Kategória: Formula Sport

  • Silverstone-ban kezdi a szezonhajrát Molnár Martin a brit F4-ben

    Silverstone-ban kezdi a szezonhajrát Molnár Martin a brit F4-ben

    A brit Forma–4 mezőnye az idén másodszor látogat el a világ egyik leghíresebb versenypályájára. Silverstone-ban a 2024-es szezon utolsó előtti állomását rendezik, a versenyhétvége előtti teszten jól szereplő Molnár Martin szemei előtt pedig az újoncok bajnoki címe lebeg.

    A brit Forma–4-es bajnokság mezőnye ismét a 74 évvel ezelőtt a történelem első Forma–1-es futamának otthont adó Silverstone-ba látogat, hogy Northamptonshire-ben nekivágjon az idei szezon hajrájának. Ehhez keresve sem lehetne jobb helyszínt találni a gazdag történelemmel rendelkező, számos Forma–1-es csapat bázisához közel fekvő pályánál, amelynek ezúttal nem a Grand Prix, hanem a mindössze 2639 méter hosszú, 6 kanyarból álló National nyomvonalán csapnak össze a fiatal pilóták.

    Már 20 trófeánál tart Molnár Martin a brit F4-ben

    „Ez a pálya olyan, mintha egy nagyon széles gokartpálya lenne. Nem mondanám, hogy ez a kedvencem, de attól még jó kis pálya, én például jobban kedvelem, mint a Grand Prix-nyomvonalat. Izgalmas, két komolyabb féktávot is veszünk a Maggots, illetve a Brooklands előtt, ahol lehet előzni – jellemezte a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által működtetett Hungarian Motorsport Academy versenyzője a silverstone-i pálya legrövidebb változatát. – Már túlvagyunk a csütörtöki kollektív teszten, ami nagyon pozitívan alakult, egész nap a legjobb hatban voltam, sokáig a 3. helyen álltam. A tempónk egyelőre megvan.”

    Az ilyen tesztnapokon általában 2-3 gumiszettet használ el a csapat, de most 5-öt tettek fel az autóra, hogy Martin minél jobban ráérezzen a megfelelő gumikezelésre. A délelőtt folyamán új beállítási koncepciót próbáltak ki, és a 16 esztendős magyar pilóta keményebb, agresszívabb beállításokkal körözött, majd délután visszatért a korábban megszokotthoz, hogy legyen összehasonlítása alapja, és a csapattal közösen le tudja vonni a megfelelő következtetéseket a versenyhétvégére.

    „Az autót teljesen újjáépítették, minden kopóalkatrészt kicseréltek, átnézték a kipufogórendszert. Persze eddig is kifogástalanul felkészítette azt a csapat, de most extra figyelemmel tette ezt, és minden, potenciális teljesítményvesztést eredményező repedést, hibát, szivárgást igyekezett kizárni – mutatott rá Kiss Pál Tamás, a MOTAM operatív vezetője, egyben Martin coacha és mentora. –  Emellett hamarabb is érkeztünk a helyszínre, hogy Martin szerdán egy komoly szimulátor központban négy órás edzésen vegyen részt a pályától nem messze, ami nagyon hasznosnak bizonyult.”

    Kiss Pál Tamás, Molnár Martin, Donington Park
    Kiss Pál Tamás szerint menet közben változtak a célok / Fotó: MGR Images

    Egyértelmű a cél

    Miután az újoncok értékelésének második helyén 310,5 ponttal álló Martin hátránya mindössze 18,5 pont a vezető Yuanpu Cui-val szemben, a csapat és pilóta célkitűzése egyaránt az újoncbajnokság megnyerése.

    „Az ember mindig igyekszik magasabbra tenni a mércét. Korábban azt tűztük ki célként, hogy Martin legyen ott a legjobb három újonc között. Hacsak nem dől össze a világ, ez jó eséllyel sikerülni fog, de látva Martin fejlődését és teljesítményét, változtak egy kicsit a célok. Egy-másfél hónappal ezelőtt még azt mondtam, hogy továbbra is a legjobb háromba szeretnénk bekerülni az újoncok között, de most már egyértelmű, hogy mind a csapat, mind mi szeretnénk megnyerni az újoncok bajnokságát. Ezért mindent meg fogunk tenni, így is készültünk a hátralevő két versenyhétvégére” – jelentette ki Kiss Pál Tamás.

    „Martinon látszik, hogy minden szempontból érik. Hétről hétre látom ezt rajta, egyre felnőttesebb. Az év végi hajrá nagyon kemény, noha most volt három és fél hét szünet, de természetesen ez sem lazsálással telt. Martin szponzorrendezvényeken vett részt, rengeteg edzett, illetve elkezdődött az iskola, úgyhogy bőven volt nehezítő tényező. De mind a csapat, mind mi azt fogalmaztuk meg, hogy a cél a rookie bajnoki cím.”

    „Martin napi szinten készült a Fit4Race-el és a 321Performnál járt a múlt héten. Igyekeztünk úgy felkészíteni őt mind a szimulátorban, mind az edzések során, hogy a legélesebb, leginkább ereje teljében levő énjét tudja hozni. Nehéz belőni, hogy mik lehetnek a várakozásaink erre a hétvégére, mert szombatra és vasárnapra 50-60% az eső valószínűsége. De az esőtől nem tartok, jók az esős beállításaink, Martin pedig már bizonyította, hogy ilyen körülmények között is jól megy. A puding próbája az evés, meglátjuk, hogyan alakul a hétvége, de nyilván extra figyelmet fordítunk arra, hogy mindent a lehető legjobban és leggyorsabban lereagáljunk.”

