Kategória: Formula E

  • Mennyibe kerül egy Formula E-autó?

    Mennyibe kerül egy Formula E-autó?

    Az FIA közzétette, mennyibe fog fájni a független csapatoknak a 2018/19-es szezonra tervezett új Formula E-autó.

    A következő szezonban mérföldkőhöz érkezik az elektromos bajnokság, ekkor érkezik ugyanis a McLaren Applied Technologies által gyártott új akkumulátor, amely futamközbeni csere nélkül végigbírja a teljes versenytávot. A gyártók részéről támasztott hatalmas érdeklődés (két-három éven belül olyan nevek csatlakoztak/csatlakoznak a szériához, mint a Nissan, az Audi, a Jaguar, a Mercedes, a Porsche és a BMW) megkongatta a vészharangokat a független csapatok feje felett, az FE és az FIA azonban kész gátat szabni az egyre növekvő költségvetéseknek.

    A retorikát gyakorlati változások is követték: megváltoztatták a következő három szezon nevezési procedúráját, amelyben részletesen felsorolják az FE-autó egyes komponenseinek árát, valamint módosítottak azon a határidőn is, amelyen belül a független csapatok erőforrás-szerződést köthetnek valamely gyártóval. Egy „versenykész” Formula E-autó maximum 817.300 euróba fog kerülni, amiből az erőforrás maximum 250.000 eurót tehet ki. A halo (igen, itt is lesz) 12.700 eurót, az akkumulátor 200.000 eurót, míg a Spark által épített kasztni 299.600 eurót kóstál majd, az összköltséget pedig kissé megdobja egy 55.000 eurós adminisztrációs díj is.

    A költségvetési sapka mellett a csapatok először kapják „örökbe” az autókat (eddig lényegében csak kölcsönben volt náluk), és noha a fejlesztési költségek miatt egyes komponensek drágultak, az összköltségvetés az eddig látott legalacsonyabb lesz, mivel a csapatoknak ezentúl csak feleannyi erőforrást, akkumulátort és kasztnit kell használnia. Viszonyításképpen az árlista a jelenlegi szezon autójáról: erőforrás 600.000 euró (ez 4 egységet foglal magába), az autó maga pedig 480.000 euró; az új autó tehát cirka 330.000 euróval lesz drágább a jelenleginél, a csapatoknak a négy helyett azonban csak kettőt kell majd megvásárolniuk. A drágább autóhoz nagyobb teljesítmény dukál: az új FE-masina 250 kW-os maximális teljesítményt ér el (ez jelenleg 200 kW), az akkumulátorkapacitás pedig a duplájára növekszik (28 kWh-ról 54-re). A hírek szerint már a prototípus is van annyival erősebb, hogy nagyobb tempót tudott diktálni a mostani éles autónál.

    Ami a fentebb említett határidőt illeti, a csapatoknak január 15-ig van lehetőségük gyártószerződést kötniük. Ez nem jelenti azt, hogy a határidő letelte után nincs lehetőség szerződéskötésre, csupán a gyártóknak akkor már nem kötelességük elfogadni a csapat megkeresését. A határidő eredetileg március 28. volt, a korábbi dátum miatt azonban a gyártóknak több idejük lesz reagálni egy esetleges késői szerződésre. Ezenfelül október 1-ig kitolták azt az intervallumot, amin belül a gyártóknak lehetőségük van 15 napot tesztelni; ez a szám 22 nap olyan gyártók esetében, akik kettő vagy több csapatnak is szállítanak.

  • Giovinazzi is megjelenik a Formula E újonc tesztjén

    Giovinazzi is megjelenik a Formula E újonc tesztjén

    A Ferrari által támogatott Antonio Giovinazzi is részt vesz a jövő hétvégi Formula E futamot követő újonc teszten Marrakech-ben, a DS Virgin Racing-gel.

    A Formula E csapatok a Marrakech Street Circuiten maradnak, egy napos tesztelési lehetőségük lesz január 14-én, közvetlenül az ePrix után.

    Giovinazzi mellett a Williams csapat teszt-és tartalékpilótája, Paul di Resta a Jaguar Racing autóját, és a hosszabb időt Formula 1 tesztpilótaként eltöltő Gary Paffett pedig a Venturi csapat versenygépét fogja vezetni.

    Forma 2 versenyzők is megjelennek a teszten: Nyck de Vries az Audi- és Alexander Albon a Renault e.dams színeiben.

