Kategória: Formula E

  • Antonio Félix da Costa elismeri, hogy hibázott

    Antonio Félix da Costa elismeri, hogy hibázott

    A BMW Andretti versenyzője, Antonio Felix da Costa úgy véli, hogy csapattársa, Alexander Sims megnyerhette volna a tegnapi Marrakech E-Prix-t és saját magát hibáztatja balesetükért.

    Az élen da Costa állt, akit Sims próbált megelőzni a hetes kanyarban, de összeütköztek, melynek következtében a portugál a gumifalban kötött ki és véget ért a versenye. Sims végül a negyedik lett, a futamot pedig Jerome d’Ambrosio nyerte.

    Da Costa pedig elismeri, hogy ő hibázott.

    „Sajnálom, ez hiba volt és csak én hibáztam.” – mondta az Autosportnak. „Szörnyen frusztráló a történet, mert egy győzelmet veszítettünk el, elbuktunk egy kettős győzelmet, és ha én nem is, Alex megnyerhette volna a versenyt. De azzal, hogy megakadályoztam, hogy ő nyerjen, azt is megakadályoztam, hogy első és második helyezést szerezzen a csapat. Nagyon rosszul érzem magam.”

    „Ő gyorsabb volt ma, különösen akkor (mikor az ütközésük történt).” – folytatta da Costa. „Az utolsó 15 körben nagyon közel került hozzám, nagyobb tempója volt, mint nekem. Ezt el kellett volna fogadnom és el kellett volna engednem. Nem tettem.”

    Sims szerint mindketten felelősek az esetért.

    „Együtt tanulunk és dolgozunk.” – mondta a brit. „Azon a ponton szerintem eléggé több energiám volt, minta Antoniónak, de nem kommunikáltam ezt kellően a csapattal.”

    „Antonio és én jól kijövünk egymással, ez nem olyasmi, megbomlasztaná a kapcsolatunkat, jó barátok vagyunk és nyilvánvaló, hogy nem akarunk ilyen szituációt. De tanulni fogunk belőle és továbblépünk.”

    Ugyanakkor mindkét versenyző úgy véli, hogy a BMW-nek meg kellett volna fontolnia a csapatutasítás lehetőségét, hogy biztosítsák győzelmüket.

    „Hogy miért történt ez meg, arról később beszélni fogok a csapattal. Nem bántam volna a csapatutasítást, ha azt mondják volna, hogy engedjem őt el.” – mondta da Costa. „Nem élveztem volna, de szerintem ezt kellett volna tenni.”

    „Azt hiszem lennie kellett volna (csapatutasításnak).” – ért egyet Sims. „Ez olyasvalami, amit meg kell tanulnunk.”

    https://www.instagram.com/p/Bsijh1chW9E/

  • Massa kihúzta a gyufát a riválisoknál

    Massa kihúzta a gyufát a riválisoknál

    Nem túlzás azt állítani, hogy Felipe Massa eddig nem a teljesítményével tette le a névjegyét a Formula E-ben. A brazil pilóta ugyanis egy 17. és egy 18.helyet tud felmutatni a szezon első két futamán, és inkább azzal került a középpontba, hogy többször is panaszkodtak rá a riválisok.

    A szombati marokkói Formula E időmérőjén okozott komoly bosszúságot a pályán a versenytársainak, aminek többen hangot is adtak a rádióban.

    A 2014-15-ös szezon bajnoka, Nelsinho Piquet a következőket mondta a rádióban, miután honfitársa feltartotta őt a gyors körén: „Remélem láttátok, hogy mit csinált az utolsó kanyarban, rohadtul amatőr.”

    Massa egy másik újoncnak, Oliver Rowlandnek is okozott kellemetlen perceket.

    „Mit művel ez a Massa srác?” – panaszkodott a brit a rádióban.