    A 9. versenyhétvége menetrendje (magyar idő szerint):

    Szombat
    10:10 – 10:30: időmérő edzés
    15:25 – 15:45: 1. futam

    Vasárnap
    10:25 – 10:45: 2. futam
    14:30 – 14:50: 3. futam

  • Óriási balesettel indult az F2-es főfutam Bakuban

    Óriási balesettel indult az F2-es főfutam Bakuban

    Hatalmas balesettel indult a Forma–2 Azeri Nagydíjának főfutama vasárnap délelőtt, miután Kush Maini autója a rajtrácson ragadt, ketten pedig hátulról eltalálták. Előbb Oliver Goethe csapódott bele Mainiba, majd érkezett a Red Bull-junior Pepe Marti, aki rosszabbul járt Goethénél, hiszen az autója a levegőbe emelkedett, majd egy ideig fejtetőn csúszott, aztán pedig visszafordult. A látványos bukás – amelyet mindhárom versenyző ép bőrrel megúszott –, alább nézhető meg.

    A romok eltakarítása miatt félórásra rövidített, végül biztonsági autó mögött véget ért főfutamot a holland Richard Verschoor nyerte az Alpine-junior Victor Martins és Andrea Kimi Antonelli előtt.

  • Furcsa balesetbe keveredtek a Red Bull tehetségei az F2-ben (videó)

    Furcsa balesetbe keveredtek a Red Bull tehetségei az F2-ben (videó)

    A Red Bull által támogatott két tehetség ugyanabban a kanyarban, szinte egyszerre csúszott a falba az F2 pénteki bakui időmérőjén.

    A célegyenes végén, az első kanyarnál előbb a tabella éllovasa, Isack Hadjar robogott tovább egyenesen a bukótérbe, majd a szalagkorlátba, aztán néhány másodperc múlva pedig Pepe Martival történt ugyanez. Szerencse, hogy utóbbi nem a Campos másik autóját találta el, mindenesetre így is bizarr látványt nyújtott a falban egymástól alig pár méterre landolt két kocsi.

    A Red Bull mindkét pilótája a fékekre panaszkodott, hogy nem fogtak, ezért a közvetítésben arról elmélkedtek a kommentátorok, hogy a Campos autóihoz rossz beállítást választottak, és a túl alacsony hasmagasságtól elemelkedhettek az aszfaltról az első kerekek a féktávon.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    Formula 2 (@formula2) által megosztott bejegyzés

  • Michelisz riválisa egy tragédia miatt majdnem eltiltotta a versenyzéstől fiát, akit most felkarolt a Red Bull

    Michelisz riválisa egy tragédia miatt majdnem eltiltotta a versenyzéstől fiát, akit most felkarolt a Red Bull

    Rocco Coronel pimaszul fiatalon, 13 évesen vált a Red Bull juniorprogramjának tagjává. Mindez azt követően, hogy egy tavalyi halálos baleset után apja, Tom Coronel komolyan elgondolkodott azon, hogy leállítja az ígéretesen induló versenyzői karriert.

    Tom Coronel 52 évesen továbbra is aktív, elsősorban túraautózásban érdekelt autóversenyző, aki szinte végig ott volt a pályán Michelisz Norberttel a szakág aktuális csúcssorozatának mezőnyében, a Formula Nippon 1999-es megnyerése után pedig 24 évvel később, tavaly lett ismét bajnok, amikor az élen zárta a TCR Europe pontversenyét.

    A mindig szókimondó, Hollandiában F1-es szakértőként is ténykedő versenyző mindeközben fia, Rocco bimbózó versenyzői próbálkozásait is egyengeti. A 13 éves fiú még gokartozik, ám a Red Bull augusztusban őt is meghívta Jerezbe egy képességfelmérőre, ahol Forma-4-es és korábbi GP3-as autókat is vezethettek a tinédzserek. A formaautós utánpótlás nevelésébe sokat fektető versenyistálló most közölte annak a négy újabb fiatalnak a listáját, akiket felvett programjába, és közéjük került Rocco Coronel neve is. Bár, mint az apa elmesélte, ezt a folyamatot sem simán intézte velük Helmut Marko.

    „Helmut azt mondta, elégedett volt a teszten látottakkal, de a gyerek még mindig túl fiatal. Ám pár nappal később reggel fél nyolckor felhívott, hogy még aznap vázoljuk számára a tervünket” – idézi Tom Coronelt a Telegraaf.nl.

    Fotó: Joerg Mitter / Red Bull Content Pool //

    Max Verstappen az autósport csúcsára való üstökösszerű berobbanása óta Hollandiából több fiatal tehetséget fedeznek fel a csapatok, akiket alighanem az immár háromszoros világbajnok szereplése inspirált, ugyanakkor az előd sikereihez való hasonlítgatás nagyobb nyomást is helyez rájuk. Coronel reméli, hogy fia ennek ellenére a Red Bull kezei alatt stresszmentesen képezheti magát – noha számos példát ismerünk már a Marko vezette pilótaprogram kíméletlen rostájára, amely ritkán ad második esélyt.

    „Hogy ő lesz majd az új Max? Ilyesmi nem lehetséges, mert amit ő és Jos véghez vittek, az egészen páratlan. A Red Bull pénzügyi támogatást nyújt, ami nem elhanyagolható ebben a sportban. Ez nem azt jelenti, hogy mostantól mindent ők fizetnek, de tényleg sokat segítenek. Emellett kap egy személyi edzőt, egy táplálkozási tanácsadót, és a szimulátort is vezetheti majd” – fogalmazott Coronel, aki jövőre további formaautós teszteken látná Roccót, mielőtt versenyezni is elkezdene az együlésesekkel.

