Kategória: Formula Sport

  • Skóciában tör győzelemre a hétvégén Molnár Martin

    Skóciában tör győzelemre a hétvégén Molnár Martin

    A Forma–1-es Magyar Nagydíjon tett kitérő és egy Brands Hatch-ben rendezett teszt után Molnár Martin a hétvégén azon a pályán tér vissza a versenyzéshez, ahol már tavaly, Forma–4-es újoncévében is remekül szerepelt.

    A hétvégén Skóciában vendégeskedik a brit Forma–4 mezőnye. A Dunfermline városától 10 km-re északra fekvő, mindössze 2 km hosszú Knockhill versenypálya 1974-ben, bárányfarm helyén épült, és bár nem rendelkezik olyan gazdag és régre visszanyúló történelemmel, mint a brit F4 legtöbb helyszíne, Skócia nemzeti motorsport központjaként és az ország egyetlen FIA-licenccel rendelkező pályájaként így is kiemelt helyet foglal el a brit motorsport térképén.

    És Molnár Martin pályafutásában is, hiszen a Virtuosi Racing pilótája tavaly ezen a helyszínen állhatott fel életében először az összetett dobogó második fokára, egyben itt végzett először egy hétvégén belül kétszer is a legjobb háromban. A magyar versenyző az összetett második helyéről várja a szezon hetedik hétvégéjét, és bízik benne, hogy a tavalyi remek szereplés után az idén már a győzelem is összejöhet.

    „Szerintem gyorsak leszünk, mert ez a pálya tavaly is feküdt nekünk. Nem könnyű jó kört összerakni itt, néhány helyen kicsit ugratunk is, a kulcs pedig a precizitás. Aki itt pontosan tud vezetni, az ebből profitálni fog. Tavaly sikerült jól ráéreznem a ritmusra, jó az alapbeállításunk is, úgyhogy bizakodó vagyok. Sajnos az első versenyen a Zandvoortból áthozott három helyes rajtbüntetés meg fogja nehezíteni a dolgomat, de ez van, remélhetőleg a harmadik futamra sikerül jó rajthelyet szereznem és a győzelemért csatázhatok” – tekintett előre Martin.

    Egy győzelemmel és rengeteg tanulsággal zárta Molnár Martin a brit F4 hollandiai fordulóját

    A Hungarian Motrosport Academy (HMA) versenyzője számára sűrű volt a háromhetes szünet, amelyben kilátogatott a Forma–1-es Magyar Nagydíjra, ahol találkozott a Virtuosi Racing Forma–2-es testvéristállójának, az Invicta Racingnek a tagjaival. A jubileumi 40. magyarországi F1-es futamot a Hungaroringen azonban már nem tudta megnézni, mert sietnie kellett a reptérre, hogy Angliában pattanjon autóba.

    „Brands Hatch-ben teszteltünk a múlt hét elején és nagyon jól sikerült, miközben nem tudtunk annyi kört megtenni, amennyit szerettünk volna, mert rengetegszer kellett piros zászlóval megszakítani a körözést. Viszont amikor mentünk, akkor jó tempót autóztunk, az utolsó etapban pedig a miénk lett a legjobb idő, mert akkor végre tudtam futni egy tiszta kört. Ami a valódi szünnapokat illeti, azokon igyekeztem kikapcsolni és kicsit eltávolodni a versenyzéstől.”

    Martin hátránya 28,5 pont az összetettben az éllovas Fionn McLaughlin mögött, ami a hátralevő négy hétvége, azaz összesen 12 futam alatt egyáltalán nem ledolgozhatatlan, ő azonban nem számolgat. „Őszintén szólva nem szoktam nézegetni a tabellát. Én csak minden hétvégén a legjobbamat igyekszem nyújtani, és remélem, hogy a szezon végén ez elég lesz a bajnoki címhez. Másra amúgy sincs ráhatásom. Mivel az idei szezon eddigi részében azokon a pályákon is jól szerepeltünk, amelyeken tavaly kevésbé, bízom benne, hogy azokon a még hátralevő helyszíneken, amelyeken tavaly kifejezetten erősek voltunk, most még jobbak leszünk.”

    A knockhill-i versenyhétvége menetrendje magyar idő szerint:

    Szombat
    10:00 – 10:25: Időmérő edzés
    14:40 – 15:00: 1. futam

    Vasárnap
    11:35 – 11:55: 2. futam
    16:55 – 17:20: 3. futam

  • Az új Leclerc-t keresi a Ferrari, két jelöltet már találtak is

    Az új Leclerc-t keresi a Ferrari, két jelöltet már találtak is

    A Ferrari két fiatal versenyzővel bővíti az akadémiai programját.

    A programban jelenleg öt versenyző található, közülük Dino Beganovic és Rafael Camara neve lehet a legismerősebb a nagyközönség számára. Előbbi már vezetett F1-es autót szabadedzéseken, ő az F2 bajnokságában a 11. helyen áll, viszont az eredménylistája alapján valószínűbb, hogy utóbbi esélyei jobbak egy jövőbeli F1-es szerződésre, Camara ugyanis már az F3 utolsó állomása előtt magabiztos előnnyel megnyerte a sorozatot, pont a Hungaroringen

    A névsor a most 16 éves dán Alba Larsennel a 14 éves olasz Niccolo Maccagnanival bővül. Larsen már két éve felkerült a Ferrari radarjára, a maranellóiak azóta figyelik a fejlődését, és az F1 Academy-ben mutatott teljesítménye (perpillanat a pontverseny 6. helyét foglalja el) meggyőzte őket. A gokartos éveket maga mögött hagyva Maccagnani még csak most kezdi a formaautós karrierjét, de az olasz F4 csoportos tesztjén nemrég ő bizonyult a leggyorsabbnak, így önbizalommal vághat neki a következő éveknek, hogy egy napon talán ő is eljut az F1-be.

