Kategória: Formula E

  • Heidfeld és Dillmann készen állna a bevetésre az FE-ben

    Heidfeld és Dillmann készen állna a bevetésre az FE-ben

    Nick Heidfeld és Tom Dillmann jelezték, szívesen visszatérnének a Formula E-be. Mivel az elektromos sorozat naptára több másik bajnoksággal is ütközik, valószínűleg lesz is erre lehetőségük.

    A Mahindra tartalék- és fejlesztőpilótája, Nick Heidfeld készenlétben van egy beugrás esetére. A német 2018-ban, három Mahindránál eltöltött szezon után lépett döntött úgy, visszalép, és nagykövetként szolgálja a csapatot tovább. Most azonban azt nyilatkozza, felkészült az éles bevetésre.

    „Készen állnék rá, hat hete vezettem is az autót. Azt mondtam a csapatnak: Nézzétek, ha vagyok a tartalék versenyző, időről-időre vezetnem kell az autót.”

    Így is lett, de a szeptemberi tesztek előtt csaknem egy évig nem ült elektromos versenyautó volánjánál.

    „Nagyon élveztem, mert mentünk időmérős módban is, 250 kW-tal. Jól éreztem magam az autóban, örültem a lehetőségnek. Fél napot vezetett a szimulátoros versenyzőnk (Sam Dejonghe), és fél napot vezettem én.”

    „Nem lenne semmi probléma, ha be kellene ugranom, de erre nem sok az esély persze.” – mondja az ex-F1-es, annak ellenére, hogy eddig minden FE szezonban volt versenyzőcsere.

    Nem ő az egyetlen, aki a visszatérés gondolatával kacérkodik. Tom Dillmann a NIO kínai befektetői miatt szorult háttérbe. Hiába van szerződése a mostani évadra, az új tulajdonosok honfitársukat, Ma Qing Huát akarják a második versenyülésben látni.

    Tom Dillmann & Oliver Turvey, NIO, Formula E, racingline.hu
    Fotó: FIA Formula E

    Most a francia versenyző egy meg nem nevezett csapat szimulátorában rója a köröket, de nincs megkötve a keze, bármikor versenyezhetne másik csapattal is.

    Előreláthatóan két hétvégén lesz erre lehetősége Sanyában, illetve Nem Yorkban, amikor a WEC, illetve a DTM is versenyez, így több pilótának is máshol lesz kötelezettsége.

    „Vannak csapatok, akiknek versenyzőre lesz szükségük, ezt már előre lehet tudni. Ha a tapasztalatot nézzük, nem sok pilóta esélyes arra, hogy csak behuppanjon, és rögtön pontokat szerezzen.”

    Tavalyi eredményét – nem szerzett pontot – nagyban beárnyékolja a NIO rossz teljesítménye is. A hajtóegység gyengeségeit figyelmen kívül hagyva csapattársa ellen éppen, de 6-7-re kikapott az időmérőkön. Az ellen az Oliver Turvey ellen, akit a Formula E egyik legtehetségesebb (és csapatait illetően legszerencsétlenebb) pilótájaként tartanak számon.

    „Ha csapatvezető lennék, egy versenyre nem egy újoncot ültetnék be az autóba, hogy a falban kössön majd ki. Valaki tapasztalt versenyzőt keresnék, hátha pontot tud szerezni. Szerintem ilyen szempontból jól állok.”

    Kérdés, jut-e majd neki hely. Eddig két versenyzőről tudni, hogy ki kényszerül hagyni egy-egy futamot. Egyik James Calado, ő Sanyában nem lesz ott, de a Jaguar ülésére már Alex Lynn esélyes. A másik pedig Nico Müller, aki a New York ePrix-t kényszerül kihagyni a Dragonnál.

