Ross Chastain idén már sokadszorra került közel a győzelemhez, és végül második lett a Phoenix Racewayen rendezett versenyen.
A Trackhouse Racing versenyzője sorozatban másodszor állhatott fel a képzeletbeli dobogóra, hiszen Las Vegas-i harmadik helye után most második lett.
Chastain korábban elmondta, hogy ő már nem tekint esélytelen kiscsapatként a Trackhouse Racingre, és ezt a pályán bizonyítja is.
Az 1-es autó sofőrje még a győzelemért is harcban volt az utolsó körökben, hiszen Chase Briscoe-val és Tyler Reddick-el karöltve hatalmasat csatáztak életük első győzelméért.
Végül Briscoe nyert, de Chastain sem nyilatkozott csalódottan.
„Nagyon jó volt ilyen szinten versenyezni. A Trackhouse Racing hisz bennem, és hittek bennem a szezon elején is, amikor nem mentek túl jól a dolgok” – nyilatkozta Ross Chastain.
„Nagyon jó érzés Tylerrel (Reddick) és Chase-szel (Briscoe) versenyezni. Úgy értem, ez minden, amire valaha is vágytam, és a crew chiefem, Phil Surgen… nos az emberek nem is tudják, milyen jó munkát végez.”
„Az idei beállításai hihetetlenek voltak, és pontosan azt adta, amire szükségem volt. Csak egy hely hiányzott. Nagyon boldog vagyok.”
A Trackhouse nagyszerű napját Chastain csapattársa, Daniel Suarez teljesítette be, aki 9. helyen végzett. A mexikói versenyzőnek nem volt egyszerű versenye, így egy kicsit keserédesen nyilatkozott.
„Ez egy hullámvasút volt. Nem érzem, hogy a túlságosan jó autónk lett volna, valószínűleg valahol a top 15-ben voltunk sebességben.”
„Hibáztam a pitben, hiszen gyorsan hajtottam. Ezen kívül volt néhány lassú kiállásunk. Úgy érzem, csak hullámvölgyek voltak.”
„Végül sikerült egy kicsit összeszednünk magunkat. Travis (Mack, a crew chief) jó döntést hozott, hogy csak a jobboldali gumikat cseréljük le, és így vissza tudtunk szerezni néhány helyet.„
A vasárnapi Phoenix Racewayi verseny távja 312 mérföld volt, és Kurt Buschnak mindre szüksége volt ahhoz, hogy előre keveredjen.
Busch látszólag a semmiből jött, és az ötödik helyen végzett. Egyetlen szakaszpontot sem szerzett a vasárnapi Phoenix-i versenyen.
Átlagos helyezése a 16. volt a nap folyamán, és fel-alá ugrált az élmezőnyben, küzdve azért, hogy az első 10-be törjön be.
„Meglepő volt és szórakoztató” – mondta Busch. „Általában egy matricás srác vagyok. Szükségem van matricás (új) gumikra, viszont az autó ma nagyon jól ment a kopott gumikon, szóval ez jót tesz a csapat moráljának 23XI-nél. Az újraindításoknál is képes voltam megtalálni a megfelelő réseket.”
„Mi voltunk ma a legjobb Toyota, ami némileg meglepő. Csak a 10. helyig próbáltunk eljutni, de persze a top5-öt is elfogadjuk.”
„Ez nagyon király a programunk számára. Kipipálhatjuk a top5-ös helyezést a listánkról. Ez egy jó zárása volt nyugati parti körútnak.”
Busch nyolcadik (Fontana), 13. (Las Vegas) és ötödik (Phoenix) lett a három nyugati futamon. Las Vegasban négy kört vezetett.
A vasárnapi utolsó sárga zászló Phoenixben kilenc körrel a vége előtt történt, de a mezőny, beleértve Busch-t is, nem jött ki kiállásra.
A phoenixi volt az első top 5-ös helyezése a szezonban, és az eddigi legjobb eredménye a 23XI Racinggel.
„Kicsit csúszott az autó a kanyar kijáratokon, néhány srác meg is pördült előttem, de mi mindent beleadtunk.”
