Kategória: Formula E

  • Jön a gyorstöltés a Formula E-be, de versenyzők szerint rémes ötlet

    Jön a gyorstöltés a Formula E-be, de versenyzők szerint rémes ötlet

    Hét korábbi bajnok, nagy újraegyesülések, egy próbatétel előtt álló gyerekkori barátság és a formabontó köntösben visszatérő bokszkiállások, amik megosztják a sportot. A Formula E véglegessé vált mezőnye megkezdte a tesztelést a 2024-es szezonra.

    A csapatok felállását, a pilóták eredményességét és tapasztalatát tekintve kijelenthető, hogy a valaha volt legerősebb mezőnnyel készül az elektromos széria a 10. szezonjára. A helyezkedés nagy volt a holtszezonban, csak három csapat vág neki változatlan felállással az új évadnak: a DS Penske, a Porsche, valamint a kínai istálló, amely viszont a nevét változtatta meg éppen a napokban, így NIO helyett már ERT-ként kell rá hivatkoznunk.

    A fő kérdés, hogy megmarad-e a Jaguar és a Porsche idén látott előnye a többiekkel szemben. Gyári alakulatuk mellett mindkét márka megtartotta ügyfélcsapatát, amelyek az előző szezonban, vagyis idén eredményesebbek voltak náluk – a Jaguar a csapatbajnok Envisiont, a Porsche pedig az egyéni címvédő Jake Dennist foglalkoztató Andrettit látja el.

    Tizenévesen még az F1-et sem nézte, ma már világbajnok és Verstappen egyik fő segítője

    2024 a nagy újraegyesülések szezonja is lesz: a pilótakeringőben Robin Frijns visszatért az Envisionhöz a sereghajtó Abttól, akiknél pedig korábbi bajnokuk, Lucas di Grassi talált menedéket, miután egyetlen év után felbontották a szerződést a Mahindrával, ahol a tavalyi csapatvezetőváltás nem zajlott le gördülékenyen. Bár az Abt is a Gen3-as érát komoly lemaradással kezdő Mahindra hajtásláncát használja, a 39 évesen a mezőny legidősebb pilótájává avanzsált di Grassi a német csapat hatékonyabb működése, a számára ismerős minőség és környezet miatt velük lényegesen jobb esélyt lát arra, hogy visszatérjen az élre.

    A legizgalmasabb páros alighanem a Jaguaré, akik két új-zélandival állnak ki, miután a nyáron leigazolták az Envisiontól Nick Cassidyt Mitch Evans mellé. A két egyidős pilóta gyerekkora óta jól ismeri egymást, számos alkalommal versenyeztek már együtt, tavaly ráadásul az FE bajnoki címéért tehették ezt. Végül csak a 2. és a 3. hely lett az övék összetettben, köszönhetően annak is, hogy az utolsó előtti hétvégén, Rómában Evans hibájából összeütköztek és pont nélkül maradtak. Még ezt a surlódást is elrendezték egymás között, ám barátságuk az eddigi legnagyobb kihívásnak lesz kitéve azzal, ha most azonos csapatban kell ádáz harcot vívniuk a bajnoki címért egy egész szezonon át.

    A visszatérések sorába illik be Nyck de Vries is, a 2020/21-es szezon bajnoka, akit a sikertelen Forma-1-es kalandja után tárt karokkal várta vissza a sport, noha távollétében a legjobb ülésekről már lecsúszott, így nehéz, építkező jellegű szezonra készül a Mahindrával, ahol egy szintén sokat látott pilóta, a holland bajnoki idényében mögötte második helyen végző Edoardo Mortara lesz a csapattársa. Szintén izgalmas, ám vélhető jövőre még kevés eredményt hozó felállás lehet ez.

    Két neves távozója van a mezőnynek, mindketten olyanok, akik zárt karosszériás autókban érték el legnagyobb sikereiket, az FE-ben viszont elkerülte őket a szerencse: a háromszoros Le Mans-győztes André Lotterer 79 verseny és 8 dobogó mellett maradt mindvégig nyeretlen, most viszont visszafordítja fókuszát a WEC-re. René Rast, a DTM háromszoros bajnoka pedig egy jól induló, de tíz pont nélküli futammal végződő kaland után távozik a McLarentől. Az ő helyére Sam Bird érkezik, aki az FE legeredményesebb olyan versenyzője, aki még sohasem volt bajnok – ám két nyeretlen jaguaros szezon után célja, hogy új kezdetet véve kissé újraépítse magát.

    Hangzatos, hogy az FE eddigi nyolc bajnoka közül hét ott van a mezőnyben (csak az első szezont megnyerő Nelson Piquet Jr. szállt ki már jó régen), közülük Stoffel Vandoorne és az egyedüli kétszeres bajnok Jean-Éric Vergne idén is csapattársak lesznek a DS Penske-nél.

