Kategória: Formula Sport

  • Alonso az F1 utánpótlásában is tarolt a bahreini hétvégén

    Alonso az F1 utánpótlásában is tarolt a bahreini hétvégén

    A Forma-1-es mezőny mellett a Formula 2 és a Formula 3 fiataljai is túl vannak a szezon első versenyhétvégéjén. Bahreinben számos újonc remekelt és egy F2-ben versenyző veterán is hatalmasat villantott.

    Formula 3

    A Formula 3-as évad – ami egy kisebb balesettel indult – első hétvégéjének sztárjai a Fernando Alonso által menedzselt Josep Maria Marti és Gabriel Bortoleto volt. A spanyol pilóta nagyszerűen versenyzett a sprintfutamon és a sikeres előzéseinek köszönhetően egy győzelem lett a jutalma.

    A főfutamon Gabriele Mini hiába szerezte meg a pole pozíciót, már a rajt előtt veszélybe került az első helye. Az olasz újonc ugyanis rosszul foglalta egy a helyét a rajtrácson, ami miatt egy 5 másodperes büntetést kapott. Emiatt már amúgy is a szenzációsan versenyző Bortoleto mögött végzett volna, de a futam végén lévő biztonsági autós fázis miatt végül Mini csak a 8. lett.

    Komoly balesettel indult az F3 idei kiírása – VIDEÓ

    A futamon zseniális felzárkózásokat is láthattunk: a szintén újonc Luke Browning a 17. pozícióból indulva egészen az 5. helyig tudott felkapaszkodni. A nagyobb nevek közül Sebastian Montoya is jó hétvégét zárt. A Hitech pilóta a sprintfutamon a 9., a főfutamon pedig a 10. helyet szerezte meg magának.

    Formula 2

    Az F2-ben már az időmérőn egy rekorddöntésnek lehettünk a szemtanúi. Théo Pourchaire ugyanis több, mint 7 tizedmásodperces előnnyel szerezte meg a rajtelsőséget. Ekkora előnnyel pedig még soha senki nem szerzett pole-t a sorozat 2017 óta tartó történetében.

    A sprintfutamon is egy emlékezetes momentumnak lehettünk szemtanúi: az eéső helyet az a Ralph Boschung nyerte meg, aki ezzel a 96. Formula 2-es futamán szerezte meg az első győzelmét. A svájci veterán mellett Dennis Hauger és Victor Martins ünnepelhetett a dobogón.

    A főfutamon azonban nem volt kegyelem: a bajnoki cím legnagyobb esélyesének tartott Pourchaire erő demonstrációt tartott és senkitől nem zavartatva tudta megnyerni a versenyt. Mögötte Boschung végzett, amivel a Campos Racing egy remek hétvégét zárt.

    A dobogó legalsó fokát pedig a 17. helyről induló Zane Maloney csípte el. A barbadosi Red Bull junior az alternatív stratégiának és a jó gumikezelésének köszönhetően valósággal végiggázolt a mezőnyön és az utolsó körben még a 3. helyen autózó Kush Mainit is le tudta vadászni.

    Szintén említését érdemel Charles Leclerc öccse, Arthur is, aki a sprintfutamon az önhibáján kívül összeszedett stop and gója miatt nem tudott pontot szerezni, de a főfutamon a 6. helyen ért célba, amivel 8 pont került a neve mellé.

    A Formula 2 és a Formula 3 pilótái legközelebb Ausztráliában, az Albert Parkban mérhetik majd össze a tudásukat egymás ellenében.

  • Betegsége miatt kivételez az FIA az egyik F3-as pilótával

    Betegsége miatt kivételez az FIA az egyik F3-as pilótával

    A Forma-1-ben rendkívül szigorú szabályok vonatkoznak arra, hogy mik lehetnek egy autó pilótafülkéjében az edzések, valamint a versenyek folyamán – írja a racefans.net. Ez az alsóbb kategóriákban sincsen másként, de a mostani Formula 3-as szezon rajtja előtt az FIA kivételt tett az egyik versenyzővel.

    A Campos Racing versenyzőjéről, Christian Mansellről van szó, aki számára lehetővé tette az FIA, hogy még a pilótafülkében is nála lehessen a mobiltelefonja.

