A kulisszák mögé pillantva nyerhetünk betekintést abba, miként írt sporttörténelmet Molnár Martin a brit Forma–4-ben.
Molnár Martin az idén minden várakozást felülmúlva megnyerte a brit Forma–4 újoncbajnoki címét. A menet közben magyar sporttörténelmet író versenyző élete első formaautós idényének második felére lendült igazán bele, és az újoncok értékelésében elért sorozatos dobogók mellett az összetettben is többször felállhatott a pódiumra, kivívva csapata, a Virtuosi Racing mellett versenytársai és a rivális csapatok főnökeinek elismerését is.
Hogy miként alakult az újoncok között elért bajnoki címet megalapozó második félidő, és hogyan segítette az egyre érettebbé és magabiztosabbá váló Martin előretörését Kiss Pál Tamás, a MOTAM vezetője, egyben a 2000-es évek egyik, ha nem a legsokoldalúbb magyar autóversenyzője, abba az alábbi, eddig sehol nem látott felvételeket és interjúkat tartalmazó kisfilm enged páratlan betekintést.
Első alkalommal adták át ugyanis a tragikusan fiatalon, mindössze 30 évesen elhunyt korábbi autóversenyzőről, Jake Cookról elnevezett Jake Cook Emlékdíjat, amelyet a Forma–4-es csapatvezetők szavazatai alapján (saját pilótájára senki sem szavazhat) Martin kapott meg. Az elismerést annak a versenyzőnek ítélik oda, aki a szezon során nagy fejlődést mutatott, elszántan nézett szembe a nehézségekkel, és mind a pályán, mind azon kívül tisztelettel viszonyult a riválisaihoz. A csapatvezetők úgy vélték, hogy a 2024-es szezonban Molnár Martin az a pilóta, aki a leginkább megérdemli ezt a díjat.
Molnár Martin a csapatvezetőkre is nagy hatást gyakorolt / Fotó: Jakob Ebrey Photography
A brit F4-es paddockban jól ismert Jake Cook 2023 novemberében hunyt el. Pályafutása során versenyzett a Ginetta Juniors-ban, a Formula Fordban és a Formula Renault-ban, 2010-ben pedig ő kapta meg elsőként a brit motorsport-szövetség fiatal pilótáknak alapított éves díját. Utolsó éveiben Jake coach-ként segítette a fiatalokat, köztük olyanokat is, aki ott vannak a jelenlegi brit F4-es mezőnyben.
Halála után felesége, Eve Lake-Grange, aki egyben a brit F4-es bajnokság menedzsere, létrehozta az emlékdíjat azért, hogy Jake emléke és neve fennmaradjon a motorsportban. „Örömmel tölt el, hogy átadhatom ezt a Jake nevét viselő és emlékét őrző díjat Martinnak – idézi Eve-t a brit F4 hivatalos honlapja. – Nagyon megérdemelte, és hálás vagyok, hogy a jellemvonásai a brit F4 tapasztalt csapatvezetőinek figyelmét sem kerülték el. A díj létrehozását arra is szerettem volna használni, hogy felhívjam a figyelmet a mentális egészség fontosságára. A családomban az elmúlt évben jelen volt ez, és nemcsak Jake-en keresztül, hanem a történtek következményeként az idei év korábbi részében nekem is szükségem volt egy kis időre, hogy kezeljenek. Nem szégyellem ezeket a küszködéseket, és mindenkit bátorítok arra, hogy beszéljen és emlékezzen arra, hogy nincs baj azzal, ha nem vagy jól.”
„Jake emlékdíja nem csupán egy trófea, miközben a győztes 500 fontos csekket kap, amihez a családunk további 500 fontot tesz hozzá a Mind Charity-nek (egy mentálhigiénés jótékonysági szervezet Angliában és Walesben – a szerk.). Ez a szervezet nagyon közel áll a szívemhez. Keményen dolgoznak azon, hogy biztosítsák, minden mentális problémában szenvedő ember megkapja azt a támogatást és tiszteletet, amit megérdemel. Jake sok minden volt a számunkra. Férj, apa, fiú, és egyben autóversenyző. Örömmel tölt el, hogy Martint a paddock legtapasztaltabb emberei ismerik el, és ráirányították a figyelmet, mint olyan pilótára, akire oda kell figyelni a jövőben.”
Molnár Martin Brand Hatch-ben megnyerte a brit Forma–4 idei újoncbajnoki címét, de az egyik futamon a mezőny többi tagjához hasonlóan csak 4 kört tudott megtenni, mert hatalmas baleset történt előtte.
Molnár Martin az elmúlt hétvégén idegőrlő futamokon biztosította be a brit Forma–4 újoncértékelésének első helyét, de nemcsak számára volt feszültséggel teli az utolsó forduló, hanem a bajnokságban végül ötödik helyen záró, Martinnál egy évvel idősebb Jack Sherwood csapatának és családjának is. A Rodin Motorsport versenyzője ugyanis a vasárnapi első, a hétvége összességében harmadik futamán hatalmas balesetet szenvedett, ami miatt szó szerint belerepült a pályát szegélyező erdőbe, és néhány másodpercen át nem lehetett tudni, hogy mi lett vele.
Videón a bukás:
Sherwood éppen vezette a versenyt Ella Lloyd és Martin előtt, amikor a felfüggesztés hibája miatt a pálya egyik leggyorsabb kanyarjában műszaki probléma lépett fel az autóján, onnan pedig már tehetetlen volt.
