Kategória: Formula Sport

  • Japánban tér vissza a korábbi orosz F1-es versenyző?

    Japánban tér vissza a korábbi orosz F1-es versenyző?

    Danyiil Kvjat 2020 óta nem versenyzett formaautókkal, de most egy tesztlehetőség küszöbén áll és egy kevésbé ismert sorozatban térhet vissza.

    Az F2-es autóknál is erősebb gépeket felvonultató japán Super Formula bajnokság újabban Liam Lawson miatt felkapott, de korábban több versenyző is innen jutott el a Forma-1-be, elég csak Ralf Schumacher vagy Pierre Gasly nevét említeni.

    Kvjat a Red Bull utánpótlás-programjának tagja volt, több etapban versenyzett a bikások csapatainál, és az ő gyenge teljesítménye teremtette meg a lehetőséget Max Verstappen debütálására a Red Bullnál 2016-ban. Miután az AlphaTauri 2020 végén nem hosszabbított szerződést vele, az orosz pilóta kevés helyen versenyzett, és csak idén a WEC LMP2-es osztályában kapott rendszeres lehetőséget. Igaz, szerepet kap jövőre a Lamborghini LMDh projektjében, valószínűleg a WEC-ben és/vagy az amerikai IMSA-ban indulhat, illetve nemrég a Formula E egyik csapatánál tesztelt.

    De nem kizárt, hogy Japánban, az említett Super Formulában is rajthoz áll, az Autosport információi szerint ugyanis a bajnokság vége után esedékes szuzukai teszten a volán mögé ül. Erre vélhetően a Nakajima Racing autójával, december 6-8. között kerül sor, és sokat segíthetett a lehetőség létrejöttében Kvjat korábbi F1-es csapatfőnöke, Franz Tost, akit szoros szálak fűznek az érintett istálló csapatmenedzseréhez.

    „A legsz*rabb időkben segítesz a Red Bullnak, erre ők kidobnak”

  • Edzéslehetőségeket kap a Ferrari egyik legjobb juniorja

    Edzéslehetőségeket kap a Ferrari egyik legjobb juniorja

    Páratlan lehetőséget ad az egyik junior versenyzőjének a Haas. Az amerikai istálló ugyanis bejelentette, hogy a Formula 2-es bajnokságban versenyző Oliver Bearman vezetheti majd az egyik autójukat a Mexikóvárosban és Abu Dhabiban megrendezésre kerülő első szabadedzésen.

    A mindössze 18 éves brit fiatal már a Formula 4-ben is eléggé impresszív volt, miután a német és az olasz kiírást is meg tudta nyerni a második évében. A 2022-es szezont a Formula 3-ban töltötte, ahol újoncként volt képes felvenni a versenyt a tapasztaltabb versenyzőkkel a Prema pilótájaként, és nem sokon múlott a bajnoki cím megszerzése. Végül 7 pont hiányzott neki, és az egyéni bajnokság 3. helyén zárt.

    Oliver Bearman, Prema
    Oliver Bearman a bakui győzelme ünneplése közben Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

    Idén már a Formula 2 következett, és Bearman a Premával ismét jól teljesített a szezon eddigi futamain. A fiatal brit már 4 győzelemnél jár idején, a bakui hétvégén képes volt mindkét futamot megnyerni, ami nagyon ritka az alsóbb kategóriákban a fordított rajtrácsos futamok miatt. Bearman egy hétvégével a szezon vége előtt az összetett 6. helyén áll a megszerzett 131 pontjával, de egy jó véghajrával akár a 4. pozíciót is elérheti.

    A Ferrari brit juniorja – aki már az üléspróbán is túl van – megköszönte a lehetőséget a Haasnak és a Ferrarinak is, valamint azt is hozzátette, hogy a Forma-1-ben való versenyzés volt a gyerekkori álma, és mindent meg fog tenni, hogy a 2 alkalom során a legjobb tudása szerint segítse a Haas munkáját.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    MoneyGram Haas F1 Team (@haasf1team) által megosztott bejegyzés

  • A McLaren csapott le az egyik bajnok tehetségre

    A McLaren csapott le az egyik bajnok tehetségre

    Az F3 idei kiírását a brazil Gabriel Bortoleto nyerte meg, aki innentől a McLaren utánpótlás programjának támogatását élvezi.

