A McLaren egyik junior versenyzője, a Formula 2-ben versenyző Nyck de Vries az Audi tartalékversenyzője lesz a Formula E szezonzáró hétvégéjén, New Yorkban.
Mivel két versenyt rendeznek majd a hétvégén, az Audinak még van esélye a konstruktőri bajnoki címre, így de Vries-t is magukkal viszik, arra az esetre, ha Lucas di Grassi vagy Daniel Abt valami okból nem tudna versenyezni. A csapat tartalékversenyzője egyébként Nico Muller, de ő Zandvoortban lesz a hétvégén a DTM mezőnyével.
Muller és de Vries is januárban, az FE fiatal versenyzőknek szóló tesztjén vezethette az Audit.
„Már egy ideje kapcsolatban vagyok az Audival, ismernek engem és én is őket.” – mondta de Vries az Autosportnak. „Ők hívtak meg, én pedig nagyon hálás vagyok a lehetőségért.”
A fiatal versenyzőt arról is megkérdezték, vajon ott lehet-e majd a 2018/19-es FE szezonban, vagy F2-ből előre léphet-e F1-be.
„Ki tudja? Még csak az F2-es szezon felénél járunk, szóval ez még egy kicsit korai. De az FE határozottan olyasmi, amire odafigyelek, érdekes bajnokság, nagyon gyorsan növekszik és sok gyártó szerepel benne.”
„Jelenleg még az F2-re koncentrálok, hogy a lehető legtöbb pontot gyűjtsem minden versenyhétvégén és majd meglátjuk, hogy alakulnak a dolgok a jövőre nézve.”
Alig egy hete a Wolff családban már két csapatfőnök is található: Toto irányítja többek között a Forma-1-es csapatát is a Mercedesnek az egyéb vállalásai mellett, felesége Susie pedig visszatér a dolgozó nők világába, és a Venturi Formula E istálló csapatfőnöke lett. Elég szokatlan dolog ez a motorsportok terén hogy ennyire közeli családtagok ilyen komoly pozíciókat vállalnak el más-más szériákban, így adta is magát a kérdés, hogy miképp tudják ellátni a feladataikat a jövőben, pláne úgy, hogy közös gyermekük, az alig egy éves Jack sem maradhat otthon egyedül…
A mai csapatfőnökök sajtótájékoztatóján rá is kérdeztünk Toto Wolffnál arra, hogy miképp oldják meg adott esetben ezt a családi logisztikai problémát, ha a két széria a jövőben egy versenyhétvégére szervezi az eseményeit, illetve hogy milyen tanácsokkal látja el Susie-t? A válaszából kiderül, hogy tényleg beletaláltunk, megoldandó feladat elé állította a Wolff családot, az új helyzet:
„Nevetni fogsz, de komoly problémát okoz az, hogy kitaláljuk a logisztikát, mióta szerepet vállalt a Venturinál, mert otthon is éppen, hogy csak találkozunk. Próbálok modern apuka lenni, és támogatom, amiben csak tudom, de ez egy remek kihívás neki. Gildo Pallanca Pastor személyében egy remek partnert talált az új feladatkörében, hiszen a versenykarrierjének befejezése után mindig is ilyen szerepet szánt magának, és most itt volt a lehetőség. Most, amikor otthon a Formula E a téma, akkor be kell hogy zárkózzak, hogy ne hallgatózhasson. Ugyanakkor ez egy jó móka is, élvezzük azt, hogy évődhetünk egymással, és … meglátjuk azt, hogy miképp fog működni ez családilag.”
A Williams egykori tesztpilótája Susie Wolff lett a Venturi Formula E csapatának csapatfőnöke.
A brit autóversenyzőnő amellett, hogy Forma-1-es tesztpilóta volt, 2006 és 2012 között a DTM-ben versenyzett. 2015-ös visszavonulása óta pedig azon dolgozik, hogy a nők egyre nagyobb szerepet kapjanak a motorsportban.
Mostantól kezdve pedig a monacói székhelyű Venturi Formula E csapat vezetője és részvényese is lesz.
