Kategória: Formula E

  • A Mercedes F1-es részlege besegít az FE-csapatnak

    A Mercedes F1-es részlege besegít az FE-csapatnak

    A Mercedes 2019-ben a szériához csatlakozó gyári Formula E csapatának az F1-es szekció is asszisztálni fog.

    A német gyártó 2018 végén kivonul a DTM-ből, hogy minden erejével 2019-es FE-csatlakozására tudjon koncentrálni. Az elektromos kategóriában használt hajtásláncot a brixworthi motorközpontban fejlesztik majd, ahol többek között a domináns F1-es erőforrást is megálmodták, az elmúlt években felhalmozott tudást pedig „a Formula-E egyedi kihívásainak” legyűrésére fordítják. Brixworth mellett Brackley is beszáll a buliba, a pályamenti tevékenységek felügyeletéért pedig a HWA lesz felelős, akik Venturi-ügyfélként már a következő szezonban az FE rajtrácsán lesznek.

    „A Mercedes-család Alffalterbachban (HWA), Brixworthben és Brackleyben összegyűjtött tudásbázisa tökéletes alapot biztosít az új Mercedes EQ Formula E-nek” – mondta Toto Wolff, a Mercedes motorsport-igazgatója. „Elképzelni sem tudok ennél ideálisabb kombinációt ehhez a projekthez. Az FE egyedi sorozat, amely különleges kihívásokkal szolgál a csapatoknak. Tisztában vagyunk vele, hogy a versenytársaink roppant magas szintet képviselnek; pontosan ezért kell energiával és alázattal megtöltve hozzáállnunk ehhez a kihíváshoz, mert tíz versenyképes, sokéves tapasztalattal rendelkező gyártó ellen máshogy nem lenne esélyünk.”

    A Mercedes HPP-részlegében zajló F1-es hibridprojekt Wolff szerint „a Formula E technológiai projekt alapkövét képezi majd”, míg az energiavisszanyerő-rendszeren végzett munkálatok „a hardver (beleértve a nagyteljesítményű elektromos motorokat) és a hozzátartozó töltési rendszerek terén egyaránt gyors tanulási lehetőséget jelentettek, ami által optimalizálni tudjuk a hibridenergia versenykörnyezetben történő erőleadását.”

  • Szaúd-Arábia rendezi a Formula E szezonnyitót decemberben

    Szaúd-Arábia rendezi a Formula E szezonnyitót decemberben

    A Formula E megerősítette, hogy 10 évre szóló szerződést írt alá Szaúd-Arábiával E-Prix rendezésről. Az ország első FE versenye a 2018/19-es szezon első versenye lesz, decemberben, Rijádban.

    Így ez lesz a Formula E első Közel-Keleten rendezett versenye, ráadásul ez lesz az első verseny, melyet már a Gen2 versenyautókkal teljesítenek a versenyzők.

    „Ez egy izgalmas, élettel telo ország, mely a jövőre összpontosít, Szaúd-Arábia ideális helyszín a következő generációs Formula E autók bemutatkozására.” – mondta az FE alapítója és vezérigazgatója, Alejandro Agag.

    A rijádi verseny Szaúd-Arábia Vision 2030 névre hallgató tervének része, melynek célja a bevételek diverzifikálása olyan területekre mint a turizmus, valamint cél az is, hogy kisebb mértékben támaszkodjanak az olajexportból származó bevételekre.

  • Kommentátornak áll David Coulthard

    Kommentátornak áll David Coulthard

    A hétvégén új szerepkörben fog feltűnni az egykori Forma-1-es pilóta David Coulthard, ugyanis ő lesz az egyik kommentátor a berlini Formula E fordulóban.

    Coulthard, aki tagja a Channel 4 csatorna F1-es csapatának, Dario Franchittit fogja helyettesíteni a kommentátori székben, Jack Nicholls és Bob Varsha oldalán.

    „Nagyon boldog vagyok, hogy átvehetem a szakkommentátori szerepkört a barátomtól, Dario Franchittitől, amíg ő Indianapolisban lesz.” – mondta a skót.

    „A Formula E tele van izgalmas futamokkal, kiváló gyártókkal, amik emelik a bajnokság színvonalát.” – tette hozzá.

    Az ex-F1-es pilóta egyébként a párizsi ePrix-t már a helyszínen tekintette meg.

