek
    14:30 Forma-1 1. szabadedzés F1TV, M4 élő
    16:20 Formula 2 időmérő F1TV, M4 élő
    18:00 Forma-1 2. szabadedzés F1TV, M4 élő
    December 4. Szombat
    13:30 Formula 2 1. sprintfutam F1TV, M4+ élő
    15:00 Forma-1 3. szabadedzés F1TV, M4+ élő
    18:30 Forma-1 kvalifikáció F1TV, M4 élő
    19:40 Formula 2 2. sprintfutam F1TV, M4+ élő
    December 5. vasárnap
    15:20 Formula 2 főfutam F1TV, M4+ élő
    18:30 Forma-1 verseny F1TV, M4 élő

     

  • A Red Bull és a Williams juniorja is bemutatkozhat a Formula 2-ben

    A Red Bull és a Williams juniorja is bemutatkozhat a Formula 2-ben

    Jack Doohan és Logan Sargeant is az első Formula 2-es hétvégéjét teljesítheti majd SzaúdArábiában. A Red Bull által támogatott fiatal az MP Motorsport, a Williams amerikai juniorja pedig a HWA egyik autóját vezetheti majd az idei Formula 2-es szezon utolsóelőtti versenyhétvégéjén.

    Doohan az idei évben robbant be a Formula 3-ban, miután a Tridenttel számos futamgyőzelmet tudott szerezni és a 30 fős mezőnyből ő volt az egyetlen, aki képes volt felvenni a kesztyűt az egyeduralkodó Dennis Haugerrel.

    Az ausztrál – aki az egyéni bajnokság második helyén zárt a Formula 3-ban – Richard Verschoor helyét fogja átvenni az MP Motorsportnál. Csapattársa pedig az a Clément Novalak lesz, akivel jól ismerik egymást, mert idén csapattársak voltak a Formula 3-ban a Tridentnél.

    Az anyagi problémákkal küszködő Sargeant eddig nem tudott fellépni a Formula 2-ben, ami miatt az utóbbi három évét a Formula 3-ban töltötte. Az amerikai pilóta egyáltalán nem ment rosszul: tavalyelőtt harmadik lett a Makaói Nagydíjon, tavaly pedig harmadik lett az egyéni bajnokságban és idén számos győzelmet szerzett azzal a Charouz-zal, akik egy középcsapatnak számítanak.

    Sargeant – akire nemrégiben csapott le a Williams akadémiája – a HWA csapatánál fog versenyezni Alessio Deledda csapattársaként, aki a sorozat történetének első olyan pilótája volt, aki egy időmérőn tudott a 107 százalékon belül kerülni.

  • A Haas autóját Shwartzman vezetheti az újoncteszten

    A Haas autóját Shwartzman vezetheti az újoncteszten

    Az Abu Dhabiban megrendezésre kerülő év végi teszten a Ferrari juniorja kap lehetőséget a motorpartner Haas színeiben.

    Az orosz két főverseny és négy sprintversenyt nyert eddig Formula 2-es karrierje során, tavaly újoncként negyedik lett az összetettben.

    Idén harmadik helyen áll, de még két forduló hátravan, Szaúd-Arábiában és Abu Dhabiban. Ott azonban nem lesz számára vége az évnek, Shwartzman ugyanis a Haas autóját próbálhatja majd ki az utolsó verseny után.

    „Először is, szeretném megköszönni a Haasnak, a Scuderia Ferrarinak és a Ferrari Pilóta Akadémiájának ezt a nagyszerű lehetőséget. Ez lesz az első tesztem a Haas-szal, már várom, hogy megismerjem őket, a környezetet, és sokat tanuljak tőlük.”

    Bár a Ferrari kegyeltje, a Haas csapatfőnöke Günther Steiner is jó véleménnyel van Robert Shwartzmanról.

    „A tehetsége mindenképp a „bizonyítékok között van”, ha a teljesítményét nézzük az utolsó pár szezonban. A tavalyi F2-es újoncidényére ez kifejezettem igaz, amikor jelenlegi pilótáink, Mick Schumacher és Nikita Mazepin ellen küzdött.”