„Amikor 2015-ben úgy döntöttem, hogy felhagyok a profi versenyzéssel, már tudtam, hogy szeretnék továbbra is az autóversenyzés világában maradni. Amikor abbahagyod, akkor nem tudod csak úgy kikapcsolni a verseny ösztöneidet, mert a vágy időnként újra fellobban.” – kezdte.
„Sok időt szántam arra, hogy alaposan átgondoljam, hogy mi lenne a helyes út és a következő lépés számomra. Nagyon várom már a közös munkát Gildoval [Gildo Pastor, a Venturi alapítója és tulajdonosa – a szerk.], aki egy elismert személy, amolyan úttörő az elektromos autózásban, és aki látta a nagy lehetőséget ebben a sorozatban. Egy erős csapatot épített, amely elnyerte a jogot a Formula E-ben való indulásra. A Formula E egy tökéletes környezet arra, hogy csapatmenedzserként is megmutathassam magamat.” – tette hozzá Wolff.
Pastor elmondta, hogy Wolff alkalmazása már része a Venturi istálló bővítésének. Ezen bővítések közé tartozik még a versenyzői akadémia elindítása, a HWA-val való együttműködés, valamint Felipe Massa leigazolása is.
„Nagy örömömre szolgál, hogy a csapatunkban üdvözölhetem Susie-t, mint csapatfőnök és részvényes. Az ő energiája és szaktudása komoly segítséget adhat ahhoz, hogy még tovább fejlődjünk. Saját tapasztalatainak köszönhetően egyedülálló rálátása van a csapatra, a bajnokságra és az egész motorsportra is. Biztos vagyok benne, hogy a legmagasabb szintre fogja vezetni a Venturit. Az volt a vágya, hogy részese legyen a csapatnak, ami melegséggel töltötte el a szívemet. A Venturi és a Venturi Formula E csapata büszkén fogadja be őt a csoport történelmébe.” – nyilatkozta Gildo Pastor.
Wolff bemutatkozása csapatvezetőként a szezonzáró New York-i fordulóban fog megtörténni, ahol valószínűleg Tom Dillmann fogja helyettesíteni a DTM-es kötelezettségei miatt távol maradó Eduardo Mortarát.
Először mentünk el Formula E versenyre, ráadásul rögtön a festői Zürichbe, tehát Svájcba, ahol 1955 óta nem volt tisztességes, rendes nemzetközi autóverseny. A dolog onnan indult egyébként, hogy valamikor azt találtam mondani a német kollégánknak, hogy akkor megyünk el hozzá, ha lesz Svájcban újra autóverseny, erre tessék, hát nem megrendezik Alejandro Agagék?!
Bevallom, én is jól kihegyezett ceruzával készültem az első Formula E versenyemre, hogy majd jól megírom a szokásos fanyalgásokat a dologgal kapcsolatban, de gyakorlatilag az első öt perc után eldobtam azt. Az egész széria lenyűgöző, és sok tekintetben meghalad minden autós szériát, ahol eddig jártam, beleértve a Forma-1-et is. Maga az impozáns fa box-VIP-teraszok-átjáró híd épület önmagában is egy fantasztikus teljesítmény, pláne, ha belegondolunk abba is, hogy itt egy legkisebb elektromos szikra is micsoda bajt okozhatna. Aki netán nézeget régi autósportos képeket, akár az 1936-os Magyar Nagydíj idejéből, ami a Népliget parkjában volt, az láthatja pontosan azt, hogy nagyon hasonló volt akkoriban, csak kisebb. A jelenkori brutális, tiszteletre méltó, és ha szerencsénk van, nem csak Zürichben lesz látható jövőre, hanem a legtöbb európai ePrix-n.
És az igazán jó hír, amit tudtam, de nem sejtettem: egyáltalán nem annyira vészes a hangjuk a „hajszárítóknak”, mint ahogy az átjön a tévén keresztül, sokkal hangosabb, és van egy hangulata, valamint tényleg gyorsak ezek a nagyra nőtt távirányítós autók, hát még majd jövőre, amikor jön az új Gen2-es villanyautó! Aki tehát továbbra is fanyalog eltartott kisujjal, tényleg azt tudom csak neki tanácsolni, hogy látogasson ki egy Formula E versenyre, meg fog lepődni, annyira profi az egész, és remek a hangulat, élvezetesek a versenyek!
