Kategória: Formula E

  • Túlzott wifi-használat miatt büntettek meg FE-csapatokat

    Túlzott wifi-használat miatt büntettek meg FE-csapatokat

    A Mexikóvárosi ePrix pénteki napját követően négy Formula E-csapatot büntettek meg, amiért túl erős frekvenciájú wifit használtak.

    A Dragon Racing, a Renault e.dams, a Jaguar és a Venturi mind megszegték az elektromos széria sportszabályzatának 27.1-es cikkelyét, amely megtiltja az „öt és hat GHz közé eső elekromágneses sugárzás” használatát, amelynek egy része egybeeshet a csapatok által felállított privát internetcsatornák frekvenciáival. Az illegális 5-6 GHz-es sávszélességből az alsó korlát a legoptimálisabb, a másik végletbe tartozó 5,9 GHz-et ugyanis „intelligens szállítási rendszerek”, mint például forgalomirányítás és közlekedési segítségnyújtás számára tartják fenn.

    Az FIA szerint a tiltás alá eső sávszélesség használata magában hordozza annak kockázatát, hogy megzavarják azt a hálózatot, amelyen át a versenyirányítás a csapatok adatait felügyeli; ennek megfelelően a vétkes csapatok 5000 eurónak megfelelő összegű pénzbüntetést kaptak, amiből 3500 eurót az idei szezon végéig felfüggesztettek és csak akkor kell befizetni, amennyiben az adott csapat másodszorra is elköveti ezt a kihágást.

    Az FIA írásos engedélye esetén a lefoglalt sávszélesség minden további probléma nélkül kihasználható: ez mentette meg az Andrettit, amelyet szintén vizsgáltak ez ügyben, ám a csapat még 2016-ban engedélyt kapott a versenyfelügyelőségtől a frekvencia használatára, ezen engedély pedig még azóta is érvényben van.

    A csapatok ezúttal viszonylag olcsón megúszták, az elkövetkezőkben azonban nem lesz ennyire elnéző az FIA: „Tilos az 5 és 6 GHz közé eső elektromágneses sugárzás használata, mert ez zavarhatja az FIA adatrendszerét. A tilalom további figyelmen kívül hagyása esetén a versenybírák komolyabb büntetéssel, esetlegesen kizárással is illethetik a vétkes csapatot.”

  • Agag: Az új Formula E autó megjelenése nem is lehetne ennél extrémebb

    Agag: Az új Formula E autó megjelenése nem is lehetne ennél extrémebb

    A Formula E készen áll arra, hogy a jövőben „sokkal szélsőségesebb” irányba mozduljon el azt autó tervezését illetően, annak ellenére, hogy nemrég mutatta be egyedülálló 2018/19-es gépét.

    Az elektromos bajnokság a következő szezonban átvált egy merésznek tűnő, újabb generációs autóra négy, sztenderd-autós szezon után, miközben a technológia is jelentős előrehaladást él meg. Ha az új autó csúcsteljesítménye a várakozásoknak megfelelően 250 kW-ra emelkedik (335 LE), ez a jelenlegi autóhoz képest további 50kW (67 LE) növekedést jelent, míg az akkumulátor kapacitása 28kWh-ról 54kWh-ra változik, ezzel a sorozat jelenlegi közepes teljesítményű versenyautói lényegében lecserélődnek.

    A sorozat vezérigazgatója, Alejandro Agag az Autosportnak elmondta, hogy egy újabb lépést tesznek az autó kialakításával kapcsolatban.

    „Úgy gondolom, hogy a Formula E most teljesen megújul az autó kialakítása szempontjából” – mondta. A harmadik generációs autón sokkal szélsőségesebb irányba tudtunk elmenni, de már az első és második közötti ugrás is nagyon jelentős volt.”

    „A jövőben az akkumulátor formája is fontos lesz. Ha egy másik helyre tehetjük vagy eloszthatjuk azt, akkor csak a csillagos ég szabhat határt az autó tervezésében. A négykerék meghajtás, a forgatónyomaték és minél több agresszív fékezési- és egyéb energia visszanyerő technológia kifejlesztése és még sok minden más javasolt az FE jövőbeli szezonjai számára.”

