Kategória: Formula 2

  • Leclerc: Piastri megérdemelne egy lehetőséget

    Leclerc: Piastri megérdemelne egy lehetőséget

    Bár a sajtó már leközölte, hogy Nyck de Vries, majd Guanyu Zhou is aláírt az Alfa Romeóhoz, nemrég harmadik jelöltként Oscar Piastri is színre lépett.

    Az Alpine második juniorjáról van szó a sorban, Webber tanítványáról. Az ausztrál ugyan csak egy éve van Formula 2-ben – Zhou-val ellentétben -, de máris sokkal közelebb van a bajnoki címhez, mint kollégája.

    Amennyiben meg is szerezné azt, a Formula 2-es szabályok értelmében nem indulhatna már a nevelőszériában. Ezért az Alpine könnyen lehet, inkább őt helyezné előrébb Zhou-val szemben.

    „Ő egy nagyon-nagyon tehetséges versenyző.” – nyilatkozta róla Charles Leclerc. – „Sokat remélek neki, az F1-ben van a helye. Lehetőleg hamarosan.”

    „Elég egyértelmű amint egy pilóta megérdemli az ilyesmit. Oscar még csak az első évét teljesíti a Formula 2-ben, de máris nyerni tud. Ez a többiekkel is így volt.” – utalt magára és Russellre, akik első szezonjukban léptek tovább az alsóbb kategóriákban.

    Egy másik mostani F1-es, honfitársa, Daniel Ricciardo szót emelt Piastriért:

    „Izgatott vagyok Oscar teljesítménye miatt. Tudom, milyen volt nekem, amikor Mark Webber volt itt, amikor én érkeztem. Király érzés volt, büszke voltam, hogy Ausztráliát képviselhetem.”

    „Oscar egyszerűen végigsöpör a többieken idén. Jól átlátja a versenyeket, úgy tűnik, mindene megvan a sikerhez.”

    Az Alfa Romeo a nemsokára dönteni fog a második pilótájáról, akkor majd kiderül. Mindenesetre maga az érintett sem lát sok esélyt arra, hogy bemutatkozik jövőre, inkább 2023-ra koncentrál

  • Piastri kész feláldozni 2022-t

    Piastri kész feláldozni 2022-t

    Oscar Piastri elmondta, hogy hajlandó lenne kiülni egy évet, amennyiben 2023-ban Forma-1-es ülést kap.

    Az ausztrál újoncként 36 ponttal vezeti a Formula 2-es bajnokságot. A legközelebbi riválisa Guanyu Zhou, aki az egyik nagy esélyese a még üresen álló Alfa Romeo ülésnek 2022-re.

    A remeklő Piastrit azonban semelyik F1-es alakulattal nem hozták szóba, szóval maga is arra számít, hogy sehol sem versenyez jövőre.

    „A legvalószínűbb, hogy egy évig az oldalvonalon kívül leszek, ami soha nem ideális, de nem én lennék első ember, akivel ez megtörténik” – idézi őt a MotorsportWeek. „Még mindig meg kell nyernem ezt a bajnokságot, sok minden megtörténhet, de ez a célunk. Nem ideális, hogy nem versenyzünk, hiszen versenyzőként természetesen ezt szeretjük csinálni, de ezt az áldozatot hajlandó vagyok meghozni, ha ez egy versenyzői ülést eredményez a következő évre.”

    Piastri miután növelte előnyét az orosz Formula 2-es fordulón, két hónapig szünetelhet, hiszen csak november végén folytatódik náluk a bajnokság Szaúd-Arábiában. A terve szerint leginkább ebben az időben, hogy az őt támogató Alpine-nal egyeztetne:

    „Nem mehetek vissza Ausztráliába. Meglátom, hogy az Alpine tervez-e valamit velem, valószínűleg megpróbáljuk kidolgozni a jövő évi terveket, mivel most már sok időnk van a megbeszélésekre.”

