Kategória: Formula 3

  • A GP3-at egy standardizált F3 váltja

    A GP3-at egy standardizált F3 váltja

    Úgy fest, 2019-től az F3 váltja a jelenlegi GP3-at, teljessé téve ezzel az FIA juniorlétráját.

    Az Autosport értesülései szerint az FIA egy szabványautós F3-as sorozatot szeretne az F2 mellé az F1-es hétvégékre, amely lényegében a jelenlegi GP3-as és F3 Euro-sorozatok összevonása lenne és International F3 néven futna. Ezzel egyidőben zajlanak a munkálatok egy Regional F3 nevezetű alsóbb széria bevezetésén is, amely az F3-as szint alatt helyezkedne el és a jelenleg létező F3 Lightsot váltaná. Az FIA-nak nem titkolt célja, hogy a MotoGP/Moto2/Moto3 analógiájára akarja felépíteni saját nevelőpiramisát.

    „Pontosan ezt célozzuk meg” – nyilatkozta Charlie Whiting az FIA képviseletében. „Az F1/F2 része már megvan a létrának, és remélhetőleg az egész koncepció teljessé válik az F3 2019-es bevezetésével.”

    Az F3-as széria aktuális csapatai nemrégiben egy pozitív hangulatú megbeszélésen vettek részt Whitinggal Genfben, ahol megvitatták a kategória jövőjét illető fontosabb kérdéseket, többek között a mezőny nagyságát, amely egyelőre úgy tűnik, 27 autóból (kilenc háromautós csapatból) fog állni. Ezután az FIA Együléses Bizottságának Technikai Munkacsoportja is ülésezett, ahol az újdonsült International F3-as autó paramétereit kezdték el kidolgozni. A kasztni gyártása tenderre lesz bocsátva, és elektronikával együtt nagyságrendileg 110.000 euróba fog kerülni (hasonlóan a jelenlegi Dallara-kasztnihoz, amelyért 116.000 eurót kell kipengetni, noha elektronika nélkül). A motorteljesítmény jelentősen megugrik majd, 230 lóerőről 300-ra, amely többek között a halo miatti 70 kg-os súlytöbblet ellensúlyozását célozza meg az erősebb és nehezebb monocoque-kal, a nagyobb váltóval, hajtáslánccal és fékekkel egyetemben.

    A Regional F3 hasonló koncepció alapján épül majd, természetesen a nagytestvérhez képesti egyszerűsített aerodinamikával, felfüggesztéssel és lengéscsillapítókkal. Az autó ennek megfelelően jócskán kevesebbe, mintegy 70-75.000 euróba kerül majd, és körülbelül 250-280 lóerő leadására lesz képes.

    Az európai szérián kívül csak a japán F3-as bajnokság felel meg az FIA szabályainak, ők azonban minden valószínűség szerint legalább 2020-ig megtartják a jelenleg is érvényben lévő szabályzatot, illetve az Euroformula Open (a fentebb említett Dallara-kasztni, de külön Toyota-motor) sem ragaszkodik nagyon az új szabálykönyv adoptálásához.

    Az International F3 megalakítása azonban nem lesz zökkenőmentes, Gerhard Berger – a DTM és a jelenlegi F3 elnöke – ugyanis kész sorozata védelmében feléleszteni az F3 Euro Seriest, amely rivális szériaként funkcionálna az FIA-féle F3 mellett a most érvényben lévő előírások megtartásával.

  • Újabb Red Bullos a GP3-ban

    Újabb Red Bullos a GP3-ban

    Miközben Niko Karinak már kifelé áll a szekere Red Bull Junior Team-es Daniel Ticktum az utolsó három fordulóra előléphet GP3-as versenyzővé a DAMS csapattal. A 18 éves versenyző eddig Formula Renault 2.0-ban versenyzett, ahol jelenleg hetedik a bajnokságban.

    Ticktum Matthieu Vaxivière-t helyettesíti majd a GP3-ban, mivel ő a WEC-ben áll majd rajthoz a TDS Racinggel.