„Az ötös kanyarban, vélhetően technikai hiba miatt szó szerint berepült az erdőbe. Hirtelen kitört az autójának a hátulja 190-200 km/órás tempónál, majd az autó jobb eleje a levegőbe emelkedett, amitől leakadt a padlólemez, ő pedig átrepült a kerítésen. Valószínűleg a glória mentette meg az életét, de szerencsére nem lett baja, a versenyt viszont a piros zászlós megszakítás után már nem indították újra. Martin látta az egészet, és rögtön rádiózott a csapatnak, hogy nagyon komoly baleset történt” – összegezte a történteket a fentebbi videót készítő Kiss Pál Tamás, a MOTAM operatív vezetője, egyben Martin coach-a és mentora.
Sherwoodnak szerencsére haja szála sem görbült a balesetben, az autója azonban csúnyán összetört, a glórián látható sérülések pedig arról árulkodnak, hogy a 17 esztendős versenyzőnek az életét menthette meg a fejvédő szerkezet. Alább Makai Gergely képei láthatók a roncsról:
Egy kertben kikötve három parkoló autóval ütközött Billy Monger F1-es kommentátor, egykori versenyző, akit hét évvel ezelőtti súlyos versenybalesetekor ismert meg a világ.
Monger nevét egy szörnyű, 2017-es F4-es doningtoni baleset nyomán ismerte meg a teljes autósportos nyilvánosság, aminek következtében 17 éves korában mindkét lábát elveszítette. A brit versenyző hihetetlen akaraterőről tett tanúságot azzal, hogy kevesebb mint egy évvel később, 2018-ban teljesen kézi vezérlésű autókkal visszatért a versenypályára, további dobogókat szerezve a juniorsorozatokban, sőt, 2019-ben az Euroformula Open pau-i versenyén győzött is.
Ezt követően azonban befejezte a versenyzést, s a kommentátori munkába vágott bele, idén a Channel 4 F1-es szakértőjeként ténykedik.
A most 25 éves Monger az autósportos közeg elismert és közkedvelt tagja maradt, most azonban egy rendőrségi jelentés révén került be a hírekbe. A Sky News beszámolója szerint ebből kiderül, hogy az expilóta idén január 19-én komoly károkkal járó közúti balesetet okozott a Londontól délre található Limpsfieldben.
„Monger figyelmetlen volt, amikor elveszítette irányítását az autója felett, aminek következményeként három parkoló autóval ütközött, jelentős károkat okozva bennük, majd nekiment egy a közeli házhoz tartozó sövénynek és falnak is” – adta hírül az ügyet vizsgáló egyik szakember, Rick Scholey.
„Szerencsére senki sem volt az úton abban az időben, máskülönben sokkal súlyosabb következményekkel is járhatott volna.”
Fotó: Surrey Police
A rendőrség elmondása szerint a baleset éjszaka, öt perccel éjfél előtt történt egy olyan útszakaszon, ahol 30 mérföld/órás (kb. 50 km/óra) sebességkorlátozás volt érvényben. A vétkes egy fekete, kézi vezérlésre átalakított Toyota Suprát vezetett, a három kárt szenvedett, parkoló autó pedig egy Volkswagen Lupo, egy Volkswagen Golf és egy Citroen voltak.
Most érkezett hír a bírósági döntésről, amely felelősségre vonta Mongert, s jogosítványának bevonásával büntette – igaz, csak 49 napos időtartamra. Emellett összesen 2694 fontot kellett fizetnie bírság és kártérítés gyanánt.
Hogy Monger szerzett-e sérülést a januári balesetben, arra nem tért ki a közlemény, de a fiatal kommentátor látszólag jól van, idén is folytatta a munkát az F1-es paddockban, a január 19-i éjszakai történések pedig közel tíz hónapon át titokban maradhattak.
Sikerült, amire a szezon elején senki nem gondolt volna: Molnár Martin megnyerte az újoncok bajnoki címét a brit Forma–4-ben. Az idei év utolsó versenyhétvégéjét az újoncok pontversenyének éléről váró magyar versenyzőnek ehhez meg kellett vívnia az idegek harcát Brands Hatch-ben.
Molnár Martin az újoncok pontversenyében 2,5 pontos előnnyel várhatta az idei szezon utolsó négy futamát a brit Forma–4 Brands Hatch-ben rendezett szezonzáróján, és végül az idény utolsó versenyén, elképesztő izgalmak közepette nyerte meg az újoncok bajnoki címét. A Virtuosi Racing magyar pilótája 5 összetett dobogós helyezéssel és 22 újoncdobogóval zárta az évet, amely során 90 pontos hátrányból visszakapaszkodva lett bajnok.
Növelt az előnyén szombaton
Az időmérő edzésen a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által működtetett Hungarian Motorsport Academy versenyzője a 9. helyet szerezte meg, a második legjobb körök sorrendjében pedig 10. lett, azaz az első futamot a 10. helyről kezdhette, hogy végül egy pozíciót javítva 9.-ként érjen célba. Ez az újoncértékelésben a 3. helyet jelentette, azaz ismét felállhatott a dobogóra, miközben növelt a pontelőnyén a 11. helyen záró Yuanpu Cuival szemben.
