Kategória: IndyCar

  • McLarenes szerepléssel vigasztalódhat Kyle Busch

    Kyle Busch 3 futam alatt másodszor szenvedett motorhibát a NASCAR Cup Seriesben, a McLaren viszont már indítaná őt az Indy 500-on.

    Busch – aki nemrég jelentette be, hogy 2023-ban a Richard Childress Racinghez csatlakozik – idén már biztosan nem nyeri meg harmadik bajnoki címét.

    A 2015-es és ’19-es bajnok a Darlingtoni playoff-nyitó futam után ismét motorhiba miatt kényszerült kiállni. Végül 2 ponttal maradt le a rájátszás második köréről.

    Ez az első alkalom, hogy a 2014-ben bevezetett kieséses rendszerű formátum létrejötte, hogy Busch már az első körben kiesett a rájátszásból.

    Ilyen az évünk” – mondta Busch utána. „Nem is tudom, mit mondjak. Meg vagyok döbbenve.

    Nagyon rosszul érzem magam a csapatom miatt. Nem érdemlik meg, hogy ebben a helyzetben legyenek. Túl keményen dolgoznak. Túl jó csapat vagyunk ahhoz, hogy ilyen mélyen legyünk – lent az alján, az életünkért küzdve, csak azért, hogy túléljük.

    Két motorhiba három héten belül, ez megviseli az embert. Nagyon sajnálom az egész Rowdy Nationt, az összes partnerünket, akik minden héten segítenek nekünk. Nem normális, ami történik velünk.

    Busch azonban vasárnap már jó híreket kapott, ugyanis az Arrow McLaren SP résztulajdonosa, Sam Schmidt már jövőre autóba ültetné a NASCAR legendát az Indy 500-on.

    A 18-as autó sofőrje korábban elmondta, hogy a csapatváltásnak köszönhetően lehetősége lesz az Indy 500-on is elindulni – egy Chevrolet motoros autóban.

    „Ha bármelyik Chevrolet csapatnak van egy szabad ülése, akkor csörgessen meg!” – jelentette ki Busch, és úgy tűnik nem kellett sokáig várnia.

    Szeretném kitalálni, hogyan tudnám őt a csapatomba szerződtetni – megvan a száma?” – mondta Sam Schmidt, az Arrow McLaren SP egyik fő részvényese, az IndyCar záróünnepségén.

    Sokat láttam Richardot (Childresst) a NASCAR hétvégéin a Las Vegas Motor Speedwayen, és úgy gondolom, hogy ő egy nagyszerű csapattulajdonos, akinek nagy múltja van a NASCAR-ban – szóval, a fenébe is, szeretnék együttműködni vele!

  • Megünnepelték az IndyCar szezonjának 2022-es csillagait

    Will Power és a Team Penske is megkapta a megérdemelt elismeréseket a 2022-es NTT IndyCar Series szezonban elért eredményekért.

    Power második bajnoki címét szerezte meg a 12-es számú Verizon Team Penske Chevrolet-vel. Első bajnoki címét 2014-ben nyerte, szintén a Team Penske csapatával.

    Az ausztrál Power 16 ponttal előzte meg csapattársát, Josef Newgardent, és ezzel a Team Penske rekordot jelentő 17. IndyCar-bajnoki címét szerezte meg. A csapat elnöke, Tim Cindric vette át a bajnokság legjobb alakulatának járó díjat.

    Newgarden és Scott Dixon (Chip Ganassi Racing) is tiszteletét tette, akik a második, illetve harmadik helyen végeztek a bajnokságban.

    Power ötször volt pole-ban 2022-ben – ami a legtöbb volt a szezonban – ennek köszönhetően övé lett az NTT P1 díj is – pályafutása során ötödször.

    Az újdonsült IndyCar bajnok a múlt hétvégén történelmet írt azzal is, hogy megszerezte pályafutása 68. pole-ját, amivel megdöntötte a legendás Mario Andretti rekordját.