    „Elégedettek vagyunk azzal, hogy lehetőséget adhatunk neki egy Forma-1-es autóval, és szívesen dolgozunk majd vele együtt Abu Dhabiban.”

    Az Abu Dhabi újonctesztre eddig az AlphaTauri jelentette be az idén DTM-ben remeklő Liam Lawsont. Rajtuk kívül egy fogadásnak köszönhetően pedig tudni lehet, hogy a McLarent Pato O’Ward fogja vezetni.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    Haas F1 Team (@haasf1team) által megosztott bejegyzés

  • Történelmi mesterhármasra készül Oscar Piastri

    Történelmi mesterhármasra készül Oscar Piastri

    Még a generációs tehetségeknek tartott Charles Leclerc és George Russel sem volt képes arra, amitől Oscar Piastri két lépésre van.

    Kétszer három futam van már csak hátra a 2021-es F2-es szezonból. A tabellát jelenleg Oscar Piastri 36 ponttal vezeti az F1-be vele ellentétben versenyzőként fellépő Guanyu Zhou előtt. A jövőre már Alpine-tartalékként tevékenyedő Piastri tehát saját kezében tudhatja a sorsát a bajnoki címért folytatott harcban.

    Korábban George Russell és Charles Leclerc tudott duplázni és egymást követő években bajnokká válni az F3-ban (vagy korábban GP3) és az F2-ben is. Ezt ismételheti meg most Oscar Piastri is, illetve ha ezt megcsinálja, a szó statisztikai értelmében még felül is múlja Leclerc-éket. Piastrinak van ugyanis még 2019-ből egy Formula Renault Eurocup-bajnoki címe is, az F3-as éveik előtti szezonból pedig sem Russell, sem Leclerc nem tud győztes szezont felmutatni. Leclerc 2016-ra egy F3-as Európa-bajnoki negyedik hellyel lépett fel a GP3-ba, Russell pedig egy évvel később ugyanebben a sorozatban harmadik lett, mielőtt 2017-ben GP3-as versenyzőnek mondhatta magát.

    „Nyilván rámegyek erre a rekordra” – fogalmazott magabiztosan Piastri az F2 hivatalos oldalának. „Persze az se változtatna semmit a hozáállásomon, ha ez lenne az első esélyem bajnoknak lenni. De nyilván ez jelentősen feldobja az önéletrajzomat… Tudom azt is, hogy újonc vagyok. Viszont én és a csapat is megmutattam ami bennünk rejlik. Egyáltalán nem gondolom, hogy túllőnék azzal a realitáson, ha becélzom a bajnoki címet.”

    Az elmaradt F1-es lehetőséggel kapcsolatban egyébként kettős érzések kavarognak Piastriban. „Egyrészt furcsa az, hogy az F2-es bajnokságot vezető versenyző még csak fel sem merül érdemben egyik csapatnál sem. Másrészt viszont nagyon is értem a miérteket.”

  • A jövő W Series bajnokai az F3-ba léphetnek előre

    A jövő W Series bajnokai az F3-ba léphetnek előre

    Az FIA új javaslata szerint, a W Series jövőbeli bajnokai, győzelmüket követően, jutalmul átülhetnek majd Formula 3-ba. Erről  Michele Mouton, egykori raliversenyzőnő számolt be,

    Mouton, aki az FIA Nők a motorsportban Bizottságát vezeti, úgy véli, „fantasztikus” lenne, ha a bajnoki cím nyertese számára biztosítva lenne egy hely valamely F1 felé vezető junior bajnokságban.

    Mouton azt mondja, hogy „nincs semmi kifogásom a W Series ellen, mert ez a nők népszerűsítése a motorsportban, de nem értek egyet a céllal, és azzal, hogy csak fiatal nőket tegyenek össze, hiszen csak úgy lehet feljebb jutni, ha a legjobb versenyzőkkel küzdesz (köztük férfiakkal – a szerk.)”.

    Úgy véli azonban, hogy a jelenlegi formátumban már „túl késő” a W Series versenyzői számára, hogy az Forma-1-be kerülhessenek.

    „Az F1-es versenyek előtt, amit én parádésnak tartok, szép dolog látni, hogy nők vezetnek, de ha megnézzük az időlet és azt, hogy mire képesek, az nem elég” mondta Mouton.