  • Zhou: Az idei az utolsó F2-es szezonom

    Zhou: Az idei az utolsó F2-es szezonom

    Az Alfa Romeo F1-es csapatával összeboronált Guanyu Zhou elég magabiztos abban, hogy jövőre már nem lesz a Formula 2 mezőnyének a tagja.

    Az Alpine kínai junior versenyzője harcban van az F2 bajnoki címéért, emellett pedig jelentős, harminc millió dolláros szponzori támogatással rendelkezik, emiatt sokan őt tartják a legesélyesebbnek az egyetlen szabad helyre az F1-ben, Nyck de Vries és Antonio Giovinazzi ellenében.

    Ugyan az Alfa Romeo szoros kapcsolatban áll a Ferrarival, könnyen lehet, hogy ez sem lesz elég, hogy megmentse a vörösök támogatását élvező Giovinazzi ülését. A gárda csapatfőnöke egy legutóbbi interjúban elismerte, hogy a 22 éves kínai is a jelöltjeik között van:

    „Zhou nagyszerű munkát végez a Formula 2-ben. Ezért ő is a listánkon szerepel.” – ismerte el.

    Miközben az érintett úgy érzi, készen áll a nagy ugrásra, és egy sokat sejtetőnek tűnő mondatot is elhintett.

    „Ha megnyerem a bajnokságot, vagy a dobogón végzek, akkor az F1-es lehetőség el fog jönni. Ez lesz az utolsó F2-es szezonom, ez teljesen biztos, Szerintem három év elég volt a bizonyításra.” – vélekedett Zhou.

  • Piastri rajt-cél győzelmét hozta a főverseny Szocsiban

    Piastri rajt-cél győzelmét hozta a főverseny Szocsiban

    A Prema pilótája, Oscar Piastri nyerte a Formula 2 főversenyét Szocsiban. Az ausztrál fiatal – akit az ex-F1-es Mark Webber mentorál – az újabb győzelmének köszönhetően már 36 ponttal vezeti az összetett pontversenyt a hétvége során szenvedő Guanyu Zhou előtt.

    Az élről rajtoló Oscar Piastri meg tudta őrizni a pozícióját, azonban ezt a mögüle rajtoló Jehan Daruvala már nem mondhatta el a magáról, ugyanis az indiai fiatalt Theo Pourchaire és Ralph Boschung is meg tudta előzni. Bent Viscaal számára már az egyes kanyarban véget ért a futam, ami miatt VSC fázis lépestt érvénybe.

    Az újraindítását követően mindenki próbált tapadni az előtte autózóra. Így tett többek között Guanyu Zhou is, aki a tegnapi versenyen egy óriásit hibázott és már a rajt előtt kiesett a versenyből. A kínai Alpine junior – aki az Alfa Romeo második ülésére pályázik – a nyolcadik helyről próbált meg előrébb kerülni, mivel a közvetlen bajnoki riválisa az élen haladt. A 7. körben meg is tudta előzni Jake Hughes autóját a hetedik helyért

    A kerékcserék hosszú sorát Boschung és Jüri Vips nyitotta meg a 7. körben. Mindketten a lágyabb keverékekről váltottak a közepes abroncsokra. Az észt pilóta autója azonban megállt a bokszutca végén és kiesett a futamból. Egy körrel később Daruvala és Shwartzman is letudta a kötelező kerékcseréjét.

    Az élen Pourchaire egy másodpercen belül tudott kerülni Piastrihoz képest, aki ki is állt a bokszba, miután a lágy keverékei teljesen elfogytak a Premáján. Az ART Grand Prix francia fiatalja előtt pedig adva volt a feladat, hogy a létező legtovább nyújtsa az első etapját, hogy a kerékcseréjét követően gumielőnyben legyen Piastrihoz és a többi versenytársához képest. Pourchaire ugyan két körrel később a Prema ausztrálja elé jött vissza a pályára, de a hideg kerekei miatt nem tudta visszaverni Piastri támadását, így nem sikerült a taktikájuk.