  • A Red Bull kirakja finn versenyzőjét a junior teamből

    A Red Bull kirakja finn versenyzőjét a junior teamből

    A Red Bullnak van talán a legjobb versenyző-nevelő programja, ám ha valaki bekerül a Red Bull Junior Team-be, az nem jelent automatikus belépőt a Forma-1-be. Ha az alacsonyabb szériákban nem hozzák a Red Bulltól elvárt eredményt a tanoncok, Helmut Marko kirakja őket a programból. Így történt ez többek között Stefano Colettivel, Brendon Hartley-val, António Félix da Costával, vagy épp Beitske Visserrel is.

    „Az olyan tehetségek, mint Verstappen, vagy Vettel, vagy Ricciardo, nem jönnek minden évben.” – mondta a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner.

    A jelenlegi junior team-esek közül pedig most a 17 éves finn, Niko Kari lett figyelmeztetve, hogy kapja össze magát. Kari tavaly F3-ban a 10. helyen zárt, már ekkor szólt neki a Red Bull, hogy ez kevés lesz. Idén GP3-ba ültették a Horner-féle Arden csapatba, s jelenleg a 10. a bajnokságban, így az energiaitalosok továbbra sem túl elégedettek vele.

    „A szezon végéig dolgozunk vele. A teljesítménye nem volt olyan, amilyet vártunk tőle.” – mondta a Helmut Marko a finn C More-nak, Spában.

  • Lando Norris: Jövőre F2 a Premával, vagy Super Formula?

    Lando Norris: Jövőre F2 a Premával, vagy Super Formula?

    A McLaren fiatal protezsáltja, Lando Norris úgy véli, hogy jövőre feltehetően szintet lép és a Formula 2-ben folytatja majd pályafutását. Jelenleg azonban arra koncentrál, hogy övé legyen idén az F3-as bajnoki cím. Norrisnak erre meg is van az esélye, idén eddig hét győzelmet szerzett, és élen áll a pontversenyben, 11 ponttal Maximilian Günther előtt.

    A brit versenyző a hungaroringen tesztelhetett is a McLarennel, és a fiatal újoncok közül ő volt a legeredményesebb. Sokan már azt emlegetik, hogy be is kerülhet a Forma-1-be, ha Fernando Alonso megunja a helyzetet, egyelőre azonban reálisabb cél az F2.

    „Szerintem ha megnyerem (az F3-as bajnokságot), valószínűleg ez (F2) lesz, amit csinálni fogok.” – mondta Norris a GPUpdate.net-nek. „Vagy ez, vagy Super Formula… Még nem döntöttük el, hogy az F2-t vesszük-e célba, attól függ, mit akar a McLaren, hogy megnyerem-e az F3-as bajnokságot. Majd ha már egyértelmű lesz, hogy nyerhetek, vagy az utolsó verseny után, többet fogunk már tudni arról, hogy mi lesz jövőre. Sok múlik ezen a szezonon. Ha nem megyek jól… bár nem valószínű, de akkor még egy év lesz az F3-ban.”

    „Stoffelt a Super Formulába rakták, szóval lehet, hogy Super Formula lesz, de annyi biztos, hogy vagy Super Formula, vagy F2. De szerintem az F2 valószínűbb.”

    Tavaly ősszel, még mielőtt megállapodott volna a Carlinnal, Norris a Prema csapattal tesztelt. A legfrissebb pletykák szerint pedig jövőre Lando a Premával folytathatja majd az F2-ben. Bár ezt egyelőre mindkét vél tagadja. Annyiban azért mindenképp sántít a történet, hogy a Prema a Ferrarival van szoros együttműködésben.

    Derek Warwick, a BRDC elnöke, és egykori F1-es versenyző azonban okos lépésnek gondolná a Premához igazolást. „Szerintem ő készen áll az F1-re, de ha én is a menedzsmentjének tagja lennék, a Premával tenném be őt az F2-be 2018-ban.”