  • Könnyebb és gyorsabb lesz a harmadik generációs Formula E autó

    Könnyebb és gyorsabb lesz a harmadik generációs Formula E autó

    A harmadik generációs Formula 3 autók könnyebbek és gyorsabbak lehetnek a 2020-as szezontól: ezeket az autókat 3 éven át fogják használni majd.

    Az új megállapodás három szezonra terjed ki, így egészen a 2024-25-ös szezonig kitartanak majd az új autók. Az alvázról, az akkumulátorra és az abroncsról is szó esik a kiírásban, utóbbira 2020. május 31-ig lehet benyújtani a pályázatokat.

    A Pályázati Felhívás (ITT) két kulcsfontosságú kritériuma részletezi a harmadik generációs autók méretét és súlyát is: az akkumulátoroknak 284 kilónak kell lenni. Jelenleg a McLaren Applied Technologies szolgálja, amellyel az autók akár a 385 kg-ot elérik. A cél az, hogy pilótával együtt mindössze 780 kiló legyen az autó, így azok 120 kilóval könnyebbek.

    2022-től bevezetnek egy gyors töltésű rendszert is, ezzel 4 kWh plusz felhasználtató energiát ad. A széria szponzora szolgálja majd az új autók töltőrendszerét, beleértve az energiaellátást, az elosztó hálózatot és a használandó töltőrendszereket.

    Az összeghatár 340 ezer euró lehet, de erről jövőre hoz végső döntést az FIA. Az új autók első tesztjei 2021 augusztusában várható.

  • Rio de Janeiro ePrix-t (is?) rendezne – projekt két Piquet-vel a fedélzeten

    Rio de Janeiro ePrix-t (is?) rendezne – projekt két Piquet-vel a fedélzeten

    Rio de Janeiro eddig mint a Brazil Nagydíj új helyszíne volt a pletykák központja. Most azonban úgy néz ki, a Formula E-re vetette ki a hálóját, méghozzá a két Nelson Piquet vezetésével.

    Az első szezon előtt még Rio volt a legelső bejelentett futam, amelyre 2014 novemberében került volna sor. Ám még áprilisban törölték támogatás hiánya, és szervezési nehézségek miatt. A következő lehetőség a 2017-18 szezon lett volna a helyszín debütálására, végül ez sem valósult meg, az utolsó pillanatban Uruguay és Punta del Este helyettesítette a versenyt.

    Most a Piquet család vezetésével, és  Jair Bolsonaro támogatásával új kezdeményezés indult, és az elnök már egy szándéknyilatkozatot is aláírt.

    „Most sok lépést kell megtennünk, mire minden összeáll, de ezen dolgozom.” – mondta Nelson Piquet Jr. „Lassan haladunk a tervezéssel, de mindent megfontolunk, hogy a lehető legjobb döntéseket hozzuk. Már van egy megvalósíthatósági tanulmányunk, és az elnök is támogat minket.”

    „Egy csapat üzletember keresett meg minket, akik nem sokat tudtak a motorsportról, de a segítségünket kérték, mondván, hogy én vezettem FE autót, apám pedig nagy tiszteletnek örvend az országban.”

    Az ifjabb Nelson megerősítette, hogy többször beszélt már a sorozat képviselőivel, és a közösen tervek szerint jövő év januárjában lenne a verseny.

    „Voltunk Londonban a Formula E-vel tárgyalni, és a brazil elnöknél is voltunk már. Még sok mindent kell helyre tenni, de a pénz nem a legnagyobb problémánk.”

    „A legfontosabb, hogy a tűzoltóság, a rendőrség, és mindenki segítsen nekünk, hogy minden zökkenőmentesen haladjon majd. Az összes szolgáltatást meg kell oldanunk addigra, tehát sokkal több van a háttérben, mint maga a pálya. A teendők 50%-a még hátravan, de haladunk a cél felé.”

    „Izgatott vagyok, mert nem állandó pályáról van szó. Kicsit olyan lesz, mint amit az F1 csinált Valenciában. Ha minden rendben lesz, jövő januárban már versenyünk lesz Rióban.”

