Kategória: Formula Sport

  • Óriási lehetőséget kap Mick Doohan fia az Alpine-tól

    Óriási lehetőséget kap Mick Doohan fia az Alpine-tól

    Egybehangzó sajtóértesülések szerint Jack Doohan Mexikóban és Abu Dhabiban is egy-egy pénteki szabadedzésen vezetheti majd valamelyik Alpine-t.

    Az idei Forma-1-es szezonból már csak 3 futam van hátra és mivel Brazíliában a sprintfutamos versenyhétvégének megfelelő beosztás lesz, így Mexikó és Abu Dhabi lesz az utolsó esély a csapatok számára, hogy fiatal pilótáinak lehetőséget adjanak egy FP1 alkalmával.

    A média információi szerint a francia istálló azért adott ilyen későn sanszot Doohannek, mert Laurent Rossiék az utolsó pillanatig szerették volna megtartani Oscar Piastrit, akit a McLaren végül elhappolt előlük.

    A Formula 2-ben versenyző ausztrál fiatalnak az idei szezonban már volt egy F1-es tesztje a tavalyi Alpine-nal a Hungaroringen. Ez ugyanaz a teszt volt, ahol többek között olyan nevek is körözhettek, mint Antonio Giovinazzi vagy a Red Bull család által felkarolt Nyck de Vries. Mick Doohan fia emellett még egy monzai filmforgatási napon is pályára vihette az Alpine-t, ahol további tapasztalatokat gyűjthetett.

    Piastri távozásával Doohan olyannyira vonzó opció volt az Alpine számára, hogy ha Pierre Gaslyt nem tudták volna megszerezni, akkor ő lehetett volna Esteban Ocon csapattársa 2023-ól. Doohan az akadémián belüli kiemelt státuszát a Formula 2-ben való jó szereplésének köszönheti. Jelen pillanatban a hátrom futamgyőzelmével a 4. helyen áll az egyéni bajnokságban két futammal a bajnokság vége előtt.

  • A Williams második juniorja is F1-es lehetőséghez jut

    A Williams második juniorja is F1-es lehetőséghez jut

    Az Aston Martin autóját vezetheti majd a Williams juniorja, Zak O’Sullivan, az idei F3-as futamgyőztes.

    Miután Logan Sargeant Austinban már autóba ülhetett, a britek egy újabb ifjonca ízlelheti meg a királykategóriás élményt. Zak O’Sullivan ugyanis egy privát teszten egy rivális autóját vezetheti majd.

    A tavalyi Aston Martin Autosport BRDC Award megnyerésének fődíját – a tesztet – még októberben megkapja a brit márkától. 2021-ben a GB3-as (brit F3) bajnokság első helyével érdemelte ki az elismerést.

    A Williams nevetlje, O’Sullivan idén az F3-ban pallérozódott, és messze felülmúlta csapattársait a Carlinnál. Még így is csak 11. lett a bajnokságban, így – bár lett volna lehetősége eggyel feljebb lépni – marad a sorozatban.

    A F3 évi végi tesztjén már a Prema színeiben ült volánhoz, így nagy esélyese az egyik jövő évi ülésnek, ez mindenképp előrelépés lenne számára. Az már biztos, a Mercedes juniorja – a nyáron Hungaroringen is versenyző – Paul Aron már az olasz istállóval versenyzik jövőre.

    A harmadik csapattárs pedig a Ferrari kegyeltje, Dino Beganovic lehet – szintén a teszt felállása alapján. A svéd nem mellesleg a Formula Regional Európa-bajnokság idei győztese.

  • Saját, női betétfutam indításán gondolkozik az F1

    Saját, női betétfutam indításán gondolkozik az F1

    Miután a W Series gyakorlatilag csődbe ment, az F1-nél arra jutottak, maguk szerveznék meg a legnagyobb női formaautós sorozatot.

