Kategória: Formula Sport

  • Továbbra se követi az F2 a Forma-1 időmérős szisztémáját

    Továbbra se követi az F2 a Forma-1 időmérős szisztémáját

    A Forma-1 első számú betétsorozata a Formula 2 a legtöbb helyszínre követi a száguldó cirkuszt, ám a két sorozat között nagyjából ennyi is a közös pont.

    A legjelentősebb különbség továbbra is a versenyhétvégék lebonyolítása. Hiszen az F2-esek számára egy szabadedzés, egy körös időmérő, valamint egy-egy sprint- és főverseny alkotja a versenyhétvégét. Ezzel szemben az F1-ben háromszor egy órás gyakorlás után jön a három körös kvalifikáció, valamint maga a Nagydíj versenye. (sprint versenyes hétvégén ez teljesen máshogy van, de továbbra sem ez a döntő többség)

    A tervek szerint a Formula 2 is átesne egy teljes rendszerszintű változtatáson, kezdve a kvalifikációval. A céljuk az izgalom és az eseménydússág maximalizálása. Azonban a jelenlegi harminc perces időmérő péntek délután nem felel meg teljesen ennek.

    Aki követi az időmérőket az láthatja, hogy a gyakorlatban két részre oszlik. Mindenki az első percekben kigurul, fut egy vagy több gyors kört és visszatér a bokszba. Majd néhány perc várakozás következik és a fennmaradó új szett lágy gumijukat felrakva még egyszer kigurulnak a pályára.

    A két felfutás közti üres járat kiváltásra merült fel náluk is a három részes időmérő, ám a sorozat vezetője Bruno Michel kijelentette, hogy nem változtatnak a formátumon 2023-ra sem.

    „Gondolkoztunk változtatáson, de be kell látni, hogy a mi időmérőnkre kevesebb idő áll rendelkezésre (30 perc), mint az F1-eseknek és nekünk ráadásul több autónk is van. Ezt így nem könnyű összerakni.” – kezdte. „Számos lehetőséget figyelembe vettünk. Végül arra jutottunk, hogy a legizgalmasabb továbbra is akkor tud maradni az időmérő, hogy ha ragaszkodunk a még GP2/GP3-as érában megalkotott lebonyolításhoz. Vagyis harminc percük és két szett abroncsuk lesz a leggyorsabb idő elérésére.”

    „Ha úgy látjuk, hogy túl sok autónk lesz, mondjuk egy monacóihoz hasonló pályán, akkor két csoportra osztjuk őket, de ezzel csökken a rendelkezésre álló idő, ami így egyben kényelmesebb, de rosszabb is. Szóval talán ez a legjobb lehetőség most szánunkra…” – tette hozzá.

    Új csapat veszi át a Charouz helyeit

  • Az új F2-es autókat úgy tervezik, hogy a nőknek is megfeleljenek

    Az új F2-es autókat úgy tervezik, hogy a nőknek is megfeleljenek

    A Formula 2 2024-re készülő új autóját úgy tervezik, hogy a férfiak mellett a női versenyzőknek is jobban megfeleljen – erősítette meg Bruno Michel, a sorozat vezérigazgatója.

    Az FIA elnöke, Mohammed Ben Sulayem a múlt hónapban azt közölte, hogy a jövőbeli junior együléses autóknak „figyelembe kell venniük” a férfiak és nők közötti fizikai különbségeket. Az F2-veb pedig már folyik a munka az FIA technikai szakembereivel ennek a célnak a megvalósítása érdekében.

    Néhány női versenyző úgy jellemezte az F1-es autókat, hogy azok könnyebben kezelhetők, mint a junior szériákban használtak, mivel az F1-esek szervokormánnyal rendelkeznek.

    Michel arról számolt be, hogy „nagyon szorosan együttműködik az FIA-val” az F2 és az F3 a következő autói kapcsán és hozzátette, hogy a szervokormány „természetesen olyan dolog, amit megvizsgálunk”.

    „Meglátjuk, mit kell tennünk a következtetések tekintetében, amelyeket az új autóval kapcsolatban le kell vonnunk” – folytatta Michel. „Tudjuk, hogy meg kell bizonyosodnunk arról, hogy a női versenyzők számára biztosan nem lesz probléma. Ez a lényege annak, amit csinálunk.”

