Kategória: Formula E

  • Kobayashi Hong Kongban debütál a Formula-E-ben

    Kobayashi Hong Kongban debütál a Formula-E-ben

    Az egykori Forma-1-es pilóta Kamui Kobayashi bemutatkozhat az elektromos sorozatban, az Andretti csapat színeiben fog rajthoz állni a hongkongi szezonnyitón.

    Az előzetes nevezési listán a csapat két pilótája Antonio Felix da Costa és Tom Blomqvist voltak, a csapat azonban bejelentette, hogy nem a svéd pilótával, hanem Kobayashival indulnak az évadnyitón, az okokat viszont nem részletezték.

    A csapatvezető Michael Andretti elmondta, hogy nagyon izgatottak, hogy a egyik legnépszerűbb japán versenyzővel dolgozhatnak együtt, aki mögött Japán egyik legnagyobb biztosító cége az MS&AD áll. Az MS&AD leányvállalata az MS Amlin, ami az Andretti csapat névadó szponzora volt az elmúlt két évad során.

    „Szerencsések vagyunk, hogy egy Kobayashi kaliberű pilótával indulhatunk Hong Kongban. A Formula-1-ben és a WEC-ben is megmutatta már, hogy mire képes. A Formula-E a következő lépcsőfok számára. Nagyon izgatottak vagyunk, hogy Japán egyik legnagyobb vállalatával és legnépszerűbb pilótájával dolgozhatunk együtt.” – mondta Andretti.

    „Először is szeretnék köszönetet mondani Michaelnek, az egész Andretti csapatnak és az MS&AD cégnek, hogy megteremtette nekem ezt a csodás lehetőséget, hogy Hong Kongban bemutatkozhatok az FE-ben. Teszt nélkül fogok nekimenni a hétvégének, ami nem lesz könnyű, de a csapat minden támogatást megad nekem. Remélem, hogy jó versenyeim lesznek.” – mondta boldogan Kobayashi.

    A hongkongi szezonnyitóra december első hétvégéjén kerül sor.

  • Kiderültek a részletek a Formula E – Hugo Boss partnerségről

    Kiderültek a részletek a Formula E – Hugo Boss partnerségről

    A Hugo Boss jelenleg a Forma-1-ben a Mercedes partnere 2015 óta, de az elmúlt bő 30 évben előttük a McLarennel szövetkeztek. A Formula E-ben azonban az ismert német divatmárka már nem egy konkrét csapat ruházatát szállítaná és ott jelenne meg, hanem a széria hivatalos ruházati partnerei lennének.

    A Hugo Boss logója megjelenne a széria tisztségviselőinek a ruházatán, a bajnokság demo autóján, valamint a pálya széli reklámként is. Alejandro Agag természetesen örömmel üdvözli az új partnerüket:
    „Remek hír, hogy egy újabb globális márka csatlakozik a Formula E családjához, különösen akkor, ha az egy annyira tisztelt és ismert márka, mint az a Hugo Boss a divat világában.”

    A szerződés már a 2017/18-as Formula E szezonnyitótól kezdve érvényes lesz, ami a következő hónapban rajtol majd el, Hongkongban.

  • A Hugo Boss is otthagyja az F1-et: Formula E-re váltanak!

    A Hugo Boss is otthagyja az F1-et: Formula E-re váltanak!

    Nem csak autógyártók szállingóznak a Formula E-be, hanem sok egyéb komoly támogató is. A legújabb nagy dobása az elektromos versenyautós szériának, hogy a Hugo Boss is már izgalmasabbnak tartja őket még a Forma-1-nél is.

    A Hugo Boss divatmárka teljesen kiszáll a Forma-1-ből, és a jövőben már a Formula E-re koncentrál majd. Mark Langer, a cég elöljárója a Focus magazinnak beszélt a döntés hátteréről:
    „Természetesen a Forma-1 a versenysportok királykategóriája, de a Formula E innovatívabb és fenntarthatóbb. A meghajtás, és az, hogy nagyvárosokban rendezik a versenyeket, tetszik a fiatalabb közönségünknek, és új lehetőségeket nyit meg.”

