Kategória: IndyCar

  • Rossi csúnyán összetörte autóját Barberben

    Alexander Rossi napja nem kezdődött túlságosan jól, hiszen a Barber Motosport Park-ban tartott időmérő előtti utolsó edzésen összetörte autóját.

    Alexander Rossi – mint ahogy az egész Andretti Autosport – esélyesként érkezett a Barber Motosport Parkba.

    Az amerikai versenyző tegnap jól is szerepelt, hiszen harmadik lett, csapattársa, és Alex Palou mögött az első edzésen.

    A mai első – összességében második edzés – már nem sikerült ilyen jól számára.

    Rossi a pálya trükkös, utolsó kanyarjába érkezve veszíttette el uralmát autója felett, és megpördült, majd a falnak csapódott.

    A képek alapján az autó hátulja csúnyán összetört, beleértve a hátsó szárnyat és a hátsó felfüggesztést is.

    A csapatnak sietnie kell majd a Rossi autójának javítási munkálataival, hiszen magyar idő szerint 19:00-kor kezdődik majd a kvalifikáció.

    Teljes menetrend

  • Romain Grosjean bemutatja – Barber Motorsports Park

    Romain Grosjean szokásos IndyCar verseny előtti videójában a szimulátoron mutatja be, milyen is a Barber Motorsport Park.

    Grosjean tavaly ezen a helyszínen mutatkozott be, méghozzá egy 10. hellyel.

    A francia versenyző elmondta, hogy a pálya – a szezon eddigi fordulóihoz képest – teljesen más kihívást jelent majd, hiszen sokkal nagyobb tapadással rendelkezik, mint St. Pete, vagy Long Beach.

    A Barber Motorsport Park egy 880 hektáros (360 hektár) versenylétesítmény az alabamai Birminghamben. George W. Barber (róla nevezték el) építtette, és magában foglalja a 230 000 négyzetméteres (21 000 m2) Barber Vintage Motorsport Múzeumot.

    2010 óta az IndyCar Series Alabama Nagydíjának helyszíne. A körrekordot Pato O’Ward tartja, 1:06.8182-el, amit tavaly állított fel.

  • Időutazás 2011-ben a Barber Motorsports Parkba

    Will Power indult a pole pozícióból a 2011-es alabamai Indy Grand Prix-n a Barber Motorsport Parkban. Képes volt az élen maradni?

    2011-ben a szezon második versenyét rendezték a Barber Motorsport Parkban. Az időmérőn Will Power volt a leggyorsabb 1:11.4546-os idővel – érdemes lesz összehasonlítani majd az idei pole körrel.

    Hogy a versenyen mi történt? Érdemes visszanézni az egész közvetítést.

  • Íme a teljes menetrend a hétvégi barberi versenyre

    Rövidebb szünet után folytatódik az IndyCar Series 2022-es szezonja. A mezőny a Barber Motorsports Park-ba látogat.

    VERSENYTÁV: 90 kör

    GUMIK: Hat szett kemény, négy szett lágy, egy további szett áll rendelkezésre az újoncok számára, amelyet az első edzésen használhatnak.

    PUSH TO PASS: 200 másodperc teljes idő, aktiválásonként maximum 20 másodperc. A funkció körülbelül 60 lóerővel növeli a motor teljesítményét.

    IDŐJÁRÁS: A Wunderground.com szerint 24 fok várható, és 35% esély van arra, hogy a zöld zászlót követően esni fog az eső.

    Barber Motorsports Park program (magyar idő szerint)

    Április 29., péntek

    22:00-23:00: NTT IndyCar Series 1. edzés IndyCar LIVE!

    Április 30., szombat

    16:00-17:00: IndyCar Series 2. edzés IndyCar LIVE!
    19:00-20:15: IndyCar Series kvalifikáció IndyCar LIVE!
    23:20-23:50: IndyCar utolsó edzés IndyCar LIVE!

    Május 1., vasárnap

    19:00: IndyCar Series verseny ARENA4 (TV)

  • Így nézett ki a FELPÖRGETVE forgatása 21 évvel ezelőtt

    Betekintést nyerhetünk a Felpörgetve kulisszái mögé, amely a CART széria fiktív 2001-es szezonját dolgozza fel.

    21 éve érkezett meg a sokak által a történelem legrosszabb autóversenyes filmjének tartott „Driven”, azaz magyar címén „Felpörgetve”.

    A film forgatókönyvét maga Sylvester Stallone írta, és hatalmas kereskedelmi kudarcot vallott, hiszen a 72 millió dolláros költségvetéssel szemben mindössze 32 millió dolláros bevételt hozott.