Évek óta foglalkoztatott is amúgy a kérdés, hogy lehetne-e Budapesten ilyen rendezvény, a maga logisztikai bravúrjaival, hiszen parádés az, hogy gyakorlatilag ellentétben más utcai autóversenyekkel ahol hetekre lezárnak bizonyos szakaszokat, ők tényleg megoldják mindezt pár nap alatt biztonságosan, és minőségben. Akárhonnan is nézem, az ideális helyszín továbbra is fővárosunkban a Népliget lenne, a jó 80 évvel ezelőtti verseny történelmi hagyományai miatt, másrészt közlekedésileg is kiválóan megközelíthető, végül a terület végre kaphatna egy jó rehabilitációt, az egykori pálya pedig egy új aszfaltot, mert ráfér mindez az elhanyagolt közparkunkra. Rajtunk tehát nem múlt, egy egész konkrét összefoglaló anyagot juttattunk el a széria Bernie Ecclestonejának, Alejandro Agagnak. Az igazán remek hír pedig az, hogy már előrehaladott tárgyalásokat is folytatnak egy budapesti rendezésről a kormányzatunkkal, tehát nem is annyira földtől elrugaszkodott az ötletünk…
Végül, de nem utolsósorban, egyre komolyabb sztárparádét vonultat fel a széria, hiszen soha ennyi ismert arcot nem kaptunk mikrofonvégre ilyen rövid idő alatt. Emerson Fittipaldi, Felipe Massa, Max Biaggi, Tiago Monteiro, Alejandro Agag, Stefan Johansson, Nick Heidfeld, Sebastién Buemi és Jerome d’Ambrosio is a rendelkezésünkre állt, és ezt tette volna Jean-Eric Vergne, Jean Todt, Mark Webber és Neel Jani is, ha épp a kameránk nem lett volna a töltőn a média centerben. Az ötletünkért egyébként mindenki lelkesedik azok közül akiket megkérdeztünk, ahogy az látható majd a videónkból, és ennek örömére most megmutatjuk azt is, hogy mikor lenne ideális a versenynaptárba szerintünk a magyar ePrix!
Gen2-es autókkal 2020-ban igazán remek élmény lenne a Népligetben száguldozni. Hát még az utána következő helyszínen… Fotóbolt művész: István Miklós Péter
Igen, napra pontosan 2020-ban akkor lehetne újra verseny a Népligetben, amikor volt az 1936-ban is, azt gondoljuk, ez kellően magas labda ahhoz, hogy minden érintett elismerje ennek a jelentőségét, és addig pont lehet is rendezni a park állapotát, közös akarattal…
Az FIA elnöke, Jean Todt elismerte, hogy sűrűvé válik a főbb szériák, a Forma-1 és a WEC versenynaptára, így nem kizárt, hogy lesz ütközés a programjukban a jövőben.
„Ideális esetben, ha el tudjuk kerülni az ütközést, az jó, de reálisnak kell lennünk.” – mondta Todt. „Ha összeadunk minden FIA bajnokságot, az több versenyt jelent 52-nél, de csak 52 hetünk van (egy évben). És a legtöbb bajnokság a 10. héten indul és s 47-48. hétig tart. Szóval 37-38 hetünk van (versenyzésre). Tehát nem történhet csoda. Könnyű kritizálni és azt mondani, hogy ez nem jó, nem így kellene lennie, de a valóság gyakran nem enged választást. Szóval el kell fogadni.”
Ettől függetlenül az F1, a WEC és a Formula E vezetői arra törekednek, hogy ők a lehető legkevésbé szervezzenek egymásra.
Sok csapat nem engedi a versenyzőinek, hogy más bajnokságban is elinduljanak, Todt szerint azonban ez jót tesz a versenyzőknek, erre pedig jó példa Fernando Alonso.
„Ez fontos, ha nagyon versenyképes és boldog versenyzőt akar az ember.” – mondta.
„Ha egy versenyző boldog egy csapatban, ha érzi, hogy támogatják, akkor több energiája van. De ehhez nem is kell versenyzőnek lenni. Biztos vagyok benne, hogy az Önök cégénél is így van, hogy ha boldogok, ha harmónia van és jó a környezet, akkor jobban teljesítenek, mintha reggeltől estig vitáznak. Ez egy tény az életben.”