     

    Rajtszám                           Csapat                                                 Versenyző

    1                                Audi Sport ABT Schaeffler                 Nyck de Vries (NDL)
    2                                DS Virgin Racing                               Antonio Giovinazzi (ITA)
    3                                Panasonic Jaguar Racing                   Pietro Fittipaldi (BRA)
    4                                Venturi Formula E Team                   Michael Benyahia (MAR)
    5                                Venturi Formula E Team                   Gary Paffett (GBR)
    6                                DRAGON                                           Maximilian Gunther (DEU)
    7                                DRAGON                                           Andrea Caldarelli (ITA)
    8                                Renault e.dams                                 Mitsunori Takaboshi (JPN)
    9                                Renault e.dams                                 Alexander Albon (THA)
    16                              NIO Formula E Team                        Harry Tincknell (GBR)
    18                              TECHEETAH                                     James Rossiter (GBR)
    19                              Mahindra Racing                              Daniel Juncadella (ESP)
    20                              Panasonic Jaguar Racing                 Paul di Resta (GBR)
    23                              Mahindra Racing                             Sam Dejonghe (BEL)
    25                              TECHEETAH                                    Frederic Makowiecki (FRA)
    27                              Andretti Formula E                           Bruno Spengler (CAN)
    28                              Andretti Formula E                           Colton Herta (USA)
    36                              DS Virgin Racing                              Joel Eriksson (SWE)
    66                              Audi Sport ABT Schaeffler                Nico Muller (CHE)
    68                              NIO Formula E Team                       Alexandre Imperatori (CHE)

     

     

     

  • Massa csak ebben az esetben indul a Formula E-ben

    Massa csak ebben az esetben indul a Formula E-ben

    Felipe Massa a 2017-es szezont követően végleg befejezte Forma-1-es pályafutását: a brazil jövőbeli tervei között egyértelműen ott szerepel a Formula E, az FIA elektromos kategóriája.

    Massa már 2016-os (rendkívül rövid ideig tartó) visszavonulása után is flörtölt a Formula E-vel.

    A 36 éves versenyző azonban rendkívül fontosnak tartja, hogy versenyképes autóban állhasson rajthoz és a bajnoki címért harcolhasson.

    „Természetesen próbálom tanulmányozni, hogy miképp alakul a helyezetem, jelenleg azonban még nem tudom” – mondta Massa.

    „Nem hiszem, hogy fogok versenyezni a Formula E-ben (idén), mert a szezon már elkezdődött és minden csapatnak megvan a versenyzője. Olyan bajnokságban akarok versenyezni, ahol az élen lehetek, harcolhatok a győzelmekért és a bajnoki címért. Meg akarom találni a megfelelő autót és a megfelelő csapatot, hogy jól alakuljon a szezon.”

    Azonban ha jönne egy jó lehetőség, Massa valószínűleg nem utasítaná el: „Ha megfelelő körülmények között teljesíthetnék néhány versenyt, akkor elfogadnám, de nem tudom, hogy ez megtörténik-e.”

    „A bajnokság már elkezdődött és nem érdekel egy olyan ülés, ami csak arra jó, hogy ott legyek a mezőnyben.”

     

  • Branson szerint a Formula E tíz éven belül jobb lesz, mint az F1!

    Branson szerint a Formula E tíz éven belül jobb lesz, mint az F1!

    A Virgin alapító Richard Branson nem kevesebbet állít, minthogy a Formula E tíz éven belül leváltja a Forma-1-et a motorsportok éléről, ha nem változtatnak azon. A Formula E tiszta hajtást biztosít, és komoly növekedés várható a szériában már a közeljövőben. A milliárdos a South China Morning Postnak nyilatkozott:
    „A Formula E nagyon izgalmas. A sorozat pokolian gyorsan növekszik, és mindegyik szezon tartogat meglepetéseket. Ha ez így folytatódik tovább, sé nem változtat a királykategória, akkor a formula E az elkövetkezendő tíz évben megelőzi a Forma-1-et.”

    A Formula E kifejezetten környezetbarát, és Branson reméli is, hogy pont emiatt formabontó a dolog, és szerinte a klímaváltozás miatt is komolyabban veszik már az emberek:
    „Meg kell szabadulnunk a mocskos autóktól, és Formula E ebben az élharcos. Abban a helyzetben vagyunk, hogy az embereket inspiráljuk. Akár a motorsport rajongókat, de még a kormányokat is, akik ki kell hogy vegyék a részüket a klímánk megmentése érdekében.”

    A Formula E gyakran megkapja azon jelzőket, hogy „unalmas” és „lassú”. Branson szerint pedig „menő”, „tartós” és rengeteget lehet velük mókázni. A Formula E-ben fontos tényező a világ klímájának a tudatos kímélése. A kaliforniai tűz, illetve a hurrikánok is mind a klímaváltozásnak tudhatóak be. A Formula E a jövőben komoly szerepet vállalhat abban, hogy az emberek gondolkodásmódját átalakítsa, így akár kormányzatokét is, véli Branson:
    „A Formula E szórakoztató, ugyanakkor jó célt szolgál. Ez egy jó kombináció. Néha nyerünk, néha veszítünk egy pályán. Minél több város ismeri fel a pozitív hatását a formula E-nek, annál jobb lesz.”