    Mansellnek – aki nem áll rokonságban 1992 Forma-1-es világbajnokával, Nigel Mansellel – 1-es típusú cukorbetegsége van. Az ausztrál fiatalnak emiatt folyamatosan ellenőriznie kell a vércukorszintjét, ugyanis, ha az egy bizonyos szint alá esik, az veszélyes lehet az egészségére. A pilótafülékébe telepített telefonnak – ami az FIA által is elfogadott – köszönhetően Mansell személyi edzője is folyamatosan látja majd a pilóta vércukorszintjét.

    Ez már nem az első ilyen eset, az IndyCarban ugyanis Conor Daly, valamint korábban Charlie Kimball is ilyen módon versenyzett.

    Komoly balesettel indult az F3 idei kiírása – VIDEÓ

  • Komoly balesettel indult az F3 idei kiírása – VIDEÓ

    Komoly balesettel indult az F3 idei kiírása – VIDEÓ

    Ha egy pályára kiengedsz 30 versenyautót, akkor a káosz szinte garantált. A Formula 3-ban versenyről versenyre fennáll ez a jelenség és ez a mostani bahreini szezonnyitón sem volt másként.

    A mezőny a sprintfutam nagy részét a biztonsági autó mögött töltötte a versenyen történt balesetek miatt. Az első balesetet Rafael Villagomez szenvedte el, aki a második körben egy kisebb kontakt után törte össze az autóját. A Van Amersfoort Racing versenyzőjének szerencsére nem esett nagyobb baja.

    A 19 körös futamot végül a Fernando Alonso menedzsmentje alá tartozó Pepe Marti nyerte meg Franco Colapinto és Caio Collet előtt.

  • Egy abszurd hiba miatt kapott büntetést az újonc F3-as versenyző

    Egy abszurd hiba miatt kapott büntetést az újonc F3-as versenyző

    A csütörtöki nap folyamán a Formula 3 történetének egyik leggyorsabb büntetését osztották ki. Az újonc Mari Boya ugyanis elképesztő hibát vétett már a betétsorozat gyakorlása előtti napon.

    A versenyhétvége előtti pályabejárás során szegett szabályt az MP Motorsport spanyol pilótája. A pilóta és a személyi edzője is tisztában volt azzal a ténnyel, ami elhangzott a versenyzői eligazításon. Ez pedig az volt, hogy bahreini helyi idő szerint 18:00-ig nem szabad megkezdeni a pályabejárást.

    Az FIA azonban talált egy olyan videófelvételt, amin jól látható, hogy Boya és edzője helyi idő szerint 17:49-kor átmásztak a kerítésen, amivel bejutottak a pályára. A két vétkes már akkor megkezdte volna a pályabejárást, amikor az orvosi autó még körözött a pályán.

    Ezzel óriási balesetveszélyt okoztak, amit a versenybírák nem is hagytak szó nélkül. Boyát egy 1000 eurós pénzbüntetéssel sújtották, amit neki kell majd kifizetnie az FIA számára.

  • Ezeken az F1-es versenyhétvégéken állnak majd rajthoz a csajok!

    Ezeken az F1-es versenyhétvégéken állnak majd rajthoz a csajok!

    Az F1 Academy, az új, a Forma-1 által nők számára létrehozott bajnokság nyilvánosságra hozta 2023-as versenynaptárát. A bajnokság első szezonja hét fordulóból áll majd, összesen 21 futammal.

    A naptárat úgy alakították ki, hogy a Forma-1-es versenyhétvégék részét képezzék és különböző típusú versenypályák szerepeljenek benne a versenyzőnők technikai képességeinek fejlesztése érdekében.

    A 2023-as F1 Academy versenynaptár:

    1. Április 28-29. Spielberg, Ausztria
    2. Május 05-07. Valencia, Spanyolország
    3. Május 19-21. Barcelona, Spanyolország
    4. Június 23-25. Zandvoort, Hollandia
    5. Július 07-09. Monza, Olaszország
    6. Július 29-30. Le Castellet, Franciaország
    7. Október 20-22. Austin, USA

    A versenyhétvége formátuma:

    Minden versenyhétvége két, egyenként 40 perces szabadedzésből, majd két, egyenként 15 perces kvalifikációval kezdődik. Ahogyan azt korábban bejelentették, minden versenyen három futam lesz: Az 1. és 3. futam 30 perces lesz, a 2. futam pedig 20 perces.

    Az első kvalifikáció határozza meg az 1. futam rajtrácsát, a 2. kvalifikáció pedig a 3. futam rajtrácsát.