    Will Power és az Astor kupa
    Will Power és az Astor kupa Fotó: Penske Entertainment: Chris Owens/IndyCar Media

    A Team Penske technikai részlege két díjat is kapott. Kyle Moyer ötödik alkalommal nyerte el az Év csapatmenedzsere díjat. Ez a hatodik alkalom, hogy a Team Penske vezetője nyert. Ezen felül a Pennzoil első alkalommal adta át Trevor Lacasse-nak az Év Főszerelője díjat.

    A Racer beszámolója szerint Power 12-es rajtszámú alakulata a Firestone Pit Performance Award díjat is elnyerte. Ezt az elismerést azoknak osztják ki, akik átlagban a legjobb munkát végzik a boxutcában az IndyCar szezon során.

    2012-es visszatérése óta hetedik alkalommal, 2017 óta viszont először nyerte el a Gyártói Díjat a Chevrolet. Jim Danahy, a Chevrolet amerikai alelnöke, a Competition Motorsports Engineering részlegének alelnöke vette át az elismerést.

    Christian Lundgaard lett az IndyCar 2022-es évének legjobb újonca. A dán egy dobogós helyezést, két top 5-ös helyezést és hét top 10-es helyezést ért el a Rahal Letterman Lanigan Racing által indított 30-as Hondával.

    Az elsőéves sorozatbeli pilóták rangsorában 18 ponttal előzte meg David Malukas-t.

    A Road to Indy fiataljait is jutalmazták

    Linus Lundqvist lett az Indy Lights 2022-es bajnoka, miután a Dale Coyne Racinggel domináns szezont teljesített. A svéd Lundqvist öt futamot nyert a sorozatban a 26-os számú HMD Motorsports with Dale Coyne Racing versenyautóval, és egy futammal a vége előtt megszerezte a bajnoki címet, 92 pontos előnnyel Sting Ray Robb előtt.

    Lundqvist egy festményt is kapott, amely a 2022-es bajnoki szezonját ábrázolja, és amelyet a neves motorsport-művész, Jim Swintal készített, aki szintén régóta dolgozik az IndyCar versenyeken. Swintal 1991 óta minden évben megfestette ezeket az alkotásokat a Lights bajnokokról.

    Linus Lundqvist
    Linus Lundqvist az Indy Lights 2022-es bajnoka Fotó: Penske Entertainment: Chris Owens/IndyCar Media

    Az Andretti Autosport duója, a már említett Robb és Matthew Brabham szintén elismerésben részesültek, amiért a második, illetve harmadik helyen végeztek a bajnokságban.

    A csapatbajnoki címet a HMD Motorsports with Dale Coyne Racing nyerte el.

    Hunter McElrea kapta az év újoncának járó kitüntetést. Az új-zélandi McElrea két győzelmet, hét dobogós helyezést és három pole-t szerzett az Andretti Autosport 27-es rajtszámú versenyautójával, és a sorozatban a negyedik helyen végzett.

    Newgarden és Lundqvist a saját sorozatukban az AiM Sports Move Awardot is megkapta, amelyet az év legdrámaibb előzését bemutató versenyzőnek ítéltek oda.

  • VIDEÓ: Jimmie Johnson óriási mentésétől hangos a sajtó

    Jimmie Johnson a hétvégén részt vett a Goodwood Revival eseményen, ahol egy AC Cobra volánja mögött kápráztatta el a nézőket.

    Az IndyCar-szezon befejeztével joggal mondhatjuk, hogy a versenyzők egy része unatkozik. Jimmie Johnson mindent megtesz azért, hogy ezt az unalmat enyhítse.

    A hétszeres NASCAR Cup Series bajnok nemrég a Goodwood Revivalon járt, hogy részt vegyen a háromnapos fesztiválon.

    Egyik futama során egy piros AC Cobra Le Mans Coupe volánja mögött ült. Tudni érdemes ezekről az autókról, hogy elég nehéz vezetni őket – még az egyenesben is.

