Kategória: Formula E

  • Wehrleint nem érdekli a Formula E

    Wehrleint nem érdekli a Formula E

    Pascal Wehrlein tagadja, hogy csak akkor tudja életben tartani versenyzői karrierjét, ha jövőre a Formula E-be igazol. Jelenleg ugyanis nincs garancia arra, hogy a 22 éves versenyző megtarthatja jövőre Sauberes ülését.

    „Mind az öt pontot én szereztem a csapatnak, a kvalifikációkon 8:2 az én javamra Ericssonnal szemben. Mit tehetnék még?” – mondta a német versenyző a Bildnek.

    Korábban azt rebesgették, hogy talán visszatérhet Wehrlein a DTM-be, ahol 2015-ben bajnok lett, de a Mercedes már csak 2018-ban lesz jelen a bajnokságban. Ebből kifolyólag logikusabb opció lehet a Formula E, mivel ez után a Mercedes arra összpontosít majd a DTM helyett. Wehrlein azonban kizárja ezt a lehetőséget.

    „Én szeretem a zajt, a teljesítményt és az üzemanyagot. Nem tudom elképzelni, hogy a Formula E-ben versenyezzek.” – mondta.

     

  • Mi az: Ferrari, de mégse Ferrari az FE-ben?

    Mi az: Ferrari, de mégse Ferrari az FE-ben?

    Sergio Marchionne Ferrari-elnök szívesen csatlakozna a Formula E mezőnyéhez, de nem Ferrariként, hanem a Fiat-csoport egy másik márkája nevében.

    A Magyar Nagydíj reggelén Marchionne találkozott a mercedeses Toto Wolff-fal, az egyik felmerült téma pedig az FE és annak jövője volt – érthető módon, hiszen a Mercedes múlt héten jelentette be, hogy az elektromos széria kedvéért kiszáll a DTM-ből. Néhány nappal később a Porsche is hasonlóképp cselekedett, csak ők a WEC-programjukat szakították félbe.

    Az elektromos utcai autók iránti egyre nagyobb kereslet okán egy ideje már a Ferrari is flörtölget az FE-vel, Marchionne azonban nem keverné bele a Ferrarit magát a buliba – inkább az FCA-csoport (Fiat Chrysler Automobiles) egyik márkájával, azaz az Alfa Romeóval, a Maseratival, a Fiattal, a Dodge-dzsal vagy a Chryslerrel képzeli el a részvételt.

    „Beszéltem Totóval, de nem hiszem, hogy a Ferrari közvetlenül csatlakozni fog” – nyilatkozta Marchionne. „Az FCA képviseletében azonban nagyon is gondolkozunk a dolgon. Ha mi is csatlakozunk, az a csoport egyik márkájaként lesz, de még nem tudjuk, melyikkel.”

  • Lucas Di Grassi a Formula E újdonsült bajnoka

    Lucas Di Grassi a Formula E újdonsült bajnoka

    A vasárnapi második montreali futammal véget ért az elektromos versenyzés csúcskategóriájának 2016/2017-es idénye. Az utolsó versenyt a francia Jean-Eric Vergne nyerte, de a bajnoki címnek Lucas Di Grassi örülhetett.

    Az Audi ABT versenyzője 18 ponttal gyűjtött többet, mint az előző kiírás bajnok a Renault versenyzője Sebastian Buemi.

    A szezonzáró futamnak a brazil az ötödik helyről vághatott neki, az első körben néhány pozíciót bukott, de ezeket a verseny második felére vissza tudta szerezni.

    Végül a hetedik helyen ért célba úgy, hogy az utolsó körben még maga elé is engedte a csapattársát Daniel Abtot. Az egykori Forma-1-es pilótának ez is belefért. Semmi nem veszélyeztette a bajnoki címét, mert legnagyobb riválisának autója a verseny legelején megsérült, ki kellett állnia a bokszutcába, hogy leszedjék a lifegő elemet. Ezzel gyakorlatilag el is dőlt a bajnoki cím sorsa, mert a svájci a mezőny végére esett vissza, és csak a 11.helyig tudott utána feljönni.

    A versenyt sokáig az élről induló Rosenqvist vezette, ám Vergne nyolc körrel a vége előtt egy szép mozdulattal maga mögé utasította a svédet. A két Virgin autó csatázott egymással a dobogó legalsó fokáért, amit végül Jose Maria Lopez szerzett meg. Bird lett a negyedik. A Mahindrával Nick Heidfeld is jól ment ő lett az ötödik, majd jött a két Abtos autó. A pontszerzők sorát Sarrazin, D’Ambrosio és Dillmann zárta.