    Alba Larsen és Niccolo Maccagnani. Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

    Később derül ki a két versenyzőről, hogy hol fognak versenyezni a következő bő egy évben, de Larsen feltehetően marad az F1 Academy-ben, Maccagnani pedig valamelyik téli sorozatban kezdheti meg a felkészülést, minden bizonnyal az olasz F4-re.

    A Ferrari akadémiai programjából került az F1-be Jules Bianchi, Charles Leclerc, Mick Schumacher és Oliver Bearman, de őket a karrierjük nem olyan korai fázisában kezdték támogatni, mint a most felvett két pilótát. Ez persze nem ritkaság, sok F1-es csapat csinálja így, nem mindegyik együttműködést építik ki olyan hamar, mint ahogy mondjuk a Mercedes tette Kimi Antonellivel.

  • A Ferrari már ünnepelhet, hosszú idő után újra bajnokot avatott a Hungaroring az F1-es hétvégén

    A Ferrari már ünnepelhet, hosszú idő után újra bajnokot avatott a Hungaroring az F1-es hétvégén

    Vizes pályán kezdődött meg a vasárnapi program a Magyar Nagydíj hétvégéjén az F3-as főversennyel, amelynek végén a Ferrari akadémiájának tagja, a brazil Rafael Camara újabb győzelmével akkora pontelőnyt épített ki, hogy már lehetetlen őt befogni a bajnoki tabellán.

    Az éjszakai esőzés következtében még vizes pályára alkalmas gumikkal, biztonsági autós felvezetés után gördülőrajttal indult el az F3-as futam vasárnap reggel, amelyet Camara kezdhetett meg az élről, ráadásul úgy, hogy legközelebbi bajnoki riválisai, Nikola Tsolov és Tim Tramnitz csak a mezőny sűrűjéből indultak.

    Szokatlan módon idén már csak egy hétvége van hátra az F3-as szezonból két monzai futammal, Camara pontelőnye pedig akkora volt, hogy a győzelemmel szinte biztosan bebiztosíthatta már most a bajnoki címet. Ez meg is történt, a brazil maga mögött tartotta Mari Boyát, a többieket pedig alaposan leszakította a célig, így nevelőcsapatának, a Ferrarinak már vasárnap délelőtt is volt ünnepelnivalója, mielőtt még kiderült volna, mire megy Charles Leclerc az F1-es rajtelsőséggel.

    A Hungaroringgel ritkán történik meg, hogy bajnokavató helyszíne legyen a Forma–1-es nagydíjhétvége keretében, hiszen az utóbbi két évtizedben egyre több versenyhétvége került még be mögé a naptárakban, így az F1-ben már szinte matematikailag is lehetetlen, hogy ilyen történjen – Nigel Mansell 1992-es és Michael Schumacher 2001-es itteni címszerzése az egyedüli ilyen esetek. A betétsorozatokban sem sokkal jobb a helyzet, mivel az F2-ben és az F3-ban is két futamot rendeznek egy hétvégén – az F2-ből további nyolc verseny így még mindig hátravan idén, de a kisebbik kategóriában idén élni lehetett ezzel a lehetőséggel, miután Spa a Hungaroring elé került, a nyári szünet után pedig Monzában véget is ér a szezon.

    2004-ig lapoztunk vissza, hogy megtaláljuk a legutóbbi olyan évet, amikor a Magyar Nagydíj hétvégéje során ez a pálya adott helyet a bajnokavatónak: 21 évvel ezelőtt a Porsche-szuperkupában itt tett szert behozhatatlan pontelőnyre a német Wolf Henzler a legközelebbi üldözőjével, Dirk Wernerrel szemben is.

    Büntetéssel együtt is győzelem

    További csapadék nem érkezett a délelőtt során, így a Forma–2-es verseny már slick gumikkal készültek a csapatok, ám biztonsági okokból a versenyirányítás még így is gördülőrajtot rendelt el. Ez segítette az Invicta Racing élről rajtoló duóját, Roman Stanek és Leonardo Fornaroli így könnyebben megtarthatták az első két helyet.

    A kötelező bokszkiállásra Fornaroli egy körrel csapattársa után érkezett, s ez bizonyult a jobb taktikai húzásnak, hiszen immár Stanek előtt tért vissza a pályára, ami az első helyet jelentette számára, miután mindenki abszolválta kerékcseréjét. Az olasz azonban nem lehetett nyugodt: 5 másodperces időbüntetést kapott bokszutcai gyorshajtás miatt. Ekkor még ennél kevesebb volt a különbség az Invicta két autója között, Fornarolinak azonban sikerült ezt a leintésig 7,1 másodpercre tornáznia, így tehát az utólagos időhozzáadással együtt is övé lett a győzelem.

