Az IndyCar azon törekvése, hogy a következő években bővítse 17 futamból álló versenynaptárát, egyre több lehetőséggel találkozik.
A RACER információi szerint a széria 2026-ra 20 futamosra bővítené versenynaptárát úgy, hogy szezononként hozzáadna egy-egy versenyt a jelenlegi 17 futamos menetrendjéhez.
Az IndyCar első sorban Milwaukee Mile-ra térne vissza, amely 2023-ban már visszatér a NASCAR Truck Series versenynaptárába. Hozzá kell tenni, hogy a mexikói pálya szervezőivel is tárgyalásban állnak.
Ezen felül a 90-es évek után először Denver belvárosának utcáin is újra felbőghetnek az Indy autók motorjai. Ezen felül az IndyCar utószériái, a CART és a Champ Car is versenyzett itt 2002-2006 között.
Utóbbi tervek még csak kezdeti fázisban vannak, és időbe telne, amíg kialakulna, mielőtt életképes lehetőségnek tartanák az IndyCar-naptárba való felvételét.
A NASCAR tulajdonában álló Richmond is felmerült, azonban érdemes tudni, hogy a két széria között ritka a könnyű megállapodás.
Az IndyCar Series korábban Indy Racing League néven futott a Richmond International Raceway-en 2001 és 2009 között, és a COVID-19 érkezése előtt a sorozat és a RIR korábbi elnöke, Dennis Bickmeier megállapodást kötöttek arról, hogy a széria 2020-ban visszatérhet a 0,75 mérföldes rövid pályára, ez azonban a vírus miatt meghiúsult.
Miután megerősítést nyert, hogy a tervezett pittsburghi utcai verseny nem kerül megrendezésre, az utolsó új lehetőség az ország másik felén található.
A RACER úgy értesült, hogy a sorozat kapcsolatban áll egy meg nem nevezett, nyugaton található épített pályával. A közeljövőben várhatóan további részletek derülnek ki a pályáról.
Nincs változás az IndyCar 2023-as versenynaptárában. A detroiti futam viszont új helyszínre költözik, Belle Isle-ről a belvárosba.
A 2023-as IndyCar-menetrend 17 versenyből áll, amelyek március első hetétől szeptember elejéig tartanak, 15 pályán, ugyanazon öt ovál és 12 utcai és épített pályákon.
A Texas Motor Speedway áprilisban visszatér az IndyCarral kötött új megállapodás értelmében, és a sikeres Hy-Vee IndyCar Weekend dupla futama az Iowa Speedwayen is folytatódik júliusban.
Amit érdemes kiemelni, hogy a széria futamai idén sem a márciusi Sebringi 12 órás versennyel, sem a Le Mans-i 24 órással nem ütköznek – írja a Racer.com.
Az egyetlen jelentős időpont-eltolódás az Indy Road-on rendezett második futam, amely július végéről – Nashville előttről – augusztus közepére, a Tennessee-i utcai pálya utánra kerül.
Detroit immáron hagyományosan az Indy 500 utáni héten tartja versenyét, de a helyszín a Belle Isle-ről a Penske Entertainment által tervezett, és szervezett új belvárosi utcai pályára kerül ál.
A sorozat a téli szünetről visszatérve március 3-5-én St. Petersburgben tartja szezonnyitóját, majd április 1-2-án a TMS-en rendezik meg a második futamot, amely május, június, július, augusztus és szeptember folyamán folyamatos versenyek sorát indítja el, és végül szeptember második hétvégéjén csúcsosodik ki, Laguna Secában.
Jimmie Johnson az Associated Press-nek adott interjújában elismerte, hogy jövőre felhagy a teljes éves versenyzéssel.
Johnson 2002-ben mutatkozott be a NASCAR Cup Seriesben, a Hendrick Motorsports színeiben.
A legendás 48-as autó sofőrje 2006-tól kezdődően sorozatban 5 bajnoki címet nyert, majd ezt megspékelte még kettővel, 2013-ban, és 2016-ban.
