Kategória: Formula Sport

  • Az F1 bölcsőjében, legendás pályán zárja a szezon első felét Molnár Martin

    Az F1 bölcsőjében, legendás pályán zárja a szezon első felét Molnár Martin

    Ezúttal nincs pihenés, Molnár Martin a szezon egyetlen duplahétvégéjének második felvonásával zárja le az idény első felét a brit Forma–4-ben. A Virtuosi Racing magyar pilótája már várja, hogy a minden szempontból a Forma–1 hangulatát árasztó Silverstone-ban versenyezzen, ráadásul ugyanazon a körön, amelyen három héttel később a Brit Nagydíjat is rendezik.

    Mindössze egy héttel a thruxtoni negyedik forduló után a szezon féltávjához érkezik a brit Forma–4-es bajnokság, amelynek idei ötödik versenyhétvégéjét Anglia, egyben a világ egyik leghíresebb pályáján rendezik. Silverstone-t alighanem egyetlen autósport-kedvelőnek sem kell bemutatni: 1950. május 13-án – a később megszokottá vált vasárnap helyett szombaton – itt tartották a történelem első Forma–1-es futamát, amelyet Giuseppe Farina, a sportág történetének első világbajnoka nyert meg 2 óra 13 perc és 23 másodperc alatt. A versenyen azóta is egyedülálló módon a brit királyi család is tiszteletét tette.

    Molnár Martin először állhatott az újoncok dobogójának második fokára a brit F4-ben

    Silverstone a kezdeti évek után sokáig felváltva adott otthont a Forma–1-es Brit Nagydíjnak Aintreevel, majd Brands Hatch-el, de 1987 óta ez a verseny otthona. Hosszas terjedelemben lehetne sorolni, hogy milyen emlékezetes, az autósport történelmének szerves részét képező momentumok játszódtak le itt Max Verstappen és Lewis Hamilton 2021-es ütközésétől kezdve utóbbi 2008-as esős győzelmén át Michael Schumacher 1999-es lábtöréséig, 1998-as furcsa győzelméig, vagy 1995-ös, Damon Hill-lel történt ütközéséig.

    És persze nemcsak a gazdag történelem lengi körbe a pályát, hanem a jelenben is folyamatosan érezni az F1-es jelenlétet, hiszen 5 csapatnak is 45 km-en belül található a központja – az Aston Martinnak egyenesen a pálya bejáratában –, de a Williams (65 km) és a McLaren (124 km) főhadiszállása sincs nagyon messze. Amellett, hogy Silverstone-ban folyamatosan zajlik a motorsportos élet, időről időre a Brit Nagydíjon kívül is feltűnnek F1-es torpedók a pályán, hiszen a brit csapatok legtöbbje itt szokta bejáratni az új modellt, és forgatási napokon, valamint fiatal pilótákat tesztelve is rendszeresen birtokba veszik annak 5891 méter hosszú aszfaltcsíkját, vagy valamelyik rövidebb konfigurációt.

    Merthogy Silverstone-ban a Grand Prix-pálya mellett két kisebb körön is rendeznek versenyt – a National nyomvonalra a brit F4 is ellátogat majd szeptemberben –, ám most, a brit hosszú távú bajnokság betétfutamaként az F4-es mezőny is a leghosszabb, Forma–1-es futamokon is használt pályán csaphat össze.

    „Eléggé más lesz ez a pálya az eddigiekhez képest, mert egyiken sem voltak ekkora bukóterek, egyedül Donington hasonlít ebből a szempontból Silverstone-ra. Nemcsak a bukóterek, hanem maga a pálya is nagyon széles, ami jót tehet a versenyzésnek, szerintem lesznek izgalmas pillanatok, az egyenesekben a szélárnyékozás is nagy szerepet fog játszani, illetve számos előzési pont található a pályán” – összegezte Martin, hogy mi vár rá és a többi pilótára ezen a hétvégén.

    Molnár Martin, Virtuosi
    Fotó: Jakob Ebrey Photography

    Azért lehetnek persze hátulütői is annak, hogy a Grand Prix-pályát használja a mezőny. „Mivel nagyon hosszú, Forma–4-es autóval több mint 2 perc egy kör, ha baleset történik és jön a biztonsági autó, egyetlen mögötte megtett körrel is legalább 3 percet veszítünk majd a versenyidőből. Mivel a 20 perces futamokba amúgy sem fér bele sok kör, remélhetőleg minél kevesebb baleset lesz, hogy a lehető legtöbbet tudjunk versenyezni.”

    Mivel az idén ez az első – a másik Zandvoort lesz – olyan versenyhelyszíne a brit F4-nek, amelyen Forma–1-es futamot is rendeznek, óhatatlan felmerül az összehasonlítás a királykategóriával. Ez Martint is foglalkoztatja, de mint mondja, mintha két teljesen külön pályán mennének. „Nagyon más azért a Forma–4-es autókkal körözni Silverstone-ban. Remek példa erre a Copse-kanyar, amelyet az F1-esek gázelvétel nélkül, 300 km/órás tempóval vesznek be, mi pedig a lassabb tempó ellenére még egy kicsit fékezünk is. Úgyhogy a leszorítóerőben tapasztalható különbségek miatt össze sem lehet hasonlítani a két sorozatot. De ennek tudatában is érdekes menni a pályán, hiszen látjuk, hogy az F1-es autók milyen elképesztő tempót visznek át ezeken a kanyarokon.”

