Kategória: Formula E

  • Egy versenyző egy kanyarja tette izgalmassá a Formula E futamát

    Egy versenyző egy kanyarja tette izgalmassá a Formula E futamát

    A címvédő a sorozat történetének egyik legdominánsabb győzelmét aratta a Formula E szaúd-arábiai hétvégéjének első futamán, amelynek fő eseményfolyamát az szolgáltatta, ahogyan Mitch Evans romló hatékonysággal próbálkozott támadásaival a 18-as kanyarban.

    Két héttel az egyfutamos mexikóvárosi szezonnyitó után, ami Pascal Wehrlein és a Porsche győzelmét hozta, a Dirija ePrix-re érkezett az elektromos széria mezőnye, ahol pénteken és szombaton duplafordulós versenyhétvégét tartanak.

    A pénteki rajtrács élére Jean-Éric Vergne állhatott fel a DS Penske-vel, miután az időmérő utolsó párharcában legyőzte a jaguaros Mitch Evanst. A startnál ők ketten a címvédő Jake Dennis társaságában hamar el is húztak az élen, hármuk különcsatájává téve a győzelem eldöntését.

    Mindhárman már a versenytáv első negyedében felvették a két kötelező támadó módot, ezzel a taktikai elemmel pedig az Andrettinél kalkuláltak a legjobban, hiszen Dennis mindkét alkalommal egy-egy pozíciót tudott nyerni, így a 10. kör környékére az élen találta magát.

    A verseny leglátványosabb előzési kísérletei egyaránt a leghosszabb egyenest követő jobbosban, a 18-as kanyarban születtek, s egyaránt Evanshez kötődtek. Az új-zélandinak először itt sikerült visszavennie a második helyet Vergne-től.

    A következő körben Dennis ellen is bepróbálkozott, ezúttal viszont túlságosan lesodródott, így a brit meg tudta tartani a vezetést.

    Evans ezzel lendületet vesztett, a rákövetkező körben így már nem támadás, hanem a Vergne elleni védekezés miatt húzódott a belső ívre. A két autó koccanása után a francia vissza tudta venni a pozíciót.

    Ez a csata mindkettőjüket visszavetette, így az üldözők hosszan kígyózó sora megérkezett a nyakukra. Evans és honfitárs-csapattársa, Nick Cassidy remekül összedolgozva segítették egymást a védekezésben, a verseny hajrájára pedig visszazárkóztak Vergne-re. Evans az utolsó körben ismét bepróbálkozott kedvenc kanyarjában, ám ekkor rontotta el azt a legjobban, s mivel szorosan követték őt a többiek, Cassidy és Sam Bird is megelőzte.

    A szezonnyitót csak a 9. helyen záró Dennis vezetését a kezdeti csaták után már semmi nem zavarta, s 13,2 másodperces előnnyel, a Formula E történetének egyik legnagyobb különbségű győzelmével haladt át elsőként a célvonalon Vergne előtt. Cassidy az egyetlen, aki idén az eddigi mindkét futamon dobogóra állhatott, két harmadik helye révén pedig csak egy ponttal van elmaradva a most csupán nyolcadik Wehrlein mögött a tabellán.

    A szaúd-arábiai hétvége szombaton újabb időmérővel és versennyel folytatódik.

    Az első Dirija ePrix végeredménye:

    # Versenyző Csapat Idő/Hátrány
    1 Jake Dennis Andretti 45:56.452
    2 Jean-Éric Vergne DS 13.289
    3 Nick Cassidy Jaguar 13.824
    4 Sam Bird McLaren 14.620
    5 Mitch Evans Jaguar 15.174
    6 Norman Nato Andretti 15.661
    7 Max Günther Maserati 16.267
    8 Pascal Wehrlein Porsche 16.387
    9 S.Sette Câmara ERT 26.606
    10 Robin Frijns Envision 26.968
    11 Jake Hughes McLaren 27.021
    12 Sébastien Buemi Envision 27.472
    13 Oliver Rowland Nissan 27.973
    14 S.Vandoorne DS 28.366
    15 Edoardo Mortara Mahindra 29.397
    16 A.F.da Costa Porsche 29.885
    17 Nyck de Vries Mahindra 30.419
    18 Nico Müller Abt 30.884
    19 Lucas di Grassi Abt 31.188
    20 Jehan Daruvala Maserati 31.541
    21 Dan Ticktum ERT 1:04.712
    Sacha Fenestraz Nissan
  • Így vinné be 2027-ben a kegyelemdöfést az F1-nek a Formula E

