Kategória: Formula E

  • Di Grassi visszaszólt Helmut Markonak

    Di Grassi visszaszólt Helmut Markonak

    Az Audi Formula E pilótája, Lucas Di Grassi reagált Helmut Marko azon interjújára, amelyben élesen bírálta az elektromos szériát.

    A Red Bull tanácsadója nemrégiben jelentette ki, hogy a Red Bullt nem érdekli a Formula E, és meg is indokolta. hogy miért.

    Az elektromos sorozat jelenleg gyorsan növekvő időszakban van, köszönhetően olyan gyártók érkezésének, mint a BMW, Mercedes, Audi vagy éppenséggel a Porsche.

    A sorozat 2016\17-es bajnoka szerint minden elektromos bajnokság egy tökéletes lehetőség a gyártók elektromos megoldásainak a fejlesztésére.

    „Az Audi sokkal több hasznot húz a Formula E-ből, mint egy esetleges F1-es szerepvállalásból húzna. Tény, hogy a jövőben minden egyes Audi elektromos lesz, ezért muszáj megértenünk, hogy milyen tényezők korlátoznak minket, mik a legjobb alapanyagok, és hogy hogyan fejlesszük a szoftvert, hogy kontrollálni tudjuk a motort.” – fogalmazott Di Grassi.

    „Megvan minden olyan fejlesztés az elektromos autókban, amit majd a jövőben is használni fogunk. A belső égésű motor esetében már tudjuk, hogyan működik. Az is érdekes dolog, hogy felfedezzük, hogyan lehet az elektromos autókat gyorsabbá, hatékonyabbá és olcsóbbá tenni. Ez az, amiért itt vagyunk. Nemcsak az Audi, hanem mindenki. Ez sokkal inkább kereskedelmi jellegű, szemben a Forma-1-gyel.” – folytatta.

  • Sebastien Buemi balesetet szenvedett az első szabadedzésen Santiagoban!

    Sebastien Buemi balesetet szenvedett az első szabadedzésen Santiagoban!

    A Nissan eDams svájci pilótája, Sebastien Buemi összetörte az autóját a Santiago ePrix első szabadedzésén.

    Az egyszeres FE bajnok svájci pilóta elfékezte magát az egyik kanyarban, aminek meg is lett a következménye. Természetesen az eset miatt félbe kellett szakítani az edzést. A balesetet a videóban megtekinthetitek!

    Videó forrása: Formula E twitter

  • Minden, amit a Santiago ePrix-ről tudni érdemes!

    Minden, amit a Santiago ePrix-ről tudni érdemes!

    Az ABB FIA Formula E Championship mezőnye ezúttal Chile fővárosának utcáin, Santiagoban fognak versenyezni. Ez lesz a sorozat harmadik versenyhétvégéje. A versenyzők ezúttal egy másik vonalvezetésen fognak majd versenyezni, nem azon, amin a tavalyi futamot rendezték.

    Most pedig nézzünk pár fontosabb információt, amivel nem árt, hogyha tisztában vagyunk a dél-amerikai hétvége előtt.

    A verseny hivatalos neve: Antofagasta Minerlas Santiago ePrix

    A pálya neve: Parque O’Higgins Street Course

    Hosszúság: 1.452 mérföld

    Kanyarok száma: 14

    Versenyzői vélemény: „A szimulátorban ülve a pálya nagyon érdekesnek tűnt. Szerintem a pályán található két hosszú egyenes kulcsfontosságú lesz, csakúgy, mint a két nagyon széles sikán,” – véli a Dragon Racing fiatal német versenyzője, Maximillian Günther.

    Program chilei idő szerint:

    Szombat (Január 26):

    8-8:45 – Első szabadedzés

    10:15-10:45 – Második szabadedzés

    12:00-12:36 – Időmérő edzés

    12:45-13:05 – Szuper pole

    16:03 – Verseny (45 perc + 1 kör)

    Program magyar idő szerint:

    Szombat (Január 26):

     12-12:45 – Első szabadedzés

    14:15-14:45 – Második szabadedzés

    16:00-16:36 – Időmérő edzés

    16:45-17:05 – Szuper pole

    20:03 – Verseny (45 perc + 1 kör)

    Gumiszállító: Michelin

    Időjárás: Az egész hétvégére napos időt mondanak.