    Ám mint az apa bevallotta, tavaly júliusban egy időre erősen megingott a hite abban, hogy fiát a nem veszélytelen autóversenyzés útján tartsa. Mindez akkor történt, amikor a szintén holland Dilano van ‘t Hoff életét vesztette egy balesetben az európai Formula Regional spái hétvégéjén.

    „Nagyon felzaklatott Dilano baleste. Azonnal felhívtam a feleségemet, Pauline-t, és elbeszélgettünk arról, hogy engedjük-e továbbra is Roccót versenyezni. Érzelmi reakció volt a részemről, mert sokkos állapotba kerültem, hiszen ez minden szülő legnagyobb rémálma. De ha belegondolunk, az autósport sokkal biztonságosabb, mint amilyennek tűnik. Rocco minden irányból védve van egy gokartban, míg egy kerékpáros sokkal inkább ki van téve a sérüléseknek, hiszen csak egy sisakos visel” – nyugtatta meg végül magát Coronel, aki immár újra töretlenül hisz abban, hogy fiának helye van a formaautózás ranglétráján, s egyelőre a Forma-2-t említette elérhetőnek tűnő célkitűzésként.

    Az Aston Martin még nem végzett: jöhet az Alonso–Verstappen álomcsapat?

  • Az utolsó kanyarban dőlt el a bajnoki csata a pályán, így elkerülték az ennél is nagyobb drámát

    Az utolsó kanyarban dőlt el a bajnoki csata a pályán, így elkerülték az ennél is nagyobb drámát

    Leonardo Fornaroli az utolsó kör utolsó kanyarjában előzte meg Christian Mansellt a Forma–3-as bajnokság monzai zárfordulójának főversenyén, így a pályán megszerezte a bajnoki címet Gabriele Mini előtt. Mint később kiderült, egyébként is övé lett volna a végső győzelem, mivel a Prema versenyzőjét kizárták a versenyből.

    A Forma–1 árnyékában a zárófordulójához érkezett a Forma–3-as bajnokság Monzában. A hétvége előtt még hatan is rendelkeztek matematikai eséllyel a végső győzelemre. Leonardo Fornaroli 129, Gabriele Mini 128, Luke Browning 123, Arvid Lindblad 113, Dino Beganovic 100, míg Christian Mansell 97 pontot gyűjtött az előző kilenc hétvégén. Az első hármasnak tehát saját kezében volt a sorsa.

    Az időmérő, illetve a sprintfutam után viszont már csak négyen maradtak játékban, sőt, matematikailag inkább csak hárman. Fornaroli megszerezte a pole pozíciót, majd a leggyorsabb körrel együtt nyolcadikként ért célba, így 135 egységnél tartott. Mini a kilencedik helyével 130 ponttal várta az főversenyt, míg Browning hatodik lett, így 2 pontra megközelítette a Prema versenyzőjét. Ami az istálló másik két pilótáját illeti, Lindblad nullázott, így csak matematikai esélye maradt, míg Beganovicnak a negyedik helye ellenére annyi sem. Mansell szintén nem szerzett pontot, így ő is kiszállt a csatából.

    Vasárnap Fornaroli jól rajtolt, de az 1. kör végén Alex Dunne a szélárnyékot kihasználva megelőzte. A bajnokság szempontjából azonban így is jól állt, úgy pedig pláne, hogy a 2. körben Sami Meguetounif elvette Minitől a harmadik helyet. Ami pedig mindkét olasz versenyző számára jó hír volt, hogy Browning a 3. körben megpördült az Ascari-sikánban, így lényegében kiszállt a bajnoki küzdelemben.

    A brit versenyző közvetett módon balesetet okozott, mivel az őt kikerülni igyekvő pilóták közül néhányan összeütköztek, aminek következtében beküldték a biztonsági autót. A 7. körben aztán újraindult a verseny, és nem sokkal később Fornaroli nagyot hibázott az Ascariban, így visszaesett az ötödik helyre. Mini viszont szintén rontott, amit honfitársa ki tudott használni, és feljött a negyedik pozícióba, de ami ennél is fontosabb volt, hogy bajnoki ellenfele előtt haladt.

    A 10. körben Meguetounif maga mögé utasította Dunne-t így átvette a vezetést, utóbbi mellett ráadásul Mansell is elment. Sőt, a 15., illetve a 16. körben a két bajnokaspiráns is megelőzte az MP Motorsport versenyzőjét, majd Mansellen is átrágták magukat, vagyis már a második, illetve a harmadik pozícióban mentek.

    Két körrel a vége előtt aztán fokozódtak az izgalmak, hiszen Mini a célegyenesben átvette a második helyet. Ezzel még nem örülhetett, akkor viszont már igen, amikor Mansell is visszaelőzte Fornarolit. A Trident pilótája azonban nem adta fel, és az utolsó kör utolsó kanyarjában, a korábban Parabolicának hívott Michele Alboretóban bement az ART versenyzője mellé, aki ugyan lesodródott a pályáról, de összességében szabályosan előzte meg. Ezzel pedig 2 pontot megőrzött, hiszen Mininek már nem volt esélye a futamot megnyerő Meguetounif ellen.

    Nem sokkal később azonban kiderült, hogy az utolsó kanyarban végrehajtott előzés valójában nem a bajnoki címet döntötte el, hanem a még nagyobb drámát akadályozta meg. Minit ugyanis túl alacsony guminyomás miatt utólag kizárták, így az egyébként idén egyetlen futamot sem nyerő honfitársa végül 23 egységnyi előnyben végzett előtte a tabellán. Csapata, a Trident viszont 281 ponttal csak második lett a 352 pontos Prema mögött, de az istállók közötti bajnokság már korábban eldőlt.

