Kategória: Formula Sport

  • Billy Monger máris dobogós!

    Billy Monger máris dobogós!

    Billy Monger közel egy évnyi kihagyás után tért vissza a versenyzéshez élesben, ám ezúttal már amputált lábakkal, sajnos. Ez azonban nem akadályozta meg abban, hogy kiváló eredményt érjen el azonnal: a 18 éves versenyez ugyanis máris a dobogóra állt a brit F3 szezonnyitóján, az Oulton Parkban.

    Monger tavaly áprilisban szenvedett súlyos balesetet egy F4-es versenyen, melynek következtében mindkét lábát elvesztette. Azonban ennek ellenére sem adta fel álmát, hogy egy nap Forma-1-es versenyző váljon belőle, és folytja a menetelést az F1-ig vezető ranglétrán.

    A Carlin csapat színeiben, némileg átalakított autóban versenyző srác a mai időmérőn az ötödik helyet szerezte meg, végül pedig a fantasztikus harmadik helyen ért célba, és ezzel fel is állhatott a dobogóra, Linus Lundqvist és Nicolai Kjaergaard mögött.

    https://www.instagram.com/p/Bg_jywXnftB/?taken-by=billymongerracing

    https://www.facebook.com/BRDCBritishF3/photos/pcb.1388059191339380/1388058191339480/?type=3&theater

    https://twitter.com/tom_sparkes2002/status/980110015024586754

  • Leclerc öccsét felvették a Venturi FE junior programjába

    Leclerc öccsét felvették a Venturi FE junior programjába

    A Venturi Formula E csapat tulajdonosa elindított egy junior programot, amelynek máris részesévé vált Charles Leclerc öccse. A monacóiak ezt a programot azzal a céllal hozták létre, hogy a legmagasabb szintű elektromos versenyautós kategóriáig juttathassák el a fiatalokat. Arthur Leclerc 2018-ban a francia F4-ben indul majd, de támogatást nyer a GP3 győztes Dorian Boccolacci is, aki nyert már „villanyautóval” a 2017/18-as Andros Trophy-n.

    A többi versenyző, aki aki még részese lehet a dolognak, az a francia F4-es versenyző Pierre-Louis Chovet, a gokartos Louis Iglesias és Benjamin Cartery, valamint eSports bajnokok, név szerint: Maxime Pain, Kevin Leaune és Gaetan Goarant.

    A Next Gen is majd a Venturi monaco-i bázisán kap helyet, ahol a versenyzők használhatják majd a Formula E szimulátort, fizikai tréningeken vehetnek részt, és kiképzést kapnak az elektromos versenyautók műszaki részleteiről is. Később természetesen vezethetnek majd igazi Formula E autót is. A Venturi elnöke, Gildo Pastor ennyit mondott a programról:
    „Segíteni akarunk ezen fiatal tehetségeknek, akiknek nem mindig volt minden biztosított ahhoz, hogy komolyabban is beinduljon a karrierjük. A múltban is már többször adtunk ifjaknak lehetőséget. Itt van példának máris a Venturi Formula E csapat fejlesztő pilótája, Michael Benyahia, aki csak 17 éves. Logikus lépés volt, hogy megalapítjuk a junior csapatunkat, a Venturi Next Gen-t. Hidat is akarunk építeni az eSport és a valóság közé, biztos vagyok benne, hogy a játékosokból igazi tehetségeket tudunk faragni.”

