Csak egyvalami elképesztőbb annál, amit a japán Super Formula bajnokság tesztjén Jack Doohan művelt: a csapata reakciója.
Az Alpine csapatánál kérészéletű F1-es versenyzői karriert bemutató Doohan következő sorozata a nívós japán sorozat lehet, már amennyiben igényt tartanak rá azután, hogy az első és a második tesztnapja után a harmadikon is balesetet szenvedett ugyanabban a kanyarban, a Degner 2-ben (ez egy viszonylag gyors jobbkanyar az első szektor után, a hajtű előtt).
A Kondo Racing csapatánál tesztelt a héten, és egész biztosan nem ilyen bemutatkozásról álmodott, de az istálló vezetője, Nobuaki Adachi a védelmébe vette. „Úgy alakult, hogy sorozatosan balesetet szenvedett, de sok potenciál van benne. Szuzukában nehéz ilyenkor vezetni, és úgy vélem, mindent meg fog tudni tenni azért, hogy legközelebb ne járjon így” – nyilatkozta az Autosportnak.
A hihetetlen bakisorozat ellenére Doohan a tesztnap utolsó félórájára visszatérhetett a volán mögé, mivel a Kondo Racing szerelői újra menetképessé varázsolták a sérült autót, immár sokadjára a héten. „Azt hiszem, szívfacsaró lett volna neki, ha így fejezi be a tesztet, ezért mindent megtettünk, hogy újra pályára küldjük. Nagyon nem akartuk, hogy rossz élmény maradjon benne, és sikerrel jártunk, ennek örülök” – mondta a csapatfőnök.
Doohan összességében a 26. helyen végzett a köridők alapján a háromnapos teszten, és a 14 újoncból is csak 9. lett. A csapatnál vezetett egy másik újonc is, a Williams F1-es akadémiájához tartozó Luke Browning, nála nyolc tizedmásodperccel bizonyult lassabbnak.
Suzuka amúgy sem Doohan kedvence, hiszen a Japán Nagydíj edzésén pont itt törte szanaszét az autóját, és vele együtt az F1-es karrierjét azzal, hogy nyitott DRS-sel próbált meg átmenni a célegyenes végi dupla jobbos közül az elsőn, miután a szimulátorban ezt lehetségesnek érezte.
A Super Formulában szerencsét próbáló Jack Doohan számára rémesen alakult a sorozat háromnapos szuzukai tesztje, hiszen háromszor is nagy hibát vétett a Degner-kanyarban, amit követően újabb támadások áldozata lett a közösségi médiában.
Már csütörtökön is beszámoltunk a Super Formula Szuzukában zajló tesztjének legérdekesebb résztvevőiről, és akkor említést kapott, hogy az idei szezont még az Alpine F1-es pilótájaként kezdő, de a hatodik futam után tartalékpilótává lefokozott ausztrál versenyző az első két napon egyaránt összetörte az autóját a pálya ugyanazon pontján.
Nos, Doohan a teszt pénteki, utolsó napján újra kicsúszott a Degnerben, és a kavicságyon átszánkázva a falba fúródott a Kondo Racing Toyota-motoros autójával, mint az az alábbi videóban látható.
Doohannek még nincs szerződése 2026-ra a Super Formulában és más sorozatban sem, és egyelőre az sem ismert, hogy az Alpine tervezi-e őt az F1-es csapat kötelékében tartani a következő évre.
Friss fejlemény az ausztrál pilótával kapcsolatban, hogy feketére változtatta a profilképét az Instagram-oldalán, éppen úgy, ahogyan Kimi Antonelli is tette, amikor a Katari Nagydíj után a Red Bull-os Helmut Marko felbujtására kommentelők sokasága támadt rá az online térben, azzal vádolva őt, hogy szándékosan adta át a pozícióját a pályán Lando Norrisnak.
