Kategória: Formula E

  • Lynn a Jaguar tesztpilótája lehet, akár beugró is Sanyában

    Lynn a Jaguar tesztpilótája lehet, akár beugró is Sanyában

    A Jaguar felajánlotta neki a hivatalos tesztpilóta szerepét, így Alex Lynn Sanyában akár szerepelhet a mezőnyben James Calado helyett. A brit pilóta az előző szezon második felét teljesítette a csapatnál Mitch Evans csapattársaként, most úgy tudni még mérlegeli a lehetőséget.

    Utódja, James Calado azonban nem vehet részt a Sanya ePrix-n, miután a WEC-ben szerződés köti a Ferrarihoz. Ugyanazon a hétvégén tartják ugyanis a sebringi 1000 mérföldes viadalt, amin részt kell majd vennie vörösben.

    A Jaguar sportigazgatója, Gary Ekerold a csapat szezonnyitó rendezvényén azt mondta, Lynn ebben a hónapban kapott szóbeli ajánlatot, de a részletes szerződést csak nemrég vehette kézbe.

    „Még nem fogadta el, de még nem is utasította vissza, tehát várunk, és majd meglátjuk. Már van egy versenyülése az Aston Martin WEC programjától, mérlegelnie kell, szeretné-e elvállalni. Nem kell majd semmit feláldoznia azért, hogy a tesztpilótánk legyen.”

    A csapat elismeri Alex Lynn tavalyi teljesítményét, tavaly kétszer pontot szereztek együtt, egyszer pedig a harmadik rajthelyről indulhattak közösen. Végül utóbbit nem sikerült sikerre váltani, ugyanis a new yorki első versenyen Lynn kiállni kényszerült.

    „Alex mindenképpen azok közé tartozik, akik képbe jöhetnek.” – mondta James Barclay, a Jaguar Racing igazgatója Valenciában a múlt héten.

    „Azt kell tudnunk, hogy a többi kötelezettsége mellett hogyan fog dönteni. Ez is része a döntési folyamatnak, amiben benne vagyunk. Alex a listánk elején áll, ahogy lennie is kell.”

    Lynn még nem kommentálta a híreket, így egyelőre úgy néz ki, Sebringben versenyez majd.

  • A japán kultúra ihlette a Nissan vadonatúj festését

    A japán kultúra ihlette a Nissan vadonatúj festését

    A Nissan e.dams is felfedte a festést, amit majd az idei szezonban fognak használni a Formula E-ben.

    A francia-japán istálló egy piros, fehér, fekete színkombinációt fog használni az IM02 Formula E autóján. A festést a japán kultúra egyik legfőbb eleme, a kimonó ihlette, ami a hosszú életet és a szerencsét szimbolizálja. „Közvetlenül a második szezonunk kezdete előtt állt elő a dizájn csapatunk egy olyan festéssel, ami a japán kultúra öröksége előtt tiszteleg,” – nyilatkozta Alfonso Albaisa, a Nissan tervezésért felelős alelnöke.

    „A Nissan új autóján ezért is döntöttünk a piros, a fehér és a fekete színek mellett, ugyanis ezek a színek szimbolizálják a kimonó kultúrát. Ráadásul ezek a színek egy eléggé jó benyomást keltenek az emberekben.”

    A Nissannak a tavalyi volt az első éve az elektromos szériában, miután a Renault a Forma-1-es projekt miatt a negyedik szezon végén kiszállt a sorozatból. A japánok egy egyedi, iker motoros megoldást alkalmaztak, aminek segítségével a negyedik helyet szerezték meg a konstruktőri bajnokságban.

    Igen ám, azonban ezt a megoldást az ötödik szezon végén betiltották a stewardok, ami miatt a Nissan mérnökeinek egy teljesen új akkumulátort kellett építeniük. Ez nem okozott problémát a japánoknak, ugyanis részt tudtak venni az elektromos széria kollektív tesztjének összes napján, amit Valenciában a Circuit Ricardo Tormon rendeztek meg.

    A csapat pilótái, Sebastien Buemi és Oliver Rowland összesen 298 kört teljesítettek a héten, ami soknak számít a többi csapathoz képest mérve. Emellett a francia-japán istálló versenyzői a hatodik és a kilencedik leggyorsabb időt tudták autózni a teszten.