    A későbbi győztes, háromszoros BTCC bajnok Gordon Shedden például azt mondta, hogy olyan az autó, mintha valami el lenne törve a kormányműben, mert nem lehet csúszás nélkül menni vele.

    Visszatérve Johnsonra, a verseny folyamán beért egy kanyarba, de az autó hátulja megcsúszott. Valahogy sikerült megmentenie a helyzetet, és nem pördült ki, valamint nem ütközött falnak.

    Az IndyCarban szereplő Chip Ganassi Racing versenyzője sikeresen zárta az eseményt, hiszen a vasárnapi, 1 órás főversenyt csapattársával, Sean Lynnel egyetemben a harmadik helyen zárták.

    Johnson egyébként nem csak az AC Cobrát vezette a hétvégén, hanem a BTCC korai időszakában óriási sikereket elérő Ford Galaxie-t is.

    Az eseménytől végül egy igazi hamisítatlan NASCAR-os stílusban búcsúzott el. „Azt kérték, égessek egy kis gumit. Ez nekem nem okoz problémát” – írta Johnson twitteren.

    Bár már bejelentette a korábbi NASCAR versenyző, hogy a Carvana 2023-ban is szponzorálni fogja őt, azt még nem lehet tudni, hogy pontosan hol fog versenyezni jövőre a legendás pilóta.

  • „Elitisták”, „Csak a pénzünk kell”; szétszedik az FIA-t az IndyCarosok

    Alexander Rossi és Graham Rahal is erősen nekiment az FIA Szuperlincesz rendszerének, miután megtagadták azt Colton Hertától.

    Graham Rahal szerint az FIA „elitista” és nem tiszteli az IndyCart.

    A Red Bull motorsport-tanácsadója, Helmut Marko elismerte, hogy feladta a Colton Herta F1-be juttatására tett kísérleteit, miután nem sikerült elérnie, hogy az FIA különleges felmentést adjon az amerikai számára a szuperlicenszhez szükséges pontok tekintetében.

    Az F1 egy elitista sport. Nem akarnak minket. Ezt ne feledjétek” – jelentette ki dühösen Rahal.

    Az amerikai cégek pénzét… na azt akarják. Gazdag amerikai magánszemélyek pénzét akarják. De a többiekkel nem törődnek. Mindig is így volt, és mindig is így lesz.

    És azoknak, akik azt akarják mondani, hogy Colton Herta nem érdemelte ki a jogot. Tévednek. Ő ugyanolyan tehetséges, ha nem tehetségesebb, mint a többiek.

    Ő egy bizonyított győztes. A csúcsra jutott, és kivételesen jól teljesített. Az F1-ben évek óta vannak olyan versenyzők, akik Herta tehetségének közelében sincsenek.

    Akármi is a helyes és helytelen – a szuperlicenc-rendszer úgy tűnik, hogy az IndyCart „elbagatellizálja” néhány sorozathoz képest.

    Korábban már Herta IndyCar főnöke, Michael Andretti is felfedezte magának az F1 „zárt körű klub” hozzáállását, miután az F1-es főnökök leszavazták az csatlakozási kérelmét.

    Rossi az F1-es csapatokat hibáztatja Herta miatt

    Alexander Rossi is kiállt kollégája mellett, és egy hosszú, több bekezdéses szövegben fakadt ki a szuperlicensz rendszer ellen.

    Sokáig tartottam a számat, és nem szóltam hozzá a témához, de belefáradtam a tiszteletlenségbe” – kezdte érzelmes kifakadását Rossi.

    Mindannyian egyetértünk abban, hogy Coltonban (Herta) megvan a tehetség és a képesség, hogy az F1-ben szerepeljen.

    A motorsport még mindig az egyetlen elit sport a világon, ahol a pénz felülmúlhatja a tehetséget.

    Ami kiábrándító – és véleményem szerint az alapvető probléma – hogy a sportszakmai elem olyan gyakran háttérbe szorult az üzleti oldal mögött, hogy be kellett vezetni egy módszert annak érdekében, hogy bizonyos csapatok ne kizárólag az anyagi hátterük alapján vegyenek fel versenyzőket.”