    „Emellett természetesen azt is érzékeljük az infrastruktúrában és egyéb dolgokban, hogy ez egy Grand Prix-pálya, de ezen az ember nem gondolkozik, hanem a saját feladatára koncentrál. De persze bizsergető érzés látni az Aston Martin F1-es csapatának gyárát meg kamionjait a pálya bejáratánál, és érezni, hogy az egész közeget átjárja a motorsport. Más érzés ebből a szempontból itt versenyezni.”

    Molnár Martin, Virtuosi
    Fotó: Jakob Ebrey Photography

    A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által működtetett Hungarian Motorsport Academy versenyzője a thruxtoni hétvégéről a jó időmérős tempót szeretné átmenteni Silverstone-ra, ahol folytatná remek sorozatát, hiszen az utóbbi négy versenyen egyaránt felállhatott az újoncok dobogójára, összesen pedig már 7 top 3-as helyezésnél tart az újonc értékelésben.

    Az 5. versenyhétvége menetrendje (magyar idő szerint):

    Péntek
    12:40 – 13:20: 1. szabadedzés
    17:10 – 17:55: 2. szabadedzés

    Szombat
    10:30 – 10:50: időmérő edzés
    13:10 – 13:30: 1. futam

    Vasárnap
    12:15 – 12:35: 2. futam
    16:40 – 17:00: 3. futam

  • Egy versenyző 17 másodperc alatt kirakta a Rubik-kockát, társai zabálóversennyel próbáltak visszavágni

    Egy versenyző 17 másodperc alatt kirakta a Rubik-kockát, társai zabálóversennyel próbáltak visszavágni

    A Forma-3 idei éllovasa, Gabriele Mini bemutatta egy különleges képességét, társai pedig bizonyították, hogy bármilyen más feladatot is nehéz teljesíteni 17 másodperc alatt.

    Kifejezetten szórakoztató videókat készít terebélyes versenyzőállományának részvételével a juniorszériákban ténykedő Prema – így ha pilótáik ismertebbek lennének, bizonyosan ezek a tartalmak is virálisabbá válnának.

    A legújabb kihívás azzal kezdődött, hogy az olasz Mini, aki a monacói F3-as főverseny megnyerésével átvette a vezetést a tabellán, a kamera elé állt, előkapott egy Rubik-kockát, buzgó tekergetésbe kezdett, s néhány szempillantás alatt, 17 másodperc elteltével az asztalra dobta a minden oldalán különböző színben pompázó kockát.

    „Kihívlak titeket, hogy csináljatok meg valamit 17 másodperc alatt” – hangzott a 19 éves pilóta felhívása premás csapattársai felé.

    Magnussen nem akarja Bearmant dajkálni

    Mivel kicsi az esélye, hogy az F2-es, F3-as, F4-es és F1 Academy-s pilóták közül bárki más ugyanilyen profizmussal tekergetné ezt a magyar találmányt, a Prema különböző feladatokkal készült: nyakkendőkötés, hajfonat készítése kötélen, a mesekarakter Wally megtalálása egy kifürkészhetetlen grafikán, illetve egy zsemle felfalása közül választhatott a többi versenyző. A lényeg az volt, hogy 17 másodperc alatt teljesítsék. Egy matematikai feladat is ott hevert az asztalon, de annak megoldására nem vállalkozott senki.

    „Én 15 év alatt sem tudnám megcsinálni” – mondta a már F1-es debütálásán is túllévő Oliver Bearman, aki végül a nyakkendőkötés mellett tette le a garast, s azon kevesek közé tartozott, akinek sikerült teljesítenie az általa választott kihívást a megadott időkereten belül.

    Többek számára is a péksütemény gyors bekebelezése tűnt a legegyszerűbbnek, így sportolóktól felettébb ritkán látható jelenetek szemtanúi lehettünk, amikor autóversenyzők próbálták a fejükbe tömni, gyorsan megrágni és lenyelni az ételt. Ami nem volt olyan könnyű, mint amilyennek az F3-as Arvid Lindblad, valamint az F4-es Tomass Štolcermanis és Dion Gowda gondolták.

    Doriane Pin pedig valószínűleg még most is Wallyt keresné, ha három és fél perc után nem kapott volna segítséget…

  • Molnár Martin először állhatott az újoncok dobogójának második fokára a brit F4-ben

    Molnár Martin először állhatott az újoncok dobogójának második fokára a brit F4-ben

    Küzdelmes hétvégét teljesített Molnár Martin a brit Forma–4-es bajnokság idei negyedik fordulójában, azonban az eredmények szempontjából kedvezően alakult számára a thruxtoni hétvége.

