Kategória: Formula 3

  • Már az utolsó versenyek előtt eldőlt az F3-as bajnoki cím sorsa

    Már az utolsó versenyek előtt eldőlt az F3-as bajnoki cím sorsa

    Gabriel Bortoleto számára csak az idő kérdése volt, hogy mikor szerzi meg a Formula 3 2023-as kiírásának bajnoki címét. A Trident brazil fiatalja már a sorozat utolsó hétvégéjének időmérőjét követően behozhatatlan előnyre tett szert versenytársaival szemben.

    Bortoleto 38 pontos előnnyel utazhatott Monzában, ahol az idei Formula 3 utolsó versenyhétvégéjét rendezik meg. Mivel egy F3 versenyhétvégén maximum 39 pont szerezhető, ezért a közvetlen rivális Paul Aronnak kellett volna nyerni az időmérőt, hogy az ott megszerzett 4 ponttal életben tartsa a bajnoki esélyeit.

    Alonso brazil neveltje lehet a Formula 3 idei bajnoka

    A Mercedes észt fiatalja minden tőle telhetőt megtett ennek érdekében, de végül csak a 3. helyet érte el, durván másfél tizedmásodperccel lemaradva a pole-t megszerző Oliver Göethétől. Rajta kívül még Pepe Marti maradhatott volna harcban a bajnoki címért, de ő csak a 16. pozíciót szerezte meg, így az 5. helyen rangsorolt Bortoleto lett a bajnok.

    „Most már végre az FIA Formula 3 bajnokának mondhatom magam” – nyilatkozta az örömmámorban úszó Bortoleto a kvalifikációt követően. – Mindezt az újonc szezonomban tudtam elérnem. Mindenki itt van a családomból a helyszínen, szóval ez egy nagyon különleges pillanat a számomra, hogy itt Monzában válhattam bajnokká.”

    „Nagyon boldog vagyok, nem is igazán tudok mit mondani. Köszönöm azoknak, akik támogattak az idei évben, különösen a brazil szurkolóknak. Nyomjuk tovább!”

  • Jövőre is lesz F2 és F3 a Magyar Nagydíjon

    Jövőre is lesz F2 és F3 a Magyar Nagydíjon

    Nyilvánosságra került a Formula 2 és a Formula 3 2024-es szezonra való versenynaptára. Az előbbi sorozatnál egy kieső helyszín van, amíg a legkisebbeknél nem lesz változás az idei versenyekhez képest.

    A változások legnagyobb vesztesei a holland szurkolók, ugyanis Zandvoort az F3 mellett az F2 mezőnyét sem látja majd vendégül a 2024-es szezontól kezdődően. Max Verstappen hazai futamának így mindössze egyetlen betétsorozata, a Porsche Szuperkupa marad 2024-től.

    A Formula 3 naptára ugyanaz lesz, mint az idén volt. 10 különböző helyszín, összesen 20 verseny vár majd a sorozat versenyzőire. Az idei szezonban ez a szám csak 9 és 18, mivel az imolai hétvégét törölni kellett a térségben való heves esőzések és árvizek miatt.

    A Formula 2-ben 14 versenyhétvége és 28 verseny lesz a következő évben. A távozó Zandvoort helyére pedig az idei szezonban visszatérő Katar kerül majd, ahol a MotoGP-hez hasonlóan a Lusail International Circuit ad otthont a futamnak.

    A 2 sorozat vezérigazgatója, Bruno Michel elárulta, hogy ugyan az F2-ben több tengerentúli futam lesz, és rengeteg hasonló helyszín érdeklődik irántuk, biztosítani fogják azt a csapatok számára, hogy a költségek ne ugorjanak egy adott szint fölé.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    Formula 2 (@formula2) által megosztott bejegyzés

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    Formula 3 (@fiaf3) által megosztott bejegyzés

  • Alonso brazil neveltje lehet a Formula 3 idei bajnoka

    Alonso brazil neveltje lehet a Formula 3 idei bajnoka

    Ugyan Gabriel Bortoleto spái hétvégéje közel sem úgy alakult, mint ahogyan azt eltervezte, a riválisai gyenge szereplése miatt a Formula 3-as bajnoki cím kapujába került. A fiatal brazil versenyzőnek mindössze egyetlen pontot kell szereznie a monzai szezonzárón, hogy matematikailag is bebiztosítsa a bajnoki elsőségét.

