Kategória: NASCAR

  • Dale Earnhardt Jr.: Öreg vagyok én már ehhez

    Korábban már megírtuk, hogy a jelenleg TV-s elemzőként dolgozó Dale Earnhardt Jr. tesztelési lehetőséget kapott a Hendrick Motorsportstól a Daytonai gyakorláson.

    Alig néhány hét múlva debütál a Next Gen autó – először a Los Angeles-i Coliseumban a Busch Clash-en, majd Daytonában.

    A Hendrick Motorsportot segítő Junior egyike volt annak a közel két tucat versenyzőnek, akik a héten az új autót tesztelték.

    A 47 éves versenyző kijelentette, ez volt a legtöbb, amit egy Cup autóban vezetni fog, legfőképpen egy olyan veszélyes, és gyors pályán, mint Daytona.

    Öreg vagyok” – mondta Dale Earnhardt Jr. szerda reggel, mielőtt elindult a második edzésnapra.

    Vegyük példának William Byront, ő fiatal, kockázatvállaló … Én már nem vállalok kockázatot. Van két kislányom, akikkel imádom együtt tölteni az időt, és a feleségem is sok mindenen ment keresztül a karrierem utolsó éveiben.

    Egyszerűen nem tudom, hogy 47 évesen hajlandó lennék-e ennyi kockázatot vállalni a versenypályán. Fiatal koromban mindig azon gondolkoztam, mi okozhatja idősebb korban a tempóvesztést. Szerintem ez nagyrészt a kockázatvállaláson múlik, és azon, hogy hajlandó vagy-e nagyon veszélyes helyzetekbe sodorni magad.

    Amikor (kedden) kint voltam a mezőnyben, és néztem, ahogy a srácok egy kicsit megőrülnek… Nem tudom, hogy ez az ösztön még megvan-e bennem” – gondolkozott hangosan Dale Earnhardt Jr.

    A 47 éves versenyző hozzátette, a régi autóba talán beugrott volna egy verseny erejéig, de ez az új gép, Junior szerint elég „őrült”.

    Amikor többen voltunk kinn a pályán, és versenyeztünk, egy pillanatig nem éreztem azt, hogy kontrollálom a történéseket. Csak úgy ott vagy. Azt hiszem a legjobb módja az előzésnek az lesz, ha valaki nyit egy harmadik sort majd.

    John Probst, a NASCAR Racing Innovation vezető alelnöke elmondta, hogy elégedett volt azzal, amit a keddi első teszt során látott, különösen a szeptemberi első Daytona Next Gen teszthez képest, így a nézők is nagy várakozással tekinthetnek a Február 20-án rendezendő Daytona 500-ra.

     

  • Kyle Larson második lett a Chili Bowl első napján

    Kyle Larson második helyen végzett a hagyományosan a Chili Bowl első napján tartott meghívásos, Race of Champions versenyen.

    Larson címvédőként érkezett meg a Tulsai helyszínre, és az egész esemény favoritjának számít. Azonban már hétfőn kikapott, ugyanis a dirt pályás menő, Justin Grant legyőzte őt.

    A NASCAR Cup Series 2021-es bajnoka az utolsó méterekig támadta riválisát, azonban végül alulmaradt.

    Túl hamar ellőttem a puskaporomat, és lehúzódtam az alsó ívre. Talán két körrel a vége előtt a felső ívről kellett volna indítanom a támadásomat, és akkor nagyobb lendülettel érkeztem volna a célba” – mondta Larson a verseny után.

    A Hendrick Motorsports versenyzője ennek ellenére pozitívan várja a hét további részét, mert mint elmondta: „Nagyon gyors autónk van, sokkal jobbnak érzem, mint a teszteléseken.

    A győztes Justin Grant nem igazán élvezte az utolsó köröket.

    Nyolc körrel a vége előtt elvesztettem a tapadást, ezután próbálgattam a különböző íveket, hogy hol tudnék továbbra is gyors maradni.

    A Race of Champions mellett természetesen selejtezőket is rendeztek a nap folyamán, az A döntőt Tanner Carrick nyerte, ő így már automatikusan bekerült a szombati főversenyre.