    A világ egyik legütőképesebb autósportos mezőnyébe pedig ezúttal csak egyetlen újonc fért be: az indiai Jehan Daruvala négy F2-es szezon után kötött ki a korábbi Venturiból lett Maseratinál, amely tavaly meg is szerezte első győzelmét Maximilian Güntherrel, most azonban nem irigylésre méltó helyzetben, kinevezett csapatvezető nélkül készül a tesztelésre, miután James Rossiter váratlanul leköszönt posztjáról, a megelőző évben a Venturit irányító Jerome d’Ambrosio pedig már az F1-es Mercedesnél ténykedik.

    A 2024-es mezőny felállása:

    Csapat Hajtáslánc Versenyzők
    Envision Jaguar Robin Frijns Sébastien Buemi
    Jaguar Jaguar Mitch Evans Nick Cassidy
    Andretti Porsche Jake Dennis Norman Nato
    Porsche Porsche Pascal Wehrlein António Félix da Costa
    DS Penske DS Jean-Éric Vergne Stoffel Vandoorne
    Maserati Maserati Maximilian Günther Jehan Daruvala
    Nissan Nissan Sacha Fenestraz Oliver Rowland
    McLaren Nissan Sam Bird Jake Hughes
    ERT ERT Sérgio Sette Camara Dan Ticktum
    Mahindra Mahindra Nyck de Vries Edoardo Mortara
    ABT Mahindra Lucas di Grassi Nico Müller

    Sanghaj rövidre vágva

    A szezont a hagyományokhoz híven hivatalosan 2023/24-esnek nevezik, dacára annak, hogy a bajnokság csak 2024. január 13-án veszi majd kezdetét Mexikóvárosban. Ezúttal is 16 futamból áll a naptár, dupla fordulókat a szaúd-arábiai Dirijában, a római helyszínt még nem biztos hogy megtartó Olaszországban, Sanghajban, valamint a londoni szezonzárón tartanak majd.

    Két ázsiai nagyváros, Sanghaj és Tokió most mutatkozik majd be a sorozatban, előbbi ráadásul nem utcai pályán, hanem a Forma-1 által is látogatott épített helyszínen, ám annak egy rövidített változatán, amelyből a The Race grafikája szerint kimarad a hosszú hátsó egyenes.

    Ilyen még nem volt: jön a támadó töltés!

    A Formula E ismét egy forradalmi újítást vezet be, aminek nyomán visszatérnek a kötelező bokszkiállások, amelyek legutóbb a negyedik szezonban voltak a sport részei, amikor a még nem kellően erős akkumulátorok miatt a pilóták autót cseréltek a futam féltávjánál.

    Most már közel sem olyasmiről van szó, ami negatív fényben tüntetné fel az autózás elektromos forradalmát, hanem egy nagyon is előrehaladott megoldásról, ami a technológia hatékonyságát hivatott hirdetni. Érkezik a gyorstöltés, vagyis a versenyzőknek azért kell majd a bokszba hajtaniuk, hogy egy csatlakozón keresztül rövid időn belül temérdek energiát vételezzenek autójukba.

    Az egésznek a megvalósítása, valós szükségessége és hatása körül azonban továbbra is sok kérdés lebeg. Kezdve azzal, hogy az autók eddig is végigbírták a versenytávot, és egyelőre nem érkezett kommunikáció azzal kapcsolatban a sorozattól, hogy számottevően megnövelnék a versenytávot a jelenlegi nagyjából 45-50 perces időtartamról – pedig ezt a töltés lehetővé tenné, illetve csak ebben az esetben lenne indokolt egyáltalán a technológia alkalmazása a versenyzés szempontjából.

    A bokszkiállás elnevezése támadó töltés (attack charge) lett, és az eddigi információk szerint az lesz a haszna, hogy csak ennek elvégzését követően vehetik majd igénybe a pilóták a támadó módot, az FE másik sajátosságát, amely tehát továbbra is a versenyek része marad: ezek során a versenyzők a pálya szélére felfestett aktivációs zónán áthajtva szerezhetnek nagyobb energiaszintet autóik számára.

    Bár a technológia immár készen áll (az eredeti tervek szerint már az előző szezonban kipróbálták volna néhány futamon a támadó töltést), a sorozat által elvégzett szimulációk pedig biztatóak, a versenyzők egyáltalán nincsenek meggyőződve arról, hogy ez az az új látványelem, amire a sportnak szüksége lenne. Többen attól tartanak, hogy a bokszkiállás (várhatóan 30-35 másodpercet kell majd egyhelyben állniuk az autóknak) szétrázza a mindeddig a rendkívül szoros csatákról elhíresült versenyeket, egy-egy balszerencsés időzítéssel pedig akár körhátrányba is kerülhet, aki éppen megjárta a bokszutcát.

    A szabály olyan részletei, hogy a verseny mely pontjától engedélyezett elvégezni a töltést, illetve hogy mennyi ideig kell az autóknak parkolniuk, pályafüggőek lesznek. E hét kedd és péntek között kollektív tesztet bonyolít a sorozat Valenciában, szerdán pedig két próbaversenyt is lefut a mezőny, amelyek során gyakorlatban is kipróbálhatják, hogyan működik az újítás.