  • Berger: Le Mans ütközni fog velünk, nincs mit tenni

    Berger: Le Mans ütközni fog velünk, nincs mit tenni

    A DTM főnöke, Gerhard Berger elárulta, nem tudják elkerülni, hogy a sorozat anderstorpi hétvégéje egy időpontra essen a le mans-i 24 órás versennyel.

    A német túraautó bajnokság még szeptemberben hozta nyilvánosságra 10 fordulós versenynaptárát, két új helyszínnel, ami Monza és a nemrég befejezett Igora Drive. Nemcsak egy ütközés lesz, már a Formula E new yorki versenye is egybe esik a norisringi hétvégével.

    Ez több pilótára is kihatással van, a legnagyobbat Mike Rockenfeller veszítheti, aki Cadillac pilótájaként versenyezne Le Mans-ban, de így az állásába kerülhet, hogy nem tud rajthoz állni Franciaországban.

    A Formula E-ben is szereplő Nico Müller a New York ePrix-t hagyja majd ki, a hasonló cipőben járó Robin Frijns pedig a Norisringet.

    Amikor Bergert kérdezték, elkerülhető-e, hogy egyszerre többkötelessége legyen a pilótáknak, röviden lezárta, hogy „nem”.

    „Nem azért, mert nem szeretném megoldani. Ez egy rémálom, de néhány pálya már foglalt arra az időpontra, ami nekünk lenne jó.”

    „Aztán ott van az is, hogy a TV miatt egyenletesen kell eloszlatnunk a versenyeket. Nem tehetjük meg, hogy hat hétig szünetelünk. Ez elvárás velünk szemben.”

    „Aztán ott vannak a gyártók, akik a Formula E-ben is versenyeznek. Ez még rendben is van. De van, aki 24 órás versenyeken vannak ott, például Spában. Ez mind jó. De erre jött még rá Le Mans.”

    Berger megerősítette, célja elkerülni a hasonló eseteket, mind az FE-vel, mind a hosszútávú világbajnoksággal.

    „Minden évben megpróbáljuk, de egyszer még a Forma-1 is egyszerre volt Le Mans-szal. Mi márciusban kezdjük a szezont, és októberben fejezzük be, miközben nyári szünetet is kell tartanunk. Ezt most nem tudjuk elkerülni.” – tette hozzá.

  • Lotterer: a kevesebb energia taktikusabb versenyekhez vezet

    Lotterer: a kevesebb energia taktikusabb versenyekhez vezet

    André Lotterer és Stoffel Vandoorne is úgy véli, az új szabály, miszerint a safety car alatt nem lehet energiát spórolni, nagyobb stratégiai változatosságot eredményez.

    A szaudi idénynyitó előtt lépett érvénybe, hogy ezentúl lassított tempónál (mint például a biztonsági autó vagy az egész pályás sárga zászló) minden percben 1 kWh energiát levonnak a felhasználható mennyiségből, hogy ne lehessen így spórolni a futamok alatt.

    Az új rendszert Valenciában tesztversennyel szimulálták azért, hogy minden zökkenőmentesen haladjon, amikor élesben vetik majd be az új szabályokat.

    Erre már az legelső futamon sor került, ugyanis Daniel Abt és António Félix da Costa a verseny késői szakaszában ütközött, előbbi a falban kötött ki.

    André Lotterer, aki másodikként zárt aznap, úgy nyilatkozott, szerinte ez civilizáltabb versenyeket eredményez majd.

    „Eddig mindig számoltunk valami incidenssel, és végig keményen nyomtuk, de most ezt már nem lehet megtenni. Jó, hogy lehet végre egy picit jobban taktikázni, így jobb.”

    Stoffel Vandoorne harmadik lett, és amikor arról kérdezték, mit gondol, hogyan vált be a módosítás, megerősítette a stratégia jelentőségét.

