Kategória: Formula Sport

  • Idén először nem Leclerc szerezte meg a pole-t

    Idén először nem Leclerc szerezte meg a pole-t

    Idén első alkalommal fordult elő, hogy nem a Prema Racing versenyzője, Charles Leclerc szerezte meg a pole pozíciót a Forma-2-es sorozatban.

    Nobuharu Matsushita volt az, aki véget vetett Leclerc szenzációs sorozatának és megszerezte GP2-es/F2-es pályafutása első pole pozícióját. A Honda által támogatott japán versenyző mögött – kevesebb mint egy tizedes hátránnyal –  a McLaren pártfogoltja, a nemrégiben csapatot váltó Nyck de Vries végzett. A top 3-ba még Louis Deletraz fért be, aki éppen de Vries helyére érkezett a Rapax csapathoz.

    A bajnoki éllovas Leclerc csak a hetedik pozícióból várhatja a piros lámpák kialvását, bajnoki riválisa, Oliver Rowland pedig még hátrébbról, a 13. helyről rajtolhat majd.

    Rowland finoman szólva sem volt elégedett: „Ez a legrosszabb autó, amit valaha vezettem” – mondta csapatának a rádión.

    Nem volt zökkenőmentes a fiatalok időmérő edzése: kétszer is szükség volt a piros zászlóra.

    Első ízben a Trident maláj versenyzője, Nabil Jeffri csúszott ki a Rettifilo sikánnál, ami a kvalifikáció végét jelentette számára.

    Másodjára Santino Ferrucci Tridentje miatt kellett megszakítani az edzést: a  hátsó felfüggesztés adta meg magát, az amerikai versenyző pedig a pályán parkolta le versenyautóját.

    1. Nobuharu Matsushita ART Grand Prix 1:30.982 Int.
    2. Nyck de Vries Racing Engineering 1:31.071 0.089
    3. Louis Deletraz Rapax 1:31.239 0.257
    4. Artem Markelov RUSSIAN TIME 1:31.266 0.284
    5. Roberto Merhi Rapax 1:31.323 0.341
    6. Jordan King MP Motorsport 1:31.355 0.373
    7. Charles Leclerc Prema Racing 1:31.378 0.396
    8. Antonio Fuoco Prema Racing 1:31.426 0.444
    9. Santino Ferrucci Trident 1:31.482 0.500
    10. Alexander Albon ART Grand Prix 1:31.511 0.529
    11. Luca Ghiotto RUSSIAN TIME 1:31.529 0.547
    12. Sergio Sette Camara MP Motorsport 1:31.653 0.671
    13. Oliver Rowland DAMS 1:31.711 0.729
    14. Nicholas Latifi DAMS 1:31.747 0.765
    15. Norman Nato Pertamina Arden 1:31.772 0.790
    16. Ralph Boschung Campos Racing 1:31.878 0.896
    17. Gustav Malja Racing Engineering 1:31.942 0.960
    18. Sean Gelael Pertamina Arden 1:32.171 1.189
    19. Robert Vișoiu Campos Racing 1:32.267 1.285
    20. Nabil Jeffri Trident 1:32.373 1.391

     

  • A GP3-at egy standardizált F3 váltja

    A GP3-at egy standardizált F3 váltja

    Úgy fest, 2019-től az F3 váltja a jelenlegi GP3-at, teljessé téve ezzel az FIA juniorlétráját.

    Az Autosport értesülései szerint az FIA egy szabványautós F3-as sorozatot szeretne az F2 mellé az F1-es hétvégékre, amely lényegében a jelenlegi GP3-as és F3 Euro-sorozatok összevonása lenne és International F3 néven futna. Ezzel egyidőben zajlanak a munkálatok egy Regional F3 nevezetű alsóbb széria bevezetésén is, amely az F3-as szint alatt helyezkedne el és a jelenleg létező F3 Lightsot váltaná. Az FIA-nak nem titkolt célja, hogy a MotoGP/Moto2/Moto3 analógiájára akarja felépíteni saját nevelőpiramisát.

    „Pontosan ezt célozzuk meg” – nyilatkozta Charlie Whiting az FIA képviseletében. „Az F1/F2 része már megvan a létrának, és remélhetőleg az egész koncepció teljessé válik az F3 2019-es bevezetésével.”