    A 17 éves Arthur Leclerc is bemutatkozhat 2018-ban formaautóban is, a gokartos évei után. Bátyja, Charles szerint sikeres lesz, de csak akkor, ha elvégzi a szükséges kemény munkát. Az Autosportnak így nyilatkozott a Sauber pilótája:
    „Nem volt igazán pénzünk arra, hogy folyamatos karriert biztosítsunk neki, így négy évre leállt. Most sikerült forrást találnunk ahhoz, hogy elindíthassuk a Formula 4-ben. Nagyon kemény lesz, de elnézve a teszteredményeket, szerintem mindenkit lenyűgözött az, hogy amilyen kevés időt eltöltött eddig formaautóban, milyen hamar megbarátkozott a technikával, és ahogy ezt csinálja, az nagyszerű. Ezért is akartunk keresni neki olyanokat, akik tudnak neki segíteni, és most örülök, hogy itt láthatom őt. Most sokat kell dolgoznunk majd azon, hogy jó éve is legyen. Biztos vagyok benne, hogy képes lesz a megfelelő munkára, és csak magára kell koncentrálnia.”

    https://www.instagram.com/p/BUjjQVZjZPr/?taken-by=arthur_leclerc

    Amikor megkérdezték, hogy testvéreként mégis mennyire tudta a Forma-1-es Ferrari protezsáltjaként segítenie az öccse F4-es bemutatkozását, szerénykedett:
    „Inkább kicsit a háttérben maradok. Az is jó, ha magától tanul, de azokból is, amilyen hibákat én vétettem az én karrieremben, kis dolgokban pedig tudom segíteni, fogom a jövőben is. Amikor már a pályán van és a mérnökök figyelik, abból már inkább kimaradok, csak nézem, és ennyi. Ha látnék valami olyasmit, amit teljesen rosszul csinál, akkor azt közelebbről is megvizsgálnám, de eddig nem kellett neki sokat segítenem.”

  • Maini is marad a Haas alkalmazásában

    Maini is marad a Haas alkalmazásában

    Idén is a Haas csapat fejlesztő pilótája lesz a 20 esztendős Arjun Maini, aki Santino Feruccihoz hasonlóan továbbra is élvezi az amerikai istálló bizalmát.

    Az indiai pilóta tavaly kilencedik lett a GP3-as bajnokságban, idén pedig a Forma-2-ben fog szerepelni a Trident csapat színeiben, ahol éppen Ferrucci lesz a csapattársa.

    „Nagyon büszke vagyok arra, hogy továbbra is a Haas csapat része lehetek.” – kezdte Maini. „Egy Forma-1-es programban való részvétel gyorsítja a tanulásomat, mind a versenypályán mind pedig a mérnökömmel való kapcsolatban is. Ezzel sikerült a GP3-ból a Forma-2-be kerülnöm, és egy lépéssel közelebb kerültem az álmomhoz, hogy egyszer a Haas színeiben F1-es pilóta lehessek.” – mondta büszkén.

    Maini tavaly csatlakozott az istállóhoz, jó néhány versenyhelyszínre pedig el is utazott a csapattal. Érdekesség, hogy azon a hétvégén, amikor megegyezett Haas-szal rögtön meg is szerezte első GP3-as győzelmét is, Barcelonában.

    „Arjun tavaly nagyon élvezte a GP3-as idényt. Idén viszont még komolyabb megfigyelés alatt fogjuk őt tartani az F2-ben. Eddig minden szinten sikereket ért el, éppen ezért támogatjuk őt, és elértük, hogy bekerüljön a Forma-2-be.” – mondta a csapatfőnök Guenther Steiner.

  • Billy Monger a hétvégén újra rajthoz áll!

    Billy Monger a hétvégén újra rajthoz áll!

    Billy Monger visszatér a versenyzéshez, és rajthoz áll a BRDC Brit Formula 3-as bajnokság szezonnyitó fordulóján, az Oulton Parkban.

    A 18 éves versenyző, aki tavaly áprilisban egy F4-es baleset következtében veszítette el lábait, egy ideje már újra versenyautót vezet, a hétvégén pedig mezőnyben is újra rajthoz áll, a Carlin színeiben.

    Autója némileg eltér a többiekétől: a kormány jobb oldalán lévő karral gyorsít, míg a bal oldalán lévővel vált lefelé és felfelé. Bal lábának csonkjával pedig a fékpedált működteti.