    „Hozzáad egy stratégiai szempontot is a versenyekhez, ez biztos. Most így az elején nyugodtabbnak tűnt minden, mert mindenki mást próbált ki. Összességében jót tesz szerintem.”

    A második verseny már jóval kaotikusabb volt. Az oka azonban az Attack Mode aktiválási pontja volt. Jobban mondva, annak elhelyezése volt felelős az incidensekért.

  • Megállapodtak harmadik generációs Formula E autó részleteiről

    Megállapodtak harmadik generációs Formula E autó részleteiről

    A résztulajdonosok nyilvánosságra hozták harmadik generációs Formula E autó adatait. A következő generációs járművet a 2022/2023-as szezontól – ami a kilencedik éve lesz az elektromos szériának – alkalmaznák az új konstrukciót.

    Egyes források szerint a harmadik generációs autó akkumulátora akár 450 kilowatt teljesítményt – ami körülbelül 612 lóerőnek felel majd meg – is képes lesz majd leadni, miközben a mechanikus hátsó fékrendszert az elektromos fékrendszer fogja felváltani.

    Az autó vázán is változtatni fognak, ugyanis a 2022-es szezontól be fogják vezetni a kötelező kerékcseréket, amin évekig vitatkoztak a tulajdonosok. Az autó vázának megváltozása könnyebbé fogja tenni a csapatok dolgát a kerékcseréknél. A hírek szerint tervben van egy boxkiállások során történő gyors töltés bevezetése is, melyet már szimuláltak is a megfelelő körülmények között. Emellett a Gen 3-as autók már alkalmasak lesznek majd arra, hogy az FIA által 2-esre minősített utcai pályán versenyezhessenek majd.

    Az FIA Motorsport Világtanácsának ülésén pedig meghatározták a gumiszállító, az akkumulátorokat biztosító és a karosszériákat készítő márkák kilétét. Az autó karosszériájának elemeit nagy valószínűséggel továbbra is a Spark Racing – Dallara kettős fogja készíteni. A gumiszállító kiléte sem fog változni, ugyanis továbbra is a Michelin utcai abroncsait fogják majd használni az elektromos széria csapatai. Az akkumulátor fronton azonban a McLaren Applied Technologiesnek egy másik gyártóval is szembe kell majd néznie a Williams Advanced Engineeringgel.

  • A Chile Ralit törölték, a Santiago ePrix nincs veszélyben

    A Chile Ralit törölték, a Santiago ePrix nincs veszélyben

    A Santiago ePrix a tervek szerint kerül majd megrendezésre januárban, annak ellenére, hogy a Chile Ralit törölték a világbajnoki futamok közül, társadalmi elégedetlenség miatt.

    Pénteken közölték a hírt, a Concepción környékén tervezett eseményt nem tartják majd meg áprilisban. Sorozatban másodjára rendeztek volna világbajnoki eseményt az országban, erre végül nem kerül sor. A döntés oka, hogy forrongások kezdődtek a fővárosban, az országban pedig vészhelyzetet nyilvánítottak ki.

    Az Autosport úgy tudja, mivel Santiago ePrix – szemben a ralival – nem kormány által támogatott, hanem privát finanszírozású esemény, így zavartalanul zajlanak az előkészületek. A Formula E csapatait is úgy tájékoztatták, nem lesz változás az ütemtervben.

    Chile fővárosa már kétszer látta vendégül az elektromos sorozat mezőnyét. Tavaly a Parque Forestal, idén a Parque O’Higgins környékén kialakított pályán rendeztek versenyt. Jövőre is ez utóbbi lenne a helyszín, bár kisebb változtatások lehetnek a tavalyi pálya kialakításához képest.

    A tervek továbbra is úgy szólnak, hogy a szezon harmadik versenyét január 18-án, Santiagóban az O’Higgins parkban rendezik majd meg.