    Rajta kívül, még Nico Rosberg is ott lesz Berlinben, ugyanis ő fogja először vezetni a második generációs autót a nagy közönség előtt.

  • Hivatalos: Felipe Massa a Formula E-ben, a Venturival!

    Hivatalos: Felipe Massa a Formula E-ben, a Venturival!

    Felipe Massa 11 nagydíjat nyert meg 16 év alatt a Forma-1-ben, de korábban tesztelt már a Jaguar Formula E autójával, és legutóbb is ott volt az ePrix-n, Rómában. A 37 éves pilóta elhintette, hogy akár a Formula E-ben is versenyezhet a következő szezonban, és korábban már pedzegette, hogy ez lehet az útja, miután végleg letette a lantot a királykategóriában 2017 végén.

    Most három éves szerződést kötött a Venturival, és hamarosan kipróbálhatja a csapat VFE 05 Gen2 autóját, egy privát teszten. Így nyilatkozott Massa a visszatéréséről:
    „Nagyon boldog vagyok, hogy csatlakozhatok a Formula E bajnoksághoz, a Venturi csapattal, ahol remek versengés alakult ki már ilyen rövid idő alatt. Pár éve már tisztában voltam azzal, hogy egy innovatív, előremutató fejlesztés orientált dolgot keresek. Kifejezetten tetszik a versenyformátum, a belvárosi pályák, és hogy közel kerülünk a rajongókhoz. Nagyon várom már a tesztet a hónap végén. Gildo Pastor, a Venturi elnöke pedig mindig is egy lépéssel előrébb jár, ha nagy teljesítményű elektromos jármű a téma. Csapata feltörekvő és fejlődik. Mindent meg fokok tenni a magam részéről, hogy hozzátegyek a projekthez, és remélhetően egyike leszünk azoknak, akik az élmezőnyhöz tartoznak majd.”

    A Venturi jelenleg a hetedik helyen áll a 2017/18-as csapatbajnokságban, Maro Engel és Edoardo Mortarával, akit viszont ezen a hétvégén Berlinben helyettesít majd Tom Dillmann, mert Mortarának elfoglaltsága lesz a Mercedes DTM-es programja miatt.

    Múlt héten az is bejelentésre került, hogy a monacói bázisú elektromos gyártó segít majd az ötödik szezonos Gen2 autójával a HWA-nak, akik jövőre csatlakoznak majd a mezőnyhöz. A Venturi ráadásul saját junior programot is indított idén.

    Gildo Pastor ennyit tett hozzá a bejelentéshez:
    „Üdvözlöm Felipét a Venturinál, és megtiszteltetés vele dolgozni. Szükségem volt rá, a tapasztalatára, a sebességére és az elhivatottságára, mivel a Formula E különösen bonyolult, ha a beállításról és a vezethetőségről beszélünk. A sikerhez meg elengedhetetlen az elhivatottság és a csapatmunka a pilóta és a mérnöki csapat között. Felipe 15 évnyi Forma-1-es tapasztalata egyértelműen egy lökést ad majd nekünk. A kedves természetével pedig tudom, hogy hamar hallgatni fog a csapatra és gyorsan elsajátítja az alapokat.”

  • „Európa-bajnoki” címet is osztanak majd a Formula E-ben

    „Európa-bajnoki” címet is osztanak majd a Formula E-ben

    A Formula E szervezői bejelentették, hogy a 2018\19-es szezontól kezdődően egy mini bajnokságot is fognak indítani a nagy bajnokságon belül, ami az európai versenyeken a legtöbb pontot szerző pilótát fogja jutalmazni.

    Ugyan még nem ismert az elektromos széria következő idénybeli versenynaptára, az viszont biztos, hogy az európai versenyeknek lesz egy fő támogatója, méghozzá az osztrák székhelyű Voestalpin, amely az elektro motorokban használt galvanizált acélok étékesítésével is foglalkozik.

    Ezt az együttműködést kihasználva az FIA úgy döntött, hogy külön bajnokságot indít ezekre a futamokra, mint egyfajta „Európa-bajnokság”.

    „Ha jól szerepelsz az európai futamokon, akkor jó esélyed van arra, hogy megnyerd az összetett pontversenyt. De az a tény, hogy a Voestalpine-nak köszönhetően van egy extra díj ezekre a versenyekre, az plusz löketet jelent minden versenyzőnek.” – nyilatkozta a Mahindra pilótája, Nick Heidfeld.

