Kategória: Formula E

  • Formula E: Da Costa győzelemmel kezdődött az új éra

    Formula E: Da Costa győzelemmel kezdődött az új éra

    A BMW versenyzője Antonio Felix da Costa nyerte a Formula E 2018/19-es idényének első futamát Szaúd-Arábiában. A portugál versenyző a tavalyi bajnokot előzte meg egy büntetés következtében.

    A verseny felénél a regnáló bajnok Jean-Eric Vergne vezetett, ám bokszutca áthajtásos büntetést kapott technikai szabálysértésért. Így a francia pilóta csak a dobogó második helyéig tudott visszakapaszkodni. Mögötte Jerome D’Ambrosio végzett a harmadik pozícióban.

    A rajtnál, a pole-ból induló Da Costa megtartotta vezetését, noha voltak gondjai a rajtkocka elfoglalásával. Mögötte José Maria Lopez és Sebastian Buemi vívott nagy harcot. Vergne a rajt után megelőzte az ex Forma-1-es Stoffel Vandoornen-t, aki a remekül sikerült kvalifikációja után a negyedik helyről rajtolhatott.

    Már az első körben történt egy kisebb baleset, a svájci Edoardo Mortara találkozott a fallal, de vissza tudott jönni a versenybe, csupán az első orrkúpja bánta a találkozót.

    Az élen álló négyes elkezdett ellépni a mezőnytől, miközben a másik Techeetah autóval André Lotterer is megelőzte Lopezt. Da Costa megszilárdította a vezetését, miközben a második helyen autózó Buemire elkezdett felzárkózni a két Techeetah. Vergne pedig könnyedén el is ment a svájci mellett, de Lotterernek nehezebb falat volt.

    A verseny felénél Vergne utolérte és szép előzéssel át is vette a vezetést a BMW-stől, nemsokkal később követte őt a csapattársa is. Ám ekkor mindkét DS Techeetah autó bokszutca áthajtásos büntetést kapott – pont azután, miután Vergne elhasználta az első támadó módját – mert túllépték a maximális megengedett teljesítményt. Ezzel jócskán visszaestek a mezőnyben.

    Da Costa ezzel visszavette a vezetést, de a második helyért nagy csatában olt Lopez és D’Ambrosio. Ám a Dragon versenyzőjének eltört a bal hátsó felfüggesztése, így kénytelen volt feladni a futamot. Mivel nem tudott beérni a bokszba ezért előbb egész pályás sárgazászló volt érvényben, majd a biztonsági autót is beküldték.

    Miután távozott a biztonsági autó, három kör maradt hátra a versenyből. Da Costa, D’Ambrosio és Vergne voltak ekkor az élen. A portugál és a francia rögtön használta is a második támadó módját, amivel Vergne feljött a második pozícióba. Végül a győzelemre már nem volt elég ideje, így Antonio Felix da Costa szerezte meg az új éra első futamgyőzelmét. Ami egyben a második sikere is volt a sorozatban.

    A negyedik helyen Mitch Evans végzett, mögötte André Lotterer, Sebastian Buemi és a legjobb újonc Oliver Rowland következett. Az Audi két pilótája, Daniel Abt és Lucas Di Grassi lett a 8.-9.helyen, utóbbi a 18.helyről rajtolva. Az utolsó pontot Nelson Piquet szerezte meg.

    Éppenhogy lemaradt a pontszerzésről a két Virgin-es autó Sam Bird és Robin Frijns révén. Utánuk Oliver Turvey szelte át a célvonalat. Felipe Massa 14.helyen fejezte be első Formula E versenyét, de ő is szintén büntetett volt a futam során, akárcsak még a másik BMW-vel Alexander Sims, aki egy második szabálysértés miatt tíz másodperces időbüntetést is kapott pluszban, ami így neki a 18.helyre volt elég. Tom Dillmann 15., Maximilian Günther pedig a 16.lett, míg Stoffel Vandoorne a 17.helyen zárt. Mortara körhátrányban, az utolsó még célba érő helyen végzett, a 19.-en.

    Gary Paffett és Felix Rosenqvist szintén nem fejezte be a versenyt.

    A következő forduló Marrakech-ben lesz, január 12.-én.

  • Hatalmas eső borította fel a Formula E programját Riádban!

    Hatalmas eső borította fel a Formula E programját Riádban!

    A Formula E idénynyitó versenyének reggelén hatalmas sivatagi eső köszöntött be, ezzel felborítva a szombati nap programját.

