Kategória: IndyCar

  • Palou elképesztő győzelme után kibékülhet Ganassiékkal

    Néhány héttel ezelőtt Max Verstappen Spái győzelme margójára írtunk egy listát a szezon domináns győzelmeiről. Vasárnap után Palou lenne az első.

    Alex Palou a szezon utolsó versenyére tartogatta legjobbját, és a vasárnapi Laguna Seca-i utolsó futamon ritkán látott mértékű dominanciával szerezte meg idei első győzelmét.

    A spanyol az ötödik helyre kvalifikálta magát, de a 11. helyről indult, miután a kvalifikáció utáni motorcserét követően hathelyes rajtbüntetést kapott.

    A versenyen gyorsan előretört, és teljesen elhúzott, amint a második etapjuk elején átvette a vezetést Will Power-től.

    Végül több mint 30 másodperccel nyert Josef Newgarden előtt, de a kiütéses győzelem ellenére a Chip Ganassi Racing 10-es számú Hondájának pilótája elmondta, hogy még mindig nehezen tudta megszabadulni csalódottságától, amiért az utolsó fordulóban nem volt versenyben, hogy megvédje 2021-es bajnoki címét.

    Bárcsak meglenne bennem az a nyomás, hogy a bajnoki címért és a pontokért harcoljak” – mondta Palou. „Ez az életem, ezt imádom.

    „Szomorúan jöttem erre a hétvégére. Tényleg… amikor azt mondtam, hogy Portlandbe menet lesz esélyünk, tényleg azt hittem, hogy van esélyem, és ez nem így történt.”

    Nagyon szomorú voltam. Bárcsak ne tudtam volna aludni tegnap este, mert a pontokra gondoltam, de idén nem így volt, úgyhogy jövőre újra megpróbáljuk.

    Bár Palou a hétvégén végig tisztességes tempót mutatott, senki nem számította arra – még ő sem -, hogy ilyen nagyszerű teljesítményt tud nyújtani majd vasárnap.

    Az biztos, hogy meglepődtem” – mondta. „Hogy őszinte legyek, erősek voltunk a bemelegítésen, de nem tudtam, hogy ennyire erősek leszünk. Egyszerűen ma minden klappolt.

    Palou ugyanakkor elmondta, hogy úgy tekint a szezonra, mint egy elszalasztott lehetőségre. Jövőre az a célja, hogy visszanyerje 2021-es formáját.

    Megvolt mindenünk ahhoz, hogy bajnokok legyünk, egyszerűen nem tudtuk maximalizálni a lehetőségeinket” – mondta. „De tudtam, hogy lesznek ilyen éveink, ilyen szezonjaink. Kicsit több dráma volt, mint szerettük volna, de örülök, hogy így fejeztük be az évet, és remélem, hogy jövőre innen folytathatjuk.

    Álex Palou és Chip Ganassi
    Vajon a békülés jeleit láthatjuk Álex Palou és Chip Ganassi között? Fotó: Penske Entertainment: Travis Hinkle/IndyCar Media

    Palou békülhet Ganassiékkal?

    A McLarennel való szerződéskötés és a CGR által indított per miatt kialakult dráma és zavaró tényezők miatt Palou megragadta a pillanatot – most, hogy végre itt a szezon vége -, hogy nyíltabban beszéljen az előző hónapokhoz képest.

    Mindannyiunk sokat szenvedett emiatt idén” – jelentette ki Palou. „Az egész csapat, mindenki körülöttem, az én embereim is, de különösen azok a srácok, akik a 10-es autón dolgoznak.

    Szóval azt hiszem, ez a legjobb ajándék, amit most adhatok nekik. És igen, sajnálom a rossz pillanatokat, amiken keresztül kellett menniük ebben a szezonban, de remélhetőleg most boldognak érzik magukat.

    A CGR perének napvilágra kerülése óta Palou először ismerte el annak a lehetőségét, hogy jövőre is a Ganassinál versenyezzen.

    Igen” – mondta, amikor a CGR-nél való maradásról kérdezték. „Majd meglátjuk mi lesz. Azt hiszem, minden a jó irányba halad.

    Nem tudom, hogy ez egy napba, egy hétbe vagy egy hónapba telik-e, de remélhetőleg hamarosan minden megoldódik. Igen, ahogy mondtam, nem tudok semmi biztosat mondani, de minden a jó irányba halad.

    Mivel a híd szinte porig égett, a gondolat, hogy Alex Palou visszatér a CGR-hez, nem létezett, amikor júliusban felmerült a McLarenhez való átigazolása.