    Közvetítések: Az Eurosport csak a futamot közvetíti, azonban aki az egész hétvégét szemmel szeretné követni, a Formula E Facebook oldalán a szabadedzések és az időmérő edzés is közvetítve lesznek élő adás formájában.

  • Az Audi gyári alakulata dobogós célokkal áll rajthoz Santiagoban

    Az Audi gyári alakulata dobogós célokkal áll rajthoz Santiagoban

    Az ABB FIA Formula E bajnokság Dél-Amerika felé veszi az irányt: január 26-án szombaton megkezdődik a tisztán elektromos autókkal felálló versenysorozat harmadik fordulója Santiago de Chile pályáján, amely az idei szezon első amerikai eseménye lesz. Miután az idei évad mindkét versenyén pontot szereztek az Audi Sport ABT Schaeffler csapat pilótái, Chilében már Daniel Abt és Lucas di Grassi is a dobogós helyekért száll harcba.

    A versenyt az O’Higgins parkban rendezik, amely 750 000 négyzetméteres területével a második legnagyobb park a chilei fővárosban. A 2,348 kilométer hosszú, Santiago belvárosát átszelő pálya hosszú egyeneseivel, hajtűkanyarjaival és sikánjaival a Movistar Aréna körül kanyarog. „A pálya kialakítása izgalmasnak tűnik, de azt, hogy pontosan mi is vár minket, majd csak ott helyben tudjuk meg.” – nyilatkozta Allan McNish csapatvezető. „Ugyanakkor egy dologban teljesen biztosak vagyunk: ez teljesen más verseny lesz, mint az idei szezon két korábbi viadala. Először is, itt lényegesen magasabb hőmérséklettel kell megküzdenünk, másodszor pedig ez az első igazi városi pálya a versenynaptárban, amely magán hordozza a városi aszfaltcsíkok összes jellegzetességét.”

    Az új helyszín és az ismeretlen pálya nem befolyásolja a gyári csapat céljait. „Ismerjük az Audi e-tron FE05 versenyautónkban, a csapatunkban és a pilótáinkban rejlő lehetőségeket, most már csak össze kell állítsuk belőle azt az egyveleget, amely dobogós helyet ér majd.” – tette hozzá Allan McNish. „A Dél-Amerikában rendezett versenyek mindig nagyon különlegesek, köszönhetően a lelkes szurkolóknak, akik nagyszerű hangulatot teremtenek.”

    Ez Lucas di Grassinak, az Audi versenyzőjének ad egy kis plusz motivációt. „Santiago de Chile mindössze négy órás repülőútra van az otthonomtól, Sao Paulotól, így ez a verseny szinte olyan, mintha hazai pályán rendeznék.” – nyilatkozta a brazil pilóta. „A kemény szezonnyitó futam után sikerült előrébb lépnünk Marrakeshben. Kis szerencsével akár a dobogós helyezés is elérhető lett volna ott. Most Santiagora koncentrálunk. A pálya mindenkinek új, így a lehető legkeményebben kell dolgoznunk és tökéletesen összpontosítanunk már az első pillanattól fogva.”

    Csapattársához hasonlóan Daniel Abt is pontszerző helyen zárta a szezon első versenyeit, de lemaradt a dobogós helyekről. „A teljes csapat ki van éhezve a sikerre és vágyik arra, hogy a lehető leghamarabb ismét hazavihesse a trófeát.” – nyilatkozta a német versenyző. „Mindenki keményen dolgozik ezért a célért, mind a pályán, mind az Audi neuburgi központjában és persze a szimulátorokon is. Egyre jobban megismerjük és megértjük az autót és ennek megfelelően optimalizáljuk a folyamatainkat. Biztos vagyok benne, hogy Santiagoban sikerül még előrébb lépnünk az élmezőny irányába.”