    Sokat jelentett ez az eredmény az első interjúja során láthatóan elérzékenyült olasznak, aki tavaly úgy nyerte meg az F3-as bajnoki címet, hogy egyetlen versenyt sem zárt az első helyen, és az eddigi idei két sikere is fordított rajtrácsos sprintfutamokról származik, vagyis most először győzött főversenyen.

    Az elképesztően szoros, legalább ötesélyes bajnoki versenyfutásban ezzel az olasz enyhén el is tudott lépni üldözőitől, most 17 ponttal vezet Jak Crawford előtt.

  • Elképesztő csata a célvonalig a győzelemért, szökőévente se hoz ilyen végjátékot a Hungaroring

    Elképesztő csata a célvonalig a győzelemért, szökőévente se hoz ilyen végjátékot a Hungaroring

    Formaautós versenyen szinte elképzelhetetlen, hogy a Hungaroring lassú, 180°-os utolsó kanyarjaiban az autók csatahelyzetbe kerüljenek száraz körülmények között, a Forma–2-es sprintverseny utolsó körében azonban itt dőlt el a győzelem sorsa Alex Dunne és Pepe Martí között.

    Az F2 hétvégi első, szombat délutáni versenyén a Red Bull-junior Martí és a McLaren-támogatott Dunne indultak az első sorból, és miután a Sebastian Montoya célegyenesben megálló autója miatt pályára hajtó safety car három körrel a 28 körös verseny vége előtt visszatért a bokszutcába, a győzelem sorsa is a spanyol és az ír versenyző között dőlt el.

    Dunne ebben a három körben végig tapadt Martíra, a spanyol az utolsó kör 5-ös kanyarjában ráadásul megcsúszott, amivel riválisa tényleg előzési közelségbe került. Dunne a 12-es, majd a 13-as kanyarban is kívülről próbálkozott, utóbbi alkalommal sikerült is végig riválisa mellett tartania az autót a hajtűben, s követte őt egészen addig, amíg már nem marad helye a Campos Racing pilótája mellett, és a pályán kívülre sodródott. Bár ez némileg visszavetette, az utolsó kanyart így is szűkebben tudta venni az ír, mint a gumijaival jobban küszködő riválisa, de elé kerülni már nem volt képes a leintésig, két tizedmásodperc maradt Martí előnyéből.

    A bokszutcában az autóból kiszállva Martí a saját fejére mutogatott örömében, noha ekkorra az FIA már két vizsgálódást is bejelentett, amelyek éppen a győzelemért harcoló párost érintették. Dunne-nak egy korábbi sárga zászlós incidens (vélhetően gyorshajtás vagy előzés) miatt kell magyarázatot adnia a felügyelők előtt, Martít pedig veszélyes vezetés gyanújával vették elő – ez alighanem közvetlenül a győzelemért folyó csatából való, s az lehet a gyanú, hogy az utolsó előtti kanyarban a spanyol leszorította a pályáról riválisát.

    Dunne méltatlankodott is emiatt a csapatrádión a levezető körében: „Meg sem próbálta bevenni a kanyart, egyszerűen elment egyenesen.”

    A díjátadót a befutó sorrendje szerint megtartották közvetlenül a verseny után, Martí átvette a győztesnek járó trófeát és meghallgatta a spanyol himnuszt, viszont mivel az első és a második helyezettet egyaránt vizsgálják, végeredményt még nem lehet hirdetni.

    FRISSÍTÉS: Végül egyikük sem kapott büntetést, megtarthatták az 1. és a 2. helyet.

  • Még egy versenyző árulta el, hogy tárgyal az F1 legújabb csapatával

    Még egy versenyző árulta el, hogy tárgyal az F1 legújabb csapatával

    A Forma–1-be jövőre beszálló Cadillac továbbra sem jelentette be 2026-os pilótapárosát, de most még egy versenyzőről derült ki, hogy tárgyal az amerikai istállóval.

    Mióta Logan Sargeantet tavaly menesztette a Williams, nincs amerikai pilóta a Forma–1-ben, miközben az idén is három versenyt rendeznek az Egyesült Államokban, az amerikaiak körében pedig továbbra is szárnyal a sportág népszerűsége. A 2026-os szezontól ráadásul már két amerikai istálló is lesz a mezőnyben, hiszen a Haas mellé érkezik a Cadillac. Az új csapat továbbra sem jelentette be jövő évi pilótafelállását, de időről időre hallunk arról, hogy kik lehetnek a befutók.

    Azok a befutók, akik között nagy valószínűséggel nem lesz amerikai, noha a Forma–2-ben versenyző Jak Crawford most elárulta, ő is egyeztet a csapattal. A 2024 óta az Aston Martin akadémiájának színeiben versenyző, pályafutását azelőtt sokáig Red Bull-juniorként építő amerikai ugyanakkor az Aston Martinnál nem fog ülést kapni 2026-ban, hiszen Fernando Alonsónak és Lance Strollnak is szerződése van. A korábbi Aston Martin már többször tesztelő, a DAMS színeiben jelenleg az F2 összetettjének 3. helyén álló amerikai a Motorsportnak nyilatkozva elmondta, jelenleg „a levegőben lóg” a jövője az Aston Martinnál.