Fotó: MGR Images
A második versenyen a silverstone-i időmérő eredményei alapján a Virtuosi magyarja a 6. helyről rajtolt, s végül úgy sikerült két pozíciót javítva célba érnie, hogy eközben a bajnokság első két helyezettje, Alex Ninovic és Deagen Fairclough ellen mérkőzhetett meg, a bajnok Fairclough támadásait pedig nagyon érett és higgadt versenyzéssel verte vissza. „Ninovic bődületes tempóval érkezett az első három körben, és olyan messziről dobta be az autót az 1-es kanyarban, hogy Martin higgadtsága kellett ahhoz, hogy ne essenek ki mindketten. Ezt követően az idén már 13 futamot megnyert és már bajnok Fairclough kezdett brutális nyomást rakni rá, s kétszer is úgy tette be az autót az 1-esbe, hogy az utolsó utáni pillanatban vette csak el a gázt, Martin azonban hihetetlenül érett módon szállította az időmérős köröket, és mindig meglógott annyira, hogy Fairclough nem tudott vele mit kezdeni” – méltatta versenyzőjét Martin coach-a és mentora, a magyar versenyzőt a MOTAM operatív vezetőjeként is segítő Kiss Pál Tamás.
Mivel Cui ezen a versenyen is Martin mögött zárt, előbbi tovább növelt a pontelőnyén a szezon utolsó két futama előtt
Idegőrlő hajrá
A hétvége utolsó két, már vasárnap rendezett futamán továbbra sem lehetett hibázni, hiszen Martin kínai riválisának továbbra is volt esélye fordítani. Az első aznapi, összességében 3. futam hozta el a 16 esztendős magyar pilóta számára a hétvége lejobb eredményét, hiszen az összetett 3. helyén végzett, igaz, csonka versenyen, amelynek legfontosabb híre, hogy nem történt rajta súlyos sérülés, vagy még rosszabb.
„Szombat este levontuk a tanulságokat, többek között azt, hogy néhány kanyarban alacsonyabb sebességi fokozatot kell használnia – árulta el Kiss Pál Tamás. – A vasárnapi fordított rajtrácsos versenyen nagyon jól rajtolt Martin, jól is helyezkedett, nagyon fegyelmezetten és intelligensen versenyzett. A 4. helyen haladva egyre közelebb került Ella Lloyd-hoz, majd remek verseny alakult ki négy pilóta között: Martin támadta a Lloyd-ot, aki ezt levédekezte, majd rájuk esett Abbi Pulling, akit pedig a bajnok Deagen Fairclough szorongatott.”
„Ez a négyes csata aztán kettészakadt, de sajnos nem tudtuk meg, hogy Martin meg tudta-e volna előzni Lyod-ot, mert Jack Sherwood a pálya egyik leggyorsabb részén, az ötös kanyarban, vélhetően technikai hiba miatt szó szerint berepült az erdőbe. Hirtelen kitört az autójának a hátulja 190-200 km/órás tempónál, majd az autó jobb eleje a levegőbe emelkedett, amitől leakadt a padlólemez, ő pedig átrepült a kerítésen. Valószínűleg a glória mentette meg az életét, de szerencsére nem lett baja, a versenyt viszont a piros zászlós megszakítás után már nem indították újra.”
Fotó: MGR Images
A pórul járt versenyző mögött haladók, így Martin is egy pozíciót nyertek, amivel a magyar versenyző ismét legjobb újoncként, összetett dobogóval zárt, ám mivel csupán 4 kört tett meg a mezőny, az a döntés született, hogy csak a pontok felét osztják ki.
Enélkül a Virtousi Racing pilótája már egy futammal a bajnokság lezárása előtt újoncbajnok lett volna, ám így 1 pont hiányzott neki a végső sikerhez.
Ezek után 24 pontos előnnyel vághatott neki az újoncok pontversenyében továbbra is második Yuanpu Cui előtt az utolsó futamnak, amiből körömrágós finálé lett, hiszen egyetlen apró hiba is szertefoszlathatta volna a bajnoki álmokat.
„Ez az idegek harca volt – kezdte velős értékelését Kiss Pál Tamás. – Az utolsó versenynek úgy mentünk neki, hogy tudtuk, amennyiben Martin célba ér, ő a bajnok, viszont, ha kiesik, és Cui lesz a legjobb újonc, akkor elbukja a címet. Végül egy őrült káoszfutammal zártuk az évet, mert már a rajt előtt elkezdett szemerkélni az eső, de a pálya még alkalmas volt a száraz pályás gumik használatára. Aztán a felvezető körben elkezdett rendesen esni, Martin pedig mondta is egyből a rádióban, hogy ezen már nem lehet slick gumival menni, és a felvételeken is látszott, hogy húzzák a keréknyomokat a vizes aszfalton.”
„Ennek ellenére nem fújták le a rajtot, hanem elengedték slick gumin a pilótákat, amitől a mezőny egyharmada rögtön elszállt, mert nem tudták az úton tartani az autót. Martin viszont ott tartotta és feljött a negyedik helyre, miközben Cui a felvezető kör végén a bokszba hajtott, hogy esőgumikon menjen a többiek után. Emiatt benne volt a pakliban, hogy mindenkit megelőz és az újoncok között az élre áll, ekkor azonban jött a piros zászlós megszakítás, majd új rajtprocedúrát rendeltek el.”
