Kategória: Formula E

  • Elvett győzelmét is magának számolja a szezonját újabb sikerrel megmentő Da Costa

    Elvett győzelmét is magának számolja a szezonját újabb sikerrel megmentő Da Costa

    A Porsche győzelmével ért véget a Sanghaj ePrix második futama a Formula E-ben, így immár a nemrég még az állásáért küzdő Antonio Felix da Costa rendelkezik a legtöbb győzelemmel a szezonban, legalábbis saját számításai szerint.

    Az időmérő váratlan rajtsorrendet hozott, rendkívül szoros pole-ért folyó csatával, hiszen a döntő párharcban a mclarenes Jake Hughes egyetlen ezreddel győzte le a DS pilótáját, Stoffel Vandoorne-t a rövidített sanghaji pályán.

    A futam a szombatinál eggyel kevesebb körből álló távja miatt ezúttal kevésbé szólt az energiatakarékosságról, az élen való haladás sem jelentett akkora taktikai hátrányt, s miután 12 körrel a vége előtt átvette a vezetést Norman Natótól, Da Costa győzelemre is vezette a Porschét.

    „Az elmúlt hét futamból hármat is nyertünk” – nyomatékosította erős formáját a befutó után a portugál, utalva ezzel a két hete Berlinben aratott győzelmére, valamint arra a misanóira, amit egy technikai szabálytalanság miatt elvettek tőle – a Porsche fellebbezésében azonban még mindig nem született döntés. Da Costának négy futammal a szezon vége előtt már akkor sem lenne reális esélye a bajnoki címre, ha még visszakapná az akkori 25 pontot, mindenesetre a 2020-as bajnok így is látványos formajavuláson ment át azok után, hogy a szezon első felében az állása is veszélyben forgott – és tegyük hozzá, még mindig nem hosszabbított vele a Porsche.

    A német gyártó másik, a bajnoki címért hajtó pilótája azonban balszerencsés volt: Pascal Wehrlein csak a mezőny közepéről rajtolt, majd defektet kapott, miután bal hátsó kerekének ütközött első szárnyával a monacói kéztörése után ezen a hétvégén visszatérő Sam Bird. A McLaren britje egy másik esetben is mellényúlt a futam során, amikor a hétvégén remek formában lévő Nyck de Vriest forgatta ki.

    Egy McLaren azért a dobogón is ott volt, Da Costa mögött ugyanis Hughes lett a második, saját első pódiumát szerezve ezzel. Nato lett a harmadik, szintén idei legjobb eredményével, a bajnokságot vezető Nick Cassidy pedig negyedikként futott be, mert hiába gazdálkodott ismét jól a Jaguar energiájával, ezúttal sem tudott támadást indítani a hajrában. Most viszont ennek legfőbb oka az lehetett, hogy első szárnya leszakadásközeli állapotba került, miután ütközött Hughesszal.

    Wehrlein nullázása miatt azonban ez a 12 pont is sokat jelentett az új-zélandinak, aki így már 25 egységnyi előnyt őriz a porschés előtt a tabellán, míg saját csapattársa, Mitch Evans 35 pont hátránnyal a harmadik.

    Portlandben és Londonban még egy-egy duplafutamos forduló vár a mezőnyre a szezon zárásaként.

    A verseny végeredménye:

  • Addig ült az energiaelőnyén a Jaguar pilótája, hogy végül el is happolták előle a győzelmet

    Addig ült az energiaelőnyén a Jaguar pilótája, hogy végül el is happolták előle a győzelmet

    A Jaguar és a Porsche gyári csapatának harcát hozta a végjátékban a Formula E Sanghaj ePrix-jének szombati futama, a győzelmet pedig Mitch Evans szerezte meg, hiába tűnt úgy, hogy Nick Cassidy van ehhez a legjobb helyzetben.

    Az elektromos sorozat számára új, a világ motorsportszférájában azonban közismert helyszínre látogatott az FE: az F1 által is használt sanghaji versenypályára, amelynek viszont egy újszerű, rövidebb vonalvezetését vette birtokba. Az 5,4 helyett csak 3 kilométeres nyomvonal kikerüli a hosszú hátsó egyenest, a 9-es kanyar után más irányt vesz, s vissza is tér a célegyenesbe, amire így nem az ikonikus gyors balossal, hanem egy jobbkanyarral fordul rá a mezőny.

