Kategória: Formula 3

  • A Ferrari már ünnepelhet, hosszú idő után újra bajnokot avatott a Hungaroring az F1-es hétvégén

    A Ferrari már ünnepelhet, hosszú idő után újra bajnokot avatott a Hungaroring az F1-es hétvégén

    Vizes pályán kezdődött meg a vasárnapi program a Magyar Nagydíj hétvégéjén az F3-as főversennyel, amelynek végén a Ferrari akadémiájának tagja, a brazil Rafael Camara újabb győzelmével akkora pontelőnyt épített ki, hogy már lehetetlen őt befogni a bajnoki tabellán.

    Az éjszakai esőzés következtében még vizes pályára alkalmas gumikkal, biztonsági autós felvezetés után gördülőrajttal indult el az F3-as futam vasárnap reggel, amelyet Camara kezdhetett meg az élről, ráadásul úgy, hogy legközelebbi bajnoki riválisai, Nikola Tsolov és Tim Tramnitz csak a mezőny sűrűjéből indultak.

    Szokatlan módon idén már csak egy hétvége van hátra az F3-as szezonból két monzai futammal, Camara pontelőnye pedig akkora volt, hogy a győzelemmel szinte biztosan bebiztosíthatta már most a bajnoki címet. Ez meg is történt, a brazil maga mögött tartotta Mari Boyát, a többieket pedig alaposan leszakította a célig, így nevelőcsapatának, a Ferrarinak már vasárnap délelőtt is volt ünnepelnivalója, mielőtt még kiderült volna, mire megy Charles Leclerc az F1-es rajtelsőséggel.

    A Hungaroringgel ritkán történik meg, hogy bajnokavató helyszíne legyen a Forma–1-es nagydíjhétvége keretében, hiszen az utóbbi két évtizedben egyre több versenyhétvége került még be mögé a naptárakban, így az F1-ben már szinte matematikailag is lehetetlen, hogy ilyen történjen – Nigel Mansell 1992-es és Michael Schumacher 2001-es itteni címszerzése az egyedüli ilyen esetek. A betétsorozatokban sem sokkal jobb a helyzet, mivel az F2-ben és az F3-ban is két futamot rendeznek egy hétvégén – az F2-ből további nyolc verseny így még mindig hátravan idén, de a kisebbik kategóriában idén élni lehetett ezzel a lehetőséggel, miután Spa a Hungaroring elé került, a nyári szünet után pedig Monzában véget is ér a szezon.

    2004-ig lapoztunk vissza, hogy megtaláljuk a legutóbbi olyan évet, amikor a Magyar Nagydíj hétvégéje során ez a pálya adott helyet a bajnokavatónak: 21 évvel ezelőtt a Porsche-szuperkupában itt tett szert behozhatatlan pontelőnyre a német Wolf Henzler a legközelebbi üldözőjével, Dirk Wernerrel szemben is.

    Büntetéssel együtt is győzelem

    További csapadék nem érkezett a délelőtt során, így a Forma–2-es verseny már slick gumikkal készültek a csapatok, ám biztonsági okokból a versenyirányítás még így is gördülőrajtot rendelt el. Ez segítette az Invicta Racing élről rajtoló duóját, Roman Stanek és Leonardo Fornaroli így könnyebben megtarthatták az első két helyet.

    A kötelező bokszkiállásra Fornaroli egy körrel csapattársa után érkezett, s ez bizonyult a jobb taktikai húzásnak, hiszen immár Stanek előtt tért vissza a pályára, ami az első helyet jelentette számára, miután mindenki abszolválta kerékcseréjét. Az olasz azonban nem lehetett nyugodt: 5 másodperces időbüntetést kapott bokszutcai gyorshajtás miatt. Ekkor még ennél kevesebb volt a különbség az Invicta két autója között, Fornarolinak azonban sikerült ezt a leintésig 7,1 másodpercre tornáznia, így tehát az utólagos időhozzáadással együtt is övé lett a győzelem.

    Sokat jelentett ez az eredmény az első interjúja során láthatóan elérzékenyült olasznak, aki tavaly úgy nyerte meg az F3-as bajnoki címet, hogy egyetlen versenyt sem zárt az első helyen, és az eddigi idei két sikere is fordított rajtrácsos sprintfutamokról származik, vagyis most először győzött főversenyen.