    „Abszolút ott lesz a rajtrácson a hétvégén.” – mondta a Carlin szóvivője. „Hihetetlen, hogy visszatérhet a mezőnybe. Segít motiválni a csapatot és versenyképes is, és benne van a potenciál, hogy sok mindent elérjen. Mi segíteni akarunk neki abban, hogy ez sikerüljön neki.”

    A Carlin külön engedélyt kapott arra, hogy egy negyedik autóval is rajthoz állhassanak, Mongerrel, mivel a szabályok szerint csak három autó indítható csapatonként. A Carlin három másik versenyzője a brit F3-ben pedig Nicolai Kjaergaard, Sun Yue Yang, és Clement Novalak.

  • 2019-től új Formula 3-as széria jön, megszűnik a GP3

    2019-től új Formula 3-as széria jön, megszűnik a GP3

    A felújított Formula 3 sorozatot ugyanúgy promóteri szinten az F1 Group irányítja majd, ahogy ma már a Formula 2-t is, ami korábban a GP2 volt. Ahogy az már várható volt, egy beszállító marad majd aki építi az autót, egy motorgyártó látja majd el ezeket, és egy gumibeszállító nyeri el a lehetőséget, hogy ellássák a szériát. Ezekről majd a FIA dönt később közösen Forma-1 irányítóival.

    Maximum 30 autót engednek fel majd a rajtrácsra, ami több mint az eddig ismertetett 24, ahogy az tavaly szeptemberben elhangzott a Motorsport Világtanács akkori ülésén. A versenyhétvégéken 2 futamot tartanak majd, hasonlóan inkább a GP3-hoz, nem pedig a jelenleg ismert F3-as formátumhoz, valamint 9 vagy 10 helyszínt látogatnak majd meg.

    A FIA kijelentette, hogy az autók a legújabb biztonsági technikát hordozzák majd, ami egy új mérföldkő lesz a Formula 3 sorozatok életében. Ross Brawn árult el erről részleteket:
    „Megerősített lesz a alváz, hosszabb a vezetőfülke, ugyanolyan erős és magas lesz, mint a Forma-1-ben, lesz rajta Halo, és itt vezetjük be a frontális ütközés elleni panelt.”

    A FIA ugyanakkor kifejezetten ügyel a költségekre, rendszeres teszteket akarnak, limitálni akarják a kiszolgáló személyzet számát, valamint ahogy fogalmaztak, – „elektronikát és szenzorokat” akarnak használni, jelentsen ez most bármit is. Brawn ennyit mondott még lényegre törően:
    „Az egyik fő célunk az, hogy biztosítsuk a rajongóknak azt a lehetőséget, hogy új tehetségeket fedezzenek fel maguknak, és végigkövethessék a fejlődését egy egyértelmű, és magas színvonalú karrierúton.”

    Stefano Domenicali, a FIA együléses bizottságának az elnöke is egyetért azzal, hogy segít, ha az F3-nak is hasonló programja lesz, mint az F1-nek:
    „A FIA nagyon körültekintően finomította az együléses versenyszériák piramisát az elmúlt években. Az új FIA F3 bajnokság azt a fontos célt tűzte ki maga elé, hogy egy platformra hozza a jelenlegi három legjobb utánpótlás bajnokságot. Ez a rajongóknak és a nevezőknek is remek lehetőség, hiszen a FIA által elfogadott nemzeti és regionális versengés után egyértelmű lesz a következő lépés a nemzetközi versenyzés irányába, miközben a Forma-1 nézői egy szélesebb körből is megismerhetik azon leendő sztárokat, akik a motorsportok csúcsa felé tartanak. A Formula 3-nak hosszú, és gazdag történelmi múltja van, és egy kulcsfontosságú kategória abban a tekintetben, hogy itt már a csúcsra járatják a vezetői képességeket. Azzal, hogy most már a Forma-1 a promóter, ez csak további előnyökkel járhat.”