    Jean-Eric Vergne pályafutása első futamgyőzelmét szerezte a sorozatban. Lucas Di Grassi pedig három évad alatt a harmadik különböző bajnok lett. Buemi és a Renault e.Dams egy csapatbajnoki címmel vigasztalódhatott.

  • Buemi mindenkinek beszólt

    Buemi mindenkinek beszólt

    Sebastien Buemi komoly csatában van Lucas di Grassival a Formula E szezonzáróján, a bajnoki címért. Az évadzáró kanadai hétvégén két futamot rendeznek, egyet szombaton, és egyet vasárnap.

    Szombaton Buemi a mezőny végéről rajtolhatott csak, ám egészen a negyedik helyik menetelt előre. Ugyanakkor számos incidensbe keveredett a verseny során, nem túl szalonképes panaszainak már menet közben hangot adott a csapatrádión, azonban a leintés után sem kímélte csapattársait; mondhatni mindenkit kiosztott, aki az útjába került…

    Buemi kitörésére pedig már GIF-es reakciók is érkeztek.

     

     

  • Formula E: Di Grassi nyert és az élre állt

    Formula E: Di Grassi nyert és az élre állt

    Lucas Di Grassi sikerével végződött az elektromos sorozat montreali első versenye. A brazil pilóta a bajnokságban is átvette a vezetést, az eredetileg a negyedik helyen végző Buemitől, akit azonban utólag kizártak.

    Nem indult jól Buemi számára a hétvége. Az egyik szabadedzésen egy komoly balesetet szenvedett, ami miatt rommá tört az autója. Az időmérőre sikerült összerakni, de a pole pozícióért folytatott harcban ezúttal alulmaradt brazil riválisával szemben. Nem örülhetett sokáig a második helynek, ugyanis az autójában akkumulátort kellett cserélni, így kapott egy tízhelyes rajtbüntetést.

    A versenyen tovább folytatódott a svájci vesszőfutása. Pokolian rossz első kört teljesített, aminek a végén csak a 17.helyen állt. Innen kellett felkapaszkodnia. A 35 körös verseny 15. körében már felért a pontszerző helyre, amikor Nick Heidfeld balesete miatt egész pályás sárga zászló volt érvényben.

    Nem sokkal később utolérte Di Grassi csapattársát Abtot, és együtt érkeztek a bokszutcába. Abt eléggé lelassított, Buemi kis híján belement hátulról. A svájci integetett is a németnek, mert szerinte szándékosan tartotta őt fel.

    Az autócserék után előbb Turveyt majd Evanst is maga mögé utasította. Ezután sokat segített neki José Maria Lopez. Az ex túraautó világbajnok falnak csapta az autóját, ami után a biztonsági autó is a pályára hajtott. Az újraindítás után csapattársa Prost mögött volt, aki jó csapattárshoz méltóan elengedte őt. Nem sokkal később egy újabb pozíció hullott az ölébe: Felix Rosenqvist is találkozott a fallal. Buemi ekkor már a negyedik volt. A dobogó és közte már csak Sarrazin állt. Az ő eszén viszont nem tudott túljárni, azt azonban meg kell jegyezni, hogy több kanyaron keresztül egymás mellett haladtak és össze is értek, de mindketten tudták folytatni a versenyt. (A futam után a Renault versenyzője elég dühösen kérte számon a francia pilótát az eset miatt).

    Az utolsó körökben Vergne megközelítette az addig nyugodt versenyt teljesítő Di Grassit, helycsere a leintésig azonban már nem történt. Az Abt versenyzője ezzel a sikerével összetettben megelőzte Sebastian Buemit, aki negyedik lett.

    Ezzel azonban még nem volt vége a napnak. A futam után ugyanis kizárták a címvédőt. A versenyirányítás hivatalos indoklása szerint az autója nem érte el a minimum súlyhatárt, ezért diszkvalifikálták a futamról.

    A vasárnapi utolsó fordulónak így Di Grassi 18 pontos előnnyel vághat neki.

  • A Mercedes kiszáll a DTM-ből az FE kedvéért

    A Mercedes kiszáll a DTM-ből az FE kedvéért

    A Mercedes bejelentette, hogy 2018 végén pontot tesz DTM-programja végére, 2019-ben pedig csatlakozik a Formula E mezőnyéhez.

    A Mercedes egyike a DTM pillérgyártóinak, a patinás széria azonban komoly veszteségeket szenvedhet, ha az Audi és a BMW személyében csak két gyártója marad 2019-től. A stuttgarti alakulat októberben már szemezgetett egy esetleges FE-indulással, a hivatalos bejelentéssel pedig csatlakozott a nemzetközi autógyárak egyre növekvő listájához, akik helyet szeretnének kapni az elektromos szériában – beleértve két DTM-es riválisát is.