    „A második szezon néha még az elsőnél is nehezebb,” – véli Michael Carcamo, a Nissan motorsport igazgatója. „Az egy motoros megoldás miatt bőven volt dolgunk a szünetben. Minden adatot fel fogunk használni, amit az ötödik szezonban gyűjtöttünk, még nagyobb hangsúlyt fektetve a hatékonyabb energiabeosztásra.”

    A Formula E hatodik szezonja november 22-én egy dupla fordulóval veszi majd kezdetét Szaúd-Arábia fővárosában, Rijádban.

  • Vergne: Hamilton jöjjön a Formula E-be

    Vergne: Hamilton jöjjön a Formula E-be

    A Formula E kétszeres bajnoka Jean-Eric Vergne szerint lenne értelme annak, hogyha Lewis Hamilton az elektromos sorozatba igazolna, hiszen köztudottan sokat tesz a környezet megóvásáért.

    Lewis Hamilton az utóbbi időben egyre keményebb hangvételű üzeneteket posztolt a közösségi oldalára a környezet szennyezés miatt, és folyamatosan a tudatosabb életmódra buzdítja követőit.

    Jean-Eric Vergne szerint pedig a teljesen elektromos és környezetbarát formula autós sorozat nagyon is beleillik Hamilton felfogásába és vonzó is lehet a számára.

    „Manapság már sokkal jobban figyelek a környezetemre, köszönhetően a Lewisnak és a hozzá hasonló sportolóknak, akik mindig ugyanazt hangsúlyozzák ki.” – kezdte a francia. „Száz százalékig egyet értek vele, és szeretném, ha csatlakozna a Formula E-hez, így megmutatva, hogy nem csak beszél, hanem tesz is a környezetért. Még a magángépét is eladta. Sokkal jobban tudatában van azon problémáknak, amikkel emberként szembe nézünk.”

    „Ezért gondolom azt, hogy logikus lépés lenne számára az FE. Sokkal többet tehet ezáltal, mint pusztán autóversenyző. Több lehet ő annál, mint pusztán minden idők legjobbja, megváltoztathatja az emberiség gondolkodását, és ösztönözheti a fiatalokat. A fiatalságnak azokkal együtt kell felnőnie, amiket megtanítunk nekik, mint ahogy Lewis teszi.” – tette hozzá.

  • Hivatalos: a NIO két pilótája Ma és Turvey lesz

    Hivatalos: a NIO két pilótája Ma és Turvey lesz

    A most már NIO 333 néven futó Formula E csapat Ma Qing Huát és a McLaren korábbi tesztpilótáját, Oliver Turveyt nevezte meg pilótáiként a 2019/20-as szezonra.

    A csapat megtartja a NIO elektromos autógyártót mint névadó szponzort. De a csapat üzemeltetését és a fejlesztést a Shanghai Lisheng Racing befektetőcég veszi át, akik a 333 számot is hozzáadták a csapat hivatalos nevéhez.

    Az új csapatstruktúra már a következő évadban érvénybe lép, a katasztrófálisra sikeredett 2018/19-es szezont követően. Tavaly mindössze hét ponttal az utolsó, 11. helyen zártak.

    Vincent Wang, a csapat vezetője a következőket mondta: “Nagy örömünkre szolgál, hogy a NIO-val együtt vehetünk részt a Formula E-ben. Remek eredményeket értek el a múltban [a jogelőd egyéni címet Nelson Piquet Jr.-ral a sorozat első évében – a szerk.], szeretnénk ennek nyomdokaiba lépni.”

    „Ez a bajnokság nagyon jó lehetőség, hogy a kínai motorsport világszinten is versenyezzen, boldogok vagyunk, hogy itt lehetünk. Reméljük, készen állunk a kihívásokra, és tudunk majd fejlődni.”

    Turvey egészen az első szezon végétől a csapattal versenyez, amit akkor még NextEV TCR-nek hívtak, legjobb helyezése egy második helyezés a negyedik szezon mexikóvárosi fordulójából. Ma Qing Hua eddig kilencszer állt rajthoz az első három szezonban, három különböző csapattal.

