Kategória: Formula E

  • Akár Budapest is helyszíne lehet 2020-ban egy Formula E versenynek!

    Akár Budapest is helyszíne lehet 2020-ban egy Formula E versenynek!

    Az ABB FIA Formula E bajnokság egyre inkább úgy tűnik, hogy az ötödik szezonját majd Szaúd-Arábiában kezdheti meg. Rijád utcai pályája lehet a befutó, egy olyan utcai pályán amit már kifejezetten a Formula E kedvéért építenének meg. Az ország a közelmúltban rendezte a szabályokat, hogy miképp lehet turista vízummal hozzájuk látogatni, így 2010 óta erre először lehetőség nyílik. További jelentős beruházásokat is eszközöltek azért, hogy fellendüljön az ellenőrzött turizmus, valamint az új elektromos autós iparágat is fejlesztik, hogy egyre kevésbé támaszkodjanak majd az olajiparra Rijádban egyébként van egy épített pálya, a Reem International Circuit, ahol már számos GT3-as verseny volt 2008 óta. Ennek ellenére valószínűbb egy utcai versenypálya, és amennyiben sikerül leszerződni, akkor december 8-án itt kezdődhet majd formaautós elektromos bajnokság ötödik szezonja. Ráadásul ha ez összejön, akkor ez egy hosszútávú megállapodás lesz a szaúdi főváros és a Formula E széria irányítói között.

    Az előzetes versenynaptár szerint márciusban komoly ázsiai turné várható, mert előbb Hong Kongba látogatnának el immáron a harmadik alkalommal, majd egy teljesen új kínai helyszínre, Hainan szigetére. Múlt hónapban a tartományi vezetés megerősítette, hogy elhárították az akadályokat, így Haikou útjain lehetséges lenne a versenyrendezés. A Formula E alapítója és igazgatója, Alejandro Agag azonban óvatosan fogalmaz:
    „Még sok a nyitott kérdés. Abban viszont biztos vagyok, hogy Hong Kongban lesz verseny jövő márciusban. Feltehetően áprilisig előállunk valamivel, amit aztán benyújthatunk júniusban, a FIA következő világtanácsi ülésén.”

    Jelenleg ugyanis leginkább a széria dél-amerikai turnéja veszélyeztetett. A széria egyeztet Santiagoval egy újabb versenyről a városban, azonban ez már másutt lenne, mint ahol most versenyeztek a pilóták februárban. Feltehetően Buenos Aieresbe is visszatérnek, hiszen magas rangú argentin hivatalnokokkal egyeztettek a Formula E elöljárói még az elmúlt hónapban Punta del Esteben. A dél-amerikai ország több gyártónak is fontos piac, és népszerű versenyhelyszín is egyben. A jelenlegi versenyek közül is visszatérhet Marrákes és Mexikóváros is. Annyi változás várható, hogy korai 2019-es időpontokat kaphatnak ezen helyszínek, így Marokkóba már januárban érkezhetnek az elektromos versenyautók.

    Az európai szezon 2019-ben újra Rómában kezdődhet majd, és hamarosan kiderül, hogy mennyire is lesz majd népszerű helyszín, hiszen jövő héten látogatnak el oda először. Párizs, Monaco, Zürich és egy német verseny is marad, késő tavaszi, nyári időpontokkal. Gondolkodnak azon, hogy Berlinben az Alexanderplatz környékére vigyék a futamot, de szóra került München is, mint lehetőség.

    Észak-Amerikában újra New Yorkban rendeznének versenyt, júliusban. Vancouver és Toronto is bejelentkezett ugyanakkor Montreal helyére Kanadában, mivel utóbbinál problémák adódtak, és törölni is kellett a versenynaptárból. Valami változás itt több mint valószínű, mert eredetileg két évre kötöttek szerződést Montreallal a Formula E vezetői. Egy további júliusi versenyhelyszín még nincs megnevezve, ezt akkor hozhatják majd nyilvánosságra, amikor már konkrét időpontok is lesznek a hivatalos előzetes versenynaptárban.

