A Williams bejelentette, hogy csatlakozik a versenyzői akadémiájához Victor Martins, de erősen kérdéses, hogy maradt-e még számára remény F1-es szerződésre.
A 23 éves francia versenyző korábban az Alpine programjában vett részt, de tavaly már nem volt tagja annak, mert a ha nem is kirobbanóan, de azért kecsegtetően ívelő karrierje megakadt az F2-ben. Martins az F4 francia kiírásában ezüstérmes lett 2017-ben, utána megnyerte a Formula Renault Euro és az F3 bajnokságát is, ám egyiket sem első nekifutásra, ami azért a legjobbnak tekintett F1-es pilótáknál elég gyakori.
Az F3-as bajnoki címének évében, 2022-ben a tabellán Oliver Bearman a 3., Isack Hadjar a 4., Franco Colapinto a 9. lett, de ők újoncok voltak a bajnokságban. A francia immár a harmadik évét tölti az F2-ben, ötödik és hetedik volt az eddigi két szezonjában a záráskor, és még csak két futamot nyert meg az ART istálló színeiben.
Martins a legidősebb tagja lesz a Williams F1-es akadémiájának, és a korából és az előéletéből adódóan kétséges, hogy van-e még értékelhető esélye a világbajnokságban való részvételre: az F1 jelenlegi mezőnyében hatan is fiatalabbak nála, és nála erősebb pedigrével rendelkező versenyzőknek, F2-es bajnokoknak sem mindig jutott hely a rajtrácson.
Martins F1-es autót azért hamarosan máris vezethet, a Williams 2023-as modelljét tesztelheti Monzában ezen a hétvégén az akadémia másik legtapasztaltabb tagjával, Luke Browning-gal együtt. A fordított irányú mozgást bemutató, a Williamstől az Alpine-hoz igazoló Colapintónak egyébként nagyobb az esélye az F1-es szerződésre.
Atlassian Williams Racing is pleased to announce Victor Martins will be joining the Williams Racing Driver Academy, becoming the latest addition to our talented line-up 🥳
The 2022 FIA Formula 3 Champion will remain with ART Grand Prix racing in Formula 2 for 2025 💪
— Atlassian Williams Racing (@WilliamsF1) March 31, 2025
Az F2 mezőnye is versenyzik az F1 szezonnyitójának helyszínén, Melbourne-ben. Az első futamok előtt több csapat pilótái kemény büntetést kaptak erre a hétvégére.
Az F2 első időmérője előtt az FIA versenyfelügyelői bejelentették, hogy három istálló, a DAMS, a Trident és a Rodin autóin tiltott módosításokat fedeztek fel a szezon előtti tesztelés során, és emiatt mind a hat pilótájukat (Jak Crawfordot, Kush Mainit, Max Estersont, Sami Meguetounifot, Amaury Cordeelt és Alex Dunne-t) 10 rajthelyes büntetéssel sújtják .
Emellett mindegyik csapat 10-10 ezer eurós pénzbírságot kapott minden egyes kihágásért – ez a Rodin-nak 20 ezer eurót, a másik két istállónak 10-10 ezer eurós összeget jelent, mivel ténylegesen összesen négy kihágást fedezett fel az FIA az autókon a tesztelésen, de azért osztottak ki összesen hat pilótának büntetést, mert ők is profitálhattak a csapatok szabálytalan műveleteiből.
És mi volt ez a kihágás? Módosítottak az egyik szabványos alkatrészen, ami elvből tilos, méghozzá azzal a céllal, hogy aerodinamikai adatgyűjtés érdekében érzékelőt szereljenek az autóra, ami szintén tilos. A csapatok korábban írásban engedélyt kértek utóbbira, de az igényüket elutasították, és ezután léptek tiltott útra. (Az F2 szabályainak értelmében csak a kasztni gyártójától kapott adatokat lehet felhasználni ilyen adatgyűjtésre, önálló méréseket nem szabad végezni, ellentétben az F1-es gyakorlattal.)