    “Nagyon örülök, hogy a NIO-val visszatérhetek a mezőnybe” – mondta az Autosportnak – “Amikor legutóbb itt versenyeztek, még a régi autók voltak pályán. Most a valenciai teszten próbálok ki először második generációs gépet.”

    “A tavalyi év nehéz volt a csapatnak, de most az átszervezéssel és az új hajtásrendszerrel remélhetőleg optimizálni tudjuk a csomagunkat. Sok munka áll még előttünk, hozzá kell szoknunk az új rendszerhez. Ehhez idő kell, ezért nagyon fontos less a csapategység. Minél előbb megtaláljuk a ritmust, annál jobb.”

  • Frijns betegen is a leggyorsabb, de Vandoorne „nyer” tesztet Valenciában

    Frijns betegen is a leggyorsabb, de Vandoorne „nyer” tesztet Valenciában

    A második nap végén Robin Frijns rendelkezik a legjobb idővel a Formula E valenciai tesztjén, míg Stoffel Vandoorne nyerte a szimulált versenyt.

    Az utolsó edzést a DS Techeetah pilótája, Antonio Felix da Costa zárta az élen egy utolsó percekben összerakott körrel. Ezzel elhappolta az elsőséget az idén Jaguarral bemutatkozó James Calado elől. Igaz, a portugál pilóta két tizeddel így is elmaradt a lázzal küszködő Frijns idejétől, aki a teszt legjobb idejét futotta.

    A délutáni akciót 20 perc után egy 31 körös edzőversennyel szakították meg, ami közben az egész pályás sárga zászló, illetve a safety car új szabályait is kipróbálták „élesben”.

    Sokáig Pascal Wehrlein vezetett, de mind ő, mind a címvédő Jean-Éric Vergne visszaesett a verseny közepén. Utána Mortara került az élre, de nem sokáig. Őt előzte meg Vandoorne, aki az ötödik helyről rajtolva nyert 1,7 másodperccel da Costa előtt, míg a bajnokok di Grassi-Buemi-Vergne sorrendben végeztek mögöttük.

    Rajtuk kívül Wehrlein, Günther, Rowland és az újonc, DTM-ből érkező Nico Müller zárt az első tízben. Egyedül a porschés Lotterer hagyta ki a „versenyt”, míg Turvey, de Vries és Massa nem fejezték be azt.

    Egy hónap múlva már élesben is megmérettetnek a versenyzők a hatodik szezon első hétvégéjén Szaúd-Arábiában, ráadásul rögtön dupla fordulóval.

  • Megváltozott a BMW Formula E autójának festése

    Megváltozott a BMW Formula E autójának festése

    A BMW i Andretti Motorsport újragondolta a Formula E autójuk festését a 2019/2020-as szezonra. A német gyártó egy nappal a valenciai tesztek kezdete előtt mutatta be az autóját a nagyközönség számára.

    A BMW iFE20-ason még mindig a kék, a fehér és a fekete szín dominál, azonban az idei autó nyomokban már a lila szín is fellelhető. Azonban a német gyártó két autójának festése nem lesz egyforma, ugyanis Alexanderi Sims BMW-jén a lila, Max Güntherén pedig a kék lesz majd a dominánsabb szín.

    Mindkét versenyző részt fognak venni a mai napon rajtoló szezonközi teszten, Valenciában. A versenyzők péntekig próbálgathatják majd az új autókat a Circuito Ricardo Tormo-n. A 2019/2020-as idény lesz Sims második éve a csapatnál, amíg Günther a DS Techeetahhoz távozó Antonio Felix da Costa helyére érkezett a német gyártóhoz.

    „A BMW i Andretti Motorsport teljes csapata izgatottan várja már a hatodik szezon kezdetét,” – nyilatkozta a csapatfőnök, Roger Griffiths. „A csapat nagy legnagyobb része ugyanolyan maradt, amilyen tavaly volt, és ez lehetővé tette számunkra, hogy az előző szezonban megszerzett tapasztalatainkra építkezzünk.