    Végső soron ezek a múltbeli döntések – akár kapzsiságból, akár szükségszerűségből – azok ami miatt Coltonnak (Herta) nincs lehetősége bekerülni a sportágba.

  • Rosenqvist élete legjobb szezonjára készül 2023-ban

    Az Arrow McLaren SP Álex Palou elvesztésével a megbízható utat választotta, így 2023-ban is Felix Rosenqvist vezeti majd autójukat.

    A McLaren Racing lehívta Felix Rosenqvist opciós jogát, és a svéd a következő szezonban is a 7-es számú Chevyben marad, mivel az Arrow McLaren SP három autóra bővül az NTT IndyCar Series-ben.

    Ez azután derült ki, miután Álex Palou bejelentette, hogy 2023-ban is marad a Ganassinál.

    Nincs is jobb módja a holtszezonra való felkészülésnek, mint ez a hír!” – mondta Rosenqvist. „Imádom ezt a csapatot, és nagyon boldog vagyok, hogy továbbra is együtt dolgozhatok azokkal a hihetetlen emberekkel, akiket az elmúlt két szezonban megismerhettem.

    Mindazzal, amit a csapat tervez, a Patóval való kiváló kapcsolatunkkal és Alex Rossi csatlakozásával, 2023-ban is a legjobb formánkat fogjuk hozni. Ez lesz számomra az eddigi legizgalmasabb szezon. Legyen már március!

    A Rosenqvisttel való folytatás egy kellemetlen fejezetet zár le a pilóta és a McLaren között, amely a nyári hónapokat jellemezte. A csapat a Chip Ganassi Racing versenyzőjével, Álex Palou-val próbálta helyettesíteni őt.

    Rosenqvist új mérnököt kapott idén, és visszatért a formájához, hiszen Torontóban dobogós helyezést ért el, a bajnokságban pedig a nyolcadik lett, közvetlenül csapattársa, Pato O’Ward mögött.

    Bár nem erősítették meg, de úgy vélik, Rosenqvist újabb fontos embert veszíthet el a csapatából mehet keresztül a holtszezonban, mivel a versenystratégája és szimulációs mérnöke, Chris Lawrence állítólag Rossi mérnöke lesz jövőre.

  • Rekordokat döntött az IndyCar 2022-es nézettsége

    Óriási szezont tudhat maga mögött az IndyCar amerikai tévés otthona, az NBC, hiszen rekordokat döntött a 2022-es szezon nézettsége.

    Az NBC Sports 2022-es NTT IndyCar Series közvetítései 2016 óta a legnézettebb IndyCar-szezont hozták, és az NBC jelentése szerint ez volt a csoport legnézettebb szezonja, 5 százalékkal javítva a tavalyi eredményt – írja a Racer.com.

    A 2022-es szezon átlagosan 1,30 millió nézőt ért el (beleértve a streaming nézőket is) az NBC, az USA Network, a Peacock és az NBC Sports digitális platformjain, szemben a 2021-es 1,24 millió nézővel. Ez a TAD a Nielsen és az Adobe Analytics adatain alapul.

    A szezon 16 közvetített futamának a fele 1 millió néző feletti összesített értéket produkált, ami 2008 óta a legmagasabb érték.

    A február 27-i ST. Pete-i szezonnyitó 1,44 millió nézővel az elmúlt 11 év legnézettebb szezonnyitója volt, és a 11 év legnézettebb, nem Indy 500-as IndyCar-futama.

    Egy másik kiemelkedő esemény az NBC Sports történetében (2009 óta) a legnézettebb áprilisi Long Beach-i Nagydíj volt, amelyet összesen 1,08 millióan néztek.

  • Palou, O’Ward és Herta is F1-es autót tesztelhet

    Míg Herta és O’Ward már korábban tesztelt Forma-1-es autót, Palou-nak ez lesz az első lehetősége, hogy kipróbálja a királykategória autóit.