    Az E-racing-365 ugyanakkor úgy tudja, hogy megindult pár további városban annak a tanulmányozása, hogy lehetséges lenne-e ott versenyrendezés. Ezek: Koppenhága, Budapest és Lisszabon, de nem valószínű az, hogy 2020-nál előbb bármelyik felsorolt helyszínen ténylegesen is versenyt tudnának rendezni.

    Egy előzetes naptárat a Formula E Holdings feltehetően a FIA Motorsport Világtanács júniusi ülésén jelent majd be, amelyet majd Manilában tartanak, a Fülöp-szigeteken.

    Valami ilyesmi lehet majd az ötödik Formula E szezon versenynaptára

    Rijád E-Prix – Dec. 2018
    Marrákes E-Prix – Jan. 2019
    Santiago E-Prix – Jan. 2019
    Mexikóváros E-Prix – Feb. 2019
    Hong Kong E-Prix – Márc. 2019
    Hainan E-Prix – Márc, 2019
    Róma E-Prix – Ápr. 2019
    Párizs E-Prix – Ápr. 2019
    Monaco E-Prix – Máj. 2019
    Berlin E-Prix – Máj. 2019
    Zürich E-Prix 2019 – Jún. 2019
    New York E-Prix – Jún. 2019
    TBA – Júl. 2019

  • Újrahasznosítják a Formula E autók akkumulátorait

    Újrahasznosítják a Formula E autók akkumulátorait

    Azon akkumulátorokat, melyeket a Formula E autók első generációja használt, más célokra tovább hasznosítják majd, állítja a széria főnöke, Alejandro Agag.

    A 2018/19-es szezonban már az új generációs, Gen2 autókat használják majd a szériában. Az első szériás autókat négy évig használták.

    „Az akkumulátorok sokkal tovább bírják, ha nem versenyeznek velük egy nagyon versenyképes környezetben.” – mondta Agag az Autosportnak. „Még éveket bírnak vállalati, vagy valami olyasmi környezetben. Használhatják őket iskolákban, vagy napenergia tárolására. Határozottan használatban lesznek, ez is olyasmi, ami a Formula E-hez hozzátartozik.”

    Agagtól azonban azt is megkérdezték, hogy mi lesz az akkumulátorokkal, mikor már nem használják majd őket tovább.

    „Természetesen, mikor már majd nem lehet őket használni, újra lesznek hasznosítva.” – érkezett a válasz. „Nagy kapacitások állnak már rendelkezésre az elektromos járművek akkumulátorainak újrahasznosításához, ebben nagy üzlet lesz. Az akkumulátorok 99%-a újra lesz hasznosítva.”

    Agag azt is elmondta, hogy az első generációs karosszériák iránt nagy érdeklődést mutatnak a magán gyűjtők.

    „Különösen a futamgyőztes kasznik iránt.” – mondta. „Mert ez a generáció lesz a leginkább történelmi; 40-50 év múlva ezeknek az autóknak óriási értékük lesz. Én akarom megvenni az első futamgyőztest, és a cégnek kell majd kifizetnem azt.”

    „Sok ember kérdezett engem a futamgyőztes kasznikról, azzal az elképzeléssel, hogy hozzáadnának egyet a gyűjteményükhöz. Lesz pár, ami gyűjtőkhöz kerül, lesz pár, ami közösségi eseményekre, de határozottan hasznosítva lesznek.”

  • Formula E autó versenyzett utasszállító repülőgép ellen

    Formula E autó versenyzett utasszállító repülőgép ellen

    Úgy fest, hogy a Formula E-sek szeretnek szokatlan ellenfelek ellen versenyezni. Korábban Jean-Eric Vergne mérte össze erejét, vagyis gyorsaságával egy igazi gepárddal.

    Most azonban Jerome D’Ambrosio jóval méretesebb kihívókat talált. A Hamad International Airporton, a Qatar Airways jóvoltából egy felszálló Airbus A350-essel és egy landoló Boeing 787 Dreamlinerrel kelt versenyre.