  • Kiderült, hol folytatja pályafutását de Vries

    Kiderült, hol folytatja pályafutását de Vries

    A Mahindra Formula E csapatánál indul jövőre az AlphaTauri F1-es istállójától szezon közben kirúgott Nyck de Vries.

    A holland versenyző korábban három szezonon át versenyzett az elektromos sorozatban, a 2020/2021-es kiírást meg is nyerte a Mercedes színeiben. De Vries érkezését a Mahindra hivatalosan is megerősítette a januárban induló következő szezonra, a megállapodás több évre szól, a csapattársa Eduardo Mortara lesz.

    „Azzal, hogy a Formula E-be igazoltam, úgy érzem, mintha hazatértem volna. A bajnokság családjához tartoztam három szezonon keresztül, mindenkit nagyon jól ismerek. Nagyon várom, hogy újra az ismerős környezetben legyek újra, ahol mindig élveztem a versenyzést” – nyilatkozta a pilóta.

    De Vries-t hírbe hozták a Toyota WEC-csapatával is, elméletileg semmi sem zárja ki, hogy párhuzamosan induljon a két sorozatban.

    De Vries a „fájdalmas” döntés ellenére mindent köszön a Red Bullnak

  • Meglepő újonc neve is felmerült az F1-es pilótakeringőben

    Meglepő újonc neve is felmerült az F1-es pilótakeringőben

    Eddig úgy tűnt, a legnagyobb eséllyel az IndyCar-bajnok Álex Palou szólhat bele külső tényezőként az F1-es csapatok 2024-es felállásába, de miután a spanyol bajnok sorsa elrendeződött, még mindig nem biztos, hogy nem lesz kívülről érkező pilóta, aki befolyásolja az idei pilótakeringőt.

    Leggyakrabban Álex Palou nevét lehetett hallani, mint lehetséges jövő évi újoncot, az IndyCar idei utolsó előtti futamán azonban mind ő, mind csapatfőnöke, Chip Ganassi megerősítette, a spanyol nem fog F1-es kalandba.

    Már csak néhány ülés maradt szabadon a 2024-es szezonra a királykategóriában, a The Race szerint pedig van rá lehetőség, hogy mégis lehet újonc a mezőnyben, még akkor is, ha Daniel Ricciardóval együtt az idén bemutatkozó Liam Lawson is visszatér az AlphaTauri vagy adott esetben a Red Bull kötelékében.

    Zsinórban harmadszor is hoppon maradhat az F2 bajnoka?

    A The Race értesülései az Alfa Romeóval szakító Saubert említik, akik adott esetben leváltanák Guanyu Zhou-t. Helyére a csapat juniorja, az F2-es pontversenyt vezető Théo Pourchaire érkezhetne, de a hírek szerint kapcsolatba léptek az előző évi F2-es bajnokkal, Felipe Drugovich-csal is. A brazil pilóta jelenleg az Aston Martin tartalékjaként szolgál a paddockban, de azon kívül sem maradt tétlen.

    A Formula E-ben ugyanis nemcsak tesztelt, hanem szabadedzésen is részt vett az idei bajnokot is szolgáltató Avalanche Andrettivel, így eléggé versenyképes autót kaphatna jövőre. Addig azonban nem hajlandó aláírni az FIA elektromos világbajnokságában, amíg van esélye egy F1-es ülésre.

    Újra versenyezhet az ülés nélkül maradt F2-es bajnok

    Az Andretti kötelékében idén Jake Dennis mellet André Lotterer vezetett, de a korábban egy F1-es versenyen is részt vevő német jelezte, jövőre inkább a Porsche sportautó programjára koncentrálna.

    Idén ugyan a csapat tartalékja, David Beckmann vette át a helyét egy verseny erejéig, amikor Le Mans-ban volt jelenése, az ő nevét nem hallani az ülés kapcsán. Eddig Drugovich volt az egyetlen jelölt, a kétségek közt azonban látszik, már másik pilótákat is megkörnyékezett az amerikai csapat.

    A Nissantól felszabaduló Norman Nato is lehetne egy jelölt, de a The Race szerint egy bajnok mellé lehet, hogy inkább egy fiatal pilótát szerződtetnének, aki nem kapott lehetőséget az F1-ben. Itt jöhet a képbe a fél lábbal már a Formula E-ben lévő Drugovich.

  • A Red Bull korábbi F1-es pilótája is a Formula E-ben köthet ki

    A Red Bull korábbi F1-es pilótája is a Formula E-ben köthet ki

    Meglepő név merült fel a lehetséges pilóták között a Formula E soron következő szezonjával kapcsolatban: két kihagyott év után Daniil Kvyat visszatérhet a formaautós mezőnybe.

    Az újabban olasz állampolgársággal versenyző – ott nőtt fel – korábbi F1-es pilótát a The Race értesülései szerint a sereghajtó NIO 333 foglalkoztathatja a 2023/24-es szezonban, miután már kétszer is vezette az alakulat elektromos járművét teszten, illetve szabadedzésen.