  • Az F2-eseknek hozzá kell szokniuk az új, turbós autókhoz

    Az F2-eseknek hozzá kell szokniuk az új, turbós autókhoz

    A Formula 2-es versenyzőknek hozzá kell igazítaniuk vezetési stílusukat az új, turbófeltöltéses 2018-as autókhoz, állítja Gorge Russel éa Jack Aitken.

    Az F2-es csapatok nem régiben Magny-Coursban voltak, ahol a versenyzők első alkalommal próbálhatták ki auz idei autókat.

    „Az egyik dolog, ami érdekes volt a versenyzők és csapatok számára, hogy meg kellett ismerni a turbót.” – mondta a Mercedes juniorja, Russell az Autosportnak. „Ez drasztikusan megváltoztatta az erőforrás hatásait.”

    „Szóval amit a csapatoknak és versenyzőknek meg kell szokniuk, hogy talán hozzá kell igazítanunk a vezetési stílusunkat, hogy kompenzáljunk, mert minden versenyző számára ez az első, hogy turbómotoros autót vezet, kivéve azokat, akik már vezettek F1-est.”

    „De ez nagyon érdekes, és az egyenesekben a sebesség nagyon jónak érződik és pozitív a dolog turbó szempontból is. Szóval ez elég izgalmas.”

    Az eddig leigazolt 15 F2-es versenyző közül heten vezettek már turbós, F1-es autót korábban.

    „Kontrollálni kel a nyomatékot és nagyon óvatosnak kell vele lenni.” – mondta Aitken, aki az F1-es Renault csapat junorja. „Nagyon izgalmas lesz, főleg ha lesznek esős versenyeink idén, vagy valami ilyesmi, ami ezt még sokkal jobban megnehezíti.”

  • Wehrlein nem fog indulni a Super Formulában

    Wehrlein nem fog indulni a Super Formulában

    A korábbi pletykákkal ellentétben Pascal Wehrlein 2018-ban nem fog rajthoz állni Japán első számú forma autós bajnokságában.

    A fiatal német pilóta elveszítette a helyét a Saubernél ezzel együtt pedig a Forma-1-ből is kiszorult, így visszatért egykori sikereinek a helyszínére a DTM-be. Egy korábbi interjújában elmondta, hogy a Super Formula is opció lehet még számára idén a DTM mellett, de most biztossá vált, hogy nem fog indulni ott.

    „Pascallal közösen úgy döntöttünk, hogy teljes egészében a DTM-re, illetve a Forma-1-es szerepvállalására fogunk koncentrálni. A naptárja már így is nagyon tele van.” – mondta egy meg nem nevezett Mercedeses forrás a Speed Weeknek.

    Wehrlein tölti be majd a Mercedes tartalékversenyzői posztját, emiatt pedig minden verseny hétvégére el kell utaznia a csapattal, kivéve, amikor a DTM ütközik a Forma-1-gyel.

    „Sosem párosul nálam a versenyzés a stresszel. Gyerekkorom óta ezt csinálom. Persze nem szeretem a 12 órás repülőutakat, mert folyamatosan szenvedek a jetlagtől, de ez is a versenyzők életének a része.”

    A hosszú repülő utak azonban nem jelentik azt, hogy autóba is fog ülni, hiszen a Mercedesnél elismerték, hogy a német pilóta pénteki szabadedzéseken sem fog lehetőséget kapni.

    „Természetesen mindig jó egy 90 perces edzésen jól szerepelni, de ennyi idő alatt nem tud sok mindent megmutatni. A DTM-ben elért sikerekhez sokkal több boldog pillanatot tudok társítani, mint egy pénteki edzéshez.”

  • Újra Formula 3 szezon előtti teszt, a Hungaroringen!

    Újra Formula 3 szezon előtti teszt, a Hungaroringen!

    Ahogy tavaly, idén is a Formula 3 ifjú titánjainak az első megmérettetése a Hungaroringen lesz a szezon előtt. Jól vizsgázhatott a magyar pálya, mert a promóter és a FIA újra bizalmat szavazott a dolognak, így idén márciusban visszatér Mogyoródra a mezőny.