    A Prema pilótája ezt követően elkezdte megelőzni azokat a pilótákat, akik az alternatív stratégiát alkalmazták. Piastri emiatt megelőzte többek között Roy Nissanyt és Marino Satót és Guilherme Samaiát is. Pourchaire pedig szorosan követte őt és ő sem várt sokat az előzésekkel.

    Az alternatív stratégiát alkalmazók közül Liam Lawson volt a legelőkelőbb helyen és az új-zélandi fiatal a kiállását követően folyamatosan szórta a leggyorsabb köröket a friss lágy gumijaival.

    A 22. körben Daruvala el tudta venni Boschungtól a harmadik helyét Shwartzman azonnal követni tudta őt. A svájci versenyző az elfékezése miatt így rövid időn belül két pozíciót is veszített. Boschung ráadásul a 26. körben egy motorhiba miatt kiesett a versenyből, így még pontot sem tudott szerezni a jó szereplését követően.

    A sorrend ezt követően már nem változott az élen. Pourchaire hiába volt frissebb gumikon, az első helyet már nem tudta elvenni Piastritól, aki egy újabb győzelmet aratott a Formula 2-ben. A dobogó harmadik fokára Daruvala tudott felkapaszkodni.

    További pontszerzők: Shwartzman, Dan Ticktum, Zhou, Lawson, Richard Verschoor, Christian Lundgaard és David Beckmann.

    A sorozat most egy hosszú szünetre meg és majd csak december elején fog majd folytatódni a szaúdi Jeddahban.

  • Ticktum nyerte a sprintfutamot Szocsiban

    Ticktum nyerte a sprintfutamot Szocsiban

    A Carlin pilótája, Dan Ticktum nyerte a Formula 2 orosz hétvégéjének első versenyét. A botrányhős brit fiatal mellett Jüri Vips és a hazai pályán versenyző Robert Shwartzman ünnepelhetett a dobogón.

    Már a verseny rajtja előtt megtörtént a dráma, ugyanis mindkét UNI Virtuosi kiesett. Felipe Drugovich a rajtrácsra menet vágta a falnak az autóját, amíg az egyéni pontverseny második helyén álló Guanyu Zhou megforgott és lefulladt, ami miatt véget ért számára a futam.

    A mezőny a biztonsági autó mögül kezdte meg a versenyt, ami miatt állórajttal kezdődött meg a futam. A pole-ból rajtoló Dan Ticktum maga mögött tudta tartani a két Hitech GP autót és Robert Shwartzmant is. A középmezőnyben Christian Lundgaard keveredett óriási csatába Marcus Armstronggal a 10. helyért.

    Jüri Vips azonnal elkezdte ostromolni Ticktumot az első helyért, azonban csak egy száraz ív volt a pályán, ami miatt szinte lehetetlen volt előzni. Emiatt nem is láthattunk pozíciócseréket a verseny első köreiben.

    Az 5. körben Bent Viscaal kicsúszó autója miatt virtuális biztonsági autós fázis lépett érvénybe. A holland pilóta a 16-os kanyarban veszítette el uralmát a Tridentje felett és a megforgását követően le is fulladt az autója. Mivel a pályamunkások gyorsan eltakarították Viscaal autóját, a száguldás már a 6. körben folytatódott.

    A bajnokságot vezető Oscar Piastri megcsúszott a vizes aszfalton és a hibája miatt három pozíciót is veszített. Azonban az újraindítás legnagyobb vesztese a harmadik helyen autózó Liam Lawson volt, aki a hideg fékjei miatt a falnak csapta az autóját, kitörve ezzel az autójának a bal hátsó felfüggesztését. Az eset miatt újabb VSC fázis lépett érvénybe.

    A zöld zászlót követően Vips lecsúszott a pályáról, ami miatt az élen autózó Ticktum előnye négy másodpercre nőtt. A harmadik helyen haladó Shwartzman is hibázott, ami miatt nagy csatába keveredett Jake Hughes-zal, de végül a hazai publikum előtt versenyző orosz került ki győztesen a kettejük párharcából.