  • Antonellit még az ág is húzza, ismét autót tört a Mercedes tehetsége

    Antonellit még az ág is húzza, ismét autót tört a Mercedes tehetsége

    Andrea Kimi Antonelli újabb balesetbe keveredett Monzában, így két nap alatt másodszor tört autót.

    Miután pénteken jókora balesettel debütált F1-es versenyhétvégén, ami miatt mindössze másfél gyorskörre futotta élete első F1-es szabadedzésén, a mai napon Lewis Hamilton utódjának bejelentett Andrea Kimi Antonelli megpróbáltatásai a Forma–2-es sprintfutamon folytatódtak. Az összetett 7. helyén álló olasz a 6. időt érte el a pénteki időmérőn, a fordított rajtrácsos sprintet pedig a 15. pozícióból kezdhette.

    Felzárkózás helyett azonban már az első kanyar előtt balesetbe keveredett. Előtte Zak O’Sullivan akadt össze a debütáló Oliver Goethe-vel, Antonellinek pedig a fékbe kellett taposnia. A kontaktot ekkor még megúszta, ám miközben próbálta kikerülni O’Sullivan autóját, eltalálta azt és az előtte haladó riválisát is, aminek következtében leszakadt az első szárnya és bal első defektet kapott.

    Káosz a rajtnál:

    Noha a biztonsági autó beküldésével a 18 esztendős pilóta felzárkózhatott a mezőny végére, a 20. helyről csak a 18. pozícióba tudott felkapaszkodni, azaz pont nélkül zárt. Eközben csapattársa, a 8. helyről rajtoló Oliver Bearman nyerni tudott Victor Martins és Joshua Dürksen előtt, amivel a jövőre a Haasnál versenyző brit pilóta idei második sikerét könyvelhette el.

    Az összetettben vezető Red Bull-junior, Isack Hadjar csak a 10. pozíciót szerezte meg, míg a tőle 35 ponttal lemaradva második helyen álló Gabriel Bortoleto a 8. lett, a harmadik helyezett Paul Aront pedig csak a 20. helyen rangsorolták.

    Van, amiben Antonelli agyonverte Verstappent és Hamiltont is, de pont ez volt a baj

  • Három dobogós helyezéssel gazdagodott Molnár Martin Doningtonban

    Három dobogós helyezéssel gazdagodott Molnár Martin Doningtonban

    Molnár Martin háromszor állhatott fel az újoncok dobogójára a brit Forma–4-es bajnokság Donington Parkban rendezett versenyhétvégéjén.

    Miután az előző két fordulóban, a hollandiai Zandvoortban és a skóciai Knockhillben összesen három abszolút dobogós helyezést ért el – és megszerezte a magyar autósport történelmének első dobogóját FIA által felügyelt Forma–4-es bajnokságban –, Molnár Martin a legendás Donington Parkban folytatta idei szezonját a brit F4-ben. Az angliai visszatérésről már előzetesen tudni lehetett, hogy komoly próbatétel elé fogja állítani az időközben 16. életévét betöltő magyar versenyzőt, hiszen ellentétben két csapattársával és a mezőny jelentős részével, ő még soha életében nem vezetett a doningtoni pálya Grand Prix-nyomvonalán.

    Molnár Martin, Donington Park
    Fotó: MGR Images

    A csütörtöki edzések után világossá vált, hogy az autó beállításain jelentősen változtatni kell a szombati napra, miközben Martin azzal is tisztában volt, hogy neki is jobban össze kell csiszolódnia a pályával. A változtatások ugyanakkor nem érték el a kívánt hatást, ezért a csapat az esős időmérő edzés egyik megszakítása alatt ismét módosított, amivel a magyar versenyző már elégedettebb volt. Viszont a folytatásban egymást váltogatták a sárga és piros zászlós fázisok, így Martin nagyrészt önhibáján kívül a 15. időt érte el úgy, hogy a második legjobb körök rangsorában a 13. lett.

    Mivel a doningtoni szezonnyitón eső miatt törölt futamot ezen a hétvégén pótolta be a mezőny, Martinra a megszokottakkal ellentétben várt még egy verseny szombaton. Ezt a 11. helyről kezdte és 10.-ként fejezte be, az újoncok értékelésében pedig 3. lett.

    A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által működtetett Hungarian Motorsport Academy versenyzője vasárnap a fordított rajtrácsos futamon a 15. helyről kezdett, majd a rajt utáni kavarodásból kimaradva feljött a 10. pozícióba. Innen ugyan visszacsúszott a 14. helyre, de összeszedett versenyzéssel, jó köröket futva több alkalommal is szépet előzött, majd a 12. helyen célba érve újabb dobogós helyezéssel gazdagodott az újoncok értékelésében.

    Molnár Martin, Donington Park
    Fotó: MGR Images

    A hétvége negyedik versenyén a Virtuosi Racing magyarja szintén a 15. helyről rajtolt, majd ismét sokat csatázva 10.-ként ért célba, de végül egy riválisa büntetése miatt a 9. helyen rangsorolták. Egyúttal ismételten 3. lett az újoncok között, azaz összesen három dobogós helyezéssel zárta a hétvégét. Martin eddigi mérlege az idei szezonban: 3 abszolút dobogós helyezés és 17 újoncdobogó, azaz már összesen 20 kupával gazdagodott első F4-es szezonjában.

    „Látszik, hogy még tapasztalatot kell szereznie abban, hogy miként helyezkedjen, amikor vele együtt három-négy autó igyekszik folyamatosan előzési helyzetbe kerülni a pályán. Az egy az egy elleni csatákat már kiválóan kezeli, de arra még rá kell éreznie, hogy mikor érdemes támadnia, vagy éppen nyugton maradnia kicsit, hogy ne veszítsen lendületet, ami biztosan pozícióveszteséget eredményez. Örömteli volt látni, hogy vasárnapra sikerült plusz tempót találnia” – értékelte Martin hétvégéjét Kiss Pál Tamás, a MOTAM szakmai vezetője, egyben Martin coacha és mentora.