    Amikor 2018-ban kikerült a mezőnyből Kvyat menedzsere a Mahindrával egyezetetett, így az is egy lehetőség számára.

    „Még nincs kidolgozott tervem a Formula E-re, de sok esély van arra, hogy akár itt is kiköthetek” emelte ki Kvyat.

    „Meglátjuk, milyen lehetőségek vannak, és utána együtt döntünk.”

    A több versenyen is pozitív meglepetést okozó Dan Ticktum azonban az valószínűsítette, hogy mind ő, mind csapattársa, Sergio Sette Camara maradnak jövőre is a csapatnál. Szerinte sokat fejlődtek az elmúlt évben és akár változtatás nélkül is lehet építeni.

    „Persze új volt az autó is, de szerintem, ha a csapat teljesítményét nézzük, akkor jobban alkalmazkodtunk a dolgokhoz, ami pozitív dolog” – értékelt a brit pilóta a The Race-nek.

    „De nem rejtjük véka alá, hogy továbbra sem voltunk elég hatékonyak, ami frusztráló, mert az egykörös tempó az nagyon erős, de nehéz ezt a versenyen is kamatoztatni. Ha csak egy kicsit jobbak lennénk, akkor már küzdhetnénk a pontokért, ez lesz a célunk jövőre.”

    Kvyatnak már így is van dolga jövőre

    Az olasz-orosz pilótának gyári kötelezettsége van, ugyanis a Lamborghini LMDh-programjának tagja. Az olasz márka jövőre debütál majd az Endurance Világbajnokságon (WEC) és a tengerentúlon az IMSA-ban is.

    A Lamborghini eddig négy pilótát nevezett meg a csapatba. Valószínűleg Mirko Bortolotti és Andrea Caldarelli jelentik majd a program gerincét, Romain Grosjean pedig Amerikában tudja őket segíteni. Még nem jelentettek be pontos tervet, így nem tudni, Kvyatra pontosan hány versenyen számítanának.

    A WEC és a Formula E jövőre csak egyszer rendez ugyanazon a hétvégén versenyt (továbbá az év eleji teszt, és a Le Mans-i teszt is egybeesik egy-egy elektromos futammal), ha viszont a Lamborghini Daytonai 24 óráson is indítaná mind a négy pilótáját, akkor két ütközés is lenne Kvyat két munkája között.

    Először járt versenypályán a Lamborghini vadonatúj hiperautója (videó)

  • Újra versenyezhet az ülés nélkül maradt F2-es bajnok

    Újra versenyezhet az ülés nélkül maradt F2-es bajnok

    Bár idén a partvonalon ragadt, a tavalyi F2-es szezont fölényesen nyerő Felipe Drugovich újra versenyautóba ülhet 2024-ben.

    A brazil pilóta az Aston Martin kötelékébe tartozik tartalékpilótaként, és majdnem be is mutatkozott a száguldó cirkuszban, amikor Lance Stroll röviddel a szezonkezdet előtt biciklis balesetet szenvedett.

    Drugovich ezután más sorozatban kezdett el ülés után nézni, a Formula E újonctesztjén csak két tizedre maradt el a hétvége legjobb idejétől, majd beugróként a teljes szezonos pilótákat is megverve végzett az egyik római szabadedzés élén.

    Ez pedig felkeltette az idei bajnok csapatának figyelmét is, ugyanis a The Race riportja szerint az Andretti vetette ki rá a hálóját. Az alakulattól távozik az ezentúl endurance karrierjére koncentráló André Lotterer, így felszabadul a címvédő Jake Dennis melletti ülés.

    Tizenévesen még az F1-et sem nézte, ma már világbajnok és Verstappen egyik fő segítője

    „A Formula E egy nagyszerű bajnokság, és biztos vagyok benne, hogy élvezném. Persze a másik oldaltól is függ, de én benne lennék.” nyilatkozta Drugovich.

    A brazilt jövőre is várják az Aston Martinnál, számár a két kötelezettség kombinálása lenne a legmegfelelőbb, a naptárban azonban három ütköző hétvége is van.

    Drugovich már a második F2-es bajnok lehet, aki az FIA elektromos világbajnokságában köt ki Nyck de Vries után, de ha hozzávesszük a GP2-es időszakot is, akkor csak negyedik a sorban még Stoffel Vandoorne és Pierre Gasly mögött.

    Tekintve a sorozatot és az Andretti idei tempóját, ha összejön az egyezség, érdemes lesz odafigyelni, Drugovich mire lesz képes a bajnokságban.

  • Valóban visszatérhet a versenyzéshez Vettel? A német egyértelmű választ adott

    Valóban visszatérhet a versenyzéshez Vettel? A német egyértelmű választ adott

    Sebastian Vettel is reagált azokra a hírekre, mik szerint hamarosan visszatérhet a versenyzéshez.

    A négyszeres világbajnok 2022 végén hagyta maga mögött a Forma-1-et, mivel szeretett volna több időt tölteni a családjával. A német pilóta a „nyugdíjas éveit” élvezi, és a Forma-1 alakulásába is besegít. Monacóban Stefano Domenicalival tárgyalt a sportág jövőjéről és környezettudatosságáról, míg Goodwoodban alternatív üzemanyaggal töltetett tele két ikonikus versenygépet is.