    A Laguna Secában történt dolgok, és Palou nyilatkozatai azonban arra engednek utalni, hogy elindultak a békülés útján.

    Hogy ez a lehetőség Palou, vagy a McLaren szemléletváltásának eredményeként jött-e létre, nem tudni.

    A McLaren vezérigazgatója, Zak Brown azonban egy vasárnap reggeli, újságírók egy kis csoportjának adott interjúban érdekes választ adott arra a kérdésre, hogy mit tudna mondani Palou-ról.

    Brown Palou megszerzése során a jelenlegi Arrow McLaren SP pilóta, Felix Rosenqvist pótlására törekedett, de amikor a spanyolról kérdezték, inkább a svédről beszélt.

    Azt mondanám, hogy nagyon elégedett vagyok Felixszel” – mondta. „Kiváló munkát végzett idén.

  • A Forma-1 sokat tanulhatna az IndyCartól a monzai blama után

    Az IndyCar gatewayi a versenyzők – a nehéz körülmények ellenére – zöld zászló alatt fejezték be a futamot – erre az F1 nem volt képes Monzában.

    Nehéz elképzelni, hogy más szériák, nevezetesen a Forma-1, ugyanilyen jól megbirkóztak volna az időjárás okozta kihívásokkal az Illinois állambeli két kilométeres oválon.

    Az F1-hez hasonlóan az IndyCar is versenyez esőben az utcai és épített pályákon. De az oválokon nem – a hirtelen tapadásvesztésből adódó kockázatok egyszerűen túl nagyok, és a nedvesség legkisebb jele is gyors leállást eredményez.

    Így amikor az radar baljós jeleket mutatott a gateway-i IndyCar-futam előtt, a szervezők először is úgy reagáltak, hogy fél órával előrébb hozták a rajt időpontját.

    A szervezőknek eleinte szerencséjük volt – a sorozatos záporok a versenypálya közelében söpörtek végig anélkül, hogy megzavarták volna a versenyt. De a tervezett 260 körből 217-nél már megjelentek az első esőcseppek, és a piros zászlók kikerültek.

    Ebben a szakaszban a versenytáv több mint 80%-át teljesítették, ami bőven elég ahhoz, hogy hivatalos eredményt lehessen hirdetni. Ennek ellenére az IndyCar kitartóan igyekezett biztosítani a verseny lefutását. És egy hosszú szünet után újra is indította a versenyt.

    A nézők így izgalmas befejezést láthattak. Josef Newgarden megelőzte csapattársát, Scott McLaughlint és győzött, miközben a párost a repülő újonc David Malukas üldözte.

    De ha még jobban visszamegyünk az időben, akkor láthatjuk, hogy az Indy 500-on is az volt a szervezők célja, hogy zöld zászló alatt érjen véget a futam, éppen ezért piros zászlót lengettek Jimmie Johnson balesete miatt.

    A piros után a versenyzők a futamhoz méltó csatába kezdtek azért, hogy a 106. Indianapolis 500 győzelmet hazavihessék.

    Pato O’Ward komolyan ostromolta az élen haladó Marcus Ericssont, aki hibátlan védekezést bemutatva nem engedte ki a kezéből a Borg Warner trófeát és megérdemelten diadalmaskodott.

    Marcus Ericsson Indy 500
    A versenybíróság gyors döntésének köszönhetően zöld zászló alatt fejeződött be a 106. Indy 500 Fotó: Penske Entertainment: Joe Skibinski/IndyCar Media

    Lemaradásban az F1 az IndyCarhoz képest

    Ilyen az F1-ben nem fordulhatna elő. Vagy legalábbis nem ilyen fair keretek között.

    Az idei monzai verseny óriási blama volt az F1-nek, miután Daniel Ricciardo lerobbant McLarenjét olyan lassan tudták eltakarítani, hogy nem tudták újraindítani a versenyt.

    Ennek ellentettjeként Abu-Dhabiban a szezonzárón annyira kapkodtak a szervezők, hogy egyes pilóták unfair hátrányba kerültek emiatt. Egyértelmű, hogy a Forma-1 ezt, a 2021-es szezonzáró futamot kívánta kompenzálni döntésével.

    A nézők persze óriási fújolással jutalmazták a versenybírók döntését – ami egyébként az F1 jelenlegi szabályzata szerint a helyes döntés volt.

    De egy futamnak így nem szabadna véget érnie, és ezzel a futamgyőztes Max Verstappen főnöke is egyetértett.

    Nem akarunk a biztonsági autó mögött nyerni. Évek óta beszélünk erről, hogy zöld zászló mellett kellene befejezni a versenyeket” – nyilatkozta Horner a Sky Sportsnak.