    A Voestalpine-nal kötött megállapodás egyelőre két évre szól.

    Az idei versenynaptárban tíz helyszín tizenkét futama szerepel (Hong Kong és New York dupla futamos), ám ezen szám jövőre két újabb helyszínnel bővülhet, ugyanis nagy eséllyel Doha és Riyadh is futamot rendezhet, így először lenne FE verseny a Közel-Keleten.

    A sorozat jelenleg nem rendelkezik világbajnoki státusszal, ám az FIA elnöke Jean Todt elmondta, hogy ettől függetlenül nagyra értékelik az itt megszerzett bajnoki címet is.

    „Természetesen ez része a jövőbeli terveinknek. Azonban türelemmel kivárjuk a megfelelő időt erre, ettől függetlenül nem egy értéktelen bajnoki cím ez.” – fogalmazott Todt.

    A francia sportvezető ezután azt a kérdést kapta, hogy várható-e, hogy a jövőben lesz tizenkettőnél is több helyszín, amire így felelt: „Jelenleg tizenkét versenyünk van, ami szerintem egy megfelelő szám. Nekem nem a mennyiség a fontos, hanem a minőség, tehát amíg van minőség, addig elégedett vagyok. Ha azonban több futammal is fent tudjuk tartani ezt a színvonalat, akkor miért ne lehetne?”

    Ha a Formula E kezdete óta lenne ez a mini bajnokság, akkor a Renault e.dams csapata eddig mindet besöpörte volna.

    A legelső (2014\15-ös) szezonban Monaco, Berlin, Moszkva és a dupla futamos London képezte az európai részét a bajnokságban. Az itt elért eredmények alapján pedig Sebastian Buemi lett volna az „Európa-bajnok” 88 ponttal, mögötte Jerome D’Amborsio (71 pont) és az összetettben diadalmaskodó Nelson Piquet Jr. (70 pont) végzett volna.

    Egy évvel később a párizsi, valamint a berlini és a londoni duplafutamos hétvégék után Nico Prost nyerte volna, ő 77 egységet gyűjtött, utána pedig Buemi (55) és Di Grassi (52) lett volna a sorrend.

    Tavaly ismételten Buemi vihette volna haza ezt a díjat, Monacóban Párizsban, és a két berlini futamon 81 pontot gyűjtött, míg az utána következő Felix Rosenqvist 66-ot és Lucas Di Grassi pedig 54-et.

    Ami pedig a jelenleg is futó szezont illeti, Róma és Párizs után Sam Bird vezetné ezt a listát 40 ponttal, de az összetettben vezető Jean-Eric Vergne (38) és Lucas Di Grassi (37) sem lenne nagyon lemaradva.

  • Vergne szerint a Formula E-nek van akkora létjogosultsága, mint a Forma-1-nek

    Vergne szerint a Formula E-nek van akkora létjogosultsága, mint a Forma-1-nek

    Jean-Eric Vergne szerint a Formula E már nem kisebbrendű széria, mint a Forma-1.

    A francia versenyző jelenleg az FE ponttáblázatának élén áll, és a RaceFans-nek elmondta, hogy sokkal inkább szeret az élmezőnyben lenni az FE-ben, mint egy középmezőnybeli csapatnál lenni az F1-ben.

    „Ha egy olyan csapatnál vagy, mellyel lehetetlen küldetés a Ferrari, a Mercedes, vagy a Red Bull közelébe kerülni, ha nem vagy például Pierre Gasly vagy Esteban Ocon helyzetében, akkor sokkal jobb egy más kategóriában lenni és nyerni. Most persze a legjobb helyzetben vagyok ahhoz, hogy megítéljem, milyen a Formula E-ben lenni.”

    „Az elején én is úgy hittem, hogy a Formula E alacsonyabb kategória (mint az F1), de már nem így van. Amikor elkezdek több pénzt keresni a Formula E-ben, mint amennyit kerestem a Forma-1-ben, mikor több publicitást kapok a Formula E-ben, mint kaptam a Forma-1-ben, akkor nem hiszem, hogy ez alacsonyabb kategória.”

    „Határozottan sokkal boldogabb vagyok a Formula E-ben, versenyeket nyerek, a bajnoki címért csatázok, nem úgy, mint mikor egy olyan csapatban vagyok, ahol csak azért küzdök, hogy szerezzek pár pontot.”

