A Forma-3-as Európa Bajnokságban versenyző Callum Ilott a hétvégén bemutatkozhat a Forma-2-ben az olasz Trident csapatban.
A 18 éves, Hertfordshire-i születésű versenyző negyedik helyen áll a Forma-3 jelenleg futó szezonjában. A brit pilóta a Trident csapat színeiben áll rajthoz, ahol az egy futamra beugró Raffele Marciello helyét veszi át. (aki a Rapaxhoz távozó Canamasast pótolta a Red Bull Ringen.)
Elég későn sikerült megegyezniük a feleknek, emiatt nem marad sok ideje a fiatal versenyzőnek, hogy hozzászokjon az új közeghez.
Azonban Ilott számára nem ismeretlen ezek az autók, hiszen a tavaly év végi GP2-es teszten már kipróbálhatta az ART Grand Prix autóját.
„Nagyon boldog vagyok, hogy bemutatkozhatok a Forma-2-ben. Különösen amiatt is, hogy ezt a brit nagydíjon tehetem meg, hazai közönség előtt.” – mondta Ilott.
„Ez nagy lehetőség számomra, kaptam egy remek esélyt, hogy egy erősebb kategóriában is megmutathassam magam. A jövőm szempontjából fontos lépés ez. Későn jött ez a lehetőség, ezért még nem volt elég időm arra, hogy megismerkedjek a csapattal és a mérnökökkel. Mindazonáltal szeretnék egy jó hétvégét zárni. Szeretnék jól szerepelni az időmérőn, szeretném megismerni az itteni abroncsokat, mert a két sorozat között a gumik jelentik a nagy különbséget.” – tette még hozzá.
A Trident csapatfőnöke Giacomo Ricci így nyilatkozott az újonc versenyzőjéről: „Nagy megtiszteltetés, hogy a csapatunkban tudhatjuk őt. Az egyik legtehetségesebb versenyző napjainkban. Ugyan nincs sok ideje összeszokni a csapattal, de szerintem így is nagyszerű teljesítményt fog nyújtani.”
Nyck de Vries, a McLaren utánpótlás programjának 22 éves holland versenyzőjével az Osztrák Nagydíj szombati napján beszélgettünk. Többek között Goodwood, a Mclaren-Honda szenvedése és a Holland Nagydíj esetleges visszatérésének lehetősége is szóba került. Nyck egyébként egy nagyon szimpatikus személyiséggel rendelkező, rendkívül közvetlen srác.
Kérdés:Kezdjük Goodwooddal. A FOS rendezvényen jártál, ahol vezethetted az MP4/6-ot (McLaren-Honda, 1991). Milyen érzés volt irányítani Ayrton Senna és Gerhard Berger egykori autóját?
De Vries: Nagyon, nagyon szerencsésnek mondhatom magam. Az idei már a harmadik alkalmam volt Goodwoodban. Korábban az MP4/4-et és az MP4/5-öt is vezethettem, illetve Lauda McLarenje közül kettőt. Szóval Senna, Lauda és Prost korábbi autóját is kipróbálhattam. Hihetetlenül különleges érzés vezetni ezeket az autókat és átélni azt a fílinget, amit ezek a versenyzők éreztek. Nehéz elhinni, hogy valaha ezekkel at autókkal versenyeztek. Nyilvánvalóan a biztonság nagyon rossz volt, valamint a komfortérzet sincs sehol a mai versenyautókhoz képest. Az irányításról már nem is beszélve… Meg kellett tanulnom a „heel and toe” technikát, máskülönben nem tudtam volna visszaváltani. Összefoglalva teljesen már érzés. Amikor csütörtökön visszaültem a saját autómba, örültem, hogy újra biztonságban és kényelemben éreztem magam” – tette hozzá nevetve.
Kérdés:Mi a célod idén az F2-ben?