    A pole-t Jean-Éric Vergne szerezte meg a DS-sel, a verseny első háromnegyede azonban az autók töltöttségéhez képest túllőtt körszám miatt ezúttal is intenzív energiaspórolással, követhetetlen pozíciócserékkel zajlott – a mezőny eleinte 7 másodperccel futott lassabb köröket, mint az időmérőn, pedig itt ugyebár nincs szó feltankolt autókról.

    A zűrzavaros előzmények dacára (amelyek során egy időre még az eddig pont nélküli korábbi bajnok, Nyck de Vries is az élen találta magát a sereghajtó Mahindrával) a végjátékra a bajnokság éllovasai rendeződtek a mezőny elejére a gyári Porsche és Jaguar pilótáinak képében. Négy körrel a leintés előtt Mitch Evans vezetett, ám Pascal Wehrlein a pályát átvágó új sikánban a fűre hajtva megelőzte őt. Bár a manővert az új-zélandi szabálytalannak érezte, az utolsó kör kezdetén a külső íven vissza tudta előzni a Porsche németjét.

    Mindeközben Cassidy a harmadik helyen haladt, s idén már nem először neki sikerült a legjobban gazdálkodnia az autója energiaszintjével – úgy tűnt, az utolsó körökben ennek köszönhetően képes lehet levadászni az előtte csatázókat, ám ez végül nem történt meg, s az utolsó kanyarokban Wehrlein ellen is hiába próbálkozott, csak a dobogó harmadik fokára állhatott fel. A leintés utáni első interjúban a bajnoki éllovas egyszavas válaszokat adott, melyekkel arra utalt, a csapat döntése volt, hogy ne indítson támadást.

    A történtek dacára Cassidy előnye csak három ponttal csökkelt Wehrleinhoz képest, s még mindig 13 egységgel vezet a tabellán. Vasárnap egy újabb időmérőt és versenyt rendeznek Sanghajban a mezőnynek, ezt követően pedig már csak Portland és London lesz hátra a szezonból.

    A szombati verseny végeredménye:

  • Másodszor lett első, mégis csak először nyert idén Da Costa a Formula E-ben

    Másodszor lett első, mégis csak először nyert idén Da Costa a Formula E-ben

    A Berlin ePrix vasárnapi versenye már kevésbé szólt a tolakodásról, mint a szombati, így releváns csata alakulhatott ki a dobogós helyekért. Antonio Felix da Costa nyert, de Nick Cassidy járt a legjobban.

    A szombati, bicikliversenyeket idéző helyezkedésekkel telő futam után a vasárnapi ismétlésre enyhített a követelményeken a versenyirányítás: 40 helyett csak 38 körösre írták ki a versenytávot, vagyis a pilótáknak nem kellett extrém mértékben takarékoskodniuk az autójuk energiájával – ráadásul a biztonsági autós periódusok is ezúttal csak három körrel nyújtották meg a távot a szombati hat helyett.

    A pole-t a címvédő Jake Dennis szerezte meg, az első kanyarban viszont Cassidy lőtt az élre. A taktikázásnak persze továbbra is nagy szerepe volt, a futam során pedig a két Jaguar mellett a Porsche portugálja, Da Costa töltötte az első helyen a legtöbb időt. Mitch Evans a verseny utolsó köreiig kivárt az élen második támadó módjának aktiválásával, ezt követően pedig csatába bonyolódott Cassidyvel – a bajnoki pontverseny vezetője méltatlankodott is a rádióban csapat- és honfitársának húzásai miatt, amelyekkel szerinte csak a Jaguar együttes eredményét rontotta.

    A verseny első biztonsági autós beavatkozását Maximilian Günther kiesése, a másodikat pedig Norman Nato és Sacha Fenestraz alábbi ütközése váltotta ki:

    Evans és Cassidy csatája esélyt kínált Da Costának arra, hogy lélegzetvételnyi előnnyel meglógjon az élen, amit végül sikerült is győzelemre váltania – és ezúttal meg is tarthatta, szemben a misanói sikerével, amit órákkal az ünneplés után vettek el tőle egy technikai szabálytalanság miatt.

    Cassidy bejött másodiknak, ezzel 9-ről 16 pontosra növelte előnyét a most negyedikként végző Wehrleinnal szemben. A Porsche és a Jaguar versenyzőinek csatájából pedig továbbra sem tágít Oliver Rowland a Nissannal – a szezon meglepetésembere már hatodik dobogóját szerezte azzal, hogy most a 16. rajthelyről indulva harmadik lett, s csak 22 pont a hátránya Cassidy mögött.