    „Nagy szeretettel szeretném üdvözölni csapatunk legújabb tagját, Maximilian Günthert, akit a tavaly nyújtott meggyőző teljesítményéért igazoltunk le a csapatunkhoz. Nagyon várjuk már a közös munkát az elkövetkező hónapokra. Emellett az is nagyszerű, hogy Alexander Sims továbbra is nálunk fog versenyezni. Alexander a tavalyi szezont egy erős eredménnyel zárta New Yorkban, erre szeretnénk építkezni. Egyszerű kitalálni, hogy mi a célunk a hatodik szezonra: jobb eredményeket szeretnénk elérni a tavalyi évhez képest és szeretnénk megtenni a következő lépést.”

  • Di Grassi: nem kell sikán a Formula E-be

    Di Grassi: nem kell sikán a Formula E-be

    A Formula E bajnok, Di Grassi üdvözli a változást, miszerint a jövőre ötödjére megrendezésre kerülő Mexikóvárosi e-Prix az Autodromo Hermanos Rodriguez egy új nyomvonalán kerül majd megrendezésre.

    A február 15-i verseny egy kicsit különböző és hosszabb változata lesz a mostani 2 kilométeres pályának. A hosszabb verziót könnyen ki lehet alakítani, mert a létesítmény amúgy is több konfigurációval rendelkezik. Azonkívül rengeteg a szervízút, amit fel lehet használni egy új változathoz.

    A Formula E először 2016-ban versenyzett a pályán, akkor még egy bizarr első sikánnal, de a következő évben ezt egy sima jobbkanyarra cserélték, tehát nem ez lesz az első változás. Sam Bird, aki akkor harmadik lett, így értékelte az új kanyart:

    Néhány pályán, ahol versenyzünk, a sikánok jól működnek, de vannak más helyek, ahol nincs rájuk szükség. Mexikó pedig egy ilyen hely. Persze, így jobban át tudjuk vinni a lendületet a kanyaron, de ilyen rövid pályák esetében nincs is értelme három sikánnak. Jó, hogy felülvizsgáljuk ezt.”

    A verseny kétszeres győztese Lucas di Grassi is a lassítók ellen van, szerinte szükségtelen baleseteket és piros zászlót idéznek elő.

    „Az összes sikánt kivenném a Formula E-ből, mert akkor növekszik sebesség, az energiahasználat, és az előzések száma is. Így kevesebb lenne a levágásos eset, ami a bíráknak okoz mindig nehézséget.”

    Sok ilyen eset volt Mexikóban, 2016-ban Jérome d’Ambrosio, tavaly pedig Pascal Wehrlein rövidített, pont di Grassi ellen.

    Idén piros zászlóval kellett megszakítani a versenyt, mikor Jean-Éric Vergne ütközött Nelson Piquet-vel az utolsó sikán felé menet. De nem csak itt, Bernben és Rómában is okoztak kalamajkát a sikánok.

  • Kialakult a Formula E hatodik szezonjának mezőnye

    Kialakult a Formula E hatodik szezonjának mezőnye

    A NIO 333 csapatának bejelentése után immáron teljes a Formula E hatodik szezonjának mezőnye. Nézzük meg, hogy mi változott a csapatokon belül az ötödik szezon vége óta.

    A csapatok többsége továbbra is az eddig megszokott pilótafelállással fognak versenyezni az idei szezonban. Az Audinál már a sorozat kezdete óta Daniel Abt és Lucas di Grassi versenyez. A német gyártó mindkét pilótájának teljesítményével elégedett, ezért nincs okuk változtatni.

    A Nissan e.dams csapatánál sem változtattak a pilótafelálláson. A japán gyártó színeit továbbra is a sorozat kezdete óta itt versenyző Sebastien Buemi és a tavalyi szezonban újoncként versenyző Oliver Rowland képviseli majd. A Mahindra Racingnél és az Envision Virgin Racingnél is ugyanazok a pilóták fognak majd versenyezni, akik a tavalyi szezonban is. A Susie Wolff által vezetett Venturi pedig a jól megszokott Felipe Massa Edoardo Mortara párossal fog majd nekivágni az elektromos széria hatodik szezonjának.