    Nemrég viszont felröppentek olyan pletykák, mik szerint a Formula E-ben térhet vissza a 36 éves versenyző, ugyanis a szériában a szenvedélye mellett a bolygó jobbá tételével is foglalkozhatna. Thomas Biermaier, ABT Cupra csapatfőnöke az utóbbi időben úgy nyilatkozott, hogy a jövő évi versenyzői között olyan személyt szeretne látni, aki „sokat törődik a környezettel, és sokat foglalkozik a fenntarthatósággal”. A csapatvezető hozzátette, hogy egy korábbi versenyzőt fog megkeresni, aki épp Svájcban él.

    A média egyből Vettelre asszociált, ám a német határozottan kijelentette, hogy szó sincs visszatérésről.

    „Nem tárgyalok a Formula E-ben való szereplésről az ABT Cuprával és más csapattal. Olyan szavakat adtak a számba, amiket nem mondtam. Szeretném tisztázni, hogy jelenleg nem szándékozom visszatérni az autósportba” – jelentette ki a négyszeres világbajnok.

  • Tizenévesen még az F1-et sem nézte, ma már világbajnok és Verstappen egyik fő segítője

    Tizenévesen még az F1-et sem nézte, ma már világbajnok és Verstappen egyik fő segítője

    Hihetetlen, de igaz: a Red Bull egyik pilótája még Max Verstappennél is korábban bezsebelte a 2023-as világbajnoki címet. A Formula E új sztárja úgy ért fel a csúcsra, hogy pár éve kis híján megszűnt a karrierje, neve pedig kulcsfontosságú F1-es szerepe ellenére továbbra is jobbára ismeretlen a szélesebb nyilvánosságban.

    A Formula E hétvégén Londonban véget ért szezonjában először lett brit bajnoka az elektromos sorozatnak Jake Dennis személyében, akinek neve a széria eddigi nyolc bajnoka közül a legkevésbé forog a köztudatban, hiszen az egyedüli olyan, akinek nincs Forma-1-es múltja és a debütáláshoz sem került soha közel.

    Maratoni futam után az Andretti pilótája lett a világbajnok!

    A most 28 éves pilóta ráadásul gokartozni is úgy kezdett, hogy semmiféle világmegváltó motivációk nem hajtották, ám így is kiemelkedett kortársai közül annyira, hogy 12 éves korában felkarolta őt a mára már megszűnt Racing Steps Foundation.

    „Egészen fogalmatlan voltam a motorsporttal kapcsolatban, nem is gondoltam, hogy karriert lehet belőle csinálni, és még a Forma-1-et sem néztem. Azt hittem, hogy az emberek csak hobbiként művelik ezt hétvégenként. Még amikor megkaptam a támogatást, akkor sem a karrieren gondolkodtam, hanem annak örültem, hogy végre nem a szüleimnek kell fizetniük a versenyzésem. Nagyon szerencsés voltam, mert nem egy tehetős családból származok, így tényleg életem lehetőségét kaptam” – idézi Dennist a Dailystar.

    További elismerések és sikerek követték egymást, s a nuneatoni fiatalember megérkezett a formulaautózás ranglétrájára is, ahol első igazán figyelemreméltól eredménye az volt, amikor 2015-ben a Forma-3-as Európa-bajnokágban a harmadik helyen végzett, legyőzve Charles Leclerc-t, Lance Strollt, George Russellt és Alexander Albont is.

    Ezt a következő évben egy GP3-as év végi negyedik hely követte, de az a hajszál mégis hiányzott, ami a kor legkimagaslóbb fiataljai közé sorolta volna őt, emellett pedig testalkati hátránya volt, hogy 187 centiméteres magasságával kevésbé bizonyult ideális jelöltnek a minden milliméteren és grammon teljesítményt nyerni óhajtó F1-es csapatok támogatására. Dennis karrierje így a sportautózás felé terelődött, előbb az Audi, majd az Aston Martin pilótájaként, bár amikor 2019-ben lehetőséget kapott az Astontól a DTM-ben, az sem segítette az előmenetelét, hiszen a nagy hátrányban lévő márkával az utolsó előtti lett a bajnokságban a teljes szezont futó pilóták között.

    A 2020-as járványévet szinte teljesen versenyzés nélkül töltötte, innen pedig a nem túl fényes előző éveinek bélyegével úgy tűnt Dennis kihozta a karrierjéből, amit lehetett. Egy szinte észrevétlen, ám mégis fontos munkaköre azonban maradt: 2018-ban a Red Bull Racing fejlesztő- és szimulátorpilótájává vált, köszönhetően azon kapcsolódásnak, hogy akkoriban az Aston Martin volt a csapat névadó szponzora. A pilóta már abban az évben vezethette is az aktuális autót a barcelonai és a hungaroringi évközi teszteken, és az elkövetkező években is a volán mögé ültették néhány gumiteszten. A Red Bull ugyanis elégedett volt a munkájával annyira, hogy az Aston távozása után is igényt tartott a szolgálataira, így Dennis máig fontos, de csendes építőelem a sportot jelenleg domináló Max Verstappen sikerei mögött. Ugyanúgy a csapat szimulátorában dolgozik a versenyhétvégéken, mint mondjuk a Mercedesnél Mick Schumacher, ám a széles nyilvánosság számára szinte teljesen ismeretlenül.