    Chadwick 5 év múlva már a Forma-1-ben versenyezne

    „De a másik oldalon nem akarjuk bonyolítani az autót, ha nem szükséges.”

    Ugyanakkor a költségek is befolyásolják majd, hogy az F2 megfelelőnek tartja-e a szervokormány alkalmazását az autókban.

    „Mindig is erre törekedtünk, mert korábban háromévente fejlesztettünk egy autót, ezt pedig gazdasági okokból például hat évig fejlesztettük” – magyarázta Michel. „Szóval ez egy eléggé elavult autó.”

    Michelnek három fő tervezési szempontja van az F2 következő autójával kapcsolatban. Olyan autót akar, amely „megfelel az FIA által kidolgozott összes biztonsági szabványnak.”

    „Ez olyasmi, ami természetesen más lesz az új autóban, mert azok a biztonsági eszközök, amelyeket az FIA hat évvel ezelőtt kért, nem ugyanazok, mint amiket most. Szóval ez lenne az első számú, nagyon erős változás.”

    „Olyan autót akarunk, amely felkészíti a versenyzőket az F1-re. Tehát ha vannak új dolgok, amiket az F1 épít be az autójukba, és ez változást hoz, akkor természetesen meg kell próbálni, hogy ezeket adaptálni tudjuk-e az F2-es autókra is.”

    „És olyan autót akarunk, amely nagyszerű versenyzést biztosít, mert ez a kategóriáink DNS-e is. És azt kell mondanom, hogy ezen a téren eddig egész jól teljesítettünk, de mindig tudunk fejlődni.”

    „A 2024-es autóval kapcsolatban együtt dolgozunk az FIA aerodinamikusaival, akik az F1-es autón dolgoztak, hogy lássuk, vannak-e olyan dolgok, amiket átvehetünk az általuk tett megállapításokból. Különösen azt, hogy mennyi leszorítóerőt veszítesz, amikor egy másik autót követsz. Ezeken a dolgokon elég sokat dolgozunk.”

    A teljesítményt diktáló tervezési szempontok mellett „olyan autót kell készítenünk, amely jobban hasonlít egy F1-es autóra” – jegyezte meg Michel, mivel „a mostani autónk esztétikailag elég messze áll egy F1-es autótól”.

    Az F2 jelenlegi autóját 2018-ban mutatták be, és turbómotorral szerelték fel, mivel a turbók 2014-ben visszatértek az F1-be. A halo is felkerült az autókra ugyanakkor, amikor azt az F1-es autók esetében is bevezették.

    Michel azonban hangsúlyozta, hogy a bajnokság számára a költségek kordában tartása az elsődleges szempont.

    „Végül, ami talán a legfontosabb, hogy olyan autót kell készítenünk, amely nem kerül egy vagyonba” – mondta. „És ez a nagy nehézségünk, mert minden, amit az előbb mondtam, pluszköltség. És a másik oldalon gondoskodnunk kell arról, hogy ne öljük meg hirtelen a csapatokat, azzal, hogy olyan autót kell majd venniük, ami sokkal, de sokkal több pénzbe kerül, mint korábban.”

    „Szóval nagyon óvatosnak kell lennünk ezzel kapcsolatban. Nem csak magával az autóval, hanem az összes pótalkatrésszel, amit az autó élettartama alatt meg kell majd venniük.”

    „Ezért amikor a szervokormányról vagy más dolgokról beszélünk, biztosnak kell lennünk abban, hogy továbbra is ugyanolyan költségszinten tudjuk ezt csinálni, mint most.”

    A W Series döglődik, de az F1 új női bajnokságot indít

  • Leigazolta az Andretti a W Series bajnokát

    Leigazolta az Andretti a W Series bajnokát

    Ma hivatalosan is bejelentették, hogy az Andretti Autosport leszerződtette a háromszoros W Series bajnok Jamie Chadwicket, aki a 2023-as INDY NXT by Firestone szezonra csatlakozik hozzájuk.

    Chadwick az Andretti Autosport 28-as számú Dallarájával áll majd rajthoz. Ezzel 13 év óta ő lesz az első nő, aki teljes szezont teljesít az INDY NXT (korábban Indy Lights) bajnokságban.