    A hétvége után nyugodtan kijelenthetjük, hogy nem kedveltette meg magát a mezőny többi tagjával az új sorozatban, legalábbis egyelőre nem…

  • Bird szerint nem volt jó ötlet, hogy a Formula E volt Verstappen büntetése

    Bird szerint nem volt jó ötlet, hogy a Formula E volt Verstappen büntetése

    Mint az ismert, a brazíliai, Esteban Oconnal való incidense miatt Max Verstappent közmunkára ítélte az FIA. Ennek értelmében a holland versenyző a tegnapi Formula E versenyen a versenybírák munkáját segítette egész nap.

    Verstappen hasznosnak ítélte a napot azonban az Envision Virgin Racing brit versenyzője, Sam Bird nem tartja jó dolognak, hogy Verstappen az FE-n töltötte „közmunka” napját, szerinte ez nem vet jó fényt a Formula E-re.

    „Úgy vélem, azt mondani valakinek, hogy jöjjön el Formula E versenyre ‘közmunka’ céljából, egy kicsit igazságtalan a Formula E-vel szemben.” – mondta Bird a RaceFansnek. „Nem kellene, hogy büntetésből jöjjön ide valaki.”

  • Verstappen úgy véli, hasznos volt számára a Formula E-s munkanap

    Verstappen úgy véli, hasznos volt számára a Formula E-s munkanap

    A Red Bull Forma-1-es versenyzője, szombaton kötelezően megjelent az ABB FIA Formula E marrákesi versenynapján.

    A Brazil Nagydíjon Verstappen és Esteban Ocon nézeteltérésbe keveredtek a pályán, ez pedig oly mértékben dühítette fel a hollandot, hogy a futam után odament Oconhoz, összeszólalkoztak, majd Verstappen meg is lökdöste versenytársát. Az eset miatt az FIA közmunkára ítélte, ezt pedig a tegnapi Formula E versenynapon kellett letöltenie.

    Max a versenybírák munkáját segítette, és úgy véli, ez a feladat konstruktív volt számára.

    „Érdekes látni a másik oldalt, normális esetben az ember nem tölt el egy egész napot a versenybírákkal!” – mondta Verstappen. „Mindenki teszi a saját dolgát egy versenyhétvégén és igazán jó volt látni, hogyan születnek a fontos döntések; olykor egy döntés nem volt jó egy adott személy számára, de attól még meg kell hozni azt és követni kell szabályokat.”

    „Szerintem jó dolog megtapasztalni különféle dolgokat a versenyzés kapcsán, nem csak az autóban ülni. Itt lenni és ilyen munkát végezni, nagyon hasznos volt számomra.”

    Ezzel együtt Verstappen először járt FE versenyen, és pozitív véleménye lett a bajnokságról.

    „Persze a tévében egy kicsit követtem a Formula E-t, de sosem voltam a paddockjában és igazán élveztem ezt a napot.” – mondta. „Először is igazán izgalmas verseny volt. A bajnokság egyértelműen növekszik és sok gyártó van itt jelen, szóval szerintem ez egy klassz bajnokság.”

    Azt azonban még nem tudni, hogy Verstappen második közmunka napja mivel telik majd.

    https://www.instagram.com/p/BsjAnOslqtR/

  • A két BMW ütközött, D’Ambrosio nyert Marrakeshben

    A két BMW ütközött, D’Ambrosio nyert Marrakeshben

    A Mahindra belga pilótája, Jerome D’Ambrosio nyerte meg a Marrakrshi ePrixet, miután a BMW pilótái összeütköztek, miközben az első két helyen haladtak.

    A belgának mindössze egyetlen egy kört kellett megtennie normális versenytempóban a győzelemért. A két Virgin pilóta, Robin Frijns és Sam Bird szorosan követték a Mahindra pilótáját, azonban előzni egyikük sem tudott.

    A dráma viszont akkor kezdődött, amikor Alexander Sims a hetes kanyarban megtámadta a csapattársát, Antonio Felix da Costát. Mindkettőjüknek fékeznie kellett, Sims a balul elsült manőver miatt visszaesett a negyedik helyre, azonban ő még olcsóbban megúszta, mint a csapattársa. A portugál versenyző ugyanis a csapattársa felelőtlensége miatt a falba ütközött, ami miatt kénytelen volt feladni a versenyt.