    A Ferrari főnöke, Mattia Binotto is egyetértett a riválissal.

    A tavaly Abu-Dzabiban történtek után hosszas megbeszéléseket folytattunk arról, hogy miként kellene javulni ebben” – magyarázta Binotto

    A végső cél az, hogy a lehető leghamarabb újra kell indítani a versenyt biztonságos módon. Szerintem ma ezt egyértelműen meg lehetett volna tenni.

    Az FIA sokat változtatott ezen a területen, de több tapasztalatra van szükségük és ennél jobb munkát kell végezniük, mert a Forma-1 jobbat érdemel.

    Nos nem kell messzire menni. Az IndyCar már – ezt is – megoldotta…

  • Az IndyCar még mindig nem tett le egy harmadik gyártó elcsábításáról

    A legrealisztikusabb verzió az volt, hogy a Toyota a NASCAR programja mellé még indít egy IndyCar programot is. Ez most kútba eshet.

    Annak ellenére, hogy sokáig közel állt ahhoz a Toyota, hogy a Chevrolet és a Honda mellett harmadik IndyCar motorpartnerként csatlakozzon a 2024-ben debütáló új hibrid 2,4 literes, duplaturbós V6-os formulához, a japán autóóriás elvetette az IndyCarba való visszatérés ötletét.

    Több forrás is elmondta a RACER-nek, hogy bár a Toyota nem mondott nemet arra, hogy a jövőben csatlakozzon az NTT IndyCar Series-hez, nem hajlandó a következő években motorprogrammal előrébb lépni.

    Igen ez így van” – mondta az IndyCar Series tulajdonosa, Roger Penske a RACER-nek a Toyota álláspontjára.

    „Már a célegyenesben voltak a tárgyalások. Azt hiszem, a COVID, az ellátási lánc problémái és minden más, ami történt, tényleg lehűtötte a kedélyeket.”

    Penske szerint az IndyCar vezetői csoportja továbbra is dolgozik a motorellátási lehetőségeken más nagy autómárkákkal.

    Jelenleg a Chevrolet és a Honda a két partnerünk, és egy másikra is szemet vetettünk” – tette hozzá. „Más gyártókkal is tárgyalunk. Rajta vagyunk a dolgon.

    A Toyota 1996-ban csatlakozott a CART IndyCar sorozathoz, ahol 2002-ben Cristiano da Matta-val megnyerte a CART bajnoki címet, majd a korábbi Indy Racing League-ben folytatta, ahol Gil de Ferran-nal megnyerte a 2003-as Indy 500-as versenyt.

    2003-ban a bajnoki címet is megnyerték Scott Dixon révén mielőtt 2005-ben kiszálltak a sportágból, hogy a NASCAR programjukra koncentráljanak, ahol 2007-ben debütáltak.

    A márkától az idény végén – nagy valószínűséggel – távozó Kyle Busch szerezte meg a Toyota első Cup Series győzelmét a Kobalt Tools 500-as versenyen az Atlanta Motor Speedwayen 2008. március 9-én.

  • Power meglepő kijelentést tett bajnoki címe után

    Will Power egyelőre nem igazán tud örülni bajnoki címének, annyira stresszes volt a szezonzáró laguna secai versenye.

    Will Power 2014 után második bajnoki címét szerezte meg, miután a Laguna Secában rendezett szezonzárón a harmadik helyen végzett Álex Palou, és Josef Newgarden mögött.

    A szezon előtt a feleségem azt mondta nekem, hogy meg fogom dönteni Mario Andretti rekordját, és meg fogom nyerni a bajnoki címet. Tényleg ezt mondta nekem. És ez óriási önbizalommal töltött el” – nyilatkozta Power, miután kiszállt a kocsiból.

    „Ember, ez nem volt egy egyszerű nap. Nagyon nehéz volt vezetni. Folyamatosan túlkormányzott volt az autó. A határon voltunk végig. Egyelőre inkább vagyok megkönnyebbült, mint boldog.”

    Nem tudom eléggé megköszönni a Verizonnak, 12 éve velünk vannak, és Roger Penske-nek és a Chevrolet-nek is.”

    Az egész szezonban arra játszottunk, hogy okosan, sok pontot gyűjtsünk. Ezt mondtam Tim Cindricnek is. Nem a nagy győzelmekre játszunk. Hanem a pontokra.

    Bár csalódottan nyilatkozott a verseny után, Josef Newgarden egyből gratulált riválisának, és csapattársának, Will Powernek a vserseny után.

