Kategória: Formula E

  • Wolff és Stroll segítségével Aston Martin lesz a Mercedesből?

    Wolff és Stroll segítségével Aston Martin lesz a Mercedesből?

    Toto Wolff még novemberben nyilatkozott arról, hogy a Mercedes kiszállhat a Forma-1-ből. Akkor Nyikita Mazepin apja, Dmitrij és Roger Penske tűntek befutónak.

    Azóta mind Penske, mind a Mercedes cáfolt, a pletykák pedig elültek. Most azonban új forgatókönyv jelent meg a nemzetközi sajtóban, miszerint a Mercedes mégis kivonul. Az akkor is megszólaló Bernie Ecclestone most is ráerősített a találgatásokra.

    A teória szerint Wolff Verstappent akarta megszerezni, hogy ezzel a Mercedes új vezérkarának továbbra is vonzó lehetőségnek tűnjön az F1-ben való maradás. Bár elvileg a holland szerződésében van egy kitétel, miszerint, ha a Red Bull nem képes a bajnokságért harcolni, muszáj elengedniük.

    Az értesülések szerint Wolff nem pályázik erre, inkább felkészül arra, hogy a stuttgartiak eladják a csapatot. A Mercedes már így is más sorozatok – főleg a Formula E – felé irányítja a figyelmét. Az elektromos sorozatban épp a hétvégén pilótájuk, Stoffel Vandoorne vette át a vezetést a pontversenyben.

    Wolff ezért is keres befektetőket, hogy – valószínűleg magát is beleértve, hiszen már részvényes – megvegye és megmentse csapatát.

    Ecclestone szerint a kivonulás igenis reális lehetőség a Mercedes részéről, hiszen a csapat a bajnoki címek ellenére veszteséggel működik.

    Toto fel akar készülni arra az esetre, ha a Mercedes kiszáll, és csak motorgyártóként lenne jelen. Miért költenének sokat egy olyan csapatra, ami már mindent megnyert? Ami az imázsukat illeti, bőven elég, ha a hibrid motorjukat használják marketing célokra. Mindenesetre furcsa, hogy nem írták még alá az új [2021 utáni] Concorde-szerződést.”

    Ecclestone azt is tudni véli, Lawrence Stroll lenne Wolff társa. Stroll épp az Aston Martin 20 százalékát vásárolja meg, így ezen néven akarja majd indítani a csapatot.

    „Olyanok az elmúlt két évben, mintha ikrek lennének. Sok időt töltenek együtt a versenyhétvégéken is.” – jegyezte meg sejtelmesen Bernie.

    A brit márka jelenleg a Red Bullal áll szerződésben, de ez csak 2020 végéig szól, nem tudni, a partnerség utána is folytatódik majd.

  • Az olajvállalatok szerepe a jövőben is jelentős lesz

    Az olajvállalatok szerepe a jövőben is jelentős lesz

    Miközben a világ jelenleg az elektromos motorokat, így a Formula E-t támogatják egyre inkább, a Forma-1 a szintetikus üzemanyagok irányába tervez elmozdulni. Azonban mindkét kategóriában jelentős maradhat az óriás olajvállalatok szerepe.

    A Shell például évtizedek óta szponzorálja a Ferrarit a Forma-1-ben, de jelen vannak a Formula E-ben is a Nissannál és a Mahindránál. Ahogy a Total is ott van az elektromos bajnokságban a DS Techeetah csapatnál.

    „A legtöbben úgy tekintenek a Formula E autókra, vagy az elektromos utcai autókra, hogy nincs kapcsoltuk az olyan vállalatokhoz, mint a miénk.” – idézte Richard Tuckert, a Shell Lubricants Technology ügyvezető igazgatóját a Reuters újságírója, Alan Baldwin. „De a kenőanyagok és hűtőfolyadékok továbbra is részét képezik ennek a technológiának és mi úttörők szeretnénk lenni ezen a területen.”

    „A villamosítás komoly téma az egész autóiparban, szóval több különböző tekintetben is hiteles része akarunk maradni ennek az utazásnak.” – mondta Tucker.