    Bortoleto karrierjét a Fernando Alonso által alapított A14 Management segítette, de a szintlépéssel közelebb került ahhoz, hogy eljusson az F1-be, és a mezőny első állandó brazil versenyzője legyen Felipe Massa 2017 végi visszavonulása óta.

    Az F1-es csapatok közül a Haasnak nincs akadémiája, az Aston Martin egyelőre csak Felipe Drugovichot alkalmazza ilyen formában. A többi nyolc istállóból eddig a McLaren programjában volt a legkevesebb pilóta, Bortoleto révén 4-re nő ez a szám.

    A McLaren szintén leigazolta opcióval Brando Badoert is, akinek a fejlődését egy éven keresztül követik, mielőtt eldöntik, beveszik-e a programba. Igen, ő a főleg az 1990-es években az F1-ben versenyző Luca Badoer fia, aki azzal vált híressé, hogy a legtöbb futamon indult úgy, hogy sosem szerzett pontot (és elsírta magát, amikor az 1999-es Európa Nagydíjon pontszerző helyről kiesett a Minardival). Továbbá ő volt az, aki csúnyán felsült 2009-ben a Ferrarinál, amikor Felipe Massát helyettesítette két verseny erejéig.

    Az utánpótlás világából szintén friss hír, hogy a Haas a Ferrari egyik akadémistáját, az F2-ben versenyző Oliver Bearmant ülteti autóba idén két szabadedzésen a kötelező ilyen vállalás teljesítésére, ezekre Mexikóban és Abu-Dzabiban kerül sor.

    Ukrán versenyzőt szerződtetett az egyik F1-es csapat

  • A kirúgott Grosjean beperli Andrettit

    A kirúgott Grosjean beperli Andrettit

    Miközben az Andretti csapat az F1 felé újabb lépést tett, egy bírósági üggyel is foglalkozniuk kell, miután Romain Grosjean beperelte őket. 

    Michael Andretti és a Cadillac F1-es pályázata sikerrel vette az első akadályt, a jelentkezők közül egyedüliként az övék kiértékelését folytatja az FIA. A korábbi autóversenyző csapata ugyanakkor egy bírósági üggyel is szembesült, mert az IndyCarban idáig érdekelt pilótájuk beadványt tett ellenük.

    Grosjean 2021-ben nyergelt át az F1-ből az IndyCarba, ahol eddig három szezont töltött, ebből kettőt Andretti csapatánál. Győzelmet itt sem szerzett, dobogós eredményből összesen hatot jegyzett. Noha biztatóan kezdte a 2023-as évet, egy ideje már sejthető volt, hogy a következő szezontól nem marad az Andretti csapatnál, és a per ehhez köthető.

    A felek a szakítás óta kevés nyilatkozatot tettek egymásról, Grosjean egy rövid közleményben a perindítás ténye mellett azt közölte, „élvezte a munkát a csapattal és büszke a közös sikereikre”, ugyanakkor csalódását fejezte ki, amiért nem maradhat velük 2024-re.

    Az IndyCarban nem ez az egyetlen F1-es kötődésű aktuális per, a McLaren egy felbontott megállapodás miatt Álex Palou ellen indított keresetet.

    Az egyik visszautasított pályázó elképzelhetetlennek tartja Andretti „bukását”

  • Óriásit léphet az F1 felé a Mercedes egyik juniorja, Wolff azonban még szkeptikus

    Óriásit léphet az F1 felé a Mercedes egyik juniorja, Wolff azonban még szkeptikus

    Toto Wolff mindenképpen megvárná a Formula Regional Championship végét, mielőtt azon kezdenének el gondolkodni, hogy ott versenyző Andrea Kimi Antonellit a Formula 3 kihagyásával egyből a Formula 2-be viszik.

    A 17 éves olasz szupertehetség jövője kapcsán rengeteg téma kering, és most egy olyan lehetőség is felmerült, hogy a szóban forgó sorozat befejezését követően, egy igen fontos alsóbb kategóriát kihagyva rögtön a Formula 2-ben folytathatná.