    A brit F4 mezőnye legközelebb szeptember 21-én és 22-én, Silverstone-ban lép pályára. Martin az újoncok pontversenyében 310,5 ponttal a második helyen állva várja a folytatást a 332 ponttal vezető Yuanpu Cui mögött.

    Molnár Martin, Donington Park
    Fotó: MGR Images
  • Dobogói után kemény teszt vár Molnár Martinra a Donington Parkban

    Dobogói után kemény teszt vár Molnár Martinra a Donington Parkban

    Molnár Martin a legendás Donington Parkban áll rajthoz a brit Forma–4 soron következő fordulójában. A legutóbbi versenyhétvégén két összetett dobogós helyezést szerző, az újoncok pontversenyében élre álló pilóta nagy kihívás előtt áll, hiszen soha nem vezetett még ezen a nyomvonalon.

    Molnár Martin a hétvégén visszatér oda, ahol áprilisban életében először állt rajthoz Forma–4-es versenyen. Az 1931-ben átadott, azóta Anglia és a világ egyik legismertebb versenypályájává váló Donington Parkban azonban ezúttal nem a National, hanem a Grand Prix-nyomvonalon csap össze a brit Forma–4 mezőnye, ami különösen nagy kihívás elé állítja a három kanyarral hosszabb vonalvezetésen a valóságban még soha nem vezető magyar pilótát.

    A 16. születésnapját a verseny előtti szerdán ünneplő Martin számára a csütörtöki edzésnap – merthogy Doningtonban a péntek ezúttal is szünnap az F4-eseknek – ezért azzal telt, hogy ráérezzen a tavaszi fordulóból hiányzó kanyarokra. „Sikerült feltöltődni a rövidke szünet alatt, még a nagyszüleimnél is jártam vidéken, na és természetesen rengeteget edzettem, úgyhogy készen állok a hétvégére. Noha az első F4-es versenyemet itt teljesítettem, jelentősnek mondható a különbség, mivel ez a három kanyar a pálya három legnehezebb kanyarja. Természetesen sokat gyakoroltam a szimulátorban, de ráérezni ezeknek a kanyaroknak a trükkjeire csak a valóságban lehet. Hogy mást ne mondjak, a virtuális térben a sikánban nincs ott az a hurka alakú kerékvető, amin tökéletesen kell áthaladni, különben nem jön össze a jó köridő” – ecsetelte a nehézségeket Martin.

    Molnár Martin, Donington Park
    Donington ránézésre is gyorsan felismerhető pálya / Fotó: MGR Images

    „A három kanyarból az első egy sikán, amelybe nagy tempóval érkezünk, majd kell fékezni, de nem szabad túllassítani az autót. Egy része kicsit szűk, magas a hurka kerékvető, amit el kell találni, szóval rá kell érezni erre a kanyarra. Utána a visszafordítóban lejtőn kell fékezni, a kanyarnak pedig két érintési pontja van, ami nyilván nehezebbé teszi. Figyelni kell, hogy hol érintsd a csúcspontot, majd mennyire fordulj. Aztán az utolsó ismét nehéz kanyar. A jobboldali kerekekkel a rázókövön kell fékezni, ahol nyilván kisebb a tapadás, így könnyebb blokkolni a kereket. A pálya itt is lejt, a kanyar beláthatatlan, és elég érdekes íve van. Nehéz belőni, hogy mikor forduljon az ember, majd a kijáraton nagy kormányszöggel kell kigyorsítani, és könnyen kipörög a belső kerék.”

    Az újonc éllovas beszámolója alapján rögtön érthetőbbé válik, mekkora előnnyel indulnak azok, akiknek már van tapasztalata erről a helyszínről. A Virtuosi Racing magyarja a két szabadedzésen a 11. és 13. helyen zárt, ami mondhatni megfelel a várakozásoknak. „Az első két szektorban kicsi volt a különbség, jelentős hátrányt a harmadik szektorban szedtük össze. Nekem is javulnom kell szombatra és a beállításokon is változtatni fogunk, ilyen szempontból nem jön jól, hogy az időmérő lesz a következő pályára lépésünk, hiszen jó lenne kipróbálni a módosításokat. A szünnap ugyanakkor hasznos azt nézve, hogy több időnk van kielemezni a szabadedzéseket” – összegzett Martin.

    Kordában tartott várakozások

    Természetesen azok után, hogy Zandvoortban megszerezte a magyar autósport első dobogós helyezését FIA F4-es bajnokságban, majd Knockhillben újabb két összetett dobogós helyezést ért el – amiből az egyik egy 2. hely –, Martintól most sokan azt várhatják, hogy a folytatásban futószalagon szállítja ezeket az eredményeket. Ám mint arra Kiss Pál Tamás, a MOTAM operatív vezetője, egyben Martin coach-a és mentora rámutat, ezek túlzó elvárások lennének.

    Kiss Pál Tamás, Molnár Martin, Donington Park
    Kiss Pál Tamás és Molnár Martin Doningtonban / Fotó: MGR Images

    „Próbálunk nem irreális elvárásokat támasztani Martinnal szemben, miként ő is igyekszik reálisan látni a dolgokat. Zandvoort ahhoz hasonló kakukktojás volt az idei versenynaptárban, mint amilyen a Forma–1-ben Monaco szokott lenni, Knockhill pedig a legtöbb csapatnak nagyon messze van, így aztán nem tesztelnek rajta sokat, míg Doningtonnal kapcsolatban éppen ennek ellenkezője az igaz. Ezzel együtt jó érzésekkel várom ezt a hétvégét is, mert az egy dolog, hogy Knockhillben Martin kezdettől fogva gyors volt, és rengeteget gyakorolta a pályát szimulátoron, de azon a pályán nagyon jól kell érezni az autót, a kontrollnak és az érzetnek nagyon magas szintűnek kell lennie ahhoz, hogy ott valaki gyors legyen. A zandvoorti eredmény terhet vett le a válláról és plusz löketet adott, a magabiztosság mellett pedig az autó kezelésében lépett előre a legtöbbet, és úgy ment a határon, hogy egyszer sem csúszott ki a kavicságyba.”

