Kategória: Formula Sport

  • A Ferrari következő nagy dobása a Premánál folytatja

    A Ferrari következő nagy dobása a Premánál folytatja

    A Prema bejelentette, hogy Oliver Bearman lesz az egyik pilótájuk a 2023-as Formula 2-es szezon során.

    A fiatal brit volt az idei Formula 3-as szezon egyik legnagyobb sztárja. Bearman már újoncként képes volt felvenni a harcot a nála tapasztaltabb pilótákkal és az utolsó pillanatig harcban volt a bajnoki címét. A bajnoki korona végül nem az ő fejére került ugyan, de az egyéni bajnokságban elért 3. eredménye is elég jónak számít.

    A Ferrari junior brit először majd a szezon végén esedékes teszten próbálhat majd ki egy Formula 2-es autót Abu Dhabiban. Bearman – aki a Formula 3 idei kiírásában 1 győzelmet és 8 dobogós helyezést szorgoskodott össze – már alig várja, hogy kezdetét vegye ez az időszak.

    „Örülök, hogy egy újabb szezont tölthetek el a Prema csapatánál, de ezúttal már a Formula 2-ben” – lelkendezett a brit fiatal. – A Formula 3-ban való bemutatkozásom jól sikerült, rengeteget fejlődtem és tanultam a szezon alatt. Ezekben a dolgokban pedig a csapat is sokat segített nekem.”

    „Tovább folytatom a közös munkát a Ferrari pilótaakadémiájával, hogy a létező legjobb formában kezdhessem meg a 2023-as évet. Nehéz lesz, mert mindenki nagyon keményen fog dolgozni a sikerért, de már alig várom, hogy elkezdődjön a versenyzés. Emiatt vagyok különösen izgatott a teszt miatt.”

  • Pourchaire lehet az Audi egyik versenyzője

    Pourchaire lehet az Audi egyik versenyzője

    A Sauber juniorversenyzője, Theo Pourchaire lehet a svájci istálló egyik pilótája, amikor azok szövetségre lépnek az Audival, 2026-tól.

    A csapatfőnök Frederic Vasseur azonban egyelőre inkább nem ígér semmit, hiszen van még mit megbeszélniük ezzel kapcsolatban.

    „Az biztos, hogy Valtteri és Zhou itt vannak a fedélzeten, és akkor ott van még Theo. De erről még egyeztetnünk kell” – mondta a jövőről.

    A még mindig csak 19 esztendős Pourchaire idén második teljes évét tölti a Formula 2-ben, ahol az összetettben második lett. Az őt támogató Sauber, mely jelenleg Alfa Romeo néven versenyez, jövőre tartalékpilótaként számol vele.

    „A tartalékpilóta szerepe sokrétű” – folytatta Vasseur. „Sok versenyző, aki ma az F1-ben tündököl, nem teljesít jobban, mint ő tenné. Ráadásul tényleg nagyon fiatal. Azt a következtetést vontuk le, hogy egy kicsit jobban kell őt struktúrálnunk, több tapasztalatot kell biztosítanunk neki, több technikai munkával – különösen az autón kívül.”

    Az már most kezd körvonalazódni, hogy milyen feladatai lesznek Pourchaire-nek jövőre: „két első szabadedzés, szezon közbeni és szezon utáni tesztek is lesznek.”

    „Ezenkívül a szimulátorban és a versenyhétvégéken is ő felel majd a fejlesztésért. Ez a program igaázn jól formálja majd, mert lesznek előzetes és utólagos eligazítások, időt tölt majd a mérnökeivel, a szerelőivel, és saját magával a felkészülés közben. Amikor 18 vagy 19 éves vagy, nem mindig könnyű helytállni az apád korabeli profikhoz képest. De én nem aggódom emiatt. Szerintem csak helyzet és a lehetőség kell hozzá.”