    Az 1. kvalifikáció első nyolc helyezettje fordított sorrendben indul a 2. futamon, a 9. helyen végző és annál gyengébb eredményt elérő versenyzők pedig a kvalifikációs helyezérüknek megfelelő helyről indulnak majd.

    Az 1. és 3. futamra vonatkozó, kvalifikációs pole pozíciókért a versenyzők két pontot kapnak.

    Minden futam során egy pontot kap az a versenyző, aki a leggyorsabb köridőt teljesíti, feltéve, hogy a futam végső értékelésének első 10 helyezettje között volt.

    További pontozás:

    Pontok
    helyezés 1. vesrseny 2. verseny 3. verseny
    1 25 10 25
    2 18 8 18
    3 15 6 15
    4 12 5 12
    5 10 4 10
    6 8 3 8
    7 6 2 6
    8 4 1 4
    9 2 2
    10 1 1

     

    Az eddig bejelentett versenyzők:

    Versenyző Csapat
    Léna Bühler ART
    Bianca Bustamante Prema
    Jessica Edgar Carlin
    Nerea Marti Campos
    Carrie Schreiner ART
    Abbi Pulling Carlin
  • Az F3 tőkével segítette Flörsch visszatérését

    Az F3 tőkével segítette Flörsch visszatérését

    Sophia Flörsch a Charouz színeiben tér vissza idén a Formula 3-ba, ezt a folyamatot pedig maga a széria is támogatta némi tőkével.

    Flörsch 2020-ban versenyzett legutóbb az F3-ban, akkor a Camposnál, majd megfordult a WEC-ben és a DTM-ben is.

    A Forma-1 alatti kisebb kategóriák, az F2, és az F3 is még mindig közismerten drága, és számos pilóta küzd finanszírozási problémákkal.

    Idén a már említett két kisebb kategória mellett elindul az F1 Academy is, mely női versenyzőknek biztosít lehetőséget arra, hogy elinduljanak a Forma-1 felé vezető úton. Ezt a szériát az F1 is támogatja némi tőkével, autóként 150 ezer euróval, a versenyzőkre pedig pont ugyanennyi hárul. Az F1 Acadamy első embere pedig az a Bruno Michel, aki az F2-t és az F3-at is irányítja.

    „Ezt próbáljuk elérni az F1 Academy-vel, segítünk a fiatal versenyzőknek, hogy meglegyen a költségvetésük” – nyilatkozta Michel. „A költségvetéseket mi magunk is eléggé támogattuk. Igaz, hogy jelenleg nem könnyű tőkét találni, és remélem, hogy ez is változni fog. Ezért próbálunk segíteni nekik, amennyire csak tudunk. Ezért segítünk Sophiának is a Formula 3-ban ebben a szezonban. A női versenyzők számára nehezebb, hogy támogatót találnak, mint gondoltam volna, és nagyon örülök, hogy mi is hozzájárulhatunk ehhez, hogy segítsünk nekik, hogy versenyezni tudjanak.”

    A kijelentése után Michelt megkérdezték, hogy mire gondolt pontosan Flörsch-sel kapcsolatban, és tisztázta, hogy „kicsit segítenek neki a költségvetéssel”.

    Flörscht most már az Alpine is támogatja, hiszen a franciák leigazolták, a Rac(H)er programjuk keretében.

    Női versenyzőt igazolt az Alpine: Érkezik Sophia Flörsch!

  • Alex Wurz fia Lando Norris útjára lépett a bajnoki címével

    Alex Wurz fia Lando Norris útjára lépett a bajnoki címével

    Charlie Wurz lett a 2023-as Castrol Toyota Formula Regional Oceania Championship bajnoka. Az osztrák fiatal a Bruce McLaren Motorsport Parkban elért győzelmével biztosította be az összetettben való első helyét.

    Wurz az első osztrák származású versenyző, aki képes volt megnyerni a patinás új-zélandi bajnokságot. Ezzel a sikerével pedig Lando Norris és Lance Stroll útjára lépett rá, mert mindkét Forma-1-es pilóta képes volt győzedelmeskedni ebben a sorozatban.

    Alex Wurz fia a sorozat ötödik és egyben záró hétvégéje előtt bajnoki éllovasként érkezhetett meg, de az előnye egyáltalán nem volt valami nagy. Az első futamon elért 5. helyét a közvetlen riválisa, az új-zélandi Callum Hedge egy győzelemmel használta ki, amivel 6 pontra faragta a hátrányát Wurz-al szemben.