    „Sok függ attól, hogy mit csinálok az idén a Forma–2-ben. Ha meg tudom nyerni a bajnokságot, az nagyszerű lenne a karrieremnek. Sok lehetőséget megnyitna, legyen az potenciálisan egy hely a rajtrácson vagy újabb tartalékpilóta állás jövőre a Forma–1-ben. Próbálunk bármilyen helyet találni a mezőnyben, legyen az a Cadillacnél, az Aston Martinnál vagy valamely másik csapatnál.”

    „Voltak egyeztetések, de jelenleg nagyon lassan halad a dolog – mondta az Észak-Karolinában született, később Texasba költöző versenyző a Cadillacról. – Ami engem illet, csak jó munkát kell végeznem a Forma–2-ben.”

    Jak Crawford, Aston Martin
    Jak Crawford / Fotó: Aston Martin

    Crawfordnak a Cadillac üléséért olyanokkal kell versenyeznie, mint a nála jóval tapasztaltabb többszörös futamgyőztes Valtteri Bottas és Sergio Pérez, de Mick Schumacher is ott van az új csapat listáján. „Semmit nem tehetek, hogy versenybe szálljak azon kívül, hogy jól teljesítek az F2-ben. Ettől eltekintve mást nem tehetek” – mondta.

    Az látszik, hogy Crawfordból nem lesz az új Leclerc vagy Russell (mindketten első idényükben bajnoki címet nyertek az F2-ben), de még Gabriel Bortoleto sem (ő is), hiszen az idei már a harmadik éve a másodosztályban. 2023-ban 13., tavaly 5. lett az összetettben, és mivel jelenleg 20 superlicenc-pontja van, ha ismét a legjobb 5-ben zárja az évet, jövőre elegendő pontja lesz az F1-es üléshez.

    „Már tavaly is remek autónk volt, de minden versenyen hiányzott valami apró részlet. Ezért úgy döntöttem, hogy maradok a DAMS-nál, mert úgy éreztem, tujduk, hogy milyen apróságokon kell változtatni. Már tavaly is úgy éreztem, hogy elég jó szinten vezetek, de nem voltam túl következetes. Nem tudtuk konzisztensen jól csinálni a dolgokat. A gumikat nagyon nehéz felmelegíteni. Meg tudtuk nézni az adatokat és javítani a helyzeten a következő versenyre, de nyilván nem futhattuk le még egyszer ugyanazt a versenyt. Most úgy érzem, az idén újra futhatjuk az összes versenyt és képesek vagyunk helyrehozni, ami tavaly félrement.”

    Az első nyolc hétvége alatt Crawford közel annyi pontot szerzett, mint tavaly az egész szezonban, miközben háromszor nyert, noha Spában megszakadt a tízversenyes sorozata, amely során végig a legjobb hatban zárt, de úgy véli, nem egyetlen rossz hétvége fogja meghatározni a jövőjét. Ha pedig a Cadillac versenyzői ülést nem is ad neki, az bőven elképzelhető, hogy tartaléknak szerződteti az utánpótlás-sorozatok jelenleg legtöbbre értékelt amerikai pilótáját.

  • Egy győzelemmel és rengeteg tanulsággal zárta Molnár Martin a brit F4 hollandiai fordulóját

    Egy győzelemmel és rengeteg tanulsággal zárta Molnár Martin a brit F4 hollandiai fordulóját

    Molnár Martin újabb győzelmet szerzett a brit Forma–4-ben, amikor elsőként szelte át a célvonalat a szezon második felét megnyitó hollandiai hétvége első futamán a hollandiai Zandvoortban. A második és harmadik futam ezután nem a Virtuosi Racing magyar versenyzőjének várakozásai szerint alakult, de rengeteg tanulsággal szolgált.

    A Forma–1-es Holland Nagydíjnak is otthont adó Zandvoortban indult a brit Forma–4-es bajnokság idei szezonjának második fele. A hatodik versenyhétvégét az összetett második helyéről váró Molnár Martin kedvenc pályáján vághatott neki a bajnoki hadjárata folytatásának, és már a pénteki napon az élen zárta az egyik szabadedzést. Ezután a szombati időmérőn a második időt érte el a legjobb és a második legjobb köridők rangsorában is, így a hétvége első és harmadik futamát is innen kezdhette.

    Az első versenyen remek rajttal rögtön az élre állt, majd a gumikat és az autót beosztva, de a leggyorsabb kört így is megfutva megszerezte idei, egyben pályafutása második győzelmét a brit F4-ben, amivel visszavette a vezetést a pontversenyben.

    Molnár Martin, Zandvoort
    Fotó: Jakob Ebrey Photography

    „Martin mentálisan elképesztően erősen érkezett meg erre a hétvégére, az auráján, a kisugárzásán az első pillanattól fogva érezni lehetett ezt. Az időmérő után is csak annyit mondott, hogy »lehetett volna jobb«, szóval jól viselte, hogy nem jött össze a pole, miközben igazi versenyző és mindig nyerni akar. Az teljesen rendben van, amikor már elégedetlen vagy egy második hellyel” – értékelte Kiss Pál Tamás, a Martint segítő Motorsport Talent Management (MOTAM) sportszakmai vezetője a szombati napot.