    A videóból kiderül, hogy rengeteg helyszínen, szoros határidővel forgatott a stáb, valós CART versenyeken, ami talán megmagyarázhatja a sokszor káoszba fulladó sztorit.

    Stacy Edwards, aki Luc Clan-t, a kíváncsiskodó újságírót alakította a Felpörgetve című filmben elmondta, hogy a legnagyobb élmény számára a versenyzőkkel való találkozás volt.

    Találkoztunk Juan Pablo Montoyával, és adott egy puszit az arcomra” – mondta viccesen az elipiruló Edwards. „Max Papis viszont hatalmas úriember volt, és kézcsókkal köszönt. Szóval elég sok csók volt.

    Persze a nagy pénzügyi bukás ellenére Stallone régi vágya vált valóra azzal, hogy létrejött a film.

    Elég kaotikus volt, kaotikusan csodálatos. Egyszer, miközben forgattunk, valaki behajtott a pályára a Lotusával, és nekicsapódott a falnak. Végül bilincsben vitték el” – idézett fel egy vicces sztorit Sylvester Stallone a Felpörgetve forgatásáról.

    Sokat mentünk, vezettük is az autókat, körülbelül 204 mérföld/órás sebesség volt a maximum, amit elértem. Montreal utcáin 180 mérföld/órás sebességgel mentünk.

    Sylvester Stallone egy 2001-es interjúban elmondta, nagyon hasonlít a filmben alakított szerepe a valósághoz.

    Az egész önéletrajzi ihletésű. A versenyzés nagyon hasonlít a színészet világára. Vannak az élvonalbeli versenyzők, és vannak olyanok, akik évek óta versenyeznek, és vannak olyanok, akik csak azért vannak, hogy segítsenek a csapattársuknak, akiket a filmes világban mellékszereplőknek, vagy karakterszínészeknek hívnak” – magyarázta a Felpörgetve főszereplője.

    Ez mind ugyanolyan helyzet. És rájössz, hogy nem lehetsz mindig első számú. Nem lehetsz mindig az első ember. Amit tehát tehetsz, az az, hogy támogatsz, segítesz, táplálsz és bátorítasz másokat. Így a te tapasztalataid tovább élnek valaki másban.

  • Mario Andretti HALLANI SEM AKAR Drive to Survive-ról

    Mario Andretti eléggé rossz véleménnyel van a Forma-1-ben népszerű Drive to Survive-ról, melynek IndyCar-os verzióját már rebesgetik.

    Andretti úgy véli, hogy az IndyCarnak a sorozat növekedése érdekében több pénzt kell költenie arra, hogy „megfelelően népszerűsítse a versenyeit”, de a „Drive to Survive” nem a megfelelő módja ennek.

    Nem vagyok benne biztos, hogy megszavaznám a dolgot” – mondta a 82 éves Andretti az Autoweek-nek. „A Drive to Survive működött a Forma-1 számára, és olyan nagy érdeklődésre tett szert, ami a kissé szunnyadó rajongói bázist felébresztett az Államokban, és új rajongókat hozott.

    Szerintem nem jó, ha lemásoljuk ezt. Senki nem akarja, hogy koppintott verziónak nevezzék az IndyCart, ha úgy tetszik.

    A Nexflix Drive to Survive című sorozata, amely immár a negyedik évadában jár, és amely mélyreható betekintést nyújt az F1-be a pályán és azon kívül is, határozottan növelte a sorozat iránti figyelmet és szenvedélyt az Egyesült Államokban.

    A Drive to Survive sokak szerint az egyik oka annak, hogy a nemzetközi sorozat idei versenynaptára két amerikai futammal bővül, beleértve a jövő hétvégi Forma-1-es Miami Nagydíjat, majd jövőre egy harmadik futamot is rendeznek Las Vegasban.

    Bár egyesek úgy gondolják, hogy az F1 azért jött az IndyCar hazájába a Drive to Survive-val, hogy új rajongókat vonzzon, vagy akár el is lopjon az IndyCartól, ha az IndyCar ugyanígy próbálna meg nézőket csalogatni nemzetközi szinten, az Andretti szerint nem működne.

    Szerintem túl nagy az esélye annak, hogy olyan összehasonlítások szülessenek, amelyek negatívak lehetnek a szériára nézve” – mondta Andretti. „Nem hiszem, hogy egy jó megközelítés azért nekivágni valaminek, mert a másik is úgy csinálja.