A bajnokság első időmérőjén az F3 tavalyi ezüstérmese, Gabriele Mini volt a leggyorsabb Victor Martins-t megelőzve, és a büntetés által érintett versenyzők közül Crawford végzett legelőrébb, aki a 3. helyett így csak a 13.-ról rajtolhat a vasárnapi főfutamon, a szombati sprinten, fordított rajtrácsnál pedig a 8. helyett a 18.-ról. Az élbolyból még az időmérőn az 5.-ként záró Dunne veszít sokat a büntetés miatt. A kvalifikáción a fiatalok túlzott igyekezetét mutatja, hogy ketten még ütköztek is, Esterson és Oliver Goethe értek össze az utolsó előtti kanyarnál.
Az F2 első, szombati futamát hajnali 4:15-től, a második, vasárnapit éjjel 1:30-tól.
A Red Bull felfedezte a következő James Huntot és Eddie Irvine-t egy német fiatal, Oliver Goethe személyében, célozgat a csapat juniorprogramjának vezetője. A baj csak az, hogy egyáltalán nem ilyen pilótára vágynak.
A fentebb említett két versenyző persze többszörös futamgyőztes, sőt Hunt személyében az 1976-os világbajnokról van szó, ám emellett közismert jellemzőjük volt, hogy F1-es karrierjük alatt nagykanállal habzsolták az életet koruk ügyeletes playboyaiként. Emiatt nem annyira hízelgő, hogy Marko nemrég a Motorsport-totalnak nyilatkozva rájuk asszociált, amikor Goethéről beszélt.
Az osztrák szerint Goethe versenyzéshez való hozzáállása olyan, mint Irvine-é vagy Hunté volt, bár talán nem annyira szélsőségesen. „Mindenkihez pozitívan állok hozzá, de egy ponton meg kell komolyodnia” – üzent a pilótának.
A 20 éves Goethe az utóbbi években nyomasztóan kiüresedett német utánpótlásgeneráció azon tagja, aki legfeljebb jár az F1 felé vezető ranglétrán. Tavaly a szezon közben lépett fel az F3-ból az F2-be, átvéve a Williams által az F1-be felvitt Franco Colapinto helyét az MP Motorsportnál. Nyolc futam alatt egy katari negyedik hely volt a legjobbja, idén pedig teljes szezonban próbálhat kiteljesedni a csapatnál. Marko szavai mellett az sem jó előjel az F1-es reményei számára, hogy az idén már szintén F2-es Arvid Lindblad ázsióját sokkal magasabbra tartják a Red Bullnál, s egyes vélemények szerint arra is van esély, hogy a brit versenyző már az idei szezon során bemutatkozzon a királykategóriában.
„Eddig minden jól halad az akadémiával. Sokat segítenek a felkészülésben, a szimulátoros edzésekben a versenyeim előtt. Rockytól, aki egy nagyon tapasztalt mérnök, rengeteget tanulok” – nyomatékosította elhivatottságát Goethe, megemlítve Guillaume Rocquelint, aki korábban Sebastian Vettel versenymérnöke volt a csapatnál, 2022 óta pedig már a juniorpilótákkal foglalkozik.
„Az utóbbi időben széthajtottam magam az edzéseken és a szimulátorban is, szóval úgy érzem, készen állok a szezonra. Remélhetőleg az eredményekben meglátszik majd a kemény munka” – tette hozzá a német versenyző a planetf1-nek.
Fotó: Dutch Photo Agency / Red Bull Content Pool
Váratlan kiszállás tíz nappal a szezonkezdet előtt
Szintén a Forma–2-höz kapcsolódó hír, hogy kedden minden előjel és magyarázat nélkül egy másik ígéretes fiatal, Christian Mansell bejelentette, mégsem vesz részt idén a bajnokságban. Az ausztrál ugyancsak a tavalyi szezon végén lépett fel az F2-be, s idén a Rodin Motorsporttal vágott volna neki az évnek.
„Csak szeretném tudatni, hogy személyes okokból úgy döntöttem, egy időre visszalépek a versenyzéstől. Be fogok számolni a jövőbeli terveimről” – szól Mansell rövid közleménye.