    Így vinné be 2027-ben a kegyelemdöfést az F1-nek a Formula E

    A Formula E tavalyi bajnokcsapatának vezetője szerint ha az elektromos széria autói is a Forma-1-esekhez hasonló aerodinamikával és gumikkal lennének felszerelve, a két sorozat autói ugyanolyan gyorsak lennének.

    Az idén fennállása 10. szezonját futó Formula E még ma is gyakran kap kritikákat, lesajnáló megjegyzéseket a nézők – és a nemnézők – részéről az autók hangja és sebessége miatt. Van egy pálya, amely mindkét széria naptárában ugyanazzal a vonalvezetéssel szerepel, ez pedig Monaco: s az egyetlen közvetlen összehasonlítási terep azt mutatja, hogy míg a leggyorsabb F1-es köridő 2023-ban a hercegség utcáin 1:12,3 volt, addig az FE-ben ez az idő 1:29,2.

    Sylvain Filippi, a tavalyi csapatbajnoki címet megnyerő Envision első embere szerint azonban ez a 17 másodperces, tetemesnek tűnő különbség nem árulkodik a valóságról a két sorozat technológiájának hatékonysága kapcsán.

    „Az egész a leszorítóerőn múlik. Már képesek vagyunk olyan elektromotort építeni, ami túlszárnyalja a Forma-1-et gyorsulásban, és ugyanolyan csúcssebesség elérésére is képes. A köridők jelentős része azonban a leszorítóerőből származik. A Formula E emellett ráadásul olyan gumikat használ, amelyek félig a versenyzésre, félig a közúti közlekedésre lettek gyártva” – idézi a csapatvezetőt a Forbes.

    Fontos különbség, hogy az FE-ben nem engedélyezett a karosszéria egyéni fejlesztése, azt a Spark gyártja és szállítja le minden csapatnak, így ezen a téren egyáltalán nincs fegyverkezési verseny. Az abroncsokon pedig – az ezredforduló körüli F1-es gumikhoz hasonlóan – barázdák találhatók, amelyek célja, hogy vizes pályán is hatékonyan működjenek, ugyanis nincsenek külön esőgumik.

    Csak egy versenyautót tart magánál gyorsabbnak Usain Bolt – miután kipróbálta

    Ha ezek a tényezők nem hátráltatnák az FE-mezőnyt, az autóik már most is sokkal gyorsabbak lennének Filippi szerint. Az autók új, Gen4-es generációja pedig 2027-ben érkezik, amitől a csapatfőnök fordulópontot vár a két csúcsszéria jelképes versenyében – szerinte az FE végérvényesen átveheti a hatalmat a technológia fejlettségében.

    „A két autó tömege már nagyjából hasonló, ugyanolyan aerodinamikával és tapadással pedig már mi is tudnánk olyan gyorsak lenni, mint ők. A Gen4-es autókkal azonban véget ér a játék. A következő korszak beszállítóit már kiválasztottunk, és hamarosan meg is kezdjük velük a munkát. Újabb nagy ugrás érkezik a teljesítményben, valószínűleg az eddigi legnagyobb. A tesztelést 2026-ban kezdjük, 2027-től pedig versenyezni is fogunk velük” – mondta Filippi.

    A három év múlva érkező új autónak még nem sok paramétere látott nyilvánosságot, viszont az már tudható, hogy az autók jelenlegi 350 kW-os teljesítménye legalább 600 kW-ra nő majd. Az idén bevezetésre váró gyorstöltés pedig jelenleg még beláthatatlan távlatokat nyithat majd meg.