    Lewis Hamilton is felszólalt az egyenjogúság nevében, de egymaga nem tudott megoldással szolgálni. A királykategória vezetősége azonban lehet, hogy megfogadja a tanácsát, és új betétfutamot indítanak.

    A Liberty Media fizetné a legnagyobb pénzösszeget, míg a terv szerint junior csapatok alkotnák a bajnokság gerincét. Ez esetlegesen arra is teret adna, hogy F3-as vagy F2-es lehetőség kapujába kerüljön az, aki jól teljesít.

    A javaslat szerint Formula 4-es autókat biztosítanának a női mezőny részére, akik a gokartosok közül kerülnének ki. Maga az autó készen áll, már a hölgyek fiziológiai méreteire is át lettek alakítva, így akár jövőre is indulhatna a bajnokság.

    Bár eredetileg nem tervezték ilyen korán indítani a sorozatot, az F1 vezetői előrehozhatják ezt. Szerintük ugyanis rosszul venné ki magát, ha a W Series esetleges megszűnése esetén nem állnának elő egy alternatívával. Ezt ugyanis úgy is lehetne értelmezni, mint akik nem támogatják a női versenyzőket.

    A W Series vezetője, Catherine Bond Muir támogatta az F1 ötletét, akik szívesen futtatnák akár a két sorozatot is párhuzamosan. Ők a versenyek mellett szimulátoros programokkal, illetve akadémiai képzéssel is kiegészítenék a hölgyek felkészülését.

  • Hamilton kiakadt: Miért nem mentette meg senki a W Seriest?

    Hamilton kiakadt: Miért nem mentette meg senki a W Seriest?

    Lewis Hamilton enyhén beszólt a Forma-1-et birtokló Libery Media-nak, amiért nem mentették meg a komoly anyagi gondokkal küzdő W Seriest, akik végül emiatt be sem tudták fejezni az eredetileg tervezett szezonjukat.

    A W Series – ahol csakis kizárólag nők versenyezhetnek – abból a célból lett létrehozva, hogy segítsék a nők helyzetét az autósportban és hogy az itt eltöltött évek után képesek legyenek tovább lépni a Forma-1 felé vezető úton. A női mezőny a hétvégi Amerikai Nagydíjon is versenyzett volna, azonban az anyagi dolgok közbeszóltak.

    A sorozat azt követően jelentett anyagi csődöt, miután kútba esett egy amerikai céggel megbeszélt anyagi megállapodás. A döntés értelmében Jamie Chadwick lett a sorozat bajnoka, immáron zsinórban harmadik alkalommal.

    A Mercedes hétszeres világbajnoka az Amerikai Nagydíj sajtónapján elmondta, hogy a Forma-1-nek teljes vállszélességgel ki kellett volna állnia és támogatnia kellett volna a W Series-t.

    „100%-ban támogatniuk kellett volna a W Seriest” – mondta a brit rekordbajnok, aki a Magyar Nagydíjon még meg is látogatta a sorozatban versenyző hölgyeket. – A Forma-1 történetében soha nem a nők voltak a középpontban, egyáltalán nem kaptak elég figyelmet.”

    „Ugyan van ez a sorozat, de nem segítik őket igazán, így lényegében esélyük sem nyílik arra, hogy eljussanak a Forma-1-be. Rengeteg ember pedig ezen van kiakadva, hogy miért nem látunk egyetlen női pilótát sem a királykategóriában? Többet kell tennünk ennél, mert ez a jelenlegi helyzet egyáltalán nincsen rendben.”

    A Forma-1 az utóbbi időben óriási népszerűségnek örvend. Ez az új amerikai tulajdonosoknak, és a Netflix sorozatnak is köszönhető, ami miatt számos új szurkoló kezdte el követni a száguldó cirkusz eseményeit.

    Hamilton szerint a Liberty Media-nak „nem kellett volna sokat feláldoznia” a bevételeiből, hogy megmentsék a sorozatot, azonban ezt ők mégsem voltak hajlandók megtenni.