    A Santiago de Chilében rendezett verseny helyi idő szerint 16 órakor rajtol el (közép-európai idő szerint 20 órakor) és az érdeklődők élőben követhetik az Eurosport csatornáján. A versenyt közvetítő további csatornákról és azok programjáról bővebb információ a www.fiaformulae.com oldalon érhető el.

    Az idei évadban a Formula E rajtrácsán négy olyan autó foglal helyet, amely az Audi és Schaeffler technológiáját alkalmazza. Az Audi Sport ABT Schaeffler gyári csapata mellett az Envision Virgin Racing alakulata is rajthoz áll, náluk Sam Bird és Robin Frijns ülnek az Audi e-tron FE05 volánja mögött. A brit csapat mindkét versenyzője dobogós helyen végzett a legutóbbi marrakeshi versenyen.

  • Liuzzit lenyűgözte milyen éretten viselkedett Verstappen a „közmunka” alatt

    Liuzzit lenyűgözte milyen éretten viselkedett Verstappen a „közmunka” alatt

    Vitantonio Liuzzi egykori Formula 1-es pilóta le volt nyűgözve Max Verstappen hozzáállásán a nem rég megrendezett Marrakeshi ePrix-n, ahol is a holland pilóta ledolgozott egy napot a kiszabott közmunkából.

    A büntetést a Red Bull versenyzője azért kapta, mert a tavalyi Brazil Nagydíj leintése után meglökdöste versenyzőtárást Esteban Occont, és a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) két napos közmunkára ítélte, amiből egy napot teljesített.

    Liuzzi az egykori Red Bull protezsált versenyző, aki 80 futamon vett részt az említett Formula E versenyen szintén a versenyfelügyelők munkáját segítette Verstappen mellett.

    ,,Verstappen hozzáállása kiegyensúlyozott volt, azonnali érdeklődést mutatott a versenyfelügyelők munkája iránt. Beavattuk, időről-időre kikértük a véleményét, hogy szolgáltasson egy másik nézőpontot a pályán, történt incidensek kapcsán. Nagyon éretten viselkedett.”

    Az olasz hozzátette, a 21 éves versenyző a nap folyamán mindvégig elkötelezetten végezte a rá kiszabott munkát a versenyfelügyelők oldalán.

    ,,Nagyon koncentrált volt, és 100%-an kivette a részét mindenből. Reggel héttől a vélünk volt egészen a futam végéig, nem tartott eközben szünetet pedig néhány órán keresztül nem volt semmi dolgunk, azonban a figyelme egyszer sem terelődött el, végig koncentrált maradt.” –nyilatkozta Liuzzi az Autosprintnek.

  • Marko: A Red Bull nem érdeklődik a Formula E iránt

    Marko: A Red Bull nem érdeklődik a Formula E iránt

    A Red Bull egyáltalán nem érdeklődik a Formula E iránt, árulta el nem rég Helmut Marko. Az osztrák tanácsadó az Autosportnak adott interjúban fedte fel az okokat, miért is távolodik el az osztrák cég az említett kategóriától, továbbá saját gondolatait is megosztotta a szériával kapcsolatban.

    ,,Elég jók vagyunk marketing terén, ezért számunkra a Formula E egyfajta marketing fogásnak tűnik az autógyártók részéről, ugyanis ezzel akarják feledtetni az elmúlt években kirobbant dízel botrányt, azonban zárójelben megjegyezném, hogy még mindig a dízel a legeffektívebb motor.”

    ,,A Formula E-s autók, olyanok, mint a Formula 3-ok, plusz 400 kg akkumulátorral felszerelve. Ez az egész nem arról szól, hogy ki a leggyorsabb versenyző, sokkal többet kell menedzselni az energiafelhasználást, mint a Formula 1-ben vagy más szériákban. Az autók lassúak, és az egyetlen vonzó dolog a szériában, hogy kacsakaringós városi pályákon zajlanak a versenyek.”

    ,,Kérdezd csak meg a barátnődet, Spaba avagy New Yorkba akar-e menni! Ez a kategória alapkoncepciója, az emberek közelebb kerülnek az egészhez, azonban nehezen lehet látni képeket a helyszínen megjelentekről a televízióban. Remélem ez az egész eufória gyorsan el fog tűnni.”