Ez a fantasztikus kapcsolat egészen 2020 év végéig tartott, amikor Johnson úgy döntött, felhagy a NASCAR Cup Series megterhelő, 36 versenyes szezonjával, és régi álmát valósítja meg azzal, hogy IndyCarozni fog.
2021-ben még csak az épített/utcai pályákon indult a Ganassi Racing színeiben, majd 2022-ben már teljes szezont futott. A legjobb eredménye ezidő alatt a legjobb eredménye egy ötödik hely volt, az iowai ovál pályán.
Johnson két hetet várt az IndyCar fináléja után – közben egy hétvégét töltött Angliában a Goodwood Festival of Speed-en -, mielőtt véglegesítette a visszavonulásáról szóló döntését.
„Érdekes folyamat volt, hogy ennyire teljesnek éreztem a pályafutásomat, és aztán megpróbáltam meghozni a döntést is” – mondta Johnson. „Annyi dolog van otthon, a gyerekekkel, a családommal.”
„Mindig is volt egy olyan elképzelésünk, hogy megpróbálunk egy-két évig külföldön élni. Imádjuk Coloradót, és több időt szeretnénk ott tölteni, és annyi minden kavargott a fejemben személyesen és szakmailag is, hogy szerettem volna időt szánni arra, hogy ne a versenypályán szerzett pozitív vagy negatív tapasztalatok alapján hozzam meg a döntést.”
„Van bennem vágy, hogy visszamenjek, de tudom, hogy mi kell ahhoz, hogy teljes programot csináljak, és ez nincs meg bennem” – mondta Johnson az AP-nek.
„Nincs meg bennem az a szenvedély, ami ahhoz kell, hogy elkötelezzem magam egy teljes szezon mellett.”
Johnson számára az egyik versenyzési lehetőség 2023-ban a NASCAR, az IMSA és a Hendrick Motorsports közösen indított autója lesz a Le Mans-i 24 óráson.
Jimmie Johnson és a 7 bajnoki trófea Fotó: Jonathan Ferrey/NASCAR via Getty Images
Legendává akar válni: Jöhet az Indy 500 és a Coke 600
Johnson a 2020-as NASCAR-visszavonulása óta azt mondta, hogy megfelelő alkalom esetén újra versenyezne a sorozatban, és most a duplázást is megpróbálná – azaz elindulna az Indianapolis 500-on és a Coca-Cola 600-on is egy nap leforgása alatt.
Kurt Busch volt az utolsó versenyző, aki – 2014-ben – megpróbálta megtenni az 1100 mérföldes, két államot érintő legendás távot. Busch-nak ez nem jött össze, miután az Indy 500-on a szenzációs 6. helyet érte el, addig a NASCAR versenyen ideje korán kiesett motorhiba miatt.
Johnson jóbarátja, Tony Stewart, aki kétszer is megpróbálta mindkét versenyt, az egyetlen versenyző, aki teljesítette mind az 1100 mérföldet.
A hétszeres Cup Series bajnok is szeretne egy próbát tenni: Négyszer nyerte meg a Charlotte Motor Speedwayen rendezett Coca-Cola 600-as versenyt, ebből háromszor egymás után 2003 és 2005 között.
„Tudjátok, hogy mennyire imádom a hosszútávú sportokat, amihez jó állóképesség kell” – mondta Johnson az AP-nek. „Mindig is tiszteltem azokat a srácokat, akik megcsinálták a duplát.”
„Azt mondanám, hogy ez inkább egy tiszteletbeli dolog, mint egy bakancslistás tétel, és szívesen fektetnék egy kis energiát ebbe az ötletbe, úgyhogy meglátjuk, hogy sikerül-e megcsinálnom.”
A másik NASCAR-esemény, ami felkeltette a figyelmét? A jövő évi, Chicago belvárosi utcáin átvezető verseny és a North Wilkesboróban megrendezésre kerülő All-Star futam. Johnson megjegyezte, hogy korábbi győztesként ott lehet majd mind az All-Star versenyen, mind a Los Angeles Memorial Coliseumban megrendezésre kerülő szezonnyitó Clash-re.
Egyelőre azonban a legfőbb dolog a család.