A 20 éves ausztrálról tudni lehet, hogy 1-es típusú cukorbetegségtől szenved, s az FIA-tól engedélyt kapott arra, hogy egy mobiltelefont is magánál tartson a versenyautóban, amely a vércukorszintjét méri. Korábban beszélt arról is, mennyire fontosnak tartja a mentális egészségének fenntartását.
Az F2 idei szezonjában a Red Bull által támogatott Arvid Lindblad lesz az egyik pilóta, akinek a teljesítményét kiemelt figyelem kíséri, hiszen Andrea Kimi Antonellihez vagy más korábbi kiválóságokhoz hasonlóan már egy itt töltött év alatt kiharcolhatja magának a Forma-1-es szerződést.
A Red Bull utánpótlás-nevelése két négyszeres világbajnokot, Sebastian Vettel és Max Verstappent termelt ki, és sokan a most 17 éves svéd származású, brit színekben versenyző Arvid Lindbladot tekintik a program következő nagy felfedezettjének, aki idén a Forma-2-ben fog versenyezni. Az érintettről elismerően beszélt már Christian Horner és Helmut Marko is, aminek ő örül, de nem hagyja, hogy elvonja a figyelmét.
„Nagyszerű, hogy Dr. Marko és Christian [Horner] felfigyel és elismeréssel beszél az eredményeimről. Ők a nagykutyák a Red Bull Racingnél, és ha boldoggá teszem őket a jó teljesítményemmel, az létfontosságú a jövőmre nézve” – nyilatkozta a RacingNews365-nek.
„De nem ez jár az agyamban, mert könnyen megzavarhatják a gondolatainkat a külső zajok. Jó, ha pozitívakat mondanak, ami azt jelenti, hogy épp elégedettek velem, viszont mint tudjuk, gyorsan változhat a helyzet a motorsportban. Az, hogy ilyeneket mondanak, önmagában nem juttat engem a Forma-1-be.”
Elmondása szerint nem érez terhet a gyengén teljesítő pilótákkal olykor kíméletlenül bánó Red Bull miatt, és ez a csapatvezetők kedvező véleménye után sem lesz másképp. „A Forma-1-be akarnak jó versenyzőket vinni, és én is ott akarok lenni. A céljaink és a szenvedélyünk közösek, ezért ettől nem nagyobb a teher rajtam – mondta Lindblad. – Éhezem a győzelmet, nyerni akarok. Ami nyomást érzek, az belőlem jön, a sikeréhségből, a szenvedélyből, a magammal szemben támasztott elvárásokból.”
Lindblad 2022 óta tagja a Red Bull utánpótlás-programjának. A következő évben az olasz F4-ben bronzérmes lett, tavaly a 4. helyen végzett az F3-ban. Ha kiemelkedően teljesít az F2-ben, esélyes, hogy 2026-ban már a Forma-1-ben látjuk őt, ahogy egy év után Andrea Kimi Antonellit a Mercedesnél.
Ez azért nem automatikus dolog: az elmúlt években a bikások programjának több versenyzője is ezen a szinten rekedt meg: Jüri Vips, Dennis Hauger, Jehan Daruvala, Jack Crawford, Zane Maloney sem mutatott olyat, ami meggyőzte volna Markóékat arról, hogy érdemes lenne előléptetni őket. (Nem mindegyiküket fiatalabb kora óta támogatta a csapat, volt, akiket már az F2-ben karoltak fel.) A következő név Iwasa Ayumu lehet a sorban, akinek 2024-ben jobb híján a Super Formulában találtak helyet a bikások, és könnyen lehet, hogy ő sem kap szerződést az autósport csúcskategóriájában.
Minden jel egy feszült végjáték felé mutatott Gabriel Bortoleto és Isack Hadjar között a Forma-2 szezonzáró futamán az abu-dzabi főversenyen, ám utóbbi rajtnál való lefulladásával a brazil már az első kör végére bajnoknak érezhette magát.