    Három futam, három újoncdobogó Molnár Martin mérlege a brit Forma–4 idei negyedik hétvégéjén, Thruxtonban. A Virtuosi Racing magyar versenyzője ráadásul pályafutása során első alkalommal ízlelhette meg, milyen a dobogó második fokára állni, a hétvége utolsó futamán ugyanis eddigi legjobb összetett eredményét elérve a második legjobb újonc lett. A 15 esztendős sportoló ennek köszönhetően feljött az újonc értékelésben a 3. helyre.

    Az ultragyors aszfaltcsíkon Martin idei legjobb időmérős szereplésével kezdte a hétvégét és a 9. időt autózta, aminek köszönhetően a fordított rajtrácsos második futamon a 4. rajtkockát foglalhatta el. Az első versenyen a 13. helyről indulva – itt az időmérőn elért második leggyorsabb körök számítanak – eddigi legjobb rajtját produkálta, amivel javított három helyet, ám messzire nem jutott, mert az egyik versenytársa kivágta a gumiját.

    Molnár Martin, Virtuosi Racing, Thruxton
    Martin 24-es rajtszámmal / Fotó: Jakob Ebrey Photography

    „Kicsit szerencsétlenül alakult az első futam. Miután az egyik versenyző fejtetőre állt, nem szakították félbe azonnal a versenyt, hanem csak beküldték a biztonsági autót. Én ekkor már defektes gumival haladtam, és a piros zászló megjelenésével esélyem nyílt volna büntetlenül kereket cserélni, de a pályabírók tévesen betereltek a bokszutcába, miközben a rajtrácsra kellett volna felsorakoznom. Egy pilótának ilyenkor nincs választási lehetősége, követni kell az instrukciókat, úgyhogy én is így tettem, viszont emiatt az újraindításnál csak a bokszutcából eredhettem a többiek után, majd az élmezőny tempóját autózva öt kör alatt utolértem az előttem levő bolyt, végül pedig előznöm is sikerült egyet. Utólag a versenyigazgató elismerte, hogy a pályabírók rosszul döntöttek, de már nem volt mit tenni” – összegzett a két vetélytársa utólagos kizárása miatt így is újoncdobogón és az újoncok között leggyorsabb körrel záró Martin.

    A második futamon a negyedik rajtkockából rajtolva esély kínálkozott arra, hogy a Virtuosi magyarja az élmezőnyben végezzen. Baleset miatt ezen a versenyen is kétszer rajtolt el a mezőny, Martin pedig hatalmas csatákat folytatott a riválisokkal, de a tempója nem volt az igazi, így hátraesett. Az újoncdobogó azonban ez alkalommal is összejött.

    „Én is hibáztam, a beállítás sem volt tökéletes, így nem tudtam azt a tempót autózni, amit vártam, úgyhogy minden összejött. Biztos, hogy lesz még olyan, hogy ennyire elölről fogok tudni rajtolni, akkor majd kihasználjuk a lehetőséget” – tekintett előre a magyar versenyző, aki a hétvége záró futamán idei eddigi legjobb eredményét elérve a 8. helyen végzett, ami az újoncok között a második pozíciót jelentette.

    Molnár Martin, Virtuosi Racing, Thruxton
    Megvan az első második helyért járó trófea / Fotó: Jakob Ebrey Photography

    „Sajnos az utolsó futam igencsak rövidre sikerült, mert eleve 15 percesre kurtították a sok csúszás miatt, ráadásul biztonsági autó mögül rajtoltunk, mert még szállították el a BTCC-futamon balesetet szenvedett autókat. Ezután jókat csatáztam, de aztán a versenyben vezető Deagen Fairclough kiesése miatt ismét beküldték a Safety Cart, és többet már nem is indították újra a versenyt.”

    A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által működtetett Hungarian Motorsport Academy versenyzője 117,5 pontjával az újoncok értékelésében a negyedikről előrelépett a harmadik helyre, és mindössze 2,5 pont a hátránya a második, 18,5 pont pedig az első helyezettel szemben.

    A brit F4 következő fordulóját június 14-től 16-ig rendezik Silverstone-ban.

  • Az Egyesült Királyság leggyorsabb pályáján versenyez Molnár Martin a hétvégén

    Az Egyesült Királyság leggyorsabb pályáján versenyez Molnár Martin a hétvégén

    Az idei negyedik versenyhétvégéjével folytatódik a brit Forma–4-es bajnokság, benne az eddigi fordulók során négyszer is az újoncok dobogójára álló Molnár Martinnal. A Virtuosi Racing magyar versenyzőjére és riválisaira nagy kihívás vár a szezon leggyorsabb helyszínén, Thruxtonban.

    Az idei leggyorsabb és könnyen lehet, hogy legizgalmasabb futamaival folytatódik a brit Forma–4-es bajnokság a Hampshire megyében, Southamptontól 50 km-re található Thruxtonban. Mint megannyi versenypálya Angliában, a mai formájában 3793 méter hosszú Thruxton Circuit is második világháborús repülőtérből jött létre, méghozzá olyanból, amely jelentős szerepet töltött be a normandiai partraszállásban, lévén innen is szálltak fel brit és amerikai ejtőernyősöket szállító repülőgépek.