  • Csak egy versenyautót tart magánál gyorsabbnak Usain Bolt – miután kipróbálta

    Csak egy versenyautót tart magánál gyorsabbnak Usain Bolt – miután kipróbálta

    „Ez az első alkalom, amikor nyugodtan ki tudom jelenteni, hogy valami gyorsabb, mint én. Most először ejtettem ezt ki a számon. Soha többé nem is fogom” – fogalmazott a 100 méteres síkfutás világcsúcstartója, miután elvitte egy körre a Formula E autóját.

    A 37 éves jamaikai sprinter a Formula E vendége volt a szezonnyitó Mexikóváros ePrix-n, ami persze nem múlhatott el anélkül, hogy maga is megtapasztalja a száguldás ezen formáját. Az ismerkedés lépésről lépésre haladt, miután Bolt átvette speciális bukósisakját a címvédő Jake Dennistől, valamint tippeket kapott David Coulthardtól.

    Bolt az első menetben még utas volt a Porsche Taycan safety carban annak állandó vezetője, Bruno Correia mellett, majd ezt követően már ő maga vitte el benne egy körre Coulthardot, végül pedig eljött a nagy pillanat, amikor beülhetett egy FE-autóba. A 195 centis sprinter eleinte nem volt meggyőződve arról, hogy be fog férni a pilótafülkébe, de végül ez nem volt akadály, s ha óvatos tempóban is, a safety cart követve, de átélhette egy együléses versenyautó vezetésének élményét.

    Bolt 9,58 másodperccel tartja a világcsúcsot 100 méter síkon, ehhez képest a kiválóan gyorsuló elektromos autóval most 4,36 másodperc alatt tette meg ugyanezt a távot.

    „Azt mondták, hogy amint elkezdem vezetni, nem fogok akarni kiszállni, és igazuk volt. Ha tehetném, minden nap ezt csinálnám. Amennyiben kapok még rá lehetőséget, legközelebb biztosan még gyorsabban fogok menni” – nyilatkozta Bolt, akitől azért kicsit furcsa, hogy egyedül a Formula E autóját tartja önmagánál gyorsabbnak, elvégre a Formula-1-et is több alkalommal közelről figyelhette már – legutóbb a Las Vegas-i Nagydíjon volt ott.

  • A címvédő elveszett, a győztest vizsgálták – hozta a formáját az FE nyitánya

    A címvédő elveszett, a győztest vizsgálták – hozta a formáját az FE nyitánya

    A Mexikóváros ePrix nyitotta meg a Formula E tizedik szezonját, amelyen a Porsche aratta le a babérokat Pascal Wehrlein révén. A gyártók közötti hierarchiában az évadnyitó alapján nem történt változás.

    Már a pole-t is Wehrlein nyerte, aki a tavalyi évhez hasonlóan szintén erősen nyitotta a szezont, ám egy évvel korábban a végjátékra visszaesett a teljesítménye, így nem vehetett részt a bajnoki harcban.

    A szezon idén is hosszú, 16 futamból áll, a Porschénak pedig egész biztosan komoly ellenfele lesz a Jaguar, amely a mexikóvárosi futamon két csapattal gyakorolt nyomást a vezető helyen álló németre. Az időmérő döntőjében Wehrlein által legyőzött Sébastien Buemi Envision-Jaguarja végig a német elsőszámú üldözője volt, csak a verseny elején vette át a vezetést egy rövid időre, mialatt az első két helyezett felhasználta – meglehetősen hamar – a két támadó módját.

    Őket a verseny első felében Maximilian Günther követte a Maseratival, aki a leintésig a két gyári Jaguar szendvicsébe került. A harmadik helyre így végül Nick Cassidy került, aki dobogóval ünnepelte első futamát új csapatánál.

    6. és 8. lett a két korábbi bajnokkal, Jean-Éric Vergne-nyel és Stoffel Vandoorne-nal felálló DS Penske, míg az Andretti két autója csak az utolsó két pontszerző helyet szerezte meg, a címvédő Jake Dennis így nem lehet elégedett, különösen annak fényében, hogy az ő autóját is a győztes Porsche erőforrása hajtja.