„Chani (Johnson felesége, a szerk.) mindig maximálisan támogatott engem, ugyanakkor megvoltak a maga céljai, vágyai, és követte a saját útját és karrierjét. Azt hiszem, most az én feladatom, hogy ott legyek mellette” – mondta Johnson az AP-nek.
„Azt mondanám, hogy nem bántam meg semmit. Visszatekintek, és határozottan levontam a tanulságokat a történtekből, a jót és a rosszat egyaránt.”
„Nem hagytam magam mögött befejezetlen dolgot, vagy bármit, amit megbántam.„
Az IndyCar bajnoka elismerte, hogy nagyon szívesen látná a kétszeres NASCAR Cup Series bajnok Kyle Busch-t az Indy 500-on.
Kyle Busch 2023-tól a Richard Childress Racing színeiben folytatja pályafutását, és a bejelentést követő sajtótájékoztatón elmondta, hogy a csapatváltásnak köszönhetően lehetősége lesz az Indy 500-on is elindulni – egy Chevrolet motoros autóban.
“Ha bármelyik Chevrolet csapatnak van egy szabad ülése, akkor csörgessen meg!” – jelentette ki Busch, és úgy tűnik nem kellett sokáig várnia.
Kapva kapott az alkalmon az Arrow McLaren SP társtulajdonosa, Sam Schmidt.
“Szeretném kitalálni, hogyan tudnám őt a csapatomba szerződtetni – megvan a száma?” – mondta Sam Schmidt, az Arrow McLaren SP egyik fő részvényese, az IndyCar záróünnepségén.
“Sokat láttam Richardot (Childresst) a NASCAR hétvégéin a Las Vegas Motor Speedwayen, és úgy gondolom, hogy ő egy nagyszerű csapattulajdonos, akinek nagy múltja van a NASCAR-ban – szóval, a fenébe is, szeretnék együttműködni vele!“
Most az IndyCar 2022-es bajnoka, és a 2018-as Indy 500 győztese, Will Power nyilvánította ki véleményét Kyle Busch esetleges indulásáról.
„Igen, szívesen látnám” – mondta Power a Beyond the Flagnek.
Hozzátette, hogy szerinte Busch csatlakozása erre a futamra az IndyCar egészének előnyére válna, függetlenül attól, hogy melyik csapat szerződtetné őt.
„Nagyszerű lenne, ha Kyle Busch indulna az Indy 500-on” – folytatta. „Szerintem jót tenne a sorozatnak, és egyszerűen érdekes lenne őt egy ilyen autóban látni. A bátyja nagyon jól teljesített, szóval arra számítanék, hogy ő is hasonlóan jó lesz.”
Kurt Busch, aki 2006 és 2011 között a Penske Cup csapatánál versenyzett, a negyedik pilóta lett, aki megkísérelte a Memorial Day Double-t, amikor 2014-ben csatlakozott az Andretti Autosporthoz, és a #26-os Hondát vezette.
Indy 500-as debütálásakor a hatodik helyen végzett, és kiérdemelte az Indy 500-as Év Újonca címet.
Busch nap későbbi részében autója motorhibája miatt kiesett a Coca-Cola 600-ról, így nem lehetett a második pilóta, aki ugyanazon a napon mind az 1100 mérföldet lefutotta.
A hét közepén lemondó Tyler Kiel helyére érkezhet a McLaren csapathoz az a Barnhart, aki az Andretti Autosportnál volt versenystratéga.
Az Andretti Autosport csapattagjainak McLarenhez való vándorlása folytatódik, mivel az új Arrow McLaren SP pilóta Alexander Rossi mellé a versenystratéga Brian Barnhart csatlakozott, akinek szerepét az Arrow McLaren SP egyelőre még nem határozta meg.
Barnhart, a bajnokság- és Indy 500-győztes szerelőből lett az Indy Racing League és később annak utódja, az IndyCar Series elnöke.
Karrierje következő lépéseként a Harding Racing IndyCar csapatát vezette 2017-18 között, majd annak kibővített tulajdonosi háttere alatt Harding Steinbrenner Racing néven 2019-ben, ahol a csapat két futamot nyert Colton Hertával.