Valószínűsíthető, hogy Doohan oldalán is megsokatostak a zaklató, gyűlölködő, kárörvendő üzenetek, talán éppen a rémesen alakuló és nagy publicitást kapó szuzukai tesztje nyomán. Nem ez lenne már az első ilyen eset vele kapcsolatban: a 22 éves pilóta tavasszal már átélt egy hasonló ijesztő hadjáratot, amikor olyan fenyegetéseket is kapott, amelyek nyomán utolsó F1-es futamain már testőri kísérettel járt a hotel és a pálya között. Azt a méltatlan támadáshullámot akkor zömmel a helyén Franco Colapintót látni óhajtó argentin nézőknek tulajdonították.
A tesztnap végén a Kondo Racing csapatfőnöke, Nobuaki Adachi védelmébe vette Doohant:
„Luke [Browning] és Jack egyaránt jól teljesítettek. Úgy alakult, hogy Jacknek volt egy balesetsorozata, de rengeteg potenciállal rendelkezik, Szuzuka pedig az év ezen szakaszában elég nehéz helyszín. Úgy gondolom, hogy képes lesz megtenni, ami szükséges ahhoz, hogy legközelebb már ne történjen vele ilyen” – mondta a csapatfőnök, aki Doohan morálja szempontjából is fontosnak tartotta, hogy a csapat még a teszt vége előtt megjavítsa az autót, így az ausztrál az utolsó fél órára visszatérhetett a pályára.
Eltérő okokból Kalle Rovanperä és Jack Doohan tesztje sem alakult jól a japán Super Formulában: a kétszeres ralivilágbajnok egyetlen délelőtt után kénytelen volt befejezni a háromnapos tesztet, az ausztrál ex-F1-es pilóta pedig kétszer is autót tört.
A Forma–1-be jutást megcélzó, ezért az idei szezon után a ralizással felhagyó, már F2-es autót is tesztelő Kalle Rovanperä megkezdte az ismerkedést a japán Super Formula sorozattal, a Szuzukában zajló kollektív teszt azonban nehezen alakulhatott volna ennél rosszabbul a finn versenyzőnek. A KCMG csapat 8-as számú autóját vezető Rovanperä ugyanis már a háromnapos teszt első napjának délelőttje után kénytelen volt befejezni a munkát a teljes hétre, mivel rosszullétre panaszkodott, majd kiderült, hogy az egyensúlyérzékét befolyásoló betegségben szenved.
„A déli ebédszünetben kialakultak nálam a jóindulatú helyzeti szédülés (BPPV) tünetei, amelyek az egyensúlyt és a látást befolyásolják a belső fülön keresztül. Az orvosok eltiltottak a vezetéstől erre a hétre. Nagyon csalódott vagyok, mivel a mai reggeli aero teszten kívül semmi érdemi vezetésre nem volt lehetőségünk. Nagy pech, hogy ez pont az első alkalommal történt meg. Most gyógyulnom kell, és nem tehetek mást, mint várok a következő lehetőségig” – adott helyzetjelentést a közösségi médiában a kétszeres ralivilágbajnok.
Rovanperä összesen 32 kört tett meg, és mivel nem jutott el odáig, hogy a tempóra és teljesítményre koncentrálhasson, az utolsó helyen zárt, 7,173 másodperccel elmaradva a Nakajima Racing pilótája, Igor Fraga által futott leggyorsabb időtől. A 25 esztendős finn következő lehetősége a KCMG Dallara–Toyotájának vezetésére majd csak a februári, szintén szuzukai előszezoni teszten jön el, addig azonban a Hitech GP színeiben a Formula Regional Oceania bajnokságban fog versenyezni.
Mi az a BPPV?
A Benignus Paroxizmális Pozícionális Vertigo (BPPV), magyarul jóindulatú, rohamokban jelentkező (test)helyzeti szédülés egy gyakori, belsőfül-rendellenességből kialakuló betegség. A szédülés általában hirtelen lép fel, reggel, vagy éjszaka jelentkezik először, a panaszok pedig nem tartanak sokáig, 40-50 másodperces rohamok formájában jelentkeznek. Habár a jelenség ijesztő lehet, általában nincs mögötte komoly, szervi elváltozás, vagy daganat.