  • Norris nyerte a zandvoorti harmadik F3-as futamot

    Norris nyerte a zandvoorti harmadik F3-as futamot

    A zandvoorti hétvége harmadik, egyben utolsó Formula-3-as versenyét a McLaren juniorja, Lando Norris nyerte.

    A rajt ezúttal sima volt: figyeltek egymásra a fiatalok, nem volt szükség Safety Carra és sárga zászlóra sem.

    Norris mellett Ferdinand Habsburg állt az első sorban: mindketten jól kapták el a rajtot és sikerült megtartaniuk rajtrácson elfoglalt pozíciójukat.

    Norris a verseny előrahaladtával folyamatosan növelte előnyét, mindeközben a harmadik helyen álló Maximilian Günther nyomás alatt tartotta Ferdinand Habsburgot.

    A második futamot nyerő Callum Ilott versenye nem alakult jól: első légterelő csere miatt ki kellett állnia a bokszutcába, így az utolsó helyre jött vissza. Nem sokkal a leintés előtt ismét kiállt a bokszba: fel kellett adnia a versenyt.

    Norris tovább növelte előnyét a bajnoki pontversenyben, összességében ez volt szezonbeli hetedik győzelme.

    1 Lando Norris Carlin Dallara/Volkswagen 24 35m44.299s
    2 Ferdinand Habsburg Carlin Dallara/Volkswagen 24 6.646s
    3 Maximilian Gunther Prema Powerteam Dallara/Mercedes 24 11.530s
    4 Guan Yu Zhou Prema Powerteam Dallara/Mercedes 24 15.058s
    5 Jake Hughes HitechGP Dallara/Mercedes 24 31.078s
    6 Pedro Piquet Van Amersfoort Racing Dallara/Mercedes 24 31.541s
    7 Harrison Newey Van Amersfoort Racing Dallara/Mercedes 24 31.936s
    8 Ralf Aron HitechGP Dallara/Mercedes 24 32.461s
    9 Joey Mawson Van Amersfoort Racing Dallara/Mercedes 24 32.817s
    10 Nikita Mazepin HitechGP Dallara/Mercedes 24 32.976s
    11 Mick Schumacher Prema Powerteam Dallara/Mercedes 24 33.607s
    12 Joel Eriksson Motopark Dallara/Volkswagen 24 34.109s
    13 David Beckmann Motopark Dallara/Volkswagen 24 34.606s
    14 Jehan Daruvala Carlin Dallara/Volkswagen 24 35.174s
    15 Keyvan Andres Motopark Dallara/Volkswagen 24 38.441s
    16 Tadasuke Makino HitechGP Dallara/Mercedes 24 39.655s
    17 Marino Sato Motopark Dallara/Volkswagen 24 40.533s
    18 Ameya Vaidyanathan Carlin Dallara/Volkswagen 24 58.724s
    Callum Ilott Prema Powerteam Dallara/Mercedes 19 Kiesett

     

  • Norris harmadik helyével élre állt a bajnokságban

    Norris harmadik helyével élre állt a bajnokságban

    Callum Ilott szezonbeli ötödik győzelmét aratta az idei Forma-3-as bajnokságban, ám Lando Norris első futamon szerzett győzelmével, majd második versenybeli harmadik helyével átvette a vezetést a bajnoki pontversenyben.

    Ilott Norris két rajthelyes büntetését követően megörökölte a pole pozíciót, amit sikerült futamgyőzelemre váltania.

    A Prema színeiben versenyző Ilott gyorsan elhúzott a mezőnytől, ám az első kör végén elfogyott az addig kiépített előnye: Pedro Piquet ragadt a kavicságyban, így be kellett küldeni a Safety Cart.

    Ilott győzelme a biztonsági autós szakasz után sem forgott veszélyben: végül 7.3 másodperces előnnyel nyerte a versenyt.