    „A DTM-ben töltött éveinket mindig a Mercedes motorsportos történelmének kiemelkedő epizódjaként fogjuk számontartani” – nyilatkozta Toto Wolff, a Mercedes motorsport-igazgatója. „Szeretném minden egyes csapattagnak megköszönni, hogy fantasztikus munkájuk révén a Mercedes-Benz a DTM legsikeresebb gyártójává válhatott ezen időszak alatt. Noha a búcsú mindannyiunk számára nehéz, az idei és a jövő évi szezonban mindent bele fogunk adni, hogy a lehető legtöbb DTM-bajnoki címet gyűjtsük még össze – ennyivel tartozunk a rajongóinknak és magunknak egyaránt.”

    A Mercedes 1988-ban csatlakozott a mai DTM (akkor még Deutsche Tourenwagen Meisterschaft a jelenlegi Masters helyett) elődjéhez, első címét pedig 1992-ben nyerte Klaus Ludwig által. A széria az 1996-os szezon végén becsődölt, de Bernd Schneiderrel még előtte összeszedtek pár címet 1994-ben és 1995-ben. A 2000-es újraindulást követően ott folytatták, ahogy abbahagyták: Schneider további bajnokságokat nyert 2000-ben, 2001-ben, 2003-ban és 2006-ban, őt pedig Gary Paffett, Paul di Resta és Pascal Wehrlein követték a mercedeses bajnokok névsorában. A HWA-akronim mögött futó gyári csapatban jelenleg Paffett és di Resta mellett Lucas Auer, Edoardo Mortara, Maro Engel és Robert Wickens versenyzik.

    Ami az FE-t illeti, a széria és a Mercedes között aláírt előzetes megállapodás a 2018/19-es szezontól lett volna érvényes, ám ezt egy évvel kitolták 2019-re. Wolff szerint erre azért volt szükség, hogy a német istálló „alaposan megértse” az FE esszenciáját és a „megfelelő módon tudjunk felkészülni a csatlakozásra”. Egy kissé eltérő kommentben továbbá megerősítette, hogy a nemrégiben bejelentett petronasos szerződéshosszabbítás valóban a Mercedes F1-es elköteleződését takarja.

    „Mint minden más téren, a motorsportokban is mi szeretnénk lenni a mérce” – folytatta Wolff. „Ezenfelül innovatív új projekteket szeretnénk felfedezni, az F1 és az FE kombinációja pedig erre tökéletesen megfelel. A Formula E olyan, akár egy izgalmas start-up vállalkozás: vadonatúj formátumot nyújt, amelyben a versenyzés és egy komoly eseményszerű jelleg ötvöződik a jelenlegi és jövőbeli technológiák népszerűsítése végett. Az elektrifikáció az utcai autók terén is megfigyelhető, az FE pedig érdekes platformot biztosít a gyártók számára, ahol bemutathatják ezt az új technológiát és új közönséget szerezhetnek maguknak, mindezt pedig egy teljesen újfajta versenykarakterrel, amely radikálisan elüt minden létező szériától.”

    Az értesülések szerint a Mercedes FE-projektje a HWA alatt fog futni a hatodik szezontól, azonban már következő idényben partnerkapcsolati együttműködésbe léphet a Venturival, ahol a Mercedes-pilóta Maro Engel is versenyzik.

  • A HWA-Mercedes a Formula E-be tart?

    A HWA-Mercedes a Formula E-be tart?

    A HWA már hosszú ideje a Mercedes motorsport partnere, a DTM kapcsán ez bizonyára sokaknak ismert. A HWA azonban a legfrissebb hírek szerint Formula E programon gondolkodik a 2018-19-es szezonra.

    A HWA alapítója, Hans-Werner Aufrecht és a csapatvezető Ulrich Fritz jelen is volt a múlt hétvégi Formula E fordulón, New Yorkban.

    Úgy tudni, a Mercedesnek októberig van ideje eldönteni, hogy rész kíván-e venni a 2018-19-es FE szezonban. A HWA feltehetően a szériában már jelenlévő Venturi csapattal társulna, melynek legfőbb partnere a karosszéria és hajtáslánc technológiában jártas ZF Group.

    Egyes spekulációk szerint ráadásul a Mercedes esetleges Formula E programjában Nico Rosberg os szerepet kaphat. A 2016-os világbajnok nem titkolja, hogy érdeklődik az elektromos technológia iránt, a hónap elején ugyanis találkozott az FE igazgatóival, ezen a héten pedig a Teslánál járt.