    Még három duplafordulós hétvége van hátra a szezonból, két hét múlva pedig a mezőny Sanghajban versenyez majd, az F1 által is használt pálya rövidített változatán.

  • Távozással fenyegetőzik a kétszeres bajnok a túl nagy veszély miatt

    Távozással fenyegetőzik a kétszeres bajnok a túl nagy veszély miatt

    Jean-Éric Vergne figyelmeztette a Formula E vezetőit a Berlin ePrix-t követően. A francia pilóta el fogja hagyni a sorozatot, ha a versenytársai nem fejezik be a túlzott mértékű szélárnyék használatot.

    A kétszeres Formula E-bajnok képes volt egyben behozni az autóját a célba a berlini Tempelhof reepülőtéren megrendezett versenyen, ahol az előkelő 2. helyezést szerezte meg.

    A véletlengenerátor dobta ki a Formula E győztesét, a versenyirányítást is összezavarta a futam

    A mezőny túlnyomó része azonban játszmázott, ami abból állt, hogy mindenki szerette volna élvezni a szélárnyék által biztosított előnyöket. Azonban a harcok közben emiatt számos baleset is volt a versenyen, ami két hosszabb biztonsági autós fázisban nyilvánult meg.

    Ugyan ez a fajta stratégia a harmadik generációs autók bevezetésekor még izgalmas volt, de az utóbbi időben egyre többen panaszkodnak a jelenségre. A paddock túlnyomó többségének elege van az ebből keletkező veszélyes szituációkból, és szeretnék elérni, hogy a sorozat vezetői az FIA-val közösen változtatásokat eszközöljön az aerodinamikai csomagon.

    Minderre azért lenne óriási szükség, mert a jelenleg használt autók esetében a versenyzők jelentős leszorítóerőhiánnyal küzdenek. A következő generációs járművek esetében nem várhatóak változások e téren, és ezt a tényt Vergne nem volt képes szó nélkül hagyni.

    „Változásokra van szükség az aerodinamika területén – fogalmazott a francia ex-F1-es pilóta. – Az autók olyanok, mint az ejtőernyők, ami miatt túlságosan nagy a légellenállásuk. Ha kevesebb a légellenállásod, az előtted haladóhoz képest, akkor nagyobb sebességgel fognak érkezni mögötted, és ennek köszönhetően több energiát is képesek visszanyerni.”

    „Olyan autókra lenne szükségünk, ahol ez a probléma kevesebb mértékben van jelen. Máskülönben ez a versenyzés fog folytatódni, és mivel az új autók nem fognak megújulni a tervek szerint, így semmi nem fog megváltozni.”

    „Valamit tennünk kell, mert nem tudom, hogy képes leszek-e ezt még két éven keresztül csinálni. Senki nem szereti és élvezi ezt, ráadásul még veszélyes is. Sok pilótának tört már el a keze emiatt, szóval tényleg nem számízt annak.”

  • A véletlengenerátor dobta ki a Formula E győztesét, a versenyirányítást is összezavarta a futam

    A véletlengenerátor dobta ki a Formula E győztesét, a versenyirányítást is összezavarta a futam

    Miután pole-t szerzett az eddig nullapontos csapat, a futamon a versenyirányítás is belezavarodott abba, hogy ki hányadik helyen áll. A Berlin ePrix-n visszatért a lassúsági versenyzés a Formula E-be, melynek végén Nick Cassidy meglepően nagy fölénnyel nyert.

    Alaposan átalakult a mezőny a berlini duplafutamos hétvégére, miután négy állandó versenyző is távol maradt, akik a programjukkal ütköző spái 6 órás versenyt preferálták a WEC-ben. Az Envision például Sébastien Buemit és Robin Frijnst egyaránt nélkülözni volt kénytelen, helyükre Joel Eriksson és Paul Aron érkeztek, de igazoltan hiányzott még monacói kéztörése után Sam Bird is.

    Bár a múlt hónapban felmerült annak lehetősége, hogy egy szabálymódosítással a vasárnapi versenyen már engedélyezzék a WEC-ből visszatérő pilóták indulását, végül az FIA ezt nem hagyta jóvá. Bánhatja ezt a szintén Spában lévő Nyck de Vries, hiszen az FE-ben csapattársa, Edoardo Mortara pole-pozícióval jelezte a Mahindra fejlődését – miközben a csapat a szezon megelőző nyolc fordulóján még egyetlen pontot sem szerzett.