    Az Autosport több részletet megtudott a sorozat technikai ütemtervéről, mely már a hónap elején kezdődő Genfi Autószalonon is elérhetővé válik.

    A második generációs FE autó kialakítása széles körű jóváhagyással jött létre, és Agag elárulta, hogy az FIA elnöke, Jean Todt megelégedésére is szolgált.

    „Ez nagyszerű, mert soha nem tudhatod, hogyan fog valamit fogadni. Hogy teljesen őszinte legyek, ez nem az én tervem – ezt Jean Todt tervezte. Két lehetőségünk volt, nekem az egyik jobban tetszett a másiknál, pont az, ami neki is. Az övé felé mozdultunk el, ő a főnök, és azt kell mondanom, igaza volt. A rajongók és a sajtó fogadtatása fantasztikus volt, azt hiszem, az emberek nagyon szeretik.”

    „Kezdetben a hagyományosabb formula stílushoz kellett közel maradnunk annak érdekében, hogy az emberek felismerhessék, mi volt a Formula E. Most már életünk azon szakaszában vagyunk, hogy bajnokságként vállalhatjuk ezt a kockázatot. És ez kifizetődött.”

  • Carmen Jorda a Formula E-be tart?

    Carmen Jorda a Formula E-be tart?

    Carmen Jorda, a nem éppen eredményeiről elhíresült versenyzőnő, korábban a Lotus/Renault Forma-1-es csapatának fejlesztő versenyzője volt. Most pedig úgy fest, hogy a Formula E felé nézelődik.

    Jorda alaposan megosztja a közvéleményt, több okból is. Egyrészt egykori GP3-as versenytársait bosszantotta fel, mikor a Lotus leigazolta, hiszen a GP3-as mezőnynek is igencsak a végén kullogott, és versenytársai sem voltak túl jó véleménnyel róla.

    Másik alkalommal női versenyzőtársait dühítette fel, mikor kiderült, hogy beválasztották az FIA női bizottságába. A többi versenyzőnő közel sem tartja jó ötletnek, hogy egy olyan versenyző képviseli őket, akinek egyrészt nincs említésre méltó eredménye, másrészt véleménye ellentétes a női versenyzők 90 százalékával. Jodra ugyanis támogatja a külön női „F1-es” széria indítását, mivel a többiekkel ellentétben ő úgy véli, hogy egy nő sosem lesz azonos szinten egy férfi versenyzővel.

    Egyelőre azonban nincs női széria, és úgy tűnik, hogy Carmen két divatfotózás között a Formula E-re vetette ki hálóját.

    A spanyol versenyzőnő Instagramra posztolt egy videót, melyen a Mahindra szimulátorával gyakorol.

    A német motorsport-total szerint Jorda feltehetően a valóságban is tesztelni fog a Mahindra Formula E autójával, Mexikóban. Mivel azonban ott nincs hivatalos FE teszt, erre valamilyen formában a Mexico ePrix hétvégéjén kerülhet sor, például egyfajta demo keretében.

    A Mexico ePrix-re március 3-án kerül sor.

    https://www.instagram.com/p/BessxrKhfNB/?taken-by=carmenjorda

  • Az FIA már dolgozik a halo 2.0-n

    Az FIA már dolgozik a halo 2.0-n

    2017 júliusában érkezett a hivatalos megerősítés, miszerint az FIA 2018-tól kötelezővé teszi a halo névre keresztelt fejvédő rendszer használatát a Forma-1-ben.

    A Nemzetközi Automobil Szövetség ezen döntésével nem kevés szurkolónál ellenszenvet váltott ki a halo kinézete miatt, ám kétségtelen, hogy amennyiben az eszköz képes egy baleset során életet menteni, nem megkérdőjelezhető a hasznossága.

    Nem a Forma-1 az egyetlen sorozat, ahol debütál a magyar nyelvben glóriaként emlegetett fejvédő: a Forma-2 és a Formula E sorozatban is felszerelésre kerülnek, hozzátéve, hogy az elektromos szériában csak a következő, decemberben kezdődő szezonjától lesz kötelező a rendszer használata.