    Az F3-as széria aktuális csapatai nemrégiben egy pozitív hangulatú megbeszélésen vettek részt Whitinggal Genfben, ahol megvitatták a kategória jövőjét illető fontosabb kérdéseket, többek között a mezőny nagyságát, amely egyelőre úgy tűnik, 27 autóból (kilenc háromautós csapatból) fog állni. Ezután az FIA Együléses Bizottságának Technikai Munkacsoportja is ülésezett, ahol az újdonsült International F3-as autó paramétereit kezdték el kidolgozni. A kasztni gyártása tenderre lesz bocsátva, és elektronikával együtt nagyságrendileg 110.000 euróba fog kerülni (hasonlóan a jelenlegi Dallara-kasztnihoz, amelyért 116.000 eurót kell kipengetni, noha elektronika nélkül). A motorteljesítmény jelentősen megugrik majd, 230 lóerőről 300-ra, amely többek között a halo miatti 70 kg-os súlytöbblet ellensúlyozását célozza meg az erősebb és nehezebb monocoque-kal, a nagyobb váltóval, hajtáslánccal és fékekkel egyetemben.

    A Regional F3 hasonló koncepció alapján épül majd, természetesen a nagytestvérhez képesti egyszerűsített aerodinamikával, felfüggesztéssel és lengéscsillapítókkal. Az autó ennek megfelelően jócskán kevesebbe, mintegy 70-75.000 euróba kerül majd, és körülbelül 250-280 lóerő leadására lesz képes.

    Az európai szérián kívül csak a japán F3-as bajnokság felel meg az FIA szabályainak, ők azonban minden valószínűség szerint legalább 2020-ig megtartják a jelenleg is érvényben lévő szabályzatot, illetve az Euroformula Open (a fentebb említett Dallara-kasztni, de külön Toyota-motor) sem ragaszkodik nagyon az új szabálykönyv adoptálásához.

    Az International F3 megalakítása azonban nem lesz zökkenőmentes, Gerhard Berger – a DTM és a jelenlegi F3 elnöke – ugyanis kész sorozata védelmében feléleszteni az F3 Euro Seriest, amely rivális szériaként funkcionálna az FIA-féle F3 mellett a most érvényben lévő előírások megtartásával.

  • Az FIA 2018-ra a Formula 2-ben is bevezeti a Halot

    Az FIA 2018-ra a Formula 2-ben is bevezeti a Halot

    A Formula 2 lesz a következő széria, ahol a biztonsági elemet, a Halot kötelezően fel kell majd szerelni az autókra. A motorsport irányító testülete 2018-ra jelölte ki a dátumot, a fejvédő rendszer bevezetésére és arra törekszik, hogy a nevelő szériákba is minél előbb eljusson a fejlesztés. A Formula 2 monzai hétvégéjén tesztelni fogják a jövő évi autót a Pirellinek, emellett a gépet egy haloval is ellátják majd. Ez azonban csak egy átmeneti változat lesz, ugyanis a homologizációs eljárások miatt ez még sokat fog változni.

    „Mindig úgy gondoltuk, hogy minden fejlesztést először a Forma-1-ben kell bevezetnünk. Itt vannak jelen komoly K+F tevékenységek, innen tudunk lefelé is menni a kisebb szériákba.”- mondta Mekies a RACER-nek.

    „ Aztán megcsináljuk azt, amit más kategóriában jelen esetben a Forma-1-ben már bevezettek és elkezdjük azt fejleszteni és 2-3 év alatt bekerül az adott szériába. Ez lehetővé teszi, hogy a költségeket kézben tartsuk és tovább tudjuk figyelni a trendek alakulását, így mindenre készen álljunk. Sok szempontból komoly kihívás ez.”- tette hozzá Mekies.

    „Az FIA elnöke Jean Todt komoly erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy a Halot minél előbb bevezessük, ugyanis elmondása szerint nem volt rajtunk semmilyen nyomás, hogy a nagyfiúkat (Forma-1-es pilóták) jobban védjük, mint az alacsonyabb kategóriás társaikat: „Ezért igyekszünk a lehető leggyorsabban bevezetni a rendszert.”