    A háború után, 1950-ben először a motorversenyzők vették birtokba az addigra elhagyatott repteret, majd 1952-ben jöttek az autók is. Ekkor még a kifutók is a vonalvezetés részét képezték, de 1968-ra ezek kikerültek a nyomvonalból, amely elnyerte mai formáját, és kialakult a zömében gyors, sodrós kanyarokból álló kör. A hőskorban rendezett F2-es viadalokon olyan nevek is versenyeztek itt, mint a ketten összesen hat Forma–1-es világbajnoki címig jutó Graham Hill és Jackie Stewart, illetve az F1 egyetlen posztumusz világbajnoka, Jochen Rindt, de az elmúlt évtizedekben számos későbbi Forma–1-es versenyző, illetve Martin mentora, egyben a MOTAM vezetője, Kiss Pál Tamás is megízlelhette, milyen a szigetország legtempósabb versenypályája.

    Megduplázta újoncdobogóinak számát Molnár Martin a brit F4-ben

    „Az egész pályán mindössze két féktáv található, miközben rendkívül tempós kanyarokon száguldunk át fékezés nélkül. Ezek között akadnak nehezebbek, de két kanyart kivéve azért végig padlógázzal megyünk. Hatalmas a szélárnyék szerepe, így izgalmas, előzésekkel tarkított futamokra van kilátás. A védekezés nehezebb lesz, mint a támadás, mert nagyon hosszú egyenes is van a pályában. A széliránytól is függ, de nemcsak a legnagyobb átlagsebességet, hanem a legnagyobb csúcssebességet is itt érjük el az idény során, a múlt heti teszten a 240 km/óra is megvolt” – jellemezte a versenyzőket több helyen bátorságpróba elé állító pályát Martin.

    „A két féktáv egyaránt nagyon nehéz, mert kanyarodás közben kell fékezni, és könnyű blokkolni az első gumit. Mivel durva az aszfalt, egyetlen elfékezésnek akkor a hatása, mint ha más pályán 5-6 alkalommal blokkolnánk a kereket. Erre vigyázni kell, mert így is hamar ki lehet nyírni a gumikat, úgyhogy a gumikezelés kiemelten fontos lesz” – mutatott rá a sikeres szereplés egyik kulcsára a Virtuosi versenyzője.

    „A nagyon durva aszfalt abból a szempontból egyébként előnyös, hogy egy kis esőtől még nem válik azonnal csúszóssá, ráadásul nem mindenhol egyforma a minősége, és a többszöri újraaszfaltozásnak, foltozásnak köszönhetően van olyan kanyar, ahol az új és a régi aszfalt váltja egymást a kanyar közepén. Esőben az új sokkal jobban csúszik, erre nagyon oda kell figyelni, különben könnyű nagy tempónál eldobni az autót.”

    Noha a katonai repteret 1946-ban bezárták, és kezdetben a kifutókat az autók és motorok vették birtokba, azóta ismét használatban van, ami további különlegességet csempész a thruxtoni versenyekbe.

    „Amellett, hogy ez a leggyorsabb pálya az idei naptárban, amiatt is különleges, mert egy működő reptér van a közepén. Vezetés közben persze nem erre figyelünk, de amikor az ember jókor van jó helyen, a feje fölött, vagy nem sokkal előtte suhannak el a le- és felszálló gépek, és ezt ilyenkor azért észrevesszük” – számolt be a teszten szerzett tapasztalatairól Martin.

    A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által működtetett Hungarian Motorsport Academy versenyzője az első három forduló során négyszer végzett dobogón az újoncok értékelésében, így természetesen Thruxtonban is ez a cél amellett, hogy az összetettben is a pontszerzésre és a minél előkelőbb pozíció kiharcolására törekszik.

    A 4. versenyhétvége menetrendje (magyar idő szerint):

    Péntek
    11:40 – 12:30: 1. szabadedzés
    15:20 – 16:10: 2. szabadedzés

    Szombat
    12:05 – 12:25: időmérő edzés
    17:30 – 17:50: 1. futam

    Vasárnap
    14:00 – 14:20: 2. futam
    17:30 – 17:50: 3. futam

  • Halálosan megfenyegették a McLarennél versenyző F2-es címvédőt

    Halálosan megfenyegették a McLarennél versenyző F2-es címvédőt

    Théo Pourchaire a Sauber akadémistájaként jelenleg a McLaren IndyCar csapatában versenyzik, és a legutóbbi futamon elkövetett hibája után halálos fenyegetéseket kapott.

    Detroitban Pourchaire az egyik újraindításnál optimistán megpróbált bebújni az argentin Agustin Canapino mellé, de amikor észrevette, hogy ez nem fog sikerülni, már nem tudta megfogni az autóját, nekikoccant riválisának. Ezért meg is büntették, ám ezzel nem ért véget az ügy, mert a Forma-2 címvédőjét a virtuális térben is durván megtalálták (vélhetően Canapino hívei).