    Az FIA biztonsági delegáltja, Laurent Mekies a Racer.com-nak elmondta, hogy már dolgoznak a halo következő verzióján, mely kisebb mértékben befolyásolja az autók aerodinamikáját, esztétikusabban néz ki és a versenyzők számára jobbá teszi az eszköz mögüli kilátást.

    „Két fő célunk van: az egyik, hogy a középső támasz vastagságát kisebbé vegyük, ezzel javítva a láthatóságot. A másik a jobb integrálhatóság, vagyis tulajdonképpen az eszköz esztétikájának javítása. Ezt szeretnénk elérni a második verzióval” – mondta Mekies.

    „Az elmúlt néhány hónapban döntéshozatalból a dolgok megvalósítására kellett lépnünk. Közölnünk kellett a standard halo tulajdonságait, hitelesítenünk kellett a beszállítókat, majd legyártatni az egyes alkatrészeket. Ez elég komplex volt, hiszen a Forma-1, a Forma-2 és a Formula E számára is közel azonos időintervallumon belül kellett cselekednünk.”

    „Jelenleg elég jól állunk. A halo kiszállítása megtörtént, három homologizált beszállítónk van. Ennek következményeképp nagyobb hangsúlyt fektethetünk az eszköz fejlesztésének második szakaszára.”

    Nemrég beszámoltunk róla, hogy más kategóriákban, konkrétan az IndyCarban is napirenden van a fejvédő rendszer alkalmazása: az amerikaiak azonban egy szélvédőhöz hasonlító megoldást teszteltek. Az FIA egyébként közreműködik az IndyCar vezetőivel egy minél hatékonyabb biztonságtechnikai rendszer kifejlesztésében.

  • Margot Robbie megerősítette, hogy az Új Formula E koncepciót a Nissan a genfi autószalonon mutatja be

    Margot Robbie megerősítette, hogy az Új Formula E koncepciót a Nissan a genfi autószalonon mutatja be

    A Nissan elektromos autó nagykövete, Margot Robbie élete első Facebook élő közvetítésén erősítette meg, hogy az Új Formula E koncepciót a Nissan a genfi autószalonon mutatja be (Március 6.).

    Szintén úttörő volt az interjú abban, hogy a kamera, fénytechnika és eszközök melyek segítették az élő bejelentkezést áram ellátását egy Nissan LEAF akkumulátor biztosította.

    A Nissan tavaly októberben bejelentette, hogy a 2018/19-es szezonban belép a gyorsan növekvő Formula E sorozatba. A tisztán elektromos meghajtású sorozat a Nissan számára egy jól látható globális platformot kínál, amelyen a Nissan Intelligens Mobilitás üzenetét terjesztheti – a három pilléres stratégiát, mely újradefiniálja a járműveinek vezetését, meghajtását és a társadalomba való integrálódását.

    Októberben Margot bejelentette a Nissan elektromos ökoszisztémáját, amelynek célja, hogy átalakítsa az Ön vezetését és életét, és legutóbb bejelentette három új Nissan fenntarthatósági kísérleti projektet a Futures 3.0 rendezvényen Osloban. A kísérleti projektek célja, hogy kihasználják a Nissan globális munkaerejének készségeit, leleményességét és tapasztalatát az energiaellátáshoz és a katasztrófa-elhárításhoz. További információ itt olvasható.

    Margot Robbie mondja; „A világ elektromos irányba tart és a technológia egyre intelligensebbé válik. Még a fényképezőgépeket is a Nissan LEAF segítségével táplálták ma – amit soha nem gondoltam, hogy egy autó egyszer képes lesz erre. Ez egyfajta őrültség, de ez egy egyszerű bemutató, hogyan változtathatjuk meg a vezetésünket és életünket, hogy mindenki számára tisztább és fenntarthatóbb világot hozzunk létre. ”

    A díjnyertes, ausztrál Margot Robbie világhírű színésznő és producer. A közelmúltban a 2018-as Oscar-díj, legjobb színésznőjének járó jelölését kapta meg Tonya Harding szerepéért az Én, Tonya (2017) című filmben.