    A DHL, a világ vezető expressz- és logisztikai vállalata lesz Chadwickék elsődleges szponzora.

    A brit autóversenyző 2019-ben csatlakozott a W Series nevű női bajnoksághoz, melynek mindhárom eddigi szezonjában bajnok lett. Mindeközben a Williams Racing Forma-1-es tartalékversenyzője is lett. Jamie 2023-ban is a Williams Racing versenyzői akadémiájának tagja marad.

    Jamie Chadwick
    Fotó: Penske Entertainment: Matt Fraver

    „Jamie sikeres karrierje önmagáért beszél, de az INDY NXT sorozat lehetőséget ad Jamie-nek, hogy egy új típusú versenyzésben folytassa fejlődését” – mondta Michael Andretti, az Andretti Autosport vezérigazgatója és elnöke.

    „Óriási izgalommal tölt el, hogy a 2023-as INDY NXT szezonban csatlakozhatok az Andretti Autosporthoz és a DHL-hez” nyilatkozta Chadwick. „Mindig is az volt a célom, hogy kihívást állítsak magam elé, és versenyzőként tovább fejlődjek, és ez nem szimplán egy nagy lépést jelent, hanem egy nagy lépést a célom felé is, hogy az együléses versenyzés legmagasabb kategóriáiban versenyezhessek. Az Andretti Autosport tekintélye a sportban páratlan, és remélem, hogy még több sikert hozhatok egy ilyen tekintélyes csapatnak. Alig várom, hogy elkezdhessem a munkát.”

    Jamie Chadwick és az autósport: „Hobbinak indult”

  • Új csapat veszi át a Charouz helyeit

    Új csapat veszi át a Charouz helyeit

    Hivatalossá vált, hogy a Charouz Racing System a Formula 2-ben és a Formula 3-ban is lehúzza a rolót. A cseh csapat helyét pedig mindkét bajnokságban a PHM Racing veszi majd át.

    A német csapatot Paul H. Müller alapította 2021-ben és eddig többek között és eddig leginkább a Formula 4-es sorozatokban (olasz, német és arab) képviseltették magukat.

    Tóth László egykori munkaadójának neve ugyan eltűnik, de nem teljesen, ugyanis az új csapat PHM Racing by Charouz néven fog ezentúl üzemelni és továbbra is jelenleg ott dolgozó emberek fogják működtetni a gárdát. A német alakulat első hivatalos megjelenése a február 14-15 és 16 között megrendezendő Formula 3-as és Formula 2-es szezonközi teszten lesz majd.

  • Emerson Fittipaldi unokája agyműtéten esett át

    Emerson Fittipaldi unokája agyműtéten esett át

    A Red Bull junior csapatához frissen szerződött Enzo Fittipaldi agyvérzést szenvedett, és agyműtétre volt szüksége a tavalyi ijesztő Formula 2-es rajtbalesete után. Erről testvére, a Haas F1 tartalékpilótája, Pietro Fittipaldi számolt be.

    A 26 éves brazil és 21 éves öccse, Enzo a kétszeres F1-es bajnok Emerson Fittipaldi unokái, és Európában igyekeznek egyre feljebb lépni az együléses juniorbajnokságok ranglétráján
    Enzo tavaly a Formula 2-ben kapott lehetőséget a szezon közepétől, de Dzsiddában egy baleset idő előtt véget is vetett a szezonjának. Eltörte a sarkát, és ki kellett hagynia a szezon utolsó fordulóját Abu Dhabiban.

    2022-ben azonban már teljes F2-es szezonra szerződött. Hat dobogós helyezést szerzett, és a 8. helyen zárt a bajnokságban.

    Mostanra azonban kiderült, hogy Fittipaldi a 2022-es szezonnak egy komoly műtét után vágott neki, még a 2021-es év végén történt balesetének komplikációi miatt.

    „Igen, elképesztő munkát végez idén” – mondta Pietro a testvéréről.

    „Tavaly hatalmas balesetet szenvedett, összetörte a sarkát. Sokan nem tudják, de amikor tavaly itt teszteltem [F1-es teszten, Abu Dhabiban], és koronavírusos lettem, 14 napig a karanténba kerültem. Ő ekkor repült haza, és kiderült, hogy valójában agyvérzése volt, és a sürgősségire mentek.”