    Akár az F2-ben is folytathatja

    Habár korábban Pourchaire biztosra vette, hogy jövőre már nem tér vissza az F2-be, most mégis felülbírálhatja magát. Főnöke ugyanis kifejezetten fontosnak tartja, hogy a francia éles maradjon, ezért 2023-ra a japán Super Formula sorozat mellett egy újabb F2-es év is felmerülhet mint lehetőség.

    „Ha van egy jó szerződés és egy jó lehetőség, miért ne csináljam újra az F2-t?” – tette fel a kérdést Pourchaire. „19 éves vagyok, jövőre még mindig az egyik legfiatalabb versenyző leszek. Lehet, hogy a tartalékversenyzői szereppel nem fogok tudni mit kezdeni. A szimulátor jó, de nem a valóság. A fő szerepem a tartalékversenyző lesz, hogy segítsem a csapatot. Készülök a 2024-es évre. Az az álmom, hogy az F1-ben legyek, és hogy megnyerjem a világbajnokságot.”

  • Legendás név csatlakozik a Red Bull junior programjához

    Legendás név csatlakozik a Red Bull junior programjához

    A fiatal brazil Enzo Fittipaldi csatlakozott a Red Bull versenyzői akadémiájához. A 21 éves pilóta idén teljes munkaidőben versenyzett a Formula 2-ben a Charouz Racing System színeiben.

    Fittipaldi, aki a kétszeres Forma-1-es induló és Haas tartalékpilóta Pietro öccse, hat dobogós helyezéssel a hatodik helyen áll jelenleg az F2 tabelláján. A 2023-as szezonra vonatkozó terveit ugyanakkor még nem közölték. Fittipaldi a közösségi médiáján osztotta meg a hírt:

    „Nagy örömmel jelentem be, hogy csatlakozom a Red Bull családjához. Köszönöm Dr. Helmut Markónak és Christian Hornernek ezt a lehetőséget.”

    Fittipaldi nagypapája, Emerson 1972-ben és 1974-ben is Forma-1-es világbajnoki címet nyert.

    Brazíliának Felipe Massa 2017 végén történt visszavonulása óta nem volt állandó képviselője az F1-es mezőnyben. Felipe Drugovich idén megnyerte a Formula 2 bajnokságát, és azóta az Aston Martinnál tartalékosa lett.

    Drugovich az Aston Martinnál folytatja

  • A W Series döglődik, de az F1 új női bajnokságot indít

    A W Series döglődik, de az F1 új női bajnokságot indít

    Egy lehetséges új, kizárólag nőkből álló versenysorozat, amelyet a Forma-1 támogat, csak pozitív lehet a nők számára az autósportban, véli Jessica Hawkins, a W Series versenyzője.

    A múlt havi Egyesült Államok Nagydíjának hétvégéjén kiderült, hogy az F1 már jövőre tervezi egy saját, kizárólag női versenyzőket tömörítő versenysorozat elindítását.

    Mindez azt követően történt, hogy a W Series kénytelen volt lefújni a 2022-es szezon utolsó három fordulóját pénzügyi problémák miatt, és inkább a 2023-as bajnokságra való visszatérésre fordítja figyelmét.

    Az F1 által támogatott női sorozat nem a W Series helyettesítésére szolgálna, mivel Formula 4-es gépeket használna, és a fiatalabb versenyzőket célozná meg. Eközben a W Series a 2019-es első szezonja óta Forma-3-as autókat használ és az idei mezőny legfiatalabbja 16 éves volt (Juju Noda), míg a legidősebb versenyző 33 (Emma Kimiläinen). A bajnokság háromszoros, és egyetlen bajnoka, Jamie Chadwick 24 éves.

    A 27 éves Hawkins eddig a W Series mindhárom szezonjában versenyzett, emellett az Aston Martin Forma-1-es csapatának nagyköveteként is tevékenykedik.

    Bár az F1 hivatalosan még nem erősítette meg a tervezett új sorozat részleteit, Hawkins elmondta, hogy „csak pozitívumként tekinthet rá”, mivel több versenyzési lehetőséget ad a nőknek.