    Mario Andretti a mai napig sokat hozzátesz az IndyCar népszerűsítéséhez
    Mario Andretti a mai napig sokat hozzátesz az IndyCar népszerűsítéséhez Fotó: Penske Entertainment: Joe Skibinski/IndyCar Media

     

    Andretti tudja, mi a megoldás

    Mario Andretti szerint az IndyCar televíziós nézettségének és a pályák látogatottságának növeléséhez az igazi kulcs inkább a versenypromótereken és a sorozaton múlik.

    Minden a promócióról, promócióról, promócióról szól” – mondta a korábbi F1-es, USAC- és CART-bajnok. „A versenyek előtt hetekkel el kéne kezdeni idehozni a versenyzőket, beültetni tv és rádió adásokba őket. A lényeg, hogy éreztetni kell a nézőkkel, hogy ez nem csak egy verseny, hanem egy nagybetűs esemény.

    Andretti konkrétan rámutatott a tavaly Nashville belvárosában rendezett, rendkívül sikeres IndyCar bemutatkozó futamra.

    Több profi PR-osra van szüksége a sorozatnak. Nézzék meg, mit tettek például Nashville-ért.

    Voltak tévéreklámok, amikből én is csináltam néhányat, csak hogy felhívjam rá a figyelmet. Nem mehetsz csak úgy ki, hogy ‘Oké, ezen a héten Texasban vagyunk, és higgyétek el, ez egy fenomenális esemény lesz’” – magyarázta Andretti.

    A texasi szállodában, ahol megszálltam, egészen a futamot megelőző napig senki sem tudta, hogy IndyCar-futam lesz. Minden a promócióról, promócióról, promócióról szól, és ehhez mindenkinek hozzá kell tennie a magáét.

    Andretti szerint mind a sorozatnak, mind az egyes versenyek szervezőinek több pénzt kell a promócióra fordítaniuk. A NASCAR 90-es évek beli fellángolását hozta példaként

    Amikor az IndyCarnak a ’90-es években a CART és az Indy Racing League szétválása miatt problémái voltak, a NASCAR egyszerűen felerősítette a PR gépezetét és a 900 kilós gorilla lett” – magyarázta a legenda.

    Csak több ok kell, hogy beszéljenek a sorozatról, mert megvan a termék, megvan a tehetség, megvan a csapat. Mennyi is, 26-28 induló van ezeken a versenyeken? A sorozat szilárd lábakon áll, és a világnak tudnia kell róla.

  • A kevés induló miatt fontos változás jön az Indy 500-ra

    A májusban rendezendő Indy 500 106. futamán a kétnapos kvalifikációs folyamata néhány ponton meg fog változni.

    Eltűnik a Fast 9, helyette a Fast 12, majd a Fast 6 következik – írja a Racer.

    Míg az Indy 500 kvalifikációjának legutóbbi kiadásainál a kilenc leggyorsabb versenyző szombaton jutott be a legjobb 9-be.

    2021-ben a szombati kvalifikáció során a 10. és 30. helyeket betöltő versenyzők szintén rögzültek a versenyre, és vasárnap ők már csak a nézőtérről figyelhették az eseményeket. Ez a szisztéma nem változik azzal a kitétellel, hogy most a 13. és 30. hely között rögzülnek majd a pozíciók.

    Május 21-én, szombaton magyar idő szerint 15:00 és 16:30 között minden versenyző számára 90 perces edzésre kerül sor, amelyet a nyílt kvalifikáció követ majd 18:00 és 23:50 között.

    Egy másik átvett program, az LCQ – Last Chance Qualifying (utolsó esélyes kvalifikáció) szintén megmarad, amelyre akkor lesz szükség, ha 33-nál több nevezés lesz az Indy 500-ra.

    Ha 34 vagy annál több autó próbálkozik a kvalifikációval – amire kicsi az esély -, akkor a szombaton az első 30-on kívülre kerülő versenyzők vasárnap egy speciális időmérőn fognak indulni, hogy feltöltsék az utolsó sort, és kitolják azokat, akik nem tudtak elég gyorsak lenni.

    Mivel nem várható, hogy 33-nál több nevezés érkezik, az LCQ időmérőt valószínűleg nem tartják meg.

    Feltételezve, hogy nem lesz szükség az LCQ-ra, vasárnap két óra LCQ edzés és kvalifikációs idő marad kihasználatlanul. A Fast 12-nek lesz egy 90 perces edzése magyar idő szerint 18:30 és 20 óra között, majd 22:00-tól dől el, hogy ki kerül be a legjobb 6-ba.

    Az Indy 500 pole pozíciójának sorsa pedig a 23:10-kor kezdődő Fast 6-en dől majd el.

