Kategória: Formula E

  • Olyan jó volt az afterparty, hogy Bird elhagyta a trófeáját

    Olyan jó volt az afterparty, hogy Bird elhagyta a trófeáját

    Sam Bird ugyan szombaton még harcban volt a Formula E 2017/18-as bajnoki címéért, végül egy ponttal még Lucas di Grassi is megelőzte, így Bird végül a harmadik helyen zárt a bajnokságban.

    A szezonzáró utáni afterparty viszont elég jól sikerülhetett, hiszen a buli hevében Birdnek sikerült otthagynia a harmadik helyért járó trófeáját. Erről Instagramon számolt be.

    „Tegnap (vasárnap) éjjel hülye módon az afterparty-n hagytam a harmadik helyért járó Formula E trófeámat. Valakit láttak elmenni az eseményről a trófeámmal. Van valakinek információja, vagy tudja, hogy ki volt ez a személy? Légyszíves kommenteljetek srácok, ha látattok valakit múlt éjjel a trófeámmal. Köszönöm a segítséget, Formula E közösség. Sam.” – írta a versenyző.

    https://www.instagram.com/p/BlTt4wfHXJ4/?taken-by=sambirdracing

  • Egy nő a Jaguar I-PACE eTrophy első nevezője!

    Egy nő a Jaguar I-PACE eTrophy első nevezője!

    Egy női versenyző, Katherine Legge az első nevező az újonnan induló Jaguar I-PACE eTrophy szériának, mely a Formula E betétversenye lesz a 2018/19-es szezonban,

    Legge a Formula E-ben is versenyzett korábban, a Team Agurival, az új versenysorozatban pedig a Rahal Letterman Lanigan Racinggel (RLLR) áll majd rajthoz, mely csapat elsőként nevezett be a 20 fősre tervezett szériába.

    „A kezdetek óta követem a Formula E-t és lenyűgöz a növekedése az elektromos autópiacon és maga az elektromos versenyzés is.” – mondta a korábbi DTM és Champ Car, illetve IndyCar versenyző Legge.

    „Egy olyan brit márkának versenyezni, mint a Jaguar, globális platformon és az újításért versenyezni, a legjobb kihívásnak hangzik számomra. Izgatott vagyok.”

    Az RLLR másik versenyzője a széria első, szeptemberi tesztje előtt lesz bejelentve.

    „Ismerem már pár éve Katherine-t, és mindig lenyűgözött az, ahogyan önmagát kezeli.” – mondta a csapat társtulajdonosa, Bobby Rahal. „Jó munkát végzett Formula Atlanticban, IndyCarban és most a sportautós versenyzésben is és szerintem nagyon jól fog menni velünk is a Jaguar I-PACE eTROPHY-ban.”

  • Vergne és Lotterer is büntetést kaptak nem megfelelő alsójuk miatt

    Vergne és Lotterer is büntetést kaptak nem megfelelő alsójuk miatt

    A Formula E újdonsült bajnoka, Jean-Eric Vergne és Techeetás csapattársa, André Lotterer is bírságot kapott a szezonzáró hétvége után.

    Mindketten 5000 eurós pénzbüntetést, valamint két büntetőpontot kaptak, mert nem megfelelő aláöltöző nadrágot viseltek az utolsó verseny előtti időmérőn. Ezt a versenyzők el is ismerték, ettől függetlenül azonban jár a büntetés.

    Nem ez az első ilyen eset idén, korábban Lucas di Grassi kapott ilyenért büntetést.

  • Sztárparádé a Formula E szezonzáróján: Uma Thurman, Liv Tyler és Patrick Dempsey

    Sztárparádé a Formula E szezonzáróján: Uma Thurman, Liv Tyler és Patrick Dempsey

    A Formula E 2017/18-as szezonjának dupla versenyes záróhétvégéjét rendezték meg az elmúlt hétvégén, New Yorkban. A hétvége első versenyén Jean Eric Vergne be is biztosította bajnoki címét, majd a másodikon egy futamgyőzelemmel koronázta meg azt.

    A versenyhétvége fényét pedig olyan világsztárok is emelték, mint Uma Thurman, Liv Tyler, vagy épp az autóversenyzőként is funkcionáló Patrick Dempsey. Tyler bele is ült egy Formula E autóba, valamint körbevitte őt a pályán a széria alapítója és vezérigazgatója, Alejandro Agag.

    Fotók: FIA Formula E

    [Best_Wordpress_Gallery id=”128″ gal_title=”2018 Formula E New York, sztárok”]

     

  • Vergne nyerte a New York-i szezonzárót

    Vergne nyerte a New York-i szezonzárót

    A bajnoki cím mellé az idei Formula E-szezon utolsó futamgyőzelmét is bezsebelte Jean-Éric Vergne, a csapatok bajnokságát azonban a hatalmas átalakuláson átesett Audi nyerte meg.