    Langer úgy véli, hogy nem is pénzügyi okai voltak a váltásnak, hanem inkább az, hogy szeretne a cég újraszerveződni. Ezzel a lépéssel a Forma-1-es bajnokcsapat Mercedes is elveszti az egyik fontos szponzorát, pedig 2015 év eleje óta támogatták őket. Persze még az is lehetséges, hogy a német divatóriás marad a stuttgarti autós vállalat partnere, és csak együtt szállnak be, majd a 2019/20-as Formula E szezonban.

    A Forma-1 világbajnokságban a Hugo Boss előbb 33 évig a McLaren partnere volt. 1972-ben kezdődött el egyébként a márka motorsport aktivitása, és először a német Jochen Masst támogatták, aki 1974 és 1977 között a McLarennél versenyzett. 1982-ben lett végül hivatalosan is szerződésük a brit versenyistállóval.

  • F1-es pályára kerülhet a Montreal ePrix

    F1-es pályára kerülhet a Montreal ePrix

    Új helyszínre kerülhet a montreali Formula E helyszín, miután a város azt szeretné, ha az a jövőben a Forma-1-es pályán kerülne megrenezésre.

    Valerie Plante lett Montreal első női polgármestere, legyőzvén azt a Denis Coderre-t, aki a három évre szóló megállapodást aláírta az FE-vel.

    Plante nem ellenzi a verseny megrendezését, a helyszínét azonban megváltoztatná. A helyi sajtónak pedig azt pedzegette, hogy inkább azt preferálja, hogy az FE verseny is a Circuit Gilles Villeneuve-ön legyen, ahogy az F1-s futamok, mert ezzel a város évente 10 millió dollárt tudna spórolni.

    „A Formula E gratulál Valerie Plante-nek, hogy őt választották Montreal új polgármesterévé.” – mondta az FE szóvivője. „Várjuk, hogy találkozzunk az új polgármesterrel és megvitassunk mindent, ami a Formula E eseményt érinti. Hajlunk az együttműködésre azzal kapcsolatban, hogy a montreali szezonfinálé sikeres legyen, és a legjobbat nyújtsa a városnak.”

    Az FE megvalósíthatósági tanulmányt készített az F1-es pálya és annak meglévő nyomvonala kapcsán. Azonban úgy tudni, hogy a Circuit Gilles Villeneuve nem biztos, hogy logisztikai szempontból ideális a szériának, mert annak új boxutcájának átépítését 10 nappal a júniusi F1-es Kanadai Nagydíjat követően elkezdik.

  • A Porsche szerződésben marad LMP1-es versenyzőivel

    A Porsche szerződésben marad LMP1-es versenyzőivel

    Nincs rá garancia, hogy miután a Porsche jövőre kiszáll az LMP1-ből, versenyzőinek lesz helye a Formula E 2019/20-as szezonjában.

    Andreas Seidl, a Porsche LMP1-es csapatfőnöke azt állítja, hogy mind a hat versenyzőjükkel megmarad a szerződésük, és más szériákban versenyeztetik majd őket. Hangsúlyozta azonban, hogy ez még nem garancia arra, hogy a hat versenyzőből kettő az FE-ben landol majd, noha elsősorban valóban a saját házuk táján néznek körül.

    Seidl utalt rá, hogy Andre Lotterer és Neel Jani talán rajthoz állnak majd az FE 2017/18-as szezonjában a Techeetah és a Dragon Racing csapatoknál, de ez nem egyenlő azzal, hogy a 2019/20-as szezonra ők előrébb valók lennének, mint a többi Porsche versenyző.

    Timo Bernhard, már az előtt is a Porsche versenyzője voltak, hogy a márka beszállt volna az LMP1-be. Nick Tandy és Earl Bamber a Porsche GT-ből érkezett LMP1-be 2015-ben.

    Brendon Hartley már tovább is lépett, ő Forma-1-ben debütálhatott, és meg van rá az esélye, hogy 2018-ban teljes szezont is teljesíthessen a királykategóriában.

    A Porsche jelen volt a Formula E szezon előtti tesztjén Valenciában, pár mérnökét beintegrálva a Dragon csapathoz.

    „Voltak embereink a boxban (a Dragonnál), és más csapatokat is szemügyre veszünk.” – mondta Seidl. „Valenciát egy lehetőségnek tekintettük arra, hogy első alkalommal belepillantsunk, milyen is az FE, szóval ha ez a szezon véget ér, megalkothatunk egy új struktúrát.”