„Tekintve hogy mennyire szükségem van az új gumikra, azt hittem ki fogunk állni, de a crew chiefem rám parancsolt a végén, hogy maradjak kinn. Megérte, és elégedett vagyok.”
A kitartás és a szívósság végül kifizetődött Noah Gragson számára. A Dale Earnhardt Jr. versenyzője Phoenixben végre nyert.
Gragson az idei szezonban kétszer második, egyszer pedig harmadik lett. Győzelme olyan áttörés volt, amiért személyes említést érdemelt főnökétől, a NASCAR Hall of Famer Dale Earnhardt Jr.-tól.
Dale Jr. a phoenixi futam után küldött egy tweetet, amelyben elismerően nyilatkozott versenyzőjéről és annak crew chiefjéről.
„Igen! Noah Gragson, Luke Lambert és a keményen dolgozó JR Motorsports srácok csoportja megcsinálta ma a győzelmet!” – írta a „nagyfőnök” twitteren.
Dale Earnhardt Jr. csapat nagyszerű szezonkezdeten van túl. A bajnokság legjobb öt helyén három JR Motorsports versenyző van.
Gragson vezeti a tabellát, Justin Allgier a harmadik, míg Josh Berry az ötödik. Az alakulat negyedik versenyzője Sam Meyer még nagyon fiatal, így a jó szakasz eredmények ellenére a verseny végére általában visszaesik – még így is 9. az összetettben.
Persze nem könnyű négy ilyen karaktert kordában tartani, és ahogy egy korábbi cikkünkben írtunk is róla, elkerülhetetlen olykor-olykor a koccanás közöttük.
“Nagyon ritka az, hogy négy versenyző közel azonos esélyekkel szálljon csatába a győzelmekért” – mondja Allgaier, aki régóta áll Dale Earnhardt Jr. csapatának alkalmazásában.
“Ezt kezelni pedig tudom, hogy nem egyszerű, mert nyilván mind a négyen nyerni akarunk. Magunkért, meg persze a szponzorainkért.”
„Ez pedig nagyon kemény csata. Optimális esetben akár csapaton belül oszthatjuk le a Championship 4 négy bajnokesélyes versenyzőjét. Ehhez is mindenünk megvan.”
A NASCAR Xfinity Series következő versenyét Atlantában rendezik, március 19-én.
A józan ész győzött Tyler Reddick számára a NASCAR Cup Series vasárnapi, Phoenix-i versenyének utolsó három körében.
Reddick már szinte karnyújtásnyira volt pályafutása első győzelmétől, miközben Chase Briscoe-val és Ross Chastainnel csatázott, de tudta, hogy ezért nem érdemes kamikaze mozdulatot bevetni.
„Nagyon csábító, nem igaz?” – mondta Reddick. „Olyan, mint amikor valaki elédvág az autópályán, és dühös vagy, és legszívesebben rádudálnál. Nagy a kísértés, hogy megnyomd a dudát. Én csak próbáltam kezelni az érzéseimet. Nehéz volt.”
„Azt hiszem mindenki azt kérdezte, melyikünk fogja kilökni a másikat az első kanyarban? Nagyon szórakoztató volt. Bárcsak mélyebbet tudtam volna fékezni, de ma ennyi volt az autóban. Ha később fékezek akkor a falban kötöttem volna ki.”
Briscoe az 1-es és 2-es kanyarban simán otthagyta Reddicket, aki ennek ellenére úgy érezte, hogy a lehető legjobb tempót diktálta ebben a két esetben.
A Richard Childress Racing versenyzőjére a nagy csatározások közepette megérkezett Ross Chastain, így végül a második helyért is harcolnia kellett, de nem sikerült megszereznie.
Reddick a harmadik helyen végzett; ez volt az első top 5-ös helyezése a szezonban. Briscoe pedig megszerezte karriere második Cupos évében élete első győzelmét.
„Tudom, hogy valami nevetséges, őrült mozdulat nem fogja megnyerni nekem a versenyt – nagyobb az esély arra, hogy veszítenék ezzel” – mondta Reddick.