  • Abt szerint több versenyző is csal a FanBoosttal

    Abt szerint több versenyző is csal a FanBoosttal

    Az Audis Daniel Abt azzal vádolja a Formula E csapatait, hogy jogosulatlan előnyhöz jutnak a versenyeken a FanBoost rendszer átverésével.

    Minden ePrix előtt előtt a Formula E arra kéri a rajongókat, hogy voksoljanak kedvenc versenyzőjükre. A három legtöbb szavazatot kapó versenyző a következő futamra egyszeri, 30kw-os (kb 40 lóerő) pluszt kap, így autója 5 másodpercen át 200 helyett 240 lóerővel bír.

    Nem új keletű a feltevés, hogy a csapatok visszaélnek a rendszerrel, Abtnak azonban elege lett, és azt állítja, hogy a szavazatok tömegesen – és nem reálisan – érkeznek Kínából.

    „Tudom, hogy szavaztok rám, és én szétdolgozom a seggem cserébe. De van pár versenyző, akik csalnak egy kicsit.” – monda Abt a rajongóinak. „Nem azért mondom ezt, mert sértődött vesztes vagyok, hanem azért mondom, mert tudom, valaki elmondta nekem. Ez pedig határozottan rossz.”

    „Elöl voltunk végig (a FanBoost szavazásban a santiagói versenyre), de hirtelen pár versenyző egy éjszaka alatt nagyon sok szavazatot kapott. Érdekes módon mindegyik szavazat 12 kínai városból érkezett. Bámulatos rajongói bázisuk lehet ott…”

    „A Formula E tud róla, de nem tud mit tenni, mert nem tudja egyértelműen bizonyítani. Ez katasztrófa. Nagyon feldühített. Átverve érzem magam. Tudom, hogy minden alkalommal megnyerhettük volna (a szavazást), ha korrekt lett volna. Fair elbánásért harcolok.”

    A Formula E FanBoost rendszerét a Telescope nevű cég kezeli, mely jól ismeri az online szavazások és hitelesítések procedúráit, és olyan neves tévéműsorokkal is együtt dolgoznak, mint a The Voice, az American Idol, vagy a Dancing with the Stars.

    A széria vezérigazgatója, Alejandro Agag azonban kiállt a rendszer mellett és hangsúlyozta, hogy alaposan figyelemmel kísérik a rendszer működését.

    „A FanBoost szavazórendszert folyamatosan figyeljük és megvizsgáljuk annak érdekében, hogy az eredmény hiteles legyen.” – mondta Agag. „Folyamatosan fejlesztjük az első Formula E szezontól kezdve, és további hitelesítési lépcsőket adtunk a szavazási folyamathoz a csapatok javaslatára.”

    „Több, mint egy millió rajongó szavazott a kedvenc versenyzőjére és ez a szám egyre nő azzal, ahogy a széria fejlődik. A rendszer nagyon megbízható és a versenyzőknek nem kellene arra pazarolniuk az idejüket, hogy megkérdőjelezik a FanBoost hitelességét.”

  • Rosenqvist: A Formula E a legjobb lehetőség, hogy a Forma-1-be kerüljek

    Rosenqvist: A Formula E a legjobb lehetőség, hogy a Forma-1-be kerüljek

    A Formulae E-ben a bajnoki címre törő svéd Felix Rosenqvist szerint, hogy ha az elektromos szériában jól szerepel, akkor megnyílhat előtte az út a száguldó cirkuszba is.

    Rosenqvist 2015-ben megnyerte a Forma-3-as Európa Bajnokságot, emellett pedig még két makaói nagydíj siker van a neve mellett, azonban pénzhiány miatt nem tudott feljebb jutni az utánpótlás sorozatokban.

    2016-ban fél szezon erejéig a DTM-ben szerepelt, egy Mercedes volánja mögött. Majd még ebben az évben bemutatkozhatott a Formula-E-ben is, első szezonjában rögtön össze is jött a futamgyőzelem, valamint a szezon végén harmadik lett a pontversenyben.