    Az egyéni bajnokság már szombaton eldőlt, ám a csapatok trófeájáért még a Techeetah és az Audi is harcban volt. A francia pilóta a harmadik helyre kvalifikált, de sikerült lerajtolnia a pole-ból induló Sébastien Buemit. Csapattársa, André Lotterer jóval szerencsétlenebbül járt, ugyanis tízmásodperces stop/go büntetést kapott kiugrott rajtért, annak ellenére, hogy vesztett egy pozíciót, és ezzel a 15. helyre esett vissza.

    A legrosszabbul talán a Dragon járt: José María López autójának jobb hátsó felfüggesztése eltört, amikor ráhajtott egy rázókőre, majd néhány pillanattal később az António Félix da Costa—Luca Filippi kettős ütközött bele a vétlen Jérome d’Ambrosióba, a két incidens együttes csillagállása pedig hosszadalmas teljespályás sárgazászlós periódust eredményezett.

    A 12. körben aztán Lucas di Grassi megelőzte a második helyen haladó Buemit, néhány körrel később pedig felzárkózott mögé a csapattárs, Daniel Abt. Az autócseréket követően szorosan egymás nyomában haladt a Vergne—di Grassi—Abt—Buemi konvoj, de a sorrend néhány oda-vissza előzgetés ellenére nem változott a befutónál. Habár a másik Techeetah-val Lotterer visszakapaszkodott a kilencedik helyre, ez sem volt elég az Audi ellen, akik a szezon első felében mutatott pocsék megbízhatóság után lenyűgöző felzárkózást mutatva mindössze két ponttal ugyan, de elhódították a csapatoknak járó trófeát, míg az egyéni tabellán di Grassi megelőzte Sam Birdöt és feljött az ezüstérmes helyre.

    Még a verseny előtt heves esőzés és villámlásokkal tarkított zivatar lepte meg New York városát, helyi idő szerint délután három órára azonban elmúlt a viharveszély, így nem kellett elhalasztani vagy esetleg törölni a futamot. Érdekesség, hogy ez lehetett volna az FE első esős versenye: a négy szezon alatt eddig csak száraz futamoknak lehettünk szemtanúi, és hacsak a decemberi szaúdi fordulóban nem történik valami hatalmas természeti csoda, erre legalább 2019-ig várnunk kell.

  • Vergne az FE idei bajnoka!

    Vergne az FE idei bajnoka!

    A New York-i kétfutamos záróforduló első versenyét Lucas di Grassi nyerte, de a nap főhőse a bajnokká koronázott Jean-Éric Vergne volt.

    Sem di Grassinak, sem Vergne-nek nem jött könnyen a szombati eredmény: míg a franciát kizárták az időmérőről, így a mezőny végéről kellett nekivágnia a futamnak, a brazil pilóta a 11. helyről volt kénytelen felküzdeni magát az élre. Vergne-en kívül Sam Birdnek volt még esélye a bajnoki címre, ám a kilencedik hely nem volt elég az esélyek életben tartására.

    A rajt után a pole-ból induló Sébastien Buemi vezetett csapattársa, Nico Prost előtt, a franciát azonban hamarosan megelőzte a futamot végül a második helyen befejező Daniel Abt. Abt egy ideig az első helyen is körözött, miután a hatodik körben megelőzte Buemit a brooklyni pálya második egyenesének végén, és eközben di Grassi is csendben lopakodott felfele, Sam Birddel együtt, aki a 14. helyről indult, de hamarosan a pontszerző zónában találta magát. Vergne jobban sáfárkodott az energiával, mint Bird, a 16. körben pedig meg is előzte a britet, ezzel hatalmas lépést téve a bajnoki cím felé.

    Ekkorra di Grassi már a harmadik helyen haladt és egyre inkább közeledett Buemihez, akit a 20. körben maga mögé utasított és elkezdte ledolgozni hárommásodperces hátrányát csapattársával szemben. A 22. körben a mezőny megejtette kötelező autócseréjét, ami di Grassinak kissé jobban sikerült, mint Abtnak, így a most már csak korábbi FE-bajnok veszélyesen közel került Abt Audijához – olyannyira közel, hogy a futamgyőzelmet jelentő tizenegyedik kanyaros előzést egy koccanás előzte meg a hetes-nyolcas kanyarkombinációban. A német ugyan vissza akart támadni, az Audinál azonban nyugalomra (és pozíciótartásra) intették.