    „Szomorú vagyok, hogy sok halálos fenyegetést kaptam az elmúlt huszonnégy órában, amiért részese voltam egy kisebb ütközésnek a detroiti versenyen. Remélem, mindenki megérti, hogy mindannyian emberek vagyunk, akik hibázunk. Az viszont nem normális, hogy online zaklatnak. Legyünk kedvesek egymással, légyszi” – írta Pourchaire az X/Twitter felületen.

    A McLaren és a Hollinger Juncos csapat (utóbbi az ütközésben vétlen Canapino csapata) közös közleményben hívta fel a szurkolók figyelmét a helyes viselkedésre.

    „A közösségi média lehetővé teszi, hogy kapcsolatba lépjünk a rajongóinkkal világszerte, de fontos, hogy mindezt tisztelettel és biztonságos közegben tegyük. A zaklatás vagy diszkrimináció semmilyen formáját sem tűrjük, akik ilyesmit csinálnak, azokat nem fogadjuk örömmel az online közösségünkben, és kitiltjuk őket onnan” – jelentették ki.

    Érdekesség, hogy az X/Twitter felületén a hírek szerint Canapino lájkolt egy bejegyzést, aminek a szlogenje a “Callum Pourchaire” volt: Canapinot korábbi csapattársát, Callum Ilottot tavaly szintén halálosan megfenyegették, amiért a csapaton belül őt részesítették előnyben az egyik stratégiai döntésnél.

    Előre megérezte a balesetet a Monacóban megsérült fotós

  • Megfázásnak gondolták a bordatörést, kidőlt az év legfoglalkoztatottabb női versenyzője

    Megfázásnak gondolták a bordatörést, kidőlt az év legfoglalkoztatottabb női versenyzője

    Fokozott figyelem övezi idén az autósportban a francia Doriane Pint, aki viszont most néhány hétre kénytelen szüneteltetni a versenyzést, emiatt pedig a Le Mans-i 24 órásról is lemarad.

    Idén Pin felemelkedett a legígéretesebb fiatal női versenyzők közé, hiszen több csapat foglalkoztatja, különféle autókkal három különböző bajnokságban fut teljes szezont, emellett pedig az eredményei is biztatók.

    Pin az elmúlt hétvégén a Formula Regional Európa-bajnokság (FRECA) spái fordulóján szerepelt, ahol azonban a második versenytől visszalépett. Csapata, az Iron Dames akkori közlése szerint megfázáshoz hasonló tünetek által okozott fájdalmai miatt pihen a 20 éves francia, ám most maga Pin egy videóüzenetben jelentette be: az orvosi vizsgálatok kimutatták, hogy valójában bordarepedései miatt érezte magát rosszul, amiket egy korábbi, meg nem nevezett baleset során szedhetett össze. A sérülés miatt rövid kihagyás vár rá, az viszont a legrosszabb pillanatban érte: nem indulhat a Le Mans-i 24 óráson a május 15-16-i hétvégén, ellenben tervei szerint egy héttel később az F1 Academy barcelonai fordulóján már ott lesz.

    Pin idén a Formula Regional és a női F4-es széria mellett a WEC LMGT3-as kategóriájában is versenyez, és már tavaly is rajthoz állt Le Mans-ban az LMP2-es kategóriában Danyiil Kvjat és Mirko Bortolotti csapattársaként. Idén az Iron Dames női különítményének tagja Sarah Bovy és Michelle Gatting oldalán a hosszútávú versenyzésben. A FRECA-ban – ahol a 32 fős mezőnyben egyelőre adós a pontszerzéssel – szintén az Iron Dames versenyzője, míg az F1 Academyben a Prema és a Mercedes támogatásával versenyez, és a második a tabellán, ám győzelme mellett volt már egy nagy bakija is. De idén versenyzett már az emírségek F4-es szériájában és a daytonai 24 óráson is, vagyis sűrű 2024-es programja a férfiakkal összevetésben is megsüvegelendő.

  • Már négy dobogónál tart Molnár Martin a brit Forma–4-ben

    Már négy dobogónál tart Molnár Martin a brit Forma–4-ben

    Életében először versenyzett esőben; újabb két dobogós helyezést szerzett az újoncok között; valamint az időmérőn és két versenyen mindkét csapattársát legyőzte Molnár Martin a brit Forma–4 idei harmadik versenyhétvégéjén Snettertonban.

    A versenynaptár legtechnikásabb pályáján, a Norfolkban található Snettertonban folytatódott a brit Forma–4-es bajnokság idei szezonja. Molnár Martin az előző fordulóban, Brands Hatch-ben az újoncok között kétszer is a legjobb háromban végzett, ezt a teljesítményt pedig sikerült megismételnie az idei harmadik versenyhétvégén.