  • A WEC nagyfőnöke szerint a Formula E csupán marketing, mintsem sport

    A WEC nagyfőnöke szerint a Formula E csupán marketing, mintsem sport

    A WEC első embere Gerard Neveu nem lát konkurenciát a Formula E-ben, még akkor sem, hogyha az Audi és a Porsche is otthagyta a hosszútávú világbajnokságot, az elektromos széria kedvéért.

    Az elmúlt két év során az LMP1-es kategória komoly hanyatlásnak indult, a korábbi négy gyári csapatból csupán egy maradt. Az ACO hibái mellett a Volkswagen dízelbotránya sem tett jót a kategóriának, illetve az már csak hab a tortán, hogy egyre nagyobb igény mutatkozik az elektromos versenyzésre is.

    Ami az egyiknek bánat az a másiknak azonban öröm. A Formula E ugyanis egyre több gyártót tudhat a soraiban. Az autógyártók itt könnyedén és relatíve olcsón tudják megmutatni a saját elektromos megoldásaikat. Ilyen például az Audi és a Porsche is, akik éppen a WEC kárára döntöttek a váltás mellett.

    Gerard Neveu, a WEC főnöke azonban ezek ellenére sem tekint közvetlen riválisként a Formula-E-re, el is mondta, hogy őszintén mit gondol az elektromos szériáról.

    „Lehetetlen összehasonlítani a két sorozatot. Ők marketing eseményeket rendeznek a városokban, mintsem motorsportot. Utóbbit mi csináljuk.” – fogalmazott.

    Neveu és az ACO első embere Pierre Filon is kétségbeesetten keresik a megoldást, amivel kihúzhatják a válságból az LMP1-et. Legújabban a Peugeot-ot szerették volna becsalogatni a bajnokságba, de ők is inkább az elektromos autózás felé hajlanak. Pedig a 2020-as szabálymódosításokat is inkább a franciák igényei szerint alakították, ennek ellenére inkább a elektromos ralikrosszt preferálják.

    „A gyártók bevonzása egy állandó feladat a számunkra. Számos találkozót tartottunk már a technikai bizottsággal és a gyártók képviselőivel. A 2020-as szabálymódosítások során is erre koncentráltunk.” – tette hozzá az 52 éves Neveu.

  • Vergne: Hartleyt látva az STR-nél „nevetnem kellett”

    Vergne: Hartleyt látva az STR-nél „nevetnem kellett”

    Jean-Éric Vergne-nek „nevetnie kellett”, amikor meglátta, hogy a Toro Rosso visszahívta Brendon Hartleyt 2010-es elbocsátása után.

    A francia pilóta jelenleg a Formula E-ben versenyzik (és nem mellesleg vezeti a bajnokságot), karrierje korábbi szakaszában azonban ő is lehúzott három évet a Toro Rossónál. Habár relevánsabb tapasztalattal rendelkezik, mint Hartley, a Red Bull mégis a 2010-ben kirúgott új-zélandi pilóta visszahívása mellett döntött, szórakoztató pillanatokat okozva Vergne-nek.

    „Nevetnem kell annak láttán, hogy a Red Bull visszahívta Hartleyt” – magyarázta a Párizs ePrix promotálása tartott sajtótájékoztatón Vergne. „Eleve azért rúgták ki, hogy nekem helyet adjanak a WSR-ben. Elég szórakoztatónak találom a helyzetet.”

    A világ különböző szériáiban rengeteg Red Bull-alumni versenyzik, Helmut Markóéknak így volt azért választási lehetősége Danyiil Kvjat (és Carlos Sainz) pótlására. Szóba került Sébastien Buemi is, ám Vergne szerint FE-riválisát „valószínűleg egy év után kirúgták volna és nem lett volna lehetősége topcsapathoz menni, mivel az autó nem elég jó”. Vergne abba is beavatta a nagyközönséget, milyen érzelmi válságon ment keresztül, miután a Toro Rosso 2014-ben búcsút intett neki.