    Az elképesztően szoros, legalább ötesélyes bajnoki versenyfutásban ezzel az olasz enyhén el is tudott lépni üldözőitől, most 17 ponttal vezet Jak Crawford előtt.

  • Megszakított futam, szabálytalan győzelem – mutatjuk, mit alkotott az eső Silverstone-ban az F1 előtt

    Megszakított futam, szabálytalan győzelem – mutatjuk, mit alkotott az eső Silverstone-ban az F1 előtt

    Ahogy az előrejelzések sejttették, vasárnapra megérkezett az eső a Brit Nagydíj helyszínére, ami két utánpótlásszéria versenyét alaposan meg is bolondította, és talán az F1-es rajtra sem tűnik el nyomtalanul.

    A vasárnapi program Molnár Martin F4-es versenyével indult Silverstone-ban, ami még száraz pályán zajlott, a Forma–3-as főversenyre azonban már leszakadt az ég. Elég bosszantó módon tette viszont ezt, hiszen a rajt idején még volt szinte teljesen száraz része is a pályának, a célegyenes környéke viszont már alaposan elázott. A mezőnyben ez változatos gumitaktikákat idézett elő: a többség esőgumikon rajtolt, de egyesek slickeket választottak, a pálya felszáradására apellálva.

    Utóbbiak között volt a bajnoki címért harcoló Rafael Camara és Nikola Tsolov is, és ők jártak rosszabbul, hiszen az eső csak egyre erősebbé vált, fokozatosan beterítve az egész pályát. Slick gumikon 7-10 másodperccel gyengébb köröket lehetett csak futni, mint esőgumikon, de a legkitartóbbak egészen a 10. körig várták a jószerencsét, mielőtt belátták az elkerülhetetlen kerékcsere szükségét.

    A körülmények rosszabbodtak, s amikor Louis Sharp esőgumikon is kipördült az utolsó kanyarban, pályára küldték a biztonsági autót. A pályaviszonyokat azonban még jelenlétében is tarthatatlannak ítélte a versenyirányítás, folyamatosak voltak a kicsúszások, a 22 körös futam 14. körében így piros zászlóval leállították a versenyt. Az autók a bokszutcában sorakoztak, s bár már az újraindítás időpontját is bejelentette, végül mégis megváltoztatta döntését az FIA, s lefújta a versenyt. A spanyol Mari Boya ezzel idei első győzelmét szerezte.

    A futam nem jutott el a táv 75%-áig, ám már meghaladta az 50%-át, így ritka forgatókönyv szerint osztották ki a csökkentett pontokat: a dobogósok 25, 18 és 15 helyett, 19-et, 14-et és 12-t kaptak.

    A bajnokság élmezőnyében nem változott a helyzet, mivel az első három helyezett egyaránt pont nélkül maradt, így a szombaton kialakult sorrend szerint Camara 120 ponttal vezet a 93 ponttal álló Tim Tramnitz és a 91-et szerző Tsolov előtt.

    A helyzet csak tovább romlott

    A Forma–2 főversenyének nem sokkal dél után kezdődő rajtjánál már nem volt kérdés, hogy az esőgumik a megfelelő választás. A körülmények javulására lehetett azonban számítani, így a verseny féltávjánál a kevés veszítenivalóval rendelkezők közül néhányan bevállalták a slickeket – ami rémes döntésnek bizonyult, Gabriele Mini például a bokszutcából visszatérve azonnal neki is pördült Oliver Goethe autójának, és kiesett.

    Az élen végig Jak Crawford haladt, és meg is nyerte a futamot, ám egy tényleg teljesen a balszerencsén múló szabálytalanság miatt még veszélyben lehet a győzelme. Az F2 főversenyén mindenkinek kötelezően teljesítenie kell egy kerékcserét, a szabály azonban kimondja, hogy a virtuális biztonsági autós periódus alatt megejtett bokszkiállások ebbe nem számítanak bele. Crawford pedig már éppen ráhajtott a bokszutcába kivezető útra, ám még nem érte el a bokszutca kezdetét jelző fehér vonalon, amikor a versenyirányítás virtuális biztonsági autós szakaszt rendelt el. Az amerikai versenyző nem hajtott ki később egy második alkalommal, a szabály betűje szerint pedig így nem legális a győzelme – amit bár megünnepelt a dobogón, de a másodikként befutó Alex Dunne-nak még a verseny során jelezte a mérnöke, hogy Crawfordra büntetés várhat.