Miután a Harding, Steinbrenner és Herta 2020-ban az Andretti Autosporthoz költözött, Barnhart követte őket, és 2021-ig Herta versenystratégájaként dolgozott, mielőtt az elmúlt szezonban Rossi 27-es rajtszámú csapatához költözött.
Barnhart érkezése napokkal azután történt, hogy Taylor Kiel, az Arrow McLaren SP elnöke elhagyta a csapatot.
„Brian (Barnhart) csütörtökön járt a főhadiszállásunkon, és szerződést kötöttünk vele, arról azonban, hogy milyen szerepkörben fog tevékenykedni nálunk, több információt nem tudok adni” – mondta a RACER-nek az Arrow McLaren SP szóvivője.
„Úgy gondolom, hogy egy másik szerepkörre hozták volna, de most, hogy Taylor miatt megüresedett egy állás, megpróbálunk megbizonyosodni arról, hogy a kirakós darabjai mind összeillenek, mielőtt meghatározzuk, hogy Brian milyen szerepet kap.”
„És reméljük, hogy hamarosan megtörténik a bejelentés.„
Álex Palou – Pato O’Ward társaságában – múlt héten tesztelhette a McLaren tavalyi autóját, az élmény pedig teljesen lenyűgözte őt.
Álex Palou „tökéletesnek” nevezte azt az élményt, amit a Forma-1-es autó vezetése jelentett számára, és arról is beszélt az F1.com-nak tett interjújában, hogy milyen ambíciói vannak.
A teszt után a SoyMotor.com-nak nyilatkozva Palou elárulta, hogy milyen kulcsfontosságú különbségeket talált a Forma-1-es gépek vezetésében a korábbi, más motorsport-kategóriákban szerzett tapasztalataihoz képest, majd kifejtette, mi tette olyan élvezetessé az élményt.
„Annyira más, mint az összes többi autó, hogy amikor kiszállsz az autóból, az első dolgok, amik eszedbe jutnak, a gyorsulás, a fékezés… Alapvető dolgok, mert ez egy hatalmas változás” – mondta Palou.
„Hihetetlen. Először egy órát csak azért mentem, hogy ellenőrizzem, minden rendben van-e az autóban, hogy ellenőrizzem az ülést, és hogy adjak magamnak egy kis időt, hogy megbarátkozzak a sebességgel.”
„Amikor kiugrottam az autóból, nem tudtam megállni, hogy ne mondjam a feleségemnek, és az apámnak, hogy ez egy teljesen más dimenzió. Egyszerűen tökéletes!„
Palou – a 2021-es IndyCar-bajnok – arról is megnyilatkozott, hogy milyen ambíciói vannak azzal kapcsolatban, hogy egy nap Forma-1-es versenyző legyen.
„Amikor megnyered az IndyCart, a legnagyobb célt, amit valaha is kitűztem magam elé, akkor egy kicsit jobban kinyílnak az ajtók előtted, és a céljaid is nagyobbak lesznek” – ismerte el Palou.
„Úgy gondolom, hogy az Egyesült Államokban bebizonyítottuk, hogy nagyon gyorsak tudunk lenni, hiszen megnyertük a bajnokságot… Miért ne próbálnánk meg a Forma-1-et?”
„Ez a teszt nem jelenti azt, hogy ott leszünk a partvonalon, hátha történik valami, de egy teszt elvégzése jobb, mint a semmi, és egyszer az életemben ki akartam próbálni a Forma-1-es autót. Most megtettem.„
Az FIA hivatalosan is bejelentette, hogy Colton Herta nem kap szuperlicenszet, Christian Horner a hír hallatára azonnali változásokat követel.
Az FIA hivatalosan bejelentette, hogy elutasította a Colton Herta szuperlicenszével kapcsolatos kérelmet, de ragaszkodik ahhoz, hogy a rendszer „folyamatosan felülvizsgálat alatt áll”.
A Red Bull Pierre Gasly helyére szerette volna szerződtetni Hertát az AlphaTaurihoz, így a francia az Alpine-hoz kerülhetett volna.