Az izgalmaknak ezzel azonban még nem volt vége. Az új rajt után Martin sokáig 3. legjobb újoncként körözött és csatázott is egy kicsit a kínai riválisával, de nem akart felesleges kockázatot vállalni. Viszont nem csak rajta múlt, hogy gond nélkül végigérjen. „Itt még azon is lehetett izgulni, hogy Martin és Cui előtt az a Bart Harrison haladt, akiről sejthető volt, hogy nagy eséllyel el fogja dobni az autót. Martin ekkor már csúszkált, hátulról is támadták, és szerintem idegileg is elfáradt egy kicsit, ami nem csoda azok után, hogy a hétvége korábbi része mennyire megterhelő volt mentálisan” – mutatott rá Kiss Pál Tamás.
Fotó: MGR Images
Amikor aztán ketten is kicsúsztak és beküldték a biztonsági autót, kérdéses volt, hogy lesz-e még újraindítás, de lett, amit Martin nem kapott el jól. Ezután egy ponton majdnem kicsúszott, olyan agresszívan támadták, majd az utolsó két körben már tényleg csak túlélő üzemmódban ment. És hogy még lehessen fokozni: Cui átvette a vezetést az újoncok között. „Ahogyan azt megjósoltuk, Bart Harrison az újonc értékelés első helyén haladva túlvállalta magát és kicsúszott az egyes kanyarban, amivel Cui vette át a vezetést. Martint eközben folyamatosan támadták, neki azonban nem volt szabad kockázatot vállalnia, és extra óvatosággal, csakis a végcélt szem előtt tartva kellett vezetnie.”
A sorozat történetének első és eddigi egyetlen magyar versenyzője végül a 4. legjobb újoncként ért célba és ezzel bajnok lett. „Nagyon jó hétvégénk volt ismét és remek évet zártunk, remek munkát végzett az egész csapat, amit ezúton is szeretnék nekik megköszönni, ez a bajnoki cím ugyanannyira az övék, mint az enyém – mondta a szezon végeztével a Virtuosi Racing legjobbja. – Az utolsó futamnak úgy vágtam neki, hogy nem szabad hibáznom, aztán amikor a fő riválisom átvette a vezetést, az csak fokozta az izgalmakat, ugyanakkor az én szempontomból nem változtatott semmit, mert csináltam tovább, amit addig, és meghozta a bajnoki címet. Igyekeztem nem számolgatni a hétvége során és sikerült is kizárnom a bajnoki címmel kapcsolatos gondolatokat. Snettertonban, a bajnokság harmadik fordulója után 90 ponttal voltunk lemaradva az újonc értékelés első helyétől. Visszagondolva egészen hihetetlen, hogy onnan összejött az első hely. Nagyon jó évet zártunk.”
„Nagyon komoly, hogy ilyen hatalmas ponthátrányt sikerült ledolgoznunk – tette hozzá Kiss Pál Tamás. – Rengeteg munka van abban, hogy elértük ezt az eredményt, három hete pedig csak az utolsó versenyhétvégével keltünk és feküdtünk. Elképesztően büszke vagyok rá, hogy Martin ilyen éretten kezelte ezt az egészet. Erről a hétvégéről azt a két dolgot tudnám kiemelni, hogy a hármas szektorban péntekről szombatra annyit fejlődött, amennyi normál esetben minimum két teljes versenyhétvége alatt várható el. A másik pedig az, ahogyan szombaton a már bajnok Fairclough előtt ment. Az klasszis versenyzés volt, bírta a nyomást, miközben Fairclough 20 percen keresztül támadta őt és pimaszkodott vele. Martin azzal a teljesítménnyel mutatta meg, hogy nem véletlenül ő lett az újoncbajnok.”
A brit Forma-4 szezonjának utolsó, kibővített fordulója zajlik ezen a hétvégén Brands Hatch-ben, ahol a Virtuosi Racing színeiben Molnár Martin egy jelentős siker kapujában áll. Noha a magyar pilótát elmondása szerint nem fókuszál a pontverseny állására, ettől függetlenül is szállított egy keményen megharcolt negyedik helyet szombaton.
A Brands Hatch-i szezonzáró hétvégén rendhagyó módon négy versenyt is rendeznek, a szombati másodikkal ugyanis a két héttel ezelőtt Silverstone-ban eső miatt elmaradt második futamot pótolták, az akkor kialakult rajtsorrendből indulva.
Molnár Martin jó helyzetből indult ahhoz, hogy megtartsa első helyezését az újoncok értékelésében – ahol a versenyek előtt 2,5 pontos előnyt őrzött a kínai Yuanpu Cui előtt. Bár ahogy azt a Virtuosi Racing pilótája előzetesen elmondta, nem eredménykényszerrel fog pályára hajtani a Londontól keletre található korábbi F1-es helyszínen.
Az időmérőn Martin a 9. helyet szerezte meg, a második legjobb körök sorrendjében pedig 10. lett – eszerint állt fel a szombati első verseny rajtrácsa. A 13 körös futamon egy pozíciót javítva ért célba végül kilencedikként.
A második verseny a silverstone-i eredmények nyomán, részlegesen fordított rajtrácsról indult, Martinnal a 6. helyen, s végül úgy sikerült két pozíciót javítva célba érnie, hogy eközben a bajnokság első két helyezettje, Alex Ninovic és Deagen Fairclough ellen mérkőzhetett meg.