  • Utólag nyert csonka szezont Jamie Chadwick

    Utólag nyert csonka szezont Jamie Chadwick

    A W Series pénzügyi problémák miatt hamarabb fejezi be a szezont, így az eddig domináló Jamie Chadwick otthonról ünnepelhet bajnoki címet.

    Eléggé komoly vállalással indult neki a női formaautós sorozat az idénynek, Ázsia mellett Amerikába is el terveztek látogatni. Előbbi Szingapúr révén összejött, de az utolsó három versenyre pénzügyi nehézségekkel szembesültek, így lefújták a versenyeket.

    A W Series szerint egy szponzortól nem kapták meg az ígért – és szerződés szerint is nekik járó – összeget, emiatt nem tudják folytatni. A hivatalos közlemény azt írja, a „hosszabbtávú források érdekében” tettek így, hogy „biztosítsák a sorozat jövőjét és pénzügyi stabilitását”.

    Ezzel az eddigi hét futamból ötöt megnyerő Jamie Chadwick lett – már harmadjára – bajnok.

    Catherine Bond Muir, a W Series vezérigazgatója magabiztos volt azzal kapcsolatban, hogy a bajnokság visszatér jövőre. Kiemelte, hogy elsősorban a rövid időtartam miatt nem tudták pótolni a kiesett bevételt.

  • A McLaren üdvöskéje kirobbanó sikert ért el a brit Formula 4-ben

    A McLaren üdvöskéje kirobbanó sikert ért el a brit Formula 4-ben

    A McLaren juniorja, Ugo Ugochukwu lett a brit Formula 4-es bajnokság legeredményesebb újonca. Az amerikai-nigériai fiatal úgy volt erre képes, hogy mindössze 15 (!) éves és idén vezetett először együléses versenyautót.

    Ugochukwu egy sikeres gokartos időszakot követően ugrott fejest az együléses autóversenyzés világába és már az első szezonjában lenyűgözte a wokingi istállót. A brit Formula 4 ugyanis egy rendkívül nívós bajnokság és újoncként képes volt az egyéni bajnokság 3. helyén végezni. A McLaren juniorja 2 győzelemmel és 11 dobogós helyezéssel zárta az évadot.

    A McLaren következő nagy dobásáról már írtunk korábban és ha így folytatja, akkor egy rendkívül fényes jövő elé nézhet és akár egy olyan csiszolatlan gyémántjává válhat a McLarennek, mint anno azt Lewis Hamilton vagy Lando Norris tette.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    McLaren (@mclaren) által megosztott bejegyzés

  • Észt szupertehetséget igazolt a Prema

    Észt szupertehetséget igazolt a Prema

    A Prema Racing megerősítette, hogy Paul Aron lesz az egyik versenyzőjük a Formula 3-as bajnokság következő kiírásában.

    A Mercedes 18 éves juniorja szinte kizárólag az olasz csapatot erősítette az együlésés versenyautókkal való karrierje során. Az észt tehetség 2019-ben mutatkozott be az olasz Formula 4-ben és azt követően a 2021-es és a 2022-es évet is szezont is a Formula Regional by Alpine-ban töltötte.

    Aron az idei évben a 4 futamgyőzelmével és 6 dobogós helyezésével az egyéni bajnokság 3. helyén áll és nagyon izgatott a Prema által felkínált lehetőség miatt. „Nagyon boldog vagyok, hogy egy olyan csapathoz csatlakozhatok, mint a Prema” – lelkendezett a Mercedes juniorja. – Hálás vagyok a belém fektetett bizalmuk miatt.”

    „Az évek alatt bőven bebizonyították a képességeiket, hogy mind a 3 autójukkal folyamatosan képesek voltak az élmezőnyben autózni remek tempót mutatva. Örülök, hogy így még egy szezont náluk tölthetek. Biztos vagyok benne, hogy mindent biztosítani fognak a számomra, hogy a futamgyőzelmekért harcolhassak. Már alig várom, hogy kezdetét vegye a kihívás.”