    Az első és második szabadedzést törölték, ugyanis a rengeteg állóvizet nem bírták eltávolítani a pályáról. Főleg a 9-es, 10-es és 17-es kanyarban volt ilyen probléma. Ehelyett egy 35 perces gyakorlást tűztek ki az időmérő előttre, így viszont nyilván a kvalifikáció csúszott, aminek a programját is meg kellett változtatni.

    Eredetileg négy csoportra elkülönítve szálltak volna harcba a poleért a versenyzők. Most viszont úgy határoztak, két csoportra bontják a 22 fős mezőnyt, értelemszerűen két 11-esre. Mindkettő csoport 15 percet tölthet a pályán. Az ekkor futott időkből pedig már ki is alakul a rajtrács, nem lesz superpole. A csoportba sorolást az előző szezon végeredménye alapján ejtik meg, az újoncokat pedig rajtszámuk alapján veszik számításba.

    Az A csoport az eredeti 1-esből és 3-asból tevődik össze: Jean-Eric Vergne, Lucas di Grassi, Sebastien Buemi, Daniel Abt, Edoardo Mortara, Jerome D’Ambrosio, Antonio Felix da Costa, Jose Maria Lopez, Tom Dillmann és Robin Frijns alkotják. A B csoport pedig így néz ki: Felix Rosenqvist, Mitch Evans, Andre Lotterer, Nelson Piquet Jr, Oliver Turvey, Stoffel Vandoorne, Maximilian Gunther, Gary Paffett, Felipe Massa, Oliver Rowland, Alexander Sims.

    Az időmérő 9.25-kor startol, a futam eltolásáról viszont egyelőre nincs hír, így úgy tűnik, ott marad a 13.05-ös kezdés.

    Egyébként ami a már említett 35 perces gyakorlást illeti: Stoffel Vandoorne zárt az élen, megelőzve olyan rutinos pilótákat, mint a 2. Sam Bird, vagy a 3. Sebastien Buemi.

  • Új vezérigazgatója lesz a Formula E-nek

    Új vezérigazgatója lesz a Formula E-nek

    Változnak a szerepkörök a Formula E vezetőségében. Alejandro Agag volt eddig az elektromos széria vezérigazgatója és alapítója. A következő hónapokban azonban új személyt neveznek majd ki a vezérigazgatói szerepre. Amíg az új személy meg nem érkezik, továbbra is Agag tölti be a pozíciót, ezt követően az elnöki szerepet tölti majd be.

    A Formula E ötlete Agagtól és az FIA elnökétől, Jean Todttól származik. 2011-ben találták ki a szériát, 2014-ben pedig Pekingben elrajtolt az első verseny.

    „Itt az ideje, hogy új fejezetet nyissunk a világ leggyorsabban fejlődő motorsportjában.” – mondta Agag. „Nagyon büszke vagyok az elvégzett munkánkra, az FIA-val, a menedzsment csapatunkkal, a részvényesekkel, partnerekkel és csapatokkal közösen.”

    „Elnökként jobban tudom majd segíteni az új vezérigazgatót és az erős menedzsment csapatunkat, hogy folytassuk a sport növelését, mely szerintem az autóversenyzés jövőjét jelenti.”

    A Formula E elnöke jelenleg Simon Freer.

  • Hivatalos: A Porsche leigazolta Neel Janit a FE programjába!

    Hivatalos: A Porsche leigazolta Neel Janit a FE programjába!

    A Le Mans győztes Neel Janit nevezte meg a Porsche az első pilótájuknak, akivel majd nekiiramodnak az ABB FIA Formula E-nek gyári csapatként, 2019/20-ban. Jani már 2013 óra a gyári pilótájuk, és eddig két Formula E versenyen indult Hong Kongban, a Dragon Racing versenyzőjeként. Végül José Maria Lopez ülhetett a helyére, mert nem jött össze az együttműködés a Dragon és a német cég között.

    A 35 éves pilóta idén csak a Rebellion Racing LMP1-es csapatában tevékenykedett, és mindig is az egyik erős jelölt volt a Porsche FE versenyülésére. Fritz Enzinger, a Porsche Motorsport elnökhelyettese így nyilatkozott róla:

    „Minden kétséget kizáróan Neel a megfelelő ember arra, hogy az új technológiai programunknak irányt adjon. Nem csak azért mert gyors, hanem mert komoly tapasztalata van nyitott együléses versenyautókkal is.Már vezetett a Formula E-ben, és ő a fejlesztő pilótánk is Weissachban.”