    Az eső a futam utolsó köreire újra felerősödött, így biztonsági autó társaságában érte a mezőnyt a kockás zászló.

    FRISSÍTÉS: Végül nem indult vizsgálat Crawford ellen, győzelme hivatalos.

    Késő délelőtt esernyő alá bújva az F1-es mezőny tagjai is megérkeztek a pályára, hogy felkészüljenek a közép-európai idő szerint 16 órakor induló nagydíjra. Az F2-es verseny leintése után még egy órán át tartó esőzést mutattak az előrejelzések, a délután folyamán pedig egyre csökken a valószínűsége, hogy újabb viharok alakuljanak ki. De ha nem is lesz több eső, akkor is kérdés hogy felszárad-e kellően az aszfalt a slick gumis rajthoz.

    Egy vizes pályán zajló verseny várhatóan a Ferrariknak kedvezne, mivel ők nagyobb leszorítóerővel vértezték fel autóikat, míg az alacsony légellenállást választó pole-pozíciós Max Verstappen elmondta, hogy ő nem meglepő módon száraz versenyben reménykedik.

  • 19 év után idézték meg az Alonsóban lakozó állatot – pártfogoltja nem csak a vezetési trükkjeit lesi el

    19 év után idézték meg az Alonsóban lakozó állatot – pártfogoltja nem csak a vezetési trükkjeit lesi el

    Régivágású F1-nézők számára ismerős jelenet sejlett fel a Forma–3 első bahreini versenye után, amikor Nikola Tsolov futamgyőztesként kiszállt az autójából. Egy olyan ünneplési stílus, ami idősebb magánál a bolgár versenyzőnél is.

    Fernando Alonso bár még 43 évesen is aktív tagja a Forma–1-es mezőnynek, egy ideje már az utánpótlásnevelésben is szerepet vállal, hiszen saját gokartiskolát üzemeltet, emellett pedig A14 Management nevű cégével fiatal versenyzők útját is egyengeti. Idén jutott el az F1-be Alonso első „saját” versenyzője Gabriel Bortoleto személyében, de már a tűz közelében versenyez néhány másik pilóta is, akiket szintén az A14 támogat.

    Egyikük, Nikola Tsolov egy az autósportszféra perifériáján lévő országból, Bulgáriából érkezve tör előre a formaautózásban: 2022-ben nagy fölénnyel nyerte meg a spanyol F4-es bajnokságot, idén pedig harmadik szezonját kezdte meg az F3-ban, ahol tavaly is szerzett már három futamgyőzelmet, így 2025-ben kiegyensúlyozottabb teljesítményre törekszik a bajnoki versenyfutásban.

    A 18 éves bolgár versenyző szombaton, a bahreini sprintversenyen megszerezte idei első győzelmét is, majd a bokszutcában szokatlan stílusban ünnepelt: az autójára térdelt, karjait pedig oldalra kinyújtotta, mintha sast vagy valamilyen más madarat formálna meg.

    Nos, ha valakinek ismerős ez a póz, az nem véletlen, de már jó régen, a 2006-os F1-es szezonban kell keresni az eredetét. A Michael Schumacher ellen sikerrel megvívott címvédő hadjáratának évében Alonso csinált rendszert abból, hogy győzelmei után az autóból kiszállva első mozzanatként valamilyen állatot vagy karaktert személyesített meg.

    Alonso imitációs játékait 2006-ból és 2007-ből az alábbi videó foglalja össze:

    Tsolov mutatványa szép tisztelgés a mentor előtt, egyúttal pedig annak is a jele, hogy a bolgár a házi feladatát túlteljesítve művelődött Alonso karrierjéből. Az általa prezentált ünneplési forma eredetijét ugyanis semmiképpen nem láthatta, amikor a spanyol azt előadta a 2006-os Kanadai Nagydíjon, hiszen akkor még nem is élt: 2006. december 21-én született.

    Alonso egyébként a Forma–2 díjátadóját is büszkén nézhette a hétvégén, ott ugyanis a spanyol Pepe Martí nyerte meg a sprintversenyt, aki szintén az ő menedzsmentjének tagja. Martíban és Tsolovban egyébként közös, hogy a Alonsóé mellett a Red Bull támogatását is élvezik, mindketten tagjai ugyanis az energiaitalosok juniorprogramjának.