    Az eset miatt be kellett hívni a biztonsági autót. Szinte az egész mezőny használhatta volna még az „attack mode-ot”, azonban a biztonsági autós fázis után már csak egy kör volt hátra a versenyből.

    Sims az utolsó körben megpróbált mindent egy lapra feltenni és megpróbálta megelőzni Birdöt. Azonban a poleból induló brit keményen védekezett és maga mögött tudta tartani a BMW versenyzőjét. Az élen pedig Frijns annak ellenére nem tudta megelőzni D’Ambrosiot, hogy a belga pilóta többször is elfékezte magát.

    A belga pilóta a hibái ellenére megnyerte a versenyt, hajszállal megelőzve a két Virgin pilótát. A két BMW csörtéjének köszönhetően a Mahindra belgája immáron 12 ponttal vezeti a bajnokságot da Costa előtt.

    A rajtnál Bird még meg tudta őrizni a vezető pozíciót, azonban nem sokon múlott, hogy már az első kanyarban visszaessen a mezőny végére. Jean-Éric Vergne ugyanis egy nagyon késői manőverrel akart bevetődni a brit mellé, azonban csúnyán ráfaragott, mert a francia bajnok megpördült, majd visszaesett a mezőny végére.

    Vergne megpördülése miatt Sebastien Buemi és Mitch Evans is pórul járt, ugyanis mindkét pilótának ki kellett kerülnie a bajnoki címvédő autóját. A középmezőnyben Nelson Piquet Jr. ütközött az első versenyén rajthoz álló Pascal Wehrleinnal. A német pilótának fel kellett adnia a versenyt az eset miatt. A két HWA versenyzőnek, Stoffel Vandoornenak és Gary Paffettnek sem volt jó futama, ugyanis egyikük sem tudta befejezni a versenyt.

    Bird haladt az élen a két BMW pilóta előtt. da Costa és Sims még a verseny elején cseréltek helyet, aminek meg is lett az eredménye, ugyanis da Costa a tizenegyedik körben meg tudta előzni Birdöt a négyes kanyar féktávján.

    A két BMW pilóta ezek után magabiztosan vezette a versenyt a drámai ütközésig. Őket egy négyes vonat követte, amit D’Ambrosio vezetett, miután megelőzte a két Virgin pilótát.

    Vergne egész szépen fel tudott zárkózni a mezőny végéről, ugyanis a francia bajnok az ötödik helyen látta meg a kockás zászlót. A francia csapattársa, André Lotterer is szépet ment, ugyanis a német pilóta a huszonegyedik helyről rajtolt és a verseny végén a hatodikként ért célba. Buemi a nyolcadik, Evans pedig a kilencedik helyen ért célba. Az utolsó pontszerző helyen az Audi német pilótája, Daniel Abt zárt.

    A marrakeshi hétvége nem a brazil versenyzőkről szólt. Lucas di Grassi hetedik, Nelson Piquet a tizennegyedik, Felipe Massa pedig csak a tizennyolcadik helyen zárt.

    A verseny végeredménye:

    Poz Versenyző Csapat Autó Kör Különbség
    1 Jerome d’Ambrosio Mahindra Mahindra 31 46m45.884s
    2 Robin Frijns Virgin Audi 31 0.143s
    3 Sam Bird Virgin Audi 31 0.461s
    4 Alexander Sims BMW BMW 31 0.740s
    5 Jean-Eric Vergne DS Techeetah DS 31 1.232s
    6 Andre Lotterer DS Techeetah DS 31 1.457s
    7 Lucas di Grassi Audi Audi 31 1.633s
    8 Sebastien Buemi e.dams Nissan 31 2.455s
    9 Mitch Evans Jaguar Jaguar 31 2.980s
    10 Daniel Abt Audi Audi 31 4.014s
    11 Jose Maria Lopez Dragon Penske 31 4.528s
    12 Maximilian Gunther Dragon Penske 31 6.034s
    13 Edoardo Mortara Venturi Venturi 31 6.790s
    14 Nelson Piquet Jr. Jaguar Jaguar 31 6.833s
    15 Oliver Rowland e.dams Nissan 31 7.529s
    16 Oliver Turvey NIO NIO 31 9.241s
    17 Tom Dillmann NIO NIO 31 9.665s
    18 Felipe Massa Venturi Venturi 31 10.250s
    Antonio Felix da Costa BMW BMW 25 Kiesett
    Gary Paffett HWA Venturi 3 Kiesett
    Pascal Wehrlein Mahindra Mahindra 1 Kiesett
    Stoffel Vandoorne HWA Venturi 1 Kiesett

     

  • Vandoorne hosszú távra tervez a Formula E-ben

    Vandoorne hosszú távra tervez a Formula E-ben

    Stoffel Vandoorne elmondta, hogy még sokáig szeretne a Formula E-ben versenyezni a HWA, illetve a Mercedes színeiben.

    A korábban McLarennél versenyző F1-es pilótát tavaly nyáron kérte fel Toto Wolff, hogy legyen a Mercedes Formula E projektjének egyik vezéralakja.

    Vandoorne el is fogadta az ajánlatot, így most a HWA-nál versenyez. Ám nem csak a belga, a csapata is első szezonját futja, a Venturi hajtásláncot használó HWA tulajdonképpen a Mercedesnek készíti elő a terepet, ez csak egy tesztszezon technikai szempontból. Viszont a 2019-2020-as szezontól a csapat már teljes gyári istállóként, Mercedes EQ Formula E Team néven fut majd.

    Vandoornet várhatóan a következő hónapokban bejelentik, mint a Mercedes EQ első hivatalos pilótaigazolása. A belga abban bízik, hogy a hosszú távú elköteleződése a Formula E iránt gyümölcsöző lesz.

    „Egyértelműen hosszú távú projektként tekintek erre, és örülök, hogy itt lehetek a HWA-nál” – mondta Vandoorne az e-racing365-nek. „Biztosan részese akarok lenni ennek a projektnek. Ez viszont még a jövő. Tudom az irányt, a csapat céljai is egyértelműek.”

    Vandoorne elmondta, 2019 fontos év a HWA-nak, illetve abban bízik, hogy a tapasztalt korábbi F1-es mérnökkel, Tony Ross-szal együtt dolgozni hasznos lesz neki a jövőben.

    „Mindig szerettem az autó technikai hátterét és szerettem részt venni a kocsi fejlesztésében. Fontos év ez számunkra tehát, a lehető legtöbb információt kell összegyűjtenünk, hogy legyen miből építkeznie a Mercedesnek a következő szezonban. Tudjuk, milyen profi a Mercedes, és bárhova mennek, a legjobbak lesznek, és nyernek. Az egyértelmű cél, hogy megadjuk számukra az irányt. A közös munka Tonyval eddig nagyon pozitív. Az emberek hajlamosak elfelejteni, hogy a Formula E neki is új, mégis rengeteg előnye van, hogy vele dolgozhatok.”

  • A nem elektromos bajnokságok a cigireklámok sorsára jutnak majd?

    A nem elektromos bajnokságok a cigireklámok sorsára jutnak majd?

    A Formula E bajnok Lucas di Grassi szerint az elektromos versenyzős gyorsabban növekszik, mint azt várták, és arra számít, hogy lesznek olyan országok, melyek be fogják tiltani a belsőégésű motort használó motorsportokat.

    A brazil versenyző szerint a gyártók a jövőben sem fognak beszállni, a Forma-1-be, ha az utcai autós előírások továbbra is az elektromos autók irányába terelik őket.