    A futamon egy látványos bukás okozott fennakadást: a másik Envisionnel Robin Frijns, aki már a rajtnál is sok pozíciót veszített, néhány kör elteltével a stadionrész kijáratánál lesodródott és a falnak ütközött, ami a biztonsági autó előhívását is megkövetelte.

    A győztes Wehrlein ugyan megünnepelte az első helyet, a trófea megtartásában azonban még ekkor sem lehetett biztos: a versenyirányítás még a futam első felében jelezte, hogy egy technikai szabálysértés miatt vizsgálja őt és Dennist is. A probléma mibenlétéről nem tájékoztattak, mindenesetre a komplex szabályrendszerrel működő Formula E-ben nem először fordul már elő hasonló faramuci helyzet – egyes esetekben kiderült, hogy csak apróság körül megy a vizsgálódás, de olyan is előfordult már, hogy utólag tényleg az eredményt befolyásoló büntetést kapott a győztes.

    FRISSÍTÉS: Mint utólag kiderült, rejtett kipörgésgátló lehetséges használata miatt indult a vizsgálat – az eszköz használatát ugyanis tiltják a szabályok. Az FIA azonban végül nem talált bizonyítékot a kipörgésgátló meglétére Wehrlein és Dennis autójában sem, így egyikük sem kapott büntetést, négy órával a leintés után hivatalossá vált az eredmény.

  • Rivális sorozat csalogatja Pérezt az „igazi versenyzésbe”

    Rivális sorozat csalogatja Pérezt az „igazi versenyzésbe”

    A Forma-1-ben nehéz évet záró Sergio Pérez sokkal inkább kiteljesedhet, ha a Red Bull-lal meglévő szerződése lejártát követően a Formula E-be igazol – véli a sorozat társalapítója, Alberto Longo.

    Az elektromos széria ezen a hétvégén kezdi meg a szezonját az Autodromo Hermanos Rodríguez versenypályán, amelynek az F1 által használthoz képest egy rövidebb változatán zajlik a körözés. Az ikonikus stadionrész ebből a vonalvezetésből sem maradhat ki, ám az F1-ből jól ismert hangulatot alighanem csak az teremtené meg, ha egy hazai versenyzőnek is szurkolhatnának a nézők.

    Az FE vezetőinek napirendjén is van, hogy megoldást találjanak erre a helyzetre, hiszen felvették a kapcsolatot Pérezzel, akinek jövője egyelőre nem tisztázott a Red Bull-lal való szerződésének idei év végi lejártát követően.

    „Folyamatosan kapcsolatban állok Checóval. Remélem, hogy megteszi az ugrást az igazi versenyzésbe. A Formula E az otthona lehet, az ajtóink nyitva állnak, szívesen látjuk” – idézi Longót a Foxsports.

    Kezdődik az év az autóversenyzésben, mutatjuk a hétvégi kínálatot

    Az „igazi versenyzés” amellett, hogy az FE hagyományosan rendkívül kiegyenlített erőviszonyaira utal, kissé odaszúrás is az F1-nek, amelyben tavaly a Pérezt is foglalkoztató Red Bull magasan a mezőny fölé emelkedett – noha nem annyira a mexikói, sokkal inkább Max Verstappen tudta kihasználni ennek előnyeit.

    Pérez – aki a Mexikóvárosi Nagydíjon egy merész manőver következtében már az első kanyarban kiesett – végül a második helyen zárt a bajnokságban, s eredményesség szempontjából a harmadik legnagyobb kaliberű F1-es fogása lehetne az elektromos szériának: bár a második szezonban Jacques Villeneuve rövid, majd 2019-2020-ban Felipe Massa kétéves próbálkozása sem volt valami diadalmenet.

    A négyszeres családapa Pérez ebben a hónapban 34 éves lesz, eddigi eredményei fényében pedig nagyon is elképzelhető, hogy nem hosszabbítja meg szerződését egy ötödik szezonra is a Red Bull. Az FE-ben jóval hézagosabb versenynaptár mellett maradhatna továbbra is aktív – idén 10 helyszínen rendeznek 16 futamot –, eközben pedig továbbra is rajthoz állhatna hazai pályáján, amellyel hosszabbítani tervez a sorozat, Pérez potenciális megszerzése esetén pedig ennek aligha lesz bármi akadálya.