Azzal, hogy a bajnoki harmadik helyezett Paul Aront utólag kizárták a szombati versenyről és bokszutcai rajtra kárhoztatták vasárnapra, két szempontból is szorosabbá vált az egyébként is kiélezett pontverseny a két bajnokaspiráns között: 5,5-ről 4,5 pontra csökkent Bortoleto előnye az utolsó futam előtt, ráadásul a rajtrácson is éppen közülük vették ki az észtet, így a brazil a 2., a francia pedig a 3. helyről startolt az élen álló Victor Martins mögül.
A rajtnál Martins beragadt, így Bortoleto az élre állt, ám aki egyáltalán nem tudott elindulni, az maga Hadjar volt, aki drámai pillanatokat okozva a rajtrácson ragadt.
„Lefulladtam. Magyarázatot kérek. Nem tudom elhinni, hogy abból a rengeteg kemény munkából ez lett. Ez életem legrosszabb napja” – értetlenkedett azonnal a csapatrádióban a 20 éves, algériai származású pilóta.
LIGHTS OUT FOR THE CHAMPIONSHIP DECIDER!!!⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
DRAMA AT THE START! 😱😱😱
Gabriel Bortoleto takes the race lead into the first turn!
Hadjart sikerült gyorsan, biztonsági autó bevetése nélkül visszatolni a bokszutcába, ahol csapata beindította az autót, így a versenyző a mezőny után eredhetett. Ám már két kör hátrányban, éppen az élmezőny nyakán érkezett ki, s első megmozdulásaként rögtön vissza is vett egy kört az első helyen haladó Bortoletótól. Csalódottságától feltüzelve arra kérte a csapatát, hogy továbbra is folyamatosan tájékoztassák az ellenfelével szembeni hátrányáról, hogy lássa, mennyit tud hozni rajta.
Persze mindez a nap fő kérdésén már nem változtatott. Hadjar egy kör hátrányban, a 19. helyen ugyan eljutott a célig, de mivel a pontversenyben másodikként vágott neki a napnak, már a csodában sem igazán reménykedhetett. Bortoleto végül a második helyen jutott el a célig a paraguayi győztes, Joshua Durksen mögött, illetve Richard Verschoor előtt, így a dobogón ünnepelhetett – s Felipe Drugovich két évvel ezelőtti sikere után lett a Forma-2 második brazil bajnoka. Különbség azonban kettőjük között, hogy míg Drugovich az Aston Martin tesztpilótájaként nem igazán van közel az F1-es debütáláshoz, Bortoletónak zsebében van a 2025-ös szerződés a Sauberrel, kedden pedig már tesztelheti is a csapat autóját ugyanitt – nem csoda, hogy társainak bulizással kapcsolatos kérdésére diplomatikusan azt felelte a kamerák előtt, hogy az F1-es kötelezettsége miatt nem viheti túlzásba az ünneplést.
Rosszabb rajthelye ellenére bajnoki riválisa előzz ért célba Gabriel Bortoleto a Forma-2 szezonzáró hétvégéjének első futamán Abu-Dzabiban, de így is apróságokon múlhat a cím a vasárnapi főversenyen közte és Isack Hadjar között.
Bortoletónak már zsebében van a 2025-ös F1-es debütálás a Sauberrel, s valószínűleg a Red Bull által támogatott Hadjar lehetséges RB-s ülése sem attól fog függni, hogyan zárul számára az év utolsó F2-es versenye, de ettől persze még mindkettőjük számára komoly presztízsértékű a cím, amelyért az egész szezon során szoros harcot vívtak. Olyannyira, hogy Luszailból Abu-Dzabiba érkezve Bortoleto előnye csupán 0,5 pont volt Hadjarral szemben.
Az időmérőn a brazil a második helyen zárt Victor Martins mögött, míg Hadjar negyedik lett – ez a sorrend viszont majd vasárnap, a főverseny rajtrácsán lesz használatos. A szombati sprintversenyen a kvalifikáció első tíz helyezettje fordított sorrendből indult, vagyis Bortoletónak a 9. pozícióból kellett pontokat mentenie – ami olyan jól sikerült számára, hogy a zűrzavaros első kör végén már az 5., a hatodik körre pedig már a 2. helyen találta magát.