    Bortoleto – akit sok más fiatal pilóta mellett Fernando Alonso menedzsel – egy zseniális, 13 versenyig tartó pontszerzési sorozatot volt képes produkálni, ami most Spába megszakadt. A Trident brazil fiatalja önhibáján kívül esett ki a sprintverseny 9. körében, miután Dino Beganovic elfékezte magát, eltalálta az autóját, aminek megsérült a hátsó felfüggesztése.

    Bortoletónak a főfutamon sem volt szerencséje, a 11. helyen ért célba, éppen a pontszerző zónán kívül. Azonban ebben a rosszban is volt számára valami jó, mivel a közvetlen riválisa, Paul Aron a Prema rossz stratégiájának köszönhetően a győzelmet jelentő 25 pont helyett csak 4 pont volt képes szerezni. A Mercedes észt fiatalja így a szezonzáró monzai hétvégére 38 pontos hátránnyal érkezik majd meg. Ez pedig azt jelenti, hogy Bortoletónak mindössze egyetlen pont kell ahhoz, hogy bajnokká váljon.

    Egy Formula 3-as versenyhétvégén maximum 39 pont szerezhető. A sprintversenyen való sikerért 10, a főfutamon elért első hely 25 pontot ér. Ezeken kívül még az időmérő megnyerésért lehet 2, illetve a versenyeken futott leggyorsabb körökért lehet még egy-egy bónuszpontot szerezni, így jön ki a matek.

    Ugyan Alonsónak a legutóbbi pár versenyhétvége nem alakult valami jól, de legalábbi a juniorjai jó szereplése miatt boldog lehet, mivel Bortoletón kívül még Pepe Marti is ott van a legjobb 5 pilóta között az F3 egyéni összetettjében.

    A Formula 3 egyéni bajnokságának állása (top5):

    1. Gabriel Bortoleto – 144 pont
    2. Paul Aron – 106 pont
    3. Pepe Martí – 105 pont
    4. Zak O’Sullivan – 101 pont
    5. Franco Colapinto – 100 pont
  • Megszületett az első női pontszerzés az F3-ban

    Megszületett az első női pontszerzés az F3-ban

    Sophia Flörschtől most már senki nem veheti el a Formula 3 spái főfutamán megszerzett pontjait. A PHM Racing női versenyzője a 7. helyen ért célba, ami F3-as karrierje eddigi legjobb eredménye volt.

    Ugyan Flörsch az osztrák hétvége főversenyén már célba tudott érni a top10-en belül, akkor a versenybírák találtak egy rendellenességet az autóján, ami miatt kizárták őt a futam végeredményéből. A PHM Racing németje egy 9. helyet és az ezzel járó 2 pontot veszítette el, azonban a sors Spa-Francorchampsban kárpótolta őt.

    Csak pár óráig élt az F3 első női pontszerzése

    Mivel Flörsch hátulról, egészen pontosan a 24. helyről indult, ezért a csapata kockáztatott, és az esős gumikon küldték fel a versenyzőnőt a rajtrácsra. A pálya pedig még számos helyen nedves volt, ezért ez volt a jó döntés. A mezőny túlnyomó része azonban száraz pályás gumikon startolt, ezért az esős gumikon érkezők villámgyorsan rágták át magukat rajtuk.

    Így tett Flörsch is, aki már az első kört követően a 8. helyen haladt, és a futam végéig képes volt még egy pozíciót nyerni. A befutónál pedig az 5. és 6. helyen végző Caio Collet-től és Sebastian Montoyától is csak centiméterek választották el őt, szóval a német versenyzőnő elégedett lehet a saját, és csapata teljesítményével is.