    Carrick számára az egyetlen kellemetlen pillanat a kockás zászló után történt, amikor az 1-es kanyarban felborult.

    Átmentem a célvonalon, és amikor a fékpedált akartam használni, nem történt semmi” – mondta a 20 éves Carrick. „Ekkor már túl késő volt, és a kerítésbe vágódtam.

    A NASCAR Cup Series sztárjai, Alex Bowman és Chase Briscoe a 9., illetve a 11. helyen végeztek. Mindketten a szombati C futamra kvalifikálták ezzel magukat.

    A teljes eredménylista itt található meg, ez pedig a nap összefoglalója:

     

     

  • Sonoma visszatér a régi vonalvezetéséhez

    A NASCAR 2018 után ismét, a már – 1998 óta – megszokott „The Chute” vonalvezetésen rendezi majd a Sonomai versenyt, melynek címvédője Kyle Larson.

    2022-ben visszatér a NASCAR autók számára megszokott „The Chute”, amely 1998 óta adja a NASCAR Cup Series által használt vonalvezetés sava-borsát.

    Bár a hosszabb, 4 kilóméteres aszfaltcsík technikásabb, és nagyobb kihívást jelent a versenyzők számára, a visszatérő 3,2 kilométeres vonalvezetés több előzési pontot kínál a résztvevőknek.

    Sok rajongótól és versenyzőtől hallottuk, hogy mennyire szerették, amikor a Chute-on versenyeztünk” – mondta Jill Gregory, a Sonoma Raceway vezérigazgatója.

    A Carousel az eredeti pálya része volt, és 2019-ben az 50. évfordulónkra visszatértünk hozzá, majd 2021-ben ismét használtuk. De azért versenyzünk, hogy izgalmat és drámát hozzunk a rajongóknak, és elsöprő többségük azt kérte tőlünk, hogy hozzuk vissza a Chute-ot.

    Mivel a Toyota/Save Mart 350 Cup versenyhossza továbbra is 350 kilométer marad, a futamot 90 körről 110 körre hosszabbítják meg.

    Emellett visszatér a 7-es kanyar, ahol számos legendás előzés és összecsapás történt ez elmúlt években.

    Kékkel a régi, „Carousel” verzió, pirossal a visszatérő „The Chute” Kép forrása: Wikipedia

    Bár Kyle Larson domináns győzelmet aratott itt 2021-ben, egyetért azzal a döntéssel, hogy visszatér „The Chute”.

    Izgalmasabb lesz a rajongók számára, már csak azért is, mert azok a kanyarok éles kanyarok, néhány hajmeresztő előzési zónával” – jelentette ki a 2021-es NASCAR-bajnok és a Toyota/Save Mart 350 futam győztese, Kyle Larson.

    Könnyű hibázni, mert magasak a rázókövek, így az autó sokat pattog, és ez kihívást jelent majd. Izgalmas lesz. Elég őrült versenyre számítok.

    A Chute-ot az 1998-as verseny előtt építették meg, és 2018-ig minden sonomai NASCAR-versenyen használták.

    A versenypályának ez a szakasza a 4-es és a 7-es kanyart köti össze. Martin Truex Jr. volt az utolsó pilóta, aki – 2018-ban – győzni tudott a Chute vonalvezetésen.

     

  • Dale Earnhardt Jr. ismét autóba ül

    Dale Earnhardt Jr. továbbra sem tervezi, hogy visszatér a NASCAR Cup Series-ben való versenyzéshez, ennek ellenére tesztelheti a sorozat új Next Gen autóját.

    Mivel a Cup Series regnáló bajnoka, Kyle Larson ezen a héten a Chili Bowl Nationals versenyen indul, ezért nem tud részt venni az elkövetkező, daytonai teszten.

    A Hendrick Motorsports hétfőn bejelentette, hogy Dale Earnhardt Jr. fogja vezetni a megüresedő 5-ös autót a keddi, és szerdai tesztnapokon.

    Körülbelül hat SMS-t írtam Chad Knausnak (a Hendrick versenyigazgató-helyettesének), és megkérdeztem tőle, hogy engednek-e néhány kört futni a teszten” – mondta a 47 éves versenyző az NBC-nek adott exklúzív interjújában.