    A kétszeres világbajnoknak ezek, vagyis pártfogoltjainak sikerei okozhatták a legnagyobb örömöt a bahreini hétvégén, hiszen az F1-ben továbbra is szenved az Aston Martin: a nagydíjon csak a 15. helyen ért célba vele, a bajnokságban pedig azon négy versenyző egyike Alonso, akik még nem szereztek pontot idén.

     

    View this post on Instagram

     

    A post shared by Formula 3 (@fiaf3)

  • Az utolsó kanyarban dőlt el a bajnoki csata a pályán, így elkerülték az ennél is nagyobb drámát

    Az utolsó kanyarban dőlt el a bajnoki csata a pályán, így elkerülték az ennél is nagyobb drámát

    Leonardo Fornaroli az utolsó kör utolsó kanyarjában előzte meg Christian Mansellt a Forma–3-as bajnokság monzai zárfordulójának főversenyén, így a pályán megszerezte a bajnoki címet Gabriele Mini előtt. Mint később kiderült, egyébként is övé lett volna a végső győzelem, mivel a Prema versenyzőjét kizárták a versenyből.

    A Forma–1 árnyékában a zárófordulójához érkezett a Forma–3-as bajnokság Monzában. A hétvége előtt még hatan is rendelkeztek matematikai eséllyel a végső győzelemre. Leonardo Fornaroli 129, Gabriele Mini 128, Luke Browning 123, Arvid Lindblad 113, Dino Beganovic 100, míg Christian Mansell 97 pontot gyűjtött az előző kilenc hétvégén. Az első hármasnak tehát saját kezében volt a sorsa.

    Az időmérő, illetve a sprintfutam után viszont már csak négyen maradtak játékban, sőt, matematikailag inkább csak hárman. Fornaroli megszerezte a pole pozíciót, majd a leggyorsabb körrel együtt nyolcadikként ért célba, így 135 egységnél tartott. Mini a kilencedik helyével 130 ponttal várta az főversenyt, míg Browning hatodik lett, így 2 pontra megközelítette a Prema versenyzőjét. Ami az istálló másik két pilótáját illeti, Lindblad nullázott, így csak matematikai esélye maradt, míg Beganovicnak a negyedik helye ellenére annyi sem. Mansell szintén nem szerzett pontot, így ő is kiszállt a csatából.

    Vasárnap Fornaroli jól rajtolt, de az 1. kör végén Alex Dunne a szélárnyékot kihasználva megelőzte. A bajnokság szempontjából azonban így is jól állt, úgy pedig pláne, hogy a 2. körben Sami Meguetounif elvette Minitől a harmadik helyet. Ami pedig mindkét olasz versenyző számára jó hír volt, hogy Browning a 3. körben megpördült az Ascari-sikánban, így lényegében kiszállt a bajnoki küzdelemben.

    A brit versenyző közvetett módon balesetet okozott, mivel az őt kikerülni igyekvő pilóták közül néhányan összeütköztek, aminek következtében beküldték a biztonsági autót. A 7. körben aztán újraindult a verseny, és nem sokkal később Fornaroli nagyot hibázott az Ascariban, így visszaesett az ötödik helyre. Mini viszont szintén rontott, amit honfitársa ki tudott használni, és feljött a negyedik pozícióba, de ami ennél is fontosabb volt, hogy bajnoki ellenfele előtt haladt.

    A 10. körben Meguetounif maga mögé utasította Dunne-t így átvette a vezetést, utóbbi mellett ráadásul Mansell is elment. Sőt, a 15., illetve a 16. körben a két bajnokaspiráns is megelőzte az MP Motorsport versenyzőjét, majd Mansellen is átrágták magukat, vagyis már a második, illetve a harmadik pozícióban mentek.

    Két körrel a vége előtt aztán fokozódtak az izgalmak, hiszen Mini a célegyenesben átvette a második helyet. Ezzel még nem örülhetett, akkor viszont már igen, amikor Mansell is visszaelőzte Fornarolit. A Trident pilótája azonban nem adta fel, és az utolsó kör utolsó kanyarjában, a korábban Parabolicának hívott Michele Alboretóban bement az ART versenyzője mellé, aki ugyan lesodródott a pályáról, de összességében szabályosan előzte meg. Ezzel pedig 2 pontot megőrzött, hiszen Mininek már nem volt esélye a futamot megnyerő Meguetounif ellen.