  • Újabb Red Bullos a GP3-ban

    Újabb Red Bullos a GP3-ban

    Miközben Niko Karinak már kifelé áll a szekere Red Bull Junior Team-es Daniel Ticktum az utolsó három fordulóra előléphet GP3-as versenyzővé a DAMS csapattal. A 18 éves versenyző eddig Formula Renault 2.0-ban versenyzett, ahol jelenleg hetedik a bajnokságban.

    Ticktum Matthieu Vaxivière-t helyettesíti majd a GP3-ban, mivel ő a WEC-ben áll majd rajthoz a TDS Racinggel.

  • Bemutatkozott a 2018-as Forma-2-es autó

    Bemutatkozott a 2018-as Forma-2-es autó

    Néhány perccel ezelőtt Monzában, a hétvégi Olasz Nagydíj helyszínén mutatták be a Forma-1 előszobájának nevezett sorozat, a Formula 2 2018-as szezonra tervezett prototípusát.

    Ahogy a képen látható, nem csak a Forma-1-ben, de a Forma-2-ben is bemutatkozik a Halo fejvédő rendszer.

    Az F2 2018 kódnevű versenyautót 3,4 literes, 620 lóerós turbómotor hajtja, 8750-es fordulatszám mellett. Ez egyben azt is jelenti, hogy a sorozat búcsút int a 2011-től használatos 4 literes V8-as erőforrástól.

    A Dallara által fejlesztett kaszni  néhány mérete is változott a korábbihoz képest: 159 mm-rel hosszab, valamint 32 kg-mal nehezebb az új autó, változatlan tengelyhossz mellett.

    https://www.facebook.com/fia/videos/1614275055269783/

     

    Formula 2, új autó, halo

    F2, Forma-2, Formula 2

  • A Red Bull kirakja finn versenyzőjét a junior teamből

    A Red Bull kirakja finn versenyzőjét a junior teamből

    A Red Bullnak van talán a legjobb versenyző-nevelő programja, ám ha valaki bekerül a Red Bull Junior Team-be, az nem jelent automatikus belépőt a Forma-1-be. Ha az alacsonyabb szériákban nem hozzák a Red Bulltól elvárt eredményt a tanoncok, Helmut Marko kirakja őket a programból. Így történt ez többek között Stefano Colettivel, Brendon Hartley-val, António Félix da Costával, vagy épp Beitske Visserrel is.

    „Az olyan tehetségek, mint Verstappen, vagy Vettel, vagy Ricciardo, nem jönnek minden évben.” – mondta a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner.

    A jelenlegi junior team-esek közül pedig most a 17 éves finn, Niko Kari lett figyelmeztetve, hogy kapja össze magát. Kari tavaly F3-ban a 10. helyen zárt, már ekkor szólt neki a Red Bull, hogy ez kevés lesz. Idén GP3-ba ültették a Horner-féle Arden csapatba, s jelenleg a 10. a bajnokságban, így az energiaitalosok továbbra sem túl elégedettek vele.

    „A szezon végéig dolgozunk vele. A teljesítménye nem volt olyan, amilyet vártunk tőle.” – mondta a Helmut Marko a finn C More-nak, Spában.

  • F2: Sette Camara nyert, Matsushita hatalmasat bukott

    F2: Sette Camara nyert, Matsushita hatalmasat bukott

    Sergio Sette Camara karrierjének első Forma-2-es futamgyőzelmét szerezte a Belga Nagydíj sprintversenyén.

    Ahogy arról korábban beszámoltunk, Charles Leclercet és Olivier Rowlandot is kizárták az első versenyről, így a bajnoki pontverseny első két helyezettje az utolsó sorból kezdhette meg a vasárnapi futamot.

    Különösebb kalamajka nélkül sikerült elrajtolniuk: Sette Camara, Nyck de Vries és Rowland rajtját érdemes kiemelni – mindhárman nagyszerűen kapták el a piros lámpák kialvásának pillanatát.

    Sette Camara már az első kanyarban átvette a vezetést, nem sokkal később de Vries is megelőzte a pole pozícióból induló Norman Natót.

    A 15. körben Nobuharu Matsushita, a Honda fiatal versenyzője szenvedett hatalmas balesetet a Raidillon kanyarban, ám szerencsére saját lábán szált ki összetört autójából.

    Természetesen pályára kellett küldeni a Safety Cart és amögött fejezték be a versenyt, így a sorrend sem változott.

    Sette Camara mellett a csapatot váltó McLaren junior de Vries és Luca Ghiotto álhatott fel a dobogóra.