    Antonelli jelen pillanatban újonc pilótaként vezeti a FRECA tabelláját 4 hétvégével a sorozat vége előtt. Habár egy ilyen lehetőség komoly mértékben beindíthatná a fiatal olasz karrierjét és emellett óriási motivációt is adhatna a számára, Wolff még nem biztos ebben, mert a juniorjának karrierjét tartja szem előtt, és el szeretné kerülni azt, hogy túl nagy legyen a felhajtás körülötte.

    Már most tinilányok ugrálják körbe az „új Kimit”, aki csak örül, ha Räikkönen rajongói is szurkolnak neki

    „Reméljük, hogy Andrea egy nagyszerű karriert futhat majd be – nyilatkozta a Mercedes csapatfőnöke az Olasz Nagydíj helyszínén, Monzában. – Azonban mindig fennáll a veszélye annak, hogy ha túl nagy felhajtás alakul ki egy pilóta körül, akkor nem marad elég szabad levegő a számára, ami miatt nem fog tudni érvényesülni.”

    „Andrea most a FRECA-ban van, a Formula 4-et meggyőzően dominálta tavaly. Most ott is eredményes, és már a gokartban is képes volt megnyerni a legfontosabb bajnoki címeket. Először meg kell néznünk, hogy a FRECA-ban milyen eredményt fog elérni, és ezt követően ülünk majd le vele, és az édesapjával, hogy megbeszéljük, mi legyen a karrierje következő állomása. Nagyon örülök annak, hogy van nálunk egy ilyen tehetséges olasz versenyző.”

    Antonelli még 2018-ban csatlakozott a Mercedeshez, amikor még csak gokartozott. Ezt követően jött a kifejezetten domináns az ADAC és az olasz F4-es bajnoki cím, ahol a 20 futamból 13-at tudott megnyerni. A tél folyamán pedig a közel keleti FRECA-t is megnyerte, ahol olyan tehetségeket tudott felülmúlni, mint Dino Beganovic, Arthur Leclerc vagy éppen Sebastian Montoya.

    Ha az olasz szupertehetség jövőre még nem is az F2-ben lesz, hanem a ranglétrát követve az F3 lesz a következő lépése, akkor is ki lehet jelenteni, hogy egy nagy karrier előtt állhat.

  • A McLaren hiú ábrándba csalta pilótáját, ezért tört ki botrány vele

    A McLaren hiú ábrándba csalta pilótáját, ezért tört ki botrány vele

    A McLaren vezetési lehetőséget adott F1-es autóval a spanyol Álex Palounak és felcsillantotta előtte a reményt, hogy esetleg átkerülhet a világbajnokságba, de a pilóta úgy látta, erre nincs garancia, ezért inkább hátat fordított nekik.

    Az IndyCarban nagy botrányt kavart, hogy az immár kétszeres bajnok Palou kihátrált a McLarennel kötött szerződéséből és marad eddigi csapatánál. Előzetes egyezséget azért kötött a McLaren IndyCar-gárdájával, mert úgy látta, ezen keresztül talán jegyet válthat az F1-be, de végül úgy döntött, jobban jár, ha nem hagyja el a Chip Ganassi Racinget.

    „Ha visszakeresik az interjúimat, láthatják, hogy 2021-ig mindig azt állítottam, egyáltalán nem figyelek az F1-re. Ami igaz is volt, de fordult a kocka, miután 24 évesen megnyertem a bajnokságot [az IndyCarban]” – idézte az Autosport a magyarázatát, hogy miért lépett ki a McLarennel kötött megállapodásból.

    „Először nyertem nagy bajnokságban, és úgy voltam vele, miért ne próbálnám meg? Ha félre is siklanak a dolgok, visszajövök 27 évesen, még mindig nagyon fiatalon az IndyCarba, és utána folytathatom itt 11-15 évig.”

    https://500miles.hu/indycar/most-palou-vagy-a-mclaren-asta-el-magat-igazan

    „Kicsit kinyílt az ajtó [az F1-be] a McLarennél, ez lenyűgözött. Tesztelhettem az autójukat, a COTA pályán [Austinban] vezettem a szabadedzésen. Nagyszerű lehetőségnek tűnt, de semmi olyasmit sem mondtak, hogy állandó helyet kapok. 20 évesen talán vártam volna tovább, de már nem vagyok annyi, 26 éve vagyok.”