  • Di Grassi szerint az FE autók lepipálhatják az F1-eseket

    Di Grassi szerint az FE autók lepipálhatják az F1-eseket

    A Formula E bajnok Lucas di Grassi azt szorgalmazza, hogy a bajnokság olyan szabályváltozásokat eszközöljön a jövőben, melyek javítják a teljesítményt.

    A brazil versenyző ugyanis azt szeretné, ha az elektromos bajnokság autói hamarosan túlteljesítenék a Forma-1-eseket gyorsulás szempontjából

    „A Formula E autónak kell lennie a leggyorsabban gyorsuló pályaautónak a világon.” – mondta a 2016-17-es szezon bajnoka. „Nulláról 200-ra gyorsabban kell gyorsulnia, mint egy F1-esnek, gyorsabban, mint egy rallycrossosnak, és gyorsabban mind minden ilyen autó. Mivel az elektromos erőátviteli rendszerek a gyorsulásra vannak, mint a Teslák és minden ilyen szuper-gyors elektromos autó.”

    Idén már a második generációs, ún. Gen2 autókat használnak a Formula E-ben, di Grassi szerint azonban jelentős dizájn változásra lesz szükség.

    „Négykerék-meghajtás kell, és más súlyelosztás, és még sok más dolog. Javítani kell a gumikon is és növelni kell a tapadást.”

    Di Grassi azt szeretné, ha a Formula E tervezői új, egyedi aspektusokat találnának a teljesítmény növelésére.

    „Amit jelenleg még nem látok, az az, hogy az emberek elég bátrak lennének elfogadni azt, hogy a Formula E tisztán elektromos. Még mindig a tradicionális motorsport módján gondolkodnak a tervezés, sportszabályok és technikai szabályok kapcsán. Szerintem a Formula E-t külön kell kezelni. A motorsport változáson megy át, használjuk hát előnyünkre ezt a változást, ahelyett, hogy valami olyat másolunk, ami elbukott. Én így látom ezt.”

    Di Grassi szerint minden pályán engedélyezni kellene, hogy módosítsanak az autók energiatermelésén és a hajtott kerekek számán, függően attól, hogy mennyire szűk az adott pálya.

    A legutóbbi FE autók 250 kilowatt (kb 335 lóerő) teljesítményre képesek, amit szignifikánsan lehet növelni. Di Grassi szerint minimum a kétszeresére, kb 700 lóerőre lehetne növelni a teljesítményt, a jelenlegi súly, 900 kiló mellett.

  • A Jaguar kitart az FE mellett, a létszámleépítések ellenére

    A Jaguar kitart az FE mellett, a létszámleépítések ellenére

    A Jaguar Formula E-s csapatfőnöke elmondta, hogy a gyártó továbbra is elkötelezett marad a bajnokság mellett, annak ellenére, hogy az anyavállalat a közelmúltban bejelentette, hogy több ezerrel fogja csökkenteni az állások számát.

    A Jaguar Land Rover múlt héten jelentette be, hogy 4500 munkahelyet szüntet meg globális szinten, a legtöbb változás pedig az Egyesült Királyságban lévő menedzsmentet érinti majd.

    James Barclay, a márka FE-s csapatfőnöke azonban hozzátette, hogy az elektromos bajnoksággal továbbra is hosszútávon terveznek, mivel az illeszkedik az utcai autók elektromos projektjéhez.

    „Ez példátlan időszak az autóipar számára.” – mondta az Autosportnak. „Jelenleg sok geopolitikai tényező befolyásolja az iparágat – visszaesett Kína, visszaesett a dízel eladás és némileg az Egyesült Királyságban a Brexitnek is ott van, ami befolyásolja a fogyasztói bizalmat.”

    „Szóval meg kell hoznunk pár kulcsfontosságú döntést, hogy megvédjük a cégünk hosszútávú jövőjét. Nagyon fontos, hogy most megtegyük ezeket a lépéseket.”