A startnál Pepe Martí lerajtolta a pole-ban álló Amaury Cordeelt, s innentől az összes kört vezetve megnyerte a futamot – ezzel már az elképesztő 18. győztese lett az idei F2-es szezonnak az eddigi 27 versenyből. A szintén Red Bull-junior spanyol ezzel is csupán a 16. helyen áll a tabellán, amelyen az összes előtte lévő versenyző ugyancsak rendelkezik már győzelemmel…
Bortoleto végül bejött másodiknak, amiért a sprintversenyen 8 pont jár, míg Hadjar a hatodik helyért 3 egységet kapott, vagyis kettőjük között 0,5-ről csupán 5,5-re nőtt a különbség, ami az F1-es pontrendszer szerint osztozkodó vasárnapi főfutamon még bőven megfordulhat. A kezdeti előny az apró pontkülönbség mellett amiatt is a brazil mellett lesz, mert két hellyel riválisa elöl startolhat majd.
Paul Aronnak szintén volt még matematikai esélye a címre a verseny előtt, de elveszítette ezt azzal, hogy most csak Bortoleto mögött, harmadikként ért célba. Mi több, órákkal a verseny után magát a helyezést is elveszítette, miután kiderült, hogy egy milliméterrel szélesebbre nyílt autójának DRS-e a megengedettnél, így kizárták. Emellett, miután a felügyelők úgy ítélték meg, hogy az észt csapatának, a Hitechnek tudnia kellett a szabálytalanságról, a főfutamra további büntetést róttak ki az autóra, amelynek így a bokszutcából kell rajtolnia.
Aron sprintversenyről való kizárásának a bajnoki küzdelemre is lett hatása, hiszen Hadjar így az 5. helyre lépet előre, eggyel több pontot kapott, vagyis a Bortoletóval szembeni lemaradása 4,5 egységre csökkent.
A mezőny jövőre már szintén az F1-ben versenyző tagjai közül Oliver Bearman így végül negyedik helyet örökölt meg szombaton, premás csapattársa, Andrea Kimi Antonelli viszont betegség miatt kihagyta a futamot.
Másodszor is megnyerte ugyanazt a bajnoki szezont Pulling
A női F4-es széria, az F1 Academy szezonja ugyancsak ezen a hétvégén, Abu-Dzabiban zárul, a megelőző napokban pedig azzal a bizarr döntéssel került be a hírekbe, hogy miután Abbi Pulling egy hete Katarban már megünnepelte behozhatatlan pontelőnyét, két extra pont kiosztásával matematikailag ismét nyílttá vált a bajnokság.
Ahhoz azonban, hogy a lehető legszélsőségesebb fordítás bekövetkezzen, a kihívó Doriane Pinnek az összes elérhető pontot be kellett volna gereblyéznie a hétvégéről, ez a küldetés viszont már az időmérőn elbukott, hiszen nem ő, hanem Pulling szerezte meg a pole-t mindhárom futamra, így a velük járó 2-2 pontot is.
Furcsa, hogy az általuk elméletben újra nyitottá vált pontversenyről semmit nem kommunikált a sorozat hivatalos oldala, de persze a hétvége előtt is már csak formaság volt, hogy Pulling ismét kizárjon mindenféle matematikai esélyt, s az időmérő után nem is ünnepelte már kitörően a bajnoki címet, hiszen megtette azt egy héttel korábban.
A brit hölgy ráadásul a versenyeken is folytatta ellenállhatatlan formáját, hiszen a szombati mindkét futamot megnyerte (egyiket a hazai Hamda Al Qubaisi, a másikat Chloe Chambers előtt), miközben Pin is bebiztosította második helyét a tabellán Maya Weuggel szemben. Az utolsó futamot vasárnap rendezik.
Míg a Forma–1-ben már „csak” a konstruktőri bajnoki cím nem talált gazdára, addig az első számú nevelőszériában elképesztően izgalmas csata várható az egyéni összetett első helyéért.
A Forma–1-es világbajnoki címekből már csak a konstruktőri elsőség nyílt, de hatalmas izgalmakat az sem tartogat az idei utolsó versenyre, lévén a McLaren 21 ponttal vezet a Ferrari előtt, így csak akkor veszíthet, ha valamit nagyon elbaltáz, miközben a maranellóiak remekelnek. Viszont ha valaki körömrágós bajnoki csatára vágyik, nem árt figyelemmel követnie a Forma–2-ben zajló küzdelmet.