    Dennis, Verstappen
    Fotó: Jake Dennis – Instagram

    „Egyszerűen csak imádja a motorsportot, és a Formula E-t is követi – mondta Dennis Verstappenről. – Amikor az autó még nem volt jó, sokkal többet beszélgettünk. Én a szimulátorban dolgoztam, ő pedig tájékoztatott arról, mit érez az autóban. Mindig jó ezeket a visszajelzéseket a versenyző szájából hallani. Mindenbe be vagyok avatva, részt veszek a gyűléseiken, és egyszerűen csak jó, hogy bármikor rácsöröghetek Maxre.”

    A 2020-as mélypont idején talán maga sem hitte, hogy ennél a háttéremberi szerepnél többet is tartogathat még számára az autósport. Nyílt azonban számára egy új lehetőség a BMW által is, a bajor márka ugyanis versenyzőt keresett az Andrettivel közösen vezetett FE-csapatába, egy sor felmérő után pedig Dennis a DTM-bajnok Marco Wittmann elől is elhappolva a lehetőséget megkapta a csapat egyik ülését.

    Ezzel a lehetőséggel pedig már élni tudott a brit: harmadik versenyhétvégéjén, hatodik futamán már győzelmet ünnepelhetett Valenciában, amit később Londonban is megismételt, s a pontosztozkodásban hírhedten zűrzavaros szezont a harmadik helyen zárta, soha nem látott magasságba juttatva az egyéni tabellán a sorozatban a kezdetek óta jelenlévő Andrettit.

    Bár a BMW gyártóként kiszállt és már nem fejlesztette tovább technikáját, Dennisnek második évében is összejött egy győzelem és egy bajnoki hatodik hely, idén pedig az Andretti a Porschéval szövetkezve tett szert a mezőny egyik legjobb hajtásláncára, amivel az ismeretlenségből ekkorra már a csapat húzónevévé vált Dennis a szezonnyitón rögtön győzni is tudott. Bár az évad első felében négy egymást követő nullázás azt sejttette, hogy kifulladt a lendület, a folytatásban mégis magasan ő nyújtotta a legstabilabb teljesítményt, hiszen utolsó kilenc futamából egy negyedik hely volt a legrosszabbja. A két gyártó és négy csapat harcában levadászta a gyári Porschéval visszaeső Pascal Wehrleint és a két jaguaros új-zélandit, Mitch Evanst és Nick Cassidyt, s már a szezonzáró londoni hétvége első versenyének végén behozhatatlan pontelőnyre tett szert.

    Jake Dennis, Andretti
    Fotó: Andretti Autosport

    „Jó érzés végre hazahozni egy bajnoki trófeát – mondta már az otthonából a vb-címért járó díjat forgatva a kezében. – Ezt nem tehetem meg túl sűrűn, hiszen a csapat megtartja az összeset. Még mindig nem teljesen tudatosult bennem, hogy mi történt, de talán a következő hetekben majd meg fog történni.”

    Így nyilatkozik egy szerény brit srác, akinek nem sikerült George Russell és Lando Norris útját követnie, ám náluk korábban ért fel a csúcsra egy másik világbajnokságban – s azok után, hogy 25 éves korában kis híján véget ért a karrierje, most 28 évesen mégis úgy tűnik, mintha még csak most kezdődne igazán.

  • Vettelt a Formula E sereghajtója csábítaná vissza a versenyzéshez

    Vettelt a Formula E sereghajtója csábítaná vissza a versenyzéshez

    Az elektromos széria szezonzárója után az egyik csapatfőnök által tett utalás azonnal lázba hozta a nyilvánosságot, az ABT-nál ugyanis megüresedett egy hely, ahol szívesen látnák Sebastian Vettelt.

    A négyszeres bajnok tavaly év végén vonult vissza az F1-ből és vele együtt az aktív versenyzéstől, ám néhány csendesebb hónap után az utóbbi időben ismét egyre többet hallat magáról. Bemutatózott a Goodwoodi Sebességfesztiválon, ahol e-üzemanyaggal való működésre átalakított F1-es versenyautókkal, egy 1992-es Williamsszel és egy 1993-as McLarennel körözött, nemrég pedig egy új sportágba, a vitorlázásba is belekóstolt.

    Vettel megtalálta a lehető legzöldebb versenyzési formát, csak a biztonsági övet hiányolja

    Arról, hogy a 36 éves német a versenyzéshez is visszatérne a jövőben, mindezidáig nem volt szó, ám a napokban Thomas Biermaier, a Formula E-ben szereplő ABT Cupra csapatfőnöke sejtelmes utalást tett arra, hogy ez megvalósulhat.