    „Ami a várakozásokat illeti, leginkább kíváncsi vagyok, hogy az elmúlt hetek tapasztalatai után hányadán állunk visszatérve a megszokott pályákra. Összességében mind a csapat, mind Martin tapasztalatából kiindulva nagyobb hátrányban leszünk, többet kell ledolgozni, viszont közben az erőviszonyok is folyamatosan változnak, különösen az újoncok között. Knockhillben Campbell-Pilling és Martin gyakorlatilag azonos tempót mentek, míg Yuanpu Cui lassabb volt. Érdekes lesz látni, hogy egy olyan helyszínen, ahol Cui tesztelt korábban a legtöbbet, hogyan változik mindez.”

    Természetesen Martin versenyzői ösztöne azt mondja, hogy mindig minden versenyen a győzelem a cél, de azt a 16 esztendős pilóta is elfogadja, hogy reális elvárásokat kell támasztania magával szemben. „Sosem jó visszavenni az elvárásokból, én sem szeretem azt mondani, hogy reálisan nézve most nem a dobogó a célunk. Nem jó ilyet mondani azok után, hogy az elmúlt két hétvégén egyaránt dobogóra álltunk, de látni kell, hogy a riválisaink rengeteget teszteltek már itt, és a legtöbben velem ellentétben mentek már a Grand Prix-nyomvonalon” – mondta a tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által működtetett Hungarian Motorsport Academy versenyzője.

    Molnár Martin, Donington Park
    Fotó: MGR Images

    Kiss Pál Tamás célkitűzésként összetettben a top 10-es eredményeket, az újoncok között pedig a győzelmet nevezte meg. „Az elmúlt futamok dobogóit a helyén kell kezelni, mert ezek nagyon kimagasló, extrém jó eredmények újoncként, ennyire erős mezőnyben. Amennyiben sikerül a legjobb tízben lennünk, természetesen minél előrébb, és az újoncok között az élen állnunk, azzal maximálisan elégedett leszek. És persze mindig azt kell nézni, hogy mi van az adott eredmény mögött. A legfontosabb, hogy a tempó meglegyen, az pedig megesik, hogy éppen nem úgy jön ki a lépés, nem sikerül összerakni jól a szektorokat vagy az ember balszerencsés.”

    Ezen a hétvégén a brit F4 mezőnye a megszokottól ellentétben nem 3, hanem 4 futamot teljesít, hiszen itt pótolják a doningtoni szezonnyitón az eső miatt törölt versenyt.

    A 8. versenyhétvége menetrendje (magyar idő szerint):

    Szombat
    11:25 – 11:45: időmérő edzés
    14:50 – 15:10: 1. futam
    18:30 – 18:50: 1. futam (első fordulóból elhalasztott)

    Vasárnap
    11:40 – 12:00: 2. futam
    16:50 – 17:10: 3. futam

  • Molnár Martin átvette a vezetést a brit Forma–4 újoncértékelésében

    Molnár Martin átvette a vezetést a brit Forma–4 újoncértékelésében

    Molnár Martin remekelt a brit Forma–4-es bajnokság skóciai Knockhillben rendezett fordulóján. A Virtuosi Racing pilótája élete legjobbját elérve összetett második helyen végzett az utolsó futamban, amivel kettőre növelte a hétvégén szerzett dobogóinak számát, hiszen az első futamban harmadik lett. A 15 esztendős sportoló egyúttal átvette a vezetést az újoncok értékelésében.

    Miután az előző fordulóban, Zandvoortban megszerezte első összetett dobogós helyezését a brit F4-ben, Molnár Martin Knockhillben tovább írta a magyar motorsport-történelem lapjait, amikor a skóciai versenyhétvége utolsó futamán másodikként intették le. Lévén a 15 esztendős sportoló hollandiai sikere előtt magyar pilóta soha korábban nem állt dobogón FIA F4-es sorozatban, a második hellyel a Virtuosi Racing versenyzője eggyel magasabbra tette a lécet, miközben dupla dobogójával – az első futamon ismét harmadik lett – rengeteg pontot gyűjtött, és átvette a vezetést az újoncok értékelésében.

    A szombati nap részletes összefoglalója alább olvasható:

    Molnár Martin megismételte történelmi dobogóját a brit F4-ben

    Már a hétvége is remekül kezdődött Martin számára, hiszen az időmérőn eddigi legjobb teljesítményét nyújtva a 3. időt autózta, miközben a második legjobb körök rangsorában is 3. lett, azaz az első és a harmadik futamot is ebből a pozícióból kezdhette. Az első verseny harmadik kanyarjában ugyan elveszítette az első szárnyának egy részét, ám a piros zászlós megszakítás után az eredeti sorrendben rajtoltatták újra a mezőnyt, így Martinnak is lehetősége volt a javításra. Ezzel élt is, és miután a 4. helyen fordult az első kanyarba, az egész versenyen át kergette a nála jóval rutinosabb, a bajnoki címért küzdő Alex Ninovicot, akit egy alkalommal kis híján megelőzött. Végül szoros emberfogásban kísérte be a célba a negyedik helyen az ausztrál pilótát, ám mivel a másodikként leintett Rowan Campbell-Pilling kiugrott a rajtnál és ezét 10 másodperces büntetést kapott, Martin is előrejött egy pozíciót és felléphetett a dobogó harmadik fokára. Az újoncok között eközben toronymagasan nyert, hiszen a második legjobb újonc Campbell-Pilling a 7. helyig esett vissza.