Az F1 első számú utánpótlás-sorozata ugyanis szintén ezen a hétvégén, Abu-Dzabiban zárja az idényt, ráadásul úgy, hogy matematikailag még három pilóta is bajnok lehet. Az összetett harmadik helyén álló, élete első F2-es győzelmét a múlt hétvégén, Katarban szerző Paul Aron esélye ugyanakkor igen kevés, lévén 25,5 pont a lemaradása a listavezető, jövőre az F1-ben a Saubernél bemutatkozó Gabriel Bortoleto mögött. A jövőre az RB-nél F1-es ülésre pályázó, Abu-Dzabiban az első szabadedzésen Max Verstappen autóját vezető Isack Hadjar ugyanakkor mindössze fél (!) ponttal áll a brazil mögött, azaz ennél szorosabb csak akkor lehetne kettejük csatája, ha pontegyenlőséggel érkeztek volna meg az utolsó futamra.
Bortoleto jövőre már biztosan F1-es pilóta lesz / Fotó: Stake F1 Team
Az összetett elsőségét Katar előtt magához ragadó Bortoleto kettő, Hadjar négy futamot nyert eddig az idén – mindegyik főfutam –, Abu-Dzabiban viszont aligha a győzelem érdekli őket a legjobban, hanem inkább az, hogy a másik előtt érjenek célba. Amelyikük ezt mindkét futamon meg tudja tenni, az biztosan bajnok, de mivel az F2-ben két versenyt teljesítenek egy hétvégén, rengeteg forgatókönyv létezik mind az egyik, mind a másik pilóta végső sikerére.
És még mielőtt attól tartanánk, hogy az aláírt F1-es szerződéssel a zsebében Bortoletót már nem mozgatja meg annyira az F2-es bajnoki cím, a brazil előre leszögezte – és egyébként is, mi mást várhatnánk egy vérbeli autóversenyzőtől –, hogy ez egyáltalán nincs így. „Készen állok annyira keményen harcolni, amennyire szükséges, nincsenek határok – idézi az Autosport az Invicta Racing versenyzőjét. – Bármilyen játékot is akar űzni, készen állok rá. Nem érdekel, hogy van már F1-es ülésem, ugyanúgy állok hozzá, mintha nem lenne. A tény, hogy már aláírtam az F1-be, nem jelenti azt, hogy kevésbé agresszív leszek, vagy agresszívabb, vagy ilyesmi. Készen állok a harcra.”
Kemény szavak a 20 éves pilótától, de még mielőtt azt gondolnánk, hogy a sportszerűség határait átlépve tervezi megkaparintani a bajnoki címet, erről szó sincs. „Biztos, hogy szórakoztató és élvezetes hétvége lesz. Hosszú volt a szezon, és eddig fair módon küzdöttünk egymással, ezért azt gondolom, hogy ezúttal is így lesz.”
Hadjar Verstappen Red Bulljában kezdte az abu-dzabi hétvégét / Fotó: Joe Portlock/Getty Images/Red Bull Content Pool
Ami Hadjart illeti, az ő esetében nyilván nagyobb az eredménykényszer, de mint mondta, a szezon eleji gyenge eredmények után érezte igazán a nyomást. „Emlékszem, Dzsidda után kb. 5 pontom volt, a csapattársamnak pedig nagyjából 60, és tudtam, hogy az idei szezon az utolsó esélyem az F1-re. Rajtam volt a nyomás, hogy teljesítsek, és a második hétvége után azon gondolkoztam, hogy miként fogok egyáltalán elkezdeni dobogós helyezéseket és pontokat gyűjteni, mikor a tempóm nagyon jó volt, de jöttek a hibák és technikai gondok, amelyek megakadályoztak ebben. Leszegtem a fejem és Melbourne-nel kezdve nagyon erős szezont futottam, miközben soha nem adtam fel.”