    A 29. körben Vergne André Lotterer megelőzésével feljött az ötödik helyre, és mivel Bird még mindig csak a kilencedik helyen körözgetett, ezzel elméletileg bebiztosította magának a bajnoki címet. A 35. körben a brit megkapta utolsó esélyét csapattársa, Alex Lynn balesete révén, aminek következtében olyannyira rongálódott a fal, hogy be kellett küldeni a safety cart. A hosszadalmas javítási munkálatok miatt a versenyt nem távra, hanem időre (pontosan 45 perc + egy körre) fejezték be, Birdnek így usque 3-4 perce maradt arra, hogy Maro Engel és Prost megelőzésével feljöjjön a hetedik helyre és vasárnapra tolja a mindent eldöntő futamot. Végül csak az e.damson sikerült áthámoznia magát, Vergne tehát stílusosan Bastille-napon a Formula-E négyéves történetének negyedik különböző bajnoka lett. Di Grassi sorozatban második futamgyőzelmét szerezte, a szezon második felében mutatott feltámadása pedig a bajnoki tabella harmadik helyére katapultálta.

    Az idei év zárófutamára ma este kilenc órakor kerül sor, amit már csak azért sem érdemes kihagyni, mert most utoljára láthattok futamközbeni autócserét.

  • Képgaléria Zürichből és szavazás a bajnokról – Formula E finálé következik!

    Képgaléria Zürichből és szavazás a bajnokról – Formula E finálé következik!

    A Formula E előző versenyhétvégéjén, Svájcban mi is ott voltunk, erről hoztunk most nektek képgalériát. Matematikailag már akkor megszerezhette volna a bajnoki címet Jean-Eric Vergne, azonban olyan izgalmasra alakult a verseny, hogy ehelyett Sam Bird szerezte vissza a reményt arra, hogy akár még bajnok is lehet.

    A 2017/18-as szezon utolsó versenyhétvégéjére most kerül majd sor, New Yorkban, ahol egymás után két versenyt rendeznek majd. Ezeket az Eurosporton nézhetitek majd élőben, szombaton 21.30-tól, vasárnap pedig 21.00-tól.

    A pontverseny állása az élen, két futammal a szezon vége előtt:

    1. Jean-Eric Vergne: 163 pont
    2. Sam Bird: 140 pont

    [poll id=”76″]


    Fotók: Jo Klausmann

    [Best_Wordpress_Gallery id=”124″ gal_title=”2018 Formula E Zürich E-Prix”]

     

  • ISO minősítést kapott a Formula E

    ISO minősítést kapott a Formula E

    Az ABB FIA Formula E bajnokság az első a motorsportok között, melyy kiérdemelte az ISO 20121 minősítést, mely tovább erősíti a széria elköteleződését a fenntarthatóság mellett

    Az ISO 20121 szabványt, mely a rendezvények környezetet terhelő hatásait szabályozza, a 2012-es londoni olimpia után alkották meg annak érdekében, hogy az események tudatosabban szerveződjenek, anyagilag is sikeres üzleti modellel bírjanak és kevésbé avatkozzanak bele a környezeti tényezőkbe.

    A Formual E rendkívül elkötelezett mindemellett, és tovább fokozza környezetkímélő projektjeit.

    Az elektromos széria nagy hangsúlyt fektet arra is, hogy hivatalos logisztikai partnerével, a DHL-lel optimalizálják a versenynaptárat, a szükséges minimumra csökkentsék a repülőutak számát. Ezzel megspórolnak évente 15 000 tonna szén-dioxiddal egyenértékű üvegházhatást okozó gázkibocsátást. Ez pedig megegyezik 1500 európai lakosra jutó éves kibocsátással.

    A nemzetközi sportesemények körében a Formula E eseményei produkálják a legkevesebb szén-dioxid kibocsátást. Ennek oka az állandó infrastruktúra hiánya (minden saját, épített, szétszerelhető, hordozható és újrahasznosítható), valamint az, hogy a helyiek rendre tömegközlekedéssel érkeznek a versenyekre.

    Korábban ilyen minősítést szerzett még a nemzetközi sportesemények közül a Roland Garros French Open, a 2016-os riói olimpia, és a 2016-os UEFA Európa-bajnokság Franciaországban.

    Videónk a Zürich E-Prix-ről, sok-sok interjúval és magyar felirattal:

  • Milyen előzetes lehetőségeket fedezhetünk fel a Formula E új applikációjában?

    Milyen előzetes lehetőségeket fedezhetünk fel a Formula E új applikációjában?

    A Formula E új fogalma, a „szellem versenyzés”, ami az előző hónapban lett elérhető, lehetővé teszi a szurkolóknak, hogy valós időben versenyezzenek a Formula E pilótáival .

    Az autók telemetriai adatait felhasználva, az élő versenyzés virtuális változatát egy olyan cég készítette el, akik olyan játékokat készítenek, amiben virtuális környezetben valós eseményeket csinálhatsz. A játékos egy szellemautót irányít a valós verseny közben és eközben fel is tudja fedezni a pályát.