  • Vergne a Formula 2-es stewardok tanácsadója lesz Abu Dhabiban

    Vergne a Formula 2-es stewardok tanácsadója lesz Abu Dhabiban

    Jean-Eric Vergne a versenybírák munkáját fogja segíteni a Formula 2 szezonzáró hétvégéjén Abu Dhabiban. Azonban az elektromos széria kétszeres bajnoka nem a büntetése miatti közmunkát fogja betölteni ezt a szerepet.

    Az ex Forma-1-es versenyző elfogadta az FIA elnök Jean Todt ajánlatát, miszerint segítse a munkájukat a versenyhétvége során. Az FIA azonban azt is megerősítette, hogy Vergne csak a Formula 2-es versenyeken fog majd segíteni a döntéshozásban, a Forma-1-es versenyen már nem.

    Vergne azt is elárulta, hogy a büntetése – amit a botrányos rádiózásáért kapott még a Formula E tavalyi szezonjának new yorki versenyén kapott – még nem lett pontosan megbeszélve. A franciát azért büntették, mert azt kérte a csapatától, hogy a balesetbe keveredő csapattársa, André Lotterer álljon meg a pályán, ezzel biztonsági autós fázist előidézve, ami előnyhöz juttatta a szintén balesetező Vergnet, aki így fel tudott zárkózni a mezőnyhöz.

    Amikor az FIA bejelentette a Formula E regnáló bajnokának büntetését, akkor az is kiderült, hogy a franciának 2020. január 14-éig mindenféleképpen le kell töltenie a büntetését.

    „Versenybíróként leszek majd jelen Abu Dhabiban, azonban nem gondolnám, hogy ez lesz a büntetésem” – nyilatkozta Vergne. „Ez egy olyan eset volt, amikor felkértek arra, hogy segítsem a versenybírók munkáját és hogy zz egy remek alkalom a számomra, ugyanis így lehetőségem lenne megismerni a másik oldalt és belesni a kulisszák mögé. Örülök, hogy ezt csinálhatom. Nem lesz más dolgom akkortájt és így lehetőségem nyílik megtanulni valami újat a sportágammal kapcsolatban.

    Amikor Vergnet arról kérdezték, hogy mi lesz, ha a büntetése különálló lesz majd a mostani F2-es szerepétől, a francia ezt válaszolta: „Igen, ez valószínűleg így lesz. Ez azonban nem egy unalmas dolog lesz, hanem számomra és az FIA számára is érdekes feladat lesz majd.

    „Őszintén, nem tudom mi lesz. Eredetileg az FIA Motorsport Games-en kellett volna részt vennem Olaszországban, azonban másként alakultak a dolgok. Biztos találni fogunk majd mást, azonban az eset óta már tisztázódtak a dolgok.

    „A rádióüzeneteket átvizsgálták és megértettük, hogy semmi káros dolog nem volt abban, amit mondtam. Amit nem láttak az emberek az az, hogy amikor beszéltem a rádióban, André már a sérült szárnyával együtt a falban volt. Az eset hevében történt az egész. Ez egy olyan dolog, amit nem szívesen ismételnék meg. Azonban, ha szerintük ez olyan rossz volt, akkor akár súlyosabb büntetést is kiszabhattak volna rám.”

    Még idén januárban volt hasonló büntetése a Red Bullnál versenyző Max Verstappennek. A holland pilóta a tavalyi Marrakesh ePrix-n töltötte le a rá kiszabott közmunkát, amit az Esteban Oconnal való lökdösődéséért kapott a 2018-as Brazil Nagydíjat követően.

  • Diriyah rendezné az első éjszakai ePrix-t 2020-ban

    Diriyah rendezné az első éjszakai ePrix-t 2020-ban

    A szaudi ePrix szervezői és promótere szeretné, ha az éjszakai Formula E verseny helyszíne Ad Diriyah lenne.