    A Racer információ szerint Colton Herta jövő héten csatlakozhat az Alpine-hoz egy tesztre a Hungaroringen, hogy további Forma-1-es tapasztalatokat szerezzen, miközben a csapat próbálja kiértékelni a potenciális jelölteket a 2023-as versenyzői ülésre.

    Az Alpine a 2021-es autójával tervez tesztelni a Hungaroringen, amelyen eredetileg a közben McLarenhez igazoló Oscar Piastri vett volna részt eredetileg.

    Érdekes, hogy saját akadémista versenyzőin túl Herta is tesztlehetőséget kap az Alpine-tól, tekintettel arra, hogy az amerikai versenyző jelen állás szerint nem ülhetne be hivatalos versenyen Forma-1-es autóba, mivel nincs szuperlicensze.

    Az Andretti Autosport versenyzőjének továbbra is udvarol a Red Bull, amely jövőre Pierre Gasly helyére ültetné be az Colton Hertát, cserébe pedig Gasly-t elengedné az Alpine-hoz.

    Bár a francia konstruktőr szeretné nyitva tartani a lehetőségeit, ha Herta vezethetne, az bizonyítékot szolgáltathatna a potenciáljáról a többi, F1-es ülésre pályázó szuperlicences versenyzővel szemben, és a Red Bullnak is lehetővé tenné, hogy további betekintést nyerjen a jelenlegi szintjébe a legújabb gépekkel.

    Ugyanitt érdemes megjegyezni, hogy a McLaren Barcelonában tart majd egy hasonló, régi autóval rendezett tesztet, ahol Pato O’Ward mellett a Ganassinál maradó, de az F1-es tesztekre engedélyt kapó Álex Palou fog vezetni.

  • BRÉKING: Álex Palou 2023-ban is marad a Chip Ganassi Racingnél

    Hónapokig tartó huza-vona után eldőlt, hogy a 2021-es bajnok Álex Palou 2023-ban is a Chip Ganassi Racing 10-es autójában fog versenyezni.

    Palou-t a nyár folyamán két csapat is bejelentette 2023-as versenyzőjének. Először délután a Ganassi írta ki twitterre, hogy lehívták az opciós jogát a jövő évre, majd miután Álex Palou ezt megcáfolta, néhány órával később a McLaren tette közzé a hírt, miszerint leigazolták a Ganassi versenyzőjét.

    A két csapat között augusztusban indult el egy jogi vita, ami lényegében arról szólt, hogy melyik csapat színeiben fog versenyezni Palou 2023-ban.

    Nemrégiben azt találgatták, hogy a McLaren megpróbálja kivásárolni őt a Ganassi opciójából, de Palou a 2022-es szezonban az általa uralt Laguna Seca-i döntő után tett megjegyzései arra utaltak, hogy talán még mindig annál a csapatnál versenyezhet, amelyiknél az előző évben bajnoki címet nyert.

    Szerdán pedig éppen ezt jelentette be a közösségi médiában, a Ganassi pedig hivatalos fiókjából megerősítette ezt.

    Palou idén ötödik lett az IndyCarban, egy olyan idényben, amelyben ő és csapattársai, Scott Dixon és Marcus Ericsson is a bajnoki címért küzdöttek.

    A The Race információ szerint Palou megerősítette, hogy Ganassi „lehetővé teszi számomra, hogy az IndyCar-kötelezettségeimen kívül F1-es teszteléseket folytassak a McLarennel.

    A spanyol versenyző maradása azt jelenti, hogy az Arrow McLaren SP a már szerződtetett Patricio O’Ward és Alexander Rossi mellett megtartja Felix Rosenqvistet is.

    Rosenqvist jelenlegi szerződésében szeptember 30-ig aktív opció volt a csapat részére, és a McLaren Racing vezérigazgatója, Zak Brown a múlt hétvégi Laguna Seca-i döntő során örömét fejezte ki Rosenqvist legutóbbi IndyCar-teljesítményeivel kapcsolatban, így nem volt meglepő, hogy megtartották a svéd versenyzőt.