    Aron az idei évben még teljesíteni fogja a FRECA hátralévő futamait és majd csak azt követően fog csatlakozni a Prema Formula 3-as csapatához. Az olasz csapat első embere, René Rosin az észt fiatalt képességeit méltatta és azt is elárulta, hogy szerinte „Aron készen áll az F3 kihívásaira” és „ezért adtak neki lehetőséget a bizonyításra.”

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    Prema (@prema_team) által megosztott bejegyzés

  • Holland győzelem Szingapúrban, Chadwick most először kiesett

    Holland győzelem Szingapúrban, Chadwick most először kiesett

    Beitske Visser  megszerezte első győzelmét a 2022-es W Series szezonban az év hetedik futamán Szingapúrban, ahol a bajnokságot vezető Jamie Chadwick életében először esett ki egy W Series versenyen.

    Beitske W Series karrierjének második győzelmét azután szerezte, hogy az első kanyarban átvette a vezetést, majd visszaverte Alice Powell támadását. A dobogó harmadik fokára a pole-ból induló Marta Garcia állhatott fel.

    Beitske győzelmével átvette a második helyet a bajnoki tabellán, hét ponttal megelőzve a harmadik helyen álló Powellt, és 50 ponttal lemaradva az éllovas Chadwick mögött, három futammal a vége előtt, mely során maximálisan 75 pont szerezhető. Így ahogy Verstappenére, úgy Chadwick bajnoki ünneplésére sem került még sor Szingapúrban.

    A regnáló kétszeres bajnok Chadwicknek megvolt az esélye, hogy bebiztosítsa zsinórban harmadik W Series bajnoki címét, de a nyolcadik helyre kvalifikálva, a versenyen a hatodik helyen haladva végül kiesett a versenyből.

    „Nagyon elégedett voltam ezzel a futammal” – mondta Visser a győzelem után. „Nagy megkönnyebbülés a győzelem, már régóta vártam rá. Azt hiszem, az elmúlt néhány futam óta mér benne volt ez a levegőben, hiszen mindig ott voltunk. Jól rajtoltam, és az első néhány körben nagyon erős voltam. Alice utána egy kicsit gyorsabb volt, de sikerült őt feltartóztatnom, és a végén ismét erős voltam. Egyszer védekeznem kellett ellene, de utána már tudtam, hogy melyik ponton kell nyomnom, hogy ne próbálkozhasson, és utána már minden rendben volt.”

    W Series
    Fotó: W Series

    Két helyszín, egyben három verseny van még hátra a W Series 2022-es szezonjából, bár egyes hírek szerint anyagilag komoly bajban van a női bajnokság, és még nem vehető készpénznek, hogy be tudják fejezni a szezont.

    A szingapúri verseny végeredménye:

    # Versenyző Lemaradás
    1 Beitske Visser
    2 Alice Powell 0.387
    3 Marta Garcia 1.445
    4 Belén García 2.207
    5 Jessica Hawkins 3.404
    6 Abbi Pulling 3.441
    7 Sarah Moore 3.529
    8 F.Wohlwend 5.312
    9 Emma Kimiläinen 5.566
    10 Abbie Eaton 7.920
    11 Chloe Chambers 8.470
    12 Nerea Martí 9.628
    13 Emely de Heus 10.093
    14 Bruna Tomaselli 10.397
    15 B.Bustamante 13.876
    16 Ayla Agren 14.963
    Jamie Chadwick kiesett
    Juju Noda kiesett

     

    A bajnokság állása:

    # Rajtszám Versenyző Nemzetiség Pontok
    1 55 Jamie Chadwick brit 143
    2 95 Beitske Visser holland 93
    3 27 Alice Powell brit 86
    4 49 Abbi Pulling brit 73
    5 22 Belen Garcia spanyol 58
    6 19 Marta Garcia spanyol 45
    7 32 Nerea Marti spanyol 44
    8 7 Emma Kimilainen finn 42
    9 21 Jessica Hawkins brit 37
    10 5 Fabienne Wohlwend lichtensteini 32
    11 26 Sarah Moore brit 26
    12 97 Bruna Tomaselli brazil 11
    13 44 Abbie Eaton brit 11
    14 9 Bianca Bustamante filippínó 2
    15 10 Juju Noda japán 2
    16 4 Emely De Heus holland 1
    17 8 Chloe Chambers amerikai 1
    18 63 Tereza Babickova cseh 0
    19 17 Ayla Agren norvég 0
  • A csőd szélére került a W Series? Sok a kifizetetlen számla

    A csőd szélére került a W Series? Sok a kifizetetlen számla

    Jamie Chadwick a hétvégén Szingapúrban minden bizonnyal megnyeri az idei W Series bajnoki címet. Teszi ezt zsinórban harmadszor, vagyis a női bajnokság minden eddigi szezonját ő nyerte.

    A Telegraph Sport azonban úgy tudja, hogy komoly kétségek merültek fel azzal kapcsolatban, hogy a kizárólag nőkből álló sorozat képes lesz-e befejezni a 3. szezonját, mivel finanszírozási problémák miatt „jelentős összegekkel” tartozik a hitelezőknek.

    A Whisper a W Series egyik legnagyobb hitelezője, és a David Coulthard és Jake Humphrey által alapított cég általában 15-20 fős stábot küld a versenyekre. Ezen a hétvégén azonban senkit sem küld ki Ázsiába, mivel a W Series kétségbeesetten próbálja előteremteni a fennmaradáshoz szükséges forrásokat.

    A Velocity Experience-nek, amely a W Series vendéglátását végzi, szintén jelentős összeggel tartozik, míg a Telegraph Sport több független vállalkozóval is beszélt, akiknek több ezer font értékű számlákat nem fizettek ki: Ezek közül több számla fizetési határideje már hónapokkal korábban lejárt.

    A 2018 végén Catherine Bond Muir, egy korábbi ügyvéd és vállalati pénzügyi bankár által alapított W Series életben tartása keservessé kezd válni. Bond Muir a tavalyi év végén is elismerte, hogy a második szezont is végigküszködték.

    A W Series legutóbbi, a Companies House-hoz szeptember 5-én benyújtott beszámolója azt mutatta, hogy 2021. december 31-ig több mint 7,5 millió font nettó adóssággal rendelkezett, ami „a várakozásoknak megfelelőnek minősült, mivel az üzlet az indulási fázisban van”.

    Szerda este Bond Muir elmondta, hogy a jelenlegi globális pénzügyi válság és a font leértékelődése csak megnehezítette a munkáját.

    De egyelőre bizakodik.

    „Jelenleg rengeteg beszélgetést folytatunk, és nagyon optimista vagyok. Az első naptól kezdve küzdenünk kellett. Mindig is küzdelmes volt, de mi harcosok vagyunk” – mondta.

    A Telegraph Sport úgy tudja, hogy egy több millió fontos megállapodás egy meg nem nevezett amerikai befektetővel nemrég meghiúsult, miután a szerződéseket aláírták.

    Bond Muir ezt  nem kommentálta, és nem tudott garanciát vállalni arra, hogy a szezon folytatódik az utolsó, Austinban és Mexikóban megrendezésre kerülő hétvégékig. Ahogy arra sem, hogy minden versenyző megkapja a pénzdíját.

    A W Series egyik legnagyobb csábító ereje az 500 000 dolláros fődíj, amelyet minden szezonban felajánl a bajnoknak, a teljes 1,5 millió dolláros nyereményalapból.