    Nem sokkal később azonban kiderült, hogy az utolsó kanyarban végrehajtott előzés valójában nem a bajnoki címet döntötte el, hanem a még nagyobb drámát akadályozta meg. Minit ugyanis túl alacsony guminyomás miatt utólag kizárták, így az egyébként idén egyetlen futamot sem nyerő honfitársa végül 23 egységnyi előnyben végzett előtte a tabellán. Csapata, a Trident viszont 281 ponttal csak második lett a 352 pontos Prema mögött, de az istállók közötti bajnokság már korábban eldőlt.

  • Botrány az F3-ban: el kellett volna tiltani Alonso neveltjét

    Botrány az F3-ban: el kellett volna tiltani Alonso neveltjét

    Elképesztő eseménysoroknak lehettünk szemtanúi a Formula 3 melbourne-i hétvégéjének szabadedzésén. Az ART Grand Prix bolgár pilótája, Nikola Colov nemes egyszerűséggel a falba terelte Alex Dunne-t, és az eltiltás helyett csak egy három rajthelyes büntetést kapott.

    Az Alpine-junior Colov gyorskörön volt, és elkezdett Dunne autója felé húzódni, aki nem sokkal előtte feltartotta őt. Azonban a Fernando Alonso menedzsmentjéhez tartozó bolgár fiatal végül nemcsak megközelítette, hanem neki is ment az MP Motorsport ír pilótájának, aki emiatt a falnak csapódott és össze is törte az autóját.

    Colov – aki a három rajthelye mellé még két büntetőpontot is kapott – az esetet követően azonnal a kritikák kereszttüzébe került, és elmondta, hogy szerinte a tettében semmi szándékosság nem volt. A stewardok azonban másként látták, mert ők a beszámolójukban azt írták, hogy Colov a felvételek alapján a manőverével elégtételt vett versenytársán.

    Ezek alapján úgy tűnt, hogy a versenybírák úgy ítélték meg ezt az esetet is, mint bármelyik ehhez hasonló ütközést. Emellett azt is hangsúlyozták, hogy az eset nem volt szándékos, annak ellenére, hogy elkerülhető lett volna.

    Ez talán megmagyarázza a rajtbüntetés alkalmazását, mert állítólag az ítéletet a korábbi esetekkel összhangban hozták meg. Azonban ehhez hasonló baleset nem nagyon történt a sorozat 2019-es kezdete óta. Itt nem csak egy ütközésről volt szó, mert a szándékos kitérés egyáltalán nem normális, a megfelelő döntés azonban mégis elmaradt.

    Az FIA Nemzetközi Sportszabályzata kimondja, hogy egy autót tilos kiszámíthatatlanul vagy olyan módon vezetni, hogy az más versenyzőkre potenciálisan veszélyt jelenthesen. A szándékot leszámítva azonban Colov minden kétséget kizáróan ezt tette, hacsak a stewardok nem azt gondolták, hogy a manőverében semmi kivetnivaló nem volt. Az FIA első számú feladata az lenne, hogy felszámolja az ehhez hasonló versenyzői viselkedéseket, még akkor is, hogyha azok a pillanat hevében kialakuló érzelmekkel megmagyarázhatók.

    A Forma-1-ben legutóbb a 2017-es Azerbajdzsáni Nagydíjon történt egy hasonló eset Lewis Hamilton és Sebastian Vettel között. A német négyszeres világbajnok úgy érzékelte, hogy a brit riválisa féktesztelte őt a biztonsági autó mögött, ami miatt a Ferrarijával nekiment az akkor még csak háromszoros világbajnok Mercedesének. Vettel végül három büntetőpontot és egy 10 másodperces stop and go büntetést is kapott, utóbbi a kizárást leszámítva a legsúlyosabb büntetésnek számít a Forma-1-ben.

    Ha valaki nagy sebességénél nekimegy egy versenytársának, és a falba teszi őt, akkor abban az esetben már az eltiltásnak is fel kellene merülnie, mint lehetséges büntetés. Ehelyett az enyhítés tényén van a súly, mert maga a sértett (Dunne) is megrovást kapott a feltartás miatt. A stewardok szerint ez azt mutatja meg, hogy az MP Motorsport versenyzőjének jobb ítélőképességre lenne szüksége és a pályán is tudatosabban kellene közlekednie.