    Azonban akadtak olyan csapatok is, akiknél történtek változások a versenyzők terén. André Lotterer elhagyta a bajnoki címvédő DS Techeetah csapatát a Porsche kedvéért és a helyére Antonio Felix da Costa érkezett, akinek a kétszeres bajnok, Jean-Eric Vergne lesz majd a csapattársa.

    A BMW-től távozó da Costa helyére pedig a GEOX Dragonnál versenyző Max Günther érkezett. A német fiatal az ötödik szezonban bemutatkozó Alexander Sims mellett fog versenyezni. A NIO 333-nál pedig a kínai Ma Qing Hua az érkező, aki Oliver Turvey csapattársa lesz a kínai istállónál. A Jaguárnál Mitch Evans mellett egy újoncot fogunk avatni James Calado személyében, aki Ferrarinál is versenyez a WEC-ben.

    A Dragon egy vadonatúj duóval kezdi majd meg az évadot, miután Günther átszerződött a BMW-hez, José Maria Lopezzel pedig nem hosszabbítottak a gyenge teljesítménye miatt. Az amerikaiak egyik pilótája a Ferrari fejlesztő pilótája, Brendon Hartley lesz, aki a Formula E mellett még a WEC-en is szerepel a Toyota csapatának tagjaként. Az új-zélandi csapattársa pedig a DTM-ben versenyző Nico Müller lesz.

    A Mercedes-Benz EQ, egykori nevén HWA Racelab, megtartotta Stoffel Vandoornet, aki a tavalyi szezonban a HWA csapatát erősítette. A belgához a Formula 2 idei bajnoka, Nyck de Vries fog majd csatlakozni. Az újonnan csatlakozó Porsche csapatát pedig a DS Techeetahtól érkező André Lotterer és a svájci nemzetiségű Neel Jani képviseli majd.

    A Formula E hatodik szezonjának mezőnye:

    Audi Lucas di Grassi Daniel Abt
    BMW i Andretti Motorsport Max Günther Alexander Sims
    Envision Virgin Racing Sam Bird Robin Frijns
    Mahindra Racing Pascal Wehrlein Jerome d’Ambrosio
    DS Techeetah Antonio Felix da Costa Jean-Eric Vergne
    GEOX Dragon Nico Müller Brendon Hartley
    Mercedes-Benz EQ Nyck de Vries Stoffel Vandoorne
    TAG Heurer Porsche Andre Lotterer Neel Jani
    NIO 333 Ma Qing Hua Oliver Turvey
    Jaguar Mitch Evans James Calado
    Nissan e.dams Sebastien Buemi Oliver Rowland
    Venturi Felipe Massa Edoardo Mortara

     

  • Ma Qing Hua a NIO 333 csapatával tér vissza a Formula E-be

    Ma Qing Hua a NIO 333 csapatával tér vissza a Formula E-be

    Ma Qing Hua lesz Oliver Turvey csapattársa a NIO 333 csapatánál a Formula E-ben.

    A kínai versenyző, aki az Alfa Romeo csapatának színeiben versenyez a WTRC-ben, nagy valószínűséggel a származása miatt kapta meg az ülést, ugyanis a NIO 333 csapatának vezetői kínai nemzetiségűek és mindenféleképpen szerettek volna egy kínai nemzetiségű versenyzőt a csapatukba.

    Szinte biztosra vehető, hogy a kínai csapat a kedden kezdődő valenciai teszten fogja majd bemutatni a pilótapárosát. Ma a 33-as rajtszámmal fog majd versenyezni az elektromos széria 2019/2020-as szezonjában. A 2016/2017-es szezonban a Techeetahnál is ezzel a rajtszámmal versenyzett. Ma csapattársa, Turvey autóján pedig a hármas rajtszámot láthatjuk majd, a csapat vadonatúj nevében is megtalálhatunk.

    A kínai versenyző korábbiakban már versenyzett a Team Aguri és a Techeethah csapatában is, a legjobb eredménye pedig egy tizenegyedik hely, amit még a 2016-os London ePrix-n ért el. Legutóbb a 2018-as New York ePrix-n beugróként állt rajthoz, miután Turvey balesetet szenvedett a szabadedzésen és eltörte a kezét.