    A vasárnapi program a fordított rajtrácsos futammal indult, amelyet Martin a 11. helyről kezdett. Az első rajt után egy hatalmas baleset miatt piros zászlóval félbeszakították a küzdelmet, a második rajtnál pedig Martin feljött a 9. helyre, ám a kör egyharmadánál hibázott, ami miatt gyors egymásutánban többen is megelőzték, így az első kört csak a 14. pozícióban zárta. Innen végül nagyot hajrázva felkapaszkodott a 8. pozícióba, közvetlenül bajnoki riválisa, Fionn McLaughlin mögé.

    A harmadik futamon a magyar versenyző szintén jó rajtot vett, ám a pole-ból induló ír agresszívan levédte előtte a belső ívet. Ezután a Virtuosi pilótája a második helyen haladt, de nem sokáig körözhetett versenytempóban a mezőny, mert egy baleset miatt a védőfal javításának idejére félbeszakították a futamot. A küzdelem a kényszerszünet után gördülőrajttal folytatódott, Martin pedig tapadt McLaughlinra, de nem tudott előzni. Ezt követően egy hiba miatt neki kellett védekeznie Adam Al Azharival szemben, és miután hatalmas elfékezés árán visszaverte ellenfele támadását az első kanyarban, a hármasban eltalálta a Rodin Motorsport versenyzőjét, aki ennek következtében kiesett. Martin ugyan továbbment, de sérült az autójának felfüggesztése, így a bokszba hajtva feladta a versenyt, a felügyelők pedig utólag három rajthelyes büntetéssel sújtották a következő futamra.

    Molnár Martin, Zandvoort
    Fotó: Jakob Ebrey Photography

    „A második futamon hibáztam az első körben, ami miatt elég sok pozíciót buktam. Utána sikerült visszakapaszkodnom, de látva, hogy milyen volt a tempónk és hány helyet tudtam javítani, egyáltalán nem vagyok elégedett. Ami a harmadik futamot illeti, jól rajtoltam, de McLaughlin lezárta a belső ívet, máskülönben elmentem volna mellette. A biztonsági autós újraindításnál megpróbáltam megelőzni, de ez nem jött össze, majd hibáztam az utolsó kanyarban, Al Azhari mellém ért, amit kivédekeztem, de aztán hibáztam még egyet, és ezzel vége is volt a versenyemnek. Már most is teljes mértékben a következő hétvégére koncentrálok. Tudom, hogy mit rontottam el, már megtörtént, túl vagyunk rajta, úgyhogy fókuszálunk Knockhillre” – összegzett Martin.

    Kiss Pál Tamás a vasárnap történtekkel kapcsolatban úgy vélte, a fordított rajtrácsos futamokon az első körös helyezkedés és helyzetfelismerés terén kell a legtöbbet dolgozniuk Martinnal, mert ott „egy rossz döntés vagy egy ki nem használt helyzet dominóeffektust indít el.”

    „Ez történt most Martinnal is. Nem használta ki megfelelően a lehetőséget az első kanyarban, ami oda vezetett, hogy belekeveredett egy olyan bolya, amelyben vert helyzetbe került, mert amerre menni akart, ott becsukták előtte az ajtót, majd megelőzték jobbról és balról is. Egyetlen rossz döntés eredményezte azt, hogy ahhoz képest rengeteg helyet bukott, ahová az első kanyarban feljött.”

    Azt pedig mindenképpen a magyar versenyző javára kell írni, hogy nem zavarta meg fejben a hirtelen jött visszaesés. „Martin megint megmutatta azt a képességét, hogy bármilyen szituációba keveredik, abból fel tud állni és képes menteni a menthetőt. Persze nem kell naivnak lenni, mert akkor fogunk tudni fejlődni, ha nem elégszünk meg azzal a szinttel, ahol jelenleg tartunk, hanem próbálunk még jobbak lenni” – mondta Kiss Pál Tamás, aki a harmadik versenyen történtekről is szót ejtett.

    Molnár Martin, Zandvoort
    Fotó: Jakob Ebrey Photography

    „Eléggé kaotikusan alakult a főfutam, és bizonyos szempontból itt is a dominóeffektus érvényesült. Martin hibázott a célegyenesre fordító kanyarban, majd Al Azhari hibára kényszerítette őt. Jobban kellett volna a külső ívet védenie és neki kellett volna hibára kényszeríteni Al Azharit úgy, hogy a poros külső íven tartja őt. Természetesen Martin stresszes állapotban volt az elfékezés után, amiből következett, hogy már azon járt az esze, hogy miként fog védekezni. Tudta, hogy sokat kockáztat azzal, ha próbál folyamatosan a külső íven maradni, de benne volt a hév, hogy ezen a pályán ő az egyik, ha nem a leggyorsabb versenyző, és nem akart újabb pozíciót veszíteni, mert így sem volt már olyan sok hátra a futamból. A pálya olyan részén került vert helyzetbe, amelyen ennek egyenes következménye volt, hogy a két autó össze fog érni.”

    A történtek legfontosabb tanulsága pedig az, hogy a hibákból tanulja a legtöbbet egy versenyző. „Ebben a kategóriában követik el a legtöbb hibát a pilóták, mert még a pályafutásuk elején járnak. Ők is emberek, ugyanúgy hibáznak, mint bárki más, amivel nincs semmi gond, tanulni kell belőle, le kell vonni a következtetéseket és nem szabad túl sokat gondolkodni rajta, helyette a következő hétvégére kell koncentrálni.”