    A verseny 16. körében Jehan Daruvala egy óriási hibát vétett, ami miatt megpördült és elveszítette az ötödik helyét, ráadásul amire vissza tudott állni a pályára, addigra kicsúszott a pontszerző zónából is.

    Ticktum a sprintfutam során megállíthatatlan volt és hiba nélkül vezetett, ami miatt végül meg is nyerte a versenyt Vips és Shwartzman előtt.  További pontszerzők: Hughes, Théo Pourchaire, Ralph Boschung, Lundgaard és Richard Verschoor.

    A holnapi főfutamot vasárnap délelőtt rendezik majd meg.

  • Egy év után változik az F2-es és F3-as hétvégék lebonyolítása

    Egy év után változik az F2-es és F3-as hétvégék lebonyolítása

    Egy évvel ezelőtt eszközöltek drasztikus változtatásokat a két Forma-1-est betétszéria lebonyolításában. Ennek eredményeképpen a két sorozat sosem futott egy hétvégén, és egy fordulóban három versenyt is rendeztek.

    A két sorozat promóterei s az FIA most felülvizsgálták az ezévi tapasztalatokat, és úgy döntöttek, hogy ismét módosítanak a sportszabályzat versenyhétvégék lebonyolítására vonatkozó pontján.

    2022-től ismételten egyszerre fog versenyezni a Formula 2 és a Formula 3, amelyeknél egy szabadedzés, egy időmérő és két futam lesz majd a hétvége programja. Ez gyakorlatilag megegyezik a tavaly évig fennálló formátummal.

    Mindkét sorozat esetében az időmérő edzés eredménye fogja meghatározni a két-két futam rajtsorrendjét. A szombati első futamok rajtsorrendje az F2-esek esetében a pénteki kvalifikáció első tíz helyezettjének a fordítottja lesz, míg az F3-asoknál továbbra is a legjobb 12-t fordítják majd meg. A vasárnapi versenyek rajtrácsa pedig értelemszerűen az időmérő végeredménye alapján fog felállni.

    A változás okát pedig Stefano Domenicali vázolta fel:

    „A 2021-es szezon rendkívül izgalmas volt, mindkét bajnokságban rengeteg tehetség mutatkozott be. Szeretnénk biztosítani, hogy minden rajongó maximális szórakozást kapjon egy versenyhétvége alatt, ezért 2022-től újra egyesítjük a két sorozatot.  Ezzel több akció és esemény lesz egy adott hétvégén, és olyan tartalmat adunk a rajongóknak, amelyek lekötik és izgalomban tartják őket.”

    Bruno Michel, a két sorozat vezetője pedig kiegészítette az olasz szavait:

    „Idénre költséghatékonysági szempontok miatt szeparáltuk el a Formula 2-t és a Formula 3-at, ami hatékonynak bizonyult. Mégha ilyen szempontból ez jól is működött, voltak olyan érdekek, ami miatt változtatnunk kellett. Megértettük, hogy az idei formátumnál előfordult, hogy két forduló között rengeteg idő telt el, ami korántsem ideális. Ezen kívül különböző részvényesek, érdekelt felek is szerették volna, hogyha a két bajnokság ismét együtt versenyezhessen. Alapos mérlegelés után végül az FIA-val úgy döntöttünk, hogy eleget teszünk ennek a kérésnek.”

  • Berger biztos benne, hogy Lawson eljut a Forma-1-ig

    Berger biztos benne, hogy Lawson eljut a Forma-1-ig

    A Red Bull csapata nem csak a Forma-1-ben remekel, a DTM-es alakulatuk is jó szezont fut. Egyik versenyzőjük, Liam Lawson vezeti ugyanis a bajnokságot, újoncként, két fordulóval a vége előtt.

    A Red Bull juniorja emellett az F2-ben is versenyez, Gerhard Berger pedig F1-es jövőt jósol neki.