Mivel azonban Herta az IndyCar – FIA általi – gyenge megítélése miatt nem érte el a szuperlicenchez szükséges 40 pontot, az irányító testület kijelentette, hogy nem jogosult a szuperlicenszre.
„Az FIA megerősíti, hogy bár a megfelelő csatornákon keresztül megkeresést kaptak, de Colton Herta pilóta nem rendelkezik az FIA szuperlicenc megszerzéséhez szükséges pontszámmal” – mondta az FIA szóvivője.
„Az FIA folyamatosan felülvizsgálja szabályait és eljárásait, többek között a szuperlicensz jogosultság tekintetében is, a fő tényezők, amelyeket e téma kapcsán figyelembe vesznek, a biztonság, a tapasztalat és a pályán nyújtott teljesítmény.”
Jelenleg a Formula Regional Americas bajnoka több szuperlicensz pontot szerez, mint az Indy Lights bajnoka, de mivel a pilóta előző három szezonjában szerzett pontokat is figyelembe veszik, az ezekben a kategóriákban elért sikereknek csak korlátozott értéke van, míg az IndyCarban az első két helyezettnél kevesebb pontot kapó versenyzők pontjai számos junior szériával egyenértékűek.
Christian Horner a Herta hír hallatára azonnali változásokat követelt az FIA-tól.
„Nagyszerű lenne, ha a – jelenleg – vitathatatlanul legjobb amerikai pilóta lehetőséget kapna a Forma-1-ben. Sajnos a licenszkorlátozások miatt ez nem fog megtörténni” – mondta Horner.
„Tiszteletben kell tartanunk az FIA álláspontját – végtérre is ezekben az ügyekben az FIA-nak kell döntenie a legjobb belátásuk szerint.”
„Ugyanakkor véleményem szerint azonnal meg kell vizsgálni a dolgot, mert nem kellene, hogy olyan nehéz legyen a pilótáknak Amerika első számú sorozatából a Forma-1-be jutni.„
A Trackhouse Racing még messze nem fejezte be a lehetőségek keresését, hogy a minél több helyen megmutassa magát az autósportok világában.
Justin Marks csapattulajdonos elismerte, hogy az Indy 500 az egyik legfontosabb kiindulópont, amikor a Trackhouse jövőbeli ambícióit vizsgálja.
„A Trackhouse Entertainment felismeri a professzionális motorsportban rejlő lehetőségeket, amelyek lehetőséget kínálnak arra, hogy új és lenyűgöző élményeket hozzunk a piacra” – mondta Marks a RACER-nek.
„Nincs olyan, amit ne vennék figyelembe. Minden olyan dolog érdekel, ami a figyelem középpontjába tesz minket.”
„A Trackhouse célja az, hogy igazán egyedi és lenyűgöző dolgokat csináljon. Legyen szó rövidpályás vagy földpályás versenyekről, az Indy 500-ról, az IMSA-ról, a NASCAR-ról vagy bármi hasonlóról.”
Marks azonban nem siet egy csapat indításával. Érdeklődése még korai szakaszban van.
Bármilyen programot is indít a csapat, olyannak kell lennie, amely képes a Trackhouse platform és a márka fejlesztésére.
De nem lenne meglepő, ha a szervezet a közeljövőben egy új szériában próbálná ki magát legyen az akár az IndyCar, akár más.
Marks és a Trackhouse számára fontos pillérek a tartalomkészítés, az eseménypromóció és a sportcsapatok tulajdonlása. Érdekes koncepciókat felkarolni és megvalósítani nagy dolog és élvezetes kihívás.
Így jött létre a Trackhouse Racing – és a PROJECT 91 program, amelynek célja, hogy más versenysportágak sztárjait a NASCAR-ba hozza.
A Trackhouse az elmúlt szezonban debütált a NASCAR Cup Series-ben. Hogy a lehető legjobb helyzetbe hozza magát, a csapat szövetséget kötött a Richard Childress Racinggel.
Ez lehetővé tette a csapatnak és Marksnak, hogy megtanulják, hogyan kell felépíteni egy céget anélkül, hogy feleslegesen pénzt költenének. Bármilyen további programot indítana Trackhouse, valószínűleg hasonló módon történne.