A kiváltó okok pontosan nem ismertek, a belső fülben, a félkörös ívjáratokban lerakódott kristályok felelősek érte. A lerakódott kristályok az egyensúlyozó szervet ingerlik, így a fej helyzetének változtatásával rohamszerűen beindul a szédülés. Ezek a kristályok apró kalcium-karbonát részecskék, melyek leválnak eredeti helyükről, és elmozdulnak a fej bizonyos mozdulatainak hatására. Statisztikák alapján a BPPV fejet, vagy nyakat ért trauma után gyakoribb, de fertőzéssel is összefüggésbe hozható.
Doohan igencsak rosszul mutatkozott be
A háromnapos teszt résztvevőihez az utolsó pillanatban csatlakozott egy korábbi F1-es pilóta is a 2024 végén az Alpine színeiben debütáló, a 2025-ös Emilia-romagnai Nagydíj előtt tartalékká visszafokozott Jack Doohan, aki sajtóhírek szerint szinte biztosan a Super Formulában fog versenyezni 2026-ban, hogy itt próbálja meg újra felépíteni magát azok után, hogy az F1-es kaland nem jött össze.
A Kondo Racing színeiben tesztelő ausztrál számára nagyon rosszul végződött a teszt első napja, a Degner-kanyarban ugyanis nagyot bukott (a legjobb ideje a 21. helyre volt elég). Ez önmagában nem túl jó kezdés, a folytatás azonban már kissé kínossá is tette a motoros legenda Mick Doohan fiának bemutatkozását a szériában, a teszt második napján ugyanis pontosan ugyanott sikerült kicsúsznia és összetörnie az autót, ahol az első napon.
Íme:
Jack Doohan has crashed two days in a row on the same corner during his Super Formula testing 💥💥 pic.twitter.com/6PiDbvMdim
Mivel az idei Japán Nagydíj második szabadedzésén Doohan az Alpine-t is rommá törte – akkor az első kanyarban szállt el –, alighen kijelenthető, hogy Szuzuka nem tartozik a legszerencsésebb pályái közé.
A McLarennél kötött ki az elmúlt hétvégén a Forma–2 2025-ös bajnoki címét bebiztosító olasz pilóta.
Két nappal azután, hogy Leonardo Fornaroli megnyerte az ide F2-es bajnoki címet Katarban, a McLaren bejelentette, hogy az Invicta Racinggel a csúcsra érő olaszt leigazolta a pilótaprogramjába. A 2024-ben FIA F3-as bajnoki címet nyerő versenyző mellett a junior programjában nemrég nagytakarítást végző McLarenhez csatlakozik még a szintén F2-es pilóta Richard Verschoor, és Christian Costoya gokart Európa-bajnok is.
Ezzel alighanem véglegessé vált a McLaren pilótaprogramjának 2026-os névsora, amely a következő: Pato O’Ward, Dries van Langendonck, Ella Lloyd, Matteo De Palo, Ella Stevens, Ella Häkkinen, Leonardo Fornaroli, Richard Verschoor és Christian Costoya.
„A McLaren Racing örömmel üdvözli a Forma–2 két vezető pilótáját, az idei bajnok Leonardo Fornarolit és a korábbi bajnoki esélyes, szintén élmezőnyben versenyző Richard Verschoort, valamint a bizonyított gokartbajnokot, Christian Costoyát a McLaren Racing pilótaprogramjában. Mindhárom tehetséges pilóta nagyszerű versenyzési készségeket mutatott, több futamgyőzelemmel és figyelemre méltó teljesítménnyel saját bajnokságában. Christian érkezésével, aki a programban régóta részt vevő Dries Van Langendonck mellé csatlakozik, immár két rendkívül ígéretes gokartos versenyzőnk is van” – olvashatók a McLaren közleményében Alessandro Alunni Bravi üzleti ügyekért felelős vezetőj szavai.
„Kulcsfontosságú prioritás számunkra, hogy tovább fejlesszük a tehetség-utánpótlást, és lehetőségeket biztosítsunk növekvő versenycsapataink számára. Várjuk a közös munkát 2026-ban minden pilótánkkal, miközben különböző karrierfázisaikban támogatjuk őket széleskörű tesztelési és fejlődési lehetőségekkel minden versenysorozatunkban” – tette hozzá a korábban a Sauber csapatfőnökeként tevékenykedő olasz.