    Mondani sem kell, Flörsch nagyon örült a 7. helyének, és a 6 pontjának is. Megköszönte a helyszínen szurkolóknak a támogatást, és a csapatának is a kemény munkát. A német versenyzőnő a pontjait a Spában tragikus módon életét veszítő fiatal pilótának, Dilano van’t Hoffnak ajánlotta fel.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    Formula 3 (@fiaf3) által megosztott bejegyzés

  • Biztonsági vészhelyzet a Magyar Nagydíjon  – rövidül az F3-as verseny hossza

    Biztonsági vészhelyzet a Magyar Nagydíjon  – rövidül az F3-as verseny hossza

    Szokatlan döntést hozott meg az FIA és a Formula 3-as sorozat vezetői. A ma reggel esedékes főfutam „biztonsági okokból” öt körrel rövidebb a tervezettnél, miután a Pirelli abroncsai nem úgy bírják megfelelően a terhelést.

    A vasárnapi főfutam eredetileg 24 kör lett volna, azonban a Pirelli elemzését követően jelezte, hogy csökkenteni kell azt. Az olasz gumigyártó ugyanis arról számolt be, hogy a tegnapi futam során sokkal jobban koptak az abroncsaik a vártnál.

    A Pirelli a mostani hétvégére egy lágyabb keverékkel készült, ezzel is biztosítva azt a pilóták számára, hogy agresszívabban versenyezhessek. Silverstone-ban ezen téren voltak problémák.

    Az FIA emellett még a versenyzők beszámolóit is számításba vette, mielőtt 19 körre rövidítették a versenytávot. A tegnapi futamot megnyerő Gabriele Mini szerint a gumik a verseny fele környékén egyszerűen már használhatatlanok voltak.

  • Csak pár óráig élt az F3 első női pontszerzése

    Csak pár óráig élt az F3 első női pontszerzése

    Sophia Flörsch történelmet írt a Formula 3 spielbergi hétvégéjének főfutamán. A német versenyzőnő ugyanis a pontszerző 9. helyen fejezte be a futamot, és ezzel ő lett az első női pilóta, aki pontot tudott szerezni a 2019 óta fennálló sorozatban. FRISSÍTÉS: Egészen, addig, amíg utólag ki nem zárták.

    Az Alpine kötelékéhez tartozó Flörsch már 2019-ben is részt vett a sorozatban a Campos Racing versenyzőjeként, de akkor nem sok szerencséje volt. A szezont végül pont nélkül zárta, és a versenyzői karrierlét az European Le Mans Seriesben folytatta tovább.

    Sophia Flörsch német csapattal tér vissza a Formula 3-ba

    Az idei Formula 3-as évadra azonban visszatért a Charouz helyét átvevő PHM Racing pilótájaként. Ugyan az eddigi futamok során egyszer sem került közel a pontszerző helyekhez, a mostani hétvégén megtört a jég. Flörsch a 20. helyről indult, és számos szép előzést mutatott be a 26 körös versenyen.

    A PHM Racing versenyzőnője emellett a balesetbe keveredett és a hibázó pilótákat is meg tudta előzni, aminek köszönhetően a 2 pontot érő 9. helyen tudta befejezni a versenyt. Flörsch természetesen nagyon boldog volt a pontszerzését követően.

    „9. hely, pontok” – írta a német versenyzőnő a spielbergi főfutam után a közösségi oldalán. – Végre egy remek autó volt alattam, köszönöm a PHM Racing munkáját.”

    A futamot a Prema pilótája, Zak O’Sullivan nyerte meg a bajnokságot vezető Gabriel Bortoleto és Caio Collet előtt.

    FRISSÍTÉS: Néhány órával később azonban kiderült, hiábavaló volt a német pilóta és csapata öröme, hiszen a technikai átvizsgálás során az FIA biztosai úgy találták, hogy Flörsch autója első szárnyának véglapjai az előírtnál közelebb voltak a szabályokban lefektetett referenciasíkhoz. Mivel az autó nem felelt meg a technikai szabályoknak, a német versenyzőt kizárták a futamról, így elveszítette 9. helyét.

  • Félelmetes képsorok, elszabadult autó okozhatott volna óriási balesetet (videó)

    Félelmetes képsorok, elszabadult autó okozhatott volna óriási balesetet (videó)

    Hatalmas balesetet úsztak meg a GB3, azaz lényegében a brit nemzeti Forma-3-as sorozat pilótái, miután az egyik autó már a versenyző nélkül visszagurult a pályára. Szerencsére mindenkinek sikerült kikerülnie a roncsot.