    Earnhardt jelenleg az NBC-nél dolgozik, legfőképpen a NASCAR közvetítések televíziós elemzőjeként, azonban népszerűségét kihasználva a tv társaság több más sportág közvetítésénél is munkába állította már őt.

    A NASCAR hírességek csarnokába is beválasztott versenyző 2003. és 2017. között sorozatban 15-ször nyerte el a legnépszerűbb versenyzőnek járó elismerést.

    Earnhardt legutóbb tavaly októberben futhatott néhány kört a Next Gen autóval a Bowman Gray Stadionban, az észak-kaliforniai Winston-Salemben, a Goodyear gumitesztje során.

    De ez nem jelenti azt, hogy Earnhardt terveiben szerepelne a Daytona 500-as indulás.

    Tudom, hogy az emberek tudni akarják majd, hogy fogok-e versenyezni, vagy talán indulok-e a Daytona 500-on” – mondta Earnhardt az NBC Sportsnak. „Soha ne mondd, hogy soha,  ez a teszt egyáltalán nem ezzel a szándékkal jött létre.

    A gumiteszt akkor a NASCAR azon tervének előkészítésére szolgált, hogy februárban a Los Angeles Coliseumban épített, negyed mérföldes aszfaltcsíkon megrendezett Busch Clash-re felkészítsék az autókat.

    Mióta Earnhardt visszavonult a teljes idejű Cup Series versenyzéstől, minden szezonban legalább egy Xfinity Series futamot teljesít. A következő tervezett versenye április 8-án lesz a Martinsville Speedway-en.

     

  • Ma kezdődik a Chili Bowl – NASCAR versenyzők a pályán

    A 2020-as NASCAR Cup Series bajnok, Chase Elliott is ott lesz az indulók között, amikor magyar idő szerint hajnalban megkezdődik a Chili Bowl Tulsában.

    Az Egyesült Államok premier midget autós rendezvénye a hét minden napján tartogat eseményeket a kilátogatók, és tévénézők számára. A döntőt szombaton rendezik.

    A versenyre közel 400 nevezés érkezett, melyek közül 24 autó szerezhet helyet a szombati 55 körös főversenyen.

    A már említett Elliotton kívül Chase Briscoe és Alex Bowman neve lehet ismerős a hétfői nevezési listán.

    A tervek szerint indul még Jesse Love, az ARCA Menards Series West kétszeres regnáló bajnoka és Carson Kvapil, aki a JR Motorsports Late Model csapatánál versenyez ebben a szezonban.

    A hétfői programban szerepel az éves Vacuworx Invitational Race of Champions is. Mint ahogy talán már a nevéből is kiderül, erre az eseményen belüli eseményre meghívásos alapon lehet bekerülni.

    Itt tizennyolc versenyző indulhat majd, köztük a regnáló Cup-bajnok Kyle Larson, Christopher Bell és Elliott. A verseny 25 körös lesz.

    Bell tavaly megnyerte a Race of Champions versenyt. Larson tavaly zsinórban másodszor nyerte meg a Chili Bowl Nationals versenyt.

    Az edzések már magyar idő szerint 2 órától tartanak majd, a versenyek – a tervek szerint – magyar idő szerint hajnali 1 órakor veszik kezdetüket.

    Az eseményekről természetesen az 500miles.hu oldala is beszámol majd, aki azonban nem rest kifizetni 150 dollárt, az élőben nézheti a versenyt a FloRacing.com oldalán.

  • Nagy változások jöhetnek a NASCAR-ba Brown miatt

    A NASCAR döntése, miszerint elutasította az LGBcoin megjelenését Brandon Brown Xfinity autóján, nagy változásokat hozhat a széria jövőjébe.

    A szankcionáló testület fontolóra vette a szabályok megváltoztatását, hogy korlátozza az olyan szponzorációkat, amelyekről úgy véli, hogy politikai jellegűek, mivel arra törekszik, hogy a lehető legkevésbé legyen megosztó.