    „Egyértelmű volt számomra, hogy ez az a bajnokság, ahol indulni szeretnék.” – kezdte. „Ez a legjobb lehetőség arra, hogy valaki bekerüljön a Forma-1-be. Itt vannak azon legjobb pilóták, akik nem kaptak ülést a királykategóriában. Ha le tudod győzni őket, az már egész jó. Még mindig elég fiatal vagyok a Forma-1-hez, és nem is fogok lemondani erről.”

    „Szerintem ez a legjobb hely a DTM, Forma-2, vagy az IndyCar helyett.” – jegyezte meg az Autosportnak.

    Ha Rosenqvist bemutatkozna a Forma-1-ben, akkor ő lenne a második, aki hamarabb állt rajthoz az elektromos sorozatban, mint a királykategóriában. Az előző szezonban Pierre Gasly helyettesítette egy hétvégén Sebastian Buemit a Renault csapatnál, majd nem sokkal később lehetőséget kapott a Toro Rosso istállótól is.

    A 26 éves svéd pilóta jelenleg a második helyen áll a Formula-E pontversenyében, hátránya az előző versenyen diadalmaskodó Jean-Eric Vergne mögött mindösszesen öt pont.

    A francia pilóta a pole-pozícióból nyert Santiagóban, miközben Rosenqvist a 14.helyről egészen a negyedik pozícióig tornázta fel magát a futamon.

    A Mahindra versenyzője hiába indult a mezőny hátsó részéből, a futam utolsó köreiben tagja volt annak az öt fős csoportnak, akik a győzelemért harcoltak, de elmondása szerint nem vállalt sok kockázatot, inkább csak a biztosra ment ezekban a körökben.

    „A verseny végére már a győzelemért is küzdhettem volna, de én inkább a biztosra mentem. Én csak a bajnokságot tartom a szemem előtt. Talán ha mondjuk harmadik helyről indultam volna, akkor lehet, hogy bele megyek a csatába, de így, hogy a pontszerző helyeken kívülről indultam, túl kockázatos lett volna. Ez volt a helyes döntés.”

  • Közel-keleti futamot szeretne jövőre az FE

    Közel-keleti futamot szeretne jövőre az FE

    Kairó, Bejrút, Doha – ez a három város merült fel egy lehetséges közel-keleti futam helyszíneként, amelyet már a 2018/19-es Formula E-szezonban megrendeznének, Agag azonban emellett azt is megerősítette, hogy prioritásként tekint a kontinentális Kínába való visszatérésre.

    Egyiptomról egyelőre azon kívül nincsenek részletes hírek, hogy felmerült a versenyrendezés ötlete, Kairó történelmi háttere azonban már önmagában elég indok ahhoz, hogy az arab ország és az FE komolyan gondolja a sivatagi ePrix-t. Kicsit keletebbre ugorva, a Qatar Airways vezérigazgatója, Akbar al Baker szerint a légitársaság meghosszabbított szponzori együttműködése a Párizs és New York ePrix-kkel előrevetíti egy dohai futam megrendezését; al Baker úgy jellemezte a potenciális katari versenyt, mint ami „csupán logisztika kérdése”.

    Ami Libanont illeti, Alejandro Agag elnök-vezérigazgató tavaly októberben találkozott Saad Hariri libanoni miniszterelnökkel, ahol a nemzeti hírügynökség értesülései szerint „egy bejrúti Formula E-verseny lehetőségét” tárgyalták meg.

    „Bejrút remek helyszín lenne a bajnokságban” – vélekedett Agag. „Gyönyörű főváros és egy nagy metropolisz; nagyon szeretnénk megvalósítani ezt a tervet. Már dolgozunk az ügy kivizsgálásán, és remélhetőleg a jövőben lesz verseny Bejrútban is.”