    „Minden olyan bajnokságot, amely a nőknek segít, szerintem üdvözölni kell, és mindent meg kell tennünk, hogy segítsük” – mondta Hawkins.

    „Azt is szeretném, ha a W Series mellett működne. Nem szeretném, ha valaha is egymás ellen versenyeznének, mert mi nem ezért küzdünk itt.”

    „Nem az a lényeg, hogy kié a legjobb bajnokság, hanem az, hogy hogyan tudunk együtt dolgozni, mert mindannyian ugyanazt akarjuk elérni. Szerintem ez egy pozitív dolog.”

    A focit hozta fel hasonlatként

    Hawkins fontosnak tartotta, hogy nagyobb hangsúlyt fektessenek az alulról építkező szintre, hogy több nő versenyezzen, ami segít növelni a női versenyzők számát, és szélesebb körű hatása van, hasonlóan az angol női labdarúgó-válogatotthoz, amely megnyerte a 2022-es női labdarúgó Európa-bajnokságot.

    „Minél kevesebben vagyunk, annál kisebb az esélye annak, hogy egy nő bekerüljön a Forma-1-be” – mondta Hawkins.

    „Szóval foglalkozzunk a kérdéssel, juttassunk be minél többeket, szólítsuk meg a fiatalabb generációt, juttassunk be minél többeket a kezdőbb szinten, és néhány év múlva látni fogjuk ennek a jutalmát, mint a Lionessesnél [angol női labdarúgó-válogatott].”

    „Igen, már látjuk a jelenlegi Lionesses csodálatos munkájának a gyümölcsét. De valójában az öt, tíz, tizenöt évvel ezelőtt végzett munkából is profitálunk most.”

    „A Lionesses 20 évvel ezelőtt is megnyerhette volna az Eurot, de fogadok, hogy senki sem hallott volna róla. De a 20 évvel ezelőtti munkának köszönhetően most már élvezzük, és nagyon sokat hallunk róla.”

    „A W Series segített abban, hogy ez (velünk) is megtörténjen, csak mi csak egy kicsit később kezdtük. Ennek az eredményét néhány év múlva fogjuk meglátni.”

    Saját, női betétfutam indításán gondolkozik az F1

  • Az F3-ban berobbant barbadosi fiatal lehetőséget kapott a Formula 2-ben

    Az F3-ban berobbant barbadosi fiatal lehetőséget kapott a Formula 2-ben

    A Trident csapata bejelentette, hogy Zane Maloney vezetheti majd az egyik autójukat a Formula 2 idei utolsó versenyhétvégéjén Abu Dhabiban.

    A barbadosi tehetség a Formula 3-as bajnokságban töltötte az idei évadot, ahol újoncként majdnem képes volt bajnoki címet szerezni a sorozatban. Maloney a Tridenttől kapott lehetőséget és ugyan még a szezon elején néha hibázott, de a szezon végén 3 főfutamot is meg tudott nyerni. Ez pedig az egyéni bajnokság 2. helyére repítette őt és így mindössze 5 ponttal kapott ki a bajnok Victor Martins-tól.

    Az olasz csapat vezetője, Giacomo Ricci elmondta, hogy nem csupán a Formula 3-ban elért jó eredményei miatt szavazták meg a bizalmat Maloney-nak, hanem szerinte a munkához való hozzáállása és az alkalmazkodó képessége is példaértékű.

    „Örülünk, hogy lehetőséget adhatunk Zane-nek a Formula 2-ben. Zane már a zsinórban aratott 3 sikerével bizonyította a képességeit és rátermettségét, így nem volt kérdés, hogy megadjuk számára a bizalmat. Mindenben támogatni fogjuk őt és segíteni fogjuk őt a hétvége folyamán.

    A mindössze 19 éves barbadosi pilóta – aki Richard Verschoor csapattársa lesz majd – „már nagyon várja a lehetőséget és azt, hogy az új környezetben tanulhasson”.