  • Kezdődik az év az autóversenyzésben, mutatjuk a hétvégi kínálatot

    Kezdődik az év az autóversenyzésben, mutatjuk a hétvégi kínálatot

    Indul a Formula E szezonja, Dubajban viszont az eredeti tervekkel ellentétben nem most, hanem két héttel később rendezik a 24 órás versenyt. A pangásban egy téli utánpótlás-széria nyitányát is a figyelmükbe ajánljuk. A kezdési időpontokat magyar idő szerint adtuk meg.

    Formula E

    • január 13. szombat: időmérő 19:40-
    • január 14. vasárnap: futam 21:00-, közvetítés: Eurosport 2

    Hét korábbi bajnok a mezőnyben, óriási felhalmozódott versenytapasztalat, stabil szabályok, egyre nagyobb teret kapó épített pályák. A tizedik szezonjába lépő Formula E számára minden adott lenne, hogy tovább terjessze szárnyait az autósportok világporondján, de az új évadra való felkészülés mégis negatív szalagcímekkel lett terhelt: a teszt bokszutcai tűzesete, a nagy innovációnak szánt gyorstöltés elnapolása, a februári indiai forduló lefújása után a mexikóvárosi szezonnyitó hetén a mesterséges intelligencia bevetése sem sült el valami fényesen…

    Ám a fentiek egyike sem indok arra, hogy miért ne lehetne a pályán való küzdelem olyan fordulatos és kiélezett, mint az FE története során mindig is volt. Ezúttal a címvédő Andretti-pilóta, Jake Dennis hátán van a célkereszt, a kihívók pedig világszínvonalú pilótapárosokkal készülnek: a DS Penske Jean-Éric Vergne és Stoffel Vandoorne bajnokpárosával, a gyári Porsche Pascal Wehrleinnel és Antonio Felix da Costával, a Jaguar a Mitch Evans és Nick Cassidy alkotta új-zélandi szupercsapattal, a tavalyi csapatbajnok Envision pedig a sikerre kiéhezett Sébastien Buemivel és Robin Frinjsszel. Esetleg a tavaly nagy fejlődési ívvel megérkező Maserati, a McLaren által megszerzett Sam Bird vagy az ABT újbóli felvirágoztatására vágyó Lucas di Grassi is beleszólhat az ismét sokesélyesnek tűnő bajnoki harcba? A mostani hétvégétől a júliusi, londoni szezonzáróig tartó 16 futam során mindenre választ kapunk!

    Formula Regional Közel-kelet

    A téli időszakban a fiatal pilóták előszeretettel indulnak a versenyzés szempontjából barátságos éghajlatú Közel-Kelet különböző bajnokságaiban, hogy tapasztalatot gyűjtsenek és fejlődjenek. Az F4 és az F3 közé helyezett lépcsőfoknak számító Formula Regional közel-keleti kiírásában két helyszínen összesen öt fordulót rendeznek tizenöt futammal, az F1-ből ismert Yas Marina pályáján indul a szezon. Jobbára kevésbé ismert nevek találhatók a mezőnyben, de kettő bizonyára ismerősen cseng: igen, Brando Badoer és ifjabb Emerson Fittipaldi apukája Forma-1-es pilóta volt, jóllehet, két évtizednyi eltéréssel és különböző eredményekkel.

    Nem megbízható a gyorstöltés, tovább halasztja a Formula E az elektromos autózás szuperfegyverét

  • Csinos, csak nem létezik – „szenvedélyes” AI-munkatárs miatt került össztűz alá egy csapat

    Csinos, csak nem létezik – „szenvedélyes” AI-munkatárs miatt került össztűz alá egy csapat

    A Formula E igyekszik minél több területen használni a legújabb technológiai újításokat, ám a Mahindra azzal, hogy segítségül hívta a mesterséges intelligenciát, egy másik fontos értékkel, a női munkatársak bevonására való törekvéssel ment szembe.