  • Az RTL-ről az ARD-re megy át a Forma-1-es közvetítés?

    Az RTL-ről az ARD-re megy át a Forma-1-es közvetítés?

    A Forma-1 Németországban hamarosan a közszolgálati csatornán köthet ki, ahogy történt az pár éve Magyarországon is. Egyre több jel mutat abba az irányba, hogy az RTL búcsúzik, az ARD pedig megkezdte a tárgyalásokat a tv közvetítési jogokról.

    A F.A.Z szerint az ARD már előrehaladt annyira, hogy már 2018-tól kezdve akár átveheti a Forma-1-et, és adhatja azt majd élőben. A fizetős (Sky) csatornán kívül 1991 óta az RTL kereskedelmi televízión volt látható a közvetítés. Idén azonban a FOM-mal kötött szerződésük lejár.

    A német RTL-nél nem akarnak konkrétan nyilatkozni egy esetleges szerződéshosszabbításról. Az elmúlt években se a nézettség, és így a reklámbevételek sem alakultak megfelelően. Ez egy olyan ok lehet, amiért a kölni bázisú társaság akár búcsút is int a Forma-1-nek. Már keresik az alternatívákat.

    A F.A.Z szerint ez a döntés akár megszülethet a Forma-1 nyári szünetében is. Ugyanakkor érdemes tudni azt, hogy az ARD-nél és a ZDF-nél is a sportközvetítések terén új pénzcsapok nyíltak meg azzal, hogy a Bajnokok Ligáját már nem kötelező/szabad tovább támogatni. Épp emiatt kaptak szárnyra olyan pletykák is, hogy a ZDF-nél is már téma lett a Forma-1 közvetítése.

    Az ARD jó ideje a DTM partnere, de az ő szerződésük is lejár év végével. Még olyan megoldás is lehetséges, hogy az RTL viszi a DTM-et, és a két közszolgálatin, az ARD-n és a ZDF-en lenne felváltva a Forma-1. A fizetős tv-s nézőknek, persze annyira nem jó hír az, ha két ekkora  közszolgálati csatornán is fogható lesz a kedvenc sportjuk.

    Angliában úgy működik a rendszer, hogy a fizetős Skyon nézhető az összes futam élőben, az ingyenes Channel 4-en pedig évente csak tíz. Az ARD sportkoordinátora, Axel Balkausky ennyit nyilatkozott:

    „Folyamatban lévő tenderről nem nyilatkozunk.”

    Ez mindennek tűnik, csak cáfolatnak nem. Ráadásul a Motorsport-Total.com információi szerint a Forma-1 mellett lecsapnának a Formula E-re is az ARD-nél. Egy illetékes szerint a berlini ePrix közvetítés a kisebb Das Erste csatornának komoly nézettséget hozott, így nem véletlen az érdeklődés, valamint jobban is kommunikálható a „zöld motorsport” törekvés, ha ezen széria is a paletta részévé válna az ARD-nél.

  • New Yorkban a Madár volt az ász

    New Yorkban a Madár volt az ász

    Több mint egy évvel legutolsó győzelme után Sam Bird a biztonság kedvéért kettőt is behúzott a Formula-E New York-i duplafordulóján.

    Észak-Amerikában pengeti záróakkordjait az FE 2016/17-es szezonja: az USA és Kanada közül elsőként az előbbibe látogatott el a mezőny a múlt hétvégén. A két versenyt egy Brooklynban kialakított pályán rendezték a Hudson folyó partján, és habár a közvetlen környezet önmagában is hatalmas izgalommal töltötte el a versenyzőket és újságírókat egyaránt (elég csak végiglapozni a Twitteren az #NYCePrix hashtaggel ellátott tweeteket, hogy lássuk, mekkora hatással volt egy New York-i kiruccanás a sport népszerűségére és megítélésére), a versenyek előtti periódust mégsem ez dominálta. Sok versenyző számára ez volt az ominózus ‘fekete hétvége’, amikor – mindenféle baráti megegyezés ellenére – ütközött az FE brooklyni hétvégéje a WEC nürburgringi versenyével.