  • Kiderült, hol folytatja pályafutását a Formula 3 első női pontszerzője

    Kiderült, hol folytatja pályafutását a Formula 3 első női pontszerzője

    Sophia Flörsch az idei szezonban történelmet írt a Formula 3-ban. A szóban forgó sorozat első női pontszerzője jövőre is rajthoz fog állni a Van Amersfoort Racing versenyzőjeként.

    Flörsch az idei évadot a PHM Racing by Charouz csapatánál teljesítette. Ugyan az idény első felében még nem igazán jöttek a jó eredmények a német versenyzőnő számára, azonban második felében több kiemelkedőbb versenye is volt.

    Csak pár óráig élt az F3 első női pontszerzése

    Az Alpine kötelékéhez tartozó Flörsch – aki 2020 után idén először teljesített teljes szezont a Formula 3-ban – az osztrák főfutamon az előkelő kilencedik helyet szerezte meg, azonban sajnálatos módon a pontjait az utólagos kizárását követően nem kaphatta meg. Azonban a sors kárpótolta őt a Spielbergben ért sérelmeiért, és a spái főversenyen a hetedik helyen lett rangsorolva, aminek köszönhetően 6 pont került a neve mellé.

    „Örülök, hogy visszatérhetek a VAR-hoz, máris olyan érzésem van, mintha otthon lennék – nyilatkozta a 23 éves versenyzőnő, aki a holland csapat pilótájaként szenvedett óriási balesetet a 2019-es Makaói Nagydíj során. – Biztosan megvan a képességem ahhoz, hogy a következő szezonban tovább tudjak fejlődni, és jó eredményeket szállítsak a csapatom számára.”

    Flörsch az idei Makaói Nagydíjat már a Van Amersfoort Racinggel teljesítette, ahol végül egy jó versenyt követően a 11. helyen zárt.

    Megszületett az első női pontszerzés az F3-ban

  • Kiderült, hol folytatja pályafutását az ifjú Montoya

    Kiderült, hol folytatja pályafutását az ifjú Montoya

    Nemrégiben vált hivatalossá, hogy Sebastián Montoya melyik sorozatban fog versenyezni a következő szezonban. Az ex-F1-es Juan Pablo Montoya fia a Campos Racing csapatát fogja erősíteni.

    Az amerikai-kolumbiai származású pilóta idén az első teljes szezonját teljesítette a Formula 3-ban, és egy igazi hullámvasút utazást élhetett át. Már az idény második hétvégéjén dobogóra tudott állni Melbourne-ben, de ekkor még nem sejthette azt, hogy ez a pillanat lesz az évadának abszolút fénypontja.

    Az ifjú Montoya ugyanis a második helyén kívül mindössze pár pontszerzésre volt képes a Hitech pilótájaként, ami miatt mindössze a csalódást keltő 16. helyen fejezte be az egyéni pontversenyt.

    A Campos azonban nem lesz ismeretlen terület a számára, ugyanis a tavalyi Formula 3-as szezon legvégén beugróként a spanyol csapatnál kapott lehetőséget az amerikai-kolumbiai versenyző. Akkor meghálálta a bizalmat, és a hétvége mindkét futamán pontot tudott szerezni.

    Sebastián Montoya, Campos Racing
    Montoya már a Campos Racing pilótájaként versenyzett Makaóban Fotó: Dutch Photo Agency/Red Bull Content Pool

    „Nagyon izgatott vagyok, hogy a Campos Racing csapatánál versenyezhetek – lelkendezett a Red Bull junior Montoya a bejelentést követően. – Őszintén, már most nagyon sokat tanultam, pedig még csak most tértem vissza a csapathoz. Sajnos Makaóban nem úgy teljesítettünk, mint azt szerettük volna.”

    „A potenciál azonban ott van, és mindössze annyi a feladatunk, hogy maximalizájuk az előttünk adódó lehetőségeket. Tudjuk, hogy erős az autónk, és képesek leszünk vele folyamatosan a pontszerzők között végezni. Bízom abban is, hogy a futamgyőzelmekért is harcba tudunk majd szállni.”

  • Durva baleset után kigyulladó autó borzolta a kedélyeket a Makaói Nagydíjon (videó)

    Durva baleset után kigyulladó autó borzolta a kedélyeket a Makaói Nagydíjon (videó)

    Luke Browning nyerte meg az idei Formula 3-as Makaói Nagydíjat, ami egy késői baleset miatt a biztonsági autó mögött ért véget.