    Szerinte már csak nagyon csekély esélye lesz az F1-ben versenyezni, de ha mégis adódik, lecsapna rá. A McLaren egyébként beperelte őt szerződésszegésért.

    Palou iránt állítólag több csapat is érdeklődött az F1-ből, vagy legalábbis felmerült a neve a 2024-es szerződtetés kapcsán.

  • Balesetfesztivál és az eldőlt bajnoki cím – ez történt az F2 monzai főversenyén

    Balesetfesztivál és az eldőlt bajnoki cím – ez történt az F2 monzai főversenyén

    Izgalmas utolsóelőtti hétvégén van túl a Formula 2 mezőnye. Fordulatokban ezúttal sem volt hiány: rengeteg baleset történt a mezőnyben és egy szerencsétlen eseménynek köszönhetően Frederik Vesti bajnoki álmai szinte teljes mértékben elhalványultak.

    A Prema dán pilótája – aki a Mercedes pilótaakadémiájába tartozik – számára már a rajt után véget ért a verseny, miután Roman Stanek érthetetlen módon a falba terelte őt a Roggia sikán kijáratán a Lesmo 1 felé menet. Mivel Théo Pourchaire az élmezőnyben volt, ezért Vesti ezzel a kiesésével mondhatni elveszítette a bajnoki esélyeit, hiába áll a bajnokság 2. helyén, mert már csak egy óriási szerencse segíthetne rajta.

    A folytatásban Arthur Leclerc csúnyán elfékezte magát, és nagy sebességgel vágódott az első sikán bukóterébe. A monacói fiatal idei teljesítménye egy óriási csalódás, és ezen az állapoton a monzai hétvégén sem tudott javítani.

    A második újraindítást követően történt a futam legnagyobb balesete: Zane Maloney és Roy Nissany a célegyenesben ütközött egymásnak, aminek következtében a barbadosi származású pilóta autója nagy sebességgel vágódott bele a betonfalba. Nagy szerencsére Maloney sértetlenül szállt ki az autójából, de Nissany Spa után ismét nagyot hibázott. Akkor Leclerc-t forgatta meg az Eau Rouge-ban.

    A futam záró szakaszában pedig Kush Maini és Jak Crawford akadt össze egymással a Curva Grandéban, miután az amerikai pilóta nem hagyott elég helyett maga mellett. Maini első szárnya az autója alá ragadt, Crawford pedig defektet kapott, így mindketten elestek a pontszerzés lehetőségétől.

    A futamot végül Oliver Bearman nyerte meg, és Pourchaire a 2. helyével már félig megfoghatja a bajnoki trófeát. Már csak egy hétvége van hátra az F2 idei kiírásából, és a francia fiatal 25 pontos előnnyel vezeti az egyéni bajnokságot Vesti előtt. Egy hétvégén pedig 39 pont szerezhető, ami azt jelenti, hogy a Sauber akadémiáját erősítő Pourchaire-nek már 14 pont is elég a bajnoki korona megszerzéséhez.

  • Már az utolsó versenyek előtt eldőlt az F3-as bajnoki cím sorsa

    Már az utolsó versenyek előtt eldőlt az F3-as bajnoki cím sorsa

    Gabriel Bortoleto számára csak az idő kérdése volt, hogy mikor szerzi meg a Formula 3 2023-as kiírásának bajnoki címét. A Trident brazil fiatalja már a sorozat utolsó hétvégéjének időmérőjét követően behozhatatlan előnyre tett szert versenytársaival szemben.

    Bortoleto 38 pontos előnnyel utazhatott Monzában, ahol az idei Formula 3 utolsó versenyhétvégéjét rendezik meg. Mivel egy F3 versenyhétvégén maximum 39 pont szerezhető, ezért a közvetlen rivális Paul Aronnak kellett volna nyerni az időmérőt, hogy az ott megszerzett 4 ponttal életben tartsa a bajnoki esélyeit.