A Renault e.dams pilótája Nicolas Prost az idei szezon végén távozik a Formula E címvédőjétől.
A francia versenyző már a sorozat kezdete óta erősíti az istállót, a távozása azonban azt is jelenti, hogy a jövőre már Nissan néven futó csapatnak új pilótát kell találnia a helyére.
Édesapja, a négyszeres Forma-1-es világbajnok Alain Prost a Renault társtulajdonosa volt, mielőtt eladta volna a részesedéseit.
„Nicolas az egyik pillér volt a Renault e.dams alapítása óta.” – kezdte a csapatvezető Jean-Paul Driot. „Sebastian Buemivel egy remek duót alkottak és mindketten kivették a részüket a sikerekben. Nagyon jó időszakot töltöttünk együtt, különös tekintettel a három csapat bajnoki címre.”
„Most viszont eljött az idő a váltásra. A frusztrált idei szezon után szeretnénk egy új fejezetet nyitni a Formula E történelmében. Mindnyájan azt kívánjuk, hogy Nicolas nagy sikereket érjen el a jövőben is.” – tette hozzá.
Prost olyan tekintetben bele írta magát a Formula E történetébe, hogy a legelső versenyen ő szerezte meg a pole-pozíciót, a futamot sokáig is vezette, ám nem sokkal a vége előtt ütközött Nick Heidfelddel.
A 36 éves pilóta első győzelmét is sikerült megszereznie még ebben a szezonban, hiszen ő nyert Miamiban. Legemlékezetesebb hétvégéje talán a második szezon utolsó dupla futamos fordulója volt Londonban, amikor is mindkét versenyt sikerült megnyernie. Azóta viszont még csak dobogóra sem tudott állni.
Ezzel szemben csapattársa azóta hat futamot nyert meg, valamint további három alkalommal állt dobogón. Ezzel nagyban hozzájárulva ahhoz, hogy eddig csak a franciák tudtak csapat bajnoki címet ünnepelni, Buemi egy egyéni sikere mellett.
Idén pedig jelenleg egy hat futamos pont nélküli szériában van, hét egységgel pedig csak a 18. a pontversenyben.
A legutóbbi zürichi fordulóban már jobb teljesítményt mutatott, ám a technika ördöge most is közbeszólt nála.
„Nem csak annak örülök, hogy a Renault versenyzője lehettem, hanem annak is, hogy az egyik leginnovatívabb sorozat kezdete óta itt lehettem. Sok szép emlékem van, mint a három futamgyőzelmem és a három csapat bajnoki címünk. Persze sajnálom, hogy az idei év nem úgy sikerült, ahogy azt vártuk. Úgy gondoljuk, hogy a legjobb az lesz, ha külön utakon folytatjuk. Sok szerencsét kívánok a csapatnak, én pedig tovább dolgozok a terveimen, amit remélhetőleg hamarosan bejelenthetek.” – fogalmazott Prost.
Több, mint 60 év után először rendeztek autóversenyt Svájcban. A történelmi esemény a Formula E Zürich E-Prix-je volt, és Lucas di Grassi vívta ki magának az elismerést, hogy ő legyen a következő, aki valamilyen futamot megnyert Svájcban.
Jean-Eric Vergne számára pedig adott volt a lehetősége, hogy bebiztosítsa idei bajnoki címét, azonban úgy alakultak a dolgok, hogy ehelyett, Sam Bird visszaszerezte bajnoki esélyeit.
Az audis di Grassi az ötödik helyről tudott nyerni, miközben számos versenyző, köztük a bajnoki éllovas Vergne és a pole-ból induló Mitch Evans, büntetést kapott a verseny során.
A 13. körben di Grassi már a harmadik volt, a 18. körben pedig már az élre is állt.
Vergne csupán a 17. helyről indult, de gyorsan felküzdötte magát pontszerző helyre. Azonban mikor a nyolcadik helyért támadta Felix Rosenqvistet, összeértek, a falra küldve ezzel a Mahindra svéd versenyzőjét, majd „magukkal rántottak” számos más versenyzőt is. Rosenqvist autójának első szárnya letört, a törmelékek miatt pedig teljes pályás sárga zászlós fázis (FCY) következett.