  • Kyle Busch álma végre valóra válhat, elindulhat az Indy 500-on

    Kyle Busch a Toyota, és a Joe Gibbs Racing miatt nem vehetett eddig részt az Indy 500-on, most viszont nyitva áll előtte a kapu.

    Tegnap jelentette be Kyle Busch és Richard Childress, hogy kétszeres bajnok a 2023-as szezon kezdetétől az RCR 8-as autójában fog versenyezni.

    A sajtókonferencia tele volt még a hivatalos bejelentés után egyéb érdekességekkel is.

    Ezek közül az egyikben a „Rowdy” Kyle Busch arról beszélt, hogy tervei szerint követi bátyját, Kurt Busch-t – aki 2014-ben indult, és a 6. helyen végzett – és indul az Indianapolis 500-on.

    Ezen a sajtótájékoztatón Busch azt mondta: „Meg tudom csinálni. Ha bármelyik Chevrolet csapatnak van egy szabad ülése, akkor csörgessen meg!

    Ezzel együtt azt is elmondta, hogy felesége, Samantha is engedélyezte számára az IndyCaros indulást. Majd beszólt jelenlegi főnökének, Joe Gibbsnek.

    Az egyetlen fickó, aki nemet mondott korábban, az a jelenlegi főnököm volt.

    A kétszeres Cup Series bajnok Joe Gibbsre „leadott lövései” a 2017-ben történt szituáció miatt voltak.

    2017-ben a JGR versenyzője készen állt a csapattal és a szponzorokkal kötött megállapodással, hogy induljon az Indianapolis 500-on. Az egész dolog akkor esett kútba, amikor Joe Gibbs az utolsó pillanatban nemet mondott az egészre.

    Busch számára ez egy egyedülálló lehetőség lett volna, amibe a JGR tulajdonosa avatkozott be, és valószínűleg ez a tüske azóta is ott volt a kétszeres Cup Series bajnokban.

  • Megvan, mikor kezdődik az IndyCar 2023-as teszt szezonja

    Az NTT IndyCar Series meghatározta a 2023-ban megrendezésre kerülő három hivatalos teszt időpontját és helyszínét.

    A sorozat megváltoztatja az éves tesztelés stratégiáját. Míg 2022-ig a csapatok négy privát tesztet tarthattak, és egy, az IndyCar által szervezett hivatalos teszten vettek részt, addig a jövő évtől kezdve a sorozat három nyílt tesztet rendez majd.

    Ezekre a gyakorlásokra minden csapatot meghívnak, és ezeknek a csapatoknak két privát napot biztosítanak, amelyet saját belátásuk szerint használhatnak fel.

    Kezdésként az IndyCar visszahozza a szezon előtti tavaszi edzéseket, mégpedig egy megerősítésre váró helyszínen, február 2-3. között.

    A következő hivatalos tesztet április 20-21-én, az Indianapolis Motor Speedwayen tartják, ahol az újoncok orientációs programját és az Indy 500-ra való felkészülés lesz a fókuszban.

    A hivatalos tesztek zárásaként szeptember 7-én a WeatherTech Raceway Laguna Seca versenypályán, a péntek-vasárnapi szezonzáró csütörtöki napján Montereyben lesz az utolsó teszt.

    A két privát tesztnaphoz kapcsolódó további érdekes kiigazítás az IndyCar szabályzatában az, hogy mindkét napot felhasználhatják a szezonon belül.

    Az új engedély szerint azonban a szezon előtti privát tesztnapot a naptárban szereplő második futam előtt kell felhasználni.

    Ha a 2022-es menetrend az iránymutató, akkor a Texas Motor Speedwayen március 20-án volt az év második futama, és feltételezve, hogy az IndyCarral kötött új szerződéssel visszatér, ez azt sugallja, hogy az első privát nap március közepéig használható.