    A brit F4 idei szezonja augusztus 16-án és 17-én folytatódik Knockhillben, Martin 193 pontjával a pontverseny második helyéről várja a skóciai fordulót.

  • Káoszba fulladt verseny, pont nélkül maradt pilóták, egyenesben összetörő autók a spái F1-es futam előtt

    Káoszba fulladt verseny, pont nélkül maradt pilóták, egyenesben összetörő autók a spái F1-es futam előtt

    Hosszú nap elé nézhet a Forma–1 mezőnye vasárnap Belgiumban, hiszen egész napra rossz időt jósolnak, a Forma–3-asok futamát pedig egy az egyben törölni kellett.

    Vasárnapra megérkezett az eső a Belga Nagydíj helyszínére, és rögtön a mai program első felvonása, a Forma–3-asok főfutama totális káoszba fulladt. A legkisebbek versenyére eleve szakadó esőben állt fel a mezőny, ezért a versenyirányítás úgy döntött, hogy állórajt helyett a biztonsági autó mögött engedi majd el a mezőnyt.

    Ám a felvezető kör megkezdése után – amelyet szintén a safety car mögött igyekezett teljesíteni a 30 pilóta – nyilvánvalóvá vált, hogy még csigatempóban haladva is alkalmatlan bárminemű körözésre a pálya, mert egyrészt áll rajta a víz, másrészt a pilóták semmit nem látnak. Nem is tudta mindenki a pályán tartani az autót: James Hedley az Eau Rouge-ban, a bajnoki címért csatázó Tim Tramnitz, valamint Brando Badoer pedig a Kemmel-egyenesben (!) ütközött a falnak, ami után rögtön piros zászlóval szakították félbe a még el sem kezdődött küzdelmet. Miként a visszajátszásból kiderült, Badoer semmit nem látott a szakadő esőben, és egyszerűen telibe találta a Red Bull juniorját az egyenes közepén.

    A versenyzők ezután több mint fél órán át várakoztak a bokszutcában az újraindításra, ám második alkalommal sem jutottak messzire, ugyanis miután a biztonsági autó mögött kisorjáztak a pályára, Tasanapol Inthraphuvasak került bajba a Bruxelles-kanyar előtt, amikor megpróbált elkerülni egy ütközést. A thai versenyző ugyan nem talált el senkit és semmit, de felakadt a lejtős jobbos belső rázókövére, ami miatt nem tudta elengedni a mezőnyt a safety car, majd miután életbe lépett az időlimit, 15 perccel a vége előtt piros zászlóval előbb félbeszakították, majd törölték is a versenyt. Mivel a versenyzők két teljes kört sem tudtak megtenni a biztonsági autó mögött, ezen a futamon nem osztottak pontot.

    Egész nap rossz idő lesz

    Várhatóan a délelőtti F2-es futam résztvevőinek sem lesz könnyű dolga, de az előrejelzések egész napra rossz időt jósolnak. A Forma-1-es Belga Nagydíj 15 órai rajtjára 60% a csapadék valószínűsége, és ha olyan körülmények fogadják majd a királykategória mezőnyét is, mint az F3-asokat, akkor szinten biztosan halasztani kell majd a versenyt. 

  • Molnár Martin megszerezte idei második győzelmét a brit F4-ben és újra vezet az összetettben

    Molnár Martin megszerezte idei második győzelmét a brit F4-ben és újra vezet az összetettben

    Molnár Martin győzelmével kezdődött a brit Forma–4 zandvoorti hétvégéje. A magyar versenyző az idén másodszor győzött, amivel visszavette a vezetést a pontversenyben.

    A Forma–1-es Holland Nagydíjnak is otthont adó Zandvoortban kezdődött meg a brit Forma–4-es bajnokság idei szezonjának második fele. A hatodik versenyhétvégét az összetett második helyéről váró Molnár Martin kedvenc pályáján vághatott neki a bajnoki hadjárata folytatásának, és már a pénteki napon az élen zárta az egyik szabadedzést.

    Ezután a szombat reggel rendezett időmérőn a Virtuosi Racing magyarja sokáig az élen állt, majd a hajrában hatalmas csata alakult ki a pole-ért közte és bajnoki riválisa, Fionn McLaughlin, valamint Henry Joslyn között. A leggyorsabb időt végül McLaughlin érte el, Martin azonban odaért a második helyre, így a harmadik futamot vasárnap majd innen kezdheti. És mivel a második leggyorsabb körök rangsorában is a második helyen végzett, Martin a hétvége első futamán is a második rajtkockába állhatott fel, ráadásul McLaughlin ebben az értékelésben csak 3. lett, míg az első helyet Joslyn kaparintotta meg.

    Nem sokáig kellett várni arra, hogy Martin az élre álljon a versenyen, Joslyn ugyanis beragadt a rajtnál, a magyar versenyző így rögtön az első métereken átvette a vezetést, míg mögé McLaughlin jött fel. Nem sokáig jutott azonban a mezőny, mivel a rajtrácson ragadó Thomas Bearman, illetve az első kanyarban megpördülő és lefulladó Adam Al Azhari miatt pályára küldték a biztonsági autót, amely közel 4 percen át visszafogta a mezőnyt.