„Hihetetlenül büszke vagyok, hogy csatlakozhatok a McLaren pilótafejlesztő programjához egy újabb sikeres év után – mondta a korábban egyetlen F1-es programban sem szereplő Fornaroli. – Az FIA F3 és F2 bajnoki címének elhódítása fontos lépés volt az utamon, és motivált vagyok, hogy a program segítségével megtegyem a következő lépést a fejlődésemben, miközben a végső célom felé tartok: hogy a legmagasabb szinten versenyezzek. Nagyon hálás vagyok a McLarennek ezért a lehetőségért, és mindenkinek, aki eddig támogatott a karrierem során. Alig várom, hogy elkezdjem a közös munkát a csapattal.”
A szezonzáró hétvége előtt, már Katarban bebiztosította a Forma–2-es bajnoki címhez szükséges pontelőnyt az olasz Leonardo Fornaroli, annak az Invicta csapatnak a versenyzője, amellyel Molnár Martin is kapcsolatban áll.
Fornaroli 19 pontos előnnyel érkezett a katari hétvégére, de még öt versenyzőnek is volt matematikai, vagy annál jobb esélye is, hogy befogja őt. Az olasz azonban azzal, hogy 6. lett a sprintversenyen, majd a pole-ból rajtolva Victor Martins mögött a második helyen intették le a vasárnapi főversenyen, éppen elegendő pontelőnyt gyűjtött minden riválisával szemben ahhoz, hogy az abu-dzabi szezonzárón már ne lehessen őt befogni.
Egy hétvégén maximálisan 39 pont szerezhető, Fornaroli azonban most egyaránt 41-gyel vezet két legközelebbi üldözője, Jak Crawford és Richard Verschoor előtt.
A sors furcsa fintora, hogy még elvehetik a bajnoki címet Fornarolitól, mármint a behozhatatlan pontelőnyt. Az 5. helyen befutó Arvid Lindbladot ugyanis még vizsgálják a felügyelők egy a biztonsági autó alatt elkövetett szabálytalanságért, és ha legalább 5 másodperces büntetést kap, azzal a mögötte célba érő Verschoor lépne fel az 5. pozícióba, az érte járó extra két ponttal pedig matematikailag még mindig meglenne az esélye a bajnoki címre. Persze ebben az esetben is szélsőséges eredményekre lenne szüksége Verschoornak a jövő hétvégén mindkét futam megnyerésével, a két leggyorsabb körrel és a pole-pozícióval, miközben Fornaroli nulláz, szóval aggodalomra semmiképp nem lesz oka az olasznak. FRISSÍTÉS: Lindblad végül nem kapott büntetést.
A futam után ünneplő Fornarolihoz két F1-es pilóta is odasietett: az egyikük honfitársa, Kimi Antonelli, a másik pedig a brazil Gabriel Bortoleto, aki tavaly szintén az Invictával nyerte meg az F2-es címet. Ráadásul mindketten úgy értek fel a csúcsra, hogy a megelőző szezonban az F3-as címet is bezsebelték.
Az Invicta csapatának tagjaival az idei Magyar Nagydíj alatt készítettünk interjút. A csapatfőnökkel, Geoff Spearrel folytatott beszélgetésünk itt található, bővebben pedig a Rallycafe magazin legutóbbi, 2025/4. számában írunk a csapatról, amelyben Fornaroli és az istállóval annak előző tulajdonosa révén kapcsolatban álló Molnár Martin is megszólal.
Fornaroli ugyan meggyőzően menetelt végig az F1-ig vezető ranglétrán, ám ugyanúgy járhat, mint az előző három F2-es bajnokból kettő, Felipe Drugovich és Theo Pourchaire, akik mégsem jutottak F1-es üléshez. Az olasz nem tagja egyetlen F1-es istálló programjának sem, ráadásul 2026-ra már aligha kaphat versenyzési lehetőséget bárkitől – már csak a Red Bull csapatainál vannak üres helyek, de nekik így is több mint elegendő pilótájuk van azok betöltésére.