„Szerintem ezt a hétvégét fogom a legjobban élvezni. Úgy érzem, a kemény munkát már elvégeztem, most már ismerem a folyamatokat, hogy mi hogyan működik, szóval nem változtatok semmin. Sokkal kisebb a nyomás, mint az év elején, úgyhogy csak élvezni fogom, miközben igazán meg akarom nyerni a címet a Camposnak. De szerintem ez lesz a legélvezetesebb hétvégém.”
A hétvége menetrendjét, benne az F2-es időpontokkal alább lehet megnézni:
Az F1 és az F2 mellett az F1 Academy mezőnye is évet zár Abu-Dzabiban, és akárcsak az F2-ben, itt is bajnokavatás lesz. Ez kissé furcsának tűnhet, lévén Abbi Pulling az előző fordulóban, Katarban már egyszer bebiztosította az év végi elsőségét Doriane Pin előtt. Ám miután ezt a luszaíli első futamon megtette, a Porsche Carrera Cup Middle East egyik balesete és az amiatt szükséges korlátjavítás következtében törölni kellett az F1 Academy második futamát, amelyet végül az abu-dzabi hétvégére halasztottak el.
Ez önmagában még semmin nem változtatott volna, azonban a szervezők úgy döntöttek, hogy bár a második futam pole pozíciójáért járó 2 extra pontot Pin annak ellenére megtarthatta, hogy Katarban nem futották le a versenyt, Abu-Dzabiban ismét osztanak pontot az elhalasztott futam rajtelsőségéért, amely egy újabb időmérőn dől el. Így aztán kettővel több pontot lehet majd szerezni a szezon során az eredetileg tervezettnél, ami azt jelenti, hogy a 83 ponttal vezető Pulling még nem bajnok, lévén 82 helyett így 84 pont gyűjthető az utolsó hétvégén.
Persze mindez csak matematikai esélyt kínál a Mercedes-junior Pinnek, hiszen az Alpine-junior Pulling az idén eddig az összes futamon dobogóra állt, és ahhoz, hogy elbukja a címet, a hétvége során egyetlen pontot sem szabadna gyűjtenie, míg Pinnek három győzelemre, pole-ra és leggyorsabb körre lenne szüksége.
Helmut Marko, a Red Bull osztrák tanácsadója a Speedweeken megjelenő jegyzetében kicsit még megforgatta a tőrt a Szingapúri Nagydíj után kirúgott Daniel Ricciardóban, mondván a visszatérése óta eltelt több mint egy évben az ausztrál pilóta csupán kétszer nyújtott olyan teljesítményt, amit kellett volna.
A McLarennél leszereplő nyolcszoros futamgyőztes a tavalyi Magyar Nagydíjtól váltotta Nyck de Vries-t az akkor még AlphaTauri néven futó Racing Bullnál, hogy valamivel több mint egy éven át maradhasson. „Második esélyt kapott, amit senki más nem adott volna meg neki. Ennek az volt az alapja, hogy lehetséges a visszatérése a Red Bull Racinghez, amennyiben elég jól teljesít. A Racing Bulls mindig is köztes megállóként szolgált” – írja Marko arra utalva, hogy vagy az előléptetés, vagy a menesztés várt előbb-utóbb az ausztrálra.
Ricciardo azonban a tavalyi holland Nagydíjon a kezét törte, ami után több futamot ki kellett hagynia, majd az idei szezont nem kezdte valami fényesen, miközben Sergio Pérez új erőre kapott. Aztán a mexikói visszaesett, miközben Ricciardo teljesítménye javult, ám nem eléggé ahhoz, hogy a nyári szünetben a Red Bull meglépje a cserét. „A szükséges teljesítményt csak kétszer nyújtotta, egyszer a Miami sprinten szerzett negyedik helyével az idén, előtte pedig tavaly Mexikóban – közölte a tanácsadó. – Ezektől eltekintve nem volt meg a tempója és a következetessége sem. A teljesítmény, amely igazolta volna az előléptetését a Red Bullhoz, hiányzott, miközben az egész [szerepeltetésének] ez volt az értelme.”