    Ábrarajz:

    Eredeti verzió: IndyCar Media/Magyarítás: 500miles.hu
  • Calum Ilott álla leesett, amikor először meglátta Indianapolist

    Az IndyCar újonca, Callum Ilott először egy repülőről pillantotta meg az Indianapolis Motor Speedway-t. Az élmény maradandó volt.

    Callum Illott több Európában töltött év után az idei szezont teljes munkaidőben az IndyCar-ban tölti. A múlt héten életében először léphetett be a szentélybe, amit Indianapolis Motor Speedway-nek neveznek.

    A leszállás volt az első alkalom, amikor megpillantottam” – mondta Ilott. „Valószínűleg augusztus végén, szeptember elején (tavaly), hogy eljöjjek, és megcsináljam az üléspróbát az év végi futamokra.

    A reakció: „Leesett az állam. Elég nagy. Nálunk nincs ilyen Európában.

    A 23 éves angol le volt nyűgözve, de nem ijedt meg az Indianapolis 500 szetrdai és csütörtöki nyílt tesztjén.

    Miután szerdán végigdolgozta a kötelező újonc orientációs programot, Ilott a nap harmadik leggyorsabb körét futotta 226,308 mérföld/órás sebességgel a 77-es számú Juncos Hollinger Chevrolet-vel.

    Csütörtökön még többet akart, 226,596 mph-s legjobb körrel, ami a 17. helyet jelentette a 31 versenyző közül.

    Nem rossz egy európai épített pályás versenyzőtől, aki először tesz meg kört ezen az ikonikus oválon.

    Szuper lenyűgöző, de azt hiszem mindenki ezt mondja” – mondta Ilott az IMS-ről. „Vezetni egy dolog, de azt hiszem, a mezőnyben való versenyzés az, ami ideköti a srácokat.

    Ryan Hunter-Reay személyében igazi legenda segíti Ilott munkáját az oválokon
    Ryan Hunter-Reay személyében igazi legenda segíti Ilott munkáját az oválokon Fotó: Penske Entertainment: Joe Skibinski/IndyCar Media

    Forma-1-ből az Indy 500-ra

    Ilott az egyik legérdekesebb versenyző ebben az újonc kategóriában. A Ferrari Driver Academy tagjaként tavaly a Scuderia Ferrari Forma-1-es tesztpilótájaként szolgált, és az Alfa Romeo egyik F1-es tartalékpilótája volt.

    2020-ban a FIA Formula 2-ben – a jelenlegi F1-es pilóta, Mick Schumacher mögött – három győzelemmel és öt pole pozícióval a második helyen végzett.

    Egyértelmű, hogy Ilottnak vannak referenciái, és mondhatjuk, hogy a Forma-1-ben sokan kíváncsiak arra, hogy a sportágban való felemelkedése folytatódik-e az Egyesült Államokban.

    Ilott – aki a Texas Motor Speedway-en tette meg első köreit ovál pályán – elmondta, hogy a texasi versenyhétvége felkészítette őt arra, amit az e heti nyílt teszten tapasztalt az IMS-en.

    Így sokkal könnyebb egy ilyen eseményre érkezni” – mondta. „Azt hiszem, itt közelebb vagy a falakhoz. Egyrészt egy kicsit technikásabb, másrészt ez egy kicsit könnyebbé is teszi a dolgot.

    Ilott jelentősebb segítséget kapott azonban a 2014-es Indy 500-győztes Ryan Hunter-Reaytől, aki ugyan nem áll rajthoz az idei Indy 500-on, de egyfajta tanácsadóként ott lesz Ilott mellett.

    A fiatal versenyző „elképesztőnek” nevezte, hogy egy Indy 500-győztes segíti őt az IMS debütálásában, és úgy tűnt, elégedett azzal, ahogy minden darab összeállt.

    Nyilvánvalóan hosszú út áll még előttünk” – mondta. „De eddig minden rendben. Úgy tűnik, elég gyorsan bele tudtam rázódni az ovál versenyzésbe, de természetesen még fejlődnöm kell.

  • A széria FENEGYEREKE gyorsan visszarázódott

    Santino Ferruccinak sok új dologhoz kellett hozzászoknia idén, de a texasi beugrás segített neki a visszarázódásban.

    Új csapat, új autó, új csapattárs, új versenymérnök. A Dreyer & Reinbold Racingnél Santino Ferrucci számára a feldolgozandó újdonságok listája elég hosszú volt a kétnapos Indy 500 teszt kezdetén.