    Utálom kimondani, de sok szempontból ez egy nagyon kemény év volt” – mondta a 2017-es és ’19-es bajnok, aki idén 5 futamgyőzelmet szerzett, és második lett a bajnokságban. „Szóval örülök, hogy egy kicsit megpihenhetünk a holtszezonban, mert ez egy durva idény volt, sok mély ponttal, és sok csúcsponttal.

    Mindannyian nagyon büszkék vagyunk Willre (Power). Az összes csapattag minden egyes autón dolgozik, szóval rengeteg mindenre lehetünk büszkék. Tiszta szívből gratulálok neki!

  • Newgarden nevetségesnek tartja az F1 szuperlicensz rendszerét

    Többek között Josef Newgarden, Callum Illott, Christian Lundgaard és Romain Grosjean is azt szeretné, ha Colton Herta megkapná a szuperlicenszet.

    Korábban már írtunk róla, hogy nagy valószínűséggel csak egy szuperlicensz választja el Colton Hertát attól, hogy Forma-1-es pilóta legyen – az AlphaTauri színeiben.

    Ez a szuperlicensz azonban nem olcsó, és nem könnyű megszerezni, ahogy erről több, korábban az F1 nevelőszériáit is megjárt versenyző nyilatkozott.

    Az IndyCar jelenlegi mezőnyében Rossi, Romain Grosjean, Marcus Ericsson és Takuma Sato korábbi F1-es pilóták, valamint az újoncok Callum Ilott és Christian Lundgaard szerepelnek akiknek volt, vagy van szuperlicenszük.

    Ilott, aki a Ferrari versenyzői akadémiájának tagja volt, elmondta, hogy bekeretezte a szuperlicencét. „Ez a világ legdrágább licensze, még jó, hogy bekereteztem” – mondta Ilott. A mellette ülő Lungaard hozzátette, hogy az FIA kétszer is elutasította a szuperlicenc iránti kérelmét.

    Ilott, Grosjean és Ericsson határozottan kiálltak Herta mellett, miközben azzal érveltek, hogy az FIA egyszerűen ki akarja zárni az IndyCar-t a jelenlegi értékelésével.

    Szerintem az, ahogyan az IndyCart értékelik az F1 világában, elég nevetséges” – mondta Ericsson.

    Ez a második legjobb – legalább a második legjobb – bajnokság a világon, és sok szempontból még jobb is mint az F1, mert itt kompetitívebb a környezet.

    Az IndyCart az F2 és az F3 között értékelni, ahol gyerekek versenyeznek, jó gyerekek és néhány gazdag gyerek, és az IndyCart ezek közé sorolják? Ez egyszerűen nevetséges.

    A kétszeres IndyCar bajnok, Josef Newgarden is egyetértett kollégáival, és nem volt kegyes szavaival.

    Az egész egy nevetségesen elavult rendszer” – mondta Newgarden. „És ha ezt nem képesek felismerni és megérteni a hiányosságokat, akkor ez számomra még nevetségesebbé teszi a dolgot.

    Ez nem az én döntésem, nem az én rendszerem, de nem kell rakétatudósnak lenni ahhoz, hogy megértsük, mit akarnak elérni ezzel.

  • Power rekordot döntve pole-ban, egyik keze már a bajnoki trófeán

    Míg Will Power szenzációs teljesítménnyel megszerezte rekordot jelentő 68. pole pozícióját, addig a riválisok egytől-egyik hibáztak.

    Power már a hétvége kezdetétől fogva hangsúlyozta, hogy a hétvégi NTT IndyCar Series bajnoki címről döntő futam első számú prioritása az, hogy a 12-es számú Team Penske Chevrolet-t a pole pozícióba juttassa.

    Ez sikerült is neki, további egy ponttal növelte bajnoki előnyét, és Mario Andrettit megelőzve immáron egyedül áll az IndyCar örökranglistájának élén.

    Ráadásul úgy tette ezt, hogy mind a négy hibázott, és csak a mezőny második feléből indulhat majd.

    Power volt az egyetlen pilóta az öt bajnoki címért küzdő versenyző közül, aki a Fast 6-be jutott, miközben Dixon és Newgarden már az első körben kiesett. Ráadásul Newgarden a 25. helyről kell, hogy rajtoljon majd.

    Annyira arra koncentráltam, hogy megszerezzem a pole-t – mert ez a holnapi egy igazán nagy nap lesz nekem -, hogy most nem igazán tudok ünnepelni. De őrületes, hogy a legendás Mario Andrettit megelőztem” – nyilatkozta Power.

    Az egyik első ember, aki gratulált Will Powernek, az maga Mario Andretti volt.