Fotó: Horváth Dániel
De Vries: Úgy gondolom eddig elég jól szereplünk. Az időmérő edzéseken szezon eleje óta erősek és versenyképesek tudunk lenni. Versenyeken már nem ennyire egyszerű téma. Nagyon sok összetevőből épül fel, persze a tempó a legfontosabb. Emellett viszont jó rajtokat és jó bokszkiállásokat is kell csinálni, hogy jó eredményeket érjünk el – ezekkel hadilábon álltunk a szezon elején. Folyamatosan fejlődünk és lépegetünk előre, Monaco például nagyon jó hétvége volt, ahogy Baku is. Sajnos a második versenyen én hibáztam, egyébként nyerhettünk volna. Véleményem szerint tegnap ismét jó időmérőt teljesítettünk, ám a főverseny felvezető körének kezdetén ECU problémánk volt, így utolsóként, a bokszból indulhattam, majd a tempó sem volt meg. Célokról nehéz beszélni: folytatnunk kell, amit elkezdtünk, a hátrelévő versenyeken pedig emelnünk kell a tétet. Érzem, hogy versenyképesek vagyunk, de a futamokon mindig túl sokat veszítünk: ebben mindenképp jobbnak kell lennünk.
Kérdés:Már több mint hét éve a McLaren junior programjának tagja vagy, elég nehéz lehet ennyire szenvedni látni őket…
De Vries: Igen, nem túl jó ezt látni. Ám nekem megvan a saját dolgom, ahogy nekik is. A szimulátoros és egyéb munkámmal próbálok nekik segíteni, amennyire csak tudom. Tényleg szomorú… Nem tudhatjuk mikor, de hiszek benne, hogy vissza fognak térni a helyes útra.
Kérdés:A Hondával vagy valamely másik gyártó erőforrásával?
De Vries: Nem tudom. Őszintén mondhatom, hogy nekem sincs több információm. Majd meglátjuk, de magabiztos vagyok azt illetően, hogy előbb vagy utóbb odaérnek.
Kérdés:Egy gondolat erejéig visszatérve a McLaren junior programjára: az új menedzsment is támogatja a fiatalokat?
De Vries: Megvan a saját problémájuk, mivel nem úgy teljesítenek, ahogy szeretnének. Magától értetődően a junior program nem élvez első számú prioritást.
Kérdés:És mikor láthatunk téged honfitársaddal, Max Verstappennel csatázni a Forma-1-ben?
De Vries: Véleményem szerint határozottan szükségünk van még egy szezonra az F2-ben. A csapat helyzete nem a legjobb: az egyik legfontosabb mérnökünk távozott a hétvégét megelőzően. Vannak nehézségeink, de bízom benne, hogy közösen tudjuk folytatni és lesz egy „egészségesebb”, kicsivel versenyképesebb szezonunk, amikor a bajnoki címre is eséllyel pályázunk.
Már pénteken is sok holland szurkoló látogatott ki a pályára
Kérdés:Mi a helyzet az F1-gyel Hollandiában? Rengeteg szurkoló jött át Ausztriába, a Red Bull tribün tiszta narancssárga volt.
De Vries: Sajnos nem miattam jöttek, ám ez érthető – mondta nevetve. Verstappennek köszönhetően felélénkült nálunk a sport. Mindenkit – legalábbis nagyon sok embert érdekel, követik az eseményeket és szurkolnak Maxnak.
Kérdés:Többször is felmerült már a Holland Nagydíj visszatérésének lehetősége. Mit gondolsz, lesz hazádban verseny a közeljövőben?
De Vries: Jelen pillanatban nem hinném. Ott van például Németország: Hockenheim és a Nürburgring sincs benne a naptárban. Vagy Franciaország… Persze jövőre visszatérnek, tudom. Ők sokkal nagyobb országok és több büdzsével rendelkeznek. Elég nehéz lenne számunkra a versenyrendezés.
Artem Markelov a főversenyen elért nyolcadik helyének köszönhetően első pozícióból kezdhette meg a vasárnapi sprintversenyt, amit sikerült győzelemre váltania.
Már a rajt sem volt zökkenőmentes: Ralph Boschung beragadt a második helyen – Raffaele Marciello el is találta a svájci versenyző autójának hátulját.
A bajnoki pontversenyben élen álló Leclerc pedig saját csapattársával, Antonio Fuocoval akadt össze: eltalálta csapattársa jobb hátsó kerekét. Leclerc az incidens eredményeképp kicsúszott és feladni kényszerült a versenyt.