    „Nagyon súlyos agyvérzése volt, úgyhogy agyműtétet kellett rajta végezni, meg minden.”

    „Azt hittük, hogy a szezon elején még nem fog tudni visszatérni” – mondta Pietro Fittipaldi.

    „Nyilvánvalóan jól volt utána, de ez egy nagyon komoly döntés volt, és úgy jött vissza, hogy a csontja még mindig nem épült fel teljesen. Az első két versenyen küzdött, de aztán egy fantasztikus szezonja volt.”

    Legendás név csatlakozik a Red Bull junior programjához

  • Mercedes junioré lett a Prema másik ülése

    Mercedes junioré lett a Prema másik ülése

    Kiderült, hogy ki lesz a Formula 3-ban remek újonc szezont maga mögött tudó Oliver Bearman csapattársa a Premánál. Az olasz csapatnál Frederik Vesti lett a bebefutó.

    A dán fiatalnak az idei volt az első teljes szezonja a Formula 2-ben. Vesti az ART Grand Prix-nál kapott lehetőséget, azonban az éve egy igazi hullámvasút utazás volt. Hol az élmezőnyben volt és futamokat nyert, hol pedig a középmezőnyben és a mezőny legvégén kullogott.

    Ennek a hullámzó teljesítménynek pedig egy egyéni 9. hely, 1 futamgyőzelem és 5 dobogós helyezés lett a vége. Vesti azonban az új idénynek már sokkal több tapasztalattal vághat neki és újfent esélyt kapott attól a csapattól, akikkel a Formula 3-ban sikert sikerre halmozott.

    „Örülök, hogy az útjaink ismét keresztezték egymást a Premával” – mondta Vesti a bejelentését követően. – A közös történetünk már 2019-ben elkezdődött a Formula Regional Championshipben. Ez egy hihetetlen csapat és jobb helyen nem is lehetnék. Bízom abban, hogy együtt, közös erővel képesek leszünk harcba szállni a bajnoki címekért. A csapatban nincsenek kétségeim, és a magam részéről én is igyekszem majd mindent beleadni.”

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    Prema (@prema_team) által megosztott bejegyzés

  • Patinás csapattól kapott lehetőséget az ifjabb Leclerc

    Patinás csapattól kapott lehetőséget az ifjabb Leclerc

    A DAMS csapat bejelentette, hogy a Ferrari junior Arthur Leclerc lesz az egyik pilótájuk a Formula 2 soron következő szezonjában.

    A monacói fiatal a legutóbbi két évet a Formula 3-ban töltötte el a Prema csapatával, ahol komolyabb sikereket ért el. Charles Leclerc öccse végül a 6. helyen fejezte be a bajnokságot és itt volt az ideje számára, hogy eggyel feljebb lépjen a ranglétrán.

    Leclerc a DAMS-tól kapott lehetőséget, aki kegy patinás csapatnak számítanak az alsóbb kategóriákban. A francia csapatnál ugyanis olyan versenyzők tudtak bajnokságot nyerni, mint Romain Grosjean, Pierre Gasly és Jolyon Palmer. Az ifjabb Leclerc pedig már a szezonzáró teszten kipróbálhatja majd egy Formula 2-es autót a Yas Marina Circuit-en.

    „Örülök annak, hogy a DAMS-nál versenyezhetek majd a Formula 2-ben 2023-ban” – nyilatkozta Leclerc a bejelentést követően. – Ők egy rendkívül sikeres csapat, az évek alatt ugyanis rengeteg bajnoki címet voltak képesek nyerni. Remélem, hogy én is hozzájárulhatok majd egy újabb ehhez hasonló sikerhez.”

    „A csapatfőnök rendkívül sok mindent tett meg azért, hogy a csapat újra versenyképes legyen és győzelmekért harcolhasson. A jövőben szeretnénk folytatni ezt a tendenciát. Nagyon sok munka áll előttünk, de már alig várom, hogy a kaland már a szezon utáni teszten kezdetét vehesse.”