Fornaroli kapcsolatban áll azonban a Jaguar Formula E-csapatával, akiknél tesztelt és tartalékpilótává is vált, de az FE következő szezonjának pilótafelállása is kialakult már. A racingnews365 szerint az olasz a Super Formulában köthet ki a következő szezonban.
A Red Bull leváltja a spanyol Pepe Martít és a bolgár Nikola Tsolovot ülteti autóba a Campos Racing csapatánál a Forma–2 idei utolsó két helyszínén, Katarban és Abu-Dzabiban.
Martínak ez volt a második szezonja az F2-ben, egyben a második éve a Red Bull támogatását élvezve, de ha a tabellán eddig nem is, a ranglétrán és megítélésben az újonc Arvid Lindblad már beelőzte őt (Martí az 5., Lindblad a 6. helyen áll az F2-es szezon utolsó két pályája előtt, utóbbi csak 3-mal kevesebb pontot gyűjtött), nem véletlen, hogy Lindblad vezethetett már F1-es szabadedzésen.
A spanyol nem mutatott olyan kvalitásokat, ami alapján a Red Bull következő nagy klasszisaként tekinthetnénk rá, jövőre új irányt véve a karrierjében már a Formula E-ben fog versenyezni.
A helyét az a Tsolov veszi át, aki második lett az F3 idei kiírásában, így a 2026-ban esedékes első teljes F2-es szezonja előtt megkezdheti az ismerkedést az erősebb autókkal és a magasabb kategóriával.
A Red Bull Ringen folytatódott Molnár Martin tesztsorozata a GB3-ban. A brit F4 idei bronzérmese továbbra is remek összhangban van az autóval és a csapattal, ami az eredményekben is megmutatkozott.
Spa után ismét egy számára új pályával ismerkedett meg a brit Forma–3-nak számító GB3-ban tesztelő Molnár Martin, aki a Red Bull Ringen folytatta a felkészülést. Az elmúlt három szezon bajnokát adó Rodin Motorsport színeiben köröző magyar versenyző az első tesztnapon délelőtt és délután is a leggyorsabbnak bizonyult a 14 autós GB3-as mezőnyben, míg a második napon az 5. helyet foglalta el.
„Újabb két remek tesztnapon vagyok túl. Főleg az első alakult kiemelkedően, mivel szinte végig az első helyen álltam, majd a második napon versenyszimulációt is teljesítettünk, ami szintén sikeresnek bizonyult, szóval összességében pozitívan alakult minden” – összegzett a 17 esztendős versenyző, aki most vezetett először bármilyen autót az F1-es Osztrák Nagydíj helyszínén.
„Bármennyire is annak tűnik, ez nem könnyű pálya. Természetesen köröztem rajta a szimulátorban, de tökéletesen nem lehet felkészülni, különösen úgy, hogy a csapat is most tesztelt először itt, így nekik sem voltak korábbi adataik, ezért a szimulátorban sem tudtam annyira élethű körülmények között vezetni. A rázókőhasználat kulcsfontosságú ezen a pályán, mert helyenként elég magas, és ha jól tudjuk ezt kihasználni, rengeteg időt lehet nyerni. Jó szögben kell eltalálni például a négyes kanyarban, mert ha egy méterrel hamarabb mész rá, lepattansz és a kavicságy széléig csúszol, de ha egy méterrel később, és jó szögben támadod, akkor hatalmas tempót lehet átvinni a kanyaron.”
Martin a 4-es kanyarban | Fotó: MOTAM
Kiss Pál Tamás, a Martin pályafutását egyengető Motorsport Talent Management (MOTAM) sportszakmai vezetője először figyelte a helyszínről a magyar pilótát GB3-as teszten, és nagyon tetszett neki, amit látott. „Testközelből is megtapasztalhattam azt, amiről eddig a csapat és Martin is beszélt, azaz, hogy Martin olyan flow állapotban van, amilyenben eddig még nem láttam. Az autóban és az autón kívül is nyugodt, érett, összeszedett; látszik rajta, hogy tudja, mit csinál, és önbizalmat ad neki az autó és a mezőny legjobb istállója által biztosított légkör is. Sokatmondó volt látni, hogy az első napon az egyik etapjában például használt gumikon is nagyon következetes, másfél tizedes szóráson belüli köröket futott és olyan gyors volt, hogy eközben a riválisok hiába mentek ki a pályára új gumin, nem tudták hozni Martin használt gumis tempóját.”