    A Porsche FE programja lesz a második, amiben Jani a kezdetektől fogva részt vesz, hiszen a svájci pilóta már 2014-ben is a németek nagyon sikeres LMP1-es istállójában versenyzett, egészen annak a 2017-es bezárásáig. 2016-ban megnyerte a Le Mans-t is, és az év végén a WEC bajnoki címét is, csapattársaival Marc Lieb és Romain Dumas pilótákkal, egy 919 Hybriddel. Idén ezzel modellel Spa-Francorchampsban megdöntötte Lewis Hamilton Forma-1-es pályarekordját is.

    Jani így nyilatkozott:

    „Nagyon is várom ezt az új feladatot. Az, hogy újra a Porsche Motorsport programjában vagyok immáron másodszor a kezdetektől fogva, sokat jelent nekem. A technikai és a vezetői kihívások, valamint az ellenfelek is erősek a Formula E-ben, és a többieknek komoly előnyt jelent a tapasztalatuk. Rengeteg munka vár ránk, de már nagyon várom azt, hogy a pályára guruljak vele.”

    A Porsche a tervei szerint az elektromos torpedóját jövő márciusban tesztelné először, 2019 decemberében pedig csatlakozna a hatodik szezonját megkezdő sorozathoz. A másik versenyzőjük kiléte egyelőre ismeretlen, de jó eséllyel az pedig a Toro Rossotól távozni kényszerült Brendon Hartley lesz, aki a Forma-1-es vitézkedése alatt is megtarthatta a Porsche gyári versenyzői státuszát.

  • Három nővel a mezőnyben holnap elrajtol az Jaguar I-PACE eTrophy első szezonja is

    Három nővel a mezőnyben holnap elrajtol az Jaguar I-PACE eTrophy első szezonja is

    Hétvégén a Formula E-n kívül a vadiúj Jaguar I-PACE eTrophy is elrajtol az Ad Diriyah E-Prix helyszínén, mint a Formula E első betétsorozata, mely természetesen szintén elektromos.

    A Jaguar I-PACE eTrophy első, 2018/19-es szezonja 10 fordulóból áll majd, a mezőny pedig 10+1 fős lesz, a plusz egy fő egy VIP versenyző, aki a szezonnyitón Alice Powell lesz. A mezőnyben így 3 nő szerepel majd.

    „Mérhetetlenül büszke vagyok, hogy elértük ezt a történelmi pillanatot.” – mondta Gerd Mauser, a Jaguar Racing elnöke. „Volt egy ötletünk, hogy az elektromos autóversenyzést a városok utcáira vihetnénk és megmutathatnánk a díjnyertes Jaguar I-PACE erejét és adottságait. Ezen a hétvégén ez valóra válik. A nulláról építettük fel ezt a bajnokságot, meggyőztünk versenyzőket, csapatokat és szponzorokat a világ minden tájáról, és ez még csak a kezdet.”

    A Formula E alapítója és vezérigazgatója, Alejandro Agag hozzátette: „Gratulálok és sok sikert a Jaguar Racingnek ezen a hétvégén, mivel történelmi pillanat ez a motorsport és az elektrifikálás terén. Büszkék vagyunk rá, hogy a Formula E rajtrácsán tudhatjuk őket és már látványos betétszériánk is van a Jaguar I-PACE eTrophy által.”

    Íme a mezőny:

    Versenyző Csapat
    Alice Powell Jaguar VIP car
    Katherine Legge Rahal Letterman Lanigan Racing
    Bryan Sellers Rahal Letterman Lanigan Racing
    Cacá Bueno Jaguar Brazil Racing
    Sérgio Jimenez Jaguar Brazil Racing
    Célia Martin Viessman Jaguar eTROPHY Team Germany
    Tao Wang Team China
    Yaqi Zhang Team China
    Simon Evans Team Asia New Zealand
    Ahmed Bin Khanen Saudi Racing
    Bandar Alesayi Saudi Racing
    Célia Martin, racingline, racinglinehu, racingline,hu
    Célia Martin | Fotó: Jaguar
  • Holnap rajtol a Formula E mezőnye! Voksolj, hogy szerinted ki nyer!

    Holnap rajtol a Formula E mezőnye! Voksolj, hogy szerinted ki nyer!

    Nem kell télen sem autósport nélkül maradnunk! Ezen a hétvégén, szombaton rajtol ugyanis a 2018/19-es Formula E szezon, Szaúd-Arábiában.  A több, mint 20 fős mezőnyben pedig számos korábbi Forma-1-es versenyző is feltűnik, köztük példásul Felipe Massa, Stoffel Vandoorne és Pascal Wehrlein is.
    Az időmérő 10.00-kor, a futam pedig 13.00-kor lesz látható az Eurosport 1-en!