    A futam mindazonáltal a Sao Pauló-ihoz vagy a misanóiakhoz hasonlóan most is olyan volt, amelyen vajmi keveset számított a rajthelyezés. A körök számát magasra lőtték be az autók energiaszintjéhez képest, így az utolsó körökig spórolásról, egymás előre engedéséről szólt a verseny a teljes mezőny számára. Ilyen körülmények mellett pedig az is kétes értékű izgalomforrásnak számított, hogy rendszeresen egymás mellett haladtak a versenyzők a kanyarokban – hiszen gyakran nem előzni, inkább magukat megelőztetni próbálták.

    Jellegzetes pillanat a versenyből:

    A sorrend kaotikus voltáról árulkodott, hogy amikor Aron megállása miatt előbb virtuális, majd tényleges biztonsági autót rendeltek el, a versenyirányításnak is nehezére esett megállapítani, hogy a folyamatosan egymással helyet cserélő pilóták éppen milyen sorrendben haladtak az előzési tilalom elrendelésekor. Büntetést nem osztottak ki, de az újraindítás előtt a közvetítésben is hallhattuk, amint Scott Elkins versenyigazgató közli a mezőnnyel, hogy kiknek kell helyet cserélniük a sorrendben – majd néhány pillanat múlva egy kalkulációs hibára hivatkozva ezt meg is változtatta.

    Az élen így is a mezőny idei legjobbjai csoportosultak, a táv második felében már főként Jean-Éric Vergne, Pascal Wehrlein, Jake Dennis és Oliver Rowland váltogatták egymást az első helyen – az utolsó körökre azonban megérkezett rájuk Nick Cassidy a Jaguarral, aki addig hátrébb helyezkedett, ám jobban tudott takarékoskodni az energiájával, mint a többiek. Az új-zélandi az élre tört és a verseny összképét tekintve váratlan módon közel öt másodperces előnyt autózott ki a zárókörökben, amikor már mindenki jobban a gázra lépett.

    Cassidy végül Vergne és Rowland előtt nyerte a szombati berlini futamot, mögötte Mitch Evans, Pascal Wehrlein, Antonio Felix da Costa és a második helyről induló, majd valamilyen probléma miatt a mezőny végére csúszó, végül hetedikként célba érő Stoffel Vandoorne végzett.

    A tabellán Cassidy 9 ponttal átvette a vezetést Wehrleintől, vasárnap viszont jön egy újabb verseny Berlinben, ami ismét mindent felkavarhat – a pályán és a pontversenyben is.

    A szombati verseny végeredménye:

  • Sakk-mattot adott a mezőnynek a Jaguar Monacóban, régóta hajszolt álom vált valóra

    Sakk-mattot adott a mezőnynek a Jaguar Monacóban, régóta hajszolt álom vált valóra

    Kettős új-zélandi győzelem született a Formula E naptárának ékkövén, a Monaco ePrix-n, ami az idei szezon óta kettős Jaguar-győzelemmel egyenlő: Mitch Evans és Nick Cassidy mesterien játszották ki az ellenfeleket.

    A 16 futamból álló szezon 8. állomását jelentette Monaco, ahol 2021 óta már az F1 által is használt vonalvezetésen versenyeznek az elektromos autók. A versenynap azonban az egyik idei futamgyőztes kidőlésével kezdődött: Sam Bird furcsa balesetet szenvedett az 1-es kanyarban: elfékezte magát a Ste. Devote előtt, majd a bukóteret választva is a falnak ütközött. A kezét azonban nem vette el a kormányról a becsapódás pillanatában, s már az autóból kiszállva is azonnal bal kézfejét vizsgálgatta a McLaren pilótája, amiben aztán az orvosok törést diagnosztizáltak. A brit a 2022-es londoni hétvége után szenvedett ismét törést bal kezében, s míg akkor ezzel együtt is végigversenyezte a hétvégét, ezúttal kidőlt a folytatásra.

    A McLaren így tesztpilótáját riasztotta, egy bizonyos Taylor Barnardot, akinek eddigi legkimagaslóbb formaautós eredménye, hogy 2022-ben a német F4-es szezont a második helyen zárta Andrea Kimi Antonelli mögött. A brit még nem töltötte be a 20. életévét, s 19 évesen és 331 naposan ő lett a Formula E történetének legfiatalabb pilótája, miután egyetlen edzés és az időmérő teljesítése után rajthoz állt a futamon.