    Az elektromos széria a hétvégén Mexikóvárosban kezdi meg tizedik szezonját, az indiai csapat pedig nemcsak az autóján, de a közönséggel való kapcsolattartásban is igyekezett fejleszteni. A Mahindra Instagram-oldalán egy újdonsággal állt elő: bemutatta szemrevaló új munkatársát, Avát, aki videós tartalmakat fog prezentálni a rajongók számára a szezonban. A szokatlan csupán az, hogy Ava nem létezik.

    „Ismerjétek meg Avát, a Mesterséges Intelligencia Nagykövetünket – írja a csapat. – Ő a fenntartható technológia bajnoka, aki az innováció erejével teremt pozitív változást. Mindemellett szenvedélyes a Formula E iránt, így a szezon során izgalmas színfalak mögötti tartalmakat fog megosztani a bajnokságról.”

    A Mahindra tehát mindössze annyit tett, hogy a mesterséges intelligencia felhasználásával létrehozott a virtuális személyt, aki egy élő ember helyett beszél majd a csapat saját tartalmaiban. Önmagában tekintve ebben talán nincs is semmi megbotránkoztató, ám amiatt mégis össztűz zúdult az istállóra, hogy abban a korban, amikor az FIA égisze alá tartozó szakágakban, így az FE-ben is fontos jelszó a diverzitás, a férfi és a női dolgozók száma közötti különbség csökkentése, a Mahindra egy virtuális hölgyet vetett be ahelyett, hogy egy valódi embert bízott volna meg a feladattal.

    A csapat bejelentését kritizálók hada között ott volt az autósport közösségében jól ismert Females in Motorsport nevű csoportosulás is, akik a sportban való női szerepvállalást ösztönzik és ünneplik.

    „RENGETEG kiváló nőt ismerünk, akit ténylegesen le is lehetett volna szerződtetni” – olvasható a szervezet véleménye.

    Bár aligha volt rossz szándék az ötlet mögött, a Mahindra új alkalmazottja egyelőre nem aratott osztatlan sikert a közvéleményben, az pedig, hogy a „szenvedélyes” jelzővel illetik Avát, kissé lenézően is hat a csapat részéről, hiszen bár a mesterséges intelligencia tényleg egyre több mindenre képes, de érzelmeket táplálni bármi iránt még egész biztosan nem…

    FRISSÍTÉS: A heves tiltakozások után a csapat úgy döntött, mégsem fogja használni a virtuális hölgyet. „A vélemények sokat jelentenek számunka. Meghallgattuk, megértettük, és úgy döntöttünk, nem folytatjuk a projektet” – nyilatkozta Frederic Bertrand csapatvezető.

  • Nem megbízható a gyorstöltés, tovább halasztja a Formula E az elektromos autózás szuperfegyverét

    Nem megbízható a gyorstöltés, tovább halasztja a Formula E az elektromos autózás szuperfegyverét

    Egy hét múlva elstartol a Formula E történetének tizedik szezonja Mexikóvárosban, ám a legjobban várt újítás nem lesz része a versenyhétvégének. A nagy várakozások által övezett gyorstöltést megbízhatóságáról ugyanis részben a teszten történt tűzeset miatt még nem sikerült meggyőződni.

    Az elektromos széria a közúti elektromos forradalom úttörőjeként egy újabb olyan fejlesztést készül bevezetni, amely megnövelné a technika hatékonyságát és az abba vetett vásárlói bizalmat. A versenyek kötelező elemévé teszik a gyorstöltés technológiáját, amely által nagyon rövid időn belül feltölthető az autók energiaszintje.

    A töltés elvégzéséhez minden pilótának egy alkalommal nagyjából félperces időtartamon át kellene parkolnia a bokszutcában, amely alatt az autó a hozzákapcsolt kábel révén magához vételezné az energiát. Bár a technológia közúti relevanciája egyértelmű, sokan, különösen a versenyzők közül mégis megkérdőjelezték, hogy szükség van-e erre a betételemre a versenyek során, amely várhatóan szétrázza majd a hagyományosan rendkívül szoros csatákat vívó mezőnyt. Ráadásul mivel a bokszkiállások teljes időtartama egy percet is igénybe vehet, valós veszély, hogy a rövidebb pályákon akár egy az élmezőnyből kiálló pilóta is körhátrányba kerül.