    Az ilyen vállalatok persze más irányokba is nyitnak, így a Shell például egyre többet fektet a szélenergiába, a Total pedig a napenergiába való befektetéseit hangsúlyozza a Techeetah weboldalán.

    Tucker azt is hangsúlyozta, hogy a Shellt érdekli az úgynevezett „E fluids”, vagyis „E folyadékok” kifejlesztése az által, hogy természetes gázokat alakítanának át folyadékká, katari üzemükben.

    „Ha töltöd a telefonod, tudod, hogy egy kicsit felmelegszik. Ha ezt nagyobb léptékben csinálod, főleg ha gyorsan akarod az autódat tölteni…, akkor ezt a hőt el kell vonni az akkumulátorokból.” – mondta. „Sok változata van ennek a témának, de mi azt gondoljuk, hogy a győztes (technológia) a jövőben az úgynevezett merítéses hűtés lesz, mivel az akkumulátorok közvetlen kapcsolatban vannak a folyadékkal, mely számodra egy hőátadó közeg.”

    „Tehát többféle folyadékot fejlesztünk merítéses és közvetlen hűtéshez.”

    Az elektromotorok zsírzást igényelnek, míg a kenőanyagoknak komoly habzásgátló tulajdonsággal kell rendelkezniük, mivel a sebességváltó gyorsan forog.

    A Formula E és a hamarosan debütáló Extreme E alapítója Alejandro Agag üdvözli az olajvállalatokat.

    „Ez nagy változás. Ezeknél a vállalatoknál vana kulcs a nagy változáshoz, mivel nem azok fognak változást elérni, akik otthon nézik a tévét.” – mondta Agag a Reutersnek.

  • Günther őrült csatában győzte le da Costát a győzelemért Santiagoban

    Günther őrült csatában győzte le da Costát a győzelemért Santiagoban

    A BMW versenyzője, Maximillian Günther pályafutása első győzelmét szerezte meg a Formula E-ben a Santiago ePrix-n. A fiatal német versenyző parázs csatát vívott a parádés formában versenyző Antonio Felix da Costával szemben és az utolsó körben sikerült visszavennie a vezető helyet portugál riválisától.

    Günther – aki azért veszítette el az első dobogós helyezését Szaúd-Arábiában, mert a biztonsági autós fázis alatt előzött – az első győzelmét szerezte az elektromos szériában, miután neki és da Costának is sikerült átrágnia magát a poleból rajtoló Mitch Evansen.

    A rajtnál az új-zélandi Jaguar pilótának még sikerült megtartania az első helyet, amíg Günther leszorította Pascal Wehrleint apályáról a kettes kanyarban, amit a mezőny előszeretettel vágott át a verseny során.

    Az verseny elején történő események zöme a mezőny hátsó traktusában zajlottak, miközben Evans folyamatosan növelte az előnyét, majd a negyven körös verseny nyolcadik körében az első attack mode-ját is aktiválta. Az új-zélandi a második attack mode-ját meglepően korán, öt körrel később elhasználta annak ellenére, hogy nagy előnnyel rendelkezett a mögötte haladó Wehrlein előtt. Evans emiatt sebezhetővé vált, ugyanis a mögötte autózók később mentek át az aktiválási zónán, ami lehetővé teszi számukra, hogy nagyobb teljesítményen használhassák az akkumulátort.

    Így tett Günther is: 235 kilowattra kapcsolt és először Wehrleint, majd a tizenkilencedik körben Evanst is maga mögé utasította. A BMW németje a kilences kanyar külső ívén ment el a Jaguar új-zélandi versenyzője mellett.

    Eközben az élen haladók mögött a DS Techeetah duója – da Costa és a sorozat regnáló bajnoka Jean-Eric Vergne – elkezdték a felzárkózást a tíz és tizenegyedik helyről. A kínai istálló duója folyamatosan rágta át magát az előttük autózó pilótákon: először a két Mercedest, Stoffel Vandoornet és Nyck de Vriest, majd a két Venturit, Felipe Massát és Edoardo Mortarát kapták el.