    „A legjobbakkal kell versenyezned, hogy lásd, hova kell eljutnod. Most ez szórakoztató, mivel nem kell fizetniük semmit, mégis látják őket, és támogatják őket, ez jó, ez egy jó show.”

    De úgy véli, hogy egy koedukált junior bajnokságba való továbblépés meggyőző lehetne.

    „Ha ez csak egy sorozat, az nem segít, de ha ez egy olyan platformmá válik, mint a Rising Stars, ahol ha egyszer megválasztanak, akkor feljebb jutsz, akkor az fantasztikus lenne” – mondta. „Ha nem kell fizetniük, és ingyen vezethetnek, F1-es hétvégéken vezethetnek, és ráadásul a győztes felkerül az F3-ba, akkor ehhez én is csatlakozom. Az álláspontom ezzel kapcsolatban elég egyértelmű.”

    Mouton azt is elmondta, hogy az elmúlt 10 évben „sok” előrelépés történt a női képviselet terén a motorsportban.

    „Úgy gondolom, ma már rengeteg erőfeszítés történik az egyenlőség érdekében, és ez mindenhol látható és érezhető, nemcsak a versenyzésben, hanem az iparágban is” – mondta.

  • Az idei F3-as bronzérmes már Szaúd-Arábiában feljebb lép

    Az idei F3-as bronzérmes már Szaúd-Arábiában feljebb lép

    Jeddah-ban két idei F3-as versenyző, a bajnokság harmadik helyét megszerző Clément Novalak és a bajnok egyik csapattársa, Olli Caldwell debütálhat majd a Formula 2-ben.

    A francia Lirim Zendeli helyére érkezik az MP Motorsporthoz, így egy korai kóstolót kaphat abból, ami 2022-ben vár majd rá.

    „Rendkívül boldog vagyok, hogy már most Jeddah-ban és Abu Dhabiban mehetek az F2-ben. Ez segíteni fog, hogy felkészüljek az első teljes szezonomra 2022-ben.” közölte szerződéskötését is Novalak.

    Nem ez lesz az első alkalom, hogy az autót vezeti, tavaly a szezonzáró teszten már beülhetett egy UNI-Virtuosi volánja mögé.

    „Bár sok ideje volt az a teszt Bahreinben, még emlékszem még egy-két dologra, remélem sikerül ezt átmenteni. Ha egy tempót tudok hozni Richarddal [Verschoor, a csapattárs], akkor azzal már nagyon boldog lennék.”

    „Már 2018-ban is együtt versenyeztünk, úgyhogy jó barátok vagyunk, jó lesz ismét egy csapatban lenni. Már van 6 fordulónyi tapasztalata is, örülök, hogy olyan emberrel dolgozhatok majd együtt, akit mindig is gyorsnak tartottam.”

    Novalak mellett azonban lesz egy másik zöldfülű is, Olli Caldwell. Ő a Camposnál a másik németet, David Beckmannt váltja, de csak az utolsó két versenyre.

    Caldwell – ellentétben francia sorstársával – már nyert futamot az F3-ban, de így is jócskán lemaradt csapattársától, a bajnok Dennis Haugertől.

  • Piastri megvédte a sok kritikát kapó Zhout

    Piastri megvédte a sok kritikát kapó Zhout

    Oscar Piastri szerint egyáltalán nem igazságos az, hogy sokan már kritizálják a frissen F1-es üléshez jutó Guanyu Zhout. Az ausztrál fiatal úgy gondolja, hogy a kínai Alpine junior jó munkát fog végezni az Alfa Romeónál jövőre.

    A Formula 2 bajnoki éllovasa sokáig versenyben volt a hinwili istálló második üléséért folytatott küzdelemben, azonban végül pont az akadémia társával szemben maradt alul. Így Zhou lesz 2022-től Valtteri Bottas csapattársa az Alfa Romeónál.

    A kínai pilóta jelentős szponzorpénzt is hoz a csapathoz, ami miatt Antonio Giovinazzi azt írta ki a közösségi oldalára a hinwili istálló bejelentését követően, hogy „a Forma-1 könyörtelen tud lenni, ha előjönnek a pénzügyi dolgok”.