    „100%-ig biztos vagyok benne, hogy eljut a Forma-1-ig” – jelentette ki az osztrák a Motorsport.com hasábjain. „Talán még nem jövőre, mert szüksége van némi tapasztalatra az F2-ből, de nem kérdés, hogy a jövőben jelölt lehet az egyik F1-es ülésre.”

    „Jelen voltam a monzai Forma-1-es hétvégén is, ott pedig érdeklődtek is vele kapcsolatban, hogy hogy megy neki a DTM-ben” – tette hozzá Berger, a német túraautó bajnokság első embere.

    Lawson a Formula 2-ben sem megy rosszul, van már futamgyőzelme is, az összetettben pedig a nyolcadik helyen tanyázik.

  • Ilott: Hubert megváltoztatta az értékrendemet

    Ilott: Hubert megváltoztatta az értékrendemet

    Callum Ilott elmondta, hogy a 2019-es spái Forma-2-es tragédia „segített megváltoztatni” az értékrendjét versenyzőként és emberként is.

    A brit a Sauber Junior Team by Charouz színeiben versenyzett az F2-es sorozatban, amikor Anthoine Hubert életét vesztette a Raidillonban történt szörnyű baleset következtében, amelyben Ilott csapattársa, Juan Manuel Correa is súlyosan megsérült.

    Hubert a jelenlegi F1-es versenyzők közül többekkel együtt nőtt fel és versenyzett gokartban. A legközelebbi kapcsolatban talán honfitársával, Pierre Gaslyval volt, fényes jövőre előtt állt.

    Anthoine Hubert
    Anthoine Hubert  |  Fotó: Kaiser Erika

    Az a komor belgiumi hétvége nagy nyomot hagyott Ilottban is.

    „A saját mentális állapotom érdekében az egész estét és a következő napot azzal töltöttem, hogy elemezzem a történteket” – mondta a Ferrari Academy versenyzője az Adrian Fluxnak adott interjúban.

    „A fejemben szinte teljesen megértettem, hogy miért történt, és így könnyebbnek éreztem elfogadni.”

    „Végigvettem és összeraktam az egészet. Elvesztettem egy jó barátot, a csapattársam pedig az életéért küzdött. Folyamatos feladat volt, hogy ezt feldolgozzam.”

    Juan Manuel Correa
    Juan Manuel Correa a 2020-as Belga Nagydíjon  |  Fotó: DPPI/ Alfa Romeo Racing

    „Nem tudod megváltoztatni ami történt, de ő (Anthoine) megváltoztatott engem; nem a baleset miatt, hanem amiatt, ahogyan ő létezett, ahogyan az emberekre hatott, és elég sok leckét is vettem tőle. Vállaltam, hogy változtatok, az ő hatására.”

    „Mindenki azt mondja, hogy ‘érte csinálod (a versenyzést)’, de én inkább az ő leckéit veszem át, mert ez nagyobb hatással van rám, mintha érte csinálnám.”

    „Ez bárkivel megtörténhet, és minden lehetőséget és pillanatot meg kell ragadni, amit az életben kapsz – ez volt az egyik lecke, amit megtanultam. Segített megváltoztatni az értékrendemet és néhány dolog megértését.”

    Ilott, aki nemrég debütált az IndyCar-ban, tudja, milyen érzés súlyos balesetben részt venni, mivel ő is átélt egyet, amikor egy F1-es Alfa Romeóval tesztelt Barcelonában, alig néhány hónappal Hubert halálos balesete előtt.

    „Vissza kell vágni – mondta.

    „Amíg van időd, addig sajnálhatod magad és büntetheted magad. Ez nagyobb lecke lehet, mint a továbblépés.”

    „Egy hétig szerintem senki nem is igazán tudott volna beszélni velem. Fizikailag szinte teljesen rendben voltam, volt egy kis fájdalom a hátamban, de az egész mentális volt. Nekem ez inkább a karrieremmel volt kapcsolatos.”