El fog jönni Reddick ideje
„Nem kell feltalálni a spanyol viaszt ahhoz, hogy futamot nyerj. Szimplán neked kell lennie a leggyorsabbnak, és akkor jó pozícióban leszel a győzelemhez.”
„Nem akartam valami igazán nevetségeset bevállalni; ez nem olyan, mint egy Homestead vagy egy épített pálya, ahol van helyed hasonló dolgokra.”
A vasárnapi volt Reddick legjobb eredménye öt phoenixi indulásából. Az előző legjobb helyezése 19. hely volt.
„Nagyon intenzív verseny volt. Szerencsére elég könnyű volt tisztán gondolkodni, és tudtam, mit kell tennem, hogy legyen esélyem.”
„Úgy érzem, ez elég jól sikerült az egész. Vissza tudok majd menni, és az adatok segítségével boncolgatni és megnézni, hogy miben tudtam volna jobb lenni, de nagy hibát nem követtem el. Szóval, elfogadom a harmadik helyet.”
De a legjobb hír Phoenixből? Reddick azt mondta, hogy nem tapasztalta azt a zsibbadást a lábában, ami az előző két hétvégén gyötörte.
Ben Kennedy szerint már idén nyáron bejelenthetik a 2023-as Cup Series menetrendjét. A fontos kérdés pedig az: Visszatér-e a Coliseum?
Kennedy – akit a múlt héten versenyfejlesztési és stratégiai vezető alelnökké léptettek elő – volt az ötletgazdája annak, hogy a NASCAR-t az LA Coliseumba vigyék a Busch Light Clash bemutató versenyre február elején.
A verseny nagy sikert aratott, nagy volt a látogatottság és a televíziós nézettség is, valamint számos celeb is megjelent az eseményen. Pitbull a verseny előtti koncertet adta, Ice Cube pedig a „félidőben” lépett fel.
A NASCAR-nak május 6-ig kell eldöntenie, hogy visszatér-e a Coliseumba ’23-ban, és Kennedy elismerte, hogy még tárgyalnak róla.
„Még mindig rengeteg adatot kell gyűjtünk a következő néhány hétben, és aztán remélhetőleg a következő néhány hónapban többet fogunk tudni erről mondani” – nyilatkozta Kennedy.
„Úgy gondolom, hogy összességében egy nagyszerű esemény volt az idei. Ahogy említettük, rengeteg új rajongó volt ott mind személyesen, mind pedig a tévén keresztül, és szerintem ez egy remek módja volt a Next Gen bemutatásának.”
A versenynaptárban a közelmúltban történt egyéb változások közé tartozik, hogy a Bristol Motor Speedway egyik dátumát dirt pályára tették, és az Indianapolis Motor Speedwayen nem az oválon, hanem a road aszfaltcsíkon mennek.
Pletykák keringtek egy lehetséges új chicagói futamról is – nem a Chicagoland Speedwayen, hanem egy utcai pályán.
„Mindenképpen tovább vizsgáljuk az összes lehetőséget az időbeosztás szempontjából” – tette hozzá Kennedy. „Chicago az egyik ilyen, és azt hiszem, ez nem titok a tavalyi iRacing eseményből kiiundulva, amit ott tartottunk.”
„Ennek ellenére egyelőre semmit sem tudok megerősíteni, és még mindig egy maroknyi különböző lehetőséget vizsgálunk.”
„Nem csak a 2023-as, hanem a 24-es és az azt követő évekre is gondolunk, és próbáljuk kialakítani azt azt a hosszú távú tervet, hogy hova szeretnénk eljutni a jövőben.„
A tavalyi évet végig küszködő Chase Briscoe megszerezte élete első győzelmét a NASCAR Cup Series Phoenix Racewayen rendezett versenyén.
Briscoe a 3. szakaszban vette át az irányítást, és bár az utolsó 30 körben két újraindítást is túl kellett élnie, nem forgott veszélyben a győzelme
A verseny végén az első háromban végző versenyzők mindegyike – Briscoe, Chastain és Tyler Reddick – pályafutása első győzelmére hajtott.