Fuoco nem igazán akarta kommentálni a történteket, szerinte eléggé egyértelmű, hogy mi történt.
Másodikként Alexander Albont, a bakui versenyt sérülés miatt kihagyni kényszerülő thai versenyzőt intették le. A dobogó harmadik fokára a bajnokságban második helyet elfoglaló, és Leclerc nullázásával hátrányát csökkentő Oliver Rowland álhatott fel.
A leintést követő sajtótájékoztatón egyébként Rowland és Markelov is bizakodóak voltak bajnoki esélyeiket illetően, mondván el sem utaznának a további versenyekre, ha nem hinnének az F2-es cím elhódításában.
A végeredmény még nem hivatalos: a verseny végén nagy csatát vívó De Vries és Visoiu ütköztek, az eset még vizsgálat alatt van.
1
Artem Markelov
RUSSIAN TIME
40:32.190
2
Alexander Albon
ART Grand Prix
1.458
3
Oliver Rowland
DAMS
2.055
4
Luca Ghiotto
RUSSIAN TIME
5.840
5
Antonio Fuoco
Prema Racing
6.629
6
Jordan King
MP Motorsport
10.515
7
Norman Nato
Pertamina Arden
13.656
8
Nicholas Latifi
DAMS
15.922
9
Sergio Canamasas
Rapax
15.979
10
Sergio Sette Camara
MP Motorsport
16.282
11
Sean Gelael
Pertamina Arden
18.849
12
Nabil Jeffri
Trident
20.948
13
Louis Deletraz
Racing Engineering
21.301
14
Nobuharu Matsushita
ART Grand Prix
22.443
15
Gustav Malja
Racing Engineering
1:07.922
16
Nyck de Vries
Rapax
+ 2 kör
17
Robert Vișoiu
Campos Racing
+ 3 kör
Ralph Boschung, Charles Leclerc és Raffaele Marciello nem tudták befejezni a versenyt.
A két Prema mintaszerűen kezdte a negyven körös versenyt: Leclerc és Fuoco megtartották első két pozíciójukat. A fiatal holland Nyck de Vries számára viszont a lehető legrosszabban alakultak a dolgok: a felvezető körről sem tudott elindulni, autója feltehetőleg technikai problémák miatt a rajtrácson ragadt. Versenygépét végül sikerült beindítani, így a bokszutcából rajtolva részt tudott venni a versenyen.
Leclerc a 19. és 20. körben is elfékezte jobb első gumiját, ám még így is növelni tudta előnyét csapattársa, Fuoco előtt. A két Premás autó közül nem meglepetésre a második helyezett Fuoco állt ki elsőként kerékcserére a 31. körben, majd egy körrel később monacoi csapttársa is követte.
Nagy változás a bokszkiállásokat követően nem történt: Leclerc Matsushita kerékcseréjét követően visszaállt az élre, Fuco pedig könyeddén előzte meg a már használt Pirelliken autózó Olivier Rowlandot. A bajnoki pontverseny második helyezett britjét négy körrel a leintés előtt ráadásul saját csapattársa, Nicholas Latifi is maga mögé utasította.
A kanadai Latifi vérszemet kapott és ezek után még Fuocot is levadászta, így a Prema nem ünnepelhetett kettősgyőzelmet.
Leclerc után tehát Latifi, Fuoco, Rowland, Albon, Matsushita, Boschung és Markelov értek célba. Mindez azt is jelenti, hogy a sprintversenyt Artem Markelov, a Russian Time orosz versenyzője kezdheti meg az élről.
A leggyorsabb kört Nobuharu Matsushita, a McLaren-Honda által támogatott japán futotta.
Charles Leclerc sorozatban ötödik pole pozícióját szerezte a Forma-2 2017-es sorozatában, ami abszolút rekord. Korábban még soha senki nem volt képes hasonlóra a GP2/Forma-2 történetében.
A 19 éves monacoi tehetség már a reggeli szabadedzésen is leggyorsabb tudott lenni csapattársa, Antonio Fuoco előtt.