    Innen is volt feljebb

    Vasárnapra két verseny maradt. Előbbin a fordított rajtrácsos lebonyolítás miatt – a legjobb 12 helyezett indul fordított sorrendben – Martin a 10. rajtkockából kezdhetett, majd ugyanebben a pozícióban is ért célba. Utóbbin viszont ismét eljött az ő ideje: remek rajttal lőtt ki és faképnél hagyta Campbell-Pillinget, hogy a bajnoki éllovas Deagen Fairclough mögött forduljon az első kanyarba. Szintén újonc riválisa azonban nem sokkal később füstölő jobb első gumival, kissé kamikaze módon bevetődött mellé az utolsó kanyarban, Martin pedig inkább az ütközés elkerülését választotta és a kormányon nyitva hagyott helyet Campbell-Pillingnek. Ezután viszont üldözőbe vette az Argenti Motorsport pilótáját és végig nyomás alatt tartotta őt, aminek meglett az eredménye: a második helyen haladó pilóta háromszor kiszélesítette a pályát, amiért 5 másodperces büntetést kapott. Mivel Martin alig több mint 2 másodperccel mögötte ért célba, az övé lett a második hely.

    Molnár Martin, Virtuosi Racing, Knockhill
    Martin a sor élén / Fotó: Jakob Ebrey Photography

    „A fordított rajtrácsos versenyen a hétvége utolsó futamát szem előtt tartva spóroltunk a gumikkal, a 10. hellyel pedig Martin kihozta a legtöbbet a lehetőségeiből – kezdte értékelését Kiss Pál Tamás, a MOTAM operatív vezetője, egyben Martin coach-a és mentora. – Ami a harmadik futamot illeti, szenzációsan sikerült a rajtja, aminek rendkívül örülök, mert nagyon sokat dolgozunk ezen, és előzetesen is azt kértem tőle, hogy próbáljon meg jó rajtot venni, azután pedig már nem lesz más dolga, mint tapadni Fairclough-ra. Végül nem így alakult a verseny, mert Campbell-Pilling bevetődött mellé az utolsó kanyarban, de akárcsak a teljes hétvége során felmerülő versenyszituációkat, Martin ezt a helyzetet is remekül reagálta le, és nem keménykedett feleslegesen.”

    „Nagyon örülök az újabb dobogónak és annak, hogy ezen a hétvégén a száraz pályás tempónkkal önerőből voltunk képesek az élmezőnyben versenyezni. Egészen más érzés ez, mint amikor az ember a középmezőnyben megy – érétkelt az összetettben a 9. helyre előre ugró magyar versenyző. – Úgy álltam a harmadik futamhoz, hogy majd az adott szituáció függvényében vállalok több vagy kevesebb kockázatot. Végül kifizetődőnek bizonyult, hogy inkább engedtem Campbell-Pilling ellen, mert szerintem az is szerepet játszott a túl sok pályaelhagyásában, hogy végig nyomás alatt tartottam. Nem erőltettem, csak igyekeztem konstans tempót menni, ami sikerült, mert folyton 49.0-s időket mutatott a kijelző a kormányomon. Jó érzés volt, hogy az összetett második helyén álló Alex Ninovicnál így is végig gyorsabbnak bizonyultam. Összességében ez volt az eddigi legjobb hétvégém ebben az évben, ami bizakodóvá tesz a folytatásra, a legfontosabb pedig az, hogy az újoncok pontversenyében átvettem a vezetést.

    Molnár Martin, Virtuosi Racing, Knockhill
    Fotó: Jakob Ebrey Photography

    A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által működtetett Hungarian Motorsport Academy versenyzője 262,5 ponttal vezet az újonc értékelésben a 262 pontos Yuanpu Cui előtt, míg az összetettben 77 ponttal áll a 9. helyen.

    A brit F4-es bajnokság augusztus 24-én és 25-én folytatódik, immár Angliában, a Donington Park Grand Prix-nyomvonalán.

  • Molnár Martin megismételte történelmi dobogóját a brit F4-ben

    Molnár Martin megismételte történelmi dobogóját a brit F4-ben

    Azok után, hogy a legutóbbi fordulóban, Zandvoortban magyar motorsport-történeti sikert ért el azzal, hogy először állhatott az összetett értékelés dobogójára egy futam után, Molnár Martin a brit Forma–4-es bajnokság 7. versenyhétvégéjén ismét harmadik helynek örülhetett.

    Ezen a hétvégén a skóciai Knockhillben csap össze a brit Forma–4 mezőnye, Molnár Martin pedig azok után, hogy Zandvoortban megszerezte Magyarország első dobogóját FIA F4-es bajnokságban, ismét harmadik helyen végzett. A 15 esztendős sportoló már az időmérőn is remek tempót autózott és eddigi legjobb eredményét elérve a 3. rajtkockába kvalifikált.

    Mindez annak tükrében nagy szó, hogy a szezon eddigi részében a száraz pályás tempó volt a leginkább javítandó terület, Martin pedig nem a körülmények szerencsés összejátszásának köszönhette a remek eredményt, hanem tényleg ott volt a helye az élmezőnyben.