    Félelmetes” – mondta Andretti. „Tudom, hogy mennyire szerettem a kvalifikációt, és látom, hogy ő is ugyanígy van ezzel, próbálja elérni és próbálja megtenni azt a kört, amit nem tudsz megismételni, és ez az, ami a pole pozícióba juttat.

    Abszolút megérdemelt. Ez gyönyörű, ez nagyszerű a sorozatnak és a sportnak. A rekordok azért vannak, hogy megdöntsék őket, és a tökéletes ember döntötte meg a rekordomat.

    Az újoncok szárnyaltak

    Power teljesítménye nem szabad, hogy háttérbe szorítsa Callum Ilott kiváló teljesítményét a 77-es számú Juncos Hollinger Chevy-vel, aki a bajnokság éllovasa mellől, az első sorból rajtolhat majd.

    A szezon második felében David Malukas szintén nagyszerű teljesítményt nyújtott, és most sem maradt el ettől a formától az eredménye. Malukas a 7. lett, és századokkal maradt el attól, hogy bejusson a legjobb 6 közé.

    Christian Lundgaard a 16., Kyle Kirkwood a 17., Devlin DeFrancesco pedig a 20. lett, így elmondható, hogy az összes újonc szépen teljesített.

    Power riválisai hibát hibára halmoztak

    A délután a bajnoki cím szempontjából éppoly fontos volt, mint a rekordok szempontjából, és Power két legközelebbi riválisának volt a legrosszabb délutánja.

    Josef Newgarden napja már a legelején félrecsúszott, amikor a dugóhúzó bejáratánál áthajtott a kanyar belső részén elhelyezett hurkán, és megpördült, aminek következtében a Penske 2-es számú autója a külső kavicságyban kötött ki.

    Megpróbált kiszabadulni, de a meredek lejtő miatt fennakadt, és piros zászlót okozott, aminek eredményeként az utolsó előtti helyről kell majd indulnia.

    Egyszerűen csak hibáztam” – mondta Newgarden, aki a 25. helyről indul. „Igazán kár érte. Azt hiszem, miénk a leggyorsabb autó a mezőnyben. Ez mindenkinek nagyon rosszul esett. Még nincs vége, de nem ideális, ami itt történt. Ez van.

    Az edzést meghosszabbították, hogy minden versenyzőnek legyen ideje kört futni, ami Scott Dixonnak egy esélyt adott arra, hogy bejusson a legjobb 12-be, de végül ez nem sikerült neki.

    Newgarden és Dixon tehát kiesett, de Marcus Ericsson és Scott McLaughlin még versenyben volt a második szakaszra.

    McLaughlin sokáig az élen állt a legjobb 12-ben, azonban a friss lágy gumikon sokan javítottak, miközben a portlandi futam győztese hibázott utolsó körén, így végül csak a 8. helyről indulhat majd.

    Ericsson – aki szintén stabilan állt az ideiglenes harmadik helyen – megpördült a dugóhózónál,. Mivel sárgát kellett lengetni, a leggyorsabb körét törölték, a következő leggyorsabbja pedig nem volt elég ahhoz, hogy a Fast 6 közé kerüljön, így csak a 10. helyről rajtolhat majd holnap.

    Colton Herta sorozatban harmadik laguna secai győzelméhez sok dolognak kell szerencsésen alakulnia majd, hiszen kétszer is hibázott, így csak a 18. helyről indulhat majd.

    Mégis pozitív napot zárt az Andretti Autosports, hiszen a csapatnál utolsó versenyét teljesítő Alexander Rossi a harmadik, Romain Grosjean pedig a negyedik lett.n állt rajthoz.

    Alex Palou – aki lehet, hogy utolsó Ganassis versenyére készül – az ötödik helyre kvalifikálta magát.

    Végeredmény

  • Az Alpine is érdeklődött Colton Herta iránt, megragadná a lehetőséget

    Herta Laguna Secában van, azon a pályán, ahol az utóbbi két versenyt megnyerte. Ha ismét nyer, ez lehet az utolsó győzelme az IndyCarban.

    Colton Herta ragaszkodik ahhoz, hogy nincs megállapodása az AlphaTauri csapatával, és az érdeklődésük nagyon meglepte őt. Bár szeretne az F1-ben indulni, nem akarja, hogy a szuperlicensz ügyében felmentést kapjon.

    Arra azonban nem hajlandó sokat gondolni, hogy mi lesz vasárnap után, vagy hogy 2023-ban visszatér-e az Andretti Autosport versenyzőjeként.