    „Az FE-hez a karrierem legnehezebb szakaszában csatlakoztam, amikor elhagytam az F1-et” – mondta. „Utólag visszatekintve azonban ezt tartom a karrierem fordulópontjának. Minden nehéz vagy negatív szituációban vannak pozitívumok, csak meg kell találni őket. Szerencsém volt, hogy a jó pillanatban tudtam az FE-be jönni, gyorsan meg tudtam változtatni a hozzáállásom és a mentalitásom. Ma úgy vélem, ez volt a legjobb dolog, ami történhetett velem, habár jobban átgondolva vannak helyzetek, amiket máshogy kellett volna kezelnem. Kemény 12 hónapon mentem át [az F1 után], folyton azon agyaltam, hogyan tudnék ebből kikecmeregni. Rengeteg mindent megváltoztattam a sporthoz való hozzáállásomban.”

    A 27 éves francia elárulta, az F1 tönkretette az önbizalmát.

    „A pozitívumok közé tartozott, hogy képes voltam mindenből tanulni” – folytatta Vergne. „Ma már nem hiszem, hogy az FE olyan fájdalmat tudna nekem okozni, mint az F1 előtte. Az autón kívül mindent más szemmel látok már, ami hatalmas segítség a versenyzői énemnek is. Az F1-be nagy önbizalommal érkeztem, de néhányan teljesen tönkretettek. Az első versenyemen a nyolcadik helyen végeztem, a csapat pedig hatalmas partit tartott, hihetetlen boldogak voltak. Én viszont azzal sétáltam vissza a garázsba, hogy ’hé, ez csak egy nyolcadik hely, nem ez a célom’. Ha most visszamehetnék az időben, ezen kétségtelenül változtatnék. Örülnék a nyolcadik helynek; pontosan ez volt Daniel Ricciardo erőssége, mindennek tudott örülni, függetlenül attól, mi is történt. Nekem viszont ez volt a legnagyobb gyengeségem.”

  • Leclerc öccsét felvették a Venturi FE junior programjába

    Leclerc öccsét felvették a Venturi FE junior programjába

    A Venturi Formula E csapat tulajdonosa elindított egy junior programot, amelynek máris részesévé vált Charles Leclerc öccse. A monacóiak ezt a programot azzal a céllal hozták létre, hogy a legmagasabb szintű elektromos versenyautós kategóriáig juttathassák el a fiatalokat. Arthur Leclerc 2018-ban a francia F4-ben indul majd, de támogatást nyer a GP3 győztes Dorian Boccolacci is, aki nyert már „villanyautóval” a 2017/18-as Andros Trophy-n.

    A többi versenyző, aki aki még részese lehet a dolognak, az a francia F4-es versenyző Pierre-Louis Chovet, a gokartos Louis Iglesias és Benjamin Cartery, valamint eSports bajnokok, név szerint: Maxime Pain, Kevin Leaune és Gaetan Goarant.

    A Next Gen is majd a Venturi monaco-i bázisán kap helyet, ahol a versenyzők használhatják majd a Formula E szimulátort, fizikai tréningeken vehetnek részt, és kiképzést kapnak az elektromos versenyautók műszaki részleteiről is. Később természetesen vezethetnek majd igazi Formula E autót is. A Venturi elnöke, Gildo Pastor ennyit mondott a programról:
    „Segíteni akarunk ezen fiatal tehetségeknek, akiknek nem mindig volt minden biztosított ahhoz, hogy komolyabban is beinduljon a karrierjük. A múltban is már többször adtunk ifjaknak lehetőséget. Itt van példának máris a Venturi Formula E csapat fejlesztő pilótája, Michael Benyahia, aki csak 17 éves. Logikus lépés volt, hogy megalapítjuk a junior csapatunkat, a Venturi Next Gen-t. Hidat is akarunk építeni az eSport és a valóság közé, biztos vagyok benne, hogy a játékosokból igazi tehetségeket tudunk faragni.”