    Maximilian Gunther nem tudott javítani rajtpozícióján: hetedikként fejezte be a zandvoorti második futamot, így Lando Norris egy ponttal átvette a bajnoki pontversenybeli vezetést.

    1 Callum Ilott Prema Powerteam Dallara/Mercedes 22 34m52.414s
    2 Jake Hughes HitechGP Dallara/Mercedes 22 7.371s
    3 Lando Norris Carlin Dallara/Volkswagen 22 8.742s
    4 Harrison Newey Van Amersfoort Racing Dallara/Mercedes 22 14.993s
    5 David Beckmann Motopark Dallara/Volkswagen 22 15.650s
    6 Ferdinand Habsburg Carlin Dallara/Volkswagen 22 20.059s
    7 Maximilian Gunther Prema Powerteam Dallara/Mercedes 22 20.756s
    8 Guan Yu Zhou Prema Powerteam Dallara/Mercedes 22 21.837s
    9 Mick Schumacher Prema Powerteam Dallara/Mercedes 22 22.405s
    10 Ralf Aron HitechGP Dallara/Mercedes 22 23.367s
    11 Nikita Mazepin HitechGP Dallara/Mercedes 22 24.239s
    12 Joel Eriksson Motopark Dallara/Volkswagen 22 24.671s
    13 Keyvan Andres Motopark Dallara/Volkswagen 22 34.803s
    14 Joey Mawson Van Amersfoort Racing Dallara/Mercedes 22 35.537s
    15 Tadasuke Makino HitechGP Dallara/Mercedes 22 36.898s
    16 Jehan Daruvala Carlin Dallara/Volkswagen 22 37.078s
    17 Ameya Vaidyanathan Carlin Dallara/Volkswagen 22 39.948s
    18 Marino Sato Motopark Dallara/Volkswagen 22 42.598s
    Pedro Piquet Van Amersfoort Racing Dallara/Mercedes 0 Kiesett
  • Videón a tegnapi F3-as baleset

    Videón a tegnapi F3-as baleset

    Tagnap került sor az FIA Formula 3 European Championship zandvoorti fordulójának első futamára. Már az első kanyarban meg is történt a baleset.

    Guan Yu Zhou összeütközött Ralf Aronnal, majd eltalálta David Beckmannt is, akinek autója így a kavicságy felé vette az irányt, és amint elérte azt, megpördült a tengelye körül és fejjel lefelé állt meg.

    Azonnal a helyszínre érkeztek a pálya orvosai, és bár elsőre kicsit aggasztónak tűntek a látottak, miután az autót talpra állították, Beckmann maga szállt ki az autóból, látszólag sértetlenül.

    A futamot Lando Norris nyerte.

     

  • F3: Norris siker az első zandvoorti versenyen

    F3: Norris siker az első zandvoorti versenyen

    Lando Norris sikerével végződött a Forma-3-asok első versenye Zandvoortban, amely kissé kaotikusan kezdődött.

    A verseny elején egy komoly baleset történt. Az első kanyarban a nyolcadik helyről rajtoló Guan Yu Zhou meglökte Ralf Aront, aki nekicsúszott David Beckmannak. A német versenyző szerencsétlenül járt, hiszen a kavicságyban már fejjel lefelé érkezett és így is állt meg. A kínai pilóta kivételével mindketten feladták a versenyt. Beckmann hosszasabb mentési munkálatok után sértetlenül szállt ki az autójából.

    A baleset miatt Yu Zhou bokszutca áthajtásos büntetést kapott, mivel őt találták vétkesnek.

    A rajtot egyébként Norris remekül kapta el, nem úgy mint a mellőle induló Habsburg Ferdinand, aki csak az ötödik helyen fordult az egyes kanyarban. Norris mögött így Eriksson és Gunther haladt, amikor a baleset miatt pályára küldték a biztonsági autót.