    A francia bajnok ezt követően Wehrleint vette üldözőbe, majd egy pár kör múlva őt is maga mögé utasította. Azonban a regnáló bajnok balszerencse sorozata tovább folytatódott: a verseny elején összeszedett első szárny sérülése súlyosbodott és a leváló szárnyfelület folyamatosan érintkezett a bal első gumi felületével. Vergne eleinte csak pozíciókat veszített, de mivel a kerék az éles felület miatt lapos lett, a bajnok kénytelen volt boxba hajtani és feladni a versenyt.

    Da Costa – miután villámgyorsan átrágta magát Wehrleinon és Evansen – célba vette Günthert, aki pont a portugál helyére érkezett a BMW-hez. A DS Techeetahnál versenyző da Costa egy rendkívüli manőverrel vetődött be Günther mellé a pálya hátsó részén található sikánban. Azonban da Costa óriási bajba került az előzést követően, ugyanis a nagy felzárkózás miatt őrült tempót kellett diktálnia szinte az egész verseny során, ami miatt az akkumulátora túlmelegedett.

    Ennek eredményeképpen az utolsó körben lassítania kellett, ugyanis, ha az akkumulátor elérte volna a kritikus hőmérsékletet, akkor da Costa akár ki is eshetett volna a versenyből. Günther ezt kihasználva tudta visszaelőzni a portugált a tizenegyes kanyarban, akinek már nem volt esélye visszatámadni. Günther ezzel első győzelmét szerezte meg az elektromos szériában, és ez volt a BMW második sikere az idei szezonban. Günther és da Costa mellett a poleból rajtoló, Mitch Evans állhatott fel a dobogóra.

    A Mahindránál versenyző Wehrlein lett a negyedik, amíg a Mercedes duója az erős szaúdi kezdést követően újra fontos pontokat tudtak szerezni a megszerezett ötödik és hatodik helyükkel, de Vries, Vandoorne sorrendben, aki ezzel az eredményével át is vette a vezetést az egyéni pontversenyben.

    Lucas di Grassi hatalmasat mentett, ugyanis az időmérőn zűrbe keveredő brazil az utolsó helyről tudott felkapaszkodni egészen a hetedik helyig. További pontszerzők: James Calado, Felipe Massa és Sam Bird.

    Kilencen nem tudták befejezni a versenyt. Az előbb említett Vergne mellett Brendon Hartley és Edoardo Mortara verseny fejeződött be a boxutcában, igaz, utóbbi a da Costával történt kakaskodásban szerzett sérülései miatt kellett kiállnia. André Lotterer 12 kör hátrányban versenyzett, miután a verseny elején összetűzésbe keveredett a bajnoki éllovas Alexander Simsszel, aki a lökdösődés következtében ki is esett a versenyből. Lotterer csapattársa, Neel Jani sem tudta befejezni a versenyt.

    A következő versenyhétvégét Mexikóban rendezik majd egy hónap múlva, február 15-én.

  • Egy közösségi médiás posztja miatt rúgta ki egyik alkalmazottját a Techeetah

    Egy közösségi médiás posztja miatt rúgta ki egyik alkalmazottját a Techeetah

    A Formula E-ben szereplő DS Techeetah egy közleményben jelentette be, hogy megvált az egyik csapattagjától, miután az az egyik közösségi médiás posztjában megsértette a csapat alapelveit.

    A csapat szombaton kiadott közleményéből kiszűrhető, hogy vélhetően rasszimus állt a háttérben. A közlemény az alábbiakban olvasható:

    „A DS Techeetah Formula E csapata az egyenlőség és a sokféleség iránt elkötelezett szervezet. A vállalat alkalmazottjai tíz különböző nemzetiséget képviselnek. Az istálló kínai tulajdonban áll, egy ausztrál csapatvezető által irányítva, a versenyzőink pedig Portugáliából és Franciaországból érkeztek. Az idei szezonban 12 különböző országban versenyzünk a Közel-Keleten, Ázsiában, Európában és Amerikában. Tekintettel a nemzetközi szemléletre, illetve a sikerekre, amely a tehetségek, a különböző kultúrák és nemzetiségek közötti tisztelet és együttműködés miatt jött létre, a vállalat zéró toleranciát hirdetett bármiféle gyűlölet, fanatizmus vagy rasszizmussal szemben. Nemrégiben egy közösségi médiás poszt teljesen ellent mondott ezeknek az elveknek, így az érintett személyt felfüggesztettük az állásából”