    Az FE szezonzárója után az ABT Cupra bejelentette, hogy távozik a csapattól Robin Frijns, így egy ülés biztosan felszabadul a jövő év januárjában startoló tizedik szezonra. „Talán szétnézünk Svájcban. Vannak ott versenyzők, akik nagyon elkötelezettek a környezet és a fenntarthatóság iránt” – nyilatkozta a ran.de című lapnak Biermeier, az asszociációk pedig egyértelműen Vettel felé vezették a hallgatóságot.

    Az ABT másik versenyzője, Nico Müller szintén elejtett egy Vettelre tett célzást: „Tudok egy német F1-es világbajnokról, aki egy ideje már Svájcban él. Örömmel ajánlanám neki, hogy próbálja ki, mert nagyon jó szórakozás!” – mondta Müller, akinek maradását egyébként még szintén nem jelentette be a csapat.

    Való igaz, hogy ha van olyan versenysorozat, ahol még elképzelhető Vettel feltűnése a jövőben, az az elektromos hajtású autókat felvonultató Formula E, hiszen a német nagy energiákat fektet az ökotudatosság fontosságának promótálásába. Érdemes azonban megjegyeznünk, hogy a sorozatba idén egy év távollét után visszatérő, 2018-ban még bajnok ABT egyértelmű sereghajtóként, a bajnokság 11. helyén zárta a szezont az alulteljesítő Mahindra-hajtáslánccal, egy ilyen istálló ajánlata pedig nem feltétlenül mozdítja ki a háromszoros családapát az otthona kényelméből.

    A legutóbbi visszavonult nagykaliberű F1-es pilóta, akit az FE-nek sikerült behálóznia, Felipe Massa volt, ám a brazil két év alatt egyetlen dobogót szerezve 2020-ban szakított a Venturival és kiszállt a sorozatból.

  • Esőszünet a fedett pályás versenyen, az ügyfél legyőzte a gyári csapatot a címért

    Esőszünet a fedett pályás versenyen, az ügyfél legyőzte a gyári csapatot a címért

    A Formula E kilencedik szezonjának utolsó versenye is hozott egy idén még nem látott forgatókönyvet, miközben a napot pontegyenlőséggel megkezdő konstruktőr pilótái egymás mellől várták a rajtot, ami elég lassan érkezett csak el…

    A londoni ExCeL-rendezvényközpontban és környékén kialakított pálya egyedülálló sajátossága, hogy a vonalvezetés egy része – a célegyenest is beleértve – beltérben húzódik, ám ez sem mentette meg a mezőnyt attól, hogy a várost vasárnapra elérő nagy eső miatt várakoznia kelljen.

    A pálya fedett részén persze teljesen szárazak voltak a körülmények, kívül azonban hatalmas vízmennyiség gyűlt össze a szűnni nem akaró esőzés során. Scott Elkins versenyigazgató kétszer is megpróbálta elindítani a mezőnyt a biztonsági autó mögött, de mindkétszer piros zászló következett, a pilóták ugyanis a rossz látási viszonyok miatt alkalmatlannak találták a pályát a versenyzésre.

    Végül másfél órányi várakozás után, a pálya takarítása és az eső alábbhagyása után indulhatott el a futam, a nyolcadik körben repülőrajtot követően következhetett az első versenytempóban megtett kör.

    Az egyéni cím szombaton eldőlt az Andretti pilótája, Jake Dennis javára, a csapatok bajnoki versengése azonban nyitott maradt, olyannyira, hogy az utolsó futamon az Envision, a Jaguar, a Porsche és az Andretti is esélyes volt még. Utóbbi kettő sikeréhez rendkívüli eredményre lett volna szükség, a két Jaguar-motoros csapat azonban pontegyenlőséggel, egyaránt 268 egységgel várták az utolsó versenynapot a tabella élén. Az Envision az időmérőn el tudott lépni három ponttal azáltal, hogy Nick Cassidy megszerezte a pole-t, mellé azonban a rivális Jaguarral Mitch Evans kvalifikált. A csapatok másik két pilótája szintén egymás mellett váltotta meg rajthelyét, Sam Bird 6. volt Sébastien Buemi előtt.

    A félig száraz, félig vizes pályán zajló futam végül a körülményekhez képest kevés akcióval zajlott le és a megszokottnál nagyobb különbségek alakultak ki a mezőnyben. Cassidy néhány másodperccel ellépett Evanstől, előnyét pedig tartani is tudta a leintésig, a szezon negyedik kettős új-zélandi győzelme született meg ezzel. A harmadik helyen Dennis már 16 másodperces hátránnyal futott be. Mögöttük a legjelentősebb akciót az jelentette, amikor a 26. körben Buemi megelőzte Birdöt, ezzel még nagyobb biztonságba helyezve az Envision pontelőnyét a bajnokságban.