    A DAMS csapatfőnöke pedig nemrégiben az a Charles Pic lett, aki anno a Forma-1-ben is lehúzott két szezont. A francia 2012-ben a Marussia, 2013-ban pedig a Caterham versenyzője volt.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    DAMS (@damsracing) által megosztott bejegyzés

  • Többen már most temetik az új női bajnokságot, az F1 Academy-t

    Többen már most temetik az új női bajnokságot, az F1 Academy-t

    A Forma-1 a napokban bejelentette, hogy saját, új, kizárólag női versenyzőket támogató belépő kategóriát hoz létre, mely a Formula 4-es bajnokságok szintjével lesz egyenlő.

    Miután a W Series pénzügyi problémák miatt 2022-ben idő előtt felhagyott a versenyzéssel, hogy 2023-ra koncentrálhasson, az F1 pénteken bejelentette egy új női kategória, az F1 Academy elindítását. Az új bajnokságban a meglévő Formula 2-es és Formula 3-as csapatok öt, háromautós csapatot indítanak majd, amelyek hét fordulón keresztül versenyeznek majd.

    Utólag nyert csonka szezont Jamie Chadwick

    Ez egy 165 lóerős Formula 4-es autó lesz, amely az F1 vezérigazgatója, Stefano Domenicali szerint segíteni fogja a női versenyzőket abban, hogy „az F3-ba, majd remélhetőleg az F2-be, végül a Forma-1 csúcsára jussanak”.

    Frans Verschuur holland autóversenyző a Ziggo Sportnak azt mondta, hogy „semmi esélyt” nem ad annak, hogy az új formátum sikeres lesz.

    „Soha nem lesz nő a Forma-1-ben” – jelentette ki. „Ennek csak a fizikai erőhöz van köze. Egy nő másképp van felépítve, mint egy férfi, szóval ez egyszerűen nem lehetséges.”

    Verschuur azonban hangsúlyozta, hogy ennek ellenére nem ellenzi női versenyzőket.

    „Nagyon élvezhetik a GT-k vezetését, és egyébként nagyon jól teljesítenek. Ott tényleg nagyon magas szintet érhetnek el.”

    „De a G-erők ott közel sem olyan magasak, mint a Forma-1-ben. A Formula 2-be sem jutnak el, a Formula 3 hátsó részébe még talán igen.”

    A Red Bull korábbi pilótája, Robert Doornbos óvatosabban fogalmazott, de elmondta, hogy első kézből van tapasztalata a korábbi amerikai, női csúcspilóta, Danica Patrick elleni versenyzésről.

    „Az általunk ismert európai pályákon, ahol sok a G-erő, nem tudta tartani a lépést” – mondta a holland. „De az oválokon, ahol súlyelőnye volt, néha a pole pozícióba kvalifikálta magát, és volt mersze nyerni.”

  • Iwasa nyerte a szezon utolsó futamát, Sargeant pedig a Williams pilótája lesz

    Iwasa nyerte a szezon utolsó futamát, Sargeant pedig a Williams pilótája lesz

    A pilótája, győzelmét hozta az idei Formula 2-es szezon utolsó versenye. A sikere mellett az is biztossá vált, hogy Logan Sargeant lesz Alex Albon csapattársa a Williamsnél 2023-ban.

    A két DAMS pilóta kerék a kerék ellen vívott egymás ellen már a rajtot követően, de Ayumu Iwasa és Roy Nissany is vigyázott, így ők maradtak az első két helyen. A mezőny azonban nem úszta meg kalamajka nélkül a rajtot, ugyanis Ralph Boschung összeakadt Juan Manuel Correával, ami miatt megpördült és lefulladt. A svájci pilóta autója rossz helyen állt meg és ezért VSC fázis lépett érvénybe.

    A zöld zászló a 3. kör közepén érkezett és az utolsó F2-es versenyét teljesítő Theo Pourchaire azonnal képes volt megelőzni Dennis Haugert, aki bealudt az újraindításnál. Az idei bajnok Felpie Drugovich megkezdte a felzárkózást és a 7. körben megelőzte a 2. helyen haladó Nissanyt.

    A kiállások már a 8. körben megkezdődtek és az élmezőnyből Pourchaire volt a legnagyobb vesztes, ugyanis a francia fiatal visszaesett Liam Lawson és Dennis Hauger mögé is, miután Nissany előzését követően egy hiba miatt értékes másodperceket veszített.