    Ezen a hétvégén rendezik a GB3-as (korábbi nevén BRDC brit Forma-3-as) bajnokság nyitófordulóját az Oulton Parkban. Az első futamot szombaton teljesítette a mezőny. A győzelmet Joseph Loake szerezte meg, de a verseny nem erről maradt emlékezetes: néhány pilóta nagyon közel volt ahhoz, hogy óriási balesetet szenvedjen, de szerencsére végül nem lett baj.

    A hajrában, egy biztonsági autós újraindítás során az ausztrál Costa Toparis ütközött a brit McKenzy Cresswell-lel. Maga a baleset nem volt látható a közvetítésben, ám az azt követő képsorok igen. Mindkét autó végzetesen megsérült, ezért egyikük sem folytathatta a versenyt, és miután előbbi elhagyta a versenygépét, az a pálya lejtése miatt önálló életre kelt.

    A kocsi pont az aszfaltcsík felé indult meg, ami borzasztóan veszélyes a pilótákra nézve. Az éppen kanyarodó mezőnyből kisebb-nagyobb mértékben tíz versenyzőnek is oda kellett figyelnie, hogy elkerülje a guruló gépet. A helyzetet nehezítette, hogy pont a leghátul lévőnek volt a legkevesebb helye, de szerencsére ő is időben észrevette a bajt, és kellően szűken el tudott fordulni. Az őt követő pilótának már jóval nagyobb volt a lemaradása, így amire odaért, a roncs már a pálya másik szélén volt.

    Hasonló eset a Forma-1-ben is történt, szűk tíz évvel ezelőtt. A 2013-as Német Nagydíjon Jules Bianchi Marussiája adta meg magát, és miután a francia pilóta kiszállt, a kocsi elkezdett a menetiránnyal szemben, hátrafelé gurulni. Ahogyan most, úgy a beavatkozók akkor sem tehettek már semmit, a legjobb lépés a biztonsági autó beküldése volt. Az autó akkor viszonylag hamar letért a pályáról, de így is ijesztő látvány volt.

    A GB3-as sorozat egyébként 2021 óta fut ezen a néven. 2016 és 2020 között BRDC brit Forma-3-as bajnokságként működött, és azóta is csak a név változott, a géposztály nem: az autókat az olasz Tatuus gyártja. A brit pilóták közül sokan megfordulnak ebben a kategóriában, hiszen a gokartosok, valamint a Forma-4-es versenyzők számára is jó lehetőséget jelent az előrelépésre.

    A sorozat 2015-ig Forma-4-es autókkal működött, ám ezeknek a sebessége nagyjából megegezett az F3-as kocsikéval. Ami a későbbi Forma-1-es pilótákat illeti, 2014-ben George Russell drámai küzdelemben, mindössze 3 pontos előnnyel szerezte meg a végső győzelmet. 2016-ban pedig Lando Norris nyújtott emlékezetes teljesítményt, aki ugyan nyolcból csupán négy hétvégén vett részt, tizenegy futamából négyet megnyert, és további négy alkalommal felállhatott a dobogóra.

  • Alonso neveltje lehet a brazilok következő nagy tehetsége

    Alonso neveltje lehet a brazilok következő nagy tehetsége

    Ugyan még csak két versenyhétvégét teljesített a Formula 3 mezőnye, azonban az eddigi eredmények alapján egy újonc kimagaslik a mezőnyből. Arról a Gabriel Bortoletóról van szó, aki Fernando Alonso menedzsmentjének a tagja.

    A brazil fiatal eddig mind a 2 főversenyt meg tudta nyerni, aminek köszönhetően 50 pontot szerzett. Bahreinben a leggyorsabb versenykörért járó bónuszpontot is megszerezte, Melbourne-ben pedig a pole pozíció megszerzéséért is kapott 2 pontot. Ha pedig még hozzáadjuk az ottani a sprinten elért 5 pontját, akkor ki is jön az 58 pont, amivel toronymagasan, 20 pontos előnnyel vezeti az egyéni bajnokságot.