    Bár a NASCAR-nak a múltban is voltak szponzori vitái és konfliktusai, a politikai jellegű szponzorációk jóváhagyásának megtagadása nehezebbé válhat az Egyesült Államok jelenlegi politikai klímájában – írja Bob Pockrass, a Fox Sports újságírója.

    Ez mindenki számára nagyon kényes kérdéssé vált” – mondta Eddie Gossage, a Texas Motor Speedway korábbi elnöke, aki tavaly egy hasonló szponzorációs vitába keveredett, amikor az NRA (Nemzeti Fegyvertartók Szövetsége – a szerk.) szponzorált egy versenyt a pályáján.

    Ez az a pont, ahol a NASCAR, vagy egy bármilyen liga számára nehézzé válik azt mondani, hogy nem engedélyezzük, mert vannak bizonyos dolgok, amelyek nem biztos, hogy ide tartoznak, és ez megítélés kérdésévé válik – és akkor a szankcionáló szervezetet vagy a ligát azzal vádolják, hogy politikai álláspontot képvisel.

    A Brandon Brown történet

    Brown akaratlanul is politikai figurává vált, amikor októberben megnyerte az Xfinity futamot Talladega-ban.

    Brown megpróbálta kihasználni a szlogen hírnevét, és üzletet kötött a LGBcoin kriptopénzzel, amely a skandáláshoz kapcsolódva jött létre.

    A NASCAR közben teljes zűrzavart okozott, hiszen karácsony után elfogadta a szponzorációt, azonban január első hetében hivatalosan is elutasította azt.

    Az LGBcoin legnagyobb befektetője perrel fenyegetőzik, kártérítést szeretne azoknak, akik a kriptopénzbe fektettek, amelynek értéke a NASCAR döntését követő órákban esett.

    A szabálykönyv azonban kimondja, hogy a széria bármikor és bármit dönthet a szponzorációk kapcsán.

    A NASCAR-nak valamikor tisztáznia kell a szabályokat” – mondta Ramsey Poston, a NASCAR korábbi szóvivője, aki a Tuckahoe Strategies tanácsadó céget működteti. „Ezt a határvonalat nagyon trükkös lesz meghúzni.

    Vannak könnyen megítélhető esetek, amelyek egyértelműen gyűlöletbeszédnek tekinthetőek. A nehéz rész a NASCAR számára az, hogy szinte bármi politikai jellegűnek mondható.

    NASCAR a világ ellen

    Amerika premier zárt kasztnis bajnoksága nem hátrál meg a konfliktusokról, ha szponzorációkról van szó. A széria nyert már pert amerikai egyik legnagyobb telekommunikációs cége, az AT&T ellen is.

    Az aggodalmak egy részét az okozta, hogy a szponzoráció kérdéses lesz-e a versenyt közvetítő tv társaság számára – a NASCAR jelezte, hogy nem konzultált a csatornákkal az LGBcoin-döntésről -, de a széria is tudja, hogy a márka integritása és imázsa forog kockán ilyenkor.

    A NASCAR döntése azt mutatja, hogy az LGB – a szponzor szerint ez más, mint a „Let’s Go, Brandon” felirat – átlépte a határt. De hol van a határ? Ha nincsenek politikai szponzorációk, akkor mi számít politikai szponzorációnak? – Írja Pockrass.

     

  • Brad Moran lett a NASCAR új ügyvezető igazgatója

    A NASCAR előléptette Brad Morant, így 2022-es szezonra a NASCAR Cup Series ügyvezető igazgatójává nevezte ki.

    Moran az elmúlt hat szezonban a Truck Series ügyvezető igazgatója volt, ezt a szerepet mostantól Seth Kramlich tölti majd be. Kramlich korábban az Xfinity Series-ben dolgozott igazgatóhelyettesként.

    Brad és Seth mindketten versenyzői mentalitással rendelkeznek. Tudást, szenvedélyt és erős kommunikációs képességet visznek majd az új szerepköreikbe” – mondta Scott Miller, a versenyigazgatóság vezető alelnöke.

    Nagy várakozással tekintünk a jövőben munkásságukra, és arra, egyre jobb versenyeket láthassunk a Cup és a Truck Seriesben.

    A kanadai származású Moran 2008-ban csatlakozott a NASCAR tisztviselőihez.