    „Ugyanakkor azt is bejelentjük, hogy elektromos hajtóműveket fogunk építeni a Wolverhampton-i motorgyártó üzemünkben és akkumulátort is gyártunk Birminghamben. Ez nagy dolog a Formula E programunk kapcsán.”

    „Ez egy nagyon fontos program, vállalatunk nagyon fókuszál a jövőre és izgalmas, ugyanakkor profitáló jövőt kell építenünk.”

    Barclay-t megkérdezték arról, hogy mennyire köteleződött el a Jaguar az FE mellett.

    „A mi szempontunkból, figyelembe véve, hogy mit tudunk jelenleg, és hogy sosem lehet mindent megjósolni, de jelenleg ez egy hosszútávú elköteleződés.”

    „Mi voltunk az első prémium márka az FE-ben, korán meghoztuk ezt a döntést, most pedig a legfontosabb időben tartunk, mikor a világ vezető gyártói a bajnokságban is csatlakoznak hozzánk.”

    „Bemutattuk az eTrophy-t, az új Jaguar I-PACE-szel, ami azonnali siker volt számunkra, a világsajtó jól fogadta.”

    „Tehát a mi szempontunkból kétségtelen, hogy az elektrifikáció a jövő kulcsa. Abszolút hosszútávon leszünk itt jelen.”

  • Formula E: Nico Müller nyerte a marrakeshi tesztet

    Formula E: Nico Müller nyerte a marrakeshi tesztet

    Akár csak tavaly, idén is rendeztek újonc tesztet Marokkóban a Formula E csapatainak számára. Az egy napos gyakorláson az Audis Nico Müller autózta a leggyorsabb időt, megelőzve a DS Techetaah színeiben induló James Rossitert és a Dragonos Anotonio Fuocot.

    Müller – aki tavaly is a leggyorsabb volt – mind a délelőtti és a délutáni etapot is megnyerte. Alig egytized másodperccel előzte meg James Rossitert.

    A brit pilóta délután – a csapat döntése értelmében – mindkét autóval pályára gurult, így a neve kétszer is felkerült az eredményjelzőre. Ez azt is jelentette, hogy a másik pilótájuk, Tatiana Calderon csupán délelőtt kapott lehetőséget, igaz akkor a második leggyorsabb is volt.

    A nap harmadik leggyorsabb versenyzője a Formula 2-ben szereplő Antonio Fuoco volt.

    A nevezési listán eredetileg szerepelt a korábbi Forma-1-es pilóta Felipe Nasr is, aki a Dragon másik autóját vezette volna, de az egyeztetések félbeszakadtak a csapattal így nem vett részt a teszten.

    A délutáni etapot sokáig Nyck De Vries vezette, aki végül aztán az ötödik helyen zárt a Virgin színeiben. A holland pilóta számára nem volt gondtalan a nap, hiszen déellőtt az egyik kerékvető tönkre tette autója felfüggesztését így másfél órát vesztett.

    De Vries mögött a Nissannal Jann Mardenborough, a BMW-vel Bruno Spengler, a HWA-val Raffaele Marciello és a két Venturis, Arthur Leclerc és Norman Nato zárta a top tíz mezőnyét délután.

    Nato okozta délelőtt a második piros zászlós időszakot, miután az autója megállt a pályán. Az első piros zászló törmelékek eltávolítása miatt volt érvényben.

    A Williams ex-pilótája Szergej Szirotkin a Mahindra színeiben vett részt a teszten, 11.helyen végzett, megelőzve csapattársát Sam Dejonghe-t. Utánuk Mitsunori Takaboshi és Jamie Green következett. A délutáni piros zászló éppen a brit miatt volt érvényben, aki az Audival a hetes kanyarban falnak ütközött.

    Nem lehet túl elégedett a nappal a NIO, ugyanis a két versenyzőjük a gyenge délutáni etapjuk miatt végül a mezőny végén végeztek.