    Az újraindítás után Eriksson azonnal megpróbálta maga mögé utasítani Norrist, de nem járt sikerrel. Innentől kezdve pedig a brit versenyző végig kontrollálta a versenyt, amit végül közel kilenc másodperces előnnyel nyert meg. A dobogóra még Eriksson és Gunther állt fel. A második helyről rajtoló Habsburg Ferdinand a negyedik helyen ért célba Callum Ilott előtt, aki a rajt után elé került, de később sikeresen vissza vette a pozícióját.

    A hatodik helyen is egy Premás autó végzett Mick Schumacher személyében. Zhou büntetése Pedro Piquet-nek és Jake Hughes-nak jött jól, ők haladtak közvetlenül a kínai mögött. Jehan Daruvala a Carlin versenyzője lett a kilencedik. Az utolsó pontért komoly csata alakult ki a verseny végére, ami végül Harrison Newey-é lett Nikita Mazepinnel szemben.

    Összetettben Maximilian Gunther megtartotta a vezető helyét, de előnye nyolc pontra olvadt Norrisszal szemben.

    „Nehéz előzni ezen a pályán, így az időmérő kulcsfontosságú volt. A Safety Car utáni rajtom nem volt jó, Joel megpróbált megelőzni, de visszavertem a támadását. Igaz, a jobb első kerekemet kicsit elfékeztem, de ez szerencsére nem került sokba nekem. Onnantól kezdve pedig nyugodtan versenyezhettem.” – értékelt a futam után a győztes.

    „Tudtam, hogy Landonak frissebbek a gumijai mint nekem, így megpróbáltam az újraindítás után megelőzni, ez nem sikerült. Ezt követően már nem volt esélyem, a második hely volt a maximum, amit kihozhattam ebből a versenyből.” – vélekedett Eriksson.

    Az első futam végeredménye:

    1 Lando Norris Carlin Dallara/Volkswagen 21 34m40.756s
    2 Joel Eriksson Motopark Dallara/Volkswagen 21 8.974s
    3 Maximilian Gunther Prema Powerteam Dallara/Mercedes 21 11.653s
    4 Ferdinand Habsburg Carlin Dallara/Volkswagen 21 12.493s
    5 Callum Ilott Prema Powerteam Dallara/Mercedes 21 13.002s
    6 Mick Schumacher Prema Powerteam Dallara/Mercedes 21 20.000s
    7 Pedro Piquet Van Amersfoort Racing Dallara/Mercedes 21 21.066s
    8 Jake Hughes HitechGP Dallara/Mercedes 21 21.761s
    9 Jehan Daruvala Carlin Dallara/Volkswagen 21 22.989s
    10 Harrison Newey Van Amersfoort Racing Dallara/Mercedes 21 24.258s
    11 Nikita Mazepin HitechGP Dallara/Mercedes 21 24.635s
    12 Keyvan Andres Motopark Dallara/Volkswagen 21 33.606s
    13 Ameya Vaidyanathan Carlin Dallara/Volkswagen 21 39.197s
    14 Joey Mawson Van Amersfoort Racing Dallara/Mercedes 21 43.819s
    15 Marino Sato Motopark Dallara/Volkswagen 20 1 Lap
    16 Guan Yu Zhou Prema Powerteam Dallara/Mercedes 20 1 Lap
    Tadasuke Makino HitechGP Dallara/Mercedes 8 kiesett
    Ralf Aron HitechGP Dallara/Mercedes 0 kiesett
    David Beckmann Motopark Dallara/Volkswagen 0 kiesett
  • Dupla interjú Giedo van der Gardéval és Steijn Schothorst-tal

    Dupla interjú Giedo van der Gardéval és Steijn Schothorst-tal

    A hungaroringi Forma-1-es versenyhétvégén készítettünk dupla interjút a korábbi Forma-1-es versenyzővel, Giedo van der Gardéval és ifjú mentoráltjával, Steijn Schothorst-tal. A páros immáron második éve dolgozik egymás mellett, van der Garde tudásával és tapasztalatával próbálja egyengetni a 23 éves ifjú titán karrierjét.