    „Hosszútávon minden gyártó csak elektromos autókat fog gyártani, mert olcsóbbak lesznek, és az előírások is arra kényszerítik majd őket, hogy elektromos autókat építsenek, akkor miért menne bármelyik gyártó a Forma-1-be, ha az továbbra is ilyen motorokat használ? És aztán az a kérdés, hogy elektromossá fog-e válni a Forma-1, vagy sem?” – idézte di Grassit RaceFans.

    Véleménye szerint elkerülhetetlen a Forma-1 és a Formula E valamilyen szintű összeolvadása.

    „Ha elektromossá válnak (az F1), akkor összeolvadnak a Formula E-vel, vagy külön maradnak, és ez egyik (FE) versenyez a városokban, a másik (F1) pedig a pályákon? Ez leginkább kereskedelmi döntés, semmint technikai.”

    „De úgy vélem, hogy a klasszikus autóversenyektől eltekintve minden motorsport elektromos lesz a jövőben. Hosszútávon, nem most. Olcsóbb lesz üzemeltetni, és műszakilag is egyszerűbb lesz megtervezni az autót, nagyobb teljesítménnyel.”

    „Lesznek országok, melyek nem fogják engedélyezni többé a belsőégésű motoros versenyzés promótálását, ugyanaz lesz a sorsa, mint manapság a dohányreklámoknak.”

    Mindemellett hozzáteszi, hogy az elektromos versenyzés nagyobb ütemben növekszik, mint azt korábban várta.

    „Hogy milyen gyors lesz az átállás, az kulcskérdés lesz. Már most sokkal gyorsabb az átmenet a Formula E kapcsán, mint vártuk, és tömegesen csatlakoznak a gyártók. Az a kérdés, hogy ez hogyan fog tovább haladni. Erre senki sem tudja a választ.”

  • Oroszország 2020-tól szeretne versenyt rendezni a Formula E-ben

    Oroszország 2020-tól szeretne versenyt rendezni a Formula E-ben

    Továbbra is folynak a tárgyalások egy lehetséges orosz versenyhétvégéről a Formula E-ben. Az utcai versenynek Szentpétervár szeretne otthont adni.

    A Rosgonki nevezetű cég, akik idén a Forma-1-es Orosz Nagydíj főszponzorjai voltak, azon dolgozik a Formula E vezetőivel, hogy Oroszország is csatlakozzon az elektromos széria versenynaptárjához.

    „Örömmel jelenthetem be, hogy a cégünk (Rosgonki) azon munkálkodik, hogy Oroszországban ne csak Forma-1-es versenyt láthasson a közönség. A mi vállalatunk tulajdonában van a Szocsi Autodrom és az idei Orosz Nagydíjnak is mi voltunk a főszponzorai. Szeretnénk, hogy a Formula E hatodik szezonjától már Szent Pétervár utcáin is versenyezhetnének az elektromos autók,” – nyilatkozta az orosz cég vezérigazgatója, Sergey Vorobyev.

    „A versenynek egy tavaszi vagy egy nyári időpontot szeretnénk megcélozni. Nagyon boldogok vagyunk a tárgylások miatt, ugyanis a Formula E vezetője, Alejandro Agag is örülne, ha Oroszországban is csatlakozna a Formula E versenynaptárához.”

    Vorobyev már a Forma-1-es Orosz Nagydíj szerevezésében is kulcsszerepet vállalt. Az Orosz Nagydíj 2014-től szerepel a Forma-1-es versenynaptárban. Szentpétervár mellett még a Fekete-tenger partjánál található Krasznodarnak van még esélye a futam rendezésére. Azonban erre nincsen túl sok esély, ugyanis Szentpétervár az egyértelmű favorit.

    „Nagyon szeretnének versenyt rendezni, mi pedig szeretnénk a legjobb feltételeket biztosítani a számukra,” – mondta Agag. „Valószínűleg 2020 júniusában kerül majd megrendezésre a verseny. Ők is akarják és mi is akarjuk, azonban ez nem ilyen egyszerű. Meglátjuk, hogy mit hoz majd a jövő.”