„Nagyon jó a hangulat a csapatban és olyan érzésem van, hogy minden könnyedén megy – erősítette meg mentora szavait Martin. – A pályán sincs bennem stressz, nem erőltetem túl a vezetést, hanem egyszerűen csak kimegyek és minden jön automatikusan, amikor pedig nem kell gondolkodni azon, hogy az ember miként legyen gyors, akkor tud gyors lenni igazán. Ilyenkor nem kell harcolni az autóval, minden szinte magától jön, és ez nagyon jó érzés, főleg annak tükrében, hogy ez még mindig csak a harmadik tesztem volt a GB3-ban.”
Martin az idén még kétszer két napot tesztel a Rodin Motorsporttal, egyszer Silverstone-ban, egyszer pedig Barcelonában.
Miután Gabriel Bortoleto 57G-s becsapódást szenvedett el a Brazil Nagydíj sprintfutamán, a brazil F4 sem úszta meg látványos bukás nélkül, noha a „kicsiknél” szerencsére nem történt olyan erejű becsapódás, mint az F1-ben.
A legkisebb nevelőszéria idei ötödik fordulója nem számít bele a bajnokságba – amelyből ezután még két hétvége lesz hátra –, de mivel a Forma–1-gyel közös hétvégén rendezik, nyilvánvalóan az összes pilóta kettőzött erővel szeretne bizonyítani és felhívni magára a figyelmet.
Ennek meg is lett az eredménye, hiszen a már lezajlott két futam tele volt balesetekkel, az egyik versenyzőt, Ethan Nobelst pedig a mentő vitte el egy első körös bukás után, mivel oldalról telibe találták az autóját. Az előzetes jelentések szerint nem tört el semmije és nincs komoly baja, de azért éjszakára bent tartották.
Nobels balesete:
#F1#BrazilGP 🇧🇷 Still in the race of Brazilian F4, driver Ethan Nobels (brother of F1 Academy driver Aurélia Nobels) crashed into a T-bone on the first lap and had to leave Interlagos by ambulance generating the red flag. Here is the moment of the crash (no FOM replays). https://t.co/eX7X4Z9Cflpic.twitter.com/2STwUjmxXo
A szinte kizárólag brazil pilótákat felvonultató brazil F4 összetettjét jelenleg Heitor Dall’Agnol vezeti 199 ponttal a 120 pontos Filippo Fiorentino előtt, aki az első interlagosi betétfutamot megnerte, a másodikon pedig második lett. Dall’Agnol nem vesz részt a bajnokságon kívüli fordulón.
Szenzációs teljesítményt nyújtott a Forma–1-es Belga Nagydíj helyszínéül szolgáló legendás spái pályán Molnár Martin. A brit F4 idei harmadik helyezettjeként magasabb kategóriába lépő magyar versenyző ismét a brit F3-nak beillő GB3-ban tesztelt, és nem sokkal maradt el az idei szezon bronzérmesétől.
És nemcsak körözött, hanem egyenesen szárnyalt, ugyanis a 18 GB3-as autót és számos, már az idén is ebben a sorozatban versenyző pilótát felvonultató mezőnyben mindkét tesztnapot a 2. helyen zárta a Hitech GP pilótája, Deagen Fairclough mögött. A 19 esztendős brit onnan lehet ismerős sokaknak, hogy 2023-ban rekordnak számító 14 győzelemmel lett bajnok a brit F4-ben, majd az idén teljes idényt ment a GB3-ban, ahol az összetett harmadik helyén zárt, jóval tapasztaltabb tehát Martinnál, aki ehhez képest az első napon mindössze 0,128 másodperccel maradt el tőle a 7 kilométer hosszú körön – amelyen a GB3-as autók bőven 2 perc fölötti időket teljesítenek –, majd a második napon úgy kapott 0,488 másodpercet, hogy Fairclough a leggyorsabb körében levágta az utolsó sikánt, amivel rengeteg időt nyert.