    Piastri a Katari Nagydíj helyszínén nyilatkozott bővebben a Zhou bejelentésről a motorsport.com kamerái előtt.

    „Láttam, hogy Zhou nagyon sok negatív kritikát kapott a közösségi médiában a bejelentését követően és ez szerintem helytelen dolog az emberek részéről” – véli Piastri, aki a kínai pilótával fogja a legnagyobb meccset vívni a Formula 2 bajnoki címéért. „Ez nyilvánvalóan a pénz miatt van, de egyébként Guanyu nem olyan rossz versenyző.”

    „Ott van a Formula 2-es bajnokság élmezőnyében, ugyanannyi győzelme van, mint nekem és a szezon korai szakaszában még ő állt a bajnokság élén. Emiatt nem az a helyzet, hogy komolyabb eredmények nélkül fog megérkezni a sorozatba.”

    „Nehéz dolga lesz Valtterivel szemben, mert ő egy rendkívül nagy rutinnal és tapasztalattal rendelkező pilóta. Érdekes lesz majd figyelemmel követni a kettejük csatáját, de biztos vagyok benne, hogy Zhou jó munkát fog végezni.”

    Piastri – aki jövőre nagy valószínűséggel nem fog versenyezni és teljes mértékben az Alpine-nál való tartalék és fejlesztő pilótai szerepkörére fog majd fókuszálni – 36 ponttal előzi meg Zhout két versenyhétvégével és hat futammal a bajnokság vége előtt.

    Mivel a kínai pilóta ülést kapott a hinwili istállónál, így várhatóan nem marad a francia istálló akadémiájának a tagja, amivel Piastri lép majd elő az enstoneiak legígéretesebb fiatal versenyzőjévé.

  • Az Alfa Romeo juniorja jövőre szabadedzéseken is részt vehet majd

    Az Alfa Romeo juniorja jövőre szabadedzéseken is részt vehet majd

    Miután 2021-ben még nem jutott lehetőséghez az Alfa Romeo színeiben, Théo Pourchaire még egy évnyi Formula 2-es szereplésre készülhet, de közben megindul az F1-es ülés felé.

    A Sauber Junior Team tagja nehéz helyzetben van, mert bár a csapatfőnök Frédéric Vasseur jó véleménnyel van róla, mind Bottas, mind Zhou több évre tervez a svájci csapatnál. A finn 2024 végéig biztosan marad, a jövő évi újoncról azonban sejtelmesen annyi derült ki, nem egyéves projekt része volt a szerződtetése.

    „Théo marad az F2-ben, hosszan beszélgettünk erről az elmúlt hetekben.” – jelentette ki az Alfa Romeo csapatfőnöke.

    „Fantasztikus szezonja volt az F2-ben, de azt is figyelembe kell vennünk, hogy 18 hónapja még F4-es kategóriában volt. Onnan fellépni az F3-ba nagy lépés volt, amit jól tudott kezelni. Ugyanez történt idén is, hiszen a Formula 2-ben nyert Monacóban.”

    Pourchaire jelenleg ötödik a bajnoki tabellán, 60 pont lemaradással. Tavaly az F3-ban egy erős hajrával került a bajnoki cím közelébe, így azért nem lehet kizárni, hogy ez idén is hasonlóan lesz. Ez azért lenne probléma, mert az F2-es bajnok nem nevezhet a következő évi kiírásban.

    „Nagyon komplex az autó, és csak hat tesztnapunk van a szezon előtt. Így túl kockázatos lenne [Pourchaire-nek F1-es ülést adni], túl nagy kihívás lenne ez számára.”

    „Sokkal jobb, ha jövőre is az F2-re fókuszál, és utána meglátjuk. Biztosan fog teljesíteni néhány első szabadedzést, és néhány tesztnapot, ami felkészíti őt a jövőre.”

    „De ismétlem, amikor az F2-ben vagy, a legfontosabb a bajnokság megnyerése lenne, nem a jövő előkészítése, vagy hasonlók. Ez tőle a kérésem, hogy bajnok legyen.”

  • Nem akárkit, egy kétszeres bajnokot igazolt a Ferrari akadémiája

    Nem akárkit, egy kétszeres bajnokot igazolt a Ferrari akadémiája

    Miután egy évben megnyerte a két legrangosabb F4-es bajnokságot, Oliver Bearman a Ferrari Driver Academy tagja lett.

