Kategória: Formula Sport

  • Alonso brazil neveltje lehet a Formula 3 idei bajnoka

    Alonso brazil neveltje lehet a Formula 3 idei bajnoka

    Ugyan Gabriel Bortoleto spái hétvégéje közel sem úgy alakult, mint ahogyan azt eltervezte, a riválisai gyenge szereplése miatt a Formula 3-as bajnoki cím kapujába került. A fiatal brazil versenyzőnek mindössze egyetlen pontot kell szereznie a monzai szezonzárón, hogy matematikailag is bebiztosítsa a bajnoki elsőségét.

    Bortoleto – akit sok más fiatal pilóta mellett Fernando Alonso menedzsel – egy zseniális, 13 versenyig tartó pontszerzési sorozatot volt képes produkálni, ami most Spába megszakadt. A Trident brazil fiatalja önhibáján kívül esett ki a sprintverseny 9. körében, miután Dino Beganovic elfékezte magát, eltalálta az autóját, aminek megsérült a hátsó felfüggesztése.

    Bortoletónak a főfutamon sem volt szerencséje, a 11. helyen ért célba, éppen a pontszerző zónán kívül. Azonban ebben a rosszban is volt számára valami jó, mivel a közvetlen riválisa, Paul Aron a Prema rossz stratégiájának köszönhetően a győzelmet jelentő 25 pont helyett csak 4 pont volt képes szerezni. A Mercedes észt fiatalja így a szezonzáró monzai hétvégére 38 pontos hátránnyal érkezik majd meg. Ez pedig azt jelenti, hogy Bortoletónak mindössze egyetlen pont kell ahhoz, hogy bajnokká váljon.

    Egy Formula 3-as versenyhétvégén maximum 39 pont szerezhető. A sprintversenyen való sikerért 10, a főfutamon elért első hely 25 pontot ér. Ezeken kívül még az időmérő megnyerésért lehet 2, illetve a versenyeken futott leggyorsabb körökért lehet még egy-egy bónuszpontot szerezni, így jön ki a matek.

    Ugyan Alonsónak a legutóbbi pár versenyhétvége nem alakult valami jól, de legalábbi a juniorjai jó szereplése miatt boldog lehet, mivel Bortoletón kívül még Pepe Marti is ott van a legjobb 5 pilóta között az F3 egyéni összetettjében.

    A Formula 3 egyéni bajnokságának állása (top5):

    1. Gabriel Bortoleto – 144 pont
    2. Paul Aron – 106 pont
    3. Pepe Martí – 105 pont
    4. Zak O’Sullivan – 101 pont
    5. Franco Colapinto – 100 pont
  • Megszületett az első női pontszerzés az F3-ban

    Megszületett az első női pontszerzés az F3-ban

    Sophia Flörschtől most már senki nem veheti el a Formula 3 spái főfutamán megszerzett pontjait. A PHM Racing női versenyzője a 7. helyen ért célba, ami F3-as karrierje eddigi legjobb eredménye volt.

    Ugyan Flörsch az osztrák hétvége főversenyén már célba tudott érni a top10-en belül, akkor a versenybírák találtak egy rendellenességet az autóján, ami miatt kizárták őt a futam végeredményéből. A PHM Racing németje egy 9. helyet és az ezzel járó 2 pontot veszítette el, azonban a sors Spa-Francorchampsban kárpótolta őt.

    Csak pár óráig élt az F3 első női pontszerzése

    Mivel Flörsch hátulról, egészen pontosan a 24. helyről indult, ezért a csapata kockáztatott, és az esős gumikon küldték fel a versenyzőnőt a rajtrácsra. A pálya pedig még számos helyen nedves volt, ezért ez volt a jó döntés. A mezőny túlnyomó része azonban száraz pályás gumikon startolt, ezért az esős gumikon érkezők villámgyorsan rágták át magukat rajtuk.

    Így tett Flörsch is, aki már az első kört követően a 8. helyen haladt, és a futam végéig képes volt még egy pozíciót nyerni. A befutónál pedig az 5. és 6. helyen végző Caio Collet-től és Sebastian Montoyától is csak centiméterek választották el őt, szóval a német versenyzőnő elégedett lehet a saját, és csapata teljesítményével is.