„Ez hihetetlen. Az egész utolsó körben sírtam” – mondta Briscoe közvetlenül a verseny után. „Ez mindenképpen egy csapatgyőzelem!”
„Mindenkinek köszönetet kell mondanom, aki idáig juttatott. Hét évvel ezelőtt a kanapén aludtam, és kész voltam feladni az álmaimat. Kaptam egy lehetőséget, és ez vezetett idáig.”
„Olyan áldott vagyok, hogy annál a szervezetnél, annál a csapatnál, és abban az autóban vezethetek, amelyik a hősömé, Tony Stewarté volt.”
Amikor azt mondták neki, hogy nagyon hasonlított teljesítménye Stewartéra, Briscoe így felelt: „Igen, azok az újraindítások, úgy értem, csúszkáltunk, minden volt. Remélem, a rajongók élvezték a versenyt. Hihetetlen volt az én szemszögemből nézve.”
A pole-ból induló, második szakaszt megnyerő Ryan Blaney a verseny nagy részében dominált, és 143 kört vezetett, de Briscoe 14-es Fordja volt az, aki a verseny utolsó két boxkiállásánál elsőként hagyta el a boxutcát, és lehetővé tette, hogy ő irányítsa az újraindításokat.
Ross Chastain és Tyler Reddick nagy csatát vívott a célvonalig, de a „dinnyés ember” ha centikkel is, de elhozta a második helyet, sorozatban így másodszor állhatott fel a képzeletbeli dobogóra.
Reddick végül a harmadik, Blaney a negyedik helyen végzett, Kurt Busch pedig megszerezte első top5-ös eredményét új csapatával a 23XI-vel. Csapattársa, Bubba Wallace 1 kör hátrányban a 23. lett.
A top10-et Kevin Harvick, Kyle Busch, Joey Logano, Daniel Suarez és Chris Buescher egészítette ki.
Ryan Blaney bár dominált, végül nem tudta győzelemre váltani pole pozícióját Fotó: Sean Gardner/Getty Images/NASCAR Media
Akiknek nem jött ki a lépés
Sok versenyzőnek nem sikerült jól a versenye. Kyle Larson motorprobléma miatt állt ki, Martin Truex Jr. pedig csúnyán beleütközött a falba.
Az első szakaszt megnyerő William Byron a verseny második felében hátracsúszott és csak a 18. lett.
A futam utolsó részében egyetlen komoly kihívója akadt Chase Briscoe-nak, méghozzá névrokona, Chase Elliott, azonban a Hendrick Motorsports sofőrjének elrontották az utolsó kiállását, így hátraesett, és még meg is pördült, így csak 11. lett.
Érdemes még megemlíteni Corey Lajoie-t, akinek leesett a kereke a futam korai szakaszában, és emiatt kiállni kényszerült. A 7-es autó csapata a jó szezonkezdet után szinte biztosan büntetésre számíthat majd emiatt.
Amiről a kamerák majdnem lemaradtak: A verseny utolsó körében Kyle Busch, Daniel Suarez és Austin Dillon csatázott a top10-be jutásért, azonban utóbbi húzta a rövidebbet, hiszen a falban kötött ki.
A NASCAR Cup Series új, Next Gen érája tehát fantasztikus izgalmakat szolgáltatott eddig, amit az is jól mutat, hogy Chase Briscoe az idei 4. futamgyőztes, a 4. futamon.
A következő versenyt a 1,5 mérföldes Atlanta Motor Speedwayen rendezik majd, ahol a versenyzés a felújítások következtében inkább fog hasonlítani Daytonára és Talladegára, mintsem egy normális másfél mérföldes pályára.
A NASCAR Cup Series Phoenex-i versenyének végeredménye
A Darlington Raceway-en Brad Keselowski egy throwback festést fog használni, mellyel a legendás Mark Martin előtt fog tisztelegni.
Martin sokáig a Roush Fenway Racing csapat versenyzője volt, így nem meglepő, hogy Keselowski tisztelegni akart a versenyző előtt, aki 19 éven át versenyzett újdonsült alakulatánál.
Bár soha nem nyert bajnoki címet a Cup Seriesben, négy alkalommal végzett második helyen Martin.