Fotó: Jakob Ebrey Photography
A Martin mellett coachként segédkező Kiss Pál Tamás összegzésében elmondta, büszke arra, hogy a versenyző milyen koncentráltsággal tudta teljesíteni mindazt a pályán, amit kértek tőle, ugyanis az időmérőre fél másodpercet gyorsult a harmadik szektorban. Közben jellemzően a kiélezett tempóra, az egyik körében a kavicságyon átszáguldva öt centire kerülte el a falat, ám egy ilyen élmény után is összeszedett tudott maradni, és megfutotta időmérője 3 leggyorsabb körét.
„Az első futamon abszolút hozta azt, amit kértünk tőle: jó rajtot fogott, fegyelmezetten vezetett, és felesleges kockázatot nem vállalva beért a lehető legjobb helyen. Az újoncok között harmadik, összetettben kilencedik lett, miközben olyan csatákban volt benne, amelyekből sokat tanulhatott, volt mit kielemezni” – mondta Kiss Pál Tamás.
„A második futamon is jó volt látni coach-ként, hogy mindent, amit átbeszéltünk, teljesített, és az első versenyen látott problémákat is kijavította. Kemény csatákban volt része néhány összeéréssel, de az autó sérülés nélkül megúszta. Ninovic bődületes tempóval érkezett az első három körben, és olyan messziről dobta be az autót az 1-es kanyarban, hogy Martin higgadtsága kellett ahhoz, hogy ne essenek ki mindketten. Ezt követően az idén már 13 futamot megnyert és már bajnok Fairclough kezdett brutális nyomást rakni rá, s kétszer is úgy tette be az autót az 1-esbe, hogy az utolsó utáni pillanatban vette csak el a gázt, Martin azonban hihetetlenül érett módon szállította az időmérős köröket, és mindig meglógott annyira, hogy Fairclough nem tudott vele mit kezdeni.”
Molnár Martin a maga szerénységével összegezte a második futam feszült perceit.
„Az biztos, hogy kemény volt! Fairclough ellen nagyot csatáztunk, végig ott volt a hátsó szárnyam mögött, és folyamatosan nyomást helyezett rám, de ellen tudtam neki állni, aminek nagyon örülök” – mondta a versenyző, hozzátéve, hogy a vasárnapi történésektől függetlenül már biztosan eredményesnek, és számtalan élményben bővelkedőnek fogja elkönyvelni első formaautós szezonját.
Martin szombati eredményei az újoncbajnokságban is sokat értek, mert növelte előnyét a pontversenyben.
A szezonzárót rendezik a hétvégén a brit Forma–4-ben, Brands Hatch-ben pedig a bajnoki címekről, köztük az újoncok pontversenyének győzteséről is döntés születik. Molnár Martin az első helyről várja a hátralevő négy futamot, és feltett szándéka a bajnoki cím mellett összetett dobogós helyezéssel búcsúztatni az idényt.
A brit motorsport egyik legendás helyszínén, Brands Hatch-ben zárul a szigetország Forma–4-es bajnokságának idei szezonja. A Londontól nem messze, Kent megyében fekvő versenypálya rövidebb nyomvonalára már ellátogatott az idén a mezőny, ám ezúttal az 1964 és 1986 között 12 Forma–1-es Brit Nagydíjnak és két Európa Nagydíjnak otthont adó Grand Prix-nyomvonalon csapnak össze a feltörekvő tehetségek.
„Brands Hatch nagyon komoly múlttal bír, nagyon nagy nevek versenyeztek itt már az utánpótlás-kategóriákban is. Ezt a helyet átjárja az autósport szeretete és történelme, ezt rögtön érzi az ember, amikor megérkezik. Én kifejezetten szeretek ide jönni, talán kicsit kedvesebb is nekem ez a helyszín, mint a többi, mert pontosan tisztában vagyok azzal, hogy milyen nehéz itt versenyezni és jól teljesíteni. Éppen ezért, aki itt jól megy, arról mindenki tudja, hogy ő tényleg jó, és nem csak éppen kijött neki a lépés. Illetve azt is érezni, hogy mindenki másként áll hozzá ehhez a pályához. Kicsit a Nordschleiféhez tudnám hasonlítani. Nincs hibázási lehetőség, nagyon nehéz gyorsnak lenni, és ha nem kockáztatsz, akkor lassú vagy és nincs esélyed” – összegezte a 3916 méter hosszú aszfaltcsík kihívásait Kiss Pál Tamás, a MOTAM operatív vezetője, egyben Martin coach-a és mentora.
Legendás helyszínen zárul az idei szezon / Fotó: Jakob Ebrey Photography
„Talán ez az egyik, ha nem a legnehezebb pálya a szezon során – erősíti meg mentora szavait a Virtuosi Racing pilótája. – Több bevállalós kanyar is található rajta, amelyekben ráadásul nagyon kicsi a bukótér, hibázásra így aztán tényleg nincs lehetőség. Esőben a GP nyomvonalon még nem mentem, de vizes pályán még könnyebb eldobni az autót, úgyhogy amennyiben esni fog, erre is nagyon oda kell majd figyelni.”
A hétvége kezdete előtti szerdán egynapos teszten vett részt a mezőny, amely jól sikerült az újonc összetett éllovasának, ezt a gyakorlást azonban a rövidebb nyomvonalon rendezték, így komoly következtetéseket nehéz levonni belőle az előttünk álló hétvégére.