    Arra a kérdésre, becsatlakozta-e a Porsche egy olyan meglévő FE csapathoz, mely nincs határozottan elköteleződve egy gyártó irányába, Seidl így felelt: „Előfordulhat, de jelenleg még minden (kérdés) nyitott.”

  • Az Audi nem bánja, hogy di Grassi Roborace vezérigazgató lett

    Az Audi nem bánja, hogy di Grassi Roborace vezérigazgató lett

    Lucas di Grassi a sofőr nélküli versenyautós kezdeményezés, a Roborace vezérigazgatója, ez azonban nem jelenti azt, hogy kevesebb figyelmet szentelne Formula E-s feladatainak, állítja az Audi.

    A regnáló Formula E bajnok szeptemberben, a Frankfurt Motor Show-n jelentette be, hogy a versenyzés mellett ő lett a Roborace vezérigazgatója.

    Az Audi motorsport főnöke, Dieter Gass az Autosportnak elmondta, hogy tudtak róla, hogy di Grassi érdeklődik a Roborace iránt.

    „Egyáltalán nem lepődtem meg.” – mondta Gaas. „Tudtuk, hogy van ilyen irányú érdeklődése, mindig is támogatta a Roborace-t, figyelemmel követte a lehetséges dizájnokat. Nem hiszem, hogy bármi problémát okozna ez. Szerződése van velünk, mi vagyunk a prioritás.

    „Ha észreveszünk bármit, ami nem tetszik, akkor majd egy kis nyomást helyezünk rá, hogy fókuszáljon a versenyzésre, de ha megnézzük az időbeosztást, láthatjuk, hogy nem valószínű befolyásolja őt.”

    A brazil versenyző arra számít, hogy Roborace-es feladatait könnyebb lesz összehangolni az FE-vel, mint korábban az LMP1-es versenyét.

    „Amikor LMP1-ben és az FE-ben is versenyeztem, az elég sűrű program volt.” – mondta di Grassi. „Szabadidőmben, ahelyett, hogy olyan szériában versenyzem, ami nem releváns, vagy nem tudok tanulni semmit, inkább olyasmivel foglalkoznék, aminek sokkal nagyobb hatása van a jövőre.”

    „Továbbra is akarok versenyezni Makaóban, Daytonában, Le Mansban, de nem teljes szezont. Vannak más vállalkozásaim is, de a legtöbb időt a Roborace fejlesztésére szánom.”

    „50 ember dolgozik rajta, nem szükséges, hogy minden nap ott legyek. Az én feladatom inkább a kommunikáció, a stratégia, és a minőségi megállapodások.”

  • Prost nem engedte volna el Buemit, de a Red Bull ki sem kérte

    Prost nem engedte volna el Buemit, de a Red Bull ki sem kérte

    Alain Prost, aki a Renault F1-es csapat tanácsadója elismerte, hogy nem engedte volna el Buemit a Formula E-s szerződéséből, hogy akár 2018-ban a Toro Rossonál versenyezzen, így a svájcinak nem volt sok esélye arra se, hogy Austinban versenyezhessen velük a hétvégén.

    Ennek köszönhetően a faenzaiak Brendon Hartleyt választották, aki adott esetben 2018-ban is elérhető lesz. Az Autosportnak így mesélte el a történéseket Prost:
    „Sebastien felhívott, és azt mondtam neki, hogy azzal nincs problémám, ha elfogadja az ajánlatot, hogy egy versenyt teljesítsen velük. 2018-ról azonban szó sem lehet, hiszen szerződésünk van, és nem engedhetünk el egy hónappal a szezon kezdete előtt csak úgy. A Formula E egy komoly program, pláne gyártóval a hátad mögött. Hivatalosan azonban soha nem kerestek meg minket. Ennyit beszéltem csak Sebastiennel: „Ha lenne rá lehetőségem, versenyezhetnék Austinban?”, erre azt mondtam neki, hogy: „Igen, de vigyázz mert hamarosan kezdődik a következő szezon.” Aztán nem érkezett megkeresés…”