    Az újraindítást követően az élen McLaughlin és Joslyn is tapadt Martinra, aki nem ingott meg, helyette remek tempót autózva elkezdte századról századra leszakítani magáról a bajnoki ellenfelét, aki egyszer sem került elég közel a támadáshoz, sőt, végül több mint 1 másodperccel lemaradva ért célba a Virtuosi Racing pilótája mögött. Martin ezzel idei második győzelmének örülhetett, miközben a leggyorsabb kör is az övé lett.

    „Nagyon jó versenyünk volt, jól menedzseltük végig, miután a rajtnál megszereztük a vezetést. Nagyon boldog vagyok. Nagyszerű ez a pálya, örülök, hogy itt versenyzünk. Az egész csapatnak fekszik Zandvoort, jó köridőket értünk el az egész hétvége alatt és igazán magabiztosak vagyunk itt” – értékelt röviden a leintés után a magyar versenyző.

    Martin ezzel nemcsak nyert, de visszavette a korábban egyszer már megszerzett vezetést az összetettben, és jelenleg 0,5 ponttal áll McLaughlin előtt.

    Az első zandvoorti futamot alább lehet visszanézni, folytatás holnap, magyar idő szerint 10 óra 10 perctől a második futammal.

  • Verstappen „nappalijában” folytatja bajnoki hadjáratát Molnár Martin

    Verstappen „nappalijában” folytatja bajnoki hadjáratát Molnár Martin

    A hétvégén a hollandiai Zandvoortban csap össze a brit Forma–4 mezőnye, a szezon folytatását a második helyről váró Molnár Martin pedig kedvenc pályáján vághat neki a bajnoki hadjárata második felvonásának.

    Noha akárcsak az idén, Zandvoort tavaly is a hatodik állomás volt a brit F4 tíz fordulóból álló naptárában, Molnár Martin számára egyfajta új kezdetet jelentett a Forma–1-es Holland Nagydíjnak – amelyet Max Verstappen, a hazaiak kedvence az elmúlt négy évben háromszor is megnyert – is otthont adó pálya, hiszen itt szerezte saját és egyben a magyar autósport első dobogóját FIA által felügyelt F4-es bajnokságban. Azóta persze már sok víz lefolyt a Dunán – Martin előbb újoncbajnok lett, majd az idén már futamgyőzelmet és pole pozíciót is szerzett, miközben az összetett elsőségért küzd, de így is kedves emlékekkel tér vissza az Északi-tenger partjára.

    „A silverstone-i F1-es hétvége után voltam coachingolni gokartban, majd főként itthon edzettem és eleget tettem a különböző kötelezettségeimnek. A hét elején kezdett már úgy igazán viszketni a tenyerem, most pedig már nagyon mennék vezetni és versenyezni. Azt szeretem Zandvoortban, hogy olyan, mint egy hullámvasút – rengeteg a szintkülönbség és vannak rajta döntött kanyarok, ez pedig nagyon élvezetessé teszi az egész pályát. Abból a szempontból illeszkedik a brit F4-es versenynaptár legtöbb helyszínéhez, hogy ez sem széles aszfaltcsík, emiatt itt sem könnyű előzni, de bízom a jó tempónkban. Már a tavalyi hétvégén is jól szerepeltünk, az idei szezon előtti teszten pedig még jobbak voltunk” – tekintett előre a Virtuosi Racing magyar versenyzője.

    Molnár Martin, Virtuosi Racing
    Fotó: Jakob Ebrey Photography

    Mivel a tavalyi versenyhétvégén esett, Martin inkább az idei teszten rögzített fedélzeti kamerás felvételek elemzésével készült a hollandiai kalandra, miközben azt reméli, hogy az időjárás ezúttal nem áztatja el a 4259 méter hosszú, 14 kanyarból álló pályát, mivel úgy érzi, most szárazon is meglesz a tempója ahhoz, hogy ott legyen a mezőny elejében. Ezzel együtt kemény csatákra készül az ellenfelekkel.

    „Mindenkinek volt egy kis szünet, ők is kipihenték magukat, akárcsak én, így mindannyian újult erővel fogunk nekivágni a szezon második felének. Biztos vagyok benne, hogy Zandvoortban is lesznek jó csaták, illetve Silverstone-hoz hasonlóan ismét három autót indít a Virtuosi, ami nekem is segítség lesz amellett, hogy egy kicsit nagyobb nyomást helyez rám. Az, hogy ellentétben néhány riválisommal én már tavaly is versenyeztem itt, szerintem nem jelent majd előnyt, mert egyrészt akkor esett, másrészt ezen a szinten már mindenki nagyon hamar felveszi a tempót. Úgy érzem, ahogy közeledik a szezon vége, egyre keményebben tudunk csatázni egymással, aminek örülök.”

    A Hungarian Motorsport Academy (HMA) versenyzője 163 ponttal az összetett második helyén áll, 5 és fél ponttal lemaradva az éllovas Fionn McLaughlintól, a Virtuosi és a Hitech pilótája tehát lényegében fej-fej mellett kezdi meg a szezon második felét.