  • Váratlan lépés: a tavalyi Formula 3-as bajnok távozik a Premától

    Váratlan lépés: a tavalyi Formula 3-as bajnok távozik a Premától

    Hivatalossá vált, hogy Dennis Hauger az idei szezon végén elhagyja a Prema csapatát és 2023-ban már az MP Motorsportot fogja erősíteni a Formula 2-ben.

    A norvég fiatal újonc szezonját egy igazi hullámvasút utazással lehetne legjobban leírni. A Formula 3 tavalyi bajnoka jelen pillanatban a bajnoki tabella 11. helyén áll a megszerzett 98 pontjával a sorozat szezonzáró hétvégéje előtt, amit majd Abu Dhabiban rendeznek majd meg.

    A norvég Red Bull juniornak számos alkalommal volt pechje és került bele balesetekbe, de Monacóban és Bakuban is képes volt futamot nyerni, Imolában és Zandvoortban pedig szintén a dobogón ünnepelhetett.

    Dennis Hauger, Monaco
    Hauger reméli, hogy 2023-ban már sokkal jobb eredményeket lesz képes felmutatni, mint idén Fotó: Dutch Photo Agency / Red Bull Content Pool

    „Örülök, hogy csatlakozhatok az MP Motorsport csapatához” – nyilatkozta Hauger a bejelentést követően. – Az MP-nél idén remek munkát végeztek és futamról futamra képesek voltak egy jó autóval előállni. Ezt képesek voltunk időben felismerni és nagyon örülök annak, hogy meg tudtunk egyezni egymással a tárgyalások során.”

    „Már alig várom, hogy a szezon végén lévő Abu Dhabi teszten megkezdhessük a közös munkát, ami nagyon remélem, hogy megalapozhatjuk a 2023-as szezon sikereit.”

    A holland csapat idén soha nem látott magasságokat él meg a Formula 2-ben, ugyanis Felipe Drugovich révén megszerezték az egyéni bajnoki címet és a csapatbajnokságban is minden esélyük megvan a győzelemre. Az ART Grand Prix-val folytatnak szoros csatát, azonban ez a kérdés a november végén esedékes Abu Dhabi hétvége mindenképpen el fog dőlni.

  • Egy egykori F1-es futamgyőztes újra formaautóba ül

    Egy egykori F1-es futamgyőztes újra formaautóba ül

    2009 után újra formaautót vezet majd Giancarlo Fisichella, méghozzá egy korábbi F1-es versenyhelyszínen, Adelaide-ben térhet vissza.

    Már Rubens Barrichello is kipróbálhatta az új sorozat autóját 2019-ben. Akkor azonban nem indult útjára az első idény a COVID miatt. Hiába tervezték az Ausztrál Nagydíjon bemutatni az S5000-es autókat, végül egy évvel el kellett halasztaniuk a dolgot.

    Barrichello nem áll le: ausztrál együléses sorozatban folytatja

    Azóta két szezon futott le Joey Mawson győzelmével, ezeket azonban főleg az év elején rendezték. Újításként, mintegy téli sorozatnak, meghirdették a Tasman Seriest, aminek része lesz az újjáélesztett Adelaide-i verseny is.

    Egy ausztrál politikus programjában szerepelt, hogy visszahozza a Supercars legendás fordulóját, az Adelaide 500-öt. Nem tudni, hogy ez is közrejátszott-e az eredményben, de megnyerte a pozíciót, így lesz verseny is.

    Fisichella ezen vehet majd részt, miután a 2020-as Ausztrál Nagydíjon már indult volna a betétfutamon.

    „Felvillanyoz, hogy visszatérhetek Ausztráliába az S5000 miatt.” nyilatkozta a 49 éves háromszoros F1-es futamgyőztes.

    „A futamok sajnálatos törlése miatt még van egy rendezetlen ügyem. A karrierem ráadásul pár héttel azután kezdődött, hogy lefutották volna az utolsó F1-es versenyt Adelaide-ben. Soha nem vezettem ott, most is csak az azóta lerövidített vonalvezetést használjuk majd.