„Ismét nagyon jó két tesztnapunk volt. A csapattal továbbra is nagyon jó együtt dolgozni, az autóra pedig mostanra teljes mértékben ráéreztem – kezdte értékelését Martin. – Innentől azon lesz a hangsúly, hogy megtanuljam a számomra ismeretlen pályákat, azokon a helyszíneken pedig, amelyeken már korábban vezettem, átálljak arra, hogy ez egy sokkal gyorsabb autó, mint az F4-es. Spa nagyon tetszik, élvezetes itt vezetni. Azért még mindig Zandvoort a kedvencem, de Spa felkerült a listámon a második helyre.”
Martin az Eau Rouge-ban | Fotó: MOTAM
„Ami a programunkat illeti, a tesztet pályatanulással kezdtük. Ekkor még kopott gumikon mentünk, mert azon volt a hangsúly, hogy ráérezzek a pálya ritmusára, aztán a második menetre már feltettünk egy frissebb gumiszettet, és ekkor már ott tudtam lenni a mezőny elejében, majd a harmadik menetben egy tizedes hátrányban a második helyen álltam, miként az első nap összesítésében is ez a helyet foglaltam el. Az utolsó menetben még javíthattam volna új gumin, de mindegyik körömön forgalomba kerültem. Mindkét napon nehéz volt jó kört futni, mert F4-es autók is voltak a pályán, és bármennyire is furán hangzik, nehéz volt őket megelőzni, mert mi a kanyarokban vagyunk sokkal gyorsabbak, nem az egyenesekben. A második napot aztán rögtön a tabella elején kezdtük, majd ahogy folyamatosan változtattunk a beállításokon és én is alakítottam a vezetésemen, úgy gyorsultunk menetről menetre.”
Nem magától értetődő ez a kezdés
Mivel Martin Spában életében másodszor ült GB3-as autóban, és a múlt héten mindössze egyetlen napot tesztelt száraz pályán, senki nem várta tőle, hogy egy számára ismeretlen aszfaltcsíkon így fog teljesíteni. Még Kiss Pál Tamás, a Martin pályafutását egyengető Motorsport Talent Management (MOTAM) sportszakmai vezetője sem.
„Még most sem térek magamhoz attól, hogy Martin milyen teljesítményt nyújtott ezen a két tesztnapon, mert amit produkált, az abszolút nem elvárható. Már az első teszten is voltak pozitív jelek, hiszen a második napon csak az idei bajnok Alex Ninovic autózott nála jobb kört, de ott még úgy voltam vele, hogy Snettertont jól ismeri és jól is megy ott. Persze az autóra nagyon rá kellett érezzen, különben nem tudott volna ennyire gyors lenni, de akadt több, óvatosságra intő jel.”
„Spában viszont az történt, hogy egy számára ismeretlen, ráadásul nagyon gyors pályán, összességében a második száraz pályán teljesített tesztnapján hatalmasat villantott. Én akkor értettem meg, hogy megérkezett a következő lépcsőfokra és megtalálta a helyét, amikor az első spái tesztnap végén beszéltünk és azt mondta, hogy el sem fáradt, annyira jó az összhang közte és a csapat között. A Rodin teljes mértékben azt az irányt képviseli a beállításokkal, amit Martin szeret, miközben már most félszavakból értik egymást, és pontosan annyi információt adnak neki, ami ahhoz kell, hogy gyors legyen. Ha megvan a kémia, megvan az összhang, akkor minden sokkal flottabbul megy.”