    Mondani sem kell, Flörsch nagyon örült a 7. helyének, és a 6 pontjának is. Megköszönte a helyszínen szurkolóknak a támogatást, és a csapatának is a kemény munkát. A német versenyzőnő a pontjait a Spában tragikus módon életét veszítő fiatal pilótának, Dilano van’t Hoffnak ajánlotta fel.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    Formula 3 (@fiaf3) által megosztott bejegyzés

  • Ritkán látott hiba az F2-ben – nem sokon múlott a baj (videó)

    Ritkán látott hiba az F2-ben – nem sokon múlott a baj (videó)

    Kifejezetten abszurdnak nevezhető ok miatt esett ki Jehan Daruvala a Formula 2 spái hétvégéjének sprintversenyéről. A futamot vezető indiai pilóta fejtámlája kilazult, majd le is esett az MP Motorsport-os autóról.

    Daruvala a pole-ból indulhatott, és a rajt után is képes volt megőrizni a pozícióját. A 2. kör kezdetén azonban az indiai pilóta a bokszba hajtott, és eleinte senki nem értette, hogy miért jött be, mert a sprintfutamokon kötelező kerékcsere sincsen.

    Ekkor azonban feltűnt, hogy Daruvala a hiányzó fejtámlájára mutogatott a szerelőinek miközben a fejét csóválta. A felvételeken pedig nagyon jól látszódott, hogy Daruvala fejtámlája kilazult, beleakadt a glóriába, majd az utolsó sikán előtt le is repült az autóról.

    Az eset nagy valószínűséggel egy figyelmetlenség következtében jöhetett létre, miután az MP Motorsport szerelői nem rögzíthették az elemet a rajtrácson. Szerencsére senkinek nem esett baja, még Daruvalának sem, azon kívül, hogy a szóban forgó hiba miatt nem folytathatta a száguldást.

  • Hamilton után először versenyez színesbőrű pilóta a Forma-1 előszobájában

    Hamilton után először versenyez színesbőrű pilóta a Forma-1 előszobájában

    Nagy lehetőséget kapott a Formula 2 újonc csapatától, a PHM Racingtől egy színesbőrű versenyző. A német csapat hivatalosan is bejelentette, hogy az egyik autójukat Joshua Mason vezeti majd Spa-Francorchampsban.

    A fiatal brit pilótának ez lesz a bemutatkozó hétvégéje az F2-ben, eddig az Euroformulában bontogatta a szárnyait, ahol 2 fordulón állt rajthoz, és ezalatt egy győzelmet és 2 dobogós helyezést tudott szerezni. Ezt megelőzően pedig a brit Formula 3-ban is lehúzott 2 teljes szezont, a 2019-es évadot az egyéni pontverseny 12. helyén zárta.

    „Vegyes érzéseim vannak – nyilatkozta a 19 éves Mason a bejelentést követően. – Egyszerre vagyok izgatott és feszült. Nem lesz könnyű dolgom, mert Spában kell majd bemutatkozom, esős körülmények között. Várom már az előttem álló kihívást, és azt is, hogy elkezdhessük a közös munkát a PHM Racing by Charouz-zal.”

    Mason lesz az első színesbőrű versenyző a Formula 2-ben Lewis Hamilton óta. A hétszeres brit világbajnok még a sorozat jogelődjében, a GP2-ben szerepelt egyetlen szezont 2006-ban az ART Grand Prix csapatával. Mondani sem kell, Hamilton bajnoki címet ünnepelhetett a szezon végén, és a következő szezonban már a Forma-1-ben versenyezhetett a McLaren csapatával.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    PHM RACING (@phm.racing) által megosztott bejegyzés

  • Az F1-es csapatok is beszállnak a sportág női szériájába!

    Az F1-es csapatok is beszállnak a sportág női szériájába!

    A Forma-1 hivatalosan bejelentette, hogy 2024-től mind a 10 csapat „megjelenik” a sportág női szériájában.

    Az F1 Academy 2023-ban indult, és a korábban csődbe ment W Series koncepcióját és erőforrásait vette át. Jelenleg 5 csapat és 15 versenyző képviselteti magát a sorozatban. A hét versenyes szezon következő fordulója a hétvégén lesz Franciaországban, majd az évet Austinban zárja a széria.