    A száraz pályán rendezett szabadedzések után a szombati időmérőre megérkezett az eső Snettertonba, ezen a pályán ilyen körülmények között pedig különösen nehéz megtalálni a határokat. Ezért aztán számos kicsúszás tarkította a kvalifikációt, Martin viszont gyorsan alkalmazkodott, és jó tempót autózva sokáig a legjobb tízben tartózkodott. A hajrához közeledve éppen egy nagyon jó körön volt, amikor piros zászlóval félbeszakították az edzést, az újraindítás után pedig már csak két mért körre volt lehetőség. Az elsőn sajnos feltartották, a másodikban pedig ő követett el egy kisebb hibát, így végül nem ott zárt, ahol a tempója alapján végezhetett volna.

    Molnár Martin, Snetterton, Virtuosi
    Fotó: Jakob Ebrey Photography

    „Az utolsó körömben tudatosan nagyobb kockázatot vállaltam, a négyes kanyarban pedig állóra fékeztem a kerekeket és majdnem lesodródtam a fűre. Itt nagyjából 6 tized maradt benne, és bár sikerült megfutnom az addigi legjobb időmet, a 15. hely nem a valós tempónkat tükrözte. Az utólagos büntetéseknek köszönhetően ugyanakkor legalább előreléptem néhány helyet” – értékelte Martin az időmérőt.

    A versenyek aztán bizonyították, hogy Martinnak a tempója alapján bőven a legjobb tízben van a helye. A Virtuosi Racing magyarja az első futamon a 12. helyről indulva életében először hajtott végre vizes pályás rajtot, majd előrelépve a 10. pozícióban végzett. „Mivel most először versenyeztem esőben, nem tudtam, hogy mire számítsak a rajtnál, de a verseny végül jól sikerült, a tempónk továbbra is jó volt. Sajnos beragadtam az egyik ellenfelem mögé, a végén pedig beküldték a biztonsági autót, ami után már csak egyetlen versenykörünk maradt. Ebben majdnem sikerült előznöm, de a harmadik szektorban nem tudtam elég közel kerülni ott, ahol próbálkozhattam volna, így maradtam a 10. helyen.”

    Ez a 10. hely az újoncok között a 3.-at jelentette, azaz Martin megszerezte szezonbeli harmadik újoncdobogóját. És ezzel még nem volt vége, másnap ugyanis újabb top 3-as eredményt ért el, mégpedig a hétvége utolsó versenyén. A második, szintén esőben rendezett futamon nem sikerült a legjobban a rajtja, majd, amikor megpróbálta körbeautózni az egyik riválisát, kisodródott a fűre, így végül a 17. helyen intették le. A 3. versenyen azonban visszatért a top 10-be.

    Ez a futam sem múlt el biztonsági autós fázis nélkül – az összetett éllovasa, Deagen Fairclough akadt össze Alex Ninovic-al –, Martin pedig a 12. helyről rajtolva az újraindítást már a 9. pozícióból várhatta. Végül itt is intették le, mivel nagyjából 6 perccel a vége előtt elkezdett ömleni az eső, a versenyirányítás pedig jobbnak látta, ha piros zászlóval vet véget a küzdelemnek.

    Molnár Martin, Snetterton, Virtuosi
    Fotó: Jakob Ebrey Photography

    „Teljesen más körülmények fogadtak minket, mint a hétvége addigi részében. A rajtom jól sikerült, előztem néhányat, majd jött a biztonsági autós fázis, ami után már csak két versenykörünk volt, mielőtt leszakadt az ég, és véget is ért a futam. Örülök, hogy ismét összejött a dobogó az újoncértékelésben, ugyanakkor maradt bennem hiányérzet a hétvégét illetően. Annak tükrében, ahogy a szerdai tesztek után álltunk, jól sikerült a hétvége, de lehetett volna jobb is, mert mindig lehet jobb. A csapat jó munkát végzett, de tudom, hogy van és lehet is miben fejlődni, például a vizes pályás rajtokat gyakorolnom kell.”

    Martin ezzel Brands Hatch után tehát ismét kétszer állhatott fel az újoncok dobogójára, két csapattársát az időmérő mellett pedig az első és a harmadik versenyen egyaránt legyőzte. A magyar versenyző az összetettben a 20. helyről várja a folytatást, az újoncértékelésben pedig megerősítette a negyedik helyét. Itt hátránya mindössze 5 pont a harmadik helyen álló Joel Bergstrom, és 10,5 pont a második helyezett Rowan Campbell-Pilling mögött.

    A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által működtetett Hungarian Motorsport Academy versenyzője legközelebb két hét múlva, június 8-án és 9-én versenyez Thruxtonban, a brit F4 idei negyedik állomásán.

  • Az F2-es újonc megmutatta: így kell nyerni Monacóban a 15. helyről

    Az F2-es újonc megmutatta: így kell nyerni Monacóban a 15. helyről

    Elképesztő tettet hajtott végre az ART Grand Prix csapata a Formula 2 monacói főversenyén. A francia csapat egy merész stratégiával és némi szerencsével úgy tudta megnyerni a versenyt Zak O’Sullivan révén, hogy a Williams juniorja csak a 15. helyről vághatott neki a 42 körös versenytávnak.