    A fiatal brit pilóta mindössze második formaautós szezonjában lett bajnok, a német és az olasz F4-esek között egyszerre.

    A Van Amersfoort Racing pilótája jó eséllyel pályázik egy F3-as ülésre jövőre, hiszen a holland csapat jövőre már ott is jelen lesz majd. Ráadásul Bearman már a brit F3-as bajnokságban (GB3 Championship) is megmérettette magát, és egy győzelmet is szerzett.

    Könnyen lehet azonban, hogy a bajnok Prema lesz a csapata, miután Valenciában velük vezetett az F3 hivatalos év végi tesztjén.

    „Nagyon boldog vagyok, hogy kiválasztott a Ferrari Driver Academy.” – jelentette ki a 16 éves pilóta. – „Ez egy nagyon jó befejezése volt egy számomra nagyon jó szezonnak. Egy hetet tölteni Maranellóban hihetetlen élmény volt, és aztán Fioranóban is vezethettem.”

    Az akadémia vezetője, Marco Matassa így nyilatkozott az új szerzeményről:

    „A Maranellóban és Fioranóban töltött napok alatt Bearman megmutatta alkalmasságát, amit tisztán látszott a Formula 4-es szezonján is.”

    „A sebességén kívül már talentumokkal is rendelkezik, mint például jó visszajelzést ad a mérnököknek, és érti milyen területeken javíthat, amit aztán a gyakorlatba is átültet, amint a pályára hajt.”

    A brit mellett a brazil Rafael Camara lett az olaszok neveltje az idei kiválasztásnak köszönetően.

  • Nem volt illegális Schumacher autója!

    Nem volt illegális Schumacher autója!

    René Rosin, az olaszországi székhelyű Prema Powerteam csapatfőnöke szerint teljesen legális volt az az autó, amelyet Mick Schumacher vezetett a 2018-as FIA Formula-3-as Európa-bajnokság megnyerése során.

    Schumacher 2017-ben első F3-as szezonját a 12. helyen fejezte be, ezzel a négy Prema-pilóta közül ő szerepelt a legrosszabbul.

    A következő évben is a csapatnál maradt, és a gyengécske szezonkezdet után, a szezon közepe táján megszerezte első győzelmét, a 2018-as szezon második felében pedig már dominált. Végül 57 pontos előnnyel lett bajnok a második helyezett Dan Ticktum előtt.

    Azonban Schumacher bajnoki címe kapcsán, néhányaknak felszaladt a szemöldöke, többek között Ticktumnak, aki a közösségi médiában megkérdőjelezte, hogyan sikerülhetett a németnek drasztikusan javítania a formáján.

    A közösségi médiába tett bejegyzést később törölték, de még a mai napig is vannak, akiknek kétségeik vannak azzal kapcsolatban, hogy Schumacher hogyan nyerte meg a bajnokságot.

    Rosin azonban ragaszkodik ahhoz, hogy Schumacher autója teljesen legális volt, és „nem helyénvalónak” jellemezte Ticktum megjegyzéseit.

    „Azok a megjegyzések nem voltak helyénvalóak” – mondta Rosin.

    „Ha valaki megkérdőjelezte az autó vagy a motor szabályosságát, akkor bármi ellen tiltakozhatott volna. De senki sem tette meg.”

    Elmondta, hogy egyszerűen azért nyerték meg a 2018-as bajnokságot, mert Schumacher a szezon második felében sokkal következetesebb volt és erős eredményeket tudott elérni.

    „Mindig az első helyekért harcolt, de aztán sosem hozta azt az eredményt, amire szüksége lett volna.”

    „Azt mondtuk neki: ‘Mick, csak csináld futamról futamra, ne gondolj a bajnokságra – ha a bajnokságra gondolsz, akkor nehezebb lesz’.”

    „Megnyertük a bajnoki címet, mert Mick és a csapat nagyszerű munkát végzett.”

    Mick Schumacher azóta már F1-es versenyző, idén debütált a Haas csapat színeiben. Jelenleg nulla ponttal 19. a bajnokságban.