    A bajnokságot a Prema Racing spanyol versenyzője, Marta Garcia vezeti 190 ponttal, míg a második helyet az MP Motorsport pilótája, Hamda Al Qubaisi foglalja el 154 egységgel. Ugyanakkor Garcia előnye már szinte behozhatatlan, így a spanyol hölgy fogja megnyerni először a bajnokságot.

    Jövőre azonban már a jól ismert 10 csapat logója is megjelenik, ugyanis a Forma-1-es alakulatok egy-egy versenyzőnőt fognak támogatni. A kimaradt 5 pilóta mögé más szponzorok állnak majd be.

    Stefano Domenicali a Forma-1 nevében így nyilatkozott a kezdeményezésről:

    „Azért hoztuk létre az F1 Academy-t, mert valódi és tartós megoldást akartunk nyújtani a női versenyzők számára. A biztosított rendszer keretein belül van lehetőségük arra, hogy kövessék és megvalósítsák az álmaikat.”

    Susie Wolff, az F1 Academy vezetője a következőket mondta:

    „Mindenekelőtt szeretném megköszönni a Forma-1-es csapatoknak a támogatásukat és lehetőséget. Együtt vágunk neki ennek az útnak. Ez a mérföldkő bizonyítja, hogy az F1 Academy milyen támogatást kap a közösségben. A fiatal lányokat inspirálni fogja ez a döntés arra, hogy felismerjék az autósportban lévő lehetőségeket a pályán, és azon kívül is.”

  • Biztonsági vészhelyzet a Magyar Nagydíjon  – rövidül az F3-as verseny hossza

    Biztonsági vészhelyzet a Magyar Nagydíjon  – rövidül az F3-as verseny hossza

    Szokatlan döntést hozott meg az FIA és a Formula 3-as sorozat vezetői. A ma reggel esedékes főfutam „biztonsági okokból” öt körrel rövidebb a tervezettnél, miután a Pirelli abroncsai nem úgy bírják megfelelően a terhelést.

    A vasárnapi főfutam eredetileg 24 kör lett volna, azonban a Pirelli elemzését követően jelezte, hogy csökkenteni kell azt. Az olasz gumigyártó ugyanis arról számolt be, hogy a tegnapi futam során sokkal jobban koptak az abroncsaik a vártnál.

    A Pirelli a mostani hétvégére egy lágyabb keverékkel készült, ezzel is biztosítva azt a pilóták számára, hogy agresszívabban versenyezhessek. Silverstone-ban ezen téren voltak problémák.

    Az FIA emellett még a versenyzők beszámolóit is számításba vette, mielőtt 19 körre rövidítették a versenytávot. A tegnapi futamot megnyerő Gabriele Mini szerint a gumik a verseny fele környékén egyszerűen már használhatatlanok voltak.

  • Az F1 ellenséges Andrettivel, de az F2-ben szívesen látnák

    Az F1 ellenséges Andrettivel, de az F2-ben szívesen látnák

    Miközben az F1 csapatai közül kevesen lelkesednek Andretti nevezésétől, az F2 istállóinak vezetői örömmel látnák őt a saját sorozatukban.

    Michael Andretti terve jelen állás szerint ugyanis az, hogy amennyiben 2026-tól indulhat csapatával a Forma-1-ben, az F2-ben és az F3-ban szintén indítana istállót. A Formula Scout megkérdezett néhány csapatfőnököt, hogy mit szólnának az érkezéséhez az utánpótlás bajnokságokba, és ez alapján barátságosabb légkörbe csöppenne az amerikai.

    „Most hallok először erről, de szívesen fogadnánk őket. Nehéz dolguk lenne ellenünk” – jelentette ki Adrian Campos. A Hitech főnöke, Oliver Oakes sem másképp tekint Andretti potenciális érkezésére. „Azt gondolom, ez a csapatok minőségét és Bruno [Michel vezérigazgató] munkáját dicséri, hogy egy ilyen kaliberű csapat szeretne versenyezni az F2-ben és az F3-ban.”