    A pole-t a Porsche bajnokságot vezető pilótája, Pascal Wehrlein szerezte meg a DS-es Stoffel Vandoorne és a két Jaguar előtt. A rajtnál utóbbiak között történt helycsere, Mitch Evans az 1-esben megelőzte Nick Cassidyt, aminek a végeredmény szempontjából kulcsfontosságú szerepe lett.

    Ugyanis miután Wehrlein és Vandoorne is aktiválta első támadó módját és néhány pozícióval hátraesett, a Jaguar két pilótája került az élre, innentől pedig taktikailag szinte legyőzhetetlenné váltak. A két új-zélandi összjátékával ugyanis mindketten úgy tudták felvenni a két kötelező támadó módot, hogy nem veszítettek pozíciót az üldözőkkel szemben.

    Evans Monaco FE mezőny
    Fotó: Formula E/Simon Galloway

    Kezdetben Evans vezetett, s ekkor mögötte Cassidy kissé visszalassította a mezőnyt, csapattársának nagyjából két másodperces előnyre volt szüksége, hogy a Casino-térnél kialakított sávban félrehúzódva előbb 2, majd 6 percre aktiválja a támadó módot, s mindkétszer az élen maradjon. A második aktivációja után azonban Evans félrehúzódott, elengedte Cassidyt, majd ő lassította le a Vandoorne által vezetett üldözőket honfitársa kedvéért. Amikor pedig Cassidy is végzett, nem izmozott Evansszel, hanem hagyta, hogy a csapatmunka kezdete előtt elöl lévő autó visszaálljon az élre. A csapattal egyetértésben később sem indított támadást, így Evans vezetésével a Jaguar kettős győzelmet ünnepelhetett Monacóban.

    Mögöttük a két DS, Vandoorne és Jean-Éric Vergne a támadási esélyek fokozása érdekében cseréltek néhányszor helyet egymással, de a szűk monacói utcákon ezúttal az FE-autókkal sem bizonyult könnyűnek az előzés. Vandoorne lett végül a harmadik, a 2022-ben a Mercedesszel bajnok belga pedig nehézségekkel teli másfél szezon után csak most először állt dobogóra a DS-sel.

    Wehrlein ötödikként futott be, de ez is elég volt számára ahhoz, hogy immár egyedüliként vezethesse a tabellát, hiszen a hétvégére vele pontazonossággal érkező Jake Dennis egy koccanáskor letört első szárnya miatt most pont nélkül maradt.

    Az FE-ben egészen ritkák a kettős győzelmek, a Jaguarnak is még csak most jött össze másodszor a tavalyi első berlini verseny mellett. Tavaly is a két új-zélandi ért célba az első két helyen Monacóban, akkor Cassidy még az Envision pilótájaként győzött. A 29 éves Evans a leintés után megkönnyebbülésének adott hangot, hogy több mint egy évtizednyi próbálkozás után végre összejött neki a győzelem a hercegségben: 2012 óta a GP3-ban, a GP2-ben és az FE-ben összesen 14 versenyen állt itt rajthoz a mostanit megelőzően, ebből hatszor dobogón végzett, de most először léphetett fel a legmagasabb fokra.

    A Monaco ePrix végeredménye:

     

    A bajnokság állása:

  • Fordulathegyek Misanóban: az egyik Porsche az utolsó körben örökölte meg, a másiktól a fürdőzés után vették el a győzelmet

    Fordulathegyek Misanóban: az egyik Porsche az utolsó körben örökölte meg, a másiktól a fürdőzés után vették el a győzelmet

    Antonio Felix da Costa egy olyan szúrópróbaszerű vizsgálaton bukott meg győzelme után, amelyben valószínűleg másokat is vétségen értek volna, de a Porsche másnap Pascal Wehrlein révén már egy legális győzelmet is ünnepelhetett a Formula E Misano ePrix-jén.

    Misanóban rendezték a Formula E szezonjának 6. és 7. versenyét – Olaszországban egy ízig-vérig épített pályára költözött a sorozat Róma utcáiról annak a koncepcióváltásnak a részeként, hogy vegyesen kerüljenek a pályatípusok a naptárba (bár az a múlt héten a nemzetközi sajtóban már némi megrökönyödést keltett, hogy jövőre Silverstone is csatlakozhat). Az elsősorban a MotoGP-ből ismert, a néhai Marco Simoncelliről elnevezett pályának egy módosított változatát használta viszont az FE, rövidebb célegyenessel.