    Alonso brazil neveltje lehet a Formula 3 idei bajnoka

    A Mercedes észt fiatalja minden tőle telhetőt megtett ennek érdekében, de végül csak a 3. helyet érte el, durván másfél tizedmásodperccel lemaradva a pole-t megszerző Oliver Göethétől. Rajta kívül még Pepe Marti maradhatott volna harcban a bajnoki címért, de ő csak a 16. pozíciót szerezte meg, így az 5. helyen rangsorolt Bortoleto lett a bajnok.

    „Most már végre az FIA Formula 3 bajnokának mondhatom magam” – nyilatkozta az örömmámorban úszó Bortoleto a kvalifikációt követően. – Mindezt az újonc szezonomban tudtam elérnem. Mindenki itt van a családomból a helyszínen, szóval ez egy nagyon különleges pillanat a számomra, hogy itt Monzában válhattam bajnokká.”

    „Nagyon boldog vagyok, nem is igazán tudok mit mondani. Köszönöm azoknak, akik támogattak az idei évben, különösen a brazil szurkolóknak. Nyomjuk tovább!”

  • Úgy építették az új F2-es autót, hogy a nők is el tudják vezetni

    Úgy építették az új F2-es autót, hogy a nők is el tudják vezetni

    Monzában bemutatta új versenyautóját a Forma-2, amit 2024-től használ majd a sorozat. Kialakításánál több területen is figyelembe vették, hogy hölgyversenyzőknek se okozzon leküzdhetetlen fizikai megterhelést, így például könnyebben forgatható a kormány.

    Az F2 a jelenlegi karosszériát 2018 óta használja, és a most bemutatott konstrukcióval is legalább három évre terveznek. Az autó azon felül, hogy külsőre is szemmel láthatóan átalakult – több idomát tekintve is közeledve az F1-esekhez –, technikailag olyan újításokat is tartalmaz, amelyek lehetővé teszik, hogy különböző fizikai képességekkel rendelkező versenyzők is el tudják vezetni azokat.

    Az F2 ügyvezetője, Bruno Michel készséggel elismerte, hogy ezzel a lépéssel a női versenyzők számára szeretnék megkönnyíteni az autósportok ranglétráján való lépdelést, összhangban a Forma-1 céljaival, hiszen a királykategória is nagy lépéseket tett az utóbbi években afelé, hogy a gyengébbik nem tagjai számára is megkönnyítse az utat a legrangosabb együléses kategória felé.

    Az F1 47 éve vár arra, hogy újra női pilótája legyen. Eddig mindössze ketten, Maria Teresa de Filippis 1958-ban, illetve Lella Lombardi 1975-ben és 76-ban versenyeztek az F1-ben, ám ami még aggasztóbb, hogy a GP2/F2 2005-ös létezése óta az F1 előtti utolsó lépcsőfokot is csak egyetlen hölgy, Tatiana Carderón érte el, és ő is pontszerzés nélkül zárta 29 versenyét.

    „Kulcsfontosságú tényező volt a fejlesztések során, hogy az autó által támasztott követelmények, legyen szó a kormányozásról vagy a fékezésről, mindenféle versenyző számára teljesíthetőek legyenek” – idézi a The Race Michelt.

    „Az FIA előállt számokkal azt illetően, hogy a kormányzásnak mekkora erőfeszítést kell igénybe vennie, mi pedig módosítottuk a felfüggesztés geometriáját annak érdekében, hogy teljesítsük ezt. Ezek után úgy gondoljuk, hogy kormányszervóra továbbra sincs szükség.” Michel ezt arra reagálva mondta, hogy hölgyversenyzők részéről felmerült a kérés a szervó beépítésére, ami megkönnyítené a vezetést. Ennek az ügynek az egyik szószólója a tavaly megszűnt W Series mindhárom szezonját dobogós helyen záró Alice Powell volt.

    További módosítások is történtek, amelyek a női testalkat szükségleteit is figyelebe vették. Ilyen az, hogy a pilótafülkét akár 150 cm-es magasságú versenyzők számára is kényelmessé tették, vagy hogy kormány markolatai vékonyabbak lettek a kisebb kézzel rendelkező pilóták érdekében.

    Calderón segédkezett az autó tesztelése során, s mint Michel elárulta, 2021 novemberében és 2022 szeptemberében kollektív tesztet is rendeztek F3-as autókban női pilóták számára, hogy minél több visszajelzést begyűjtsenek. A cél ugyanis az, hogy az F2-es autóban foganatosított változásokat a formaautós piramis minden kategóriájába beépítsék a jövőben.