    A Tridentet irányító Giacomo Ricci hasonlóan vélekedett. „Örömmel látnánk őket, szép lenne egy ilyen nevet fogadni a bajnokságba. Biztos vagyok benne, hogy nekik is nagy kihívás lenne” – mondta.

     

    Az F1 vezére látott negatívumokat Andretti pályázatában

    A Formula Scout rámutatott, hogy a megszólaló csapatfőnökök közül egyébként Campos versenyzett az Egyesült Államokban 2010-ben az Indy Nxt-ben, többek között Andrettiék ellen, míg Riccinek a Champ Cars-ban lett volna szerződése, mielőtt csődbe ment a sorozat.

    A Hitech szintén megpróbál helyet szerezni az F1 mezőnyében 2026-tól, és Oakes kijelentette, hogy ha sikerrel járnak, változatlanul fenntartják az F2-es és az F3-as programot is.

  • Zord külsőt mutatott, de aranyból volt a szíve: meghatóan emlékeznek az autósport áldozatára

    Zord külsőt mutatott, de aranyból volt a szíve: meghatóan emlékeznek az autósport áldozatára

    A holland Dilano van’t Hoff Spában szenvedett halálos balesetet a Formula Regional európai sorozatában (ez az F4 és az F3 között áll a hierarchiában), s bár nem a következő Max Verstappennek látták a szakértő körökben, a hozzá közel álló mentorok szavai alapján egy elszánt, tisztességes fiút vesztettünk el.

    Az Autosport felkereste van’t Hoff két mentorát, Callan O’Keeffe-t és Simon Fitchettet, akik segítették a pilótát az elmúlt években. O’Keeffe a cégén keresztül egyfajta menedzser szerepet töltött be, míg Fitchett mentális és úgynevezett teljesítményedző volt, ő dolgozott korábban David Coultharddal és Sergio Pérezzel is.

    O’ Keeffe rámutatott, hogy egy gokartos baleset során elszenvedett vállsérülés és egy mopedes esésnél szerzett kulcscsont-törés hátráltatta van’t Hoff karrierjét az idei szezon előtt, ráadásul egyszer fertőzést is kapott a csont a vállában. „Barcelonában a szezon előtti teszten folyton mozgatnia kellett a kezét a kormányon a padlógázos utolsó kanyarnál, annyira fájt a bal válla. Nem tudta szilárdan fogni a kormányt” – mondta.

    „Ez odáig fajult, hogy egy idő után nem tudta rendesen elforgatni, annyira fájt neki. A srác igazi harcos volt, minden értelemben. Gyakran árnyékbokszoltunk a kamion hátuljában, s bár nagyon alacsony volt, biztos vagyok benne, hogy ha meg akart volna verni, megtette volna. Sohasem adta fel, sohasem mutatta a fájdalmat.”

    Verstappent kilökte volna, de profi benyomást keltett a tragikusan elhunyt holland versenyző

    A Formula Regional európai bajnokságában egy dobogós hely volt a legjobb eredménye az elhunyt pilótának, de trénere szerint csak pont a végzetes baleset előtt jött helyre. „Épphogy elkezdett látszani a haszna a segítségemnek – állapította meg Fitchett. – A pályán elért eredmények nem feltétlenül tükrözték az állapotát.”

    „Mindig bátorságot sugárzott, de nagyon zavarta, hogy nem megfelelő a fizikai állapota, bár közeledett hozzá. Az utolsó versenyeken visszatért a megfelelő erőnlétbe. Szinte helyrejött, csak néha befeszült a válla. Amikor lazítani próbáltuk, lassítottuk volna a srácot, olyankor is elvégezte az edzést, mert ragaszkodott hozzá, hogy visszanyerje az erőnlétét. Ez kihívás volt.”

    „Szóltam neki, hogy pihennie kell, had regenerálódjon a teste, és utána erősebbnek fogja érezni magát. Pihent egy hetet, meglátogatta a barátnőjét, és utána azt mondta, káprázatosnak érzi a vállát.”

    Dilano van't Hoff
    Fotó: Alpine

    Van’t Hoff nem vagyonos családból származott, mentorai úgy vélik, mindenért keményen megdolgozott, és nem várta el, hogy bármi az ölébe hulljon.