    A hétvégéhez köthető negatív kicsengésű hír, hogy noha mostanra tervezték a Formula E legújabb nagy technikai újításának, a bokszutcai gyorstöltésnek a bevezetését, a tesztek alapján még mindig nem bizonyul eléggé megbízhatónak a rendszer, így valószínűleg leghamarabb csak jövőre debütálhat a versenyzőkben máris erős ellenérzéseket keltő látványelem.

    Az első verseny aztán éppen a töltöttség „hiányáról” szólt, vagyis a legutóbbi két fordulóhoz hasonlóan ismét úgy határozták meg a körök számát, hogy az a táv nagy részében intenzív takarékoskodásra sarkallja a mezőny minden tagját, így pedig a pilóták kerékpárversenyekhez hasonlóan passzolgatták át egymásnak a vezetést, hogy lehetőleg valakinek a szélárnyékában vezetve kevesebb energiát használjon az autójuk.

    A pole-t Mitch Evans szerezte meg, de ez mit sem számított, néhány kör után már a 17. helyről rajtoló Stoffel Vandoorne vezetett. Az utolsó öt kör kezdetéig tulajdonképpen nem volt történetíve a versenynek, a lassítások és elengedések abszurd mértéket öltöttek, a kanyarokban rendre feltorlódó mezőnyben pedig nem lehetett megúszni a koccanásokat. A hétvégére a tabella első két helyén érkező Pascal Wehrlein és Nick Cassidy egyaránt kénytelen volt szárnycsere miatt a bokszba hajtani, míg a Sao Pauló-i győztes Sam Bird defektet kapott, ezzel elszálltak az esélyeik egy jó eredményre.

    A hajrára aztán felgyorsult a tempó, Antonio Felix da Costa pedig megelőzte Oliver Rowland Nissanját a győzelemért. A portugál számára a legjobbkor jött ez a győzelem, hiszen gyenge szezonkezdete miatt éppen Misano előtt reppentek fel a híresztelések, hogy a Porsche jövőre lecserélné őt a jelenleg az Abtnál versenyző Nico Müllerre, aki állítólag már tesztelte is az autójukat. A 2020-as bajnok ezzel kissé elhallgattatta ezeket a hangokat és boldogan hátraszaltózott a medencébe.

    Ám mintegy öt órával a leintés után érkezett a kegyetlen hír az FIA-tól, miszerint technikai szabálytalanság miatt kizárták Da Costát a versenyből, a győzelem így Rowlandhez került Jake Dennis és Maximilian Günther előtt. Egy szúrópróbaszerű vizsgálaton derült arra fény, hogy egy 2022-ig szabályos, de azóta már betiltott rugót használt a Porsche Da Costa gázpedáljában. Azóta viszont a The Race kiderítette, hogy néhány más csapat sem volt tisztában azzal, hogy ez egy tiltott elem, mivel az FIA nem hangsúlyozta azt ki a 2023-as szabályok kiadásakor, így alighanem mások is használták ezt a Spark által korábban mindenkinek leszállított rugótípust az elmúlt két szezonban. A Porsche még szombaton közzé adta fellebbezési szándékát a büntetés ellen.

    Az egyéni bajnokság élére ekkor – már a megörökölt győzelem nélkül is – meglepetésre a Nissan ugrott a remek formában lévő, zsinórban négy dobogónál járó Rowlanddel.

    Vasárnap a második futam látványát lényegesen javította, hogy két körrel rövidebb távot jelöltek ki, így a takarékoskodással sem kellett extrém módon bánni. Volt viszont, akinek így sem sikerült: az utolsó körre fordulva Rowland vezetett, mögötte Wehrlein nem volt támadási közelségben, ám a brit pilóta és a Nissan ritkán látható módon elszámolták magukat: az autó energiája az utolsó kör során elfogyott, Rowland kocogó tempóra lassult, Wehrlein pedig elsétálhatott a győzelemmel, ezzel némi kárpótlást adva a Porschénak a szombati elvett trófeáért. Mögötte szoros volt a hármas befutó, Dennis ismét második lett, Cassidy pedig a célvonal előtt gyorsulta le és előzte meg öt századmásodperccel Müllert.

    A tabella élén jelenleg egyaránt 89 ponttal áll Wehrlein és a címvédő Dennis, a két Porsche-motoros autót pedig 9 pont lemaradással Rowland, majd további 4 egységgel hátrébb Cassidy követi. Folytatás két hét múlva Monacóban!