    Charles Leclerc az ötödik, Oliver Rowland pedig az egy pontot érő nyolcadik helyen végzett.

    A Forma-2-es sorozat egy hét múlva Olaszországban, a monzai versenypályán folytatódik.

  • Leclercet és Rowlandot is kizárták az F2 főversenyéről

    Leclercet és Rowlandot is kizárták az F2 főversenyéről

    A Forma-2 spái főversenyét domináló Ferrari junior Charles Leclercet és bajnoki riválisát, Oliver Rowlandot is kizárták a Forma-1 előszobájának tartott sorozat szombati főversenyéből.

    Az ok: mindkét versenyző autóján túlzott mértékben kopott a padlólemezen lévő középső, ún. kopórész.

    „Mindkét autót alávetettük a szokásos verseny utáni ellenőrzésnek, amikor felfigyeltünk a jelenségre” – áll a közleményben.

    „A kopórészt leszereltük az autókról és méréseknek vetettük alá, ami megmutatta, hogy vastagsága a megengedett határ alatt volt.”

    A két bajnoki rivális kizárásával a Russian Time istálló kettős győzelmet ünnepelhetett Artem Markelovhoz, Luca Ghiotto sorrendben.

    A kizárások után harmdik helyen Leclerc csapattársa, Antonio Fuoco végzett.

    Rowland egyébként egy további büntetést is kapott még a verseny után: a főverseny utolsó körének utolsó kanyarjában vívott hatalmas harcot Markelovval, ám Rowland leterelte a pályáról az oroszt, míg Markelov a bukótérből visszatérve előzte meg a britet.

    Mindkettejüket öt másodperces időbüntetéssel sújtották: Rowland egy másik versenyző kiszorításáért, Markelov pedig pályán kívüli előzésért.

    A bajnoki pontversenyt még így is nagy előnnyel vezető Leclerc mindezek ellenére sem szomorkodik: twitter bejegyzésében azt fontolgatta, talán túl komolyan vették, amikor a hungaroringi időmérőről való kizárása után azt mondta, hogy szeret utolsóként rajtolni.

     

  • Leclerc egy Sauber ülésben bízik

    Leclerc egy Sauber ülésben bízik

    A Ferrari-támogatott Formula 2-es bajnoki éllovas elmondta, szívesen debütálna jövőre a svájci csapattal az F1-ben.

    Leclerc miután bajnok lett a GP3-ban szériát váltott, idén pedig egyértelmű célja, hogy a Formula 2-ben is bajnokká avassák. Ehhez eddig minden tőle telhetőt meg is tett, hiszen idén már öt győzelem és hét pole áll a neve mellett, melyek segítségével már 54 pontos előnyt épített ki Oliver Rowland előtt.

    A fiatal pilóta formája egyértelműen hozzásegítheti őt ahhoz, hogy jövőre már a Forma-1-ben találja magát, a Ferrari azonban már megerősítette, mindkét pilótájával szerződést hosszabbított.

    Leclerc így a Saubert célozza meg, amely csapatfőnökének cseréje óta felbontotta szerződését a Hondával, és marad az olasz motorbeszállítónál.

    „Vártam, hogy Kimi még egy évet marad. Abszolút megérdemli, én pedig még fiatal vagyok.” – fogalmazott Leclerc. „Az pedig, hogy a Ferrarival debütáljak a Forma-1-ben, hatalmas ugrás lett volna. Remélem, hogy a Saubernél lesz egy üres hely, de meglátjuk, hogyan alakulnak a dolgok. Jelenleg minden erőmmel a Formula 2-re koncentrálok, és majd mérlegelem a lehetőségeim.”

  • Újabb Schumacher indult el az F1-be vezető úton

    Újabb Schumacher indult el az F1-be vezető úton

    Ralf Schumacher fia felkészült Formula 4-es debütálására.

    Nemcsak Michael Schumacher fia, Mick versenyez – ő az európai F3 szériában – hanem unokatestvére is apja nyomdokaiba lépne. David Schumacher a gokartot cseréli a német Formula 4-re.

    A 16 éves versenyző apja saját csapatában, az US Racing színeiben fog rajthoz állni 2018-ban.

    „Nagyon boldog vagyok, elégedett az első teszttel.” – fogalmazott David.