    A 17 éves Arthur Leclerc is bemutatkozhat 2018-ban formaautóban is, a gokartos évei után. Bátyja, Charles szerint sikeres lesz, de csak akkor, ha elvégzi a szükséges kemény munkát. Az Autosportnak így nyilatkozott a Sauber pilótája:
    „Nem volt igazán pénzünk arra, hogy folyamatos karriert biztosítsunk neki, így négy évre leállt. Most sikerült forrást találnunk ahhoz, hogy elindíthassuk a Formula 4-ben. Nagyon kemény lesz, de elnézve a teszteredményeket, szerintem mindenkit lenyűgözött az, hogy amilyen kevés időt eltöltött eddig formaautóban, milyen hamar megbarátkozott a technikával, és ahogy ezt csinálja, az nagyszerű. Ezért is akartunk keresni neki olyanokat, akik tudnak neki segíteni, és most örülök, hogy itt láthatom őt. Most sokat kell dolgoznunk majd azon, hogy jó éve is legyen. Biztos vagyok benne, hogy képes lesz a megfelelő munkára, és csak magára kell koncentrálnia.”

    https://www.instagram.com/p/BUjjQVZjZPr/?taken-by=arthur_leclerc

    Amikor megkérdezték, hogy testvéreként mégis mennyire tudta a Forma-1-es Ferrari protezsáltjaként segítenie az öccse F4-es bemutatkozását, szerénykedett:
    „Inkább kicsit a háttérben maradok. Az is jó, ha magától tanul, de azokból is, amilyen hibákat én vétettem az én karrieremben, kis dolgokban pedig tudom segíteni, fogom a jövőben is. Amikor már a pályán van és a mérnökök figyelik, abból már inkább kimaradok, csak nézem, és ennyi. Ha látnék valami olyasmit, amit teljesen rosszul csinál, akkor azt közelebbről is megvizsgálnám, de eddig nem kellett neki sokat segítenem.”

  • Kilencből hét gyártó vett részt a Gen2 Formula E autók első tesztjén

    Kilencből hét gyártó vett részt a Gen2 Formula E autók első tesztjén

    Hét Formula E-s gyártó vett részt egy zártkörű, kétnapos teszten a Monteblanco versenypályán. Az Audi, a DS, a Jaguar, a Venturi, a Mahindra, a Penske (Dragon) és a Nissan az új, második generációs (Gen2) autóikat teszteltét a spanyol pályán.

    Az előzetes tervek szerint a BMW is részt vett volna a teszten, de a német gyártó végül visszamondta a részvételt.

    „A végső előkészületeink során váratlan hiba történt.” – áll a BMW közleményében. „Ezért úgy döntöttünk, hogy folytatjuk a munkát az autón, Münchenben.”

    A tesztet a kilencedik gyártó, a NIO is kihagyta.

    „Amikor megterveztük a menetrendünket a Gen2 hajtáslánc és karosszéria tervezése, gyártása és tesztelése kapcsán, még nem voltak ismertek a tesztek időpontjai.” – magyarázta a NIO csapatfőnöke, Gerry Hughes. „Szóval igazából ugyanakkor kezdjük meg a tesztprogramot, mint amikor tettük azt a harmadik és negyedik szezon esetében is, szóval nincs változás.”

    „Egy hónap múlva készen áll majd az autó a tesztre.”

    „Nincs ennek különösebb oka, csak másként terveztük az időbeosztásunkat az első teszt kapcsán.”

    A következő tesztre a Calafat pályán kerül majd sor, a következő hónapban.

  • Amikor a versenyző élete fontosabb, mint egy dobogós helyezés

    Amikor a versenyző élete fontosabb, mint egy dobogós helyezés

    Egy ritka és szokatlan, de annál veszélyesebb hibával szembesült a hétvégi uruguayi Formula-E versenyen az Audi pilótája Daniel Abt.

    A német pilóta a verseny felénél, az autócseréket követően dobogós pozícióban volt, amikor hirtelen, minden előjel nélkül kioldódott a biztonsági öve.  A szokatlan eset után azonnal a bokszba hajtott, ahol újra becsatolták, majd visszatért a pályára, de a pontszerzésre így nem volt esélye.