    Vergne szerint a gyártók bővülő sora a szériában mutatja, hogy igen fontossá vált a Formula E.

    „Csak nézzük meg a számokat, a tényeket, közel háromszor annyi gyártó van a Formula E-ben, mint a Forma-1-ben. Ennek van is értelme, mivel be tudják mutatni azon autóik technológiáját, melyeket holnap mindenkinek eladnak és ez fontos számukra. Szóval ha ez egy olyan bajnokság, mely fontos az olyan nagy gyártóknak, mint a Porsche, az Audi, a Mercedes, a Renault és a Jaguar, akkor ez egy fontos bajnokság. De nem az én tisztem megítélni, hogy olyan fontos-e, mint a Forma-1.”

  • Kínai versenyző lett a Techeetah fejlesztő pilótája

    Kínai versenyző lett a Techeetah fejlesztő pilótája

    A Forma-3-as bajnokságban versenyző – és a Ferrari Akadémiáján nevelkedő – kínai Guan Yu Zhou lett a Formula E-ben szereplő Techeetah csapat fejlesztő pilótája.

    Zhou tavaly a nyolcadik helyen végzett a Forma-3-ban, ahol idén is versenyezni fog a Prema csapat színeiben. A Techeetah jelenleg vezeti a csapatok értékelését a Formula E-ben, ezenkívül Jean-Eric Vergne révén az egyéni tabella élén is ők állnak.

    „Nagyon boldog vagyok, hogy én lehetek a Techeetah fejlesztő pilótája. A Formula E egy izgalmas kihívás, és kiváló lehetőség arra, hogy tapasztalatokat szerezzek egy forma autóval mindemellett pedig segíthetek a csapatnak a szimulátorban.”

    „Már a párizsi versenyhétvégén is ott leszek, hogy megismerjem a csapatot és szerezzek egy kis tapasztalatot, hogy a jövőben nagy hasznára tudjak lenni az istállónak.” – mondta a kínai.

    A csapatfőnök Mark Preston megindokolta, miért volt szükség erre az igazolásra.

    „Nagy örömmel üdvözöljük Zhou-t a csapatunknál. Ő egy nagyon tehetséges pilóta és azért van itt, hogy segítségünkre legyen a fejlesztésekben. Mivel korlátozott a szezonközi tesztlehetőség, ezért kiemelten fontos a fejlesztési munka, és nagy öröm, hogy erre is van egy külön versenyzőnk.”

    „Jean-Eric és André is versenyzik másik sorozatban a Formula E mellett, ezért értékes számunkra egy fiatal, tehetséges pilóta. Remélhetőleg Jean-Eric, André és a mérnökeink is számos értékes tapasztalatot fognak tudni adni Zhou számára.” – nyilatkozta a csapatfőnök.

  • Vergne hazai terepen nyert

    Vergne hazai terepen nyert

    Harmadik győzelmét szerezte meg Jean-Eric Vergne a bajnokságban, ezzel pedig tovább növelte előnyét a pontversenyben.

    Vergne a pole-ból rajtolt, és bár a verseny első szakaszában nyomás alatt tartotta Sam Bird, a boxkiállások után el tudott húzni előle, majd meg is nyerte hazai versenyét, melyet aztán karrierje legjobbjának minősített.

    Az első körben többek autója is megsérült, Nico Prost például el is elvesztette hátsó szárnyát

    A boxkiállások után Sam Bird és André Lotterer akadtak össze egy előzés következtében.

    https://www.instagram.com/p/BiHjuJVASDh/?utm_source=ig_embed

    Lucas di Grassi a hartodik helyről rajtolva lépett elő a második helyre, noha nem volt egyszerű dolga Lottererrel, végül a brazil „mother lovernek” nevezte őt a rádión, amit számos szinonimával lehet magyarra fordítani, de mi most maradjunk a „rohadék” verziónál…

    Az esetért a verseny után Lotterer büntetést kapott, a soron következő Berlin ePrix-n 10 rajthelyes büntetést kap majd.

    Végül Vergne mögött di Grassi és Bird futott be, Lotterer pedig csak a 6. lett.

    A pontversenyben 147 pontjával Vergne áll az élen, őt Bird (116 p) és Rosenqvist (86) követi.