    Ma érkezésével a csapat eddigi pilótája, Tom Dillmann jövője erősen kérdéses a sorozatban. Azonban a francia pilóta nagy valószínűséggel ott lesz majd a valenciai teszten, ahol majd pályára is viheti majd az autót.

    A NIO új technikai csomagja

    A NIO teljes mértékben újjászervezte a technikai elemeket a hatodik szezonra, miután egy vadonatúj akkumulátort fognak használni, amit már ki is próbálhattak. Az e-racing365.com információi szerint a kínai csapat a Dragon hajtásláncait fogja majd használni a soron következő évadban.

    A csapat egy vezetőváltáson ment keresztül a nyár folyamán és várhatóan Christian Silk veszi majd át a csapat irányítását, amíg Barry Mortimer az eredeti helyén folytatja tovább a munkáját. Mortimer szorosan együtt dolgozott a NIO egyik mérnökével, Roberto Costával a nyár folyamán.

     

  • A DS Techeetah is bemutatta az idei autóját és festését

    A DS Techeetah is bemutatta az idei autóját és festését

    A DS Techeetah csapata nem sokkal a valenciai teszt előtt fedte fel az idei autójukat és annak festését, amivel a Formula E hatodik szezonjában fognak versenyezni.

    A regnáló bajnokok egy leheletnyit változtattak az autójuk festésén a tavalyi szezonhoz képest, azonban a jól megszokott fekete-arany minta megmaradt. A kínai istállónak az egyéni és a konstruktőri bajnokságot is sikerült megnyernie az előző szezonban. A kétszeres bajnok Jean-Eric Vergne azonban egy új csapattársat kapott magam mellé Antonio da Felix da Costa személyében, aki a BMW-től érkezett a Porschehoz átszerződő André Lotterer helyére. Da Costa az előző héten már ki is próbálhatta a DS Techeetah új autóját egy filmes nap keretein belül Calafatban.

    A csapat új festését a DS tervezéssel foglalkozó csoportja, a DS Design Studio alkotta meg, az autó neve pedig DS E-Tense FE20 lett. „A DS E-Tense FE20 a tavalyi bajnok autónk alapjaira épült,” – mondta a DS Techeetah kereskedelmi igazgatója, Keith Smout. „Tovább szerettünk volna ragaszkodni a múltunkhoz és a sikereinkre való tekintettel maradtunk a fekete-arany festésnél.

    „Ha közelebbről megnézed, akkor látszik egy gepárd feje, amivel egy olyan szervezetet támogatunk, akik a nagymacska fajok, köztük a gepárdok megmentésén is fáradoznak. Ezt a témát mindig is nagyon komolyan vettük és nagyon a szívünkön viseljük ezen állatok sorsát.”

    A DS E-Tense FE20 fejlesztése már az év korai szakaszában elkezdődött és a DS egyik vezető mérnöke, Xavier Mestelan Pinon megerősítette, hogy a csapat egy egyedi megközelítés alapján fejlesztettét a második generációs autó hardverjét. „Mérnökeink a bajnoki autó alapján optimalizálták az új autó elemeit, ami nagyon fontos, ugyanis nem kellett újra gondolniuk az autót,” – meséli Mestelan Pinon.

    „A motor, az áram átalakító és még számos alkatrész fejlettebb lett, azonban a fontosabb fejlesztések a különböző rendszerek szívében vannak. Az ambiciózus kutatások és a fejlesztési munkának a célja, hogy a versenyzőink minden versenyen a győzelemért harcolhassanak, valamint, hogy mindkét címünket képesek legyünk megvédeni az idei szezonban, ami november 22-én veszi majd kezdetét Rijádban.”

    A DS Techeetah csapatán belül is számos változás ment végbe az elmúlt hónapokban. Nigel Beresferd személyében új csapat menedzsere lesz a csapatnak, aki David Clarkeot fogja váltani. A DS Techeetah korábbi tanácsadója, Pedro de la Rosa nemrégiben mondott fel és még nem találták meg a legmegfelelőbb embert a spanyol ex F1-es helyére. Azonban a csapat vezetői nem akarják őt azonnali hatállyal helyettesíteni őt. A tesztpilóta kiléte azonban nem fog megváltozni, továbbra is James Rossiter lesz a kínai istálló teszt és tartalék versenyzője.