    A 13. körben Drugovich majdnem telibetalálta a féktávon Iwasát, ami miatt időt veszített és Lawson meg is próbálta kihasználni a hibáját, de végül nem járt sikerrel. A brazil ezt követően stabilizálni tudta a különbséget és próbált tapadni a futamot továbbra is vezető Iwasához.

    A 20. körre nagy csata alakult ki a Hauger és Pourchaire bonyolódott nagy csatába, amiből végül a francia pilóta került ki győztesen. Eközben az F1-es ülésére hajtó Logan Sargeant is egyre hátrébb került, miután Nissany megelőzte őt a 13. helyért.

    Az alternatív stratégiát alkalmazó versenyzők közül Jack Doohan állt a legjobban a 23. körben. Az ausztrál pilóta jól be tudta osztani a közepes abroncsait, azonban mindezt hiába tette. A csapat ugyanis a 26. körben nem rögzítette jól a bal első kereket, ami miatt az rögtön el is szabadult, amint Doohan visszatért a pályára. Ez kapóra jött Sargeantnek, akinek így már elég pontja lett ahhoz, hogy megszerezze magának a Forma-1-es szuperlicenszt és ezzel a Williams ülését is.

    Az utolsó körökben Drugovich aktívan támadta Iwasát és eközben Pourchaire autója elkezdett lassulni mögöttük, ami miatt az ART Grand Prix csapatbajnoki reményei teljesen elszálltak. Minden az utolsó körben dőlt el és a brazil bajnok végül nem tudta megelőzni a zseniálisan védekező Iwasát, aki így nyerni tudott.

    A hatalmasat csatázó duó mellett Lawson állhatott még fel a dobogóra. További pontszerzők: Hauger, Sargeant, Amaury Cordeel, Richard Verschoor, Jüri Vips, Marcus Armstong és Nissany.

  • Lawson nyerte a nagy balesettel tarkított F2-es sprintet, Drugovich megint nagyot ment

    Lawson nyerte a nagy balesettel tarkított F2-es sprintet, Drugovich megint nagyot ment

    Liam Lawson nyerte az idény utolsó fordított rajtrácsos sprintfutamát Abu Dhabiban, megelőzve Richard Verschoort, illetve Felipe Drugovichot.

    Verschoor és Lawson rajtoltak az első sorból, és meg is tartották a helyüket, de a második sorban, Cordeel és Hauger között is maradt a sorrend. Az első két kanyart még megúszták, de a nagy sebességű hármasban történt egy hatalmas baleset, miután Daruvala összeért Fittipaldival. Mindkét érintett saját lábán szállt ki a roncsból, de a techpro fal megsérült, így például ennek is köszönhető, hogy piros zászlós megszakítás következett.

    Az újraindításra bő fél órát kellett várni, de a sorrend nem egészen a piros zászló pillanatában kialakult volt, hanem néhány kanyarral korábbi. Ez főleg Sargeant-nek jött jól, aki így a hatodik helyről folytathatta a kilencedik helyett. Drugovich viszont maradhatott ötödik, ő még a legelején jött fel kettőt a hetedik rajtkockából.

    Az első néhány körben sok helycsere nem történt az első tízben, egyedül a pole pozíciós Iwasa esett egyre hátrébb a mezőnyben, de ő már a rajt után tízen kívülre került.

    Az élmenők egyáltalán nem szakadtak szét, Lawson végig igen szorosan követte Verschoort, és végül a 10. körben vetődött be a holland mellé a pálya leghosszabb egyenesének végén, ezzel átvette a vezetést.

    Kicsivel hátrébb a 17. kör környékén élesedett a helyzet, Drugovich ugyanis ekkor szánta el magát egy előzésre Hauger ellen, ami végül össze is jött. Néhány körrel később Cordeel-re is felért, őt a 21. körben előzte meg könnyedén, ezzel pedig már harmadik volt.

    Cordeel a végére olyannyira lelassult, hogy Hauger is meg tudta előzni, még egy sikertelen kísérlet is belefért.

    Mindeközben Lawson elsőségét semmi sem fenyegette, majd’ 8 másodperccel ért előbb célba, mint Verschoor, akit a nagyot zárkózó Drugovich követett a célban.