    Elsőként az segítette a mezőny nagy részét, hogy a pole-ból induló Richard Verschoor Tridentje elkezdett lassulni egy technikai hiba miatt. A holland pilóta hiába próbált meg mindent, az autója állapota egyre rosszabb lett, és miután majdnem mindenki megelőzte őt, frusztráltan a bokszba hajtott, és miután kiesett, kihajította a kormányát a pilótafülkéből.

    O’Sullivan más versenytársai mellett az alternatív stratégiát alkalmazta a főversenyen. Ez abból áll, hogy a keményebb keveréken indul az adott pilóta, és egy nagyon hosszú első etap után a friss lágyabb Pirelliken veheti üldözőbe az előtte viseletesebb közepes keveréken haladó autókat.

    A brit fiatalon kívül már mindenki kiállt a verseny 40. köréig, azonban ekkor történt meg az esemény, aminek köszönhetően O’Sullivan megnyerhette a futamot. A bokszból a pályára visszatérő Joshua Dürksen figyelmetlen volt, és nekiütközött a mellette érkező Zane Maloney autójának, ami a kontakt következtében majdnem az oldalára borult.

    A paraguayi újonc a Casino tér után kénytelen volt leparkolni, ami miatt először csak sárga zászló, majd egy virtuális biztonsági autós fázis lépett érvénybe. Az ART Grand Prix már a sárga zászlónál behívta versenyzőjét a kötelező kerékcseréjére, és ez kulcsfontosságú döntés volt, mivel O’Sullivan a VSC-nek köszönhetően vissza tudott állni az élre Isack Hadjar elé, aki nem hitt a szemének. A Red Bull juniorja őrjöngött a leintés után a csapatrádióban, mondván egy vicc az egész helyzet, és nem hiszi el, hogy így bukta el a sikerét.

    Ugyan a Red Bull francia juniorja az utolsó körben mindent megpróbált, de előzni nem tudott, és így O’Sullivan a 15. helyről indulva tudta megnyerni a futamot. A dobogó legalsó fokát a szintén újonc Paul Aron csípte el, aki így az egyéni bajnokságban is átvette a vezetést.

    Az eddig szenvedő Oliver Bearman javítani tudott a jelenlegi helyzetén, és egy 4. hellyel volt képes jelentős mértékben megnövelni az eddigi összpontszámát. A másik F1-es érdekeltséggel rendelkező fiatal, Andrea Kimi Antonelli a 7. pozícióban zárt, de az olasz pilóta összességében egy jó hétvégét zárt, mert a sprintfutamon is pontokat szerzett a 4. helyével.

  • Dobogóval kezdett Molnár Martin a brit Forma–4 snettertoni hétvégéjén

    Dobogóval kezdett Molnár Martin a brit Forma–4 snettertoni hétvégéjén

    Snettertonban, a brit Forma–4-es bajnokság idei harmadik versenyhétvégéjén áll rajthoz Molnár Martin. A Virtuosi Racing magyart pilótája jól kezdett, és a háromból az első futamon rögtön dobogós lett az újoncok értékelésében.

    A brit Forma–4-es versenynaptár legtechnikásabb pályáján csap össze a mezőny ezen a hétvégén a Norfolkban fekvő Snettertonban, ahová szombatra az eső is megérkezett, így az F4-esek időmérő edzését és első futamát is vizes pályán rendezték. Az időmérőn Martin végül a 13. helyet szerezte meg, amivel újfent csapata legjobbja lett.

    Az első futamnak a 12. rajtkockából vághatott neki, és a 10. pozícióban, a Virtuosi legjobbjaként, egyben a harmadik legjobb újoncként intette le a kockás zászló. Ezzel a 15 esztendős versenyző immár harmadszor végzett az idén a top 3-ban az újoncok között, hiszen az előző hétvégén, Brands Hatch-ben ez már kétszer összejött neki.

    Molnár Martin, Snetterton, Virtuosi
    Fotó: Jakob Ebrey Photography

    „A tempónk egész nap jó volt, az időmérőn végig az 5. és a 7. hely között álltam, de az utolsó körömben hibáztam az egyik kanyarban, kis híján a fűre sodródtam, és ott benne maradt 6 tized. Az első futamon így a 12. helyről indulhattam, és mivel most először versenyeztem esőben, nem tudtam, hogy mire számítsak a rajtnál. Végül jól sikerült a verseny, a tempónk itt is jó volt, csak beragadtam az egyik ellenfelem mögé. A végén beküldték a biztonsági autót, ami után már csak egy versenykörünk maradt, amiben majdnem sikerült előznöm, de a harmadik szektorban nem tudtam elég közel kerülnöm ott, ahol próbálkozhattam volna, így maradtam a 10. helyen” – értékelt Martin.

    A hétvége java még hátra van, holnap magyar idő szerint 10:30-tól rendezik a második, 14:35-től pedig a harmadik futamot.

    Félig hazai pályán szerezne újabb dobogókat Molnár Martin a brit F4-ben

  • Félig hazai pályán szerezne újabb dobogókat Molnár Martin a brit F4-ben

    Félig hazai pályán szerezne újabb dobogókat Molnár Martin a brit F4-ben

    Molnár Martin a hétvégén Snettertonban versenyez a brit Forma–4-ben, és mivel csapata, a Virtuosi Racing ezt tekinti hazai futamának, számára is fontos, hogy jó eredményekkel örvendeztesse meg a csapattagokat.