    Előkészítik a terveket, hogy világítási rendszert tudjanak telepíteni a pályára annak érdekében, hogy a pálya átmenjen az FIA szigorú homologizációs folyamatán. Így akár már jövőre sor kerülhetne az első elektromos versenyre a fények alatt.

    Már az idei versenyt is hírbe hozták egy éjszakai időponttal, de a bonyolult infrastruktúra miatt elvetették az ötletet. A szervezők azonban nem mondtak le a lehetőségről, most újra napirendre tűzték a változtatást.

    Carlo Boutgay, a Diriyah ePrix promótere megerősítette, az a céljuk, harmadjára is vendégül láthassák a mezőnyt, és a terv már mozgásba lendült, hogy a következő verseny világítással együtt fenntartható legyen.

    „Már találtunk egy könnyebb megoldást, de az csak 60-70%-ban biztosítaná a fentarthatóságot. Most arra törekszunk, teljesen szennyezésmentes legyen a megoldás, ez pedig némi időt vesz igénybe.”

    „Nálunk azt is érdemes figyelembe venni, hogy egy utcai pályáról van szó, tehát maga a pálya időszakosan létezik. Két héttel a verseny előtt építjük meg, és öt nappal utána közutak vannak a helyén.”

    „Ha éjszakai futamban gondolkozunk, annak egyrészt lebonthatónak, másrészt fenntarthatónak kell lennie. Ezért teljesen másról beszélünk, mint az bahreini vagy abu dhabi pályák esetében.”

    A verseny szervezői azért is érzik szükségét a változtatásnak, mert az jobban idomulna a helyi szokásokhoz. Pénteken törölni kellett az autogramosztást, mert nem volt elég néző a helyszínen.

    „A péntek olyan nekünk, mint az európaiaknak a szombat. Ilyenkor összegyűlik a család, együtt ebédelünk, imádkozunk, és legfeljebb késő délután hagyjuk el a házat.” – magyarázta Boutgay.

    A versenyeket valóban nem sokan nézték a helyszínről. A hétvége része volt egy nagyobb koncertsorozat is, és az események között négy óra volt az ütemterv szerint.

    „Utólag belátjuk, túl hosszú volt a szünet. 37 ezer ember jött el pénteken, de többségük este 6 érkezett. Már átbeszéltük, így jövőre van egy tervünk, hogyan oldjuk ezt meg.”

  • Wehrlein: csábító lenne egy 2021-es ülés az F1-ben

    Wehrlein: csábító lenne egy 2021-es ülés az F1-ben

    Pascal Wehrlein nem akarna visszatérni az F1-be csak azért, hogy a mezőny végén poroszkáljon, de egy jó lehetőséget nem hagyna figyelmen kívül.

    A német-mauritiusi pilóta egy-egy, Manornál, illetve Saubernél eltöltött év után maradt ülés nélkül. Most a Forma E-ben versenyez, már második éve a Mahindra színeiben. A hétvégi szaúd-arábiai idénynyitó dupla hétvégén legjobbja egy tizenegyedik helyezés volt.

    Tavaly ebben a pozícióban zárt, legjobb újoncként. Kétszer dobogós helyen ért célba (egyszer büntetést kapott utána), és egy pole-t szerzett. Úgy tűnhet, jó helyre talált az elektromos sorozatban.

    Azonban Wehrlein nemrég hírbe került egy alakuló spanyol Forma-1-e csapattal. Így lehet, hogy Adrian Campos vezetésével, 2021-ben visszatérhetne a királykategóriába.

    „A Forma-1 nyilván vonzó dolog” – kezdte a Ferrari feljesztőversenyzői feladatait is ellátó 25 éves pilóta – „De jó lehetőségnek kell lennie. Nem versenyeznék utolsóként pusztán azért, hogy az F1-ben lehessek.”

    Bevallotta, 2021 a legkorábbi időpont arra, hogy visszatérjen: „Addig még rengeteg idő van. Körül tudok addig nézni, és megfontoltan hozok majd döntést.”