Az istálló ebben a szezonban két autóra bővült azzal, hogy megvásárolta Chip Ganassi stock car csapatának ingóságait és ingatlanjait.
A múlt hónapban aztán megíródott a következő fejezet, amikor egy harmadik autó debütált Watkins Glenben Kimi Raikkönennel.
Bár az FIA és az F1-es csapatok többsége is ellenezte, hogy Herta kivételes szuperlicenszet kapjon, Marko szerint erről többről van szó.
A Red Bullnál dolgozó Dr. Helmut Marko már jópár hónapja próbálja elcsábítani Hertát az AlphaTauri csapatához, ez azonban nem csak a szuperlicensz hiánya nem jöhetett létre.
„Az Andretti megemelte az ajánlatát Herta számára, hogy ott maradjon” – mondta Marko az Auto Motor und Sportnak.
Marko azt is elmondta, hogy Herta McLarenhez fűződő kapcsolatai bonyolítják a helyzetet.
„Először is neki kell rendeznie a McLarennel és az Andrettivel szembeni kötelezettségeit, ha hozzánk akar jönni.”
A legnagyobb akadályt azonban a hiányzó szuperlicenc jelentette – és Herta egy friss nyilatkozatában el is mondta, hogy nem szeretne kitolni egy olyan pilótával mint Nyck de Vries.
„Ő már 27, 28 éves, de azzal, amit Monzában csinált, sok helyről felhívta magára a figyelmet” – mondta a 22 éves amerikai.
„Ez azt bizonyítja, hogy amikor megkapod a lehetőséget, akkor élned kell vele. Ő megtette, szóval minden elismerésem az övé.”
Herta azt is elismeri, hogy van még befejezetlen ügye az Indycarban.
„Van néhány dolog, amin nekünk és nekem is javítanunk kell” – mondta Herta. „Még nem vagyok teljesen bajnokságra való pilóta – vagy legalábbis idén nem voltam az.”
Ennek ellenére úgy gondolja, hogy még mindig nyitva van előtte az F1 kapuja.
„Michael be akar juttatni az F1-be, és ez a hosszútávú célja. A következő években még lesz lehetőségem az F1-be jutni” – árulta el Herta.
15 év után hagyja el a McLaren IndyCar csapatát Taylor Kiel, az Arrow McLaren SP elnöke aki még Sam Schmidt idején kezdett itt dolgozni.
Kiel 2008-ban junior Indy Lights-szerelőként kezdett a csapatnál, majd a ranglétrán felemelkedve a Sam Schmidt Motorsportot – mai nevén AMSP-t – az NTT IndyCar Series egyik legversenyképesebb csapatává tette. Saját döntése okán távozik.
„Végső soron egyszerűen csak meghoztam a döntést, hogy távozom, és nyilvánvalóan sok változás történik a csapatban, ami jó” – mondta az AMSP leköszönő elnöke a RACER-nek.
„A csapat felfelé ível, és jó helyen van. De szeretnék más lehetőségeket is megvizsgálni, és több időt tölteni a családommal. Mindezeket figyelembe véve, valószínűleg az időzítés megfelelő egy kis változásra számomra, személyesen és a csapat számára is.”
„Természetesen nem tekintem ezt rossz vagy szomorú dolognak. A változás idővel elkerülhetetlen, és számomra ez volt a helyes döntés.”
Az IndyCar egyik legjobb csapatvezetőjeként számon tartott Kiel egy erős középmezőnybeli alakulatból élcsapatot varázsolt a McLaren érkezésével, ami letaszított a legjobb három csapatból az Andrettit, és sokszor felvette a versenyt az eddig egyeduralkodó Team Penske és a Chip Ganassi Racing párosával.
„Azt hiszem, az a szép ebben az egészben, hogy a csapat nagyon erős helyen van, egy csomó igazán erős vezetővel” – mondta. „Nagyon fényes a jövő”
Az AMSP közleménye megerősítette, hogy Kiel utódját valamikor a közeljövőben nevezik ki, és hogy „a csapatvezetéssel kapcsolatos bejelentések a megfelelő időben megtörténnek.„