Az autócserék után di Grassi meg tudta tartani első pozícióját, Vergne azonban visszább esett. Ráadásul ekkor érkezett a hír, hogy Vergne, Evans, Lotterer, Lopez és Buemi is vizsgálat alatt áll a versenybíráknál, mert túl gyorsan mentek a FCY alatt. Végül áthajtásos büntetést kaptak.
Mindeközben Bird már a második volt di Grassi mögött, Vergne pedig csak a 9. helyen állt.
Di Grassi végül meg is nyerte a versenyt, idei első győzelmét aratva ezzel. Mögötte Bird végzett, akinek is visszatértek bajnoki reményei, a harmadik helyet pedig Jerome D’Ambrosio szerezte meg, akinek ez az első dobogós helyezése a 2016-os szezonzáró óta.
A bajnokság állása a dupla versenyes, New York-i szezonzáró előtt:
A Formula E és az FIA ma közzétette az ABB FIA Formula E bajnokság 2018/19-es versenynaptárát, illetve vázolták az új versenyformátumot is az új generációs elektromos versenyautókkal.
A szezon 13 versenyből áll majd, melyet 12 városban rendeznek majd, négy kontinensen. Szaúd-Arábiában indul majd a megmérettetés, a szezon vége pedig New Yorkban ér majd véget egy dupla versenyes hétvégével.
A versenyformátum módosítására azért volt szükség, mert a Gen2 versenygépek energiatároló rendszerei már alkalmasak arra, hogy az autók teljesíteni tudják a teljes versenytávot, így nem lesz szükség az futam közbeni autócserékre.
Hogy legyen lehetőség a taktikázásra, a versenyzőknek egy futam során kötelező lesz két különféle erőforrás módot használniuk.
Az egyik mód 225kW teljesítményt tesz majd elérhetővé, szemben a sztenderd 200kW-tal. A 225kW-os módot majd a kijelölt aktiváló zónában lehet alkalmazni. Ez a zóna jól láthatóan jelölve lesz a pályán, a rajongók számára a pálya mellett, és a tévéközvetítésekben is. A két különféle mód két különféle LED színt is kap majd az autók Haloján.
Hogy hány alkalommal lehet majd egy verseny során igénybe venni a magasabb teljesítményt, az versenyenként változik majd.
A FanBoost is továbbra is elérhető lesz, mellyel megfejelve a magasabb erőforrás módozatot, 250kW-os teljesítmény érhető majd el.
Mivel a mezőny is bővül, több autó lesz a rajtrácson, változik az időmérő edzés is, ugyanis a más szériákból már ismert super pole rendszert vezetik be. Ennek fényében az időmérő 6 leggyorsabb versenyzője újra pályára hajthat még, hogy megvívjon a Julius Bär pole pozícióért.
Nem jár majd ezután pont a leggyorsabb körért, helyette viszont jár majd annak a versenyzőnek, aki a top 5-ben végzett, és ezek közül a legenergiahatékonyabb volt, vagyis a legkevesebb energiát használta fel.
„Az ABB FIA Formula E bajnokság mindig is nagyon versenyképes és előre ki nem számítható versenyeket produkált.” – mondta Alejandro Agag, a Formula E alapítója és vezérigazgatója. „A Formula E egyet jelent az innovációval, az úttörő technológiával, és épp ezt láthatjuk majd újra a következő szezonban, a futurisztikus következő generációs autó teljesítményének és hatékonyságának javulásával, csak úgy, mint az egyedi és radikális koncepciók bevezetésével, egy új Formula E korszakban.”
Az ABB FIA Formula E bajnokság visszahozza Svájcba az autóversenyzést, miután az vagy 60 évig tiltott volt. Zürichben lesz a soron következő 2017/18-as ePrix, amelyet most hétvégén, június 10-én rendeznek majd meg, és a Racingline.hu is a helyszínről követi majd az eseményeket.