  • Törölték a montreali Formula-E futamokat

    Törölték a montreali Formula-E futamokat

    Montreal az előző szezonhoz hasonlóan a 2017\2018-as bajnokság dupla futamos szezonzárója lett volna eredetileg, azonban a város új vezetése nem kívánja a továbbiakban megrendezni a Formula-E versenyhétvégét.

    A kanadai város Formula-E pályafutása így tiszavirág életűre sikeredett, hiszen a legutóbbi szezonban került be a versenynaptárba.

    Az újonnan megválasztott polgármester Valerie Plante eredetileg csak a város központjából szerette volna kiköltöztetni a mezőnyt. A város új vezetése a sorozat elöljáróival tárgyalóasztalhoz ültek, de végül nem tudtak megoldást találni, így a verseny nem kerül megrendezésre, amit egy hétfői sajtótájékoztatón jelentettek be.

    „Nagyon meglepődtünk. Csalódottak vagyunk, hogy kihátrálnak a szerződésből. Az új polgármester azonnal hatállyal felbontotta a megállapodást, amit még az előző polgármester, Dennis Codorre kötött.” – mondta sorozat szóvivője.

    A döntés hátterében az állhat elsősorban, hogy a promóter hat millió dolláros tartozást halmozott fel. Illetve az sem nyerte el a Plante tetszését, hogy a legutóbbi futam mögött csupán egy állami cég állt, magán vállalatok nem.

    Felmerült annak a lehetősége is, hogy a Forma-1-esek által használt Gilles Villeneuve pályára kerülhet a futam, de nem rég jelentették be, hogy felújítják a boksz épületét, emiatt pedig nem lehet ott versenyt rendezni abban az időpontban.

    Alejandro Agagnak [Formula-E vezetője – a szerk.] így Sao Paulo után egy újabb verseny helyére kell más helyszínt találnia. A brazil futam helyett Uruguayba látogat el a mezőny, és ha Montreal helyett nem találnak mást, akkor a bajnokság Július 16.-17-én, a new york-i dupla futamos hétvégével fog zárulni.

  • Nicki Shields vs DevBot

    Nicki Shields vs DevBot

    A Formula E riporternője, Nicki Shields körözött először a Roborace amúgy önvezető versenygépével, majd a DevBot vezető nélkül vette birtokba a Hong Kong ePrix helyszínét. Az alábbi videóból kiderül, ki volt a gyorsabb: Nicki, vagy a DevBot önmagában.

  • 2025-ig nincs aksiverseny az FE-ben

    2025-ig nincs aksiverseny az FE-ben

    Az eredetileg kitűzött ötödik szezonos időpontot a 11. szezon környékére tolva a Formula E-ben résztvevő csapatoknak még jó ideig be kell érniük a szabványakkumulátorokkal.

    Az elektromos széria 2014-es debütáló szezonjában nem vállalt felesleges kockázatokat és mindenki számára kötelezővé tette a Williams Advanced Engineering által gyártott akkumulátorok használatát. Ahogy az évek haladtak azonban, az akkortájt vizionált hosszútávú tervezet jelentős módosításokon esett át: a ’saját akkumulátorok fejlesztése’ rubrikába az ötödik, azaz 2018-ban kezdődő szezonig pipának kellett volna kerülnie, a második generációs FE-autó viszont ismételten szabványakkumulátorral fog működni (amelyet ezúttal a McLaren Applied Technologies gyárt majd). Az aksiverseny tehát legalább a nyolcadik, 2021-es szezonig eltolódott, Alejandro Agag vezérigazgató azonban még a harmadik generációs autókban sem feltétlen szeretne egyedi akkumulátorokat látni.

    „A harmadik időszakban sem szeretnénk akkumulátorversenyt” – nyilatkozta. „Így ha valamikor szabaddá tesszük az akkumulátorfejlesztést – amire megvan az esély –, az legkorábban a 11. szezonban (2025-ben) lesz. A harmadik fázisban sem ártana a standard akkumulátor; a gyártók szerintem elégedettek a jelenlegi költségkorlátozási intézkedésekkel és nem pedáloznak nagyon a saját akkumulátorért, megfelel nekik a technológiai nyitottság mostani szintje” – ez utóbbi egyénileg tervezett motort, váltót és átalakítót jelent.

    A jövőbeli technikai változások mértéke még meglehetősen képlékeny, habár néhány eszköz esetleges létjogosultságát (összkerék-meghajtás, nyomatékvektorozás, energia-visszanyerés az első tengelyről, illetve brake-by-wire) záros határidőn belül el szeretnék dönteni. Agag szerint egy első tengelyre erősített, kisebb, másodlagos akkumulátor újabb fejlesztési területet teremtene, a főakkumulátornak azonban „szerintem szabványozottnak kell maradnia”. További lehetőségként felmerült a cellás kivitelezés is (ahol a csapatok csak abban kapnának szabad kezet, hova és hogyan szerelik fel az előre legyártott cellákat), illetőleg az akkumulátorháború két vagy három, a sorozatban csapatként egyébként nem résztvevő gyártó között.