    Michel elmondása szerint egyes hölgyversenyzők a fékezéshez szükséges erőkifejtés nagyságára is panaszkodtak hátráltató tényezőként. Ezt egyelőre nem változtatták meg, ám úgy építették meg a jelenlegi autót, hogy a későbbiekben akár ez is egységesen módosítható legyen.

    Jelenleg az FIA formaautós ranglétráján legmagasabban járó női versenyző a német Sophia Flörsch, aki nemrég szerezte meg első pontjait az F3-ban.

  • A Red Bull még a létezését is törölte, de ő visszatér az autóversenyzés világába

    A Red Bull még a létezését is törölte, de ő visszatér az autóversenyzés világába

    Az észt Jüri Vips egészen tavalyig a bikások utánpótlásának tagja volt, azonban nem a gyenge teljesítménye, hanem egy szerencsétlen elszólás és rasszista kifejezés miatt kellett távoznia a Red Bull kötelékéből. Most az IndyCar-ban kapott szerződést.

    A Red Bull tartalékpilótájaként is dolgozó, az utoljára az F2-ben versenyző Vips tavaly júniusban egy lövöldözős videojáték streamelése közben használt illetlen kifejezést, amit balszerencséjére rögzítettek, és a közösségi médiában futótűzként terjedő felvétel hatására a Red Bullnak nem maradt más választása, mint megválni tőle.

    Az autóversenyzői karrierjét csak most folytathatja, méghozzá teljesen új közegben, az Egyesült Államokban, ugyanis az IndyCar egyik csapata, a Rahal Letterman Lanigan Racing leigazolta a szezon utolsó két futamára. Itt a gyengén szereplő Jack Harvey menesztésével szabadult fel egy hely, amit az istálló az év utolsó oválfutamán a tapasztalt Conor Daly-nek adott, de már a jövőbeli opciókat is felmérve Vips kap lehetőséget Portland-ben és Monterey-ben.

    Új IndyCar-csapatánál egyébként már tesztelt korábban az észt pilóta, az idény elején eleve őt nevezték volna be Harvey helyére, ha utóbbi nem épül fel egy sérülésből.

    Meglepő módon de Vries még idén visszatérhet a Red Bull kötelékébe

    Egész évben nem vezettem, így nagy elvárásaim vannak, és várom a lehetőséget, hogy újra vezethessek. 2022 végén már teszteltünk Sebringben, és úgy éreztem, a helyemen vagyok a csapatban, mindenkivel kijöttem, és tetszett a légkör – nyilatkozta Vips a The Race-nek. – Bobby [Rahal] sokszor biztosított második esélyt, és köszönöm, hogy ezúttal rám esett választása. Remélem, sikerül eredménnyel meghálálnom ezt neki Mike [Lanigan-nek] és az egész csapatnak.”

    Vips két szezont töltött az F2-ben, összesen három győzelmet szerezve előbb a 6., majd a 11. lett az összetettben, így azért valószínű, hogy a Red Bull amúgy sem tartott volna már sokáig igényt a szolgálatára. Sokáig egyébként az AlphaTaurinál a Holland Nagydíjon kényszerűségből debütáló Liam Lawson-nal mozgott együtt a pályafutása.

    Az viszont egészen döbbenetes, hogy a csapat próbált eltüntetni az archívumából mindent, ami hozzá köthető: a sajtó- és fotóoldalon a „Vips” keresési kifejezésre olyan fényképek bukkannak fel találatként, amin VIP-vendégek szerepelnek a „VIPs” kulcsszóval, az észt versenyzőnek híre-nyoma sincs, pedig a 2022-es Spanyol Nagydíj első szabadedzésén vezette is a Red Bull autóját, a fiatal tehetségek számára kiírt évi két kötelező alkalom egyikeként.

    Ráadásul a hivatkozott oldalon elérhető legalább egy-két fotó olyan pilótákról, akiktől már sok éve megvált a Red Bull, említhetjük például Sébastien Bourdais-t vagy Jaime Alguersuarit, vagy akár a szintén botrányba keveredő Dan Ticktumot.