    Már nagyon várom, szerintem az S5000-es autó gyors lesz majd ott.”

    Fisichella utoljára 2009-ben szerepelt az F1 mezőnyében, azóta pedig az Endurance Világbajnokság (WEC) GT mezőnyét erősítette, ahol Ferrarit vezetett.

  • Világjáró lesz a Forma-1 két betétfutama

    Világjáró lesz a Forma-1 két betétfutama

    Miután Le Castellet kikerült a naptárból, egy egzotikus helyszínnel bővült a Forma-1 két nevelőszériájának naptára.

    Azt már korábban bejelentették, hogy Melbourne-be látogat majd a két sorozat, azt azonban még nem lehetett tudni, a többi verseny hol lesz. A távoli kiruccanás költségeiben majd a szervező – Formula Motorsport Limited – is segíteni fog a csapatoknak.

    Új helyszínre látogat 2023-tól a Formula 2 és a Formula 3 mezőnye

    A Formula 3 ráadásul most először látogat majd el Monacóba, ahol 2012 – és Kiss Pál Tamás dobogója – óta nem szerepelt a harmadik számú sorozat. A 30 autós mezőnyre való tekintettel, viszont valószínűleg két külön időmérőt is tartanak majd, hogy elférjenek a rövid pályán.

    Az európai szezon nagy részében, így a Hungaroringen is mindkét mezőny versenyezni fog, kivéve a Holland Nagydíjat, oda csak az F2 látogat majd el.

    A Forma-1 előszobájának menetrendjében továbbra is sok utcai verseny szerepel majd, a 14 hétvégéből öt lesz ilyen pályán. Három kontinensre látogatnak majd el az ausztrál bővítésnek köszönhetően, az amerikai helyszínek – hiába az ottani bővítés – egyelőre érintetlenek maradnak.

    A 2023-es Formula 2-es és Formula 3-as naptár:

    # Dátum Helyszín F2 F3
    1. 03.05. 🇧🇭 Szahír x x
    2. 03.19. 🇸🇦 Dzsidda x
    3. 04.02. 🇦🇺 Melbourne x x
    4. 04.30. 🇦🇿 Baku x
    5. 05.21. 🇮🇹 Imola x x
    6. 05.28. 🇲🇨 Monte-Carlo x x
    7. 06.04. 🇪🇸 Barcelona x x
    8. 07.02. 🇦🇹 Spielberg x x
    9. 07.09. 🇬🇧 Silverstone x x
    10. 07.23. 🇭🇺 Hungaroring x x
    11. 07.30. 🇧🇪 Spa x x
    12. 08.27. 🇳🇱 Zandvoort x
    13. 09.03. 🇮🇹 Monza x x
    14. 11.26. 🇦🇪 Yas Marina x

     

    Életképek a Formula 2/Formula 3-as paddockból

  • A FRECA friss bajnokával erősített a Prema

    A FRECA friss bajnokával erősített a Prema

    A Prema Formula 3-as csapatánál immáron csak egy szabad ülés van. Az olasz csapat a Mercedes üdvöskéje, Paul Aron után most a Ferrari pilótaakadémiájának egyik legígéretesebb tagját, Dino Beganovicot is megszerezte.

    A svéd még 2020-ban teljesítette első teljes formula autós szezonját az olasz Formula 4-ben a Premával, ahol a 3. helyet szerezte meg az összetettben. Beganovic a következő évben lehetőséget kapott a Formula Regional Championship by Alpine-ban, ahol szintén remekül szerepelt és

    A Ferrari junior a második szezonjában azonban már dominálni tudott a sorozatban és már az utolsóelőtti mugellói hétvégén képes volt bebiztosítani a bajnoki címét. Ez a fajta jó szereplése pedig egy év végi Formula 3-as tesztet eredményezett a számára, ahol a Prema egyik autóját próbálhatta ki Jerezben.