Marko leírta azt is, hogy ők sem tudták, hogy miként segítsenek Ricciardónak. „Ha tudtuk volna, hogy miért nem teljesít úgy, ahogyan kellene, mindent megtettünk volna, hogy változtassunk a helyzeten. De az a gyilkos ösztön már nem volt meg benne. Egykor híres volt a rendíthetetlen előzései és az utolsó pillanatos féktávjai miatt, de már ez sem volt meg.”
Persze a Red Bullt a legtöbben nem is amiatt kritizálják, hogy nem léptette elő Ricciardót, hanem azért, ahogyan elküldte. Az ausztrál pilóta ugyanis a Szingapúri Nagydíj alatt volt kénytelen szembesülni vele, hogy ez az utolsó hétvégéje, a Red Bull ugyanis nem közölte vele, hogy ki fogják rúgni, miközben a helyére érkező Liam Lawson már két hete tudta ezt. Marko erről annyit írt, hogy Ricciardót „időben informálták”.
A Red Bull által támogatott két tehetség ugyanabban a kanyarban, szinte egyszerre csúszott a falba az F2 pénteki bakui időmérőjén.
A célegyenes végén, az első kanyarnál előbb a tabella éllovasa, Isack Hadjar robogott tovább egyenesen a bukótérbe, majd a szalagkorlátba, aztán néhány másodperc múlva pedig Pepe Martival történt ugyanez. Szerencse, hogy utóbbi nem a Campos másik autóját találta el, mindenesetre így is bizarr látványt nyújtott a falban egymástól alig pár méterre landolt két kocsi.
A Red Bull mindkét pilótája a fékekre panaszkodott, hogy nem fogtak, ezért a közvetítésben arról elmélkedtek a kommentátorok, hogy a Campos autóihoz rossz beállítást választottak, és a túl alacsony hasmagasságtól elemelkedhettek az aszfaltról az első kerekek a féktávon.
Andrea Kimi Antonelli újabb balesetbe keveredett Monzában, így két nap alatt másodszor tört autót.
Miután pénteken jókora balesettel debütált F1-es versenyhétvégén, ami miatt mindössze másfél gyorskörre futotta élete első F1-es szabadedzésén, a mai napon Lewis Hamilton utódjának bejelentett Andrea Kimi Antonelli megpróbáltatásai a Forma–2-es sprintfutamon folytatódtak. Az összetett 7. helyén álló olasz a 6. időt érte el a pénteki időmérőn, a fordított rajtrácsos sprintet pedig a 15. pozícióból kezdhette.
Felzárkózás helyett azonban már az első kanyar előtt balesetbe keveredett. Előtte Zak O’Sullivan akadt össze a debütáló Oliver Goethe-vel, Antonellinek pedig a fékbe kellett taposnia. A kontaktot ekkor még megúszta, ám miközben próbálta kikerülni O’Sullivan autóját, eltalálta azt és az előtte haladó riválisát is, aminek következtében leszakadt az első szárnya és bal első defektet kapott.
Káosz a rajtnál:
LIGHTS OUT! ⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
LAP 1 / 21
We're racing in Monza and there's contact in the midfield as Oliver Goethe's debut ends quicker than he would have hoped after contact with Zak O'Sullivan 😥
Home hero Kimi Antonelli is also caught up in the action and loses his front wing… pic.twitter.com/YqRQu0Wg6n
Noha a biztonsági autó beküldésével a 18 esztendős pilóta felzárkózhatott a mezőny végére, a 20. helyről csak a 18. pozícióba tudott felkapaszkodni, azaz pont nélkül zárt. Eközben csapattársa, a 8. helyről rajtoló Oliver Bearman nyerni tudott Victor Martins és Joshua Dürksen előtt, amivel a jövőre a Haasnál versenyző brit pilóta idei második sikerét könyvelhette el.
Az összetettben vezető Red Bull-junior, Isack Hadjar csak a 10. pozíciót szerezte meg, míg a tőle 35 ponttal lemaradva második helyen álló Gabriel Bortoleto a 8. lett, a harmadik helyezett Paul Aront pedig csak a 20. helyen rangsorolták.