„Az, hogy ilyen hamar ilyen teljesítményre képes, emellett azt is mutatja, hogy megérett rá, egyre tapasztaltabb, és nagyon passzol hozzá a nagyobb kategóriájú autó. Benne van a zsigereiben, és meg tudja valósítani azokat a dolgokat, amelyekről úgy gondolta, hogy a kisebb kategóriájú autóval is meg lehet, míg annak értelemszerűen megvoltak a korlátai. Attól pedig, hogy ezzel az autóval ez működik, olyan önbizalma lett, amit nagyon jó látni. Kimegy a pályára, és rögtön érzi a gumikat, a tapadáshatárt, majd az első gyorskörében fut egy legjobb időt. Nem arról van szó, hogy ott van az első ötben, és akkor még egy kicsit jobban oda kell tennie magát, hogy javuljon, hanem konkrétan az történik, hogy kimegy, odateszi az első gyorskört és tudja, hogy első, vagy legrosszabb esetben második lesz.”
Kiss Pál Tamás szerint az eddig látottak azt is mutatják, hogy jó az az irány, amit a MOTAM kijelölt Martinnak. „A filozófiánkat ezek a tesztek annyira jól visszaigazolják és motiválnak minket, hiszen mindig azt mondtuk, hogy a cél a lehető legrövidebb idő alatt a legtöbbet fejlődni. Ezt Martin tökéletesen hozza és bizonyítja, hogy az a munka és az az út, amit követünk, működik. A Rodin pedig nagyon elégedett Martin hozzáállásával, munkamoráljával, alázatosságával. Szerethető, kedves srácnak tartják, ami látszik is, mert nagyon hamar befogadták.”
A GB3 szezon utáni tesztsorozata a jövő héten, a Red Bull Ringen folytatódik.
Az F1 következő nagy durranása lehet, ha Colton Herta sikerrel jár és az F2-n keresztül be tudja verekedni magát a királykategóriába. Korábbi ellenfele szerint pedig egyértelmű, hogy kilátásban van számára egy ülés.
Akármi is történjék, az már biztos, hogy 2026-ban valószínűleg soha korábban nem tapasztalt figyelem fogja övezni az F1 első számú előszobájának számító F2-t, hiszen a mezőnyt tagja lesz a rutinos IndyCar-versenyző Colton Herta. A 25 esztendős pilóta a tenegrentúli széria stabil szereplőjeként hagyja ott a biztos helyét azért, hogy megpróbáljon a Hitech GP pilótájaként az F1-be katapultálni a Cadillac-istállóval. Noha Dan Towriss, a Cadillac F1-es vezérigazgatója elmondta, semmi sincs garantálva Herta számára egy 2027-es vagy azutáni szerződést illetően, Pato O’Ward, a McLaren IndyCar-versenyzője úgy véli, valamilyen deal már elő van készítve korábbi riválisának.
„Nagyon tehetséges. Kiváló ellenfél volt az IndyCarban, és minden jót kívánok neki. Meglepődnék, ha 2027-ben nem látnánk őt egy Forma–1-es ülésben. Nem hiszem, hogy ezt a váltást megtenné, ha ez nem lenne kilátásban számára – idézi a mexikói versenyző szavait a Motorsport. – Szóval nagyon izgatott vagyok miatta, és tényleg szeretném, ha jól szerepelne, mert ő lesz az IndyCar képviselője ott. Nemcsak saját magát képviseli, biztos vagyok benne, hogy sokan szurkolnak neki és segítik, hogy jól teljesítsen, nemcsak az F2-ben jövőre, hanem tovább is. Azt akarjuk, hogy eljusson a Forma–1-be, és ott is sikeres legyen.”
Herta legutóbb Monzában tesztelt egy korábbi F2-es autót:
📸 Filippo Perotti was at Monza yesterday to snap these photos of Cadillac test driver Colton Herta testing an old F2 car in the wet.
Azt persze O’Ward sem hiszi, hogy Herta a kisujjából kiráz majd egy F2-es bajnoki címet.
„Nehéz feladat lesz. A gumik teljesen mások, az autó pedig sokkal gyengébb, mint egy IndyCar, szóval az autó képességeit és érzését tekintve mindenképp visszalépést jelent. Ahogy mondtam, meglepne, ha ezt csak a tapasztalat kedvéért csinálná. Nem tudom biztosan, de nagyon remélem, hogy azért vállalja ezt, mert már van kilátásban egy Forma–1-es ülés, különben nagyon hiányozni fog neki az IndyCar. Tudom, hogy így lesz.”