    „Nagyon örülök, hogy a Premával tovább folytatódik a közös utunk és az FIA Formula 3-ban is velük versenyezhetek majd,” – nyilatkozta Beganovic a bejelentését követően. – Ez lesz a 4. közös évünk együtt és már alig várom, hogy kezdetét vegye a szezon és hogy a közös munka tovább folytatódjon.”

    „A Prema elképesztő történelemmel rendelkezik a sorozatban, ugyanis eddig minden évben képesek voltak megnyerni valamelyik bajnokságot. A jövőm szempontjából ez a lehetőség rendkívül pozitívnak számít. Már a jerezi teszten jól éreztem magam az autóban és az ott megszerzett tapasztalatokra szeretnék építeni.”

  • Egy elbukott bajnokságtól a Forma-1 kapujáig – Sargeant története

    Egy elbukott bajnokságtól a Forma-1 kapujáig – Sargeant története

    2020-ban gyakorlatilag elbúcsúzott a karrierjétől, Logan Sargeant most mégis a Williams Forma-1-es ülésének legfőbb várományosa.

    Mugellóban volt az F3-as bajnokság szezonzárója, ahol az amerikai számított a legnagyobb esélyesnek az utolsó futam rajtja előtt. Sargeant saját hibáján kívül kiesett, így Oscar Piastri lett a bajnok.

    Akkor úgy nyilatkozott, a bajnoki pénzdíj nélkül nem tudja folytatni pályafutását, de végül a Charouz mentőövet dobott neki. Viszont maradnia kellett az F3-ban, egy harmadik szezonra is.

    2021-ben az F3 csapatbajnoki címéig juttatta a cseh alakulatot, és közben beugróként az F2-ben is bemutatkozhatott.

    Ennek ellenére Sargeant továbbra is pénzügyi gondokkal küzdött, és nem tűnt úgy, hogy végül az F2-ben lehetőséget kap. Így még az IndyCar év végi tesztjére is készült, hogy felmérje a lehetőségeket.

    „Otthon voltam, és akkor nem volt semmilyen lehetőségem. Ez megmutatja, ha kitartasz valami mellett, egy év mekkora különbséget jelenthet. Hogy őszinte legyek, mindent a családom és az edzőm által nyújtott támogatásnak köszönhetek.”

    A tavalyi év végén karolta őt fel a Williams akadémiája, így végül a Carlinnal indulhatott a Forma-1 előszobájában, és a britek autóját is vezethette az abu dhabi teszten.

    „A Williamsnél mindenki támogatott, ennek köszönhetem a lehetőséget, hogy most ebben a helyzetben vagyok. Enélkül nem lennék itt. Próbálom annyira értékelni, amennyire csak lehet, és igyekszem a legjobbat nyújtani nekik.” fejtette ki a nehéz helyzetet az amerikai.

    Sargeant hazájában, Austinban mutatkozhatott be F1-es hétvégén, és még legalább további két alkalommal kap lehetőséget, mielőtt a jövőre autóba ülne.

    Ehhez azonban hozzásegítette egy kiváló első F2-es szezon is.

    „Még én sem [számítottam rá], hogy őszinte legyek. Fura, hogy egyszerre szeretnél minél jobb szinten teljesíteni, de nem az eredményt nézed. Csak efelé tekintesz, és magával ragad a pillanat, miközben magasak az elvárások magaddal szemben. De arra nem gondolsz, mihez vezethet az egész.

    Egészen addig nem gondolsz bele, amíg el nem kezdődnek a tárgyalások, és minden a helyére kerül a színfalak mögött. Ennek ellenére nem voltak elvárásaim a szezon elején. Persze, hittem magamban, hogy jó munkát tudok végezni, de nyitottan álltam mindenhez.”

    Sargeant szoros versenyben jelenleg negyedik az F2-es bajnokságban. A harmadik és a kilencedik hely között mindössze 25 pont a különbség, az amerikainak pedig – ha minden terv szerint megy – elég egy hatodik hely a szuperlicenszhez és a Williams üléséhez.

    Hivatalos: Sargeant lesz a Williams pilótája ha…