    Alain ugyanakkor elismerte, hogy szerinte jól teljesítene Buemi, ha visszatérhetne a Forma-1-be:
    „Meglenne benne a potenciál, hogy maradjon az F1-ben, ahogy annak idején befejeződött a karrierje, az eléggé rossz volt, de mit lehet tenni? Nem volt az elmúlt három évben olyan jellegű beszélgetésünk, ami arról szól, hogy visszatérjünk a Forma-1-be, és ebben segítenénk. Biztos vagyok benne, hogy jó munkát végezne, de a Formula E is fejlődik, és pont ilyen versenyzőre van szükségünk, mint ő. Ha ilyesmiről hat-nyolc hónappal ezelőtt beszéltünk volna, más lehetne a helyzet…”

  • Button megrémül az IndyCartól, a Formula E pedig nem érdekli

    Button megrémül az IndyCartól, a Formula E pedig nem érdekli

    A tavalyi szezon végeztével Jenson Button visszavonult, legalábbis ami a Forma-1-et illeti. F1 után pedig a legtöbb versenyző az IndyCar, a WEC, vagy a Formula E felé veszi az irányt. Button ezzel szemben a japán Super GT-be tette be a lábát.

    Míg Fernando Alonso F1 mellett is tett kitérőt Indy 500-ra, Buttont ez az irány nem érdekli.

    „Nem igazán érdekel.” – mondta a brit versenyző. „Persze nagyszerű versenyzők mennek ott, de rohadtul megrémiszt engem. Csodálkozom, hogy még versenyeznek. Nagyon bátor fickók, de én nem kezdenék bele. Nem érzem szükségét a karrierem ezen szakaszában.”

    Persze a Formula E-ről is nyilatkozott.

    „A Formula E-nek szerintem határozottan van létjogosultsága, nagyszerű a gyártók számára. Elképesztő, milyen gyorsan növekszik a széria, egyre több ember, csapat, gyártó és versenyző vesz részt benne, de nem igazán hoz engem lázba.”

    „Én versenyezni akarok, jól érezni magam, hallani akarom a motort, ahogy az felbőg és olyasmit akarok vezetni, ami van vagy 600 lóerő.”

  • Audi e-tron FE04: gyors és megbízható versenyautó

    Audi e-tron FE04: gyors és megbízható versenyautó

    Az új Audi e-tron FE04 igen jó benyomást tett a Formula-E elektromos versenysorozat hivatalos valenciai tesztjén. A hétfőtől csütörtökig tartó teszten az Audi Sport ABT Schaeffler csapat teljesítette a legtöbb tesztkilométert az összes alakulat közül. De az első, tisztán elektromos Audi versenyautó által elért köridők is igen ígéretesek voltak.

    Az Audi új gyári pilótája, Daniel Abt (Németország) és a bajnoki címvédő Lucas di Grassi (Brazília) az Audi Sport ABT csapat négy autójával egy átfogó tesztprogramot teljesített a legnagyobb nyári meleget idéző 30 fokos valenciai melegben. A tesztelés központi elemei ezúttal a versenyszimulációk voltak illetve az új fejlesztésű, összesen egy sebességfokozattal szerelt motor-generátor együttes (MGU) energiamenedzsmentjének optimalizálása volt.

    A forróság ellenére mind a négy Audi e-tron FE04 megbízhatóan működött mindhárom napon, így Daniel Abt és Lucas di Grassi összesen 474 kört teljesített a három kilométer hosszú valenciai Ricardo Tomo versenypályán. Ez hozzávetőleg egy 1466 kilométeres távnak felel meg, amely egy teljes Formula-E szezon alatt teljesített versenytáv. A hat tesztszakasz során mindkét Audi pilóta folyamatosan az élmezőnyben teljesített, azonban a legjobb idők csupán jelzésértékkel bírnak. Autónként ugyanis naponta kétszer volt lehetőség az időmérőn elérhető legnagyobb, 200 kW teljesítménnyel autózni. Emellett a tesztek során alkalmazott pályavezetés is eltért, a rajt-cél egyenest ugyanis egy második sikán kialakításával módosították.