    Nem számít, mit csinálok, ha elmegyek (az F1-be), akkor is vissza akarok jönni” – mondta Herta. „Nem akarok hosszú karriert befutni az F1-ben, aztán amikor az véget ér, akkor vége a versenyzői pályafutásomnak. Szóval nem, nem igazán aggódom amiatt, hogy ez lesz az utolsó IndyCar versenyem.

    Minden szerződéskötési tárgyalást édesapjára, Bryanre, a korábbi IndyCar-pilótára bízott, aki a karrierjét menedzseli.

    Herta azt mondta az apjának, hogy nem akarja, hogy a jövőtervezéssel elvonják a figyelmét, amíg az IndyCar-szezon véget nem ér, ezért kissé sokkolóan hatott, hogy a neve az F1-es pletykalapok címlapjára került.

    Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója a múlt héten azt mondta, hogy megállapodás született arról, hogy Hertát a következő szezonra az AlphaTaurihoz szerződtetik, de ennek feltétele, hogy megkapja a szuperlicencet.

    Herta várhatóan nyolc ponttal marad el az F1-ben való versenyzéshez szükséges 40 szuperlicensz ponttól, és Marko jelezte, hogy az F1 irányító testületének döntése már ezen a hétvégén, az olaszországi Monzában megszülethet.

    Nagyon véletlenszerű volt. Azt hiszem, talán az apámat hívták fel, vagy valaki azt mondta, hogy Helmut megpróbál kapcsolatba lépni velünk? Nem értettük, mert soha nem álltunk kapcsolatban” – mondta Herta.

    Aztán hirtelen az Alpine és az Alpha Tauri is érdeklődött irántam. A semmiből jött az egész.

    Lenyűgözött mindenkit Herta McLarenes tesztje

    Herta úgy gondolja, hogy az egész a júliusi McLaren tesztre épülhet, amely a jelek szerint lenyűgöző volt: „Azt hiszem, akkor jó munkát végeztem, és ennek híre kelt a paddockban.

    De azt mondta, Marko nyilatkozata, miszerint az üzlet megköttetett, újdonság volt számára – „nem írtam alá semmit” -, és az Andretti Autosports-hoz köti szerződés a 2023-as év végéig. Ráadásul a McLarennek 2024-ig tesztelési szerződése van Hertával

    És persze minden az FIA döntésétől függ. A versenyzőknek 40 pontot kell összegyűjteniük ahhoz, hogy az előző négy szezon legjobb három teljesítménye alapján megkapják a szuperlicencet.

    Hertának várhatóan csak 32 pontja lesz 2023 előtt, és bár az F1-es edzéseken való részvétellel pontokat szerezhet, jelenleg nincs beütemezve egyetlen ilyen sem.

    A szuperlicenc-rendszert azért vezették be, hogy a versenyzők az F1′ létraszerű rendszerét használva jussanak fel a top szériákba, és a fiatal pilóták ne tudjanak hirtelen a Forma-1-be kerülni – ahogyan Max Verstappen tette, amikor mindössze 17 évesen elindult első nagydíján.

    Az FIA azonban nem szabályoz számos, az Egyesült Államokban működő motorsport-sorozatot, így az IndyCart sem, és az amerikai nyíltkerekes top-sorozatokra helyezett gyenge értékelése akadályozza a pilóták előmenetelét.

    Az IndyCar valahol az F2 és az F3 között helyezkedik el.

    Meg tudom érteni az érvelésüket. Azt akarják, hogy a srácok részt vegyenek a nevelőszériáikban. Így van értelme” – mondta Herta.

    De ugyanebből a szempontból egy kicsit tiszteletlenségnek tűnik az IndyCarral szemben, hogy ilyen kevésre értékelik a versenyzők itteni erőfeszítéseit.

    Hogy Herta számára hogyan alakul a dolog, az még nem derült ki, de az amerikai egy tisztességes megoldást szeretne, és nem egy kivételezést.

    Nem vagyok benne biztos, hogy így szeretnék az F1-be kerülni” – mondta Herta a felmentéssel kapcsolatban. „De tudod, azt hiszem, meg kell ragadni a lehetőséget, amikor csak lehet.

  • Négy (!!!) kiállással számolnak a versenyzők

    A Firestone új, lágyabb keverékű piros gumija, és Laguna Seca öreg aszfaltfelületének kombinációja négykiállásos stratégiát eredményezhet.

    Josef Newgarden kivételével – aki nagy fölénnyel nyerte az első szabadedzést – az éllovasok háromszor álltak ki a tavalyi szezonzárón itt, Laguna Secában.