    Az egész rendezői csapat nagyon erős a NASCAR Cup Series-ben, és alig várom, hogy segíthessek nekik a sorozat fejlődésében a sportágunk ezen izgalmas időszakában” – mondta Moran.

    A Next Gen autó bevezetése fontos lépés lesz a széria életében, illetve továbbra is népszerűsíteni szeretnénk a NASCAR-ban versenyző tehetségeket. Megtiszteltetés számomra, hogy segíthetek a sorozat irányításában ilyen tapasztalt csapattársak mellett.

    A NASCAR Cup Series sorozat korábbi ügyvezető igazgatója, Jay Fabian tavaly távozott tisztségéből. Fabiant állatkínzással vádolják.

    Ő 2019-es szezon kezdete óta töltötte be ezt a pozíciót. Fabian bírósági tárgyalását, amelyet eredetileg január 3-ra tűztek ki, február 7-re halasztották.

  • A Next-Gen autó lehet a fiatal generáció nagy esélye

    A Next Gen autó felforgathatja az erőviszonyokat a NASCAR Cup Series-ben. Különösen a fiatal versenyzők profitálhatnak az új járműből?

    A következő generációs autó, amely a 2022-es szezonban fog debütálni a NASCAR legfelsőbb osztályában teljesen más kihívások elé fogja állítani a versenyzőket.

    Az alacsony leszorítóerővel és 670 lóerővel megáldott gépek célja, hogy a versenyzők vezetői képességei kerüljenek ismét a középpontba.

    Vajon ez előnyt jelenthet majd a NASCAR fiatal generációjának?

    Tony Stewart, a Stewart-Haas Racing társtulajdonosa titkos esélyesnek tartja saját csapatának egy fiatalját, Chase Briscoe-t.

    A 27 éves versenyző a 2021-es szezonban debütált a Cup Seriesben, de a Gen6-os autóval nem jöttek annyira az eredmények: összesen csak háromszor volt top 10-ben, az összesített tabellán pedig csak a 23. helyet szerezte meg.

    Stewart biztos benne, hogy a 2022-ben már a Mahindra által szponzorált Briscoe teljesítménye ugrás szerűen fog javulni a következő generációs autóban.

    Azt hiszem nagy előnyt jelent majd neki, hogy már van tapasztalat a szériában, megtanulhatta az idén a pályákat, és tapasztalatokat szerezhetett a vetélytársakról. A következő generációs autó annyit jelent, hogy idén tiszta lappal indul a többiek ellen” – jelentette ki Stewart.

    Már semmi sem újdonság számára, kivéve az autót. Viszont ez mindenki számára újdonságot fog jelenteni, így azt hiszem, Chase-nek esélye van arra, hogy megcsillogtassa idén a képességeit.

    Briscoe-nak feküdhet a Next Gen autó

    Briscoe a szezon előtti tesztelésen már kipróbálhatta a Next Gen autót, és nagyon pozitív élményekről számolt be.

    Mindössze egy évet mentem a Gen6-ossal, de az új autónak határozottan vannak olyan tendenciái, amelyek hasonlítanak a régi autóhoz. A legnagyobb dolog, ami elég nyilvánvaló, hogy sokkal keményebben lehet vezetni az új autót, mint a régit.

    Sokkal kisebb viszont a hibázási lehetőség. Nagyon várom az évet, még akkor is, ha óriási kihívást jelent majd az új autó vezetése.” – jelentette ki Briscoe, aki a 2021-es szezonban az év újonca lett.

    Briscoe nem az egyetlen fiatal versenyző a NASCAR Cup Series mezőnyében, aki felhívhatja magára a figyelmet a 2022-es szezonban.

    Cindric-kel térhet vissza a csúcsra a Penske?

    Austin Cindric, aki Brad Keselowski utódja lesz a 2-es rajtszámú Penske Fordban, mindössze 23 éves, és 2020-ban megnyerte az Xfinity bajnoki címet. Ennél is fontosabb, hogy más sorozatokban is szerzett versenyzői tapasztalatot.

    Amikor a következő generációs autót tesztelték a versenyzők, mindig voltak összehasonlítások a GT kategóriás autók irányába.