    Formula E, Marrakesh, teszt összesített végeredménye

    POZ PILÓTA CSAPAT AUTÓ IDŐ KÜL. KÖR
    1 Nico Muller Audi Audi 1:17.074s 98
    2 James Rossiter DS Techeetah DS 1:17.189s +0.115 66
    3 Antonio Fuoco Dragon Penske 1:17.338s +0.264 89
    4 James Rossiter DS Techeetah DS 1:17.525s +0.451 21
    5 Nyck de Vries Virgin Audi 1:17.560s +0.486 76
    6 Jann Mardenborough e.dams Nissan 1:17.672s +0.598 67
    7 Tatiana Calderon DS Techeetah DS 1:17.674s +0.600 41
    8 Bruno Spengler BMW BMW 1:17.735s +0.661 76
    9 Raffaele Marciello HWA Venturi 1:17.763s +0.689 85
    10 Arthur Leclerc Venturi Venturi 1:17.782s +0.708 73
    11 Norman Nato Venturi Venturi 1:18.059s +0.985 79
    12 Sergey Sirotkin Mahindra Mahindra 1:18.097 +1.023 57
    13 Sam Dejonghe Mahindra Mahindra 1:18.155 +1.081 58
    14 Mitsunori Takaboshi e.dams Nissan 1:18.229 +1.155 58
    15 Jamie Green Audi Audi 1:18.250 +1.176 99
    16 Pietro Fittipaldi Jaguar Jaguar 1:18.403 +1.329 79
    17 Daniel Juncadella HWA Venturi 1:18.555 +1.481 77
    18 Harry Tincknell Jaguar Jaguar 1:18.623 +1.549 69
    19 Marco Wittmann BMW BMW 1:18.727 +1.653 89
    20 Jake Hughes NIO NIO 1:19.631 +2.557 74
    21 Benoit Treluyer Virgin Audi 1:21.181 +4.107 97
    22 Jamie Chadwick NIO NIO 1:22.196 +5.122 71

     

     

     

     

     

  • Vergne: Egy idióta voltam!

    Vergne: Egy idióta voltam!

    Egy rajt utáni elkapkodott előzési kísérlet a futamgyőzelmébe került Jean-Eric Vergne-nek a Formula E marrakeshi fordulójában. A francia pilóta pilóta viszont ígéri, több ilyen nem lesz.

    A Formula E címvédője rendkívül bosszús a legutóbbi futamon elért ötödik helye miatt, mert a rajt utáni első kanyarban egy buta hibát elkövetett, ami a biztosnak látszó győzelmébe került. A francia versenyző a második helyről rajtolhatott, Sam Bird mellől, rögtön a rajt után már megakarta előzni a britet, de nem volt ideális pozícióban, így megforgott és a mezőny végére esett vissza.

    „Egy idióta voltam!” – nyilatkozta a motorsport-total.com-nak. „Mindig megpróbálok előzni, ha van annyi hely, ahogy tettem ezt New York-ban Sebastian [Buemi – a szerk.] ellen, és akkor sikerült, de idén az autók már mások.” – folytatta.

    Vergne elismerte, hogy már a manőver közben rájött, hogy nem volt jó ötlet, de már nem volt vissza út.

    „Nem akartam beleütközni Sam-be vagy elrontani az ő versenyét, de a sajátomét sem. Még egy esetleges büntetést sem akartam megkockáztatni.”  – mentegetőzött.

    Amikor viszont már látta, hogy kontakt elkerülhetetlen inkább úgy döntött, hogy megforgatja az autóját így elkerülve egy nagyobb balesetet.

    „Dönthettem, hogy vagy mindketten kiesünk vagy megpördülök, így az utóbbit választottam.” – mesélte.

    Vergne mindezek ellenére is rendkívül bosszús, mivel úgy érzi, megnyerhette volna a versenyt.

    „Megvolt a tempóm, hogy nyerjek. A felzárkózásban nem fogyasztottam több energiát, mint az élen haladó BMW-k, ez is azt bizonyítja, hogy erős tempóm volt. Nem az első kanyarban kell elsőnek lennem, hogy nyerjek. Ez hiba volt, de nem fog mégegyszer megtörténni.” – fogadkozott a címvédő.