A teljesen elektromos együléses versenyautókat és sztárokat felvonultató széria a város szívében lesz, egy 2.465 km hosszú pályán, amely 11 kanyart foglal majd magába, és a zürichi tó kikötője mellett halad majd el. Egyértelmű, hogy látványban tehát nem lesz hiány a nagy hiányt pótló svájci versenyen. Jean-Eric Vergne ráadásul akár meg is nyerheti a bajnokságot itt, hiszen 18 pontos előnyt kell csak összeszednie ahhoz, hogy New Yorkban a szezonzárón Sam Bird már ne veszélyeztesse a címét. Egy olyan pályán, amelyik mindegyik pilótának új lesz ők ketten lesznek azok a versenyzők, akiknek a párharcukra ezen a hétvégén különösen érdemes lesz majd figyelni.
Ezen kettősön kívül Felix Rosenqvist lehet még erős, aki a szezon első felében a bajnoki címért is harcolt, és most azt várja, hogy forduljon a szerencse, és megerősítené a bajnokságban elfoglalt pozícióját. Berlinben nem szerzett pontot, így ez azt jelenti, hogy már csak egy ponttal áll Daniel Abt előtt, akinek viszont jól sikerült a hazai versenye, hiszen a pole pozíció mellett övé volt a leggyorsabb kör és a győzelem is.
Sebastien Buemi és Lucas di Grassi is régóta egymásra találtak, és a riválisok a bajnokság ötödik és hatodik helyét foglalják el. Mindkettőjüknek hullámvölgyes a szezonja. A szezon első versenyein Abt egymás után négyszer is a második helyen végzett, Buemi meg gyengén kezdett, de megerősödött. Egyiküknek sincs ugyanakkor ebben a szezonban még győzelme, de a svájci pilóta nagyon reméli, hogy hatalmas támogatottság mellett behúzza otthon ezt.
Ha már hazai versenyről beszélünk, ne feledkezzünk meg a svájci/olasz nemzetiségű Edoardo Mortaráról sem, aki egy verseny kihagyása után tér vissza a Venturiba, Nick Heidfeld egyébként meg Zürichben lakik, tehát ő is mondhatja azt, hogy ez a második hazai versenye.
Genfben pár éve Simona de Silvestro egyébként már tartott bemutatót.
Felipe Massa elmondta, hogy azért választotta a Formula E-t, mert olyan szériát keresett, ahol még sokáig tud versenyezni.
A brazil ex-F1-es pilóta a RaceFans kérdésére elmondta, hogy hosszabb távra tervez az elektromos sorozatban.
„Azért választottam a Formula E-t, mert nem voltam száz százalékig biztos abban, hogy a DTM-ben vagy a WEC-ben sokáig tudok még versenyezni.”
A Williams egykori versenyzője azt is elmondta, hogy mielőtt meghozta volna a döntését beszélt Jean-Eric Vergne-nyel és Lucas Di Grassival is, majd hozzátette, hogy szerinte nagyon nagy potenciállal rendelkeznek az elektromos sorozatok.
„Szerintem a Formula E az egyik legjobb lehetőség számomra, mert folyamatosan növekszik. Nagyon sok cég érdeklődik nem csak a versenyzés iránt – amit mi pilóták annyira szeretünk – hanem a környezetbarát megoldások iránt is. Ez egy olyan sorozat, ami folyamatosan fejlődik ellenben más szériákkal.” – fogalmazott Massa.
A 37 éves versenyző először 2017 elején tesztelhetett egy Formula E gépet, akkor a Jaguartól kapott lehetőséget, ám ekkor még úgy döntött, hogy marad még egy évet a Forma-1-ben. Idén, miután visszavonult a száguldó cirkuszból, bejelentette, hogy megállapodott a Venturi istállóval és a következő bajnokság szaúd-arábiai szezonnyitóján már ott lesz a rajtrácson.
Már túl van egy kétnapos teszten is, ami után elmondta, hogy sokkal másabb érzés vezetni ezeket az autókat.
„Ez egy új kihívás számomra. Meg kell tanulnom az autót, meg kell tanulnom mindent az akkumulátorokról.” – mondta röviden.
Arra is kitért, hogy a Formula E lehet-e idővel a Forma-1 riválisa.
„Ha ezt egy vagy két évvel ezelőtt kérdezik meg tőlem, azt mondtam volna, hogy nem, ez lehetetlen. Most azonban már nem tudom ezt így kijelenteni. A dolgok gyorsan változnak. Nem igazán tudom azt mondani, hogy a Forma-1 verhetetlen.” – vélekedett a brazil.