    Cindric számára ez előnyt jelenthet, mivel a Penske fiatalja már öt GT3-as versenyen indult az IMSA sorozatban. Ehhez jönnek még a prototípus- és rallycross-versenyzésben tett kitérők, ami Cindricet a 2022-es szezon igazi titkos favoritjává teheti.

  • Matt DiBenedetto a Truck Seriesben folytatja

    Matt DiBenedetto a NASCAR Camping World Truck Series-es Rackley W.A.R. csapat versenyzője lesz a 2022-es szezonban.

    A Rackley W.A.R. csapat csütörtökön bejelentette, hogy DiBenedetto 2022-ben teljes szezont fog teljesíten a 25-ös számú Chevrolet Silveradó volánja mögött. A crew chief Chad Kendrick lesz a párja.

    DiBenedetto 2015 és 2021 között a NASCAR Cup Series versenyek rendszeres résztvevője volt. Több alakulat színeiben versenyezett, azonban 248 Cup-indulása során győzelem nélkül maradt. Az elmúlt két szezont a Wood Brothers Racingnél töltötte.

    Míg DiBenedettónak van tapasztalata a Cup és az Xfinity Series-ben is (69 indulás), addig a Truck Series-ben még soha nem indult.

    Őszintén mondhatom, hogy karrierem ezen szakaszában nagyon örülök ennek a lehetőségnek” – mondta DiBenedetto a közleményben. „Úgy érzem, hogy sok szempontból visszatérek a gyökereimhez. Nagyon jól kijövök Curtisszel (Sutton), (a csapat társtulajdonosával) Willie-vel (Allen), Chaddel; tulajdonképpen az összes sráccal, aki bármilyen formában jelen van a csapat mindennapjaiban. Mindenki rendkívül elkötelezett.

    Ez a lehetőség egy áldás számomra, és nagyon izgatottan várom, hogy kivegyem a részem abból a munkából, amivel ezt a csapatot a következő szintre tudjuk majd emelni.

  • Hátborzongatós hype videóval hangolódunk a Chili Bowl-ra – VIDEÓ

    A szezon első igazi nagy eseménye lesz a Chili Bowl, ahova rengeteg NASCAR versenyző teszi majd tiszteletét, többek között Kyle Larson, és Chase Elliott.

    Bár a dirt versenyzésnek nemhogy Magyarországon, de még Amerikában sincs akkora népszerűsége, mint az aszfaltozott versenyzésnek, ezután a videó után biztosan akadni fog néhány új rajongó.

    Mi is pontosan az a Chili Bowl?

    Két héttel karácsony után a Chili Bowl Midget Nationals úgy érkezik, mint egy ajándék a Mikulástól. Az oklahomai Tulsa metropoliszban a „Mikulás” szerepét Emmett Hahn és Lanny Edwards vállalja magára, akik 1987 óta szervezik az öt estén át tartó versenytalálkozót.

    Eredetileg Bob Berryhill Chili Bowl élelmiszeripari cége szponzorálta az eseményt, ezért azóta a név megragadt: The Chili Bowl. Ez az autóversenyzés téli válasza a futball Super Bowljára.

    A pálya legfontosabb összetevője az agyag, amely egykor a szomszédos vásárterületet borította. Mivel sem a nap, sem a szél nem tesz kárt benne, a fedett pálya (nagyjából egy negyedmérföldes kör) tökéletes állapotban van, így korunk legmerészebb dirt track-művészei igazán ragyoghatnak rajta.

    Ez az 55 körön át tartó, minden kanyart betöltő akciódús esemény az, ami miatt az emberek mindig visszatérnek.

    A NASCAR versenyzők idén sem fognak hiányozni az eseményről, hiszen itt lesz – a teljesség igénye nélkül – Chase Briscoe, Alex Bowman, Chase Elliott, Christopher Bell, Ricky Stenhouse Jr., Ryan Newman, Kasey Kahne és természetesen Kyle Larson is.

    A NASCAR Cup Series 2021-es bajnoka ráadásul az utóbbi két évben megnyerte a versenyt, így címvédőként vág neki a 2022-es viadalnak.