    „Nagy pillanat volt, aztán a végeredmény a bukás lett, szóval inkább a karrierem miatt aggódtam.”

    „Egy-két hét múlva már újra a Formula 2-ben voltam, ez elterelte a figyelmemet.”

    „Ki lehet szállni a spirálból, és folytathatod azt, amit csinálsz. Megtanulod a leckét, és a legjobbat hozod ki belőle.”

  • Sajtó: Zhou aláírt az Alfához

    Sajtó: Zhou aláírt az Alfához

    Az már eddig is valószínűnek tűnt, hogy Valtteri Bottasnak újonc csapattársa lesz az Alfa Romeónál, viszont most már az is körvonalazódik, hogy a végső befutó az ülésre Guanyu Zhou lesz. Már korábban is beszámoltunk róla, hogy ő a legesélyesebb jelölt, de elvileg már csak a szuperlicensz megszerzése választja el a Forma-1-es debütálástól.

    Az olasz Motorsport.com arról számolt be, hogy Zhou már meg is állapodott az Alfa Romeóval. Az, hogy miért nem jelentették még be hivatalosan az érkezését, mindössze a szuperlicensz hiánya miatt lehet.

    Mindennek megszerzése azonban nem csak formalitás a kínai számára. Jelenleg ugyan a második az F2-ben, és így meg is lenne neki a kellő pontmennyiség az engedélyhez, azonban ha nem jön ki számára a lépés a bajnokság utolsó versenyein, még sokkal hátrébb is eshet összetettben. Jelenleg 29 szuperlicenszpontja van, és 40 egységre lenne szüksége a debütáláshoz.

    Hozzá kell tenni azonban, hogy a koronavírushelyzet miatt elegendő mindössze 30 pont ahhoz, hogy egy versenyző kérvényezze a szuperlicenszet az FIA-nál. Az FIA ezután megvizsgálja, hogy történt-e valamiféle akadályoztatás, amelybe a koronavírus is beletartozik.

    Ha Zhou-nak sikerülne bekerülnie a Forma-1-be, ő lenne a széria történetének legelső kínai versenyzője.

  • Webber aggodalmát fejezte ki tehetséges honfitársával kapcsolatban

    Webber aggodalmát fejezte ki tehetséges honfitársával kapcsolatban

    Oscar Piastri jelenleg vezeti a Formula 2-es bajnokság tabelláját, de karrierje akár veszélybe is kerülhet, amennyiben meg is nyeri a bajnokságot. Legalábbis honfitársa, Mark Webber véleménye szerint, aki azért ennek ellenére lát pár opciót számára 2022-re.

    A Formula 2 szabályrendszere szerint az aktuális bajnok nem szerepelhet a következő szezonban. Piastri számára a bajnoki cím esetén nem sok esélye lesz a Forma-1-re, hiszen a mezőnyben egyetlen egy ülés kiadó, méghozzá egy Alfa Romeo ülés. Ebben éppenséggel nincs hasznára, hogy az Alpine akadémiájának tagja. A francia csapat jövőre már elkötelezte magát az Alonso-Ocon párossal, ahol a francia versenyző egészen 2024-ig írt alá.

    „Egészen trükkös a szituáció, hiszen, ha bajnok lesz, akkor nem indulhat újra a bajnokságban, és több pontja lesz a szuperliszenszén, mint ami szükséges lenne. Ez aztán az önéletrajz egy ilyen fiatal sráctól. Természetesen, még sok van hátra, és még nem bajnok, de nagyon jól halad a cél érdekében.” – mondta Webber a Channel 4-nak.

    Ennek eredményeképpen a Red Bull korábbi pilótája szerint Piastrinak taktikát kellene váltani:
    „Azt hiszem a cél az lehet, hogy egy tesztpilóta üléssel felkészítsék őt 2023-ra egy rendes versenyzői ülésre. Az Alpine egészen biztosan nagy nyomás alatt van abból a szempontból, hogy lehetőséget találjanak számára.” – zárta Webber.