    Az idei alternatív [lágyabb keverékű] Firestone abroncs azonban nagyobb tapadást biztosít, de gyorsabban is kopik.

    Will Power elmondta, hogy szerinte a pálya idén egy kicsit még keményebben bánik a gumikkal, mert egyszerűen nincs eléggé felgumizódva. Tavaly egy héttel az IndyCar szezonzáró előtt tartották az IMSA versenyét, ami megkönnyítette a mezőny dolgát.

    Bár azt mondta, hogy a gumik romlása „hasonló volt, mint eddig”, egyetértett azzal, hogy a vasárnapi futam négykiállásos lehet.

    Igen, ez mindenképpen lehetséges, kopik annyira a gumi, hogy ez benne legyen a pakliban” – mondta Power a négykiállásos stratégiáról. „A bemelegítés során kell majd megnéznünk, amikor ténylegesen teljes etapot teljesítünk… de igen, simán megtörténhet.

    Power azon kesergett, hogy a csapatok nem kapnak több szett gumit.

    Kértük, folyamatosan kérjük. Tesztelnénk mi többet, ha adnának több gumit… de nam adnak.

    Annak ellenére, hogy négy tizedmásodperccel verte a mezőnyt, Newgarden „trükkös edzésnek” nevezte a gyakorlást, mivel többször is kicsúszott a pályáról.

    Rengetegen csúsztunk ki, sok volt a szennyeződés a pályán, szóval elég nehéz volt összerakni egy jó kört” – mondta a 2017-es és ’19-es bajnok. „Szóval nem volt túl egyszerű az edzés.

    Esélyt kaphatnak az esélytelenek Laguna Secában

    A harmadik Penske-pilóta Scott McLaughlin azt mondta, hogy „visszafogottan szomorú”, hogy Laguna Seca két hónap múlva újra lesz aszfaltozva.

    Szerintem a tempó nyilvánvalóan emelkedni fog, de érdekes lesz, hogy mikor lesz kész ez az újraaszfaltozás, és mi mikor jövünk ide vissza” – mondta McLaughlin, aki második IndyCar-szezonjában már három győzelmet szerzett. „Egy idő után a versenyek elkezdik bekoptatni, és rontatni az aszfaltot.

    Rengeteg széria fut ezen a pályán a mi sorozatunkon kívül is, szóval szerintem minden attól függ, hogy előttünk mennyien mennek majd, de szerintem bizonyos szempontból mindenképpen jobb lesz.

    [De] igazából nagyon élvezem azt, ahogyan vezetni kell az autót jelenleg. Kicsit visszafogottan szomorú vagyok, hogy újra lesz aszfaltozva, mert ez elég szórakoztató, és tényleg gondolkodnod kell az autó hangolásán, és azon, hogy miként vezetsz, meg ilyenek.

    A korábbi Forma-1-es pilóta, Marcus Ericsson szerint a futam kedvezhet neki, és a kényes Pirelli gumikkal szerzett tapasztalat kifizetődhet.

    Remélem, hogy nagy lesz a gumikopás, mert az kedvezhet nekünk” – mondta mosolyogva a svéd. „Általában a csapatunk és én magam is a tapasztalataim alapján elég jók vagyunk ebben. Igen, úgy tűnt, hogy a gumik itt elég gyorsan romlanak. Ugyanez volt a teszten és ugyanez volt ma az edzésen is…

    Egy kicsit az időjárástól is függ. Úgy tűnik, hogy jön egy kicsit hidegebb időjárás, és ez megváltoztathatja a dolgokat, a gumik egy kicsit jobban bírhatják majd.

    De legalábbis abból, amit ma láttam, azt hiszem, elég trükkös verseny lesz mindannyiunk számára, ráadásul az emberek jobbra-balra csúsznak le a pályáról, homokot hordanak fel, és így elég trükkös egy jó kört összerakni. Mindenképp nagy kihívás lesz.

  • A Ganassinál elvárják, hogy Palou segítse Dixont és Ericssont

    Álex Palou jelenleg egy per közepén áll saját csapatával, mégis elvárják tőle, hogy adott esetben segítse csapattársait a szezonzárón.

    Portlandben egy lenyűgöző kvalifikációs körrel Palou az ötödik helyet szerezte meg, és ő volt az egyetlen Ganassi-pilóta az első 15-ben.

    Ekkor úgy tűnt visszajöhet a bajnoki címért folytatott versenybe, de a futama nem sikerült jól, hiszen az autójával valami technikai probléma adódott. Végül 12. lett.