    A kelet-angliai Norfolkban fekvő Snettertonban folytatódik Molnár Martin idei szezonja. A Virtuosi Racing hazai pályáján – az istálló központja néhány percre található a pályától, így sok csapattag ezúttal a saját ágyában aludhat a versenyhétvége alatt – az idei harmadik fordulót rendezik, ráadásul az egyik, ha nem a legtechnikásabb pályára látogat el a mezőny.

    Mint számos versenypálya az Egyesült Királyságban, Snetterton is második világháborús katonai reptérként kezdte pályafutását, de a Brit Királyi Légierő 1948 után már nem tartott rá igényt. Három évvel később két motorsport-őrült meggyőzte a helyi földtulajdonost, hogy az elhagyatott kifutót és szervizutakat felhasználva versenypályát hozhasson létre, amelyen 1951 októberében meg is rendezték az első versenyt. Ezzel kezdetét vette Snetterton azóta is íródó története.

    Dupla újoncdobogó Molnár Martin második F4-es hétvégéjén

    A pálya szép lassan az angliai motorsport egyik ékkövévé vált, amiben szerepet játszott, hogy hosszú egyenesei és gyors kanyarjai ellenére viszonylag biztonságos aszfaltcsíknak számított, lévén a nagy terek miatt nem volt minek nekicsapódni, ha valaki kicsúszott.

    A Forma–1 vagy egyéb rangos sorozatok nem vetették meg itt a lábukat – az egykori Aurora F1-es széria révén ugyanakkor Forma–1-es autók így is rendszeresen összecsaptak itt –, viszont itt rendezték az első angliai 24 órás versenyt, és az 1950-es évek végén itt létesült az első versenyzőiskola.

    A nyomvonal az évek során többször változott, majd 2011-ben az egész pálya megújult – új paddockot, bokszépületet és lelátókat építettek; számos kanyaron módosítottak; illetve létrehoztak egy rövidebb, egy mérföldes nyomvonalat. Így jött létre a mai, három különböző pályakonfigurációt kínáló Snetterton, amelynek leghosszabb, 300-as elnevezésű nyomvonalán a brit túraautó-bajnokság (BTCC) és annak betétsorozatai, így a brit Forma–4 is versenyez.

    „Ez az egyik legnehezebb pálya a versenynaptárban, mindenféle kanyar megtalálható rajta. Nagyon technikás – vannak rajta lassabb, visszafordító jellegű, közepesen gyors, illetve nagyon tempós, elnyújtott kanyarok is, amelyekben a szél könnyen megtréfálhatja a versenyzőt. Itt tényleg minden van, még döntött kanyar is – jellemezte a pályát a szűk kéthetes szünetben Silverstone-ban tesztelő Martin. – Számomra a legélvezetesebb szakaszok a visszafordítók, mert szeretem a kemény féktávokat, az egyik legnehezebb rész pedig az utolsó előtti kanyar, amely egy elnyújtott jobbos. Itt szinte végig padlógázzal megyünk, majd kanyarodás közben kell elkezdeni fékezni.”

    Molnár Martin, Snetterton, Virtuosi
    Martin Snettertonban / Fotó: Jakob Ebrey Photography

    „Hogy versenyzési szempontból milyen lesz, azzal kapcsolatban már óvatosan jósolok, hiszen legutóbb Brands Hatch-ben is azt gondoltam, hogy azért lehet majd előzni, de kiderült, hogy ez nagyjából lehetetlen. Talán itt kicsit jobb lesz a helyzet, mert legalább van néhány visszafordító és kemény féktáv, illetve egy hosszú egyenes, amelyben szélárnyékot lehet fogni, de ez a pálya is nagyon szűk, ami nem kedvez a csatáknak.”

    A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által működtetett Hungarian Motorsport Academy versenyzője Brands Hatch-ben megszerezte első dobogós helyezését a Forma–4-ben, amikor az újoncok között az első futamon a harmadikként végzett, majd ezt az eredményt megismételte a harmadik versenyen.

    „A cél természetesen Snettertonban ismét a lehető legjobb eredmény és legalább egy újoncdobogó elérése lesz, emellett szeretnék folyamatosan fejlődni. A jó időmérő fontos lesz, mert ha előrébb tudok rajtolni, akkor teljesen más versenyeim lehetnek. Brands Hatch-ben az utolsó futamon nagyon jól sikerült a rajt, ezt szeretnénk átmenteni erre a hétvégre is, mert természetesen mindig van hova fejlődni” – tekintett előre.

    A 3. versenyhétvége menetrendje (magyar idő szerint):

    Péntek
    10:00 – 10:45: 1. szabadedzés
    14:00 – 14:45: 2. szabadedzés

    Szombat
    12:15 – 12:35: időmérő edzés
    15:55 – 16:15: 1. futam

    Vasárnap
    10:30 – 10:50: 2. futam
    14:35 – 14:55: 3. futam