  • Marko szerint a Forma-1-nek nincs miért félnie a Formula E-től

    Marko szerint a Forma-1-nek nincs miért félnie a Formula E-től

    A Formula E kétségtelenül egy olyan széria, ami egyre nagyobb népszerűségnek örvend a motorsport rajongók körében. Az elektromos szériának már ez lesz a hatodik szezonja, azonban Dr. Helmut Marko szerint a Forma-1-nek még akkor sem kell aggódnia a Formula E miatt, amikor már a száguldó cirkuszban használatos autók is teljes mértékben elektromosok lesznek.

    Az elektromos széria ötödik szezonjában rengeteg drámai pillanat történt, ugyanis az első nyolc versenyen nyolc különböző versenyző tudott versenyt nyerni. Jean-Eric Vergne volt az első versenyzője, aki megtörte ezt a sorozatot a Monaco ePrix-n és a franciának végül a bajnoki címet is sikerült megszereznie, amivel elsőként tudta megvédeni bajnoki koronáját a sorozatban.

    Másfelől rengeteg ember van azon a véleményem, hogy az évek alatt a Formna-1 túlságosan kiszámítható lett, a három élcsapat pedig a markában tartja a többieket. Annak ellenére, hogy a Formula E is világbajnokság lesz a következő (a 2020/2021-es szezontól), a Red Bull tanácsadója szerint a Forma-1-nek egyáltalán nem kell aggódnia emiatt.

    „A Forma-1 továbbra is sportként fogja szórakoztatni az embereket és természetesen egy normális költségvetés mellett,” – véli Marko. „A Forma-1-nek a jövőben is élen kell maradnia a technológia terén, szóval úgy gondolom, hogy az F1-nek nincs oka félnie a Formula E-től.”

  • De Vries majdnem felhagyott a versenyzéssel

    De Vries majdnem felhagyott a versenyzéssel

    A Formula 2 idei bajnoka Nyck de Vries elmondta, hogy a 2017-es kulcsfontosságú pontja volt a karrierjének, ugyanis ebben az évben a holland majdnem úgy döntött, hogy abbahagyja a versenyzést.

    De Vries – aki az ART Grand Prix pilótájaként söpörte be az idei bajnoki címet a Forma-1 előszobájában – egy ragyogó gokart karrierrel rendelkezik, ugyanis számos európai és világversenyen szerzett bajnoki címeket.

    Két sikertelen Formula Renault Cupos évet követően végül megszerezte a bajnoki címet 2015-ben és rögtön továbblépett a World Series Formula V8 3.5-be, ahol a harmadik helyet tudta megszerezni. Ezt követően a GP3 következett, ahol a hatodik legjobbnak bizonyult és azonnal lehetőséget is kapott a Rapax csapatánál a GP2-ben, azonban a holland már a szezon elején bajba került.

    „Ha igazságos szeretnék lenni, akkor az első GP2-es szezonomat nem tekinteném egy teljes bajnoki évnek,” – nyilatkozta de Vries. „A Rapaxnál kezdtem, akik komoly finanszírozási problémákkal rendelkeztek és a szezon közepén lapátra is tettek, két nappal a spai verseny előtt úgy, hogy nem is tudtam semmit az egészről.

    „Szóval a 2017-es egy elég rendezetlen szezon volt a számomra, azonban sikerült túlélnem. Azt hiszem ez az év volt kulcsfontosságú volt a karrieremben, ugyanis ekkor voltam egy olyan ponton, hogy eltávolodom az együléses szériáktól és inkább a GT autózásban próbálok szerencsét. Azonban nem éreztem magam késznek arra, hogy belevágjak ebbe, ezért inkább adtam még egy lehetőséget az együléses sorozatoknak.”

    A következő szezonban a holland fiatal már a Prema Racingnél versenyzett és futamokat is sikerült nyernie az olasz csapattal. Azonban de Vries úgy érzi, hogy a 2018-as szezon inkább a győzelmekre volt kihegyezve, sem mint, hogy megszerezze a bajnoki címet.