„Felemásan alakult a tesztnap, mivel reggel esőben kezdtük, délután pedig esőben fejeztük be, de amikor száraz pályán tudtunk körözni, akkor gyorsak voltunk – a délelőtti etap végén jó ideig az első helyen is álltam, mielőtt az utolsó két percben megelőztek. Mivel csak az Indy nyomvonalon körözhettünk, a beállításokkal, gumikopással és egyéb dolgokkal kapcsolatban nem lettünk okosabbak, viszont arra jó volt ez a tesztnap, hogy visszarázódjunk, felvegyük a ritmust és gyakoroljuk az első szektort, hiszen a két pályában csak ez a rész a közös” – összegzett a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által működtetett Hungarian Motorsport Academy versenyzője.
„Ami a Grand Prix-nyomvonalat illeti, már két teszten is vezettem rajta, de mindkettőn olyan sok volt a kicsúszás, hogy ha 20 tiszta kört meg tudtam tenni, akkor már sokat mondok. Ez is mutatja, hogy mennyire könnyű komoly következményekkel járó hibát véteni ezen a pályán. Az Indy-nyomvonalat kicsit jobban kedvelem, mint a GP-t, utóbbira talán még nem éreztm rá annyira. Azt mondják, hogy amint ez meglesz, jobban fogom kedvelni, mert amúgy nagyon izgalmas pálya” – vallotta be a 16 esztendős versenyző.
Kiss Pál Tamás szerint ezen a körön kifejezetten nagy előnyben vannak azok, akik már második éve a bajnokság mezőnyének tagjai, mert itt igazán gyors csak a kellő tapasztalat birtokában lesz valaki.
Fotó: Jakob Ebrey Photography
„Ide olyan autóérzet, rutin és bátorság kell, amit egy újonctól nem lehet elvárni. Van, ahol két méter széles a bukótér, a fehér vonal mellett pedig rögtön ott a fű. Különösen ebben az őszi időszakban, amikor nyirkos, esős a rázókő akkor is, ha a pálya száraz, ilyen kevés megtett kilométerrel 180-190 km/órával a határon fordulni úgy, hogy még dobál is az út, vagy a határon belemenni egy beleáthatatlan kanyarba nagyon nehéz. Egy újoncnak annyira kevés a gyakorlási lehetősége, hogy a saját példámból kiindulva is tudom, hogy a második évben ezeket már ösztönből és tapasztalatból megoldja az ember. Martinnak néhány helyen még közelebb kell mennie a határhoz, de össze fogja ezt rakni, és jó látni, hogy már nem válik görcsössé, amikor valami nem úgy alakul, ahogy tervezte.”
Nincs eredménykényszer
Martin 2,5 pontos előnnyel várhatja a szezon utolsó négy futamát – 3 helyett 4 versenyt rendeznek Brands Hatch-ben, mert bepótolják a Silverstone-ban az eső miatt törölt futamot – az újoncok pontversenyében második helyezett Yuanpu Cui előtt, és természetesen ő és a csapat is szeretné megnyerni a bajnoki címet. Eredménykényszer azonban nincs, miként nem is a pontokat számolgatva fognak versenyezni szombaton és vasárnap.
„Bármi is történjen ezen a két napon, ez már így is jó év volt, amin az utolsó versenyhétvége sem tud változtatni. Természetesen azért szeretném megnyerni az újoncok bajnoki címét, viszont nincs rajtam nyomás, ehhez a hétvégéhez is úgy állok hozzá, mint a többihez, azaz a legfontosabb, hogy magamból és az autóból kihozzam a legtöbbet, és előrelépjek a tesztekhez képest. Ha ez sikerül, és még a szerencse sem pártol el mellőlünk, akkor ez az eredményeken is látszani fog” – tekintett előre Martin.
Kiss Pál Tamás (balra) sem helyez nyomást Martinra / Fotó: MGR Images
„Martin magasra tette a lécet az eddigi négy összetett dobogós helyezésével, ami miatt kialakul az emberben egyfajta elvárás, ami majdhogynem irreális, és a helyén kell kezelni. Nem szabad abba a tévhitbe esni, hogy innentől ezek az eredmények könnyen fognak jönni – mutatott rá Kiss Pál Tamás. – Igyekszünk nem beszélni a bajnoki címről, meg kizárni azt, de azért mindenkit foglalkoztat. Martin nagyon nagy hátrányt dolgozott le a szezon során, majd a legutóbbi hétvégén ismét átvette a vezetést, úgyhogy nyilván rossz érzés lenne az utolsó versenyen elbukni a bajnoki címet. Ugyanakkor ez nem egy olyan cél, amit feltétlenül el kell érni ahhoz, hogy továbbléphessen. Martinnak enélkül is jó a megítélése, felfelé ívelő pályán van. Szeretnénk a silverstone-i lendületet átmenteni ide, a legjobb tízben minél előrébb végezni, és lehetőleg megcélozni a dobogót. A csapattal is azt beszéltük, hogy a saját magunkhoz mérten legjobb teljesítményt nyújtsuk, annak pedig elégnek kell lennie a céljaink eléréséhez. Ha pedig mégsem lesz elég, akkor is megtettünk mindent.”
A 10. versenyhétvége menetrendje (magyar idő szerint):
Helmut Marko, a Red Bull osztrák tanácsadója a Speedweeken megjelenő jegyzetében kicsit még megforgatta a tőrt a Szingapúri Nagydíj után kirúgott Daniel Ricciardóban, mondván a visszatérése óta eltelt több mint egy évben az ausztrál pilóta csupán kétszer nyújtott olyan teljesítményt, amit kellett volna.