    „Nagy veleszületett tehetséggel rendelkezett. Inkább régi vágású versenyző volt, beült az autóba és ment, amilyen gyorsan csak tudott, a határt feszegetve. Üdítő volt ezt látni, ritka manapság a hasonló” – közölte O’ Keeffe.

    „Nem kellett neki vezetési tanácsadó, inkább olyanra volt szüksége, aki a teljesítményét maximalizálja.”

    „Keménynek mutatkozott kifelé, de aranyból volt a szíve, és így viselkedett azzal, akit közel engedett magához, akiben megbízott. Akiket szeretett, azokért bármit megtett volna.”

    Dilano van't Hoff
    Fotó: Alpine

    „Emlékszem, amikor először láttam, úgy gondoltam, nem bunyóznék vele. A felszín alatt azonban egy kedves srác rejtőzött.”

    Mindkét mentora úgy vélte, van’t Hoff messzire jutott volna az autósportban, de biztosan természetesen egyikük sem állította, hogy az F1-ig felkapaszkodott volna.

  • Óriási baleset az F1 Academy-ben, újra életet menthetett a glória (videó)

    Óriási baleset az F1 Academy-ben, újra életet menthetett a glória (videó)

    Hatalmas balesettel indult az F1 Academy monzai hétvégéje. Az eset után elkészült fényképek alapján pedig nyilvánvaló, hogy a halo egy újabb tragédiától menthette meg az autósport nagyközönségét.

    A balesetet a rajt után történt Bianca Bustamante és Chloe Grant között az egyes kanyarba menet. A skót versenyzőnő nekiment a fülöp-szigeteki származású Bustamante Premájának, ami miatt a levegőbe emelkedett, majd fejjel lefelé állt meg.

    Grantet a pályakórházba szállították az incidenst követően, ahonnan azóta már távozhatott, mivel szerencsére nem sérült meg komolyabban. Bustamante életét azonban a glória menthette meg, ugyanis a Premánál versenyző hölgy egy, a közösségi média oldalára feltöltött képen jól látszik, hogy az ütközés miatt nagy mértékben megsérült az autójának glóriája.

    „Szerencsére elsétálhattam az esetet követően” – írta Bustamante a Twitter oldalán. „[Ezt annak köszönhetem], hogy az autóm megvédett.”

    A monzai hétvége első versenyét Marta Garcia nyerte meg Lena Bühler előtt. A befutó pedig olyan szorosra sikeredett, hogy a két hölgy között mindössze 9 ezredmásodperc volt a különbség a verseny leintésének pillanatában. A dobogó legalsó fokára pedig Jessica Edgar állhatott fel.

  • Akár a Forma-1-ben is megjelenhet a Mercedes juniorját lenyűgöző pulzusmérő

    Akár a Forma-1-ben is megjelenhet a Mercedes juniorját lenyűgöző pulzusmérő

    A Forma-1 is gondolkodik azon, hogy bevezesse az Formula 2-ben debütáló pulzusmérőt.

    Az F2 egy különleges újítással próbálkozott Ausztriában. A Mercedes juniorja, és ellenfele Theo Pourchaire, szombaton kapott egy új eszközt, minek segítségével a percenkénti szívverésük megjelent a közvetítés során.

    Az újtást egy grafikonon ábrázolták a képernyőn, ahol 120-200 ütésig skálázták az értékeket. A Formula 2-es mezőny a tervek szerint a szezon hátralévő részében használni fogja a szerkezetet, míg a Forma-1 (ahol korábban már volt hasonló adat) egyelőre tárgyal az új elem bevezetéséről.

    Vesti nagyon örült az új funkciónak, ugyanis szerinte így a szurkolók is megérthetik milyen hatások érik a versenyzőket a pályán.

    „Tegnap 10 másodpercet néztem vissza a [sprint] versenyből, ahol láttam, hogy a pulzusszámom felment, miközben előzéseket hajtottam végre. Szerintem ez az egész, nagyon klassz. Van még min finomítani, de összességében egy nagyon jó kiindulópont, és egy remek érdekesség a rajongóknak. Láthatják, hogy milyen mentális és fizika nyomás nehezedik ránk.”