    Chadwick számára, aki az első két szezont megnyerte, és vasárnap zsinórban harmadik bajnoki címét nyeri meg, ha megnyeri a versenyt, kétségtelenül fontos ez a pénz, mivel valószínűleg az IndyLights vagy F3-as bajnokságba szeretne igazolni jövőre.

    „Megnézzük a költségvetésünket” – mondta Bond Muir. „Bízunk benne, hogy továbbra is sikerül pénzt szereznünk.”

    „Meg kell érteni, hogy a W Series egy teljesen új sportág. A teniszben most már van egyenlőség, mert Billie-Jean King 50 évvel ezelőtt harcolt ezekért a jogokért. A labdarúgás lassan kezd egyenlőbbé válni. A rögbi? Nemrégiben láttuk, hogy az angol nők turistaosztályon repültek a világbajnokságra, míg a férfiak business classon. Ehhez idő kell. Még csak a harmadik szezonban vagyunk. De máris hatalmas hatást értünk el, és jótékony hatásunk van.”

  • Az F2 ausztráliai kitérője nem jelent extra kiadást a csapatoknak

    Az F2 ausztráliai kitérője nem jelent extra kiadást a csapatoknak

    Bruno Michel, a Formula 2 vezérigazgatója szerint a sorozat jövő évi, első ausztráliai útja miatt megnövekedett utazási költségek „nem lesznek hatással a csapatok költségvetésére”.

    Az F2 2023-as versenynaptárát még nem jelentették be, de Michel elmondása szerint 14 versenyhétvégéjük lesz.

    A sorozat már korábban megerősítette, hogy első versenyét Ausztráliában rendezi majd, áprilisban Melbourne-be kísérve az F1-et. Az F2 első alkalommal látogat majd Ausztráliába, de Michel hangsúlyozta, hogy ez nem fogja megdobni a csapatok költségeit.

    „Idén természetesen a szállítási költségek komoly problémát jelentettek ahhoz képest, amit terveztünk” – mondta Michel a RaceFans-nek. „A csapatok számára az a jó , hogy fedezzük a szállítási költségeket.”

    „Ezért engedhettük meg magunknak, hogy 14 [fordulóval] menjünk” – magyarázta. „2023-ban is ugyanennyi futamot fogunk rendezni. A naptárról még nem tudok nyilatkozni, mert még dolgozunk rajta.”

    A 2023-as Forma-1-es naptárat a hét elején hozták nyilvánosságra, amely rekordszámú, 24 fordulót tartalmaz. Az F2 összes futamai pedig várhatóan továbbra is  kísérőversenyekként rendezik majd meg.

    Ha az F2 összes idei, „repülős” eseménye bekerül a 2023-as naptárba is, akkor a csapatoknak Európán kívül el kell majd utazniuk Bahreinbe (március 4-5.), ahol valószínűleg az szezon előtti tesztek is lesznek majd, Dzsiddába (március 18-19.), Melbourne-be (április 1-2.), Bakuba (április 29-30.) és Abu-Dzabiba (november 25-26.).

    „Meg kell beszélnünk a promóterekkel, hogy biztosan fedezni tudjuk a szállítási költségeket, az utazási költségeket és mindennek a költségeit” – folytatta Michel.

    „Biztosítani fogjuk, hogy ez ne befolyásolja a csapatok költségvetését, és így a versenyzők költségvetését sem. És eddig ez sikerült is. A másik dolog az, hogy mivel megnöveltük az F2-ben a [fordulók] számát, és 12-ről 14-re mentünk, segítünk a csapatoknak, és kompenzáljuk őket a két további fordukóért, hogy a költségvetések ne emelkedjenek. Ez olyasmi, amire nagyon-nagyon odafigyelünk.”

    A Formula 3 idén kilencfordulós szezont teljesített, minden eseménye az F1 és az F2 támogatásával zajlott. Michel nem zárta ki, hogy az F3 menetrendjét is kiterjesztik majd.