    Steijn, ez a második GP3-ban eltöltött szezonod, mi a cél 2017-ben?

    Schothorst: Eddig elég kemény volt az idei év, sokszor balszerencse hátráltatott: ütközések és még sorolhatnám. Voltak azért pozitívumok is: a Red Bull Ringen erősek voltunk, ötödikként rajtolhattam a főversenyen. A hátralévő hétvégéken az a célom, hogy a lehető legtöbb pontot szerezzem meg, valamint javítsak az időmérős teljesítményemen. Jó lenne néhány dobogós helyezést szerezni.

    Giedo, sok versenyhelyszínen jelen vagy, de nem versenyzőként, sőt idén még nem is indultál autóversenyen. Nem hiányzik a versengés?

    Van der Garde: Hogy őszinte legyek, néha eléggé hiányzik. Több évig folyamatosan versenyeztem, de nem vagyok elégedetlen, hogy hirtelen valami mást kell csinálnom. Nagyon élvezem a jelenlegi feladatom mint Steijn mentora. Egyébként fogok még versenyautóban ülni idén, nem csak otthon lógatom a lábam és bizniszelek.

    Steijn, milyen mentor Giedo?

    Schothorst: Nagyon jó! Ez már a második év, amikor segíti a munkám. Élvezetes vele dolgozni, nagyon jól kijövünk egymással. Könnyen komunikálunk és eredményesen tudunk dolgozni. Giedo komoly, amikor komolynak kell lenni, de vicces, amikor poénosra kell venni a figurát.

    Giedo, szívesen gyakorolnád a mentori feladatkört más versenyzők mellett is?

    Van der Garde: Nyitott vagyok az új tehetségeket illetően, ha segítségre van szükségük. Nagyon sok embert ismerek ebben a világban, hosszú időn át versenyeztem és Forma-1-es pilóta is voltam. Szükséges, hogy legyenek hozzám hasonló emberek, akik segítik a fiatalokat közelebb kerülni a céljukhoz. Ha lesz olyan versenyző, aki tehetséges és szívesen dolgozna velem, akkor segíteni fogok.

    Mindekettőtök véleménye érdekelne: Max Verstappennek köszönhetően nagy Forma-1 mánia van Hollandiában. Van esély a Holland Nagydíj visszatérésére?

    Van der Garde: Mindenek előtt Hollandia számára jó lenne, ha ismét Forma-1-es versenyt rendezhetnénk. Verstappennel a következő tíz évre minimum lesz F1-es versenyzőnk. Max miatt mindenki lelkes nálunk a sport iránt, de nincs megfelelő pályánk. Zandvoort és Assen jöhetne szóba, ám Zandvoort egyszerűen túl kicsi és a város közepén van, ezért az autók hangja miatt egy évben összesen hat vagy nyolc nap lehet versenyt rendezni a pályán. Assenben ezzel nem lenne probléma, ám az a pálya nem Forma-1-es autóknak való. Ha nagydíjat akarunk rendezni, egy teljesen új pályát kellene építeni, ami befektetéseket és pénzt igényel.

    Schothorst: Giedo szinte mindent elmondott. Zandvoortban az infrastruktúrával is probléma van, Assen pedig lenne izgalmas F1-es autóval. Nem tartom valószínűnek, hogy a közeljövőben ismét lesz Holland Nagydíj.

    Biztosan hallottátok a Mercedes DTM-ből való kiszállásáról szóló híreket: egy olyan sorozatról van szó, mely talán mindkettőtök számára érdekes lehet/lehetett. Mit gondoltok, milyen hatással lehet ez a sportra? 

    Van der Garde: A DTM-nek ezt nehéz lesz túlélni. Találniuk kellene egy új gyártót… Majd meglátjuk mi történik. Mindig is nagyon jó sorozat volt, sok akcióval, sok jó versenyzővel és nagyszerű gyártókkal. A Mercedes távozásával valószínűleg új irányt vesz az autósport: sokan átpártolnak a Formula E-be. Szerintem ez lesz a következő nagy dobás a versenyzés történetében.