Ettől eltekintve 12 alkalommal végzett a Top 5-ben, ebből hét alkalommal zsinórban. Ez 1993 és 1999 között fordult elő, 1994-ben és 1998-ban pedig második helyen végzett.
Tekintettel arra, hogy Martin rendkívül sikeres volt a csapata számára, Brad Keselowski társtulajdonos szerette volna leróni tiszteletét a 63 éves versenyző előtt.
Az RFK Racing 6-os autóját terelgető sofőr elég sokat tud arról, hogy milyen hosszú ideig egy csapatnál versenyezni, hiszen 12 évet töltött a Team Penske-nél.
A Brad Keselowski által twitteren bemutatott festés a 2004-es szezonból származik, amikor Mark Martin a 4. helyen végzett összetettben.
Keselowski eléggé felbosszantotta a mezőny nagy többségét az idei évben. Ennek oka, hogy számos balesetnek ő volt az okozója.
Ezek közül csak egyet sikerült túlélnie, amikor a 2022-es Daytona 500-on a 9. helyen végzett.
A saját és csapata érdekében Brad Keselowskinak enyhítenie kell az agresszivitásán. A Next Gen autókhoz ugyanis csak korlátozott mennyiségű pótalkatrész áll rendelkezésre, így nem engedheti meg magának, hogy túl gyakran összetörje ezeket az autókat.
Ráadásul annak a veszélye is fennálhat, hogy más versenyzők megpróbálnak majd a pályán igazságot szolgáltatni és összetörni őt.
Az Xfinity Series kvalifikációján Phoenixben történt bizarr incidens során David Starr megpördült Loris Hezemans előtt.
Na, ez az, amit nem minden nap lát az ember. A NASCAR Xfinity Series szombati, egyautós kvalifikációján a Phoenix Raceway-en egyszerre két autó volt a pályán, mivel David Starrt túl korán küldték a pályára.
A 08-as rajtszámú versenyautó pilótája még csak próbált felgyorsulni, amikor elvesztette uralmát autója felett, és közvetlenül Loris Hezemans előtt pördült meg, aki éppen az éles időmérő körén volt.
A bejutásért küzdő versenyző megpördülése miatt Hezemansnak le kellett lassítania, hogy kikerülje riválisa autóját, ami így megakasztotta a kvalifikációs körét. Starr defektet kapott, és így kört sem tudott futni – akkor.
Ezután viszont mindkét sofőr újra próbálkozhatott. Starr végül be tudott kerülni idejével a mezőnybe, Hezemans viszont nem volt elég gyors így haza kellett mennie.
A NASCAR operatív igazgatója szerdán elmondta, hogy a NASCAR „vizsgálja a lehetőségét” egy elektromos autós sorozatnak.
Steve O’Donnell a NASCAR operatív igazgatói posztjára való előléptetését követő telefonkonferencián hangsúlyozta, hogy a Ford, a Chevrolet és a Toyota is jelentős érdeklődést mutatott az elektromos autók versenyzésének irányába való elmozdulás iránt.
„Megvizsgálunk néhány lehetőséget egy bemutató sorozat létrehozásával kapcsolatban” – mondta O’Donnell az NBC Sportsnak.
„És mint azt mindenki tudja, óriási a nyomás az összes partnerünkön, sőt, a potenciálisan újonnan érkező gyártókon is.”
„Ezért fontos számunkra, hogy feltárjuk ezt a területet. Úgy gondolom, hogy a jelenlegi partnereink részéről nagy az érdeklődés, hogy részt vegyenek ebben.”
A Canalys piackutató cég februárban közzétett elemzése szerint tavaly világszerte 6,5 millió elektromos járművet adtak el.
A jelentés szerint ez 109%-os növekedést mutat 2020-hoz képest. A Canalys kutatása arról számolt be, hogy a teljes globális személyautó-piac 20%-kal nő 2021-ben.
O’Donnell, aki korábban a szankcionáló testület ügyvezető alelnökeként és versenyfejlesztési vezetőjeként dolgozott, azt is megjegyezte, hogy a NASCAR-nak nincs meghatározott ütemterve a teljesen elektromos hajtás felé.