    A tavalyi forgatókönyvhöz hasonlóan újra három versenyhelyszínen bizonyíthatnak az ifjak, a magyar helyszín mellett Ausztiában Spielbergben, illetve Olaszországban a Misano World Circuit-en fejleszthetik tökélyre a tudásukat a Forma-1-be vágyó pilóták. Rojalistáknak a megjelenés kötelező, hiszen újra harcba száll a bajnoki címért Ferdinand Zvonimir Maria Balthus Keith Michael Otto Antal Bahnam Leonhard von Habsburg-Lothringen. Nyugalom, újra eljön Mick Schumacher is.

    habsburg
    Készülődés a rajtra… Fotó: Szabó István

    Formula 3 hivatalos tesztnapok 2018:
    március 22-23 – Hungaroring, Magyarország
    március 26-27 – Spielberg, Ausztria
    április 10-11 – Misano, Olaszország

    Az összes fenti időpont még vár a végleges megerősítésre.

  • Valószínűleg ő a legfiatalabb versenyző lány a világon

    Valószínűleg ő a legfiatalabb versenyző lány a világon

    Emlékeztek rá, hogy tavaly júliusban beszámoltunk róla, hogy egy japán kislány, a 11 éves Juju Noda rohamtempóban halad a Forma-1 felé, és már F4-es autóval gyakorol?

    Klikkelj ide, a tavalyi cikkünkért!

    Nos, Juju azóta sem vett vissza a tempóból, már F3-as autót vezet! Hivatalos formaautós versenyen azonban 16 éves koráig nem indulhat. Pedig lehet, hogy megbirkózna a feladattal…

  • Pontozzák az előzések számát a brit F3-ban

    Pontozzák az előzések számát a brit F3-ban

    A BRDC brit F3-as bajnoksága merész ötlettel állt elő az idei szezonra: a hétvégenkénti három futamból a másodikra teljes fordított rajtrácsot vezettek be, a futam végeztével pedig pluszpontokat osztanak ki annak függvényében, ki mennyit jött előre.

    A második futamon eddig a juniorszériákban megszokottak szerint az első verseny első nyolc helyezettjét érintette a fordított rajtrács, mostantól azonban minden célbaért autó átesik ezen a procedúrán (feltéve, ha a versenyben futott egyéni leggyorsabb köre nem volt lassabb, mint az abszolút leggyorsabb kör 103%-a), míg az első verseny kiesettjei a célbaértek mögött sorakoznak majd fel. Ezután a verseny leintését követően extra pontokat osztanak ki annak fényében, ki mennyi riválisát előzte meg rajtpozíciójához képest. A változtatások a szériát üzemeltető MotorSport Vision és annak tulajdonosa, Jonathan Palmer ötlete volt.

    „Az MSV híres innovatív hozzáállásáról, amellyel a motorsportok vonzóerejét igyekszik maximálisan kiaknázni” – nyilatkozta Palmer. „A teljes fordított rajtrácsnak és a nagy műgonddal kialakított pontrendszernek köszönhetően a BRDC brit F3-as bajnokság lebilincselő futamokkal fogja szórakoztatni a pilótákat, csapatokat és rajongókat egyaránt, miközben iskolaként is szolgál a versenyzőknek, akiknek több lehetőségük lesz előzni, ezen törekvéseiket pedig megfelelő mértékben jutalmazni fogjuk.”

    Ami a harmadik futam rajtrácsát illeti, itt nem történik változás, továbbra is az első vagy a második futamon elért leggyorsabb körök alapján kerülnek majd kiosztásra a rajthelyek. A valóban innovatív megoldás mellett a brit F3-at Billy Monger miatt is érdemes lehet figyelemmel követni, aki tavaly áprilisi szörnyű balesete után már nagyon közel áll ahhoz, hogy visszatérjen az együléses versenyzéshez.