    Ez rendkívül szokatlan, mert a sorozatban szereplő csapatok ugyanazon karosszériával, illetve erőforrással rendelkeznek, ami azt jelenti, hogy csupán a beállítással tudnak előnybe kerülni a riválisokhoz képest.

    Bortoleto erre fittyet hányva tudta megnyerni mindkét főfutamot. Bahreinben senkitől sem zavartatva szelhette át a célvonalat, Melbourne-ben azonban a bajnokságban a 2. helyen álló Gregoire Saucy megdolgoztatta őt a pénzéért. Bortoleto azonban nem hibázott, és az ottani főversenyt is meg tudta nyerni.

    Ha a brazil fiatal képes lesz folytatni ezt a formáját, akkor könnyen lehet, hogy fel fogja karolni őt az egyik Forma-1-es csapat pilótaakadémiája, ami megkönnyítheti a királykategóriába való bejutását a jövőben.

    Brazil pilóta legutóbb 2017-ben teljesített teljes szezont az F1-ben. Akkor Felipe Massa a Williams csapatát erősítette, de Pietro Fittipaldi a 2020-as Szahíri Nagydíjon beugróként mutatkozhatott be a királykategóriában.

    Bortoleto még nyilván messze van ettől, de ha folytatja a megkezdett jó munkát, és meghallgatja Alonso további tanácsait, akkor egy napon akár az F1-ben is kiköthet.

  • Nagy az öröm Montoyáéknál – Sebastian a dobogón végzett a mai F3-as futamon

    Nagy az öröm Montoyáéknál – Sebastian a dobogón végzett a mai F3-as futamon

    Nagyszerű eredményt ért el Sebastian Montoya a Formula 3 történetének első ausztrál versenyén. A kolumbiai Red Bull junior a 2. helyen végzett és a sikerének a helyszínen tartózkodó édesapja, Juan Pablo is örülhetett.

    A balesetekkel és biztonsági autós fázisokkal tarkított futamon Montoyát csak Franco Colapinto és Zak O’Sullivan tudta megelőzni, így a pályán a 3. helyen láthatta meg a kockászászlót.

    A futam után azonban kiderült, hogy a versenybírák az MP Motorsport autóit szabálytalannak találták a futam utáni ellenőrzésen. Emiatt a futamot megnyerő Colapintót diszkvalifikálták és így Montoya a 2. helyen végzett O’Sullivan mögött. A dobogó harmadik fokára pedig a Prema észt tehetsége, Paul Aron kapaszkodott fel.

  • Visszatérhet a kultikus helyszínre az F3 mezőnye

    Visszatérhet a kultikus helyszínre az F3 mezőnye

    Pár év kihagyást követően több híresebb sorozat is visszatérhet majd Makaóba. A nagy múltú verseny legfőbb attrakciója a Formula 3-as verseny lenne, amit 3 év kihagyást követően rendeznének meg újfent.

    Az utóbbi években a Kínában uralkodó rendkívül szigorú COVID-19 szabályok miatt, ami miatt idén is elmarad a Forma-1-es versenyük – lehetetlenség volt megoldani azt, hogy egy nemzetközi mezőny versenyezhessen a legendás Guia Circuit-en.

    Az első Makaói Nagydíjat még 1983-ban rendezték meg és a versenyt egy feltörekvő brazil tehetség, Ayrton Senna nyerte meg. Az évek alatt pedig egy elég nívós eseménnyé nőtte ki magát a futam, amit egy több, mint 6 kilométer hosszú utcai pályán rendeztek meg egészen 2019-ig. A szigorú szabályok bevezetése óta csakis kizárólag a helyi Formula 4-es sorozat versenyzői mérhették össze tudásukat az aszfaltcsíkon.

    A Formula 3 idei szezonja már szeptemberben véget fog érni Monzában, ami miatt a novemberben esedékes versenyt gond nélkül meg lehetne rendezni. Azonban az autók logisztikája még okozhat némi fejtörést a sorozat csapatinak, mivel a helyszín Távol-Keleten van.

    Alonso az F1 utánpótlásában is tarolt a bahreini hétvégén