    Jön a gyorstöltés a Formula E-be, de versenyzők szerint rémes ötlet

    Eredetileg már az előző szezon során bevezették volna a széria által támadó töltésnek nevezett újítást, annak fejlesztését és tesztelését azonban fennakadások kísérték, így az a döntés született, hogy még a mostani szezon is ennek alkalmazása nélkül fog elkezdődni. A jelenlegi tervek szerint az április 13-14-i, misanói hétvégén fog debütálni a rendszer, de azt addig lezajló három versenyhétvégén, Mexikóvárosban, Dirijában és Tokióban is tesztelik majd azt a szabadedzésen.

    Az őszi, valenciai kollektív tesztelésen ugyanis nem sikerült kellő mennyiségű információt gyűjtenie a rendszerről a sorozatnak és a csapatoknak, részben amiatt, mert egy bokszutcai tűzeset visszavetette a munkát.

    Roger Griffith, az Andretti csapatvezetője szerint alapvetően nincs gond a gyorstöltés technológiájával, egyszerűen csak meg akarnak győződni róla, hogy az minden körülmények között problémamentesen fog működni az éles bevetések során.

    „Egyszerűen nem teszteltük eléggé. A támadó töltéshez szükséges mozdulatsort azonban már elgyakoroltuk, hogy jobban megértsük, milyen hatása lesz a stratégiára. De még több olyan kevésbé ismert aspektusa van, amelyekről meg kell bizonyosodnunk. Megbízható maga a technológia? Minden egyes alkalommal működni fog? Aztán ott vannak a sportszakmai szempontok is. Hogyan kell majd hozzá alkalmazkodnunk egy hosszú és egy rövid pályán? Hova tér vissza a mezőnyben az éllovas, és mit kezdünk a kék zászlókkal?” – mondta Griffith a Formulaezone.com-nak.

    „Aztán biztosítanunk kell azt is, hogy szervezetileg mindent jól csinálunk. Az összes szerelőnek, mérnöknek és versenyzőnek tisztában kell lennie azzal, hogy mi is történik pontosan. Ezekkel a dolgokkal pedig egy kicsit megcsúsztunk.”

    A paddockban egyetértés van abban, hogy a technológia fontossága miatt a sorozat nem engedheti meg magának, hogy bármilyen szempontból is negatív fényt vessen rá a gyorstöltés bevezetése, ebből is ered a fokozott óvatosság. A következő hónapokban az FIA és az FE a sportszabályzatot is pontosítani fogja, amely előírja a támadó töltés használatának pontos módját.

    India lefújta a versenyt

    Tavaly első alkalommal látogatott el az FE Indiába, Hyderabad utcáira, amely a helyi illetőségű csapat, a Mahindra miatt is fontos piaca a sorozatnak, ám a város alig több mint egy hónappal a február 10-i tervezett rendezés előtt kihátrált a szerződésből és lemondta a versenyhétvégét. Mindez annak következménye, hogy a helyi választásokat követően Telangana tartomány élére új vezetők kerültek, akik már nem olyan elhivatottak az FE fogadása iránt, mint elődeik. A Formula E szerződésszegés miatt eljárást kezdeményezett a szervezők ellen, egyúttal azt is bejelentette, hogy nem helyettesítik a kiesett állomást, a szezon 16 futamból fog állni 10 különböző helyszínen.

  • Kubica a Formula E-ről: „Olyan, mintha egy guminővel közösülnék”

    Kubica a Formula E-ről: „Olyan, mintha egy guminővel közösülnék”

    Sarkos véleményt fogalmazott meg a Formula E-ről Robert Kubica. Az ex-F1-es lengyel pilóta szerint a szóban forgó sorozatban olyan versenyezni, mintha az ember egy felfújható babával szexelne.