    „A sikánban beljebb húzták a gumibójákat, ami megzavarta a mezőnyt, így kapásból hárman is kicsúsztak, három piros zászlós megszakítás eredményezve. Martin eközben nem tudott tiszta kört menni, mert ezen a hétvégén a Virtuosi pilótái hajthatnak ki utolsóként a bokszutcából, így 12 perccel a vége előtt még nem volt igazán jó mért köre – idézet fel az időmérő eseményeit Kiss Pál Tamás, a MOTAM szakmai vezetője, egyben Martin coach-a és mentora. – De ezután Martin begyújtotta a rakétákat, és kívülről is látható módon annyira magabiztosan és látványosan vezetett. Betartotta a szabadedzések alapján megbeszélt stratégiát, hogy bizonyos kanyarokban miként tud gyorsabb lenni, a legjobb érzés pedig az volt, hogy mennyire magabiztosan volt ott az élmezőnyben. A hatodik helynél hátrébb sosem csúszott, végül pedig nagyon jó kört sikerült összeraknia, de a második legjobb köre is a harmadik helyre volt elég. Ez hatalmas elégtétel, mert egész évben azzal küzdöttünk, hogy száraz körülmények között nem tudtunk erőből odaérni a legjobb hatba, most viszont egyenesen a legjobb háromba kerültünk.”

    Persze nem sokat ér a jó időmérős teljesítmény, ha a versenyen nem követi hasonló, Martin viszont a hétvége eddigi egyetlen versenyén is magabiztosan, és ami ebben a sportágban a legfontosabb, gyorsan haladva tette a dolgát. Az első rajtnál ugyan elveszítette az első szárnyát, amikor megpróbálta kifékezni Reza Seewooruthunt, baleset miatt fél kör után piros zászlóval félbeszakították a küzdelmet, így a második rajtot is az időmérőn elért sorrend alapján várhatták a pilóták.

    A második startnál a szintén újonc Rowan Campbell-Pilling kiugrott, ezért hiába vette át a vezetést, már ekkor biztosra lehetett venni, hogy büntetést kap. Még a futam alatt jött is a döntés: 10 másodpercet hozzáadnak az Argenti Motorsport pilótájának idejéhez, amivel ő kiírta magát a küzdelemből. Martin természetesen tisztában volt vele, hogy hiába halad a 4. helyen – a rajtnál kissé beragadt, így az összetett második helyén álló Alex Ninovic megelőzte –, valójában a 3. pozíció az övé, sőt, amennyiben elkapja Ninovicot, a második hellyel eddigi legjobbját érheti el.

    Támadni egyszer volt lehetősége a másodéves, azaz nála jóval tapasztaltabb pilótát, aki azonban kivédekezte ezt, és mire Martin ismét támadási pozícióba került volna, letelt a versenyidő, de a Virtuosi Racing magyarjának tempója és újabb harmadik helye így is rendkívül pozitív fejlemény.

    „Ami a második rajtot illeti, ezek a kuplungok nem arra vannak tervezve, hogy többször egymás után elrajtoljunk velük, kicsit ezért beragadtam, de így sem rajtoltam rosszul, mert csak a Ninovic ment el mellettem. Gyorsabb voltam nála, de nem sikerült megelőznöm, mert közben engem is támadtak, így hátrafelé is figyelnem kellett. Nagyon közel kerültünk, az utolsó kanyarban próbáltam megelőzni, azt jól kivédekezte, úgyhogy nem tudtam neki beszúrni, aztán mire ismét támadási közelségbe kerülhettem volna, véget ért a verseny” – összegzett az újoncok értékelésében fölényes győzelmet arató – a második legjobb újonc a büntetése miatt 8. helyre visszaeső Campbell-Pilling lett – magyar pilóta.

    Molnár Martin, Virtuosi Racing, Knockhill
    Fotó: Jakob Ebrey Photography

    „Megbeszéltük, hogy nincs elvárás, újonc, amennyire tud, végezzen elöl, tanuljon belőle, és mindenek előtt élvezze a versenyt és legyen felszabadult. Ezt abszolút hozta is. Az első két körben szerintem az adrenalinlöket és a beállítás miatt kicsit csúszkált és nehezebben melegítette fel az abroncsokat, ekkor a mögötte haladó Reza Seewooruthun kicsit szorongatta, de aztán nagyon szépen felvette a ritmust, és a 3. körtől kezdve folyamatosan a 2.-3. leggyorsabb pilóta volt a pályán. Abszolút gyorsabb volt mint az előtte autózó Alex Ninovic, akit utol is ért, de nyilván másodéves, az összetett második helyén álló versenyzőről van szó, akit nem lehet csak úgy megenni” – értékelte Martin teljesítményét Kiss Pál Tamás, majd elárulta, mi az, amit a legnagyobb pozitívumnak tart a mai napból.

    „A Seewooruthun elleni védekezés után magabiztosan beállt az időmérős körökre, folyamatosan lopta a távolságot, és ha van még 2-3 köre, szerintem elkapta volna Ninovicot. A legnagyobb pozitívum számomra az egész futamból az a magabiztosság, amit láttam Martinon. Zandvoort óta megkönnyebbülést is érzek rajta; már elhiszi, hogy ide való, az élmezőnyben a helye, és tudja azt a tempót, ami az abszolút dobogóhoz kell, és egy Ninovictól sem kell tartania. És itt megvolt az a váltás, amit Zandvoortban picit hiányoltam, hogy a védekezésből mennyi idő alatt tud visszaállni időmérős körökre és tud átkapcsolni mentálisan. Itt fél kör elég volt hozzá, úgyhogy látszik a fejlődés, és nagyon jó, hogy ezt egyik versenyről a másikra meg tudja valósítani. Nagyon elégedett vagyok vele.”

    Folytatás holnap a második és harmadik futammal – előbbit magyar idő szerint 11:55-től, utóbbit 16:55-től rendezik.