    Dixon ezzel szemben a 16. helyről a harmadik helyre küzdötte fel magát, ami azt jelenti, hogy az IndyCar szezonzárójára úgy érkezik, mint a Ganassi legnagyobb reménysége – már ami a bajnoki címet illeti.

    Bár a csapattársaktól általában elvárható, hogy ilyen körülmények között szárnysegédként működjenek, Palou megállapodást írt alá arról, hogy jövőre a McLarenhez csatlakozik – ez az ügy jelenleg az ügyvédek kezében van.

    A Motorsport.com kérdésére, hogy Dixon (vagy Ericsson) számíthat-e Palou segítségére Mike Hull, a Ganassi ügyvezető igazgatója így válaszolt: „Nem tudom, hogy mi a hozzállása. De ő egy jó csapattárs. Mindig is jó csapattárs volt, a Chip Ganassi Racingnél eltöltött ideje alatt. Az elvárásom az, hogy vasárnap is így versenyezzen.

    Szerintem bárhol is versenyez, akár velünk, akár mással… De erről nem beszélhetek. Lényegében csak annyit mondanék, hogy az Alexszel (Palou) szerzett tapasztalataink az elmúlt években fantasztikusak voltak.

    Személy szerint nagyon tisztelem a versenyzői tehetséget. Sok embertől, aki ellen versenyezni fog, vagy aki ellen a következő versenyen fog versenyezni, a képességei miatt különbözteti meg magát. Ez nagyon, nagyon különleges.

    „Ráadásul támogatja és segíti a csapattársait. Nem hiszem, hogy máshogy lesz vasárnap.”

  • Poroltak a versenyzők Laguna Secában, Johnson autót tört

    Josef Newgarden volt a leggyorsabb a laguna secai IndyCar szezonzáró első edzésén, de ő, valamint szinte mindenki lecsúszott legalább egyszer a pályáról.

    A vasárnapi NTT IndyCar sorozat szezonzárója a WeatherTech Raceway Laguna Seca versenypályán a magas gumikopásról, az alacsony tapadásról, a szorgos kezekről és a gázpedál finom adagolásáról lesz híres.

    A bajnoki címért küzdő versenyzők a 75 perces tréning első fél órájában nem nagyon merészkedtek ki a pályára, és spóroltak az abroncsokkal.

    Elsőként a bajnoki éllovas Will Power jött ki, és egyből le is csúszott a dugóhózóban. Power végül a 7. helyen zárt. A nap folyamán még rengeteg pilóta hagyta el a pályát. A legnépszerűbb „porolási pont” a 2-es, a 3-as, valamint a 4-es kanyar kijárata volt.

    Bár a Penskék soha nem voltak kiemelkedően jók Laguna Secában, mégis Josef Newgarden bizonyult a leggyorsabbnak. A kétszeres bajnok 1.11,4103 perces idővel nyerte meg az első edzést – mégsem volt elégedett.

    Nem tűnt jónak” – mondta Newgarden a gumikopásról. „A piros gumikeverék más, mint tavaly. A Firestone azt mondta nekünk, hogy valószínűleg nagyobb lesz a degradáció, és úgy tűnik, ez így is van. Nehéz megmondani az edzések alapján, de a kopás tényleg magasnak tűnik.

    „Laguna Seca a gumikopásról fog szólni”

    Scott Dixon, akinek a tempója a piros gumikon való etapja végére körülbelül 4 másodpercet esett vissza, még nyíltabban fogalmazott.

    Szerintem ez így nagyon rossz, hasonlóan Detroithoz” – mondta Dixon a romlásról. „Egész jól kezdtem a gyorsköröm, de aztán kijött elém valaki. Emiatt visszalassítottam, de a második körömre már annyira tönkrementek a hátsó gumik, hogy esélytelen volt jó kört futni.

    Ez a futam a gumikopásról fog szólni.

    Az egyetlen igazán komoly következményekkel járó incidens szűk fél órával a vége előtt történt, amikor Jimmie Johnson a 6-os kanyarban lecsúszott és a gumifalba csapódott.

    Az Andretti Autosport számára biztatóan indult a hétvége, hiszen Colton Herta a második leggyorsabbként fejezte be az edzést – bár 0,4 másodperccel Newgarden mögött -, közvetlenül mögötte pedig Romain Grosjean és Alexander Rossi kövfetkezett.

    A bajnoki ötös közül, Marcus Ericsson volt a 10. leggyorsabb, egyel megelőzve Scott McLaughlint. Dixon a már leírt okok miatt csak a 17. lett.

    Folytatás szombaton, magyar idő szerint 19:15-kor a második szabadedzéssel.

    Végeredmény