    A Hitech fiatal brit pilótája – aki a tegnapi kvalifikációs versenyt is megnyerte – végig képes volt irányítani a főversenyt, miután senki sem veszélyeztette őt, és a biztonsági autós újraindításokat is kitűnően hajtotta végre. Browning mögött Dennis Hauger és Gabriele Mini állhatott még fel a dobogóra.

    A verseny rajtjánál Browning nagyon jól indult, és az egyes kanyarba menet tökéletesen védekezett Minivel szemben. Az első sorból rajtoló Alex Dunne megpróbálta kihasználni a rajtnál való kavarodást, de a végén a gumifalban találta magát a Lisboa kanyarban, és kiesett a versenyből.

    Minit ezt követően a csapattársa, Dino Beganovic támadta, aki az idei Formula 3-as szezonban is a Prema csapatát fogja erősíteni. Azonban a svéd pilótát elkapta a hév, és a csata hevében elfékezte magát, ami miatt ő is falban kötött ki. Az incidens miatt másodjára is alkalmazni kellett a VSC fázist.

    Az újraindítás után Browning el tudott szakadni gyorsan Minitól, Hauger pedig megkezdte a felzárkózását. A norvég pilóta először Paul Aront előzte meg, aki nem sokkal később Mari Boyával szemben is pozíciót veszített. Az észt pilóta folyamatosan esett vissza, és a 8. körben az S kanyarokban bukott akkorát, hogy lángokba borult az összetört Premája.

    Az összetört autó mellett rengeteg törmelék is került a pályára, ráadásul még a szalagkorlátot is javítani kellett, ami miatt a piros zászló is előkerült. Azonban a törmelékek miatt az ex-F1-es Alexander Wurz fia, Charlie is kiesett a versenyből, miután komoly kár keletkezdett a sebességváltójában.

    A szalagkorlátot majdnem egy óra hosszán keresztül javították, de az újabb újraindítás sem zavarta meg Browningot, aki a 12. körben is mesterien rugaszkodott el, és őrizte tovább a vezető helyét. Hauger ezt követően nem sokkal elvette Minitől a második helyet az egyes kanyar féktávján. Azonban a norvég nem tudott mit kezdeni az előtte autózó brittel, majd Nikola Tsolov balesete miatt az időből is kifutott.

    A bolgár versenyző a pálya hátsó részén történő balesete miatt be kellett hívni a biztonsági autót, és mivel már alig volt hátra a versenyből pár kör, így a pályabírók nem tudták időben eltakarítani a roncsot.

    Browning nyert, megelőzve Haugert és Minit. Rajtuk kívül még Boya, Marti, a legutóbbi győztes Richard Verschoor, Isack Hadjar, Zane Maloney és Laurens van Hoepen fért be a top10-be. A kétszeres makaói győztes Dan Ticktum egy nagy felzárkózás után zárt a 13. pozícióban.

  • Miként lett a Makaói Nagydíj a Forma-1 ugródeszkája?

    Miként lett a Makaói Nagydíj a Forma-1 ugródeszkája?

    Hosszú kihagyás után a mostani hétvégén ismét megrendezik a legendás Formula 3-as Makaói Nagydíjat. Az évek alatt a verseny óriási népszerűségre tett szert, és olyan nagy nevek is versenyeztek itt, mint Ayrton Senna, Michael Schumacher, Mika Häkkinen, Sebastian Vettel vagy Lewis Hamilton.

    Utoljára 2019-rendeztek versenyhétvégét a több, mint 6 kilométer hosszú Guia Circuiten, ahol még annyi hibázási lehetőség sincsen, mint Monacóban van a szűk pályarészek és a falak közelsége miatt. Óriási koncentrációra és bátorságra van szükség egy jó kör eléréséhez, mert a pály gyors kanyarokkal tűzdelt szakaszain sok időt lehet veszíteni.

    Makaó utcáin először 1983-ban mérhették össze a fiatal pilóták a tudásukat egymással szemben, és már akkor kitűnt egy név a mezőnyből. Ezt a fiatal versenyzőt Ayrton Sennának hívták, aki újoncként rendkívüli magabiztossággal vette az utcai pálya által szabott akadályokat, és megnyerte a versenyt. A brazil pilóta tehetéségére számos Forma-1-es csapat felfigyelt, de végül egy kiscsapatnál, a Toleman-nél kötött ki.