    Az idei szezon New Yorkban fejeződik majd be, ám néhány érdekelt félnek ez nem elég és szeretnének egy másik amerikai versenyt látni az USA nyugati partján. További kérdőjel a kanadai forduló jövője, amely idén szezonzáróként tetszeleghetett volna, ám a montréali önkormányzati választásokat követően a város új polgármestere az ePrix ejtése mellett döntött. Agagnak azonban „sokkalta fontosabb” a kínai jelenlét visszaszerzése, mint egy újabb észak-amerikai verseny. Az FE első két szezonjában Peking adott otthont a nyitófutamnak, később azonban ezt a szerepet Hong Kong vette át. Az ázsiai versenyek kulcsfontosságúak minden versenysorozat számára, a súlypont viszont áthelyeződhet kissé nyugatabbra, Agag ugyanis a még ismeretlen közel-keleti futamnak ajándékozná a szezonnyitói szerepkört.

    Dél-Amerikát még nem érintettük: az idénre beharangozott Sao Paulo ePrix minden valószínűség szerint jövőre tényleg megrendezésre kerül, míg a múlt heti santiagói futam is változásokon eshet át. A chilei főváros az FE négyéves történelmének 17. új versenyvárosa volt, és habár kisebbfajta protezsálások és fennakadások előzték meg, Agag „hatalmas sikerként” könyvelte el az eseményt. A Santiago ePrix-vel jövőre is találkozhatunk majd, a pálya nyomvonalát azonban alaposan át kell tervezni: az idén használt vonalvezetés három városrészt is érintett, ami logisztikai szempontból komoly fejtörést okozott a szériának, így visszatérés esetén az új pályát már csak egyetlen városrészbe tervezik meg.

  • Lesznek grid girl-ök a Formula E-ben

    Lesznek grid girl-ök a Formula E-ben

    A Formula E úgy döntött, továbbra is alkalmaz majd grid girld-öket, annak ellenére, hogy korábban a széria úgy vélekedett, hogy a Forma-1 épp azzal a döntéssel csatlakozott a 21. századhoz, hogy megvált tőlük.

    „Üdv a 21. században.” – üzente az elektromos széria az F1-nek, mikor az bejelentette, hogy idén már nem alkalmaznak rajtrácslányokat. A Forma-1 ráadásul a Formula E által bevezetett „grid kids” koncepcióval folytatja majd.
    A Formula E-ben a 2016/17-es szezonzárón, Montrealban debütáltak a gyerekek, majd gyerekeket láthattunk a rajtrácson a most zajló szezon marrákeshi és santiagoi hétvégéken is. Bár a szezonnyitó hongkongi fordulón lányok voltak, a helyi promóter kérésére.

    Alejandro Agag, a Formula E vezérigazgatója a Motorsport.com-nak arról számolt be, hogy úgy érzi, „a grid girlöknek a motorsport részének kell lenniük”, és újra szerepet kaphatnak a szériában.

    „Számomra most nem ez a legfontosabb kérdés.” – mondta Agag. „Ennek nem kellene kérdésnek lennie. Néha gyerekeket használunk, néha grid girlöket kellene. Nem tesznek ők semmi rosszat, ők egy vizuális része a motorsport tradícióinak. Én egyáltalán nem vagyok ellene a rajtrácslány koncepciónak.”

  • Chase Carey visszavágott a Formula E-nek

    Chase Carey visszavágott a Formula E-nek

    Folyik a cicaharc a Formula E és az F1 között, de Chase Carey most visszavágott, hogy márpedig a Forma-1 marad a motorsportok királykategóriája.

    A Formula E vezére, Alejandro Agag nemrég kijelentette, hogy az elektromos szériája átveszi a hatalmat a Forma-1-től, egy-két évtizeden belül. Chasey Carey egy média eseményen felnevetett ezen állításon, majd kifejtette a véleményét a Sport Bildnek:
    „Remek dolog, hogy van kristálygömbje. A Formula E nem a vetélytársunk. Egy olyan dolgot mutat be, amiben mindannyian élünk – a környezetünket. Ennek ellenére ez inkább egy utcai parádé, nem pedig sportesemény. Olyanok, akik voltak az ő rendezvényeiken, mondták hogy muris, mert van zene meg jó kaja, de a Forma-1-et világszerte nézik, és most arra is meglesz a lehetőségünk, hogy egy új szintre emeljük. Azt hiszem, hogy más sorozatok segíthetnek nekünk, mert érdeklődést csinálnak. A topon azonban a Forma-1 van, és marad is.”