    Kubica a 2019-es szezon végén intett végleg búcsút a Forma-1-nek, de a következő szezonban még az Alfa Romeo tartalékpilótájaként valamilyen szinten bentmaradt a királykategória vérkeringésében. A 2008-as Kanadai Nagydíj győztese emellett az egyéb versenyzési lehetőségeit is megvizsgált, és állítása szerint számos jövedelmező ajánlatot is visszautasított a Formula E-ből.

    Rossi a BMW-nél, Kubica a Ferrarinál – íme a WEC 2024-es mezőnye

    Kubica az elektromos sorozat helyett inkább a DTM-et és a WEC-t választotta, utóbbi sorozatban a Ferrari egyik hiperautót vezetheti majd. A BMW Sauber, a Renault és a Williams egykori pilótájának semmi problémája nincsen azzal, hogy elektromos autókat lát versenyezni, de szerinte olyan az ottani versenyzés, mint ha egy felfújható bábuval közösülne.

    „Egyáltalán nem vagyok az elektromos autók ellen, de több ilyen jellegű ajánlatot is visszautasítottam, pedig rengeteg pénzt fizettek volna – ismerte el Kubica a Gurulandia podcastjében. – Számomra nagyon fontos, hogy egy versenyautónak hangja is legyen. Megvan a magam véleménye az elektromos autókról, de ezt nem gyakran szoktam hangoztatni. Ha versenyzel velük, az olyan, mintha egy guminővel akarsz nemi kapcsolatot folytatni.”

    Kubica mellett Christian Horner és Mick Schumacher is olyan egyszerű embernek tartja magát, aki úgy véli, hogy az autóversenyhez elengedhetetlen a beezin és a belső égésű hajtáslánc. A lengyel ezzel kapcsolatban egy számára kedves emléket is felidézett, amikor még a BMW Sauber tesztpilótája volt 2006-ban.

    „Mindig emlékszem a benzin szagára – folytatta a lengyel kiválóság. – Emlékszem, amikor 2006-ban az egyik futamon a bokszutcában voltam, és Fernando Alonso megelőzött a Renault-jával. Az azzal járó benzingőz a gokartos időket elevenítette fel bennem.”

    12 éve, hogy Kubica kis híján elveszítette a karját és derékba tört az F1-es karriejre

  • Tűz ütött ki a bokszutcában a Formula E tesztjén

    Tűz ütött ki a bokszutcában a Formula E tesztjén

    Kedden kezdte meg a kollektív tesztelést a valenciai Ricardo Tormo versenypályán a Formula E mezőnye, ám az ebédszünet alatt sűrű fekete füst szállt fel az egyik garázsból. A lángokat hamar eloltották, egy embert elővigyázatosságból kórházba vittek.

    A tűz helyi idő szerint 12.55 körül tört ki az egyik garázsban, pár perccel később pedig a bajnokság a hivatalos Twitter-csatornáján erősítette meg ennek tényét. Hozzátették, a helyi szervekkel együtt dolgoznak a tűz elhárításán, az épületet pedig kiürítették. Több versenyzőt a sajtótájékoztató közben ért a tűzriadó. Bár az FE első jelentésében arról számolt be, hogy személyi sérülés nem történt, később pontosítottak: egy ember orvosi ellátásban részesült, majd ellenőrzésekre kórházba szállították.

    13:15 körül érkeztek az első képek és jelentések a közösségi médiában arról, hogy a füst megszűnt a bokszépület felett. A helyszínről tudósító Formula E Zone megfigyelése szerint a Williams Advanced Engineering garázsában keletkezhetett a tűz, ez azonban nem megerősített információ. A Williams a sorozat beszállítópartnereként van jelen, ők látják el az összes csapatot akkumulátorral, illetve az új szezontól kezdődően már a gyorstöltéshez szükséges berendezésekkel is.

    A teszt délelőtti időszakában Mitch Evans Jaguarja jegyezte a legjobb köridőt. A közös gyakorlást még szerdán, majd csütörtöki pihenőnap után pénteken folytatja a 11 csapat.

    Jön a gyorstöltés a Formula E-be, de versenyzők szerint rémes ötlet