    [poll id=”105″]

  • Ilyen egy kör a szezonnyitó FE helyszínen!

    Ilyen egy kör a szezonnyitó FE helyszínen!

    Ad Diriyah-ban kerül megrendezésre a 2018/19-es Formula E szezonnyitója, ezen a hétvégén, szombaton.
    Az időmérő 10.00-kor, a futam pedig 13.00-kor lesz látható az Eurosport 1-en!

    Az alábbi táblázatban mutatjuk a mezőnyt, alább pedig megtaláljátok a videót, melyen virtuálisan feltérképezhetitek a szezonnyitó pályáját.

    Csapat Gyártó Erőátvitel Rajtszám Versenyzők
    Envision Virgin Racing
    Spark-Audi
    Audi e-Tron FE05
    2 Sam Bird
    4 Robin Frijns
    Panasonic Jaguar Racing
    Spark-Jaguar
    Jaguar I-Type III
    3
    Nelson Piquet Jr.
    20 Mitch Evans
    HWA Racelab
    Spark–Venturi
    Venturi VFE05
    5
    Stoffel Vandoorne
    17 Gary Paffett
    Geox Dragon
    Spark–Penske
    Penske EV-3
    6
    Maximilian Günther
    7
    José María López
    NIO Formula E Team
    Spark–NIO
    NIO Sport 004
    8 Tom Dillmann
    16 Oliver Turvey
    Audi Sport ABT Schaeffler
    Spark–Audi
    Audi e-Tron FE05
    11
    Lucas di Grassi
    66 Daniel Abt
    Venturi Formula E Team
    Spark–Venturi
    Venturi VFE05
    19 Felipe Massa
    48
    Edoardo Mortara
    Nissan e.dams
    Spark–Nissan
    Nissan IM01
    22
    Oliver Rowland
    23
    Sébastien Buemi
    DS Techeetah Formula E Team
    Spark–DS Automobiles
    DS E-Tense FE 19
    25
    Jean-Éric Vergne
    36 André Lotterer
    BMW i Andretti Motorsport
    Spark–BMW
    BMW IFE.18
    27
    Alexander Sims
    28
    António Félix da Costa
    Mahindra Racing
    Spark–Mahindra
    Mahindra M5Electro
    64
    Jérôme d’Ambrosio
    94
    Felix Rosenqvist
    Pascal Wehrlein

     

    https://www.facebook.com/fiaformulae/videos/vb.490941397612413/267434550589258/?type=2&theater

  • Ulrich Fritz: A Formula E-re váltás olyan, mint egy új barátnő

    Ulrich Fritz: A Formula E-re váltás olyan, mint egy új barátnő

    A HWA csapatfőnöke, Ulrich Fritz szerint a német autógyár csatlakozása az elektromos szériához olyan, mint egy újonnan szerzett barátnő.

    A Mercedes vezetősége úgy döntött, hogy 18 év versenyzés után kiszállnak a DTM-ből és csapatot indítanak a Formula E-ben. Az elektromos széria ötödik szezonja ezen a hétvégén veszi majd kezdetét Szaúd-Arábia fővárosában, Rijádban.

    A csapat egyik pilótája az a Gary Paffett lesz majd, aki megnyerte az idei szezont a DTM-ben. A brit pilóta csapattársa pedig a McLaren Forma-1-es csapatából érkező Stoffel Vandoorne lesz majd.

    „Ugrás az ismeretlenbe,” – nyilatkozta Fritz az Autosportnak arra a kérdésre, hogy mire számítanak az első szezonjukban. „Ha már régóta versenyzel egy szériában, mint ahogy mi is versenyeztünk a DTM-ben az elmúlt két évtizedben, akkor szinte mindenre fel vagy készülve, nem érhet semmi meglepetés.

    „A mostani helyzetünket pedig ahhoz hasonlítanám, mint amikor egy új barátnője lesz az embernek. Szinte még alig tud róla valamit. Csak most kezded megismerni, például, hogy miket szeret csinálni, szóval ez egy elég érdekes szituáció.

    „Rengeteg új embert ismerünk majd meg. Minden egyes apró részletet meg kell majd figyelnünk, hogy a többiek hogyan miként csinálják. Nagy kihívás ez a számunkra, azonban mi tudjuk, hogy mire vállalkoztunk. Szeretnénk majd a győzelemért csatázni a többi csapattal.”

    A HWA a Venturi hajtásláncait fogja majd használni az ötödik szezonban. Azonban a hatodik szezontól már a saját fejlesztésű motorjukat fogják használni. Fritz elmondta, hogy a HWA és a Venturi emberei szoros munkakapcsolatban állnak egymással az esélyeik növelése érdekében.