    Minden zökkenőmentesen ment.

    Ez persze csak tesztelés, és nincs okunk merész jóslatokba bocsátkozni azzal kapcsolatban, hogy Dennis Reinbold Chevy-motoros csapata hogyan fog teljesíteni, amikor néhány hét múlva visszatérünk az Indy 500-as versenyre, de egyértelműen jó irányba halad a csapat.

    Csak azért jöttünk ide, hogy kilómétereket gyűjtsünk, és hogy megtanuljam az autót, és értelemszerűen, hogy összeszokjunk a csapattal” – mondta Ferrucci a RACER-nek, miután ő és Sage Karam a 12. és 13. helyen végzett a 31 pilóta között csütörtökön.

    Eddig minden rendben volt. Nagyon elégedettek vagyunk az autókkal és azzal, ahogyan végeztünk.

    Úgy értem, egyáltalán nem finomhangoltunk még, szóval gyakorlatilag ugyanazzal az autóval fejeztük be a napot mint a csapattársunk, és mindkét autónak jó tempója volt.

    Ferrucci Charlie Ping versenymérnökkel dolgozott együtt, és az időmérőn ott volt a 2004-es Indy 500 győztes Buddy Rice is.

    Nevetnem kell, mert az első nap, amikor megtanultam a kommunikációt, megtanultam, hogyan dolgozik mindenki, és minden simán ment, akkor sok nyomás leesett a vállamról” – mondta.

    Ez tényleg megolajozta a kerekeket, mert tegnap egész nap az első ötben voltam, és a negyedik helyen végeztem, így a mai nap még jobb volt.

    És hogy ma két autó közvetlenül egymás mellett volt, elég jól éreztük magunkat együtt, mint egy csapat, figyelembe véve, hogy nagyon gyorsan történt minden. Ez lenyűgöző.

    Nagyon örülök az itteni légkörnek. Jó volt, hogy ilyen rövid idő alatt sikerült egy igazán zökkenőmentes ritmusba kerülnünk, és ezt a lendületet most már csak át kell vinnünk májusba. Ez lesz a legnagyobb dolog.

  • Miért nem indul az IndyCar női csapata az Indy 500-on?

    A Paretta Autosport fontos programot tervez Simona de Silvestroval idén, az Indy 500 azonban nem tartozik a versenyeik közé.

    A helyszín ugyanaz volt, mint tavaly, és a főszereplők közül is sokan ugyanazok voltak, mint egy évvel ezelőtt, de a kedd délutáni Paretta Autosport bejelentés az Indianapolis Motor Speedway-en nem volt ugyanolyan mértékű.

    A veterán autóipari vezető Beth Paretta tulajdonában lévő IndyCar-csapat, amely tavaly május hónap kedvence volt, idén nem vesz részt az Indy 500 106. futamán.

    Az online találgatások nem voltak igazak” – mondta Paretta.

    Nagyjából tavaly augusztus 1. óta dolgozom ezen a projekten. Mindig is az volt a célom, hogy 500 mellett más versenyeken is induljunk. Ha az 500-on indulunk, mindig is úgy volt a cél, hogy ne csak az 500-on legyünk ott.

    Aztán, amikor Eddel (az új partnerrel, Ed Carpenterrel – a szerk.) beszélgettünk, és tudtuk, hogy hol vannak a korlátaink.

    Tudtuk, hogy van némi kihívás azzal kapcsolatban, hogy hány ember és hány autó áll rendelkezésre. Így aztán azt gondoltuk, hogy nézzünk meg egy alternatív megoldást.

    Mivel Carpenter azt tervezte, hogy már három autóval indul az idei Indy 500-on, Paretta azt mondta, hogy saját csapata számára bölcsebb volt lemondani Indyről, és a többi versenyre koncentrálni.

    Ez egy közös döntés volt, és két dolog játszott benne szerepet: ez egy okos versenyzői döntés és egy okos üzleti döntés. És mindkettőt egyformán mérlegeljük, különösen, ha Ed vagy az én székemben ülünk.

    Paretta azonban hozzátette: „Az elmúlt két hónapban megkerestek az emberek, hogy gondoljam át az 500-as indulást.

    De nem voltam hajlandó lemondani az épített, és az utcai pályás versenyeinkről, amiket már beterveztünk.

    Számomra ez, amit teszünk, a csapatom számára a növekedés, új helyekre juttatjuk el a női versenyzőinket, új helyekre juttatjuk el Simonát. És ha az a szándékunk, hogy egy teljes munkaidős csapat legyünk, akkor ez egy jobb befektetés számunkra.