    A Formula E történetében eddig egyetlen egy Orosz Nagydíjat rendeztek még 2015-ben. A moszkvai pályán, ami nagyon közel volt a Kreml épületéhez, Nelson Piquet Jr. tudott nyerni.

  • Verstappen a marrakeshi Formula E futamon „közmunkázik”

    Verstappen a marrakeshi Formula E futamon „közmunkázik”

    Max Vertappen a mai napon, a Formula E marrakeshi fordulóján végzi el a még tavalyi Brazil Nagydíjon rá kiszabott büntetést.

    Az e-racing365 értesülései szerint a közösségi szolgálatot az FIA-nál dolgozva végzi el, várhatóan a stewardoknak segédkezik az elektromos széria szezonjának második versenyén.

    Az ötszörös futamgyőztes ugye az interlagosi balhéja miatt került ilyen helyzetbe, amikor is Esteban Ocon próbálta tőle visszavenni a körét. Ennek nem lett jó vége, ugyanis a versenyben vezető holland összeakadt a Force India pilótával, így Verstappen csak a 2. helyen ért be, pedig magabiztosan diktálta a tempót az élen. A verseny után Verstappen nem tudta megfékezni az indulatait, meglökdöste Ocont a mérlegelésnél, és igazából emiatt kapta a szóban forgó büntetést.

    A holland elvileg péntek este érkezett Marrakeshbe, és szombat reggel már jelentenie kellett, mit végzett. Egyébként egy korábbi F1-es, Vitantonio Liuzzi is segítségére lesz a versenybíróknak a hétvégén, így ő és a összes többi steward is figyelni fog Verstappenre.

    A Formula E marrakeshi versenye egyébként ma, azaz szombaton, 16 órakor rajtol magyar idő szerint.

  • A Ford is a Formula E-vel szimpatizál

    A Ford is a Formula E-vel szimpatizál

    A Ford nem zárja ki annak a lehetőségét, hogy beszálljon a Formula E-be a jövőben.

    Mark Rushbrook, a Ford Performance Motorsports vezetője az Autosportnak beszélt arról, hogy az FE továbbra is szerepel a listájukon és megvizsgálják majd az indulás lehetőségét

    Emellett a Ford érdeklődést mutatott az elektromos rallycross iránt is.

    „2018 folyamán közelről megvizsgáltunk mindenféle versenyzési irányzatot, hogy megtudjuk, mik a lehetőségek az elektromos motorsport terén, akár hibrid, akár teljesen elektromos üzemről van szó.” – mondta Rushbrook. „Az utcai autós terveink kapcsán nagyon érdekel minket az elektromos motorsport a közeljövőben. Folytatjuk a legtöbb ilyen lehetőség tanulmányozását és azt gyanítom, hogy 2019 elején döntést hozunk.”

    Hozzátette, hogy van hely az FE-ben a Ford számára, annak ellenére, hogy jelenleg is 12 csapat 24 autóval alkotja a mezőnyt, a következő szezonban pedig érkezik a Porsche is.

    „Ez azt jelenti, hogy egy meglévő csapathoz csatlakozhatnánk, partnerkapcsolatban lehetnénk valakivel, aki jelenleg is ott van a rajtrácson.”

    A Ford nem lenne képes saját erőátviteli rendszert fejleszteni a hatodik szezonra, mert nincs a homológ gyártók listáján, melyet tavaly áprilisban publikáltak, és február 1-ig regisztrálniuk kellene, ha szeretnének felkerülni a listára a hetedik szezonra vonatkozóan és partnert is kellene addig találniuk.

    A Ford jelenleg a WEC-re és az IMSA-ra összpontosít a Ford GT programmal. Annak a lehetőségét azonban Rushbrook elveti, hogy beszálljanak a WEC 2020/21-re tervezett hiperautó koncepciós prototípus kategóriájába. Jobban szimpatizálnak azonban az IMSA Daytona Prototype international kategóriájával, annak ellenére, hogy a jelenlegi szabályok mellett 2021 végéig nem engedélyezik a hibrid technológiát.