A McLarennél leszereplő nyolcszoros futamgyőztes a tavalyi Magyar Nagydíjtól váltotta Nyck de Vries-t az akkor még AlphaTauri néven futó Racing Bullnál, hogy valamivel több mint egy éven át maradhasson. „Második esélyt kapott, amit senki más nem adott volna meg neki. Ennek az volt az alapja, hogy lehetséges a visszatérése a Red Bull Racinghez, amennyiben elég jól teljesít. A Racing Bulls mindig is köztes megállóként szolgált” – írja Marko arra utalva, hogy vagy az előléptetés, vagy a menesztés várt előbb-utóbb az ausztrálra.
Ricciardo azonban a tavalyi holland Nagydíjon a kezét törte, ami után több futamot ki kellett hagynia, majd az idei szezont nem kezdte valami fényesen, miközben Sergio Pérez új erőre kapott. Aztán a mexikói visszaesett, miközben Ricciardo teljesítménye javult, ám nem eléggé ahhoz, hogy a nyári szünetben a Red Bull meglépje a cserét. „A szükséges teljesítményt csak kétszer nyújtotta, egyszer a Miami sprinten szerzett negyedik helyével az idén, előtte pedig tavaly Mexikóban – közölte a tanácsadó. – Ezektől eltekintve nem volt meg a tempója és a következetessége sem. A teljesítmény, amely igazolta volna az előléptetését a Red Bullhoz, hiányzott, miközben az egész [szerepeltetésének] ez volt az értelme.”
Marko leírta azt is, hogy ők sem tudták, hogy miként segítsenek Ricciardónak. „Ha tudtuk volna, hogy miért nem teljesít úgy, ahogyan kellene, mindent megtettünk volna, hogy változtassunk a helyzeten. De az a gyilkos ösztön már nem volt meg benne. Egykor híres volt a rendíthetetlen előzései és az utolsó pillanatos féktávjai miatt, de már ez sem volt meg.”
Persze a Red Bullt a legtöbben nem is amiatt kritizálják, hogy nem léptette elő Ricciardót, hanem azért, ahogyan elküldte. Az ausztrál pilóta ugyanis a Szingapúri Nagydíj alatt volt kénytelen szembesülni vele, hogy ez az utolsó hétvégéje, a Red Bull ugyanis nem közölte vele, hogy ki fogják rúgni, miközben a helyére érkező Liam Lawson már két hete tudta ezt. Marko erről annyit írt, hogy Ricciardót „időben informálták”.
Remekül alakult Molnár Martin idei utolsó előtti versenyhétvégéje a brit Forma–4-ben. A Virtuosi Racing magyar pilótája összetett dobogón zárta a harmadik futamot Silverstone-ban, a legfontosabb pedig az, hogy átvette a vezetést az újoncok pontversenyében.
Már a pénteki szabadedzéseken látszott, hogy Molnár Martin tempója megvan ahhoz, hogy jó eredményeket érjen el a brit Forma–4 idei utolsó előtti, a silverstone-i pálya National nyomvonalán rendezett versenyhétvégéjén: a Virtuosi Racing magyarja a második szabadedzésen a pontversenyt toronymagasan vezető Deagen Fairclough mögött a 2. helyen végzett, majd szombatra is átmentette a jó formát, és az 5. időt érte el az időmérő edzésen úgy, hogy a 2. pozíciótól is mindössze két és fél századmásodperc választotta el.
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által működtetett Hungarian Motorsport Academy versenyzője az első futamon a 9. rajtkockából indulva a 9. helyen végzett, az újoncok értékelésében pedig a 2. lett, amivel 10,5 pontra csökkentette lemaradását az újoncok pontversenyében vezető Yuanpu Cui mögött.
„A mai nap pozitívuma egyértelműen a jó rajtom, illetve az, hogy megvan a tempónk és sikerült pontokat hoznom az újoncok bajnoki címéért zajló csatában a fő riválisomon. Vasárnap nagy valószínűséggel esni fog, igyekszünk kihozni a lehetőségeinkből a maximumot” – tekintett előre Martin a szombati nap után.
Az előrejelzések pedig helyesnek bizonyultak, vasárnapra megérkezett az eső Silverstone-ba, ami miatt a második futamot félbe kellett szakítani, majd a későbbi pótlás sem jött össze, a nap végére ugyanis ismét rendkívül rosszra fordultak az időjárási körülmények, így ennek a futamnak az eredményei nem számítanak bele a bajnoki pontversenybe.
Fotó: Jakob Ebrey Photography
„A második futam kaotikusan alakult, már a rajt előtt is egyre jobban rákezdett az eső, és mire felálltunk a rajtrácsra, már állt a víz a pályán. Két felvezető kör után elengedték a mezőnyt, ketten pedig lefulladtak előttem, amivel rögtön javítottam két pozíciót, viszont az egyik lefulladó pilótát telibe találták, úgyhogy azonnal piros zászlóval félbeszakították a versenyt. A törmelékek eltakarítása után még megpróbálkoztak az újraindítással, de már a biztonsági autó mögött körözve is látszott, hogy a pálya alkalmatlan a versenyzésre, és két kanyar múlva ismét érkezett a piros” – összegezte a Virtuosi Racing pilótája a második futam történéseit.