    Az FE gyártókontingense teljes vállszélességgel támogatja Agag álláspontját, mivel ők is úgy vélik, hogy az akkumulátorverseny jelentősen és rövidtávon feleslegesen megdobná a költségvetést. Az egyetértés kiterjed a várólistás gyártókra is, mint a BMW (lábjegyzet: noha technikailag már most is együttműködnek az Andrettivel, a teljes gyártói pompa csak jövőre érkezik), ahol Jens Marquardt motorsportfőnök elégedetten bólogatott az FE „óvatos hozzáállása” láttán (lábjegyzet 2: a BMW-nél jelenleg hatalmas építkezések folynak, a márka ugyanis kiépíti a saját, utcai autókba szánt akkumulátor gyártásához szükséges infrastruktúrát, így Bajorországban elméletileg nem lenne akadálya a versenyaksi-építésnek sem).

    A Porsche, amely a Mercedesszel karöltve egy évvel később, 2019-ben lép az elektromos versenyzés porondjára, már nem ennyire semleges a témával kapcsolatban: a német márkának szintén meg lenne a kapacitása az akkumulátor házon belüli legyártására, ezt pedig csak alátámasztja az az értesülés, miszerint a Porsche is benyújtotta pályázatát a második generációs akkumulátorra kiírt tenderre, amelyet végül az MAT nyert el.

  • Vettel szerint nem a Formula E az autósport jövője

    Vettel szerint nem a Formula E az autósport jövője

    Sebastian Vettelt továbbra sem érdekli a Formula E.

    Az elektromos széria népszerűsége egyre inkább nő és nem csak a közönség körében, hanem az autógyártók, szponzorok és ex-F1-es versenyzők körében is. Vettelt azonban hidegen hagyja.

    „Számomra nem ez jelenti a jövőt.” – mondta Vettel a svájci Blicknek. „Az e-mobilitás nagyon népszerű most a világban, de aki egy kicsit is őszinte magához, mikor motorsportról beszélnek, nem a Formula E-re gondol. Az autók nem túl gyorsak, és pár versenyző, akik ott versenyeznek, azt mondták nekem, hogy nem túl izgalmas vezetni (az FE autókat).”

  • Agag szerint a Ferrari nem fog beszállni az FE-be, a Maserati talán

    Agag szerint a Ferrari nem fog beszállni az FE-be, a Maserati talán

    Miután a Ferrari azzal kezdett fenyegetni, hogy kiszáll a Forma-1-ből, mivel nem szimpatizálnak a 2021-től érvénybe lépő szabályokkal, a Formula E főnökét, Alejandro Agagot kérdezték arról, szerinte beszállhat-e a Ferrari az FE-be?

    „Fantasztikus lenne.” – mondta Agag az El Confidencial-nak. „De szerintem ez nagyon nagy kulturális változás lenne számukra. Marchionne mondta, hogy figyeli (a Formula E-t), de nem gondolom, hogy a Ferrari beszállna. Talán inkább a Maserati. De sosem beszéltem vele. Nem hiszem, hogy ez mostanában bekövetkezhetne. Láttam az új Tesla Roadstert, ami 1,9 másodperc alatt gyorsul nulláról százra, de semmi ilyesmi nincs a Ferrari részéről.”

  • Uruguay rendezhet ePrix-t Brazília helyett

    Uruguay rendezhet ePrix-t Brazília helyett

    Miután Sao Paulo nem tud időben felkészülni a Formula E mezőny fogadására, a 2017/18-as szezon március 17-i fordulóját Punta del Estében, Uruguay-ban rendezik majd.

    Az elektromos széria járt már Punta del Estében az első két szezon során. 2016/17-ben nem szerepelt a versenynaptárban, most azonban Brazília kiesésével visszatér.

     

    A 2017/18-as szezon első versenyhétvégéje – két futammal – már lezajlott Hong-Kongban, a versenynaptér hátralevő része a következőképp fest:

    Január 13 – Marrakech (Marokkó)
    Február 3 – Santiago (Chile)
    Március 3 – Mexikóváros
    Március 17 – Punta del Este (Uruguay)
    Április 14 – Róma (Olaszország)
    Április 28 – Párizs (Franciaország)
    Május 19 – Berlin (Németország)
    Június 10 – Zurich (Svájc)
    Július 14 – New York (USA)
    Július 15 – New York (USA)
    Július 28 – Montréal (Kanada)
    Július 29 – Montréal (Kanada)