    „Daniel és Lucas már a kezdetektől fogva remekül érezték magukat az autóban és megerősítettek abban, hogy kitűnő fejlesztői munkát végeztünk, az új váltóval pedig óriási lépést tettünk előre.” – értékelte a teszteket a csapatfőnök Allan McNish. „Azt, hogy igazából hol tartunk, csak a hongkongi szezonnyitón látjuk majd. Addig pedig még rengeteg munka van előttünk, de a valenciai teszttel ettől függetlenül nagyon elégedettek lehetünk. Az Audi e-tron FE04 megbízható és gyors. Most már csak azon kell dolgozzunk, hogy az autó energiagazdálkodását és a szoftvert a tesztpadon és a szimulátoron tovább optimalizáljuk.”

    „Egy jól sikerült teszten vagyunk túl.” – erősítette meg a csapatfőnök szavait a jelenlegi Formula-E bajnok Lucas di Grassi. „Úgy gondolom, hogy az új autónk felveszi a küzdelmet a konkurenciával. Az Audi, ABT és Schaeffler hármas nagyon jó munkát végzett. A három tesztnapot optimálisan ki tudtuk használni, hogy a hongkongi szezonnyitóra megfelelően felkészüljünk. Az élmezőny időeredményei igen közel vannak egymáshoz, úgyhogy izgalmas szezonra számítok.”

    „A valenciai teszt zökkenőmentesen zajlott.” – nyilatkozta Daniel Abt. „Az új szoftver és egyéb dolgok kapcsán még rengeteg tanulnivalónk akad. Sokat haladtunk a három nap alatt, különösen az utolsó nap során. Az autó tökéletesen működik és igen gyors. Alig várom, hogy Audi gyári pilótaként első versenyemen Hongkongban végre autóba ülhessek.”

    A Formula-E december 2-3-i hongkongi szezonnyitója előtt teszttilalom van érvényben. A négy Audi e-tron FE04 versenyautót a csapat kempteni központjában még egyszer szétszedik és újra felépítik, majd november közepén repülővel szállítják őket az Egyesült Királyságból Hongkongba.

    Teszteredmények, Valencia, 2017. október 2-5.

    1-es számú pályakialakítás: (3 090 km, egy sikán, hétfő)

    Lucas di Grassi (Audi e-tron FE04 #1), 1.18, 579 perc, 71 kör

    Daniel Abt (Audi e-tron FE04 #66), 1.18, 697 perc, 85 kör

    2-es számú pályakialakítás (3 094 km, két sikán, kedd és csütörtök)

    Daniel Abt (Audi e-tron FE04 #66), 1.21,946 perc, 160 kör

    Lucas di Grassi (Audi e-tron FE04 #1), 1.22,215 perc, 158 kör

  • A Halo miatt fognak késni a 2018/19-es Formula E autók

    A Halo miatt fognak késni a 2018/19-es Formula E autók

    A Formula E erőforrások gyártói azzal számoltak, hogy januárban megkapják a 2018/19-es szezon szabályai szerint elkészült új, Spark-építésű autókat, azonban az Autosport értesülései szerint erre csak később kerül majd sor, köszönhetően annak, hogy a Halo-dizájnra még várni kell. Így aztán késni fognak az autók, és legkorábban február közepén kaphatják meg őket a gyártók. Emiatt azonban vélhetően későbbre tolják a homologizáció határidejét is.

    Jelen állás szerint a homologizációs folyamat február 1-jén kezdődik, az ellenőrzéseknek július 1-ig kell lezajlaniuk és augusztus 1-ig kell megkapni a szükséges engedélyt.

    A Halóval az autó súlya is nő, így a kasznigyártó már azon dolgozik, hogy 40 kilóval könnyebbé tegye azt, alkalmazkodván a nehezebb akkumulátorhoz.

    A 2018/19-es autók várhatón 888 kilót nyomnak majd.

    Mindezen azonban nem keveset kellene dolgozni, így a gyártók joggal frusztráltak amiatt, hogy csak később kapják majd meg az autókat.

    „Ugyanez vár mindenkire, el kel fogadni.” – mondta Dueter Gass, az Audi motorsport főnöke az Autosportnak. „Mindenki kiakadt és mindent a lehető legkorábban akarnak, de ettől még akkor kapjuk meg az autót, amikor megkapjuk. Addig amíg mindenkinek ugyanannyi idő áll rendelkezésére, csak meg kell békélni vele és megoldani.”