    Steijn, el tudnád képzelni a jövőd Formula E versenyzőként?

    Schothorst: Nem bánnám! Ahogy Giedo mondta, egyre népszerűbb és nagyobb lesz a sorozat. Már most sok jó, korábbi Forma-1-es versenyző van a Formula E-ben. A Mercedes DTM-ből és a Porsche Le Mans-ból való kiszállása miatt a közeljövőben sok versenyző lesz ülés nélkül, szóval nem lesz könnyű feladat.

    Már hivatalos, hogy 2018-tól a Forma-1-ben bevezetik a Halót. Giedo már posztolt egy vicces képet róla, mit gondoltok a fejvédő rendszerről?

    Van der Garde: Nem vagyok oda érte. Természetesen nagyon fontos a biztonság, de nem néz ki túl jól. Az Eau Rouge-ba menet valószínűleg nem is lesz vele túl jó a kilátás. Láttam erről egy videót, szerintem nonszensz…

    Mindezek mellett növelheti szignifikáns mértékben a biztonságot?

    Van der Garde: Egy olyan esetnél mint Bianchi balesete, igen. Vagy Massáé a Hungaroringen néhány éve. Massa esetében viszont nem vagyok benne biztos, hogy segített volna a Halo, mert a rugó elég kicsi alkatrész. Bianchinál viszont hasznos lett volna.

    Schothorst: Szerintem egyszerű a képlet: sz.rul néz ki. Úgy gondolom, ha egyszer bevezetik, utána már nem fogunk megválni tőle, maximum finomhangolások lesznek az évek során. Másrészről viszont mindenhez hozzá lehet szokni – csupán kell hozzá néhány év.

    Van der Garde: Emlékezzetek vissza, hogy amikor 2009-ben bevezették a szűk hátsó és széles első szárnyakat, mindenki mondta, hogy mennyire sz.rul néz ki. Egy év után mindenki megbarátkozott velük… Így megy ez, idővel mindent megszokunk.

    Steijn, már lehetett olvasni, hogy 2019-től a kisebb kategóriákban, például a GP3-ban és az F2-ben is bevezetik, tudsz erről valamit?

    Schothorst: Én sem tudok sokkal többet. Ha beválik a Forma-1-ben, akkor biztosan alkalmazni fogják.

    Steijn, Giedóról tudjuk, hogy kellemes emlékek fűzik a Hungaroringhez, te mennyire szereted a magyar pályát?

    Schothorst: Nagyon szeretem! A meleg és a vonalvezetés miatt kihívást jelent, nincs sok idő a pihenésre. Szeretek itt versenyezni, az egyik kedvenc helyszínem, habár nem egyszerű megtalálni a megfelelő ritmust.

    A versenyhétvége utáni kedden és szerdán kétnapos Forma-1-es tesztet rendeznek a Hungaroringen. Giedo, dolgozol egy esetleges tesztlehetőségen Steijn számára?

    Van der Garde: A jövőben talán lesz rá lehetőségünk, jelenleg viszont minél jobb GP3-as eredmények eléréséért kell dolgoznunk. Ha jó eredményeket érsz el, akkor mehetsz tesztelni és az emberek is komolyan vesznek. Ha csak a mezőny végén autózgatsz és részt veszel egy Forma-1 teszten, az emberek rögtön elkezdik, hogy csak a pénz miatt vagy ott. Szóval jelen pillanatban jó eredményeket kell felmutatnunk – ez a legfontosabb dolog. Steijn, nem lenne rossz ma az első nyolcban végezni! Csináld meg és kapsz egy jégkrémet – mondta nevetve.