    „Majdnem mindent megosztunk egymással, mert szeretnénk minél jobb eredményeket elérni az idei szezonban. A két csapat versenyzői is jól kijönnek egymással, ami szintén egy pozitív jel.

    „Mérnökeink közösen dolgoznak, ugyanis nem csak a mi két autónk adatait megszerezni. A Venturi autóinak adatait is meg fogjuk kapni, így sokkal nagyobb rálátásunk lesz majd a dolgokra. Meg kellett tennünk ezt a lépést, ugyanis olyan autómárkákkal szeretnénk felvenni a versenyt, mint az Audi vagy a BMW.”

  • A Formula E-nek meg kell tartania a kényes egyensúlyt

    A Formula E-nek meg kell tartania a kényes egyensúlyt

    Az audis Allan McNish szerint a Formula E-nek meg kell tartania a törékeny egyensúlyt a látványos szórakoztatás és aközött, hogy lehetővé teszik a gyártók számára a technológiák fejlesztését.

    Az elektromos bajnokság rövid idő alatt nagyon népszerű lett az autógyártók körében, egyre többen vesznek részt benne, sokkal szívesebben, mint például a Forma-1-ben. A 2018/19-es mezőnyre a BMW az utolsó új érkező, míg 2019/20-ra már bejelentkezett a Mercedes és a Porsche.

    Azonban folyamatos a vita azzal kapcsolatban, hogy mennyire kellene lazítani a szabályokon úgy, hogy közben versenyképes maradjon a bajnokság.

    McNish arra figyelmeztet, hogy ahogy növekszik a bajnokság, annál inkább dolgozni kell azon, hogy optimalizálják az egyensúlyt.

    „Van egy nagyon törékeny egyensúly a szórakoztatás, versenyképesség és szofisztikáltság között.” – mondta McNish az Audi csapatfőnöke az Autosportnak. „Jelenleg egyértelműen jó az egyensúly, de ahogy haladunk előre, oda kell figyelnünk erre. Mivel továbbra is relevánsnak kell maradni ahhoz, ami a közúton (közúti autóiparban) történik, ennek a jelentőségét nem szabad elfelejteni. Nem szabad a gyártók szempontjából, mivel ők teszik lehetővé a befektetéseket a bajnokságba.”

    McNish szerint a bajnokság részvényeseinek továbbra is együtt kell működniük annak érdekében, hogy megmaradjon a megfelelő egyensúly.

    „Ugyanakkor nem akarjuk, hogy ez stock car versenyzéssé váljon. Szóval dolgozni kell ezeken a területeken, de ehhez arra van szükség, hogy mindenki leüljön és megegyezzenek a vélemények.”

  • Felipe Massa versenyre kelt a világ leggyorsabb állatával

    Felipe Massa versenyre kelt a világ leggyorsabb állatával

    Az immáron Formula E versenyző Felipe Massa különös kihívásban vett részt. Versenyre kelt a világ leggyorsabb állatával, egy vándorsólyommal, hogy kiderüljön, gyorsabb tud-e lenni nála a Gen2 Formula E autóval.

    Nem ez az első ilyen állati kísérlet ez a Formual E részéről, hiszen tavaly Jean-Eric Vergne Techeetah versenyzőként mérte össze erejét, jobban mondva sebességét egy gepárddal (cheetah = gepárd). A rajongók pedig újabb fordulót szerettek volna, és kérésüknek megfelelően most a 350 km/h-val is repülni képes vándorsólyommal versenyzett egy Formual E autó, ezúttal Ad-Diriyahban, ahol a szezonnyitó versenyt is rendezik majd ezen a héten, szombaton.

    Annak érdekében, hogy a súlyom üldözőbe vegye Massát, autójára csalit akasztottak.

    „Hihetetlen élmény volt számomra, hogy az állatvilág leggyorsabbja ellen versenyezhettem.” – mondta a Venturi versenyzője, Felipe Massa. „Ez olyasmi, amit nem felejtek el egy hamar. Tetszik, hogy a rajongók ötlete volt ls a Formula E meghallgatta őket és elfogadta a kihívást. A versenyről készült felvétel nagyon különleges és megtisztelő volt részt venni benne. Alig várom, hogy visszatérjek Ad-Diriyahba és elkezdődjön a versenyzés. Ez lesz az első Formula E versenyem és lelkesen várom, hogy ismét volán mögé ülhessek. Hiányztt a versenyzés és ez a bajnokság bebizonyította már, hogy az egyik legversenyképesebb.”