    A következő emlékezetes F1-es csatát 1990-ben láthattuk, amikor a Makaói Nagydíj első két helyén Michael Schumacher és Mika Häkkinen autózott. A finn pilóta mindent megpróbált, és egy alkalommal nagyon közel is került a német riválisához.

    Azonban amint a célegyenes utáni szakaszon előzni próbált, összeütköztek, és amíg Häkkinen az összetörő autója miatt kiesett a versenyből, addig Schumacher egy sérült hátsó szárnnyal megúszta, és végül meg tudta nyerni a nagy presztízsű versenyt. A német és a finn világbajnok is már 1991-ben lehetőséget kapott a királykategóriában. Egyikük először a Jordannél beugróként, majd később a Benettonnál, a másikuk pedig a kevésbé versenyképes Lotus autóját volt kénytelen vezetni, de az évek múlásával még számos emlékezetes csatát láthattunk kettőjük között.

    A hétszeres és a kétszeres világbajnokon kívül még a szintén Makaói Nagydíjat nyert David Coulthardot, és az 1987-es versenyen nagyszerű teljesítményt nyújtó Martin Donellyn át még a 2005-ös versenyen dobogót szerző Vettelt és Robert Kubicát is meg lehet nevezni.

    Amíg Vettel és Kubica közel tudott kerülni a győzelemhez, addig a hétszeres világbajnok Hamilton egy nagy balszerencse miatt bukta el azt a 2004-es versenyen. A brit klasszis meg tudta nyerni a kvalifikációs versenyt, ami egy pole-pozíciót is ért a számára a főfutamra, ahol viszont bajba került, és végül csak a 14. helyen lett rangsorolva.

    Az idő múlásával azonban változtak a dolgok, mivel számos pilótánál fordult elő az, hogy az alsóbb kategóriák mellett Makaóban is jó eredményeket ért el, mégsem kapott F1-es lehetőséget. Elég csak a két kétszeres győztes Antonió Félix da Costa és Dan Ticktum nevét megemlíteni, de még a legutóbbi első helyet megszerző Richard Verschoor is nagyon messze áll a száguldó cirkusztól. Lando Norris, Yuki Tsunoda, Liam Lawson és Logan Sargeant azonban üdítő kivételek, mert ők képesek voltak úgy játszani a kártyáikkal, hogy végül az F1-ben kössenek ki.

    Egy teljes kör a Guia Circuiten Robert Shwartzmannal (2019):

  • A McLaren csapott le az egyik bajnok tehetségre

    A McLaren csapott le az egyik bajnok tehetségre

    Az F3 idei kiírását a brazil Gabriel Bortoleto nyerte meg, aki innentől a McLaren utánpótlás programjának támogatását élvezi.

    Bortoleto karrierjét a Fernando Alonso által alapított A14 Management segítette, de a szintlépéssel közelebb került ahhoz, hogy eljusson az F1-be, és a mezőny első állandó brazil versenyzője legyen Felipe Massa 2017 végi visszavonulása óta.

    Az F1-es csapatok közül a Haasnak nincs akadémiája, az Aston Martin egyelőre csak Felipe Drugovichot alkalmazza ilyen formában. A többi nyolc istállóból eddig a McLaren programjában volt a legkevesebb pilóta, Bortoleto révén 4-re nő ez a szám.

    A McLaren szintén leigazolta opcióval Brando Badoert is, akinek a fejlődését egy éven keresztül követik, mielőtt eldöntik, beveszik-e a programba. Igen, ő a főleg az 1990-es években az F1-ben versenyző Luca Badoer fia, aki azzal vált híressé, hogy a legtöbb futamon indult úgy, hogy sosem szerzett pontot (és elsírta magát, amikor az 1999-es Európa Nagydíjon pontszerző helyről kiesett a Minardival). Továbbá ő volt az, aki csúnyán felsült 2009-ben a Ferrarinál, amikor Felipe Massát helyettesítette két verseny erejéig.

    Az utánpótlás világából szintén friss hír, hogy a Haas a Ferrari egyik akadémistáját, az F2-ben versenyző Oliver Bearmant ülteti autóba idén két szabadedzésen a kötelező ilyen vállalás teljesítésére, ezekre Mexikóban és Abu-Dzabiban kerül sor.

    Ukrán versenyzőt szerződtetett az egyik F1-es csapat