Stev O’Donnell (jobbra) egyre nagyobb szerepet kap a NASCAR-ban Fotó: Chris Graythen/ Getty Images/NASCAR Media
Fontos, hogy megmaradjon a NASCAR hagyományos formátuma
Reményei szerint a motorsport mindkét formája egymás mellett fog létezni, mivel a gyártók a versenypályán is meg akarják mutatni közúti technológiáikat.
„Úgy tekintünk a NASCAR-ra, mint egy olyan helyre, ahol egy ideális világban minden dolog minden ember számára elérhető lesz” – jelentette ki O’Donnell.
„Tehát ha elmenne egy NASCAR versenyhétvégére, akkor egy versenyhétvége alatt bármilyen típusú technológiát láthatna, amit csak akar.”
O’Donnell azt is megjegyezte, hogy a NASCAR-rajongók „nagyon nyitottak, ami egyesek számára meglepő” az elektromos hajtással kapcsolatban. A NASCAR vezetői más energiaforrásokat, például a hidrogént is vizsgálják.
„Számunkra a legfontosabb dolog az, hogy a versenynek szórakoztatónak kell lennie” – folytatta a NASCAR újdonsült operatív igazgatója.
„A rajongóink szeretik a zajt. Szeretik a hangot, a versenyzés érzését. Szóval ha belevágunk az elektromos térbe, ígérem, hogy az szórakoztató lesz. Bele fog illeni a portfóliónkba, amire a rajongóink büszkék lehetnek majd.”
Annyi biztos, hogy a Next Gen autó mind a hibrid, mind az elektromos képességeket szem előtt tartva készült. A széria még nem jelentett be semmilyen konkrét ütemtervet, hogy megtegye a szükséges lépéseket a hagyományos gázüzemű erőforrásról való váltáshoz.
A Dale Jr Download egyik epizódjában több nagyszerű történet is elhangzott a műsorvezető apjáról, Dale Earnhardtról.
Köztük volt egy abszolút vicces incidens is, amely egy elektromos kerítéssel kapcsolatos. Az 54 éves Steve Park felidézett egy esetet, amikor Dale Earnhardt farmjára tartottak, és majdnem – szó szerint – halálra ijesztette őt.
„Egy elektromos kerítéshez értünk. Egy földúton jöttünk a farm felé, 50 mérföldes sebességgel száguldottunk. Megnyomja az összes gombot az autóban, és a kerítés csak nem nyílik” – meséli Park.
„Nézem őt, és próbálom felfogni, hogy még mindig 50 mérföld/órával haladunk egy zárt kerítés felé. Még ha most fékeznénk is, akkor is nekimennénk a kerítésnek. Hirtelen, bumm!”
„A kerítés elkezdett kinyílni. Kizárt, hogy ez a kerítés teljesen kinyíljon, mielőtt a teherautó 50 mérföldes sebességgel áthaladna rajta. Így az utolsó pillanatban be voltam kötve az övvel, a padlóhoz támasztottam magam, és megfeszítettem magam.”
„Azt gondoltam, ‘Dale, nem fogjuk megcsinálni!’. Látta az arcomon, hogy nem vagyok jól. Rám nézett, majd azt mondta: ‘Egy hétszeres Winston Cup bajnoknak nem mondod meg, hogyan kell vezetni’.”
Park szerint áttörtek a kapun, és mindkét tükröt leverték. Amikor Dale Earnhardt-ra pillantott, a hétszeres bajnok úgy nézett ki, mint aki semmit sem bán.
Ehelyett egy félmosoly ült ki az arcára, miközben várta, hogy barátja mondjon valamit. Abban a pillanatban Park tudta, hogy kész, nincs mit mondania.
Steve Park egyébként 1997 és 2003 között versenyzett a legendás versenyző csapatában, a Dale Earnhardt Inc.-ben, és ezidő alatt 2 győzelmet szerzett.
Dale Earnhardt Jr. podcastjában többször is felmerül néhai apjának a neve, és a Hall of Fame beszédében is megemlítette őt.