    „Cégünk jellemvonása a valós események újjáalkotása némi adat felhasználásával, amit a közösségi médiával közösen teszünk.”- mondta Oliver Weingarten, a program fejlesztésének vezetője. „A CGI szerint a legjobb módszer számukra, hogy élő sporteseményeket alkossanak a nagyközönség számára, hogy a lehető legjobb élményt nyújtsák a felhasználóknak.”

    „Sok sorozatnál szembe kell nézni a TV tagság letöltésével és a korosodó közönséggel, a fogyasztók korosztálya változik, minden a programon és a részvételen fog múlni.

    „A játék egy remek módszer, hogy megközelítsük a fiatal generációt és a program szabadságot ad, hogy minden kameraállásból megnézhesse a pályát, és ez növeli a szerzett tapasztalat értékét. A játék, először okos telefonon és PC-n lesz elérhető. A játékosok konzolokkal és a megfelelő beállítással készülnek az ütemezett játékbemutatóra. Ez egy hosszú távú cél az FE, és a vezérigazgatójuk számára.”- mondta Alejandro Agag, a játék alkotója.

    „Emlékszem, mielőtt elindult volna a Formula E első szériája, azt láttuk, hogy a szurkolók nem csak követni szeretnék a sportot, hanem szerepelni is szeretnének”- tette hozzá Agag. „A játékosok képesek lesznek majd regisztrálni a pontszámukat és a közösségi médián is képesek lesznek megosztani azt.”

    „Van szerződésünk a Magnetti Marellivel, hogy jobb helymeghatározást biztosítsunk az autókról. Nincs késleltetés. Valójában gyorsabbak vagyunk a televíziós közvetítésnél.

    „Az Autosport a múlt hónapban a zürichi versenyen a FE eMotion klubjában használt játék teaser-verzióját használta. A vezérlőket szándékosan leegyszerűsítették – az automatizált gyorsítás csak a fékezéssel (hüvelykujjal vagy ujjával a táblagép képernyőjére) és a forgatáshoz (fizikailag a készülék megdöntése) szükséges ahhoz, hogy a Zürich utcai pályáján navigáljon.”

    „A játékot az alkalmi játékosoknak szabták a SIM versenyzők számára, különböző szintű beállításokkal, és arra számítunk, hogy mindegyik motorsport rajongó és a játékosok egyaránt részt vesznek” – tette hozzá Weingarten.

    „Ez egy egyedi lehetőség, hogy a versenyzők megismerjék a versenyzést,és az elért eredményüket a közösségi médián meg tudják osztani. Vonzó lehetőség lesz a versenyzők számára, és a többi lehetőséget majd ismertetjük a jövőben”

    A tyúk és a tojás kérdése felvetődik bennünk, amikor ezt a módszert összevetjük a normális módszerekkel, hogy megszerettessük az emberekkel a motorsport világát. Vajon ez a „szellem autós” megközelítés sikerrel jár a rajongóknál?

    (Szerző: Boa Bence)

     

  • Módosul az időmérő edzés a Formula E-ben

    Módosul az időmérő edzés a Formula E-ben

    Megújul a Formula E a 2018/19-es szezonra, és nem csak a Gen2 autók által. Megreformálják a kvalifikációs rendszert és komolyabb rajtbüntetésekre lehet majd számítani, ha az egyes hajtáslánc-elemekből többet használnak fel a megengedettnél.

    A csoportos kvalifikációs rendszer négy darab, egyenként maximum hat fős csoportokra osztja a versenyzőket, a superpole-ba pedig a hat leggyorsabb versenyző jut majd be. A versenyzőket aszerint osztják majd csoportokra, hogy a bajnokságban épp hol állnak, de mindig a hat legjobb (a pontverseny állása szerint) mehet majd elsőként a pályára, utána jön csak a többi csoport csökkenő sorrendben. A szezon első versenyén a 2017/18-as bajnokság végeredménye adja majd a sorrendet.

    Minden versenyző – egészen pontosan a hozzájuk tartozó rajtszám (számolván az esetleges versenyzőcserékkel szezon közben) – két elektromos motort, két sebességváltót, két invertert és egy akkumulátor csomagot használhat majd fel a szezon során. Aki ennél többet használ fel valamelyik elemből, az már nem 10 rajthelyes büntetést kap majd, hanem 20 pozíciót veszít majd a soron következő versenyen. Ha a 20 pozíció nem teljesíthető, boxutca áthajtásos büntetéssel és időbüntetéssel oldják majd meg.

    A visszatöltő rendszert bármikor lehet használni a verseny során, a fanboost-nyertes versenyzők azonban csak akkor használhatják, mikor a „hyperboost” mód aktiválva van. Azt, hogy hányszor és milyen hosszan lehet aktiválni, versenyenként külön-külön fogják meghatározni, figyelembe véve az egyes pályák jellegzetességeit.

    A Formula E ötödik szezonja december 15-én rajtol majd, Rijádban.