    A verseny végeredménye:

    Versenyző Csapat Autó Körök Különbség
    1 Jean-Eric Vergne Techeetah Renault 49 54:49.102
    2 Lucas di Grassi Audi Audi 49 4.882
    3 Sam Bird Virgin DS Virgin 49 8.897
    4 Maro Engel Venturi Venturi 49 9.287
    5 Sebastien Buemi e.dams Renault 49 10.194
    6 Andre Lotterer Techeetah Renault 49 10.855
    7 Daniel Abt Audi Audi 49 13.918
    8 Felix Rosenqvist Mahindra Mahindra 49 15.271
    9 Oliver Turvey NIO NextEV NIO 49 19.557
    10 Jose Maria Lopez Dragon Penske 49 20.989
    11 Nick Heidfeld Mahindra Mahindra 49 21.698
    12 Jerome d’Ambrosio Dragon Penske 49 26.723
    13 Edoardo Mortara Venturi Venturi 49 29.937
    14 Alex Lynn Virgin DS Virgin 49 43.112
    15 Mitch Evans Jaguar Jaguar 49 43.989
    16 Nicolas Prost e.dams Renault 48 1 kör
    17 Ma Qing Hua NIO NextEV NIO 46 3 kör
    Nelson Piquet Jr. Jaguar Jaguar 32 Kiesett
    Tom Blomqvist Andretti Andretti 32 Kiesett
    Antonio Felix da Costa Andretti Andretti 2 Kiesett
  • A Gen2 Formula E autó félúton van a prototípus és az együléses versenyautók között

    A Gen2 Formula E autó félúton van a prototípus és az együléses versenyautók között

    A Jaguar versenyzője, Mitch Evans szerint a Gen2 Formula E autó, mely a következő, 2018/19-es szezonban debütál majd, körülbelül félúton van a prototípus és az együléses versenyautók között.

    Az új autók akkumulátora kétszer annyi időt bír, mint a jelenlegiek, így megszünteti majd a futam közbeni autócseréket. Ezen kívül aerodinamikailag is rendkívül innovatív.

    Evans azt követően beszélt a Jaguar I-TYPE 3-ról, hogy első alkalommal tesztelte azt.

    „Az FE folyamatosan növekszik.” – mondta.

    „A következő szezonban már lesz BMW is és más újak is, elég komoly már és ezek az autók is jelentős előrelépést jelentenek. Valahol a prototípus és az együléses autók között vannak. Szerintem sokat fog fejlődni a technológia és szerintem nézni is élvezetes lesz mindenki számára.”

    Evans szerint az új Formual E növelni is fogja a széria népszerűségét.

    „Ez másfajta szörnyeteg, gyorsabb. Főleg kvalifikációs módban, 250kW-on nagyon gyors az autó és szerintem vizuálisan is jobb látványt nyújtanak a Formula E pályákon.”

    „Remélhetőleg jól működik majd az autó aerodinamikája, és nem okoz majd túl nagy turbulenciát az autó mögött, így közel lehet majd autózni egymáshoz.”

    „Szerintem fényes jövő vár a szériára.” – tette hozzá.

    Hasonlóan dicsérte az új autót az Audis Daniel Abt is.

    „Nagyon élvezetes vezetni és minden tekintetben előrelépés ez az autó. Amikor más autók között vezetsz, majdnem olyan, mintha egy sci-fi filmben lennél.”

  • Max Biaggi lett a Venturi nagykövete

    Max Biaggi lett a Venturi nagykövete

    A Venturi Formula E csapat márka nagykövete lett az ex-MotoGP versenyző, Max Biaggi.

    Biaggi jó barátja a monacói elektromos járműveket gyártó vezérigazgatójának, Gildo Pastornak, és Rómában demózott is egy FE autóval.

    Szerepe az lesz, hogy segítse bővíteni a Venturi márkát, mely 2020-ben lesz 20 éves, és együttműködik majd a nem rég bejelentett Next Gen fiatal versenyző program nyolc versenyzőjével.

    „Nagyon örülök, hogy új dologba kezdhetek olyan ambiciózus és úttörő emberekkel, mint amilyen Gildo.” – mondta Biaggi. „Mindketten szeretünk új projekteket felkutatni, új célokat elérni és túlszárnyalni azokat. Nagyon várom már ezt a produktív partnerkapcsolatot, hogy hozzájárulhassak a Venturi növekedéséhez.”

    A Venturi csapat jelenleg hetedik a bajnokságban, Edoardo Mortarával és Maro Engellel.