    Az első verseny végeredménye:

    A második verseny végeredménye:

  • Kubica és Leclerc öccse akcióban – hétvégi autósport ajánló

    Kubica és Leclerc öccse akcióban – hétvégi autósport ajánló

    A Formula E két versennyel jelentkezik Misanóból, de egyéb autósport programot is ajánlunk a hétvégére.

    Formula E, Misano

    • április 13. szombat: időmérő 10:20-
    • április 13. szombat: futam 15:00-, közvetítés: Eurosport 1
    • április 14. vasárnap: időmérő 10:20-
    • április 14. vasárnap: futam 15:00-, közvetítés: Eurosport 2

    Egyre szorosabb a bajnokság, a tokiói futam után Pascal Wehrlein előnyre tovább fogyott, már hárman is csak legfeljebb tíz pontot hátrányból kergetik a tabellán. Főleg a szezont két nullázással indító Oliver Rowland jött lendületbe.

    ELMS (European Le Mans Series), Barcelona

    Spanyolországban indul a WEC európai kistestvére (több betétprogrammal), 4 órás versennyel Barcelonában. A mezőnyben az autósport, azon belül az F1 ismert neveiből és kötődéseiből láthatjuk többek között Robert Kubicát, Paul di Restát, ifjabb Nelson Piquet-t, Felipe Drugovichot, Frederik Vestit, Charles Leclerc és Pastor Maldonado öccsét.

    NASCAR, Texas

    Cup Series

    • április 13. szombat: időmérő 17:20-
    • április 14. vasárnap: futam 21:30-, közvetítés: Aréna4

    Xfinity Series

    • április 13. szombat: időmérő 0:30-
    • április 13. vasárnap: futam 2:30, közvetítés felvételről 8:45-től: Aréna4

    A NASCAR-szezon következő versenyét Texasban rendezik.

    Randizós vicceket mondott a pilóta fülébe verseny közben a mérnök

  • Randizós vicceket mondott a pilóta fülébe verseny közben a mérnök

    Randizós vicceket mondott a pilóta fülébe verseny közben a mérnök

    Az autóversenyzők és mérnökeik közötti kapcsolat egészen új szintjét képviseli a Formula E-ben a McLarennél Jake Hughes és Alan Cocks.

    A pilóta és mérnöke már nem először hallhatóak furcsa, versenypályán egyáltalán nem megszokott diskurzus közben a csapatrádióban: a Dirija ePrix alatt például lovakról és a gyönyörű Holdról beszélgettek.

    A McLarennél második szezonját teljesítő Hughes tavaly óta dolgozik együtt Cocksszal, akinek komoly motorsportos tapasztalata van, hisze korábban az F1-ben a Hondát, a Brawn GP-t, a Marussiát és a Red Bullt is megjárta, majd ténykedett több FE-csapatnál és az önjáró versenyautókat fejlesztő Roborace-ben is. A profizmus azonban nem ölte ki a humorérzéket a mérnökből, aki ezúttal a tokiói futam alatt – de legalább a Mitch Evans balesete miatt elrendelt biztonsági autós periódus közben – pilótájának rekeszizmait vette támadásba. A mezőny biztonsága érdekében mondhatjuk, szerencsére nem nagy sikerrel!

    – Te, akarsz egy viccet? – kérdezte Cocks.

    – Jöhet, ráérek – felelte a versenyautóból Hughes.

    – Miért adnak jó randizási tanácsokat az autóversenyzők?

    – Fogalmam sincs.

    – Mert ki vannak képezve arra, hogy észrevegyék a red flageket.

    – Ez rémes. Igazából nagyon jó, de azt mégsem mondhatom, szóval rémes” – reagált Hughes.

    A „red flag” egy a társkeresésben újabban közkeletűvé vált, a magyar nyelvben is átvett kifejezés, amely vészjósló, rossz jelekre utal az ismerkedés kezdeti szakasza során. A versenypályán pedig ugyebár a megszakítást jelenti a piros zászló.

    Cocks azonban rögtön rátromfolt még erre egy szóviccel, ami magyarul már nem is fordítható.

    – És miért nem ajánlatos randizni egy autóversenyzővel?

    – Nem tudom, mondd!

    – Mert többségüknek foltok vannak a múltjában.