    Schothorst: Jó lenne, ez a cél! /Steijn számára egyébként rendkívül balszerencsésen sikerüt a hungaroringi hétvége: a GP3-as sorozat első ás második futamán is technikai hiba miatt kellett feladnia a küzdelmet./

    Giedo, elég nyíltan beszélhetsz mostanában a Forma-1-ről: mit gondolsz, lesznek változások a jövő évi versenyzői felállásokban? Többek között Alonsónak, Räikkönennek, Vettelnek és Bottasnak sincs szerződésre 2018-ra…

    Van der Garde: Véleményem szerint nem lesz nagy változás. Vettellel természetesen szerződést hosszabbítanak majd, ahogy Räikkönen is marad – Vettel egyértelműen első számú versenyző, így jól megvannak egymás mellett. Ugyanez a helyzet Hamiltonnal és Bottasszal. Valtteri nagyon jó munkát végez és jól kijönnek egymással. Hamilton mondani fogja, hogy Bottas jó srác, nagyszerű csapattárs, ezért meg fogják tartani.
    Alonso esetében senki nem tudja, hogy mit fog csinálni. Tudom, hogy hosszú ideje szeretne már Le Mans-ban indulni, de a Porsche távozásával nem lesz könnyű, de még így is előfordulhat, hogy búcsút int a Forma-1-nek.
    A Sauber viszont érdekes lehet Vasseur érkezésével: a Ferrrival kötött szerződés értelmében lehetőséget adhatnak egy Ferrari juniornak. Leclerc lehet a favorit, aki nagyon jó munkát végez idén.
    A Force Indiánál Perez és Ocon is marad, ahogy a Williams sem fog változtatni – attól függően, hogy Massa szeretne-e még egy évet maradni.

    Mit gondolsz a McLaren-Honda házasságról, együtt maradnak 2018-ban is?

    Van der Garde: A Honda elkötelezte magát a Forma-1 iránt. A kapcsolatuk nem rózsás, keményen kell dolgozniuk, hogy javítsanak rajta. A McLaren és a Honda is nagy név az F1-ben. Biztos vagyok benne, hogy sikeresek lesznek a jövőben.

     

     

     

  • Norris az F2-ben vagy Japánban folytathatja

    Norris az F2-ben vagy Japánban folytathatja

    Lando Norris 2018-ban feltehetően vagy az F2-ben, vagy a japán Super Formula-sorozatban folytatja karrierjét.

    A McLaren 17 éves juniorja hatalmas szenzációt okozott a hétközi hungaroringi F1-es teszten, ahol Sebastian Vettel mögött a második helyen végzett. Norris idén az F3-as szériában versenyzik, ahol jelenleg a második helyet foglalja el összetettben és reális esélye van a bajnoki címre – habár a brit úgy érzi, a cím megnyerése nem szükséges feltétele annak, hogy elmozduljon a kategóriából. A teszten nyújtott, az „elvárásaimhoz képest kissé jobb” teljesítménye azonban – amely a 2016-os McLaren Autosport BRDC Award mellé járt – szerinte nem elég ahhoz, hogy rögtön az F1-be katapultálja magát.

    „Még nem 100%, de elég biztos vagyok benne, hogy jövőre nem F3-azni fogok” – nyilatkozta Norris. „A McLaren Fernando [Alonso] és Stoffel [Vandoorne] mellett van, így nem rajtam múlik egy esetleges ülés; nem valószínű az F1, inkább az F2-re vagy a Super Formulára van esély. Nem hiszem, hogy a teszt bármit is megváltoztatott volna erre a szezonra nézve: nincsenek tervek, azon kívül, hogy megnyerjem az idei F3-as bajnoki címet.”

    A Super Formula jól bevált, trendi fejlesztőtereppé vált az elmúlt évek során: a McLaren 2016-ban Vandoorne esetében élt ezzel a lehetőséggel, miután a belga megnyerte a 2015-ös GP2-es címet, a Red Bull pedig hasonlóan gondolkodott idén, amikor Pierre Gaslyt Japánba küldte versenyezni a 2017-es szezonra.