Leclerc a kvalifikáción sem kegyelmezett: több mint három tizedes előnnyel verte a második helyezett Sette Camarát, aki az edzés utolsó néhány másodperceiben hibázott és a hetes kanyar kavicságyában kötött ki.
Camara hibája ide vagy oda, a Ferrari juniorjának nem volt ma ellenfele a pályán, aligha tudott volna bárki is javítani ha nincs sárga zászlós szakasz a kvalifikáció végén.
Leclernek tehát ötből öt, már ami a pole pozíciókat illeti. Holnap és vasárnap pedig tovább növelheti 46 pontos előnyét a bajnoki pontversenyben.
A második helyen a már említett Sette Camara zárt, mögötte Antonio Fuoco és Alexander Albon végeztek. Leclerc közvetlen bajnoki riválisa, Olivier Rowland az ötödik helyről kezdheti meg a holnapi főversenyet.
Raffaele Marciello a Trident csapat színeiben tér vissza a Forma-2 mezőnyébe, ahol Sergio Canamasast helyettesíti. Canamasas a Rapax színeiben indul majd, Johnny Cecotto Jr. helyén.
Az FIA hivatalos nevezési listáján erősítette meg Marciello visszatérését, Canamasas csapatváltását, illetve Cecotto ideiglenes „kispadozását”.
A Ferrari utánpótlásprogramjának korábbi versenyzője 2014-től 2016-ig versenyzett az akkor még GP2-nek nevezett sorozatban. Tavaly egyébként negyedikként zárta a bajnoki pontversenyt, majd idén a Blancpain sorozatban indult.
A bajnoki pontverseny 15. helyezett 29 éves Canamasasnak a Rapax egyébként már a hetedik különböző csapata lesz a mostani, mindezt hét év alatt sikerült összehoznia.
Mindez azt is jelenti, hogy Cecotto Jr. az Osztrák Nagydíj hétvégéjén versenyzőülés nélkül marad.
A Ferrari által támogatott pilóta, Charles Leclerc reményét fejezte ki a tekintetben, hogy a jövőben módosításra kerül majd az a szabály, ami miatt megfosztották a győzelemtől a Forma-2 vasárnapi sprintfutamán.
A Prema Racing pilótáját a szombati főverseny megnyerése után, a másnapi fordított rajtrácsos sprintversenyen is az első helyen intették le Azerbajdzsánban, később mégsem örülhetett a győzelemnek, mivel a versenybírák szerint nem lassított le eléggé a sárga zászlós szakaszon. Ezért Leclerc idejéhez hozzáadtak egy 10 másodperces időbüntetést, melynek köszönhetően az Arden International pilótája Norman Natoé lett a futamgyőzelem, a monacói a második helyre szorult. Ugyanebben az esetben találták vétkesnek a DAMS versenyzőjét, a brit Oliver Rowlandet is a szombati futamon.
Mindkét pilóta legjobb saját szektort ért el, miután áthaladtak a sárga zászlózás alatt álló pályaszakaszon, mégis úgy érezték, kellően lelassítottak. A pilóták elfogadták a büntetést.
„A szabályok nem egészen tisztességesek és ezt a versenybírák is tudhatják.”- nyilatkozta az Autosportnak Leclerc. „De megértem a döntésüket, hiszen Olivert is hasonló dolog miatt büntették a főversenyen, szóval teljesen normális hogy én is büntetést kaptam”
„Beszéltem az illetékesekkel és továbbra is úgy gondolom, hogy ez egy inkorrekt szabály, amin a jövőben változtatnunk kell.”
A néhai Jules Bianchi keresztfia elmondta, hogy a leggyorsabb körét akkor érte el, amikor keresztül haladt azon a sárga zászlós zónán, amit a Rapax pilótája, Nick de Vries balesete miatt kellett elrendelni a sprintfutamon.
A bajnoki éllovas a fordított rajtrácsos rajt miatt a 8. helyről kezdte meg felzárkózását; miután megelőzte Artem Markelovot, Szergej Szirotkint, valamint Ralp Boschungot hamar az élre állt. Az előzések ellenére sem használódtak el az abroncsai és miután szabad pálya volt előtte, sikerült tovább javítania a részidőkön.