    „Igen, pontosan, túlságosan is a győzelmekre fókuszáltam,” – ismerte el de Vries, aki immáron a Mercedes csapatában versenyez a Formula E-ben. „Azért volt szükségem a győzelmekre, hogy fel tudjam magamat építeni magamat a sorozaton belül. Az emberek elkezdenek bízni benned és hirtelen a dolgok is elkezdenek majd a kezedre játszani. Ezt az idei szezonban volt szerencsém megtapasztalni a gyenge szezonkezdetünk ellenére.

    „A tapasztalatok, amiket az évek során gyűjtöttem, miatt tudtam magabiztos és nyugodt maradni, plusz a csapat is rengeteget segített és ők is ezt a fajta megközelítést alkalmazták a szezon során? ők is nyugodtan és magabiztosan végezték a dolgukat. Emiatt tudtunk végül felérni a csúcsra, szóval nagyon fontos volt, hogy képesek voltunk megőrizni a hidegvérünket a szezon során.”

    De Vries az idei hónapban még a Toyota LMP1-es autóját is kipróbálhatta Bahreinben és a japán gyártó elismerte, hogy a holland pilótát szívesen látnák a későbbiek folyamán a csapatuknál.

  • Massa: Vonzó lehet Alonso számára a Formula E

    Massa: Vonzó lehet Alonso számára a Formula E

    Felipe Massa úgy gondolja, eljöhet az idő, amikor újra egymás ellen versenyezhetnek korábbi csapattársával, Fernando Alonsóval.

    A spanyol jelenlegi terve 2020-ra egy Dakar, rögtön az év elején a Toyotával, illetve egy Indy500 májusban. Azt még nem tudni, utóbbin melyik csapattal vesz részt, de a legvalószínűbbnek az Arrow McLaren SP és az Andretti Autosport tűnik.

    Az F1-en csak a két említett esemény után gondolkozik majd el Alonso, ám Massa szerint a Formula-E is szóba jöhet, habár a 38 éves versenyző ezt többször is cáfolta.

    „Szerintem nekem könnyebb lenne meggyőznöm őt a Formula E-ről, mint neki a Dakarról engem. Úgy gondolom, megtörténhet, hogy Alonso a Formula E-be jön. Fernandóval bármi lehetséges” – mondta a brazil.

    A Venturi pilótája Alonso Dakar kalandjára tért még ki.

    „Nagyszerű élmény lesz ez számára, és kicsit más lesz a szurkolóknak is. Nagyon nehéz lesz és nagy kihívás egy versenyzőnek, jó lesz őt ott látni, igaz én nem próbálnám ki” – zárta gondolatát.

  • A koreai BTS és a Formula E összefog a klímaváltozásért

    A koreai BTS és a Formula E összefog a klímaváltozásért

    Az ABB FIA Formula E Bajnokság egyesíti erőit a klímaváltozásért, ezért a dél-koreai BTS fiúbandával összefogva közösen szeretnék elérni, hogy rámutassanak az elektromos járművek előnyeire, amelyek döntő szerepet játszhatnak az éghajlatváltozás elleni küzdelemben.

    A világszerte ismert és az első dél-koreai együttes, aki felért a Billboard Hot 100 listájára és a Formula E összefog, hogy globálisan kiálljanak egy jó ügyért: felhasználva egyedülálló platformjukkal szeretnének rávilágítani olyan fontos kérdésekre, mint a légszennyezés kezelése.

    A BTS-nek hatalmas rajongótábora van: több mint 60 millió hallgatója és 3 milliárd letöltésük volt 79 országban a Spotifyon ebben az évben. Ehhez még hozzájön a 90 milliós követés a hivatalos közösségi profiljukon át, ezért az új partnerség további utakat kínál a Formula E bajnokság küldetésének megerősítésére.

    2020. május 3-án első alkalommal rendeznek Formula E futamot Szöulban: az utcai verseny egyik legérdekesebb pályarésze az Olimpiai Stadion és a Jamsil Sportkomplexum.