A hétvége harmadik, egyben utolsó versenyére kicsit javult az idő, így ez a futam viszonylag zavartalanul lezajlott. Mivel a második versenyen a rajtbalesetben érintett Rowan Campbell-Pilling nem állt rajthoz, Martin az 5. helyett a 4. rajtkockából vághatott neki a 20 perces távnak, és végül a 3. helyen intették le, amivel megszerezte idei negyedik összetett dobogós helyezését.
Fotó: Jakob Ebrey Photography
És ami a legfontosabb: az újoncok pontversenyében átvette a vezetést, így a szezonzárót 2,5 pontos előnyben várhatja a második helyen álló Yuanpu Cui előtt.
„A harmadik futamon a biztonsági autó mögül rajtoltunk, az elején pedig volt egy kis szerencsém, mert Alex Ninovic kipördült előttem. De ezután sem lazíthattam, mert folyamatosan nyomás alatt tartottak hátulról, így egyetlen apró hiba sem fért bele. Összességében jó hétvégét zártunk, örülök, hogy visszavettem a vezetést az újoncbajnokságban, de még nincs vége a szezonnak. A jövő héten szimulátoros edzés, majd szerdán már teszt vár rám az utolsó hétvégének otthont adó Brands Hatch-ben, úgyhogy mostantól minden energiámmal a következő feladatokra összpontosítok” – értékelt a 16 esztendős versenyző.
A brit Forma–4 idei utolsó hétvégéjét október 5-én és 6-án rendezik.
Második hellyel kezdett az újoncok között és faragott legfőbb riválisával, az újoncok összetett értékelését vezető Yunapu Cui-val szembeni hátrányán Molnár Martin a brit Forma–4-es bajnokság utolsó előtti fordulójának első futamán, Silverstone-ban.
Molnár Martin remekül kezdte a brit Forma–4-es bajnokság utolsó előtti hétvégjét, hiszen a pénteki második szabadedzésen a 2. időt ért el, és csak a pontversenyt toronymagasan vezető Deagen Fairclough előzte őt meg. A Virtuosi Racing magyar pilótája a jó tempóját szombatra is átmentette, és a silverstone-i pálya legrövidebb, National nyomvonalára jellemző elképesztően kis különbségeket hozó időmérő edzésen az 5. időt érte el.
„Egész nap lógott az eső lába, reggel nagy sötétség és hűvös idő fogadott minket a pályán, amelynek állapota sokkal rosszabb volt, mint a pénteki szabadedzéseken. Az időmérő nem alakult rosszul, de végezhettem volna előrébb is, hiszen a 3. helyezettől mindössze 15 ezreddel, és a 2. helyezettől is csupán két és fél századdal maradtam el, ami még egy ilyen rövid pályán is elképesztően kevés. Az időmérő első fele kissé kaotikusan alakult, többször feltartottak, de a második felében már sikerült tisztább köröket futnom, a legjobb időeredményeimet is ekkor értem el” – idézte fel a kvalifikáció történéseit a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által működtetett Hungarian Motorsport Academy versenyzője.
Fotó: Jakob Ebrey Photography
A hétvége első futamán Martin a 9. rajtkockából várhatta a rajtot, és hogy egy kicsit nehezebb legyen a mezőny dolga, a tipikus brit időjárás is közbeszólt. „A rajtelőkészítőben álltunk, amikor elkezdett esni az eső, de közben sütött a nap és az aszfalt is 26 fokos volt, úgyhogy nem igazán maradt meg a víz a pályán. Az első körökben azért nem volt könnyű dolgunk. A rajom nagyon jól sikerült, de az első kanyarban, ahol nedves volt az aszfalt, hibáztam és lesodródtam a pályáról. A második kanyar féktávján aztán pont az ellenkezője történt, és miután láttam, hogy mindenkinek füstöl a gumija, kicsit korábban fékeztem. Ezzel a két megingással el is veszítettem a jó rajttal nyert pozíciókat.”
Ezután Martin is megtapasztalhatta, milyen az, amikor nagyon kicsi a tempóbeli különbség az egyes autók között, és vonatozássá válik a verseny. „Beragadtam az egyik riválisom mögé, mert ezen a pályán nagyon kicsit a különbségek a versenyzők között tempóban, lemaradni nem lehet, mert szorosan követik az embert, úgyhogy az egyetlen választása az, hogy közel marad a turbulens levegőben, ez pedig rendszerint vonatozásba torkollik” – összegzett Martin, aki végül a 10. helyen ért célba, ám a szintén újonc Matúš Rybát utólag megbüntették, amivel a Virtuosi Racing versenyzője előrelépett egy helyet a 9. pozícióba, az újoncok között pedig második lett.
Újoncdobogóval indult a hétvége (itt még a 3. helyen, de ebből utólag második lett) / Fotó: Jakob Ebrey Photography
Ami pedig a legfontosabb, hogy az újonc összetett második helyén állva megelőzte az első futamot a 14. pozícióban befejező Yuanpu Cuit, azaz pontokat hozott legfőbb riválisán, és már csak 10,5 pontra van a kínai versenyzőtől. „A mai nap pozitívuma egyértelműen a rajt, illetve az, hogy megvan a tempónk, valamint sikerült pontokat hoznom az újoncok bajnoki címéért zajló csatában a fő riválisomon. Vasárnap nagy valószínűséggel esni fog, igyekszünk kihozni a lehetőségeinkből a maximumot” – tekintett előre Martin a vasárnapi napra.