„A futam elején végig forgalomban autóztam, és ez volt az első köröm amikor tiszta pályám volt.”- mondta Leclerc. „Az egyenesekben a DRS segítségével könnyen tudtam előzni és miután nem kellett a mezőnyben haladnom, az első szektorban sikerült javítanom minden kanyarban, de a sárga zászlós szakaszra érve lelassítottam, azt hiszem 7 tizeddel.”
„A többi szektorban elért javulás elég volt a gyorsabb körhöz, de a sárga zászló alá eső kanyarban lassítottam.”
Ez a büntetés megfosztotta Leclercet az abszolút tökéletes hétvégétől, mivel mindkét futamot megnyerte volna, ám megfutotta mindkét futam leggyorsabb körét. Összetettben viszont tovább növelte az előnyét Rowland ellen, aki kénytelen volt feladni a vasárnapi futamot váltó probléma miatt.
„Azt hiszem egész jó kis show-t csináltunk és ez a legfontosabb. Végül is szerencsém volt, miután Oliver nem tudta befejezni a futamot. Kiváló versenyeink voltak, nagyon gyorsak voltak és igaz, végül vasárnap másodikok lettünk, de ez sem katasztrófa. Roppant elégedett vagyok azzal, amit a pályán mutattunk és ez a lényeg.”
A befutónál ugyan még Charles Leclerc volt az első, de tíz másodperces büntetése miatt végül csak a második helyen végzett.
Nato idei első győzelmét szerezte meg, amihez szerencse is kellett egy kicsit. A verseny elején az élen autózó Oliver Rowland autójában adta meg magát a váltó, majd az első futamot megnyerő, és a mezőny közepéből rajtoló Charles Leclerc – aki elsőként szelte át a célvonalat – kapott egy tíz másodperces büntetést, mivel nem lassított a sárga zászló alatt. A dobogó harmadik fokára Nicolas Latifi állhatott fel, akárcsak szombaton.
Oliver Rowland vezette a versenyt a rajt után, de csak a nyolcadik körig, amikor a váltója megadta magát. Ekkor állt az élre Norman Nato. A verseny ezen szakaszában a nyolcadik helyről induló monacói Leclerc fokozatosan lépkedett előre a mezőnyben.
A verseny egyik legszebb momentumát is a Ferrari által támogatott versenyző mutatta be: Az első kanyarban egy agresszív manőverrel egyszerre előzte meg Siroktint és Boschungot. Leclerc nagy tempóban közlekedett, ez azt bizonyítja, hogy gyakorlatilag a verseny felénél már dobogón volt, majd három körrel a leintés előtt elment Nato mellet is.
Azonban nem sokáéig örülhettek a Premánál, ugyanis nem sokkal később megkapta a tíz másodperces büntetést, mert nem lassított az egyik sárga zászlós időszak alatt. Innentől az volt a feladata, hogy kiautózzon az üldözői előtt akkora előnyt, hogy meg tudja tartani az első helyét, de idő hiányában nem sikerült Nato előtt annyira elhúznia, de a harmadik Latifit sikerült a büntetéssel együtt is maga mögött tudnia.
A dobogósók után King, Sirotkin, Markelov, Matsushita, Ghiotto, Boschung, és Sette Camara szerzett még pontot, utóbbi csapata első pontját szerezte meg idén.
A futam után Jordan Kinget kizárták, így az utolsó pontot Sean Gelael csípte el.
Az összetettben Leclerc 44 pontosra növelte előnyét Oliver Rowland előtt, míg a harmadik helyen álló Markelov hátránya 46 pont. A következő forduló majd Ausztriában lesz, szintén a Forma-1 betétfutamaként.
A Prema pilótája, az összetettben is élen álló Charles Leclerc nyerte a Forma-2-es bajnokság bakui fő futamát. A monacói versenyző idei harmadik futamgyőzelmét ünnepelhette.
Leclerc mögött a Rapax-os Nyck De Vries és a DAMS pilótája Nicolas Latifi állhatott még fel a dobogóra.