    A futam után így kommentálta a történteket a Twitter csatornáján: „A versenyek néha őrültek. Az övem összes csatlakozója kioldódott, miközben a harmadik helyen autóztam. Senki nem tudja megmagyarázni, hogy miért történt így. Ki kellett állnom, mert az életem sokkal fontosabb, mint egy dobogós helyezés.”

    Teljes mértékben meg lehet érteni Abt döntését, elég csak visszagondolni a legelső Formula-E futamra, amikor Nick Heidfeld bukott egy hatalmasat a Prosttal való találkozás után.

  • Az alsóneműje miatt kapott büntetést Lucas di Grassi

    Az alsóneműje miatt kapott büntetést Lucas di Grassi

    Szokatlan okból kapott büntetést a Punta del Este ePrix-n a második helyen végző Lucas di Grassi, a futam után. Nem találták ugyanis megfelelőnek az alsóneműjét.

    Nem konkrétan az alsónadrágjáról volt szó, hanem a tűzálló aláöltözőről, aminek nem volt megfelelő a hossza.

    „Miután megvizsgáltuk a ruhákat, a sisakokat és a fejvédőket (HANS), úgy találtuk, hogy a versenyző (di Grassi) rövid tűzálló fehérneműt viselt, ami nem megengedett az ISC (international sporting code = nemzetközi sportkódex) szerint.” – áll az FIA közleményében.

    Az esetért di Grassi 10 000 eurós büntetést kapott és három büntetőpontot. Szerencséjére a futamon elért második helyezését megtarthatta.

    „Hiba volt, amiről én tehetek.” – mondta di Grassi a Motorsport.comnak. „Ilyennek sosem szabad történnie.”

    „Az extrém meleg miatt döntöttem így, és ki is fogytam az alsókból, olyat pedig nem akartam felvenni, ami még vizes volt, szóval csak felkaptam egy újat.”

    „Minden biztonsági dologra odafigyeltünk, a biztonsági övre a kiállásoknál, mindenre, ami fontos biztonsági szempontból.”

    „Nem gondoltam, hogy az aláöltözővel lesz bármilyen probléma. De persze tudom kell, hogy milyen felszerelést kell viselnem a verseny alatt.”

  • Vergne sikerrel hárította di Grassi támadásait

    Vergne sikerrel hárította di Grassi támadásait

    A Techeetah francia versenyzője, Jean-Eric Vergne megszerezte a szezonban a második futamgyőzelmét, miután kitartóan és sikerrel hárította Lucas di Grassi támadásait a Punta del Este ePrix-n, Uruguay-ban.

    A francia versenyző indulhatott a pole-ból is, mivel di Grassitól elvették a legjobb időmérős körét sikán levágás miatt.

    Szinte az egész versenyen egymás nyomában voltak, de Vergne állta a sarat és nem hagyta, hogy a brazil megelőzze. Pedid a verseny vége felé már elég intenzíven támadta az Audis, egy-két alkalommal össze is ért a két autó.

    Vergne – di Grassi sorrendben értek tehát célba, mögöttük Sam Bird futott be a DS Virgin autójával.

    Di Grassi bár nem nyert, elégedett lehet, hiszen a keservesen indult szezonban végre emberes helyen sikerült célba érnie.

    Nick Heidfeld már a verseny legelején kiesett. Rajta kívül még Nelson Piquet Jr és Sebastian Buemi nem tudta befejezni a versenyt.

    A pontversenyt Vergne vezeti Rosenqvist és Bird előtt, míg a csapatok versenyében a Techeetah áll az élen.

    Versenyzők:
    1. Verge: 109 p
    2. Rosenqvist: 79 p
    3. Bird: 76 p
    4. Buemi: 52 p
    5. Piquet Jr: 45 p

    Csapatok:
    1. Techeetah: 127 p
    2. Mahindra: 100 p
    3. DS Virgin: 93 p
    4. Panasonic Jaguar: 86 p
    5. Renault e.dams: 59 p

    A következő Formula E versenyre április 14-én kerül sor, Rómában.