    Itt a csattanó angolul úgy hangzott, hogy „most of them have got a chequered past”, ami egyrészt szó szerint azt jelenti, hogy fekete és fehér foltok, vagyis jó és rossz dolgok tarkítják a múltjukat, másrészt pedig arra utal, hogy a versenyzőket intette már le kockás zászló (ami angolul chequered flag).

    „Ó, fogd be, fogd be!” – tudta mondani minderre Hughes, aki végül csak a 14. helyen ért célba a futamon, így lemaradt a pontszerzésről. Igaz, a verseny elején – még a poénok beérkezése előtt – a falba kényszerítette őt Lucas di Grassi, de innen még vissza tudott állni a versenybe. Még szerencse, hiszen enélkül a viccekről is lemaradtunk volna!

  • Legyőzték a japán csapatot és a cseresznyevirág színű autókat Tokió első versenyén

    Legyőzték a japán csapatot és a cseresznyevirág színű autókat Tokió első versenyén

    A német sajtó által csak Elektro-Schuminak becézett Maximilian Günther nyerte a Formula E első tokiói futamát, miközben a Jaguar a gyengélkedése ellenére is megőrizte a vezetést a bajnokságokban.

    Nagy várakozások előzték meg a Formula E szezonjának ötödik futamát, a Tokió ePrix-t, amivel a sorozatnak sok év próbálkozás után végre sikerült betörnie a japán főváros utcáira – az eseményeket még az RB F1-es pilótája, Cunoda Juki is a helyszínről követte, aki a jövő hétvégén Szuzukában szintén otthon versenyez.

    Fontos hétvége volt ez a mezőny – egyelőre – egyetlen japán képviseletének, a Nissannak, amely a gyári csapata mellett a legutóbb Sao Paulóban első győzelmét megszerző McLaren beszállítója is, de mások is különleges módon készültek, a Porsche például rózsaszínre festette Pascal Wehrlein és Antonio Félix da Costa autóját a japáncseresznye-fa virágzásának jegyében.

    Günther, Rowland, Dennis, Tokió
    Fotó: Formula E

    A kezdés remekül indult a Nissannak, hiszen Oliver Rowland idén már másodszor állította pole-ba az autójukat egy szokatlan eredményeket hozó időmérőn, Maximilian Günther Maseratija, Edoardo Mortara Mahindrája és Sergio Sette Camara ERT-je előtt. A legutóbb győztes Sam Bird napja viszont tragikusan indult, a legutóbbi győztes egy vezetői hiba miatt csak az utolsó rajthelyre állhatott fel.

    A futam nagy részében is Rowland, Günther és Mortara csatáztak a legjobb helyekért, de aztán a Mitch Evans balesete miatt beküldött biztonsági autó összerázta a mezőnyt és helyzetbe hozta a Porschékat is. Nyolc körrel a vége előtt Günther elsuhant a különösebb ellenállást nem mutató Rowland mellett, akinek nyakára hamarosan megérkezett Da Costa. A 2020-as bajnok a záró körökben megpróbálkozott az előzéssel, ám Rowland a külső ívre szorította, ezáltal pedig a portugál pozíciót vesztett a címvédő Jake Dennisszel szemben, és lecsúszott a dobogóról.

    Bár egészen a szoros befutóig védekeznie kellett, Günther végül önmaga ötödik, a Maserati második győzelmét szerezte meg a Formula E-ben, a német mellett így a monacói himnusz csendült fel a beltéri díjátadó ceremónián, hiszen a csapat továbbra is a Venturi licencével versenyez. Rowland élete formájában van, hiszen zsinórban harmadik dobogóját szerezte, maga mögött tartva a Dennis, Da Costa és Wehrlein alkotta Porsche-vonatot.

    Rossz napot zárt a 100. FE-versenyét teljesítő Jaguar. A kezdetek óta a csapattal lévő Evansnek egy koccanás és az azt követő szárnycsere tette tönkre a napját, és a tabella éllovasaként érkezett Nick Cassidy is csak 7. lett – utóbbi új-zélandi viszont ezzel együtt is őrzi még az első pozíciót, igaz, már a rá felkapaszkodott Wehrleinnel pontegyenlőségben. A csapatok és a gyártók tabelláján továbbra is a Jaguar vezet.

    Két hét múlva egy a Tokió szűk utcáitól egészen eltérő kihívás vár a Formula E mezőnyére, hiszen egy épített pályára, Misanóba érkeznek, ahol szombaton és vasárnap két versenynapot is lebonyolítanak.