A futamon két biztonsági autós periódus is volt, előbb Johnny Cecotto Jr., majd Louis Delétraz balesete miatt. A versenynek végül nem kockás zászló, hanem piros zászló vetett véget, ugyanis három körrel a verseny vége előtt egy elég kaotikus helyzet alakult ki, mert a nyolcas kanyarban egy baleset miatt Gelael autója eltorlaszolta a pályát. A helyzetet az is nehezítette, hogy Arden pilótája mögött érkezett közvetlenül Sergey Sirotkin, Gustav Malja és Noboharu Matsushita is, akik szintén megtörték az autójukat a pálya legszűkebb pontján.
A rajtnál nagyon vigyáztak egymásra a versenyzők, baleset nem is történt. Leclerc jól kapta el a rajtot, nem úgy, mint a mellőle induló Honda által támogatott Matsushita, aki eléggé beragadt a zöld lámpák kialvásánál, így ketten is megtudák őt előzni. A japán versenyző az egyik Safety Car-os újraindítás után megpróbálta vissza venni a helyét, ám az első kanyart csúnyán elmérte és visszaesett a mezőny végére.
A verseny legnagyobb nyertese Leclerc közvetlen bajnoki riválisa Olivier Rowland volt, aki a gyengén sikerült időmérő után fel tudott kapaszkodni egészen a negyedik helyig, mögötte az összetett harmadik helyén álló Artem Markelov ért célba.
A mezőnyből ketten választották az alternatív stratégiát, Luca Ghiotto és Ralph Boschung, végül ez csak utóbbinak kedvezett, aki négy pontot tudott szerezni.
Az erre a hétvégére Alexander Albon helyére beugró Sergey Sirotkin az utolsó pontszerző helyen végzett.
A leggyorsabb körért járó kettő pont is Charles Leclerc neve mellé került.
A futam után Leclerc előnye 22 pontra nőtt Rowlanddel szemben, míg Markelovot már 38 ponttal előzi meg.
A második, sprintversenyt vasárnap helyi idő szerint 14:00-kor rendezik meg, ami 21 körös lesz.
UPDATE: Rowland végül időbüntetést kapott, mert nem lassított le sárga zászlós fázis alatt. Ezzel hivatalosan a hetedik helyen zárt, lemaradása a pontversenyben, Leclerc-hez képest pedig 28 pont.
Alexander Albon, az ART Grand Prix 21 éves versenyzője a Motorsport.com-nak nyilatkozva megerősítette, hogy kulcscsonttörés miatt nem tud részt venni a soron következő Azerbajdzsán Nagydíjon.
Albon helyettese a Renault tesztversenyzője, Sergey Sirotkin lesz.
Az angliai születési thai fiatalember június 10-én mountain bike-ozás közben szenvedett balesetet, ami műtéti beavatkozás szükségességét vonta maga után: ez szerencsére sikeresen zárult.
„Még bennem van egy fémlemez” – mondta Albon Mototsport.com-nak.
„A MotoGP-s srácok elég hamar motorra pattanak egy ilyen baleset után, azonban nálunk ott vannak a biztonsági övek a vállunknál. Emiatt nem lehetek ott Bakuban.”
„Napról napra egyre jobban vagyok, ahogy ennek lennie kell. Vannak még kisebb fájdalmaim, de nem hasonlítható ahhoz, amit a baleset történte után éreztem.”
Albon a szerencsétlen biciklizés eseményeit is felidézte: „Az erdőben tekertünk, amikor egy nagy bukkanó volt előttünk. Egyikünk sem vett észre, sajnos én voltam az első, aki áthajtott rajta.”
Az ART versenyzője Ausztriában azonban már visszavenné a helyét: „Kemény lesz, de határozottan a Red Bull Ringen való versenyzés a tervem. Erre koncentrálok, az edzőmmel közösen mindent megteszünk, hogy készen álljak.”
„Szerencsére a Red Bull Ring nem a legmegterhelőbb pálya fizikai szempontból. Az utána következő brit és magyar pálya viszont a két legkeményebb F2-es autóval.”