  • A Formula E marad a városi pályáknál

    A Formula E marad a városi pályáknál

    A Formula E nem szakít alapelvével, vagyis továbbra is városi pályákon fog zajlani a versenyek túlnyomó része, erősítette meg a széria igazgatója, Frederic Bertrand.

    Ez akkor sem fog változni, amikor áttérnek a harmadik generációs autókra, ami a 2022-2023-as szezont jelenti.

    A sorozat jelenleg kettes és hármas besorolású pályákon versenyez. Vannak köztük ideiglenesek, mint Párizs vagy Róma, vannak félig állandók (Marrakesh), és teljesen permanensek, mint a mexikói aszfaltcsík.

    „Az utcai versenyzés a Formula E DNS-ébe van kódolva, ezt nem veszíthetjük el” – jelentette ki Bertrand az e-racing365 hasábjain. „Úgy gondolom, a jelenlegi leosztás megfelelő. Van [Rijád], ami különleges, mert igaz épített, de még mindig a városhoz tartozik. Mexikóváros egy másik kivétel, ami szintén egy igazi pálya a városban. De elég ilyenből maximum kettő, talán három. A többinek városközpontban kell lennie, mert ez érdekli a gyártókat és a szponzorokat, így hirdethetik a mobilitást. Ez nem fog változni, és a harmadik generációs autók esetében is marad.”

  • A Mercedes és a Porsche nem fogja dominálni a Formula E-t

    A Mercedes és a Porsche nem fogja dominálni a Formula E-t

    Az idei szezontól kezdve a Mercedes és a Porsche is teljes erőbedobással van jelen az elektromos szériában. A közelmúltban pedig, ahol jelen voltak ott mindig kiemelkedően teljesítettek, ám Alejandro Agag szerint ez a veszély most nem áll fent.

    A Porsche 2014 és 2017 között volt jelen a WEC LMP1-es kategóriájában a 919-es modellükkel, és 2015 és 2017 között zsinórban megnyerték a Le Mans-i 24 órás versenyt és ugyanezekben az években a hosszútávú világbajnoki címet is bezsebelték.

    A Mercedes pedig 2010 óta képviselteti magát a Forma-1-ben, és 2014 óta verhetetlenek mind egyéni mind pedig csapat fronton.

    Mindkét német gyártó rengeteg pénzt és erőforrást fektet a Formula E-be, így sokak attól tartanak, hogy a fentebb említett uralmak itt is megtörténnek. A sorozat alapítója és első embere Alejandro Agag viszont nem fél ettől.

    „Lenyűgöző, ahogy a Porsche és a Mercedes muzsikált az első két futamon.” – kezdte. „Azonban nem látom őket dominánsnak. Szimplán csak erősek és versenyképesek, talán nyernek is, de semmikép se dominálnak. Imádom ezt az időmérős rendszert, teljesen feje tetejére tudja állítani a dolgokat, és ezáltal kiegyensúlyozottá válik a bajnokság.”

    Agag szerint a hatalmas versenyzői rutin vagy a nagy fejlesztési pénzek sem fognak döntőnek bizonyulni.

    „A pénz nem döntő faktor a Formula E-ben és mi ezt így is akarjuk tartani. Nincs költségvetési sapka, nem hiszem, hogy ez alkalmazható lenne. De van olyan szabály, amely kimondja, hogy egy technológiádat csak egy maximalizált áron adhatod el más csapatoknak, ez is egyfajta költségvetési korlát. Ha úgy tudsz versenyképes lenni, hogy elköltesz mondjuk 12-14 millió eurót, szemben mások 30 milliójával, akkor az is egy fajta sapka. Azok a srácok, akik 30 milliót elköltenek és mégis vesztenek, azok idiótának tűnnek, már pedig senki sem szeret annak tűnni.” – jegyezte meg.

    Mindezek ellenére a két gyártó remekül rajtolt a sorozatban. Az első, dupla futamos hétvégén hiszen a Mercedesszel Vanadoorne mindkét versenyen a harmadik lett, Lotterer pedig a Porscheval második lett az első versenyen. A csapatbajnokságot pedig jelenleg a Mercedes vezeti.