    A 2014-ben még Virgin néven debütáló csapat ezáltal első bajnoki címét szerezte az FE-ben, eddigi legjobb év végi eredményük három alkalommal a harmadik hely volt. A sorozat történetében először lett bajnok egy saját gyártói háttérrel nem rendelkező istálló, ráadásul éppen beszállítóját, a Jaguart legyőzve nagy csatában. A harmadik hely lett csak az egyéni bajnokot adó Andretti-Porschéé, akik szintén a gyári istállót győzték le – az évet Pascal Wehrleinnal még dominánsan kezdő Porsche lendülete a szezon második felére kifulladt, így csak negyedikek lettek.

    A London ePrix 2. futamának eredménye
    Fotó: Formula E
  • Maratoni futam után az Andretti pilótája lett a világbajnok!

    Maratoni futam után az Andretti pilótája lett a világbajnok!

    Több piros zászlót követően egy rendkívül fordulatos versennyel haazi közönség előtt avatták világbajnokká a Formula E idei bajnokát.

    Jake Dennis közel egy futamgyőzelemnyi előnnyel érkezett meg hazai hétvégéjére, a London E-Prix dupla fordulójára. A római leszámolást követően már csak Nick Cassidynek maradt reális esélye, hogy beérje a brit pilótát.

    A bajnokság sorsát is eldönthette az esélyesek ütközése

    Ugyan Mitch Evans szerezte meg a pole-t, egy 5 rajthelyes büntetés miatt a két bajnoki rivális, indulhatott az első sorból Nick Cassidy-Jake Dennis sorrendben. Előbbit csapattársa, Sébastien Buemi is segítette az élmezőnyben, és az első körben be is tudott férkőzni kettejük közé.

    A két Envision uralni tudta így a verseny első részét, Cassidy egy Attack Mode-ot pozíciócsere nélkül tudott akitválni.

    Dennis ezzel szemben Evans mögé csúszott, majd elrontotta az aktiválást, és még egy hellyel hátrébb került, René Rast mögé.

    A verseny dinamikája megváltozott, amint a két Envision hátrébb került a második Attack Mode miatt, de összejátszva maguk mögött tudták tartani Dennist. A bajnokesélyes Cassidy azonban Buemi mögé került, és amikor cserélni próbált, összetörte első szárnyát, így kiállni kényszerült.

     

    View this post on Instagram

     

    A post shared by ABB Formula E (@fiaformulae)

    Dennisnek továbbra sem értek véget a megpróbáltatásai, hiszen a bajnokság harmadik helyén álló Evans magabiztosan vezette a versenyt. A brit ráadásul másodjára is elhibázta az Attack Mode-ot, amivel fölöslegesen adott fel egy pozíciót.

    Később visszakapta a kölcsönt, ugyanis Pascal Wehrlein előtte ugyanazt követte el, ezzel pedig Dennis visszanyerte az elvesztett helyet.

    Hét körrel a vége előtt egy újabb safety car segítette az energiaspórolást, miután Sacha Fenestraz csapódott nagy sebességgel a falba.

    Dennis ekkor az ötödik helyen állt, és legalább harmadik hely kellett neki ahhoz, hogy már szombaton bebiztosítsa a bajnoki címet. Ugyan René Rast pont a harmadik helyen az törött első szárnnyal kiállt, ami egy hellyel előrébb vitte a britet, mindenki különös elánnal védte pozícióját. Ugyanis a csapatbajnoki címért is vérre menő küzdelem folyt, nemcsak az Envision, de a Jaguar és a Porsche pilótáit révén is.

    Éppen ezért hiába volt azonos hajtáslánc (Envision-Jaguar és Andretti-Porsche), még a gyártói kapcsolatok sem szóltak közbe az egyéni bajnoki cím sorsába.

    Rast pályán megálló autója és a korlátok javítása miatt piros zászlót rendeltek el, ekkor Evans állt az élen, őt követte Buemi, Da Costa és Dennis. Előbbi kettő még egy Attack Mode-dal adós maradt, míg a szünetben megköttetett az egyezség, miszerint da Costa (Porsche) segíteni fogja Dennist, annak fejében, hogy lezárják a bajnokságot és vasárnap az Andretti autói a csapatbajnoki címhez segíthessék a Porschét.

    Így úgy tűnt, minden összeáll Dennis számára, az utolsó négy kör azonban piros zászlóban ért véget, miután a pálya egyik szűk részén a negyedik helyért csatázó Buemi és Norman Nato egymásnak ütközve eltorlaszolta az utat az egyész mezőny elől.

    Egyedül az első helyre visszatérő Evans, da Costa és Dennis tudott tovább hajtani. Az újraindítás előtt a mezőny visszakapta a körét, de már csak két körre maradt idő. Dennis megtartotta a harmadik helyét, hiába volt a mögötte érkező Bueminek kétszer annyi energiája, a svájci nem tudott előzni.

    Jake Dennis, Avalanche Andretti, Formula E
    Dennis lett a Formula E első brit bajnoka, és az első pilóta, aki hazai versenyén biztosította be a címet – Fotó: Simon Galloway/FIA Formula E