    Mivel néhányan párhuzamosan versenyeznek a két szériában, komoly döntéseket kellett hozni, amelyek kihatással voltak a hétvége alakulására és a világbajnokság állására is. Az érintettek José María López, az éllovas Sébastien Buemi és a később trófeákat halmozó Sam Bird voltak; ám míg a Ferrari elengedte Birdöt New Yorkba, a Toyota már nem volt ennyire nagylelkű Buemivel és Lópezzel, akiknek Németföldön kellett maradniuk a hatórás versenyre. Itt volt tehát a hatalmas lehetőség Lucas di Grassi előtt, hogy a duplaversenyes fordulót kihasználva ledolgozza hátrányát Buemivel szemben, vagy esetleg meg is előzze – ez végül nem igazán jött össze neki, de ennyire ne szaladjunk előre, elsőnek beugrópilótákat kell kerítenünk a DS Virginhez és az e.damshoz.

    A motorsportokban jártas rajongóknak nem kell külön bemutatnunk a két FE-debütánst: Buemi helyét az e.damsnál a Japánba „száműzött” Pierre Gasly vette át, míg Sam Bird csapattársaként a DS Virginhez Alex Lynn érkezett, aki szombati szenzációs pole-jával hozzátette a maga részét a DS hétvégi dominanciájához. Brooklyn a versenyen már nem kegyezett ennyire félnévhasonmásának: Lynn nem tudta tartani a tempót és folyamatosan csúszott hátrafele, így a csapat kénytelen volt megkérni, hogy álljon félre Bird elől, egy technikai probléma miatti kiesés okán pedig még a kockás zászlót sem láthatta meg.

    New York, FE, Brooklyn
    Sokan kiélvezték New York csillogását

    Bird nem hagyta, hogy a DS becsületén ekkora csorba essen, és egy végső kétkörös sprintversenyt is túlélve megszerezte idei első győzelmét Jean-Éric Vergne és Stéphane Sarrazin előtt. A sprintversenyt egy kései safety caros fázisnak köszönhetjük, amelyet a Mahindrák miatt kellett beküldeni; Felix Rosenqvist és Nick Heidfeld erős pozícióban autóztak a verseny egészében, ám lényegében egyetlen körön belül mindkét autójukat elvesztették, a pályán ragadt Mahindra pedig elég volt a versenyirányításnak egy safety carhoz. A negyedik helyen di Grassi végzett, a legszebb felzárkózást azonban Gasly mutatta be, aki a rajtrács 19. helyéről indulva egészen a hetedikig jött fel.

    A győzelem úgy tűnt, szárnyakat adott Birdnek, aki a következő nap (helyi idő szerinti) délelőttjén megszerezte a pole pozíciót, amelyet a versenyen egy aprócska oda-vissza előzéstől eltekintve végig megtartott, hogy ellentmondást nem tűrően, 11.3 másodperces előnnyel megnyerje a második brooklyni versenyt is. Mögötte ezúttal a szombaton szerencsétlenséggel sújtott két Mahindra végzett Heidfeld-Rosenqvist sorrendben, amely utóbbi úgy fogalmazott a versenyt követően, hogy Bird „a második etaptól kezdve más ligában játszott”. A másik DS-ben Lynn nem tudta megismételni előző napi meglepő teljesítményét, és csak a 17. helyen hozta be az autót, Gasly viszont előrelépett egy kicsit és a negyedik hely bűvöletében az időmérőn és a versenyen is ezt a pozíciót szerezte meg – habár nem sok híja volt, hogy az utolsó körben a két Mahindrával folytatott csatája következtében kiessen, de a falak érintését követően a sérült autóval is bevánszorgott a célba.

    A bajnokság szempontjából legérdekesebb momentum azonban di Grassi ötödik helyen való leintése volt, aki így 10 pontra csökkentette hátrányát Buemivel szemben a montréali, szintén két versenyből álló szezonzáró hétvége előtt. Hétvégi teljesítményének köszönhetően Bird elérte, hogy még vele is bajnokesélyeként kelljen számolni Kanadában; habár az igazsághoz hozzátartozik, hogy összesen már csak 58 pontot lehet szerezni, a britnek pedig 57 pont a hátránya. Reálisan nézve tehát ismét egy Buemi/di Grassi párharcra lehet számítani Montréalban, amelyet senki ne hagyjon ki annak ellenére sem, hogy pont az F1-es Magyar Nagydíj hétvégéjére esik.

  • Hemsworth megpördült a Formula E autóval

    Hemsworth megpördült a Formula E autóval

    A múlt hétvégi Formula E-s New York ePrix-n, a Rush (Hajsza a győzelemért) című filmben James Huntot alakító Chris Hemsworth is lehetőséget kapott, hogy kipróbáljon egy ilyen elektromos versenyautót.

    Azonban nem sikerült túl „Huntosra” vennie a figurát, a hetes kanyarban ugyanis megpördült az autóval, de az szerencsére nem nagyon sérült meg, csal az autó orra érintette meg a falat.