    Így az utolsó versenyre maradt a döntés. A 17 éves osztráknak mindenféleképpen győznie kellett és a pole-pozíció megszerzését követően már a fél kezét a trófeára tehette. Azonban a verseny csak ezután következett, de Wurz zseniálisan versenyzett és végül senki nem tudta elvenni tőle az első helyét és így a bajnoki címet sem.

    Hedge mindent megtett, sokáig a 3. helyen állt, azonban a verseny végén pozíciót veszített James Penrose-zal szemben, ami miatt végül csak a 4. helyen lett rangsorolva a futam végén. Ezzel pedig 14 ponttal alulmaradt Wurzhoz képest.

    Wurz „nem is érezhetné jobban magát”, mert a bajnokság megnyerésével 18 szuperlicensz pontot is szerzett, ami a későbbiek folyamán nagyon jól fog jönni a számára. A fiatal osztrák az idei szezonban a Formula Regional Championship by Alpine-ban fog versenyezni az ART Grand Prix csapatával, szóval már csak a mostani produkciója miatt is érdemes lesz figyelni az eredményeit.

    Óceániában halmozza a sikereket a korábbi F1-es pilóta fia

  • Daruvala meglepő kijelentést tett a Formula 2-es pilóták kapcsán

    Daruvala meglepő kijelentést tett a Formula 2-es pilóták kapcsán

    Az évek alatt bebizonyosodott az a tény, hogy a fiatal versenyzőknek nagyon nehéz a Formula 2-ből a Forma-1-be kerülniük. Az F1-es lehetőségek hiányéban sokan kénytelenek más felé fordulni és nagy valószínűséggel Jehan Daruvala is így fog tenni.

    Az indiai Red Bull junior – aki nemrégiben a McLaren 2021-es autóját is tesztelhette – már a harmadik teljes szezonját teljesíti majd a Formula 2-ben, így nem valószínű, hogy bármikor is lehetőséget fog kapni az autósport királykategóriájában. Az indiai már csak emiatt is kezdett el szemezni a Formula E-vel, ahová egyre több Formula 2-ben is megfordult versenyző kerül (Dan Ticktum, Jake Hughes, anno pedig Sergio Sette Camara és Nyck de Vries – a szerző).

    Daruvala nemrégiben az elektromos sorozatban szereplő indiai csapattól, a Mahrindrától kapott egy tesztpilótai lehetőséget. A Red Bull junior élt is a sansszal, amire egy „hasznos tanulási lehetőségként” tekint. A munkáját pedig a csapat versenyzői, Lucas di Grassi és Oliver Rowland is nagyra értkeli.

    „Jó érzés, hogy két ekkora tapasztalattal rendelkező pilótával dolgozhatok együtt” – mondta Daruvala. – Mellettük nagyon sokat tudok tanulni és az is nagyon jó, hogy semmilyen autóval kapcsolatos információt nem titkolnak el előlem”

    „Emellett azt is jó látni, hogy a Formula 2-ből érkező pilóták megállják a helyüket a sorozatban.”

    Ez azonban egy fajta visszaesés az F2-es versenyzők számára, mert évekkel ezelőtt még olyan tehetségek kerültek ki a sorozatból, mint Lewis Hamilton, Nico Rosberg (mindketten GP2), valamint Charles Leclerc, George Russell és Lando Norris.

    Manapság pedig csak Oscar Piastri kapott lehetőséget a Forma-1-ben, de az ausztrálnak még úgy is el kellett töltenie egy évet a parkolópályán, hogy újoncként bajnok lett 2021-ben.

    Összeállt a Formula 2 idei mezőnye

  • Montoya elárulta, hogy mit ígért neki Helmut Marko

    Montoya elárulta, hogy mit ígért neki Helmut Marko

    Sebastian Montoya az apja nyomdokaiba lépve Forma-1-es pilóta lenne, főleg akkor, ha valóra válik egy ígéret, amelyet Helmut Marko tett neki egy évtizeddel korábban.