    A zandvoorti versenyhétvége menetrendje magyar idő szerint:

    Szombat
    09:30 – 09:55: Időmérő edzés
    14:00 – 14:20: 1. futam

    Vasárnap
    10:10 – 10:30: 2. futam
    14:35 – 15:00: 3. futam

  • Megszakított futam, szabálytalan győzelem – mutatjuk, mit alkotott az eső Silverstone-ban az F1 előtt

    Megszakított futam, szabálytalan győzelem – mutatjuk, mit alkotott az eső Silverstone-ban az F1 előtt

    Ahogy az előrejelzések sejttették, vasárnapra megérkezett az eső a Brit Nagydíj helyszínére, ami két utánpótlásszéria versenyét alaposan meg is bolondította, és talán az F1-es rajtra sem tűnik el nyomtalanul.

    A vasárnapi program Molnár Martin F4-es versenyével indult Silverstone-ban, ami még száraz pályán zajlott, a Forma–3-as főversenyre azonban már leszakadt az ég. Elég bosszantó módon tette viszont ezt, hiszen a rajt idején még volt szinte teljesen száraz része is a pályának, a célegyenes környéke viszont már alaposan elázott. A mezőnyben ez változatos gumitaktikákat idézett elő: a többség esőgumikon rajtolt, de egyesek slickeket választottak, a pálya felszáradására apellálva.

    Utóbbiak között volt a bajnoki címért harcoló Rafael Camara és Nikola Tsolov is, és ők jártak rosszabbul, hiszen az eső csak egyre erősebbé vált, fokozatosan beterítve az egész pályát. Slick gumikon 7-10 másodperccel gyengébb köröket lehetett csak futni, mint esőgumikon, de a legkitartóbbak egészen a 10. körig várták a jószerencsét, mielőtt belátták az elkerülhetetlen kerékcsere szükségét.

    A körülmények rosszabbodtak, s amikor Louis Sharp esőgumikon is kipördült az utolsó kanyarban, pályára küldték a biztonsági autót. A pályaviszonyokat azonban még jelenlétében is tarthatatlannak ítélte a versenyirányítás, folyamatosak voltak a kicsúszások, a 22 körös futam 14. körében így piros zászlóval leállították a versenyt. Az autók a bokszutcában sorakoztak, s bár már az újraindítás időpontját is bejelentette, végül mégis megváltoztatta döntését az FIA, s lefújta a versenyt. A spanyol Mari Boya ezzel idei első győzelmét szerezte.

    A futam nem jutott el a táv 75%-áig, ám már meghaladta az 50%-át, így ritka forgatókönyv szerint osztották ki a csökkentett pontokat: a dobogósok 25, 18 és 15 helyett, 19-et, 14-et és 12-t kaptak.

    A bajnokság élmezőnyében nem változott a helyzet, mivel az első három helyezett egyaránt pont nélkül maradt, így a szombaton kialakult sorrend szerint Camara 120 ponttal vezet a 93 ponttal álló Tim Tramnitz és a 91-et szerző Tsolov előtt.

    A helyzet csak tovább romlott

    A Forma–2 főversenyének nem sokkal dél után kezdődő rajtjánál már nem volt kérdés, hogy az esőgumik a megfelelő választás. A körülmények javulására lehetett azonban számítani, így a verseny féltávjánál a kevés veszítenivalóval rendelkezők közül néhányan bevállalták a slickeket – ami rémes döntésnek bizonyult, Gabriele Mini például a bokszutcából visszatérve azonnal neki is pördült Oliver Goethe autójának, és kiesett.

    Az élen végig Jak Crawford haladt, és meg is nyerte a futamot, ám egy tényleg teljesen a balszerencsén múló szabálytalanság miatt még veszélyben lehet a győzelme. Az F2 főversenyén mindenkinek kötelezően teljesítenie kell egy kerékcserét, a szabály azonban kimondja, hogy a virtuális biztonsági autós periódus alatt megejtett bokszkiállások ebbe nem számítanak bele. Crawford pedig már éppen ráhajtott a bokszutcába kivezető útra, ám még nem érte el a bokszutca kezdetét jelző fehér vonalon, amikor a versenyirányítás virtuális biztonsági autós szakaszt rendelt el. Az amerikai versenyző nem hajtott ki később egy második alkalommal, a szabály betűje szerint pedig így nem legális a győzelme – amit bár megünnepelt a dobogón, de a másodikként befutó Alex Dunne-nak még a verseny során jelezte a mérnöke, hogy Crawfordra büntetés várhat.

    Az eső a futam utolsó köreire újra felerősödött, így biztonsági autó társaságában érte a mezőnyt a kockás zászló.

    FRISSÍTÉS: Végül nem indult vizsgálat Crawford ellen, győzelme hivatalos.

    Késő délelőtt esernyő alá bújva az F1-es mezőny tagjai is megérkeztek a pályára, hogy felkészüljenek a közép-európai idő szerint 16 órakor induló nagydíjra. Az F2-es verseny leintése után még egy órán át tartó esőzést mutattak az előrejelzések, a délután folyamán pedig egyre csökken a valószínűsége, hogy újabb viharok alakuljanak ki. De ha nem is lesz több eső, akkor is kérdés hogy felszárad-e kellően az aszfalt a slick gumis rajthoz.

    Egy vizes pályán zajló verseny várhatóan a Ferrariknak kedvezne, mivel ők nagyobb leszorítóerővel vértezték fel autóikat, míg az alacsony légellenállást választó pole-pozíciós Max Verstappen elmondta, hogy ő nem meglepő módon száraz versenyben reménykedik.