    A 17 éves fiú akkor találkozott Markóval, amikor a fiatal versenyző a floridai Winter Touron gokartozott. Itt a hétszeres F1-es futamgyőztes Juan Pablo Montoya oktatta a fiát. Az ifjabb Montoya megnyerte a versenyt, és amikor Marko és az idősebb Montoya elbeszélgettek, a Red Bull elöljárója tett egy ígéretet, amely valóra válhat. Montoya a Feeder Series podcastnek beszélt erről:

    „Amikor megnyertem az első futamomat, úgy 2014, 2015 körül, Red Bull-dzsekit viseltem, és ő ismerte az apámat, felhívta, és azt üzente nekem: „ha egy nap elég jó leszel, beültetünk egy F1-es autóba”, és néhány évvel később már a Red Bull feliratot viselem, és egy Red Bull-autót vezetek.”

    Montoya csak idén csatlakozott a Red Bull Junior csapatához, és hasonlóan az apjához a Forma-1-es karriert tűzte ki célul:

    „A Forma-1 a motorsport csúcsa, ezért mindig arról álmodsz, hogy a királykategóriában nyersz, mert ott vannak a legnagyszerűbb versenyzők. Így az ottani győzelem magabiztosságot ad, hogy a legjobbak között vagy. Emellett az IndyCar lenne a következő, mert az összes autó ugyanolyan, a versenyzés színvonala és a pályák annyira királyak. Versenyeztem Watkins Glenben, és az egy olyan pálya, ahol azt mondod, hogy ‘Ejha!”.

    Juan Pablo Montoyának hosszú versenyzői pályafutása volt, többek között a NASCAR-ban és az IndyCarban is. Sebastian úgy érzi, hogy a vezetékneve egyszerre lehet segítség és hátrány is, amikor feljebb lép az autóversenyzés ranglétráján, de úgy véli, hogy a világ legjobb támogatója van mellette:

    „Bizonyos értelemben segít nekem, mert edz is. Amikor a pályán vagyunk, ő igazából nem is az apám, hanem az edzőm, csak javítani akar a vezetésemen és segíteni a pályafutásomban. Én ezt pozitívumként élem meg.

    A negatív oldal az, hogy az emberek úgy tekintenek rád, mint a fiára Juan-Pablo Montoyának. Néha, amikor az emberek meghallják a családnevet, nem sok pozitív dolgot hallasz. Persze még ha nem is lenne ez a vezetéknevem, akkor is lennének negatívumok. Az emberek beszélni fognak rólad, mindenfélét.

    Egyesek agresszívebbek lesznek, keményebben versenyeznek ellened, és néha egy kicsit túl messzire mennek. De ugyanakkor apukám a legnagyobb támogatóm, és igen sokat segít nekem. Ő már túl van ezen. Nyert a Forma-1-ben, nyert az IndyCarban, nyert a NASCAR-ban, és az, hogy ott van mellettem és irányít engem, elég jó kezdet. Én és az apám igazán versenyképesek vagyunk. Bármit is csinált, én csak jobb akarok lenni. Nagyon versengő család vagyunk. Még ha golfozunk is, akkor is versenyként fogjuk fel.”

    Montoya szerint ez nagy gond lehet majd 2023-ban a Ferrari pilótái között

     

  • Sophia Flörsch német csapattal tér vissza a Formula 3-ba

    Sophia Flörsch német csapattal tér vissza a Formula 3-ba

    Idén újra lesz női versenyzője az FIA Formula 3 mezőnyének Sophia Flörsch személyében. A német versenyzőnő a PHM Racing by Charouz csapatát fogja erősíteni az idei évad során.

    A 22 éves Flörsch már versenyzett korábban a sorozatban. 2020-ban a Campos Racinggel próbált szerencsét, de sajnos kevés szerencséje volt és végül pont nélkül zárta a szezont.

    Azóta azonban a fiatal versenyzőnő többek között a DTM-ben, a WEC-ben is megfordult és az utóbbi szériában még a Le Mans-i 24 órás versenyen is elindult. Flörsch a kisebb kalandozásai után örül annak, hogy visszatérhet az F3-ba a PHM csapatával.

    „Örülök, hogy az idei szezonban a Formula 3-ban versenyezhetek a PHM csapatával” – írta Flörsch a közösségi média oldalán. – Mindig is az volt a célom, hogy a legjobb versenyzők ellen versenyezhessek. Már a kezdetek óta nagyon keményen küzdök a céljaimért a csapatommal és ez most sem lesz másképp.”

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    Sophia 👑 (@sophiafloersch) által megosztott bejegyzés